Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg var en tur i Finndalen sist uke. Gikk opp ved Skårvangen og fulgte på vestover over steinflyene. Det er alltid fint å gå inn sånn i midten av august, før reinsjakta begynner. Dyr overalt. Skal hilse fra et par skikkelig store bukker, den ene var så trygg og rolig at han ikke reagerte før vi var innpå 50 meter, selv om vi gikk åpent og med hund. Det var en skikkelig rugg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk meg faktisk helgekort på rein her om dagen. Så dette året blir jakt på meg også. :D

 

Har spurt mange om råd om hvor jeg skal gå, da jeg bare er halvkjent i området og er uerfaren på reinsjakt. Hadde nesten tenkt å spørre om råd også her på forumet, men ser at det skal man ikke gjøre. Her skal man på egen hånd finne fram, være på fjellet å lære seg reinens trekkruter å kjenne.... Dessverre for meg har jeg ikke tid til det. Jeg har bare denne helgen å avsette.

 

Når man er aktiv på dette forum, det finnes en tråd som heter "Reinsdyrjakta 2011" hvor man samler råd, inntrykk etc fra reinsjakta, synes jeg det er naturlig å spørre om råd her. Også hvor dyra kan tenkes å stå. Er man ikke interessert i å hjelpe, så svarer man ikke. Så enkelt er det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@Dagl:

Det er mange her som øser ut det de har av erfaring. Selv om det kom et litt uheldig svar fra en litt lenger opp i tråden tror jeg svært mange vil hjelpe deg hvis de vet hvor du skal jakte. Så kom igjen du så får vi se. Da vil du se at mange er mer enn behjelplig :D

Link to comment
Share on other sites

Da prøver eg i gjenn! 8)

 

Eg har fått 4kort på vald 20 og 21 i eidfjord.

 

Er det nåken som har erfaring der i fra? med tanke på trekk osv..? har jo sjønt såpass at dette ikkje er den besteplassen akuratt... så hadde vert morro med andre sine erfaringer i området der?

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Jeg har helgekort på fri bukk under 50 kilo.

Helgen er den første helgen i september.

Kort har jeg fått av Ringsaker JFO.

 

Jeg har blitt fortalt (av en Kammerat..) at det er bra overgangsavtaler, men at man må starte på "eget" terreng.

 

Planen foreløpig er å kjøre opp fra Åstdalen å parkere ved Øyungen hyttefelt. Tusle innover med telt i sekken lørdag (kanskje starte litt innover allerede fredag kveld), slå leir når/hvor det passer, og tusle tilbake søndag. Foreløpig har jeg ment å gå mot Øyungen og østover /nordøstover. Jeg forventer trekk sørfra og østfra her, men i senere år har det vært sent igang.

 

Tips og råd mottas med takk

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

20 & 21 er Søre Bjoreidalen og Hadle/Hallinghaugane. Ikkje for å vere negativ eller drepe jaktlyst, men i desse områda er det lenge sidan det har vore dyr i jakta. Om vinteren er det ikkje uvanleg å treffe på dyr i desse områda. Einaste moglegheit eg kan sjå er om ein får nord/nordvestleg kuling med sludd i 2-3 veker i jakta, då kan det mogleg vere ein sjangs i desse områda.

 

http://www.eidfjord.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=486&FilId=1507&back=1

 

Desse områda har heller ikkje samjakt med Eidfjord statsalmenning. Difor kan du heller ikkje bruke korta på statsalmenninga nord for Nordmannslågen.

Link to comment
Share on other sites

@dagl

 

Vet av andre at området ved Brumund sag har hatt en del reinsfellinger tidligere, men de jeg kjenner som har skutt rein der sier selv at det er griseflaks da reinen går i tjukkeste skogen og bare plutselig er der, denne delen av Rondane Sør stammen er nesten hele tiden i skogen.

 

Har selv opplevd reinsflokk på myrene i Furnesalmeninngen i elgjakta ved Åstaelva

Kan tenke meg at Bjønnåsen og myrene rundt kan være bra plasser.

Kontakter du Nemi her på Kammeret så vil hun sikkert kunne gi deg mere tips da hun har jaktet her selv og skutt rein også,

Vet at det er overgang med Philske sameige og mulig Øyer men dette områder betinger sønnavær over en viss tid.

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg er hvorfor ikke Rettighetshaverne på HV spesielt vestvidda ikke samarbeider mere, tenk for flotte og attraktive områder dette er, og for en reinsjeger burde dette være ett eldorado, ser i andre fjellområder både private og statlige rettighetshavere samarbeider og åpner sine respektive jaktområder for hverandre, noen har valgt en løsning med 2-3 dager med felles jakt midt i uka osv. her er det mange forskjellige løsninger som er ute å går.

Dette burde være i alles interesse.

Selvfølgelig vil det da være noen rettighetshavere som nyte bare godt, mens andre slipper disse inn til seg.

skal man ikke tenke helhetlig forvaltning i denne sammenhengen da?

Og områder som "alldri" har rein hos seg har ei kvote som de skal felle, gjør de ikke det vil jo fellinggsprosenten gå ned.

Er forvaltningen tjent med det da?

Eksempel jeg kjenner er Dovre Vestside grunneierlag, de har skjeldent rein på sin grunn, de har alikevel ei kvote hvert år på ca 25 dyr, de hadde før overgang med Finndalen statsalmenning, når den avtalen gikk uut fikk de avtale med Lordalen statsalmenning og har hatt denne nå i snart 20 år. det fungerer tilsynelatende svært godt.

Link to comment
Share on other sites

For å få samjakt med statsallmenninga må det private valdet gi frå seg ein andel av sine kort til allmenninga. Dersom det private valdet får solgt sine kort likevel, treng dei ikkje inngå samjakt med allmenninga. Dei valda som derimot er så lite attraktive at dei ikkje får solgt korta sine, inngår samjakt for å verte kvitt korta sine. Trur nok ikkje at dei forvaltningsmessige forholda veg så tungt i forhold til dei økonomiske hjå private grunneigarar/grunneigarlag.

Link to comment
Share on other sites

Eg lurer på om det er nokon som kjenner til trekkrutene i Lordalen (Lesja). Dersom dyra trekker nord-syd, altså på tvers av Lordalen, kan dyra trekke på austsida av Nysetra (over bilvegen)? Eller foregår det meste av trekken på vestsida av Nysetra?

 

Ser og at området mellom Fellingshøi og Fellingskroken kan fungere som ein flaskehals, nokon som har erfaringar med det?

 

Vurderar å finne meg fin utkikspost fyrste morningen av jakta på austsida av Fellingshøi eller Leirhøi, og finne eit nord-sør trekk. Tips tek eg med takk.

Link to comment
Share on other sites

Det hender at reinen trekker over vegen men da er det så ,angt ut som storsetra, ellers er det oofte at de kommer på skrå ned lia ovenfor grustaket og trekker opp/ned i Bergemillom, av og til drar det innover Lordalen i retning Lortjønning og Engelskmannsbue (grensa mot Skjåk)

 

Men området i Fellingen - Såvarhaugen - Søre berget er ett meget bra område når reinen trekker

 

Lenger øst har du Trihøe og Storskaret som også er sikkert reinsområde, da er reinen på tur inn finndalen innerst på Råkåflye da vil dem finnes igjen i Gråhøi området og steinflye

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mulighet på et terreng i nærheten av Sandsetdalen / Tessungdalen i Tinn kommune. Er det noen som har erfaring med om dette er et område med rimelig god sikkerhet for dyr i et normalår?

 

Ser at Tinn stort sett ligger høyt i fellingsprosent i forhold til andre deler av HV, men er det enkelte områder i Tinn som utmerker seg spesielt?

 

Mvh

Sverre

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte det som ble påstått å være den største bukken på 25 år i Tessungdalen. Tror det var i 2004. Hvis du finner Salhovde på kartet, er du i nærheten av der bukken falt.

Området er kjent for å være blant de sikreste på Hardangervidda, forutsatt at det ikke har stått vestlig kuling i ei uke, da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mulighet på et terreng i nærheten av Sandsetdalen / Tessungdalen i Tinn kommune. Er det noen som har erfaring med om dette er et område med rimelig god sikkerhet for dyr i et normalår?

 

Ser at Tinn stort sett ligger høyt i fellingsprosent i forhold til andre deler av HV, men er det enkelte områder i Tinn som utmerker seg spesielt?

 

Mvh

Sverre

 

Står ganske mye dyr i disse områdene nå. Burde være gode muligheter til helga.

Situasjonen på Hardangervidda er litt spesiell noen dager før årets jakt. Mye dyr står sentralt og langt øst.

Link to comment
Share on other sites

No er nærmer det seg gitt!

Reiser til Eidfjord fredags morning. Nærmere bestemt terreng HA4.

 

Finner meg en god plass og slår opp teltet. Gleder meg som en unge til lørdag kl 07.

Har forstått det slik at HA4 ikke er det beste terrenget, men når man hører rapporter om en flokk på 3-400 dyr rett østom og det er meldt vestavind på fredag og lørdag kan man ikke gjøre annet enn å glede seg. Om det blir syndavind så kan storflokken som går nordom Rv7. berre komma!

 

Om det er flere som skal på HA4, ta gjerne kontakt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Ser at dei har lagt ut fersk jaktinfo om kvar dyra står i Lordalen, Ottadalen reinområde. Dei skriv at der går nokre bukkar ved Storvatnet. Eg finn ikkje dette på kartet mitt. Mulig eg er ekstremt dårlig å lese kart? Er det nokon som kan forklare nærmare kvar Storvatnet er?

 

 

Kor du he fønne den inofen ? kan du sende en link på de? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...