Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

I går kveld datt det en litn hannrev for meg (nr. 10 for sesongen), og ei lita tispe for en kompis jeg jaktet med. Reven til venstre er den jeg skjøt i går, reven i midten er den jeg skjøt dagen før dær, og den til høyre er den kompisen min skjøt i går. Jeg skjøt med 17HMR.

 

205fdc2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har jakta rev på åte i mange år men har lenge hatt lyst å prøve lokking. Er det noen i Troms eller nord-Norge som har erfaringer å dele. Hva fungerer? Hva fungerer ikke? Tips til fløyter? Hareskrik? Fuglelyder? Har en critter call standard som jeg har testa med mindre hell så langt.... :?

 

Alle tips mottas med TAKK! :D

 

Har hatt en frustrerende helg i glugga med rev som bare sniker rundt og er forsiktig.... og til alt overmål så kom det en diger mons å la seg til å ete en time på åta i natt. Hadde trådkorset i nakken på den...men æ e jo ett godt menneske, så æ blei blauthjerta og lot den ete sæ god og mett på gammel rakfesk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Samme her, satt i 4,5 time, akkurat inne igjen nå. hadde go'trua i kveld men ;)

Har litt følelsen av at åtejakta funker bedre når det IKKE er månelys, at reven føler seg mer trygg da på en måte :P

Har vært bra med trafikk der fra før av, og jeg VET at reven er der tidlig på kvelden!

 

Vet ihvertfall at jeg er nødt til å få bygd med MINST ei glugge til til neste vinter, noe i garasjen eller nærheten av strøm, så jeg har flere steder jeg kan drive å jakte på, for åtejakt har gitt mersmak ! :D

 

Næi, tror jeg heller bare fortsetter å fore, også får jeg vente til det ikke er så veldig måne lenger, med å sitte i glugga. Har en følelse av at reven oppdager meg ganske fort også i måneskinnet selvom jeg sitter i glugga, kan vel fort bli noen skygger som gjør reven rimelig skeptisk når jeg lirker ut børsa.

 

Får heller prøve å lokke litt fremover før vi mister månen :D

Link to comment
Share on other sites

Kom sent i gang med revejakta i vinter. Kjipt vær og flere eksamener har satt en liten demper på moroa, men nå er det på'n igjen.

Fullmånen ga årets tredje rev. Diger hannrev. Fikk to på torsdagen også. Hanne og tispe. God start på året, men begynner å bli dårlig med rev her oppe. Tror jeg skjøt for mange i sommer/høst :mrgreen:

Der jeg skjøt den ene på torsdagen har det ikke vært spor å se i nysnøen som kom i helga. Til tross for harespor og en møkkhaug. Tenker jeg lar det området være i fred til sommern igjen, så blir det forhåpentligvis litt "æksjen" til høsten igjen.

 

Alle har kommet på lokk rundt klokka 0200. Alle tre har kommet inn på hareskrik med Red River Bandit. Har brukt Syco Tweety som oppvarming, men har ikke fått inn noe rev på den så langt i vinter. Hadde mer hell med den i høst, men tok et par på den i fjor vinter.

Link to comment
Share on other sites

Var ute å lokket en post fredag kveld, kom en rev bakfra inn på 50 meters hold, så den desverre for sent så den oppdaget meg, rakk ikke å avsikre før den var vekk. Den kom på tysk kaninfløyte.

Heldigvis gikk åtejakta bedre for oss :)

2ic0dpl.jpg

 

Fin korsrevtispe

2qiql3q.jpg

 

Har brukt 17 hmr og vmax denne sesongen, slutter ikke å bli overasket hvor effektiv den lille kula er, rett ned i skuddet og ingen gjennomskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg forsket litt frem og tilbake ang reveåte osv..

Jeg har brukt gris, sau, sau med pencelin, hundeemat, hundemat blandet med matblod.

Sannheten mellom sau med og uten pencelin er jeg har hørt.¨ Jeg har ei stor søye liggende som fikk pencilin 1 dag før den ble avlivet.

Der har det hvert aktivitet. Mye aktivitet.

Hundemat med eller uten matblod er vel det som funker best.

 

Skjøt forresten en rev til inatt. nr 15. En liten tispe, trolig årskullet. ca 4 kg

Det som var rart med denne at jeg tror jeg har skutt på den før. Jeg skjøt på en rev for ca en mnd siden som jeg fant igjen mye blod og en del pels. Jeg fulgte blodsporet i ca 1km før det gikk inn i en steinrøs. Gikk tilbake og hentet hunden ( Ikke trent på blod spor men på kadaver ) men han fant bare et som gikk inn og ingenting ut. Ikke fikk vi inn hunden i hiet eller noe. Så etter 4 timers jobbing så måtte vi bare gi oss. Sur følelse.

Men den jeg skjøt i går hadde en flekk med litt pels. Stor som en snuseske ca.. Den passet veldig godt på størrelse med den jeg fant igjen etter den skadeskutte reven. Så jeg lurer på er det mulig for en rev og overleve 180grain fusion i 3006 viss man ikke treffer bein eller vitale deler ? Dette var på bakdelen

Jeg ble veldig overrasket over utgangshulllet i på den jeg skjøt inatt også.. Vanlig så blir den vrengt, men igår ble det utgangshull mindre en en snusask. Men traff hjerte/lunge så den datt rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål; har kun to fløyter tilgjengelig nå; red river bandit og Syco tweety (tror jeg den het, den kamuflasjefargede). Bør jeg bruke begge på hver post? Var ute i går, og kom ingen rev inn på noen av dem, og jeg prøvde egentlig kun hareskrik med red river bandit.

 

Er sikker på at jeg har teknikken inne altså, har sammenlignet opp mot njff-appen :)

 

Bør man prøve andre lyder, som fugl osv?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt forresten en rev til inatt. nr 15. En liten tispe, trolig årskullet. ca 4 kg

Det som var rart med denne at jeg tror jeg har skutt på den før. Jeg skjøt på en rev for ca en mnd siden som jeg fant igjen mye blod og en del pels. Jeg fulgte blodsporet i ca 1km før det gikk inn i en steinrøs. Gikk tilbake og hentet hunden ( Ikke trent på blod spor men på kadaver ) men han fant bare et som gikk inn og ingenting ut. Ikke fikk vi inn hunden i hiet eller noe. Så etter 4 timers jobbing så måtte vi bare gi oss. Sur følelse.

Men den jeg skjøt i går hadde en flekk med litt pels. Stor som en snuseske ca.. Den passet veldig godt på størrelse med den jeg fant igjen etter den skadeskutte reven. Så jeg lurer på er det mulig for en rev og overleve 180grain fusion i 3006 viss man ikke treffer bein eller vitale deler ? Dette var på bakdelen

Jeg ble veldig overrasket over utgangshulllet i på den jeg skjøt inatt også.. Vanlig så blir den vrengt, men igår ble det utgangshull mindre en en snusask. Men traff hjerte/lunge så den datt rett ned.

 

Lurer på det samme selv, skøyt på en på 60 m i nov. Med 6,5 fusion den hoppa bare høyt i været og løp som faen i 1 km og ble borte for meg. Der lå det også pels til og kle snusboksen med og blod:(

 

Blir vel for lite og ekspandere på vis man ikke treffer noe hardt og eller vitalt.

 

Så jeg investerte i ballistic tip så er jeg sikker til neste gang:)

Link to comment
Share on other sites

Spenning i barhytta.Gikk ut kl.22.50 igår kveld,satt en god stund å hørte på at det smalt og knaket i skogen(kaldt 10 minus).

Så hørte jeg plutselig hunden ga fra seg et bjeff ifra sånn ca.50% av dobbeltsenga inne. Nå er noe på gang tenkte jeg og skjerpet sansene. Riktignok tok det ikke lang tid før jeg hørte tassing i snøen,venta litt til og der kom det glidenes en stor rev bakom åte. Jeg begynte å løfte rifla på plass.Tok et lite sekund før jeg fant den i kikkerten akkurat da jeg skulle plassere rødprikken bråsnudde den å lunta fra meg. Fulgte den med rødprikken i bakhodet men lot det være.Orket ikke no skadeskyting. Skjønte ikke hvorfor den hadde snudd helt til jeg så bak meg månen og lyset mitt ga sånn gjennskinn i veggen bak meg.Den var helt lys. Nå er det mørk filt på plass også på bakveggen. Reven kom ca.00.30. Tar`n inatt. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ble en i kveld og gitt! La meg ned på et jorde som jeg har forsøkt meg på flere ganger før, uten resultat. Lokka forholdsvis lenge med hareskrik (red river bandit, 20 min) hvorpå det plutselig kom tassende en kar langs skogkanten ca 40-50 meter til høyre for meg. Den hadde helt klart ikke sett meg.

 

Forsøkte etter beste evne å vri meg mot den mens den bevegde seg, men den klarte selvfølgelig å få ferten av meg da vi var såpass nærme hverandre, se den lunta inn i skogen i et greit tempo. Faen tenkte jeg, men forsøkte å lokke litt til.

 

Og jammen kommer han ikke ut igjen, nå litt til venstre for hvor jeg peker rifla, så må igjen gjennomføre en snuoperasjon, men denne gangen med full klaff :) Sender avgårde en 140gr a-max som treffer litt langt bak. Han får et utras på ca 60 meter før han faller om.

 

Fulgte sporet han lagde etter skuddet og det var ikke et pent syn! Lå tarmer og andre innvoller gjennom hele sporet, hvordan han har klart å løpe så langt som han gjorde skjønner ikke jeg!

 

Ikke store tassen, tipper 6-7 kg:

4ae2e74a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ulf: Har blitt diskutert noen ganger dette, og konklusjonen er alltid den samme, det regnes ikke som humant å skyte rev med helmantlede kuler. Sjangsen er stor for skadeskyting. Om du ikke får tak i noen rene ekspanderende kuler, ville jeg droppet å jakte den dagen.

 

Men google helmantel+rev så finner du nok en del lesestoff :)

Link to comment
Share on other sites

Om du er helt sikker på at du treffer der du sikter, så går det å sette skuddet rett i bogbladet på reven, da detter den garantert med helmantel å 30.06.......men så var det jo det at man aldrig er helt sikker på å treffe der man vil :wink:

Om du treffer rett i bogbladet på reven med helmantel, er dette såpass tykt at kulen "bør" ekspandere. I verste fall kan du regne med et lite utras på noen meter men ikke lengre. Bommer du på dette, er det det tvilsomt du finner den etterpå.

Rev skutt med helmantel å ikke skikkelig treff, vil ikke blø noe av betydning heller så umulig å følge blodspor etter

Link to comment
Share on other sites

Et lite spørsmål; har kun to fløyter tilgjengelig nå; red river bandit og Syco tweety (tror jeg den het, den kamuflasjefargede). Bør jeg bruke begge på hver post? Var ute i går, og kom ingen rev inn på noen av dem, og jeg prøvde egentlig kun hareskrik med red river bandit

 

Bør man prøve andre lyder, som fugl osv?

 

den kamuflasjefargede er twisted syco. jeg vil anbefale deg å prøve begge. starte med fuglelyder på twsted syco, da den er litt "mildere" enn red river. og gå over på hareskrik etterhvert med red river.

 

Er det kurrant å bruke helmantel hvis jeg ikke kommer meg innom butikken før første jakttur?

 

Har du ei smergelskive eller noe lignende, kan du forsøke å fjerne en millimeter av tuppen på helmantel, og eventuelt brukt et lite bor i tillegg for å lage litt hullspiss. En desperasjonsløsning, men som virker.

Link to comment
Share on other sites

@Mistgun da bør du sjekke løpet for hvert skudd.Risiko for å blåse ut blykjernen og mantel sitter igjen i løpet.

 

Det er jo sant. Hadde helt glemt akkurat det. Bra du passer på meg her. Har ikke hatt noe problem med det selv, men så har jeg bare skutt et fåtalls skudd på den måten også.

Men selve jobben er uansett bare for å få tatt ørlitegranne hull på mantelen, så kula skal ekspandere. I .223 har det vært eksplosiv effekt med Sellier & Bellott. Uansett en siste løsning.

Link to comment
Share on other sites

Blir bra i kveld får en håpe, blir noen timer i glugga i kveld. Har vært bra med rev der i natt selv om lyset sto på, nå har nok sulta tatt overhånd ja ;) Flere revkrysninger der, har en anelse om at det kanskje kan være 2 forskjellige. En rev som har kommi i ganske stor fart 3m unna bua mi og så jeg, så det hadde vært rimelig nervepirrende å sitte der i går natt tror jeg ettersom det var såpass med trafikk :D

Link to comment
Share on other sites

Om du er helt sikker på at du treffer der du sikter, så går det å sette skuddet rett i bogbladet på reven, da detter den garantert med helmantel å 30.06.......men så var det jo det at man aldrig er helt sikker på å treffe der man vil :wink:

Om du treffer rett i bogbladet på reven med helmantel, er dette såpass tykt at kulen "bør" ekspandere. I verste fall kan du regne med et lite utras på noen meter men ikke lengre. Bommer du på dette, er det det tvilsomt du finner den etterpå.

Rev skutt med helmantel å ikke skikkelig treff, vil ikke blø noe av betydning heller så umulig å følge blodspor etter

 

 

jeg har skutt en rev med 3006 og helmantel.. ALDRI IGJEN!!! kom over to valper som lekte sammen, jeg gave ene en kule, den tegnet godt for skudd, men ruslet noen meter, før den forsvant bak en liten busk. Den kunne ikke komme seg derifra uten at jeg kunne se den. jeg fulgte med i 2-3 min, men siden jeg ikke så noe mer, gikk jeg utifra at den var død, og gikk da etter den andre valpen for å se om jeg fikk has på den også, men uten hell.. så etter 10-15 min gikk jeg for å hente valpen, å når jeg kom, lå den fremdeles bak busken, men den lå å så på meg!! jeg gav den da et skudd til, og da tok den kvelden.. så på den etterpå. helt perfekt bog skudd, gjennom begge lungene, men den lå i 10-15 min uten å dø.. slikt like ikkje eg.. men som sagt, kun en gang, men aldri igjen!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Klart at en revevalp ikke blir nok hardhet i til at en helmantlet kule skal gjøre noe skade. Vil nok bare gi et lite hull rett gjennom.

Som dere ser, så kommer det vel ganske klart fram at jeg ikke anbefaler dette. Men lar seg gjøre dersom du treffer riktig i en voksen rev.

Selv bruker jeg heller ikke blymantel da jeg har opplevd samme sak som med helmantel.

Så for mitt vedkommende er det kun høyekspanderende kuler som blir brukt på rev. Er jeg fri for denne, får heller mikkel være i fred til jeg får ladet opp noen flere.

Kan jo også nevne at jeg har skutt rev bakfra slik at kulen gikk inn i halefestet, halve reven var borte da jeg fant den. Kun hode å forlabbene å brystkassa var igjen, men likavel lå reven å freste til meg da jeg kom mot den. Så at det kan være liv etter et velrettet skudd er ikke uvanlig. Er vel noe alle jegere har opplev eller vil komme til å oppleve, men som snakkes veldig lite om

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...