Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Har hatt åte bakom en fjøs siden fjor vinter, det var aktivitet der nesten hver natt i ifjor, men hadde ikke rifle.

Fikk en 17hmr våren 2011 og har hatt åte siden 15 juli, men reven har aldri besøkt åta, har viltkamera og varsler på åta. Har sau og hundefor som åte, men det er ikke rørt av noe annet en kråke. Jeg har ikke besøkt åta mer en gang per uke. Nå vurderer jeg å flytte åta på en åpen flate på andre siden av jorde som er her, jeg skyter fra fjøsen men der må jeg finne på noe annet, har ikke noe muliget og lage en glugge med det første, har veldig gjerne lyst til å skyte en rev før sesongen er over. Har sett MYE spor, en natt det kom mye snø var jeg og gikk ute neste dag, så spor på kryss og tvers over alt, ikke mere enn 50 meter fra nåværende åte, der jeg så mest var på den flata der jeg har tenkt å sette den nye åta, der var det spor annahver meter!

Link to comment
Share on other sites

Viltkameraet ville jeg fjernet. Har hatt mitt på 2-3 ganger i vinter for å prøve å få tida på den fanken reven som jeg ikke får has på :evil: En gammel luring ser det ut til. og jeg får som regel kun 1 bilde av reven og så blir den borte i lang tid. Fikk siste bilde 6 jan og den har ikke vært der etterpå. Kameraene er ikke helt lydløse, i hverfall ikke mitt, det kommer ett lite klikk ved eksonering og da skvetter reven vekk. Hadde et eksempel i fjor hvor første bilde var perfekt og neste bilde var reven 7 meter vekk og da var det bare baken jeg så.

 

normal_PICT0029_%28Medium%29.JPG

 

En ser den er skeptisk. åta ligger 2 meter ned til høyre

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er den samme erfaringen som jeg har etter å ha brukt åtekamera( Ir blitz) i 2 år på samme åte. Jeg har fått bilde av reven noen få ganger, men ser på spor at den spiser åte som er et stykke unna kameraet. I år er åte fri for tekniske dubiditter og har hatt jevn trafikk( spor og sett rev). Bare synd at snøen har manglet i mine trakter, har kun hatt 3 dager på åte og en rev

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere "gått en tur" med et rådyrkadaver hengende bak meg i tau, slått en runde i terrenget og lagt det fra meg på åteplassen.

Tanken er å lage et duftspor som kryssende rev kan slå seg innpå. Jeg har ikke nok netter på åte til å erfare om dette har noen praktisk betydning.

 

Hadde vært artig å høre om andre her har erfaring/kunnskap om dette har noen betydning. Det er jo trist å bli kjent som han landsbytullingen som går rundt i skogen og sleper på et dødt rådyr. Men hvis det gir utelling i form av flere rev, så er det verdt det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere "gått en tur" med et rådyrkadaver hengende bak meg i tau, slått en runde i terrenget og lagt det fra meg på åteplassen.

Tanken er å lage et duftspor som kryssende rev kan slå seg innpå.

Funker som pokker, men du trenger ikke drasse med deg hele rådyret. En skinnfille evt kombinert med innvoller gjør samme nytten. Pakk det evt inn i et nett.

Da blir det mindre landsbytulling over det... :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar:-)

 

Er litt usikker på landsbytullingfaktoren på en skinfille kontra et helt kadaver.

Det er noe karslig over et helt kadaver mens en skinnfille blir mer i kategorien tannbørste, pinne, etc.

Tror jeg foretrekker å bli fersket med et helt kadaver fremfor en skinfille eller en bit tarm i et hårnett hengende i et tau bak meg :lol:

 

Spørsmålet ble høyaktuelt i dette øyeblikk da viltnemda ringte og tilbød et trafikkdrept rådyr. :D

Link to comment
Share on other sites

Peip i varsleren kl. 0230 i natt. Kom meg i glugga. Ikke noe å se. Men, så kommer mikkel gående oppå steingarden. Venter til den er på åtet og legger siktepunktet i bogen. Brukte hjorterifla med 123 grs. Lapua fmj. Fant reven i stad. Hadde et utras på 50 m før den tok kveld. Kunne muligens ha truffet litt lenger fram. Men kanskje den hadde sprunget like langt da også. Helmantel funker, men man må av og til lete.

 

Hannrev på 6,3 kg. Veldig lys i pelsen.

IMGn_1442.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men så er det jo om du treffer litt langt bak med fullmantel, da er det mulig den kan leve i mange timer etterpå........ å den har mulighet til å komme seg mange km på den tiden. Men likavell vil den før eller siden legge seg ned.

Så egentlig burde det ikke være lov å jakte rev med helmantel.

Link to comment
Share on other sites

404220_10150586434525935_738105934_11143870_889190001_n.jpg

 

årets første

 

Tispe på 6kg

22-250 55 grs vmax 1120 m/s ca 80m hold

Inn i bog og ut litt bak bog, tok med hjerte og lunger. Hjerte hang ut av utgangshull.

Spratt rundt og falt om 3 m unna skuddstedet.

 

Kom inn der hvor blodspora, matblod og vann, begynte, men rakk aldri gå lenger mot åtet :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått snakket med noen på et slakteri som kan skaffe meg blod, har tenkt å blande det sammens med hundfor i en 10 liters bøtte å fryse det. Er det samme hvilket dyr blode kommer fra eller er ikke det så nøye?

Hvor mye tror dere jeg trenger fra nå av og ut sesonge og hvordan oppbevarer du blodet uten at det blir dårlig?

Som jeg sa tidligere har jeg ikke fått rev der i det hele tatt, men det er veldig mye unaturlige ting der, 15 meter fra fjøsvegg (sitter og skyter på 30 meter) og en 300 watts lyskaster som lyser direkte på åta, kanskje jeg burde tre en bøtte over? mener jeg hadde lest det tidliger. Så har jeg tenkt å fjerne viltkameraet, viltvarsleren er jeg litt usikker på.....

Åta er også gammel, 1 sau og 1 lam som har lugget der siden tidlig i høst, ikke blitt rørt. Dette er dyr som har dødd av seg selv og har hørt at fugl og rovdyr generelt går ikke så mye på åte av dyr som har dødd selv. Et slaktet dyr eller dyr drept av rovdyr så går det fugl og rovdyr på det med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Pulver sløyde dessverre en mikkel i kveld. Nr 7 så langt kl.23.54. Da har jeg"bare"13 igjenn :roll:

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... lying.html" target="_blank

 

Identisk med den siste jeg skjøt. Taff nok noen cm for langt bak, så endte med at hele mageinnholdet kom ut, men reven klarte jaggu å løpe ca. 60 meter med tarmene etter seg. Huff

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket av varsleren kl. 0230 i natt også. Satt ei stund med kikkerten på loftet, men såg ikke noe. Plutselig ser jeg en rev komme over steingarden mot åtet. Jeg går ned og finner fram rifla. Ser ikke reven når jeg er klar i glugga. Avventer 20 min, men reven har nok fått mat med seg.

 

Litt for god tid ned til glugga på stua gjør at reven glapp denne gangen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå blitt spurt om å felle en skabbrev, og deretter destruere den. Nå lurer jeg på om dere som kan dette, har noen tips for nettopp skabbrev, jeg kan tenke meg at de er mindre sky og generelt svakere (den var visst sterkt angrepet)? Vil den komme på hareskrik, eller er den så utmattet at sjansen er liten? Jeg har ikke tilgang på slakt for øyeblikket, evt. hundemat + matblod skal jeg greie å fikse. Må jeg i såfall fôre i flere dager før jeg kan regne med å få jevnlig besøk (tenker da skumrings- eller morgenjakt), jeg vil helst ta den så fort som mulig, både for at den ikke lider unødig og dessuten for å slippe smittefaren. Dette med skabb er no' ordentlig herk... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Apropos skabbrev.

Kl 23 i går kveld peip det i varsleren. Raskt i glugga. Reven fortsatt på åtet. Planta den i åtegropa med en 40 grs. v-max. I dag da jeg skulle hente den for veiing osv, fant jeg en stygg skabbrev. Ikke noe pent syn. Men bra å få skutt disse. To stk på to dager nå.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med skabbrev er at de har vært mye mer sky enn vanlig rev. Har hatt trøbbel med å få dem inn på lokk hver eneste gang, selv om jeg har sett dem. Om jeg i det hele tatt har fått dem inn på lokk.

Den siste skabbreven jeg skjøt hadde jeg forsøkt å lokke inn flere ganger, men endte med at jeg måtte skyte den på "lang" avstand istedet.

 

Hva gjør folk med skabbrev? Selv har jeg slengt den i nærmeste steinur og slengt på kvist og kvast, samt rikelig bensin og tent på de gangene jeg har skutt skabbrev :oops:

Link to comment
Share on other sites

Motsatt erfaring her, skabbrevene jeg har vært borti har vært lite sky, de er gjerne å se midt på dagen også. Var ei gang på vei hen til åta midt på dagen med mere åte, da lå en skabbrev og sov på siden av åta.

 

Er det hareskrik du har lokket med? Isåfall er jo terorien at det bare er voksne friske rev som tør ta kampen opp med en rival, derfor kommer de ikke på hareskrik.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at kun musepip vil fungere som lokk på skabbrev.. Med dødskrik til hare vil somregel store og sterke rever komme, for de tror de kan "stjele" den dødende haren fra evt. det som har drept haren.

Snakk med mange som bor i området, gi dem ditt tlf.nr. så kan de ringe deg når de ser den. (ofte kan skabbrever luske mye rundt midt på dagen).

Hvis du skyter den : hell på 5l diesel (olja brenner mye lengere enn bensin), vent i 5 min.(la dieseln trekke inn i skabbreven) å fyr på den. da blir det bare en kullstift igjen.

Link to comment
Share on other sites

Stormikkel som jeg så forrige fullmåne eier tydligvis åte mitt ingen andre revspor i nærheten av det. Og den går ikke innpå den heller.Bare lusker rundt hushjørna,barhytta og åtet. Har ikke hatt jaktmuligheter i det siste hadde håpet den skulle spise seg husvarm på åtet da.Men dengang ei. :( skulle tro at den blei sulten av å gå rundt grøten sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ahh skal bli godt å komme seg ut på revejakt igjen. Helga går med til litt lokking. Har byttet ammo fra 110 grs sierra varmint til v-max så håper å få testet den i helga. Det er ihvertfall observert mye revspor og jeg ringte hjem og bad dem hive mer hundefor på åtet. Det er meldt perfekt vær og det er skaresnø så dette blir veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Pulver sløyde dessverre en mikkel i kveld. Nr 7 så langt kl.23.54. Da har jeg"bare"13 igjenn :roll:

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... lying.html" target="_blank" target="_blank

 

Identisk med den siste jeg skjøt. Taff nok noen cm for langt bak, så endte med at hele mageinnholdet kom ut, men reven klarte jaggu å løpe ca. 60 meter med tarmene etter seg. Huff

 

Samme her. Siste som utløyste alarmen min fikk servert ei kule som traff litt langt bak. det meste av det som skal være under skinnet var på utsiden, men den stakk ca 60 m. før den datt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mork: fysj.. så ikke ut som den har hatt det noe særlig bra i det siste. Bra du fikk tatt den. Har heldigvis ikke sett skabb blandt de jeg har skutt og heller ikke på de revene som jeg har sett uten å ha hatt med rifla.. men det er bra du fikk tatt den der ihvertfall for den var ikke fin..

Link to comment
Share on other sites

Har fjernet alt av dubbeditter fra åta og satt en plast donk foran lyset får å dempe det litt, har hatt litt hundfor på åta nå netopp.

Bør åta stå en stund før jeg setter meg ut eller bør jeg vente litt?

Ligger 2 sauer der som er flere månder gammel, bør jeg fjerne det? kråka har akkurat beynt å spist på det...

Vet at det kan være forskjellig fra plass til plass sånn ca når reven kommer, men har dere noen fårslag til når jeg skal sett meg ut?

Link to comment
Share on other sites

snøen daler som bare det i dag :D temp. ligger på rundt -1 grad og forholdene er flotte :D setter meg i glugga ein tur i dag også, hard denne revejakta, men har virkelig trua no.. dei 3 siste gangene det har vert snø har reven vert der 1 natta etter snøen kom.. Isolerte taket i glugga i veka som var 30 cm :o hehe også har eg planer om og fyre opp med litt stearinlys og leirkrukker i dag :) kaffi er laget og klena er på!!

 

Lader 223`n med 55 grain silver balistic tip den kula har gått mye inn i løpet og ut igjen siste tia. I DAG går den inn, men ut igjen rette veien :D :D

 

Skikkelig tørke tid eg er inne i for tiden, har ikkje felt ein

einaste predator siden 11 november i fjor :o

Link to comment
Share on other sites

Fikk en rød nå i kveld kl 22......

Vært lite aktivitet i den senere tid, men denne fant ut at han skulle kikke på innholdet i åta.

Triste greier med denne skabben. Heldigvis finnes det ikke slikt her oppe i Lofoten, å glad skal man være for det.

Skal se om jeg får lagt inn noen bilder i morgen av den siste her, vanskelig å si om det var ho eller hann da kulen hadde gått ut midt mellom bakbeina på den. Men var nok av siste produksjon da den fortsatt hadde litt valpe preg på hode.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har nå fått skutt sju rev på to uker på åtet sitt fra soverommet. Selvfølgelig, da jeg skulle "hjelpe til", kom det ingen... Så to i skogkanten, men de stakk igjen. Utrolig mye rev hele tiden, men de nøler visst noe nå. Er kanskje nye rever som er mer usikre?

 

Uansett, den ene bunnet fiskevekta som går til ti kg, så den er stor.

 

Nå går vel reven snart i "brunst" (heter det det når det gjelder rev?), så da blir det vel verre å få dem til åtet? Går det evt an å hjelpe til med lokking? Er kanskje nevnt før i tråden, men 33 sider...

Link to comment
Share on other sites

Dårlig nytt, men rapporterer fordi :P som vanlig kom det ingen ting i går heller..

Begynner og bli ganske frustrert kan ein si :( men gjør ei forsøk til i natt :D skal ete middag og så skal eg ut og gå meg noen runder med slakteavfall i ein vedsekk rundt i område rundt åte.. er kommet masse snø her no, og reven veit jo det er godbiter og få på åte, så med ein sti av lukt satser eg på og lokke den inn i kveld :D

Brunsten er nok ikkje satt i gang på disse kanter var ikkje eit spor og se og ingenting og høre i går kveld.. rundt i område kl halv 4 på natten var det ingen spor av verken hjort eller rev, så dei låg kansje rolig i går??

 

Savner sofus sine historier ja.. Han kunne fortelle han.. Var det ikkje så at han hadde fått unge i hus??

Link to comment
Share on other sites

Morn folks! etter eit uheldig skot på rev sist veke, vart det i går sett opp lys på åta. 6w 480lumen LED arbeidslys (kjøpt på Jula) ca. 50m unna åta (og ja, på husvegg). Lagde ein fin glød i snøen, utan at det vart som høglys dag.har sjukt lyst til å sitte i natt. Kva er tidlegaste revefall de har hatt etter oppsetting av lys? dei har ikkje verka nemneverdig skeptiske hjå meg tidlegare år, men høyrer folk som seier dei set opp lys, og ikkje ser snurten av rev på vekesvis.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har godt besøkt åte så vil den muligens være litt skeptisk, men det vil være i området og de kan fort komme å sette seg i kanten av lyset for å inspiserer litt. Og da kan du ta de :) .Har det fler ganger når jeg har satt på lyset for sesongen, spora stopper i kanten av lyskjeglen noen dager før de vil innpå. Andre får rev på allerede natta etter.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg skjøt en rev knappe 2t etter at jeg satte på lyset for første gang. Det peip i varsleren husker jeg. Såg ikke noe. Ordnet lyset. Reven kom igjen. Om det var samme eller en annen vet jeg dog ikke. Det var faktisk den 5/10 i 2007 ser jeg i oversikten min. :D

Link to comment
Share on other sites

2 av revane jeg skøyt tok jeg samme dag som lampa blei skrudd te veggen.

Men de var skeptiske te å gå bort te åta, så de datt på under 20 sek på 130 meter..

Klarte ikke vente :)

Fordelen med lys er også at de gule auene røper de lenge før de er på åte, og er de grønnaktige er det bare

rådyra som beiter.

 

har nå rådyrslakt, 2 daue revetasser, fryst klomp med kjøtt fisk og annet snadder og litt reker og fisk liggans på åta.

Kråkene hadde vært der idag, så blir glugga ikveld.

Klargjør utstyret for nok ei lang revejakthælj, så får vi se om de kommer på besøk 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...