Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et spm: dersom man overraskende skulle få kort og finner ut at man umulig kan dra på jakt, får man da selge kortet fritt, alternativt selge det tilbake til utsteder?

 

Har en meget varierende jobbsituasjon og lyst å søke, men liten lyst på et ubrukt kort som suvenir...

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver i år igjen på hardangervidda vest.

Prøvde i fjor og året før uten resultat, men jeg har hørt rykter om at kvotene skal dobbles i år grunnet bestandsmålet er nådd.

Det tok 3-4 år lenger tid å bygge opp stammen igjen en hva DN kalkulerte med, så tilgangen på løyver har hvert minimal de siste 6-7 årene etter stammen ble skutt ned til et minimum.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Fekk ein hyggeleg mail frå skjåk allmenning blei fritt dyr i skjåk nord :wink

Nokon som har tips om kor bukkeflokkane helde seg om sommaren/tidligt i jakta

 

Svært ofte i Skaihøi i Finndalen, og Lomshorrungan, men det er også mange flotte bukker med i fostringsflokkene fra dag 1

Torsdalen er også en het plass samt Skarvedalseggen og Stamåhjulet.

I området rundt Aursjøen er det ofte mere jegere en det er rein, og en god del av jegerne oppfører seg som idioter, skulle tro det var siste dagen i jakta. Det er ett område som jeg skyr som pesten.

Faktisk så er adferden til disse jegerne såpass at gleden jeg har ved å jakte rein nesten er borte, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Årsmøte i Snøhetta villreinutvalg i dag 13/4 2011.

Kvote Sh øst 850 dyr økning på 50 dyr fra i fjor.

Kvote Sh vest 140 dyr uendret fra i fjor.

Det har desverre ikke vert flytelling siden 20/1.

 

Knut

 

Dårlig med tellinger og ganske dårlig med informasjon om Snøhetta generellt og Sunndal spesiellt....

Link to comment
Share on other sites

Fekk ein hyggeleg mail frå skjåk allmenning blei fritt dyr i skjåk nord :wink

Nokon som har tips om kor bukkeflokkane helde seg om sommaren/tidligt i jakta

 

Er dette deler av en jaktpakke eller er det resultat av ordinær trekning?

Link to comment
Share on other sites

Hardangervidda strekker seg over tre fylker.

Hordaland. Buskerud. Telemark. I disse fylkene er det noen kommuner som har stort areal på vidda.

Sjekk med fjellstyrnene i eks. Numedal. Nore og uvdal. Eidfjord. Ullensvang. Røldal. Rauland. Odda med flere.

I tillegg finnes et stort anntall privat vald, spesielt mangen øst på vidda.

Link to comment
Share on other sites

da er det berre å vente på diverse trekninger.....

Noen som vet når de forskjellige trekker?

Er vel elektronisk nå så det skal vel i teorien være bare å trykke på en knapp når søknadsfristen er ute...

Link to comment
Share on other sites

da er det berre å vente på diverse trekninger.....

Noen som vet når de forskjellige trekker?

Er vel elektronisk nå så det skal vel i teorien være bare å trykke på en knapp når søknadsfristen er ute...

Ja... Søker på alt som inatur har av reinsjakt for 11/12 året på rad ikke fått så mye som en kalv, mens andre får dyr hvert år,,, Så den dere elektroniske knappen har jeg dålig trua på, Lik lottokulene på hamar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fekk ein hyggeleg mail frå skjåk allmenning blei fritt dyr i skjåk nord :wink

Nokon som har tips om kor bukkeflokkane helde seg om sommaren/tidligt i jakta

 

Svært ofte i Skaihøi i Finndalen, og Lomshorrungan, men det er også mange flotte bukker med i fostringsflokkene fra dag 1

Torsdalen er også en het plass samt Skarvedalseggen og Stamåhjulet.

I området rundt Aursjøen er det ofte mere jegere en det er rein, og en god del av jegerne oppfører seg som idioter, skulle tro det var siste dagen i jakta. Det er ett område som jeg skyr som pesten.

Faktisk så er adferden til disse jegerne såpass at gleden jeg har ved å jakte rein nesten er borte, dessverre.

 

Tidlig i jakta finner du bukkeflokker nær sagt hvor som helst. Jeg har hatt min egen strategi i det området, og det har fungert veldig bra. Og det er, som vilreinjegeren sier, IKKE ved Aursjøen. Eller ved andre samlingssteder for den saks skyld. Jeg er møkklei av reinsjegere som flyr rundt som harabikkjer og ødelegger for alle andre, og storkjefta unggutter som oppfører seg som om de vet alt mye bedre enn alle andre. Jeg ble så lei at jeg droppet reinsjakta to år. Men heldigvis er hukommelsen selektivt orientert, så nå er jeg klar for å jakte rein igjen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hvordan det har vært med de som er trekt ut som reserve? Er på 3.plass på reservelista på Dovre

Er sjansen stor for å få dyr da?

 

Det kommer jo helt an på hvor mange som har fått rein, da det garantert vil være en eller flere som trekker seg, finner ut at de ikke har tid osv. og da er det reservene som får dyr.

Det er iallefall slik her jeg bor, noen søker bare for å være sikret rein, så når sommern kommer finner noen ut at det ikke passer osv, og da er det reservene som får dyr :)

Link to comment
Share on other sites

Så på treknigslista til Statsskog :P , fant navnet mitt på Hjekinn vest :D . Tror Hjerkinn vest har avtale med rettighethavere i Dovre kommunes del av Snøhetta. Og så kan jeg jakte Statsskogs terreng i Oppdal. Noen som vet dette?

Og hvor er det lettes å finne dyr?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...