Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja nå blei det endelig kort på meg også! Er helt ubeskrivelig klar for høstens største eventyr!

 

1 fritt dyr, 2 simle/ungdyr , 3 simler og 3 kalvekort! Detta blir bare helt rått! 1,5 måned på jakt kommer til og bli helt strålende! :D

 

Recon sekken står allerede klar for tur 20 august! :D

 

Lykke til alle sammen! Håper det blir en vellyket jakt for alle!

 

Men først er det bukkejakt!

Link to comment
Share on other sites

En må kontakte rettighetshaver/valdansvarlig på det valdet en ønsker å jakte på/overgang til.

Det er også greit å avklare dette i god tid forut for jakta, slik at rettighetshaver/valdansvarlig, evt kan gi føringer på hvordan det er ønskelig at jakta skal foregå og evt tidspunkt.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

@jegerak: Veigdalen grunneigarlag er ein av få grunneigarlag i Eidfjord som ikkje har samjakt med statsallmenninga. I dei grunneigarlaga som har samjakt har jegerane lov å jakte på statsallmenninga, men kun på nordsida av Nordmannslågen. Det kan vera sjangs for å møte på dyr på området, spesielt bukkar som kjem nordfrå når det nærmar seg brunst. Ser det ligg nokre kort til sals på finn.no hjå dette grunneigarlaget.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Er desverre lite kjent på reinsområdet i dette området,, derfor mange spørsmål!

Men jeg for gjøre det beste ut av det¨på HA4 selv om jeg hører det er dårlig med dyr i det området. For håpe værgudene er med meg! Om ikke for jeg meg en fin fjelltur :)

Link to comment
Share on other sites

Du må nok vente til ett par dager før jaktstart, og er ikke det noe av gamet da at man må finne ut litt selv også, slik som vinden har vært de siste dagene så står nok dyra i lordalen ja sågar mot Grøndalen, snur det på sør og sør/øst som det er spådd mot jaktstart så vil nok Fellingen og området mot Aursjoen/aukarsvatnet og Finndalen være aktuelle områder, stort sett så går bukkene i Skaihøi og Lomshorungen de første dagene av jakta

Men det er som regel en del bukk med fostringsflokkene, selv om dette ikke er de største

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nokon som veit kva tid skjak-almenning.no legg ut oppdatert jaktinfo? Syns det er på tide å få litt input på kvar dyra står.

 

Nokon som veit kvar dyra står fortida? Eg har storbukk i Lordalen.

 

 

Sjå på villreinomraade.no der blei det opdatert i går, etter det eg forstår er dyra nokså spredt utover nordområdet no.

Link to comment
Share on other sites

Heisann godtfolk!

 

Da var reinsdyr jakta i boks her og! Var heldig og kom over 1bukk 1 simle og 2 kalver på Hardangervidda.!

 

Nåken som har aning kor dyra holder seg no? Har på følesen av at dei står litt lenger sør mot røldal osv.. I da tilfelle har nåken lyst og tipse meg om grunneigara i røldals området??

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Har ikke før fått tilbud om jakt, før man spør hvor reinen står på vidda :lol:

 

Kanskje en liten ide å ta seg en fjelltur og skaffe seg overblikk selv da før jakta, er det det man kaller toppen av latskap, kanskje man skulle holdt seg hjemme og latt andre som gidder å gå i fjellet få disse kortene.

 

Jakta i Lundadalen er i all hovedsak Storbukkjakt, dette er storbukkområde, men tøft terreng å jakte i bratt på alle sidder, har selv skutt stor bukk oppunder Moldulhøi.

Link to comment
Share on other sites

hei.

 

Kanskje en liten ide å ta seg en fjelltur og skaffe seg overblikk selv da før jakta, er det det man kaller toppen av latskap, kanskje man skulle holdt seg hjemme og latt andre som gidder å gå i fjellet få disse kortene.

 

Om den var til meg. Må du fint bare holde kjeften din. Var da ikkje det eg spurde om? Og lurte bare på om folk hadde en aning på hvor dyra sto? Da grunneiger trudde dei sto lenger sør.........

 

Unødvendi med kritikken din på den.....

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Du spør jo akkurat etter hvor reinen står, undersøk ved å dra dit selv, da vet du det uten å spørre dumt over ei uke før jakta begynner, hadde du holdt på å jaktet en stund og ikke funnet dyr, ja das hadde det vært veldig greit å spørre på nettet om noen har noen tips å komme med, du gidder å gå i fjellet å jakte da?? Du tåler jo ikke å få en i trynet heller da, kanskje den traff litt ømt....

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har ikke før fått tilbud om jakt, før man spør hvor reinen står på vidda :lol:

 

Kanskje en liten ide å ta seg en fjelltur og skaffe seg overblikk selv da før jakta, er det det man kaller toppen av latskap, kanskje man skulle holdt seg hjemme og latt andre som gidder å gå i fjellet få disse kortene.

 

Jakta i Lundadalen er i all hovedsak Storbukkjakt, dette er storbukkområde, men tøft terreng å jakte i bratt på alle sidder, har selv skutt stor bukk oppunder Moldulhøi.

 

Var det så ille galt og komme med det spørsmålet da ? Kan ikke skønne det. Da jeg selv jakta rein ringte jeg ofte oppover for og høre om noen visste hvor det kunne stå dyr. Det er ikke gitt for alle og ta en tripp i fjellet i ny og ne og da forhører man seg. Selfølgelig. Jeg jakta de siste årene i Knutshø og ringte Kåre Mjøen (Kvikne) som da hadde kortsalget. Han kom ofte med gode tips da han kjente de fleste i området. Villreinjgeren, unødvendig kritikk av deg syns jeg.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Selv om man kaller seg villreinjegeren, har vært oppsyn, jaktet og skutt rein i bøtter og spann, så trenger man ikke te seg som en storkonge av reinsjakt på et nettforum.

 

Når muligheten for å forhøre seg om hvor reinsdyra oppholder seg ligger noen tastetrykk unna så er det da for pokker ikke feil å spørre!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke før fått tilbud om jakt, før man spør hvor reinen står på vidda :lol:

 

Kanskje en liten ide å ta seg en fjelltur og skaffe seg overblikk selv da før jakta, er det det man kaller toppen av latskap, kanskje man skulle holdt seg hjemme og latt andre som gidder å gå i fjellet få disse kortene.

 

Jakta i Lundadalen er i all hovedsak Storbukkjakt, dette er storbukkområde, men tøft terreng å jakte i bratt på alle sidder, har selv skutt stor bukk oppunder Moldulhøi.

 

Var det så ille galt og komme med det spørsmålet da ? Kan ikke skønne det. Da jeg selv jakta rein ringte jeg ofte oppover for og høre om noen visste hvor det kunne stå dyr. Det er ikke gitt for alle og ta en tripp i fjellet i ny og ne og da forhører man seg. Selfølgelig. Jeg jakta de siste årene i Knutshø og ringte Kåre Mjøen som da hadde kortsalget. Han kom ofte med gode tips da han kjente de fleste i området. Villreinjgeren, unødvendig kritikk av deg syns jeg.

 

Synes ikke det, det er faktisk over ei uke igjen før jakta starter, han kunne vel da ringt kortutsteder og spurt han slik du skisserer. Han tok hintet og følgelig drar dit slik han burde gjøre, og som jeg har gjort et utall av ganger når jeg har hatt jakt i et for meg ukjent område, det er mitt ansvar som jeger å gjøre meg kjent i terrenget jeg skal jakte, og da samtidig finne litt ut om trekkruter og div. Man blir som kjent aldri kjent i ett område fra PC bordet... Jeg begynner så tidlig som mulig å studere kart, og om jeg lurer på noe så ringer jeg kortutsteder og spør. kan vel ikke være så vanskelig det vel, og ikke var jeg brutal mot han heller, bare dønn ærlig

Link to comment
Share on other sites

Selv om man kaller seg villreinjegeren, har vært oppsyn, jaktet og skutt rein i bøtter og spann, så trenger man ikke te seg som en storkonge av reinsjakt på et nettforum.

 

Når muligheten for å forhøre seg om hvor reinsdyra oppholder seg ligger noen tastetrykk unna så er det da for pokker ikke feil å spørre!

 

Skal du angripe noen Ladden, så angrip saken og la personangrepet være, det er du dømt til å tape... nå var jeg jævlig arrogant, og det med vilje

 

Jeg er eneren på forumet vedr. reinsjakt jeg, viste du ikke det da :winke1:

 

Nei har ikke sagt heller at det er feil å spørre, og svaret man får er jo selvsagt så ymse, mitt svar var det jeg ga han, og jaggu tror jeg ikke han skjønte hva jeg mente, det er bra....

 

Kunne jo sagt at reinen står inni fjellet et sted går du opp på Hårteigen så kanskje du ser dem

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Visst du leser innlegget hans en gang til så forstår du at han har akkurat fått løyvene og selfølgelig ikkje fått tid til å finne ut av dette.

Så i stedet for å komme med oppgulp så er det kansje en ide å komme med Gode tips om hvor normalt reinen står ved Jaktstart og trekkmønster ved forskjellige vinrettninger osv.

Link to comment
Share on other sites

Oppgulp?

Jeg ga han et ærlig svar ut fra hva jeg mente, og ja, jeg så at han akkurat hadde fått løyvene, enda større grunn til å gjøre seg en tur til området, kontakte kortutsteder, så også at han spurte etter Røldalsområdet, det første jeg ville gjort var å skaffe meg kart over det området, og se på mulige ruter og alternative ruter, dette er jo normalt en artig del av jaktforberedelsene, så ville jeg snakket med Kortutsteder om hvilke tips han/henne har, om hvor man kan leie hytte eventuelt telte, bare på det grunnlaget blir man bedre kjent, skjønner at det er behagelig og la andre gjøre jobben for seg fra sofakroken. Man blir aldri kjent i ett område foran Pc`n

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå må du roe deg ned villreinjegeren.. Drit i dette.. Forda om du trur du er en "ener" på reinsdyrsjakt trenger du da ikkje oppføre deg som en håven klatt!!

 

Eg har da ikkje tatt ditt hint eg? Ka trur du? at eg skal opp der i måren er da for pokker ikkje pga at du tasta inn nåken ubruklige ord heller... Og ikkje bruk meg som eit exempel på nåke som har med reinsdyrsjakt og gjera... eg stillte eit spørsmål som du kunne heller latt vere og svare på.. og latt andre svare på...

 

Har eg nåken fleire spørsmål skal eg sende di på pm til deg!

 

Glømm dette nå, og svar sakelig i staden til andre som har noe mer relevante spørsmål til reinsdyrjakt!!!!

Link to comment
Share on other sites

I og med at stiler til meg må jeg svare, tenkte jeg skulle la det ligge men, Du må tåle og høre andres meninger, også de som ikke går i den retningen du gjerne vil.

Regner med at du så "winket" (blunket) og vet hva det betyr, jeg er meget ydmyk til reinsjakta, og jeg deler mere en gjerne det jeg har tilegnet meg gjennom årene med andre. Så vidt jeg har lest så har jeg ikke brukt deg som noe exempel på noen verdens ting.

 

Om du ønsker å sende meg PM ja versågod, jeg skal kunne svare deg så godt jeg kan på det jeg kan.

 

Jeg føler selv at jeg har vært saklig i forhold til deg hele veien. Jeg har kun skrevet min ærlige mening, og det må vel folk både respektere og akseptere, på samme måte som at jeg også respekterer det.

Nå har jeg skrevet dette i en form som skulle tilsi at du ikke skulle behøve å svare.

Link to comment
Share on other sites

 

Nåken som har aning kor dyra holder seg no? Har på følesen av at dei står litt lenger sør mot røldal osv.. I da tilfelle har nåken lyst og tipse meg om grunneigara i røldals området??

 

mortens

 

Er ikke sikker men hører om dyr i Geitvassdalen - Hettefjorden og heimover (østover). Hvis langtidsvarselet stemmer vil jeg tro Tinn/Vinje kommer til å bli giftig i begynnelsen av jakta.

Link to comment
Share on other sites

5 dager igjen til jaktstart!

 

Blir nok til at jeg starter å jakte på fritt dyr i Dalsida-Øst. Noen med tips om gode områder for storbukk?

 

Har også Simle+Kalv i hjerkinn utmåling øst, med muligheter for overgang til store deler av Folldalen hele jakta!

Her har jeg allerede fått mange fine tips av Ladden, men tar gjerne i mot flere også :)

Er overhodet ikke kjent i området, så hvor er det best å kjøre bilen opp, og starte fra?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok til at jeg starter å jakte på fritt dyr i Dalsida-Øst. Noen med tips om gode områder for storbukk?

 

 

Kjør opp mot Aursjøen.Skamsdalen og Skamsdalsetra. Gå innover til Drugshøi, Storskrymten,Grytholet,Leirskjøtelet. Gode plasser, ikke så langt inn og samtidig er du i indre fellesområde og kan fortsette inn mot Åmotsdalshytta og Oppdalsterreng.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig G.Larson.

Sjongshøi/stortverråbotn er også meget sikre bukkeplasser, men man må høyt, helt til topps,

Svartdalen og veslsvartdalen er også sikre plasser, her går du inn fra Sørhella, og i Sjongshøi går du opp fra Sjong seter.

Det ser bratt og jævlig ut opp i sjongshøi men du følger ett bekkefar som svinger seg til venstre og rundt og oppover på nordsiden av høa der er det lettere å gå, men siste biten til topps er bratt og med snø/isbre, men du verden så flott det er der oppe

 

Andre gode bukketips der er Sørhellhøi, og Geitåhøi sistnente kjører du så langt veien går og går opp geitåa der inne er det også meget sikkert for Stor bukkeområde.

Ett annet tips er også o kjøre inn skamsdalen til vegenden og gå venstre side av Jore innover mot Leirsjøen, i det du runder spissen og ser mot leirsjøen tar du opp i fjellet da havner du i Svabotn og tverråbotn, merk at det er en stortverråbotn nevnt tidligere og tverråbotn siste er ikke så stor men sikker for rein, herfra har du også kontroll mot leirsjøen og fremre delen av tælet.

 

Lykke til

 

Har mange turer i disse fjellene både på reinsjakt og rypejakt, må vel si at jeg har hatt kontakt med rein der inne hver gang, men her er det ikke nooe åå stase på for en smådyrsjeger, med mindre været har stått på vest-nordvest noen dager

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er riktignok mange år sia jeg jakta der oppe, men vi bodde på Sjongsetra hos Marit Holsbrekken og Egil. Egil var Marit sin altmuligmann og skulle etter sigende være godt kjent i fjellet. Han prata mye om Svartdalen dengangen når det gjalt storbukk. Ikke sikkert det er slik i dag, men en mulighet. I Svartdalen ligger (lå)det ei steinhytte. På den hang det et enormt bukkegevir fra gammelt av. Vi skøyt dyra våre på Fillingflåa litt syd for sjongsetra. Vi hadde bare simlekort.

Link to comment
Share on other sites

Fillingflåa er i dag på Snøhetta vest, der er det en egen liten stamme, men det er en viss utveksliing på bukker mellom vest og øst, overgangen er da som regel mellom Sjongsvatnet og Aursjøen, litt avhengig av vannstanden i Aursjøen. Ofte kan man stå i Kvitkrysset og kikre på rein som går oppe i Sjongshøi og Sørhellhøi, man ser som regel disse store kvite halsene med langt ragg som vaier i vinden.

Steinbua i Svartdalen står der enda den, tror jaggu reinshønnet henger der også

I dag er det Torkjell Hagestande som har Sjongsetra.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Takk for artig informasjon Villreinjegeren, som du skjønner så er det mange år siden jeg var der. Litt oftopic, skulle gjerne vært en tur på Sjongsetra og Aursjøen igjen før jeg legger på røret. :D.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...