Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Syns det er rart mikkel kommer opp av hiet med slik bakgrunnsmusikk........ :shock:

 

Det skal du ikke la deg forundre over, Mork! Vi har gode erfaringer ved bruk av boomblaster/ghettoblaster ved hijakt :roll: Det vi faktisk brukte mest tid på var å finne riktig sjanger, men har, som du ser, etterhvert gjort gode erfaringer med litt tyngre metall.

 

Tipset er: Jo hissigere musikk, dessto kjapper sprenges reven!

PS! Eksterne høytalere over hver inngang er en sikker vinner :lol:

Link to comment
Share on other sites

To uker siden jeg la ut åte, 3 hjortevomber og diverse andre slakteavfall.

Har komt rundt 1,5 m snø, reven har gravd seg en fin grop i bakken.

 

Nå så tidlig på sesongen har jeg erfart at den kommer tidligere enn på senvinteren.

Setter meg i revehuset i 6-tida, så skal jeg eventuelt legge ut bilde viss den er å se død.

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket 0430 av alarmen. Opp, på med joggebuksa og t-shirt, før jeg satte meg til i sofaen med vinduet oppe. Speidet en liten halvtime før jeg ikke gadd mer. Regner med at den hadde fått med seg noe og dratt til skogs. Har kastet på reker og hundemat nå. Håper den bruker litt tid på det visst den dukker opp i natt.

Link to comment
Share on other sites

Bruk V-Max tnt, 40 grain. Knall og fall, hvis du treffer reven vel og merke :) Har skutt litt med game point 50 grain, men den detter som "ei kule", voldsomt forskjell på 50 meters hold, og 100 meter. V-max detter vel 6 cm fra 100 meter og ut til 130-40 meter, over det er vel ikke helt forsvarlig mener nå jeg..

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte på et åte her i Lofoten i jula. Fattern og brodern har slengt ut diverse mat i et par måneder her, og alt forsvinner.. De har sett revespor rundt åte og, så rev er det.

 

Problemet er lys... Er ikke montert noe lys der nå, og jeg er redd at hvis jeg monterer opp lys nå, så kommer ikke reven tilbake med det første? Er det ubegrunnet? :)

Link to comment
Share on other sites

forje helgs håp om vinter rev er fortsatt eit håp da det regna vekk forje helg :( Snøen er her på ny og viss det legger seg ein 5 cm med snø blir det tur ut i dag :D har regna heile veko, så regna med reven bare har lugge inne og varma seg... Heiv opp ein gammal hjorterygg i dag som har lagt på surning i 3 vekers tid.. Å fy å fy sier eg bare!!

 

Måtte snøen bli her ut året og laangt ut på ny året!

Link to comment
Share on other sites

Vært oppå å fora mikkel rev med hjemmelagd lapskaus og litt bikkjefòr :D Den har allerede spist opp haren og bikkjeforet jeg la ut, og er virkelig revtrafikk over alt ved åta osv, blir spennende å få ut bua osv. Men i morra tidlig er det hijakt som står på menyen. Gleder meg, håper snøværet holder seg til litt utover dagen imorra!

Link to comment
Share on other sites

Var i går å kjøpte meg ei lokkefløyte på jaktdepotet. Hadde bestemt meg for at jeg skulle skyte rev denne helga siden jeg mista en sjangs på en sværing forrige helg. Vel i morges rett etter at jeg hadde spist frokost var jeg i et vindu å titta på gråhunden vår. Han sto helt urørlig og var tydelig interessert i ett eller annet og jaggu, på marka kom det en rev trippende. Jeg sprang å henta Howa'en og listet meg ut på trappa. Lokkefløyta hadde jeg i kjeften. Reven stoppet opp da jeg åpnet døra, men tuslet videre etter noen sekunder. Da fant jeg reven i siktet og blåste i lokkefløyta. Reven stoppet tvert og da smalt det :D Reven hoppet opp i lufta og begynte å springe rundt i sirkel før den datt etter ca 5 sekunder. Holdet var 130 meter

 

imag0353o.jpg

Utgang etter en 110 grs sierra varminter med 1020 m/s i utgang. Effektiv kule!

 

imag0351j.jpg

Dette var en hann på 7,1 kg.

 

imag0355h.jpg

Bærte reven ned slik at ungene miine skulle få se den

 

Dette var nr to denne vinteren. Skal ta meg en tur ut senere på dagen og teste lokkefløyta

Link to comment
Share on other sites

Satt ute litt inatt. Ikke et knyst å se.Men er det ikke typisk så nedre skåla av månen da jeg slengte hodet på puta ved halv fire tida inatt. idag tidlig var åte helt gravd opp av snøen.Så inatt blir det å gå ut ved 03.00 men da er det sikkert 10 minus. :forvirra::evil::shock: Holder ikke lengere enn to timer på post da det er så kaldt sitter ute i ei lita nærmest barhytte jeg har lagd. Har også hengt opp ei 30 watts led lampe på åte så nå har jeg måneskinn året rundt. Er veldig fornøyd med lyset i forhold til 150w. arbeidslys. Avstand til åte 27-30m. Satser på at 17hmr får jobba inatt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ble jaggu en rev på hijakt i dag. Drittværet ga seg ved 11 tia i går kveld, men jaggu lå det ikke en rev inne. Årets første for min del. Var en hanne, vet ikke eksakt vekta på den men. Var ute 2 ganger før vi fikk skutt den. Moro. Nå må venter jeg bare på at fattern får tid så jeg får kjørt ut bua. Er en rev der hver natt på åte nå, så blir spennende å få begynt jakta.

 

20111217_115829.jpg

Link to comment
Share on other sites

381875_2880893305867_1366098763_3084132_1982995217_n.jpg

 

denne ble skutt i mars eller noe sånt, men har ikke fått lagt ut bilde før nå.

jeg så denne reven da jeg skulle kjøre litt bort fra gården for å kronografere noen skudd ( hadde akkurat begynt å lade)

plutselig så jeg en rev ute på ett jorde. jeg stoppa bilen, tok ut howaen, la i noen Nosler balltipp, også kom selfølgelig nabogutten kjørende...

når han var kjørt forbi var reven kommet seg inn i skogen og jeg regnet med at sjansen var over så jeg

holdt ett øye med lia ovenfor jordet.

og sannelig dukket ikke reven opp imellom noen busker, den gikk veldig rolig oppover, og forsvant ned i en lita sprekk mens jeg rigget meg til.

når reven kom til synet smalt det momentant! og reven datt som en sekk!! holdet var 200meter

 

på vei for å hente reven, ringte jeg nabogutten, og han kunne fortelle at det var to rever på ei lita elv bare en kilometer videre på veien, men de fant jeg ikke, dessuten måtte jeg jo få kronografert skuddene før middag :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal jakte på et åte her i Lofoten i jula.

 

:roll: Husk fredningen da!

 

Her har det gått litt tregt i det siste. Men, i kveld kom det endelig en rev på åta igjen. Det ble nummer åtte i år. Av disse sju, er dette den tredje med skabb. Den forrige jeg skjøt på åta var nesten uten pels og helt avmagret. Får håpe det blir litt kulde fremover så stakkarene får slippe!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er ikke lov å skyte fra bil eller fra eller over offentlig veg. hvor man er når man ser dyret har ingenting å si.

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

Det er forbudt under jakt:

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren.

Link to comment
Share on other sites

NOK ein kveld tomhendt heim i fra åteplassen :(

Må jakte ved første snøfall da det ikkje er sikkert den blir liggende så lenge og må få utnytta det..

Men foreløpig er utnyttelsen lik NULL!!

 

Noen som har tips på ka som blir gjort gale??

Bruker for det meste hundefor til åte no og sper på med litt matrester og anna innimellom..

Kråkefugler = null aktivitet på åte kan kansje dette være feilen? Det gjør reven skeptisk og den kommer bare i ny og ne??

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Er ikke lurt å gå opp til åta hver dag, dagen eg er oppe på åta så jakter eg ikke før kvelden etter. men pass på å ikke gå opp til åte fra der du sitter og jakter. men gå opp fra en vei slik at du passerer glugge med en avstand på ca50m, kast fra deg litt hundefor der du går opp til åtet med ca15-20m mellomrom.. ofte så vil reven begynne å følge trakket etter deg opp til åtet..

Prøv å få tak i noe fiskeslo.. 2-3kg og spre det godt utover rundt åtet. til være det lukter til bedre virker det.

Og når der er fugel så vil reven undersøke om der er mat til han og. så ikke skyt kråka som er på åtet.

 

Eit anna tips er at om du er fristet til å bruke heilmantel på reven for å spare skinnet, så må du belage deg på at reven kan rause avgårde 100-200m selv med gode treff.. bruk ekspanderende kuler.

Er ikke noe kjekt å leite etter rev. Her er nokk mange som har den erfaringen, men det er ikke kjekt å prate om.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei

På rev kan du bruke helmantel, men er ikke lurt.

 

§ 16. Krav til rifleammunisjon

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe eller felling av ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil med minimumsvekt 9 gram og med følgende anslagsenergi:

a)

for ammunisjon med kulevekt mellom 9 gram (138,9 grain) og 10 gram (154 grain) skal anslagsenergien være minst 2.700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

b)

for ammunisjon med kulevekt på 10 gram eller mer skal anslagsenergien være minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Under jakt med rifle på rådyr, bever og gaupe eller felling av jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og anslagsenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100 .

Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

Er vel egentlig ikke lov å bruke helmantlede kuler på levende vilt. Skal vel være ekspanderende ?
Link to comment
Share on other sites

Fredrik....hvor i Lofoten er det du skal jakte ?....bare litt artig å vite hvor andre jegre sitter. :wink:

Jeg sitter ved skulbrusjøen, å v-max sitter på leitebakken, å rev er det nok av her på øya.

 

Ser du fikk svar, men Ramsvika ja :)

 

Men jeg har et problem (sikker flere som har), er jo kun hjemme til over nyttår nå. Og har veldig lyst å jakte mest mulig rev, men er jo håpløst på dagtid når det er lys? eller?

 

Er jo verken snø eller måne nå, såe...

 

Har et åte det er noe trafikk på, men er uten lys, og jeg mistenkter at hvis jeg rigger opp lys her, så vil bare reven sky åte..?

Link to comment
Share on other sites

Klart skjære og Kråke gir info til Rev om at her er der mat å finne. Men har reven først funnet mat et sted så er den ofte innom det stedet for å sjekke om der er mer å finne der.

Et sted hvor jeg skyter endel kråkefugl (ca 15-20 i året) vi lar fuglen ligge der . Neste dag er den vekk. Reven har hentet den. Desverre kan vi ikke jakte rev der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...