Jump to content

Reinsdyrjakta 2011


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 554
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ertshus93: Kor på Forelhogna har du fått kort?

 

Hei du! Jeg har fått kort på delen av Forolhogna som tilhører Midtre-Gauldal i Sør-Trøndelag. (Soknedal, Budal, Singsås)

Jeg har også mulighet til å gå over å jakte på Vingelen på andre siden av Forelhogna, men det er da bare lovlig med 4 og 4 jegere per dag ifra Midtre-Gauldal. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er mange erfarne og flinke reinsjegere her. Noen som kan tenke seg å dele noen bilder og skrive noe fornuftig om alder/dyrekategori? :D (Eventuelt i egen tråd...) Ikke all verden å finne på nettet, men jeg fant denne: http://www.villrein.no/Faktaomvillrein/ ... fault.aspx

Selv har jeg fått tildelt 1,5-års bukk på Statsskog. De opererer med kalv, 1,5-års bukk/simle, eldre bukk/simle og fritt dyr.

 

Mvh,

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er mange erfarne og flinke reinsjegere her. Noen som kan tenke seg å dele noen bilder og skrive noe fornuftig om alder/dyrekategori? :D (Eventuelt i egen tråd...) Ikke all verden å finne på nettet, men jeg fant denne: http://www.villrein.no/Faktaomvillrein/ ... fault.aspx" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Selv har jeg fått tildelt 1,5-års bukk på Statsskog. De opererer med kalv, 1,5-års bukk/simle, eldre bukk/simle og fritt dyr.

 

Mvh,

Andreas

 

Hvis du ser etter på inatur, under kvoter i de forskjellige områdene så opererer de med kalv, simle/ungdyr, fritt u/50kg og fritt dyr. Du får enten simle/ungdyr-kort eller fritt u/50kg. Eneste forskjellen på disse kortene er at du på fritt u/50kg kan skyte voksen bukk under 50kg. Dvs bukk på 2,5 år. Den kan sprette over 50kg den også, men da betaler man en kilospris for det som er over 50kg. Skyter du derimot storbukk på dette kortet blir det fort dyrt!!

 

Simle og 1,5års bukk er veldig vrient å skille, men du kan skyte begge på samme kort. Både på simle/ungdyr og fritt u/50kg-kortet.

 

Dette er en typisk ungbukk:

 

015-11.jpg

 

Dette er en typisk simle:

 

1251757486.jpg

 

Men gevirfasongen kan variere voldsomt hos begge disse. Se etter pensel/kjønnsorgan hos bukken.

 

 

Voksen bukk under 50kg ser gjerne ofte slik ut:

 

1251757536.jpg

 

1251757323.jpg

 

Denne veide 47kg

 

 

1156601877.jpg

 

Denne veide 42kg.

 

 

Etterhvert som man lærer seg størrelser og slaktevekter så kan man skumpe borti eldre bukker som man kan plukke på fritt u/50kg.

 

Dette er en gammel skranten bukk som jeg tippet til rundt 50kg før jeg skjøt. Den veide faktisk 49kg :D

 

1188327005.jpg

 

 

Håper det var litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er godt kjent der etter å jaktet der 24 høster. Bor i bygda. Ringebufjellet består av meget vill rein, korte avstander i lette fjell med bestandig masse rein. Jakta på Finnsjøfjellet er mere krevende pga stammen på ca 120 dyr går ofte i skogen frem til soppen fryser. Men de dyktigste skyter reinene sine der også hvert år

Link to comment
Share on other sites

Hvordan pleier det å være lengre sør?Samfjellet,Eldåhøgda,Goppolfjellet osv..Hvilken vindretning er er det dyr der f.eks?

Sikkert andre som kan svare bedre enn meg. Er nok mye mindre m rein i det området pga ikke lov å skyte simle syd for Frisveien

 

Det kan være mye dyr området rundt samdalen. kan ofte være en lur plass på øst, sør østlig vind. Det kommer også en del dyr over samdalen ifra 6-7 september og i noen dager. De har uten unntak tenkt seg nordover til bamsegutten sitt rike. for der er det stortreff for rein ifra den 17 september... garantert. eller hva sier du bamsegutten?

helt først i jakta bør du se rein ifra samfjellet... om du har huska kikkert. lykke til

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for fine bilder Ladden. Har et tips jeg kan tilføye når det gjelder å skille ungbukk fra simle. Dersom dyret står med baken vendt mot deg er det faktisk lettere å se "utstyret" til simla, da den gjerne har en mørk flekk rundt det. Det kan faktisk av og til være vanskelig å se det bukken har mellom bakbeina. Men står dyret med bredsida til er det som regel greit å se "tappen" til bukken, vel å merke desom det ikke er for mye buskvegetasjon. En annen ting er at 1,5 årsbukken feier geviret mye tidligere enn simlene. Som regel da... :) Skal for øvrig jakte i Forelhogna i år, blir vel 28. året nå. Eldste sønnen skjøt første reinen sin der i fjor, og vi skal jakte hver vår simle i år. Bedre blir det vel ikke...? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan pleier det å være lengre sør?Samfjellet,Eldåhøgda,Goppolfjellet osv..Hvilken vindretning er er det dyr der f.eks?

Sikkert andre som kan svare bedre enn meg. Er nok mye mindre m rein i det området pga ikke lov å skyte simle syd for Frisveien

 

Det kan være mye dyr området rundt samdalen. kan ofte være en lur plass på øst, sør østlig vind. Det kommer også en del dyr over samdalen ifra 6-7 september og i noen dager. De har uten unntak tenkt seg nordover til bamsegutten sitt rike. for der er det stortreff for rein ifra den 17 september... garantert. eller hva sier du bamsegutten?

helt først i jakta bør du se rein ifra samfjellet... om du har huska kikkert. lykke til

 

Jepp rundt de dagene lever fjellet av storbukk som snart skal inn i flokkene. I høst ser det ut som jeg opplever en høst uten storbukk kort innpå Ringebufjellet, Bransern. Mange år siden sist det gitt!!! Men jeg har 2 storbukker andre steder

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ledig plass på villreinjakt på Hardangervidda.

Grunnet spesielle omstendigheter har jeg plass til en kar på jaktlaget Villreinen denne jakta. Jaktlaget er på 5 mann, trivelige karar, og vi har god kvote i år. Bosatt i bra hytte og et flott terreng. Er du interessert send en mail.

 

jakthilsen Rudolf 1

Link to comment
Share on other sites

Argh.

 

Hadde egentlig slått fra meg tanken på villrein i år. Men nå kommer ønsket om lange turer på vidda med rifle og sekk på ryggen og kikkert på brystet pressende på. Igjen. Burde lære etterhvert.

 

Nå er jo alt av søknadsfrister passert med god margin, men finnes det noe sted det kan være verdt å spørre likevel? Hadde vært fryktelig kjekt med en kalv eller no' :)

 

Arild

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer meg ikke på reinsjakt i år. Så da får heller dere andre kose dere med überstressa jegere som flyr rundt i full profil fra topp til topp for å se etter dyr. Og når de finner dem, løper de etter flokken som sauebikkjer og driver flokken stadig tettere sammen og vekk fra mer tålmodige stakkarer som sitter på vinden og venter på trekket.

Ja, jeg er gretten. Men det er bare fordi jeg er misunnelig.

Men når sant skal sies, ønsker jeg dere alle fine dager i fjellet. Ta dere god tid, ta hensyn til andre og våg å gå egne veier i stedet for å klumpe dere sammen med andre jegere. Det blir nesten alltid flottest jakt for dem som er villige til å gå et stykke.

 

Skitt jakt, heldiggriser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...