Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

Hei

Jeg er så heldig å ha fått tildelt bukk og simle på Dagali (kjenner ikke nøyaktig hvor ennå). Jeg har jaktet i mange år, men aldri reinsdyr. Er det noen som vet noe om hvor det er størst sjanse for å få uttelling i området ’Dagali’?

 

Jeg tenker å jakte første helgen i september. Er det mer eller mindre håp om å finne dyrene i området på denne tiden?

 

Folk snakker om enkle dyr som ofte ’ikke bryr seg om vinden etc’. Stemmer dette?

 

Mye dumme spm her nå, men fint om noen kunne hjulpet.

 

Mvh Ole B.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser det er mange som jakter med lyddemper. Har dere merket noe forskjell i reaksjonen til flokkene etter skuddet. Blir de mindre stressa?

 

Se videosnutt i jaktbloggen i signaturen min.

 

Den andre bukken reagerer ihvertfall kontant på skuddet mitt med lyddemper der. Rett fra liggende til full fart :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk en trivelig telefon fra Eidfjord fjelstyre i dag, så nå har jeg kort på 2 simler og 1 kalv ( i tilegg til bukkekort i Alvdal).

Jeg kunne egentlig tenkt meg å "slippe unna" med bare 1 simle, men det var visst ikke aktuellt. Gjør de det sånn for å slippe for mange jegere i terrenget eller for å få mindre byråkrati?

Glad er jeg åkke som, i hvert fall om dyrene trekker vestover...

Link to comment
Share on other sites

Drar til Brattefjell - Vindeggen i morgen, har kort i både Tinn og Hjartdal.

Er litt usikker på hvilket område jeg skal ta utgangspunkt i. Er det noen som har noen tips?

 

Ville nok dratt inn fra Hjartdalssiden. Tror absolutt sjansen er størst der. Problemet tidlig i jakta i Brattefjell-Vindeggen er jo at dyrene som oftest står langt nede i skogen. Også langt utenfor tellende areal, og dermed ulovlig terreng for jakt. Normalt sett kommer dyrene opp seinere i jakta, gjerne fra midten av sept. og utover. Har hørt at det var et par småflokker oppe på fjellet i starten av jakta, bl. a rundt Vindeggen. Veit ikke hvor disse er pd.

 

Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kommet hjem en liten tur etter 2 dager i Lordalen, samt 3 dager i Rendalen.

Resultatet er foreløpig en "mellombukk" i Rendalen. Reiser ned igjen til Lordalen før helga.

 

normal_IMG_3973.jpg

 

normal_IMG_3975.jpg

 

Gratizzz duu!! såg du mye dyr i lordalen ?? har hørt at alle dyra har trekt ned mot finnskogen eller ka de heitee :o

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har kort på Forellhogna? Skal dit igjen 3-4 sept med kalvekort i sekken.

 

 

Har kalvekort på Forellhogna selv :winke1:

Drar på jakt dit på Lørdag

 

Hvilke områder i Forellhogna skal du jakte?

 

Kvikne med utg. punkt i vegbua nesten inne med Grønntjønna. Blir vel å komme seg opp til trepunkten og videre innover mot hestfjellet. Spent på vindtrekket framover i neste veke. Kor har du jakt?

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har kort på Forellhogna? Skal dit igjen 3-4 sept med kalvekort i sekken.

 

 

Har kalvekort på Forellhogna selv :winke1:

Drar på jakt dit på Lørdag

 

Hvilke områder i Forellhogna skal du jakte?

 

Kvikne med utg. punkt i vegbua nesten inne med Grønntjønna. Blir vel å komme seg opp til trepunkten og videre innover mot hestfjellet. Spent på vindtrekket framover i neste veke. Kor har du jakt?

 

 

Jeg har først og fremst jakt i Midtre Gauldal kommune (Budalen, Soknedal) med muligheter for overgang til Vingelen om nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Siter fremdeles inne ved snøhetta... Ser støtt litt dyr, men lite større bukker.. Fikk ødelagt en skuddsjanse sist uke, men dette er typisk reinsjakt.

 

Holder vel på målet om kun å skyte storbukk til mot slutten av neste uke, men siden jeg har fritt dyr kommer jeg sansynligvis til å bli litt mindre kresen etter det.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kameraten bekrefter. Ergrelse er vel ikke helt riktig, for man skal ikke skyte før man kjenner det er greit, men frustrasjon, ja det kjente jeg litt av. Har ikke børse med selv, så avmakt var også tilstede. Sorg hadde også sin plass, og medynk for han som brente 100% sjansen på sin Første reinstur. Neste år skal det søkes fra meg også, for reinsjakt er jammen artig! Og av og til litt vondt. God jakt alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Nei. Så nesten ikke dyr etter klokka ti, og på langt nær så mange jegere. Hadde nok noe med høljeregnet å gjøre... Og vinden sto nok litt for mye vest, så tipper dyra trakk inn mot hjerkin. Dit for i hvert fall de vi nesten skjøt. Men i morgen ser vi nok litt flere av både to- og firbeinte. Se opp for mann med oransje luer. Overraskende få som bruker det her gitt!

Link to comment
Share on other sites

Hehehe. Ja det var ikke oss. Vi var ikke her forrige uke! Men vi ligger her og diskuterer hvor godt reinen faktisk ser. På elg og rådyr er det jo opplest og vedtatt at de ikke ser oransje noe særlig godt, men hvordan er det med rein tro? Selv tør jeg ikke annet enn å kjøre safe, for det lå jo jeger på hver haug her i går, med rein som løp i sikksakk mellom knallende børser, men jeg så en kar som vrengte lua etter skudd, og dermed plutselig ble synlig for meg

Link to comment
Share on other sites

Siter fremdeles inne ved snøhetta... Ser støtt litt dyr, men lite større bukker.. Fikk ødelagt en skuddsjanse sist uke, men dette er typisk reinsjakt.

 

Holder vel på målet om kun å skyte storbukk til mot slutten av neste uke, men siden jeg har fritt dyr kommer jeg sansynligvis til å bli litt mindre kresen etter det.. :wink:

 

Er du på den sida av Snøhetta hvor Åmotsdalen ligger? Var med å skaut ei simle der for 5 år sida...

Link to comment
Share on other sites

Grunnet kneskade får jeg ikke bruk for

simlekortet (evt bukk opp til 1,5 år)som gjelder

for HA101 (sørsiden av Sønstevatn). Terrenget

ligger ved veien. Felt mye dyr der i år. Kortet kan også flyttes til

andre vald på vidda.

Betalte 3750,-

Send melding her på kammeret om det er interessant!

Link to comment
Share on other sites

Er nå kommet hjem fra reinsjakt i Rendalen i lag med G.Larson. Vi hadde fint vær og noen strålende dager i fjellet. Vi leide ei seterbu på fjellet. Veldig fint og nærmest kunne ligge i terrenget, begagelig er det og å slippe å ligge i telt :D . Jeg hadde småbukk/ kløftbukk kort. Når jeg kom kjørende første dagen fikk jeg se en liten bukkeflokk ikke langt fra veien, jeg nøyde meg med å ta bilde av den. Ville ikke skyte rein nærmest fra veien.

 

normal_Reinsjakta_2011_006.jpg

Vi var i kontakt med rein hver dag G.Larson skjøt bukken sin på andre dagen vi jaktet, og jeg kom over en liten flokk tredje dagen. Jeg snek meg innpå og fikk skutt meg en småbukk.

 

normal_Reinsjakta_2011_033.jpgnormal_Reinsjakta_2011_041.jpg

 

Nå er jeg kommet meg hjem og fått vacumpakket kjøttet og lagt det i kjøleskapet til mørning :D .

Link to comment
Share on other sites

Vondt i ryggen, vondt i beina, apsolutt at jeg har henger til tørk, våpnet har de blitt slått hakk i. Men etter en dag i heimen er både to og firbeinte lyst ut i fjellet igjenn, så enten er jeg idiot eller reinsjeger mulig de er to sider av samme sak, såg foresten 3 bukker på dordinakken i sunndalsfjella i går, men med den vinden som vi hadde så hadde de vært en dagstur opp dit

Link to comment
Share on other sites

Sitter i en lavvo ovenfor Nysætra i Dalsida/Dovre etter en småfuktig dag på jakt med litt vel skiftende vindforhold. Har troa på sønnavind i morgen, hadde en skuddsjanse tidligere i dag som jeg ikke benyttet til min kammerats store ergrelse :)

 

Da skjøt Villreinjegeren en kalv rett øst for Lavvoen din

Link to comment
Share on other sites

Jaja. ble en brå slutt på rensjakta for min del. Jeg å fattern hadde 3 dyr i lordalen. Vi gikk opp på Nørdre vigga kl 04.00 på morgenkvisten den 20 august. Når vi kom opp i høyden, dreiet vi mot Skarådraget å sletthøe. Jeg tror kl var halv 7 da det kom en enslig kalv springende mot meg. Plystra, kalven stoppa og det smalt, den sto i 5 sek. før den datt. Så gikk fattern fra meg ved kalven.

Da jeg hadde slakta i 10 min smalt det. Så ringte fattern å sa att simla datt rett ned.

 

Timene gikk i ett HELVETES regnvær. Vi hadde en flokk på 300 dyr i området rundt oss i timesvis, men vi holdt oss iskalde og aventet fordi det var mye folk i området og flokken var ikke sikker på hvor den ville. Regnværet lettnet og vi traff på noen kjenstfolk, vi prata om børser å reinen vi hadde sett. Plutselig så fattern 3 storbukker på tur rett mot oss. båda han og jeg kasta oss over børsene å sikta, jeg hadde bare såvidt fått bukken i sikte da det smalt oss fattern, og bukken var i de evige jaktmarker.

 

Alle 3 dyrene var nede før kl 12 første dagen, kan vell kalle det en vellykket jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som nevnt helt fersk på reinsjakt. Er det slik at man med mer eller mindre sikkerhet kan si at noen områder IKKE inneholder dyr, områder som tidligere i sesongen gjorde det?

 

Jeg skal prøve meg vest for Dagali til helgen, men har fått inntrykk av at dette området ikke er fullpakket av reinsdyr akkurat. Er det da slik at det knapt er vits i å prøve, eller kan man mer eller mindre alltid treffe på noen slengere?

 

Er det håp??

mhv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...