Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette med hvor tett på hverandre mange jegere plasserer seg er rent komisk. Merket det i Grimsdalen i fjor. Tjukt med folk etter veien når det var rykter om at det skulle komme rein.

 

Satt også og speidet i en annen del av terrenget, høyt til værs, og hadde radiokontakt med onkel som satt litt lenger bort rundt "hjørnet". Jeg sa jeg hadde fått øye på rein, og at de var sånn og sånn i lende. Da ble det febrilsk aktivitet på jegerne nede på flata, og et par begynte å gå delvis mot meg, men midt på den store flata ombestemte de seg og snudde. De hadde misforstått de kryptiske radiomeldingene og var bokstavelig talt på jordet :lol: Det jeg hadde sett var to dyr på noe som må ha vært 3 km hold. De var små!!

 

Nei, villreinen følger gjerne reksler, men når de kommer, eller hvor de drar er helt uvisst.. De drar gjerne mot vinden, men er de støkt kan de gå hvorsomhelst..

 

Jeg har som en annen nevnte her hatt bedre erfaringer med å gå inn i området der hovedflokken alt har passert. De fleste jegere løper etter, mens det alltid vil være småflokker eller enslige dyr i kjølvannet av en slik flokk. Dersom du er flink med kikkerten, er det ikke noe problem å få øye på slike enkeltdyr - de er også lettere å jakte og få for skudd. Mange jegere tror det er lettere å jakte på flokkene. De synes bedre...

 

Har også sittet på avstand og sett jegere stille innpå fra alle kanter.. Da grøsser det litt nedover ryggen mtp hvor kulene deres skulle ta veien..

 

Selv setter jeg meg gjerne høyt om det er mange jegere i omegn - dyra søker gjerne oppover etter hvert når de er presset.

Da har jeg også god oversikt om de kommer min vei.

 

Skitt reinsjakt på dere alle sammen!

 

Hadde folk oppført seg i fjellet, så hadde nok reinen brukt de trekkrutene som de har brukt i 1000 år, Mne så lenge folk oppfører seg som idioter og det var siste dagen i jakta hver dag, da har ikke reinen noen annen mulighet en gå/flykte der hvor det er åpning, Jeg har jaktet rein siden 1977 har gått oppsyn i Dovre i 10 år, og har sett litt av hvert.

Atferden til jegerne i dag gjør faktisk sitt til at jeg har mistet gleden med reinsjakt, og at jeg faktisk vurderer å droppe hele reinsjakta i år..

Link to comment
Share on other sites

I år blir det mitt 21. år med rensjakt (håper jeg...), men kan ikke huske å ha sett mange dårlige jegere. Det var en i Folldal som ødela for oss andre ved å slippe hunden, men ellers er det bare ansamlinger av jegere ved/på ulike veier. Inne i fjellet er det stort sett fryd og gammen.

 

PS.: Jeg kan hjelpe til om det er noen som har fler fellingstillatelser enn de kan bruke i høst...

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Førstegangs reinjeger med noen spørsmål som jeg håper å få svar på..

 

1. Er det noen som vet om det er tillatt med samjakt i dalsida øst? Jeg har fått rett på en kluftbukk i dalsida øst, men skulle gjerne hatt med en kompanjong. Er dette tillatt? Forutsetter selvfølgelig at bare en av oss bærer våpen..eksempelvis annenhver dag..

 

2. Jeg har hytte beliggende helt inntil terrenget dalsida vest.. Hvordan er fremgangsmåten hvis noen skulle ønske å bytte rett med meg sånn at jeg får dalsida vest?

 

3. Da nevnte hytte er et småbruk som har vært i familien siden 1900, er vi medlemmer i lesja grunneierlag. Vil det være mulig for meg å søke på reinsjakt der som innabygds?

 

På forhånd takk, og skitt jakt tell høsten!

Link to comment
Share on other sites

....1. Er det noen som vet om det er tillatt med samjakt i dalsida øst? Jeg har fått rett på en kluftbukk i dalsida øst, men skulle gjerne hatt med en kompanjong. Er dette tillatt? Forutsetter selvfølgelig at bare en av oss bærer våpen..eksempelvis annenhver dag..

 

:arrow: Lagjakt

I 2000 innførte fjellstyret en mulighet for innenbygdsboende jegere til å danne jaktlag i villreinjakta.

Ordningen med jaktlag for innenbygdsboende jegere har fungert veldig bra, og fjellstyret har fra 2009 åpnet for jaktlag med 1 innenbygds- og 1 utenbygdsboende jegere, og jaktlag med 2 utenbygdsboende jegere som på forhånd har fått tildelt fellingstillatelse på villrein.

Et jaktlag kan ha fellingstillatelser i Dalsida statsallmenning og/eller i Lordalen statsallmenning.

Fjellstyret har utarbeidet egne retningslinjer for jaktlag i villreinjakta.

 

Finns her: http://www.lesja-fjellstyre.no/index.ph ... gjakt.html

 

2. Jeg har hytte beliggende helt inntil terrenget dalsida vest.. Hvordan er fremgangsmåten hvis noen skulle ønske å bytte rett med meg sånn at jeg får dalsida vest?

 

Spør Lesja Fjellstyre

 

 

3. Da nevnte hytte er et småbruk som har vært i familien siden 1900, er vi medlemmer i lesja grunneierlag. Vil det være mulig for meg å søke på reinsjakt der som innabygds?

 

Ikke som innenbygds, da må du bo i kommuna og ha registrert adressa i folkeregister senest 1. november året før. Kanskje en mulighet med et grunneierkort, :arrow: spør grunneierlaget.

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt og det må søkes om å danne jaktlag. Begge må signere alle kortene og de som har dannet jaktlag får et stykke papir hver som tilsier at de har dannet jaktlag. Dette papiret må kunne vises fram bl.a. fjelloppsyn.

Link to comment
Share on other sites

I år blir det mitt 21. år med rensjakt (håper jeg...), men kan ikke huske å ha sett mange dårlige jegere. Det var en i Folldal som ødela for oss andre ved å slippe hunden, men ellers er det bare ansamlinger av jegere ved/på ulike veier. Inne i fjellet er det stort sett fryd og gammen.

 

PS.: Jeg kan hjelpe til om det er noen som har fler fellingstillatelser enn de kan bruke i høst...

DA burde du tatt deg en tur på Ottadalen nord, da vil du se de jeg snakker om, jeg har i alle år holdt dette området som det beste jaktområdet, men de siste 4-5 årene har det vært en utvikling der som jeg ikke er spesielt glad for.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan et storbukkkort i Sølnkletten være verdt?

 

 

Koster 9.000,-og er ikke verdt stort mere enn det. Det er relativt små dyr der så personlig synes jeg det er litt dyrt.

Jakter selv der hvert år på grunneierkort men skulle jeg betalt mye penger for bukk hadde jeg tittet andre plasser :wink:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet der siste 3 årene og virkelig blitt noen fine bukker. Jeg har skutt 4 gullbukker der og ingen under 80 kg på pålagt veiing. Flere bukker over 100 kg er skutt av andre jegere. Naturlig at det blir grove bukker i Sølnkletten pga meget lav fellings% pga lite fellesjakt og skogsrein

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet der siste 3 årene og virkelig blitt noen fine bukker. Jeg har skutt 4 gullbukker der og ingen under 80 kg på pålagt veiing. Flere bukker over 100 kg er skutt av andre jegere. Naturlig at det blir grove bukker i Sølnkletten pga meget lav fellings% pga lite fellesjakt og skogsrein

 

2010

Type dyr Kvote Felt Gj.sn.vekt

Storbukk 30 27 64,6

Kløftbukk 100 64 57,7

Simle 33 37 32,8

Sum 163 128 -

 

Fellingsprosent 79

 

 

Nå finner jeg desverre ikke statistikken for de foregående årene, men de skal jeg klare å finne i morgen.

De tre siste årene har det vært sterkt reduserte kvoter noe som naturlig har gjort at det her blitt felt langt færre rein i område. Kjenner en del folk derfra og jakter derfor hvert år i området, selv sier de det er små dyr i området. Har selv aldrig sett eller hørt om store dyr i området, men du kan selvfølgelig ha vært heldig. Når snitt vekta på storbukk ligger på under 65 kilo er vel ikke det noe å juble for. Flotte dyr men allikevel.

De 2 siste årene har jeg hatt kløftbukk. (Som alle andre) :lol:

Vi er 5 jeger som jakter sammen og har de siste 7 årene skutt 5-6 dyr i snitt. For 4 år siden hadde vi 13 dyr(var et par mann ekstra) hvorav 11 ble skutt, da hadde vi noen fine kvelder med flåing og Cognac rundt bålet :D

Jeg også skjønner at det nødvendig vis er noen store dyr når snittvekta er på 65, da noen nødvendigvis er mindre, den største vi har skutt veide 65 kilo.

Kalvene i området er heller ikke store, men dette har det ikke vært gitt fellingstillatelser på de siste årene men i år er alle dyrekategorier igjen representert.

Jeg skal dit i år også og gleder meg som en unge, kanskje vi sees :wink:

 

PS! Ikke skyt alle gullbukkene, hadde vært artig å se en :mrgreen:

 

For 2 år siden var jeg med en kompis til Lordalen ved Lesja/sjåk, der så vi noen virkelig fine kroner på storbukk. Vikk vi skutt en ..... NEI :mrgreen:

 

mvh

SauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Ser at villreinjegeren vurderer å ikke jakte i høst i området pga oppførsel fra andre jegere. Hva er vitsen å søke da? Da kan jo andre heller få oppeve fjellet

Jeg skal ikke jakte i Ottadalen Nord, jeg har fått løyve i Dalsida Øst, der kan man ikke oppføre seg som en idiot, da er det ingen som får rein, de er for vill til det. Men jeg har alldri hatt problem med å få reinen min i Ottadalen heller, men man må legge opp en taktikk i forhold til andre jegere, da går det som regel bra, Til og med oppsynet ærkjenner at det er en del jegere som burde vært luket ut, og ett av tiltakene er bruk av samband/mobiltelefon at det begrenses. Og jeg sitter oppe i ei høi og storkoser meg da jeg har klart å lure 100 jegere som ikke er kjent i området.

Husker en gang i Leirhøi i Lordalen jeg hadde fritt dyr og satt og fulgte med en flokk med storbukk komme fra Skjåk og tok retningen mot Såvårhaugen og Bergehøiom, Da var det en jeger som løp som gal, det han ikke viste var at det er et stort gjel i dette fjellet, og han gikk feil, jeg ruslet utover Søre berget og skjøt en bukk med gullgevir på 880 poeng og 80 kg slaktevekt, kan ikke si annet en at jeg koset meg over fyren som drev å klatret i gjelet. 2 dager senere var jeg sammen med min beste venn i Skjåk Sør og skjøt en kjempebukk oppunder Moldulhøi etter en blodslit tur opp, på 990 poeng og 90 kg, der var det ingen tullinger som kunne ødelegge jakta di. Men jeg har alldri i mitt liv vært mere sliten. Kan jo spørre Skjåkjegerene hvorfor de ikke jakter i Nordområdet, du får ett klart svar " for mykkje tullinger". Etter snart 200 rein så begynner jeg å få litt erfaring både som jeger og forhenværende oppsyn i Dovre.

 

Hvorfor i svarte skal jeg la være å søke fordi at noen jegere ikke kan oppføre seg, den dagen har enda ikke fått noe navn.

Link to comment
Share on other sites

Ja , jeg vet ikke hvor du jakter i Sølnkletten , men vi jakter i Sollia. Blitt positivt overraska vi på Sølnkletten og dens rein. Ikke store flokker, men sett rein nesten hver dag. Har jaktet på Ringebufjellet i 22 år på vill rein mens prøvd tamrein i Lordalen siste 5 åra. Men som sagt positivt overraska i skogsreinen sitt område

Link to comment
Share on other sites

Jo da villreinjeger jeg har sett den samme folkevandringa i Lordalen/Skjåk de 5 høstene jeg har vært inni der. Kunne kanskje delt opp i forskjellige jaktuker for å fått mindre trykk. Jeg personlig rusler vekk fra folkevandringa for å prøve å være alene

Link to comment
Share on other sites

Jo da villreinjeger jeg har sett den samme folkevandringa i Lordalen/Skjåk de 5 høstene jeg har vært inni der. Kunne kanskje delt opp i forskjellige jaktuker for å fått mindre trykk. Jeg personlig rusler vekk fra folkevandringa for å prøve å være alene

Eller latt jakta gå ei uke lenger eller mere, slippe til bukkejegerne først pga brunst og smådyr og simlejegerne senere, tror det hadde vært smart.

Jeg går litt lengre en til Jehanshøi, da får jeg være i fred, har ikke jaktet i Nord sideen 2006 da hadde jeg 40 kg i Skjåk og Finndalen, skjøt begge dyrene i løpet av 2 dager.

 

I 2008 hadde jeg storbukk i Forollhogna, og simle+kalv i Grimsdalen, må si jeg storkoste meg i Grimsdalen, traff gamle kjente bygdejegere og jaktet på rein som du måtte smyge på, hærlig, Har i alle åra jeg har jaktet hatt mellom 4 og 12 dyr på egen kvote, det går med ei drøy uke på dette

Link to comment
Share on other sites

villreinjeger kanskje vi møtes i Dalsida øst i høst. Jeg skal prøve klyftbukk. Har bestandig m meg grå elghund på reinsjakta. Trivelig selskap!

 

Sauerhansen: jeg vet ikke hva slags felling% du opererer m i Sølnkletten men det tallet ditt var sykt høyt. I flg ofisielle tall lå fellings% i 08 på 43%, 09 på 47.8% og i fjor på 35.%

Link to comment
Share on other sites

[ Etter snart 200 rein så begynner jeg å få litt erfaring både som jeger og forhenværende oppsyn i Dovre.

quote]

Ser at det er noen som har skutt mange rein.

Du har vell skutt noen du også bamsegutt? men du har vell skutt noen hundre fler ville, enn tamme da...................... :smile:

blir mye erfaring tilsammen d.

Link to comment
Share on other sites

Jo da Bransern begynner å få mykje erfaring etter å ha jaktet VILLrein i 25 høster. Gange m 8 kort i snitt pr høst så bør man ha lært litt... Og av antall skutte rein har jeg skutt 8 tamrein siste 5 høstene i Lordalen/Skjåk. Der er jaktinga meget lett pga spak rein i forhold til Ringebufjellet. Er snakk om bare å klippe avtrekket oppå der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi har jaktet der siste 3 årene og virkelig blitt noen fine bukker. Jeg har skutt 4 gullbukker der og ingen under 80 kg på pålagt veiing. Flere bukker over 100 kg er skutt av andre jegere. Naturlig at det blir grove bukker i Sølnkletten pga meget lav fellings% pga lite fellesjakt og skogsrein

 

2010

Type dyr Kvote Felt Gj.sn.vekt

Storbukk 30 27 64,6

Kløftbukk 100 64 57,7

Simle 33 37 32,8

Sum 163 128 -

 

Fellingsprosent 79

 

 

Nå finner jeg desverre ikke statistikken for de foregående årene, men de skal jeg klare å finne i morgen.

De tre siste årene har det vært sterkt reduserte kvoter noe som naturlig har gjort at det her blitt felt langt færre rein i område. Kjenner en del folk derfra og jakter derfor hvert år i området, selv sier de det er små dyr i området. Har selv aldrig sett eller hørt om store dyr i området, men du kan selvfølgelig ha vært heldig. Når snitt vekta på storbukk ligger på under 65 kilo er vel ikke det noe å juble for. Flotte dyr men allikevel.

De 2 siste årene har jeg hatt kløftbukk. (Som alle andre) :lol:

Vi er 5 jeger som jakter sammen og har de siste 7 årene skutt 5-6 dyr i snitt. For 4 år siden hadde vi 13 dyr(var et par mann ekstra) hvorav 11 ble skutt, da hadde vi noen fine kvelder med flåing og Cognac rundt bålet :D

Jeg også skjønner at det nødvendig vis er noen store dyr når snittvekta er på 65, da noen nødvendigvis er mindre, den største vi har skutt veide 65 kilo.

Kalvene i området er heller ikke store, men dette har det ikke vært gitt fellingstillatelser på de siste årene men i år er alle dyrekategorier igjen representert.

Jeg skal dit i år også og gleder meg som en unge, kanskje vi sees :wink:

 

PS! Ikke skyt alle gullbukkene, hadde vært artig å se en :mrgreen:

 

For 2 år siden var jeg med en kompis til Lordalen ved Lesja/sjåk, der så vi noen virkelig fine kroner på storbukk. Vikk vi skutt en ..... NEI :mrgreen:

 

mvh

SauerHansen

 

Skrev noe om felling% her om dagen. Hvor har du de talla dine fra? For talla jeg finner siste 3 årene er helt andre enn dine når det gjelder Sølnkletten villreinområde. I Sollia vi jakter hadde vi fri bukk, fritt under 50 kg og kalv som korttyper i fjor

Link to comment
Share on other sites

villreinjeger kanskje vi møtes i Dalsida øst i høst. Jeg skal prøve klyftbukk. Har bestandig m meg grå elghund på reinsjakta. Trivelig selskap!

 

Sauerhansen: jeg vet ikke hva slags felling% du opererer m i Sølnkletten men det tallet ditt var sykt høyt. I flg ofisielle tall lå fellings% i 08 på 43%, 09 på 47.8% og i fjor på 35.%

 

 

Hei igjen,

 

Jeg ser jeg har kommet iskade for å komme med feil innformasjon i denne saken.

Jeg leste fort og har kommentert Rendalsreinen og jakt i Sølen noe som ikke er den samme reinen som går i Sølenkletten på Alvdal siden. Jeg beklager at jeg har kommet med feil innformasjon og lover jeg skal lese bedre før jeg kommenterer innlegg ved en senere anledning.

 

:oops::oops::oops:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

@BlaserHansen: Jeg har sett et par store bukker i Rendalen også! For et par år siden lå jeg på en flokk oppe i fjellsiden på Sølen og ba til Gud om at den digre julegrisen av en bukk midt i flokken skulle stille seg fri... det gjorde den selvsagt ikke. :( Den må ha vært like oppunder 100 kg og lignet mer på storbukker jeg har sett på film fra Forelhogna.

 

Nå er jo ulven heldigvis borte, så vi får håpe stammen tar seg opp litt. Blir spennende å se om de vil være like ivrige på å løpe når de ikke har hatt ulv etter seg på en stund.

Link to comment
Share on other sites

@BlaserHansen: Jeg har sett et par store bukker i Rendalen også! For et par år siden lå jeg på en flokk oppe i fjellsiden på Sølen og ba til Gud om at den digre julegrisen av en bukk midt i flokken skulle stille seg fri... det gjorde den selvsagt ikke. :( Den må ha vært like oppunder 100 kg og lignet mer på storbukker jeg har sett på film fra Forelhogna.

 

Nå er jo ulven heldigvis borte, så vi får håpe stammen tar seg opp litt. Blir spennende å se om de vil være like ivrige på å løpe når de ikke har hatt ulv etter seg på en stund.

 

Halla Buldrestokken :mrgreen:

Det jeg sier er at det generelt sett er små dyr i Rendalen, det kan andre her på kammeret bekrefte. Fikk fortalt for et par dager siden at en 1,5 årig bukk ligger ca. 10 kilo under snittvekten for resten av landet og at snittvekten på storbukk er vesentlig lavere. Det går naturligvis et og annet pent dyr her også men det er ikke hit du drar for å skyte ditt livs bukk.

Nå prøver ikke jeg å være negativ men ønsker å komme med mest mulig riktig innformasjon til spørsmål som blir stilt (det klarte jeg jo bra med å kommentere feil sted :oops: ).

Jeg stortrives i Rendalen og synes det er et flott terreng der oppe. Jeg gleder meg som en unge til å reise oppover 19.august.

I år en kvotene doblet fra i fjor og er nå på 300 dyr, hvor alle kategorier er representert så stammen er nok på vei oppover igjen.

 

Den du så for et par år siden skal jeg ta i år :mrgreen:

 

mvh

SauerBlaserHansen

Link to comment
Share on other sites

hehe - for all del, det er små dyr der! Vi vil jo ikke spre falsk informasjon. :D

 

Etter det jeg har hørt fra de litt eldre jeg har møtt på der "var alt så meget bedre før", og jeg tror det stadig blir lengre og lengre mellom de store bukkene der.

 

I år er det to simler på meg - gleder meg som en unge selv! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Blaserhansen: Strålende med jodling på toppen av Sølen! :lol:

Bor litt rundt om kring, men med så jævla mange folk som jakter første uka holder jeg meg unna den. Helt bananas å oppleve traffikk-kork på veiene i nærheten av der det er observert rein.

 

Jeg jakter helst mot slutten av jakttiden da det ikke er så mange jegere og det blir mulig å faktisk stille innpå en flokk uten å ha 7-8 andre jegere rundt meg...

 

@Chiefen: Litt svar ser du over, du skal ikke regne med å være alene på flokken sånn uten videre, men om du har litt tid og liker å holde deg i utkanten av de verste jegerkonsentrasjonene er det et fint sted. Vakkert landskap og mange ulike muligheter, alt fra full fjellklatring til -grøss- "veijakt". Du må regne med en god del skogsjakt da reinen ofte står der deler av jakta, så ønsker du "ren" høyfjellsjakt er det nok ikke helt rett for deg.

Link to comment
Share on other sites

Om en sånn tilfeldigvis fikk tilbud om kort i Rendalen (Rendalen reinselskap)-er det en OK plass å jakte; finnes det dyr der eller er det en grunn til at det plutselig er ledige kort?

 

PS-orker ikke debatt om tamrein, Stoltenberg osv :winke1:

 

Fantastisk flott sted og jakte.

Flotte områder og aldeles ikke tamrein. Noen rein ble kjøpt inn i 1911 tror jeg av grunneierne for å bygge opp reins stammen på nytt og disse forflytter seg over hele fjellkjeden som alle andre villrein. Det med stoltenberg var nok en gang tabloidpressens måte og spre dritt på. :twisted:

 

Har du mulighet for kort kan jeg anbefale dette stedet på det sterkeste

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

@Pangpinnen :mrgreen:

 

Hvert år sier vi: "Neste år utsetter vi avreisen en uke for å slippe unna det værste jakttrykket den 1. uken)

Og hvert år ryker vi som en DONG når jakta nærmer seg for da sitter gutta hjemme og sjelver av glede over at reinsjakta igjen er her :mrgreen:

 

Men vi tar nå 2 turer vi, 1 med avreise 19. august og en litt ut i jakta :wink:

 

Mvh

BlaserSauer

Link to comment
Share on other sites

Stooor takk til Bukke

 

...selv om det ikke ble dyr på meg, så får jeg vel bare bite i tastaturet, og si gratulere...

 

Dersom jeg blir med, skal sekken fylles med øl, og jeg skal smatte ekstra godt på hver slurk, mens jeg iakttar slakting/bæring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...