Jump to content

hva er drømme jakta?


espenlangnes

Recommended Posts

Drømme jakta kan være så mykje. Store elger og hjort som brøler. Alt er morro!

Alt som har med gode jakthunder å gjere er ein drømm. Elghunder i los, harehunder som jager og settere som står som spikra.

Eg trur eg drøymer nesten like mykje om stemninga eg.

Kjem eg meg vekk frå kjas og mas, får leve enkelt, ete god mat, væra saman med likesinna å prate mykje tull, sammarbeide med folk og hunder, sjå og oppleve gode jaktsituasjoner. Ja så trur eg egentleg det er samme om det er bøffel i afrika, bjørn i amerika, hjort på vestlande eller rype på høgfjellet. Men skal eg plukke ut ei jakt så må det bli elgjakt med løshund.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Ettersom spørsmålet er hva drømme jakta er, så vil det være lukke øynene og hoppe 165 millioner år tilbake i tid og gi storviltjakta en helt ny betydning!

Med en smekker dobbeltløpet rifle i den ene hånda og en kasse skudd i den andre.. På beina ett par gode joggesko, slik at man ikke våkner med ett skrik etter ett litt feilplassert skudd, men derimot elegant forserer jungelen med høye kneløft.

 

Av mer realistisk type jakt, så måtte det blitt hjorte/elg/bjørn jakt i Kanada. Gjerne alene og over ett par måneder.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min personlige liste over hva jeg anser som Drømmejakt.

1. Smyg og lokkejakt på brølebukk.

2. Grizzly jakt i Alaska.

3. Bøffeljakt i Tanzania.

4. Kombinert jakt på Villsvin/dåhjort/kronhjort/rådyr i Sverige.

5. Bukkejakt på rådyr i Dalsland.

6. Smygjakt på Vortesvin i Namibia.

7. Drevjakt på Villsvin i Tunisia.

o.s.v.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Den jakten som står øverst på ønskelista er grizzly og moose jakt i Alaska's villmark hvor basecamp er telt eller lodge med primitive forhold og fremkomst middelet fra basecamp er hest !

Jeg ville gjerne kombinere denne storviltjakten med fisking, og oppholdet skulle vart minst 14 dager. Det å kunne være med på flåing og slakting synes jeg også er moro...

 

(er ikke interessert i hvite duker, vaskehjelp og oppredde senger, men en Bud etter jakta og grilling av nyskutt vilt)

Link to comment
Share on other sites

Det ar alltid gøy med planlegging, innkjøp før avreise, pakking, drømmer, våpenkoffert, stor bag, pass, våpenpass, papirer, fellingslisenser, trofebehandling, hjemsending av trofeer, hjemreise, dårlig samvittighet pga for stor bukk :oops: osv.

Men for meg er det den nære jakta jeg setter høyest, jakta der jeg kan ta med meg nå 8 år gamle Eirik og dele disse opplevelsene med han. Se den gløden, intensiteten, spenningen og gleden han viser når vi er ute. Jakta der jeg bruker maks 5 minutter i bil før jeg kan smyge meg ned til åa etter bever, opp i tårnet etter bukk, eller inn i storskogen etter elg. Dette er drømmejakta og det som betyr mest for meg i en ellers alt for hektisk hverdag. Jeg liker det så enklet som mulig.

Og ja, jeg bor midt i smørøyet :wink:

Link to comment
Share on other sites

100 år tilbake i tid. Et sted på det afrikanske kontinent, (mer spesifikt data kan ikke oppgis da ingen annen hvit mann har vært her før) En engelsk dobbeltrifle på skuldra, et par sporere, unlimited lisens på elefant og rikelig tilgang på 100 pundere. og Slikt har jeg holdt det gående i et par år.

 

Eller

 

5500meter i himalaya, etter flere uker med slit og spotting i ekstrem høyde dukker det endelig frem en gedigen Marco Polo frem, med 60" utlegg. 300 meter, høy puls, dårlig luft, tre sekunders sjangse......

 

Eller

 

skikkelig jungel jakt i umulig tett regnskog i Kongo, på jakt etter Bongo.

Link to comment
Share on other sites

Mye gode forslag her! :mrgreen: Min drømme jakt er i jungelen i Car eller Kongo etter Bongo,Sitatunga og ikke minst lord derby Eland.En skogs bøffel hadde også vært morsomt.......Har jakta fra meg mer eller mindre i Norge men også en pen reinsbukk igjen hdde vært morsomt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Drømmejakta mi er der ikke så himla mye men det å få jaktet bjørn,gaupe,jerv og ulv i Norge og få felt alle de fire store. samt jakte der en kan bruke løshunder uten fare for sinte bønder og ulven. det er det som er drømmejakta for meg. Ruslebiffen(elgen) kan snart gå i fred for min del nå som løshundjakta er borte omtrent her jeg bor :cry:

Link to comment
Share on other sites

Lord Derby Eland med bue står aller øverst, men er nok desverre utenfor hva jeg har råd til.

Neste er Moose og Elk med bue i brunsten. Som jeg håper å få til i 2014 eller 2015.

Håper også å få til 3 uker med rifle og buejakt i New Zealandsk villmark i 2014.

 

Har mange jakter jeg ønsker å gjøre fremover med både bue og rifle :)

Får satse på den store lottopremien.....

 

Får oppfylt en drømmejakt i år:) 12 dager med smygjakt på PG i Sør Afrika med bue :)

 

Ellers drømmer jeg veldig om å få lov til å jakte Elg, Hjort, Rein og Rådyr med bue i Norge en dag.

Link to comment
Share on other sites

For meg står også reinsjakta høyest, og da den jeg finner etter å ha gått en time eller to eller tre fra nærmeste bilvei.

 

I en hverdag med jobb, unger, kjøring hit og dit, møter, dugnader, etc, etc er det fantastisk å sitte lunt og fint i Jervenduken alene i fjellet med kikkert, termos, matpakke og kvikklunch. Når jeg da ser flokken på 200 dyr komme trekkende fra akkurat der jeg trodde den ville komme er i allefall min lykke fullkommen. I tillegg kommer gleden ved å mimre tilbake, og å suge på denne lykkepillen i et titalls førsteklasses måltider gjennom vinteren.

 

Nå begynte jeg å glede meg til høsten kjenner jeg!

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

I Norge:

 

1. Villreinsjakt i Gravhøa i Grimsdalen med sol og fin trekk.. Det har vært nevnt av andre tidligere i tråden, men tåler å bli nevnt igjen. En virkelig perle!

2. Drivjakt på hjort i bratte vestlandslier - adrenalin og spenning hele dagen!

 

Begge disse er jeg velsignet med å få lov til med jevne mellomrom :D

 

Utlandet:

 

1. Dall Sheep i Alaska. Hadde en DIY backpackhunt vært mulig hadde jeg reist på dagen! Denne skal tas før man blir for gammel..

2. Elefantjakt. Det ville vært stort en gang å få oppleve en riktig 14 dagers jakt med sporing på tuskless i tett terreng med en dobbel i hendene..

3. Tahr/Gemse i New Zealand. Samme virkning som kokain - man bare må ha det igjen og igjen og igjen..!

 

Det tredje valget realiseres nok en gang på vårparten i 2014!

 

Det første valget får komme om jeg blir rik :lol:

 

Det andre valget skal jeg nok klare å få skrapt sammen til med tid og stunder...

Det er vel egentlig nå som det er finanskrise, og man ikke vasser i amerikanere, at man burde reist til Afrika?!

Link to comment
Share on other sites

Det er svært rimelig PG jakt for tiden, men merkelig nok, så skrus prisene på DG opp i land som Zim. og Moz. Dette gjelder i første rekke de statlige avgiftene. I å for seg forståelig ettersom hjernedøde politikere tror de kan bedre på sviktende antall jegere med å sette opp prisene....

Men dersom det er drømmejakt man snakker om, hvorfor drømme om tuskless, når du kan drømme om en 100 punder......?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ Wolverine67:

 

100lb´eren kan få leve og bringe genene videre. Store elfenben er ikke poenget for meg, det er selve JAKTA, og en tuskless skal jo være litt mer aggresive, så kanskje man får oppleve et frontalskudd med dobbeltrifla?? Det hadde i så fall vært en stor opplevelse! :D

Et annet poeng er at jeg gjnnomfører drømmene mine (har i alle fall gjort det frem til nå selv om de har kostet litt..) og en tuskless er innenfor min rekkevidde med klok prioritering fremover. Liten vits i å å bare drømme seg bort når man kan ta tak og gjøre ting?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...