Jump to content

Motvilje mot jaktformer man selv ikke bedriver?


jegerparanoid

Recommended Posts

Sjølvsagt er det det. Og det er den kritikken eg meinar skal vere der.

Utfordringa er å vere kritisk nok til sin eigen kritikk (det vart litt komplisert, men likevel), slik at ein klarar å vurdere kortid ein har godt nok grunnlag for kritikken. Det må jo kvar enkelt vurdere.

 

Edit: Eg kan endre innlegget mitt litt, slik at det kjem betre fram. Eg ser det no at det var litt dårleg formulert.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er en nyanseforskjell mellom å kritisere eller å stille spørsmål ved ulike jaktformer. Stille spørsmål kan alle gjøre, men kritikk bør være ledsaget av erfaring og kunnskap.

Jeg stiller spørsmål om engelsk revejakt med hunder, hester og røde jakker er en riktig måte å desimere revebestanden på.

Jeg tror aldri jeg vil få erfaring og kunnskap til å fremføre noen begrunnet kritikk over den jaktformen. Da lar jeg være å uttale meg kritisk.

Om noen former for jaktmoral bør man kunne uttale seg med relativt beskjeden erfaring. For eksempel er det noen som hevder at det ikke skal skytes på sittende fugl, den skal lette først slik at den har en "fair" sjangse. Dette betrakter jeg som tøv, selv om jeg ikke har erfaring i å la fuglen lette før jeg skyter. Jeg treffer såvidt mye sikrere på sittende fugl at jeg velger et sikkert skudd fremfor mulighet for skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nattejakt? Bare kødder som er ute etter å forstyrre nattesøvnen min som holder på med det. Jakt på søndags formiddag midt i beste kirketid, det er en uting.

Feller og fangst? Fy og fy. Det ødelegger hele turopplevelsen min å komme gåendes bortetter stien å få øye på ett dødt dyr som henger og dingler.

Åtejakt? Nei, steike ta. Det sprer da nå så fryktelig til lukt. Og hva er utfordringa med å skyte noe mens det slapper av i matfatet?

Langholdsjakt? Steike ta, om ikke jeg treffer på lengre hold enn 100 m så er det ingen andre som klarer det heller.

Håndvåpe? Når det er såpass med skadeskyting med langvåpen, da er det vel ingen mulighet for att andre klarer å treffe noe med ett våpen som knapt har løp.

Jakt med hund? Nei og nei, tenk å plage de søte dyra på den måten da. Sende en glupsk, bråkanes kjøter i hælane på de. Huff og huff.

 

 

Nei, hadde det vært opp til meg hadde all jakt blitt forbudt i Norge. Da hadde vi slept all den misunnelsen som er ute å går blant norske jegere. Så kan de som vil jakte, reise utenlands.

Da hadde vi slept unna alle tåpelige diskusjoner ang kulevekt, hold, annslagskraft, dag vs natt osv.

 

Eller forresten, det er vel en styggedom det også siden det helt sikkert foregår i hegn. Tror pinadø vi i Norge må jobbe for å få jakt forbudt over hele verden.

Link to comment
Share on other sites

Med denne trådtittelen "Motvilje mot jaktformer man selv ikke bedriver?" frister det lite å komme med noen ytringer i noen retning, tydeligvis en diskusjon laget KUN for å sverte de som ikke er dønn (og like) positive til ALT som kan assosieres til en eller annen form for jakt.

 

EDIT: Satt inn det i parantes

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller spørsmål om engelsk revejakt med hunder, hester og røde jakker er en riktig måte å desimere revebestanden på.

Jeg tror aldri jeg vil få erfaring og kunnskap til å fremføre noen begrunnet kritikk over den jaktformen. Da lar jeg være å uttale meg kritisk.

 

Man er ikke nødt til å ha sittet på hesten og sett bikkjene rive istykker reven for å kunne komme med kritikk mot denne jaktformen, hvis man ikke synes noe om den!

 

Det er forøvrig bare komisk at så raskt man yttrer en mening MOT noe, så blir man beskyldt for å være misunnelig.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg direkte har rakket ned på jaktformer men jeg har brukt jaktformer, jeg selv ikke bedriver, som sammenligning når § 19 blir dratt fram. Spesielt sur blir jeg når DN's folk rasler med sablene under dekke av §19. Jeg har jaktet så lenge og gjordt og opplevd såpass mye at jeg mener å ha litt kunnskap.

Jeg pleier å si at arv og storviltjakt får fram det verste i folk. Ofte prøver enkelte å sverte andre som har jakt de gjerne skulle hatt selv, de lager egne regler og lover for å rettferdiggjøre dette. Jeg kjenner en plass i Sunnhordland ved grensen til Rogaland hvor dette er helt vanlig, helt sjukt.

Jeg pleier å sammenligne mye av det man hører og leser med slik fluefiskerne reagerte da kasteslukfisket begynte å bre om seg tidlig på 30tallet. De mente ørreten ville bli utryddet, rovfiske o.s.v. Fluefiskerne var ofte av dem som var litt bemidlet og det var kun de som hadde tid og råd til å leke seg med sportsfiske, men fra rundt 1930 kunne alle klare å kaste med sluk med det nye utstyret som kom i handelen.

Har også hørt at grunnen til at grunneieren har jaktretten i kongeriket er at NJFF ønsket dette ved etableringen av den nye jaktloven i 1899. NJFF's medlemmer var i den bemidlende delen av befolkningen og mente da at bare de hadde råd til å leie jakta rundtomkring.

Har sett her på forumet at noen f.eks. mener man må ha hundrevis av godkjente treningskudd for å få ta skyteprøven, nok i håp om at da ville mange falle av lasset og mer jakt på dem selv.

 

Det jeg prøver å si er at veldig mange prøver hardt med mange midler å ekskludere "alle" andre, for selv å få hånd om goder.

Det var bare noen tanker, noen kanskje litt tilside for temaet.

Link to comment
Share on other sites

I løpet av de neste 24 timer går jeg ut fra at diskusjonen har gått vekk fra det den skulle handle om, og derimot pense over til en diskusjon mellom de som er ja til alt og nei til lover mot de som faktisk mener at det er fornuftig med enkelte begrensende lover og regler. I kjølvannet av den diskusjonen regner jeg med at folk vil bli kalt både misunnerlige, navlebeskuende og kommunister! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det å sitte på hesten er sikkert ikke så dumt, da får man litt oversikt.

Det var en ganske opphetet debatt frem og tilbake om engelsk revejakt så saken kan ikke ha vært så enkel som Bustergutten mener. Noen av innleggene i engelske aviser var faktisk ganske underholdende, og det var mange gode argumenter både for og mot.

Uansett så er det lett å komme med bastante påstander når en er fjernt fra saken og ikke har kunnskap om detaljene.

Debatten her viser at trådstarter har truffet tommelen på hodet med denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke igjen i den opprinnelige problemstillingen i denne tråden. Jeg har en ganske stor omgangskrets både av skyttere og jegere. Jeg opplever at de omtaler storparten av annen jakt og skyting enn den se selv driver i positive vendinger. De aller fleste beklager at de ikke har mer fritid slik at de også kan bruke tid på andre interessante jakt- og skyteformer.

 

Selv om jeg er positiv til de fleste jakt og skyteformer som jeg selv ikke bedriver, finnes det noen få former som jeg har lite til over for. En av de jeg liker minst er skyting på glassflasker, rammer, skivestativ, faste instalasjoner, sikkerhetsmerker ol på skytebaner. At jeg har noen slike aversjoner har intet med misunnelse å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke igjen i den opprinnelige problemstillingen i denne tråden. Jeg har en ganske stor omgangskrets både av skyttere og jegere. Jeg opplever at de omtaler storparten av annen jakt og skyting enn den se selv driver i positive vendinger. De aller fleste beklager at de ikke har mer fritid slik at de også kan bruke tid på andre interessante jakt- og skyteformer.

Tja, er vel bare å lese litt karakteristikker i dette forumet som gjelder endel skytegrener... Så får du bevis på den opprinnelige problemstillingen skytegrener i mellom.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke noen motviljer mot noen jaktformer, men jeg mener at alt vilt burde vært fredet om natten. Med untak hvis det er påkjørt. Hvis noen giddder å sitte oppe om natta for å skyte dyr som beiter, for de bare gjøre det for meg. Jeg har et forslag da, få deg en jobb!, da sover du om natten. Og viltet kunne vært fredet!. Men jeg har ikke noen motvilje mot den jaktformen, så lenge det lovlig.

Link to comment
Share on other sites

favoritten:

jeg har ikke noen motviljer mot noen jaktformer, men jeg mener at alt vilt burde vært fredet om natten.
Du er klar over at noen av våre jaktbare arter er nattaktive, eller...? Vil du at vi skal forstyrre dem mens de sover om dagen? Eller, uttaler du deg bare uten å ha tenkt over dine egene påstander?
Link to comment
Share on other sites

Det å sitte på hesten er sikkert ikke så dumt, da får man litt oversikt.

Det var en ganske opphetet debatt frem og tilbake om engelsk revejakt så saken kan ikke ha vært så enkel som Bustergutten mener. Noen av innleggene i engelske aviser var faktisk ganske underholdende, og det var mange gode argumenter både for og mot.

Uansett så er det lett å komme med bastante påstander når en er fjernt fra saken og ikke har kunnskap om detaljene.

Debatten her viser at trådstarter har truffet tommelen på hodet med denne tråden.

 

Det hjelper deg ikke å sitte på hesten Per-s sålenge skygglua er dratt for langt ned :wink: .

Har jeg sagt at revejaktsaken var enkel? Du forteller meg stadig ting jeg ikke vet,men det har lite med jakt å gjøre;).

Når det gjelder de gode argumentene du hadde sett i engelske aviser så har de visst gått meg hus forbi, ennå jeg mente jeg fulgte godt med. De gode argumentene mot fikk jeg jo med meg da:).

Uten at jeg vet det så vel ikke akkurat revejakt en ukjent metode i England,men du mener sikkert at motstanderne der, bare var kunnskapsløse bajaser som ikke hadde sittet på hesten selv ? :)

Link to comment
Share on other sites

favoritten:
jeg har ikke noen motviljer mot noen jaktformer, men jeg mener at alt vilt burde vært fredet om natten.
Du er klar over at noen av våre jaktbare arter er nattaktive, eller...? Vil du at vi skal forstyrre dem mens de sover om dagen? Eller, uttaler du deg bare uten å ha tenkt over dine egene påstander?

 

jeg har tenkt over påstandene mine i flere dager!. Jeg mener det er bedre å skyte de om dagen når de er ro, enn når de kommer inn på jordet om natten for å beite, de anner fred og ingen fare, plutslig får de en kule i seg. Humant ja, Jakt NEI. Jeg er klar over at dere vil skrive at dyra om dagen blir stresset, å det er vanskeligere å få et godt skudd. Ta noen timer på skytebanen så klarer du å skyte bra når det er lyst å.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke noe i mot bestemt jaktformer, så lenge viltet blir avlivet på den raskeste å den meste humane måten.

Alstå at viltet ikke lider unødvendig.

 

Men det jeg ble provosert av var det jeg så på en jeger hytte i rondane for et par uker siden.

Var ute på en liten tur med ei god vennine da vi plutselig kommer over en jakthytte midt ut i skogen.

På den ene veggen så var det hengt opp 10 forskjellige hodeskaller med gevir fra Rein.

Å det var jo greit nok fordi jeg så at at disse hadde slik lapp som man må henge på felt rein.

Men når vi kom på langsiden av hytta så hang det 58 forskjellige slike hodeskaller med gevir.

Det fylte faktisk hele veggen å det synes jeg ble altfor drøyt.

Det er greit med en hodeskalle eller 2 osv som pryder en vegg så er det jo greit nok.

Men når det var 58 så syntes jeg at det minte meg mere om en massaskre av rein, en faktisk jakt.

Mest sannsynlig så har det blitt felt i løpet av mange år, men jeg synes fortsatt det så helt jævlig ut.

Å min vennine som ikke driver med jakt ble jo heller ikke akkurat imponert.

Å når det i tillegg lå brekte gevirer å slikt slengt rundt omkring hytta, da ble det for mye for min vennine.

Noe som endte med at vi gikk derfra med en litt vond følese.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er nok inne på noe her ja, og treffer godt hos en del vil jeg tro. Noen ganger så skulle man tru at det var smittsomt. Men ofte så vil jeg tru at det er uvitenhet som er den største årsaken, som f.eks. en skogsfugljeger ikke vil skyte rev fordi den er så fin. Vil tro det har noe med uvitenhet om hva en rev eter og hvilken skade den kan gjøre på skogsfuglbestanden om det ikke blir utvist det minste forsøk på balanse fra en jegers ståpunkt.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter er nok inne på noe her ja, og treffer godt hos en del vil jeg tro. Noen ganger så skulle man tru at det var smittsomt. Men ofte så vil jeg tru at det er uvitenhet som er den største årsaken, som f.eks. en skogsfugljeger ikke vil skyte rev fordi den er så fin. Vil tro det har noe med uvitenhet om hva en rev eter og hvilken skade den kan gjøre på skogsfuglbestanden om det ikke blir utvist det minste forsøk på balanse fra en jegers ståpunkt.

 

Jeg er skogsfugljeger og skyter ikke rev,det får da være måte på. Et så fint dyr og ikke kan man spise det heller!,give me a break!.

Link to comment
Share on other sites

Syns egentlig begrepet "motvilje" i trådtittelen er et ganske sterkt virkemiddel for å få popkornet ferdig fort jeg..

 

En mer moderat innfallsvinkel hadde vel heller vært "manglende forståelse", og jeg hadde umiddelbart svart: Mea Culpa, meaCulpa.. Det er enrekkejaktformer jeg ikke selv bedriver, av ymse årsaker..

 

Jeg driver f.eks. ikke med elgjakt med hund.. Hvorfor? Jo, jeg har ikke elgjakt sjøl, ikke elgbikkje og ikke sterk nok interesse eller aksept fra økh til å begynne med elgbikkje..

 

Trofejakt? Det driver jeg ikke med.. Hvorfor? Tja, det kan være at min jaktforståelse er fundamentert i den norske høstingstradisjonen, og at matutbyttet er en viktig del av jakten for meg..

 

Afrikajakt? Nope.. Hvorfor? Vel, mye av svaret finner jeg ovenfor, sjøl om utsikten til å skyte noe nytt å smake på kunne vært fristende da.. Likevel er vel kost/nyttefaktoren for høy til at jeg prioriterer å prøve det..

 

Predatorjakt? Tja, begynner vel å bli såpass gammel at jeg prioriterer tiden min litt anderledes enn da jeg var 18-20..

Jeg skyter riktignok predatorer under jakt,som et ledd i bestandsregulering, men det skal vel mye til at jeg går grundig og målrettet inn for det...

 

 

Jeg trekker her frem noen eksempler på jaktformer jeg ikke selv bedriver, og prøver å finne ut om jeg har motvilje mot noen av dem..men jeg klarer ikke å finne noen. Jeg finner riktig nok grunnene til at jeg ikke bedriver dem selv, men motvilje? Det klarer jeg faktisk ikke å finne...

 

Jeg finner derimot både manglende interesse og manglende forstålse, selv om sistnevnte ikke utløser noen form for motvilje hos meg, og jeg trur faktisk dette er representativt for den jevne norske jeger.

 

Kanskje noen burde sette seg ned og reflektere litt før en gjorde seg opp en mening?

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg til stadighet legger merke til når det kommer til diskusjoner om jakt og jaktutøvelse, og det er at det er ett sterkt "hat" og motvilje mot jaktformene man ikke bedriver selv.

 

Jakt i Norge er en hobby, og tildels en hobby som skaper sterke følelser både hos jegere, "naturvernere" og hos den vanlige "ikke jeger". Tror derfor det er viktig og bra med kritikk og debatt om ulike jaktformer og fangstmetode innen jaktmiljøet.

 

Selv har jeg liten forståelse for og kritisk til:

- langholdsjakt, fordi risiko for skadeskyting uansett hvor god skytteren er blir for stor. Kula vil bruke for lang tid til målet, vind osv.

- den måten flere driver hijakt på, dvs graver opp/ødelegger hiet

- bruk av bil(kjøre på skogsbilveier) til å lete opp spor (på snø) etter eksempelvis gaupe

- bruk av flere drivende hunder hunder etter bjørn, gaupe osv

- jegere som utruster seg som "commandosoldater"

 

Synes også bruk av elektroniske "dippedutter" under jakt(aktivt for å finne lokalisere viltet/ postere for hund) bør begrenses/diskuteres mere.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Raudnakkes grenseoppgang mellom "manglende forståelse" og "motvilje". Det finnes jaktformer jeg har manglende forståelse for. Når det gjelder f.eks. langholdsjakt så er min manglende forståelse grensende opp mot direkte motvilje. Men selv om jeg en rekke ganger har hatt lyst til å si min mening overfor langholdsjaktmenigheten som har dukket opp på forumet, så har jeg hver gang holdt tann for tunge. Det ville nemlig ha singlet litt i glasshus, i og med at jeg selv er en av dem som trives med å stå på en skytterlinje i England og glede meg over at det var særlig høye og utfordrende fugler på denne fasanskytingen.

 

Raudnakke ønsker at folk skal sette seg ned og reflektere litt før de gjør seg opp en mening. Jeg slutter meg til den oppfordringen.

Etter at man har gjort seg opp en mening så kan man jo godt vurdere om man kun har "manglende forståelse" for den jaktform det gjelder, og la det være med det. Eller om det er slik at man føler en så sterk "motvilje" mot denne jakten at det er nødvendig å utbasunere dette i tide og utide.

 

Overfor alle mine kollegaer innen jakt (og innen skyting), prøver jeg å ha en "ikke-negativ holdning" som et utgangspunkt. Det betyr i praksis at dersom jeg kun har manglende forståelse for deres aktivitet, så forholder jeg meg nøytralt og holder helst kjeft. Dersom jeg føler en klar motvilje mot det de driver med, så vurderer jeg om jeg MÅ gi dem eller andre beskjed om dette, eller om jeg denne gangen like greit kan passe mine egne saker.

 

Klarer man å løfte blikket litt ut av sitt eget jaktfelt, så ser man hvor sammenvevd "Jakt-Norge" og "Skytter-Norge" egentlig er. Om du disser andre jegere/skyttere så driter du i realiteten i eget reir. Det rammer også deg selv, om enn indirekte. Slik kritikk bør du derfor ikke komme med bare fordi du kan, men fordi du sterkt føler at du må.

Link to comment
Share on other sites

Å sitta i låven å skyte hjort på jorde om natta her vel ingen ting med jakt å gjøra. Å skyte hjort på et jorde er vel samma prestasjon som å klare å få en fisk i et garn

Og derfor er det vel den absolutt beste formen for matauk og bestandsregulering man kan bruke på vilt? Sikkert, humant, og definitivt kortreist mat. :wink:

 

Problemet med å si at dette ikke er jakt, eller indikere at det er for enkelt eller ikke høyverdigt (t.d. slik som de som ikke liker at noen lovlig bruker bilen til å speide etter spor, ikke liker de som skyter på sittende fugl etc.). Er at dette uansett setter egen jakt i ett negativt lys. Enhver som ser dette utenfra, vill med engang skjønne at alt som er lett og enkelt. Normalt er mer humant, og mindre risikofylt jaktutøvelse i forhold til skadeskyting etc.

 

Tror man bør starte å tenke seg om, for det er ikke sikkert at ens egne holdninger nødvendigvis speiler den mest humane jakten for viltets del.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kloke ord både fra Raunakke og Grimmen.

 

Jeg tilhører vel kategorien som bla. har fått min kvote pepper både når det gjelder trofejakt og såkalt "hegnjakt".

Fortjent eller ikke, se det beror på øynene som ser.

 

Selv har jeg jaktet muntjac og rådyr over åte (mais) i England.

Der har jeg også skutt fallow hind i mars med ganske så utviklet foster.

Det hette det culling og var en viktig del av viltpleien / bestandskontrollen, akseptert og godkjent av myndigheter og jegere.

 

På grunn av disse "mine glasshus" som Grimm så treffende kaller det, er jeg også vanligvis svært tilbakeholden med å hoppe opp på såpekassen og utbasunere mine kritiske holdninger til andres jakt / jaktmåte.

 

Jeg har også en liten mistanke om hvis man gikk enkelte "høy-etikere" nærmere etter i sømmene, ville en nok finne kritikkverdige forhold hos de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en liten mistanke om hvis man gikk enkelte "høy-etikere" nærmere etter i sømmene, ville en nok finne kritikkverdige forhold hos de fleste.

Og der er man ved jaktens kjærne, for ingen kan med hånden på hjertet si. At man ikke utsetter vilt for lidelse, det man diskuterer er graden av lidelse som er akseptabel eller tildels ikke til å ungå.

 

Punkt en er at jakt er å ta liv, og der har vi allerede gjort allt som skal til for at mange synes vi er barbarer eller det som verre er.

 

All annen argumentasjon, koker kun ned til splitt og hærsk prinsipper. Som kun gavner motstandere av jakt.

 

Man får til tider en følelse av at endel er redde for at de mer rabiate "kose med villdyra" jaktmotstanderne (de som ser på vildyr som kosebamser, tillegger de mennesklige egenskaper. Og ikke synes å ha en anelse om at naturen selv er ekstremt mye råere og pinefull enn jakta noengang har vært etc.). At de er så redde at de nærmest angriper andres jaktformer, i ett fåfengt forsøk på å flytte fokuset bort fra egne jaktformer.

Dette er selvsagt nytteløst, da all jakt og fangst er uakseptabelt for den gruperingen.

 

Samtidig skal man ikke være blind for at vi har hatt godt av at noen har tittet oss litt i kortene, enkelte ting har blitt mye bedre i de senere år (nå snakker vi om etikk). Men det er stor forskjell på å ha fokus på en god grunnetikk for hvordan man tar liv (i forhold til hva naturen selv disker opp med), til å tilpasse seg de som vill fjerne jakta.

 

Når man kommer til reinsskalle opphengningen på den jakthytta, så er det som byr meg i mot ikke skallene. Men reaksjonen til de som så de. En total mangel på forståelse for kultur, og sted. Slik har det sett ut i ti tusenvis av år, der man har hatt jegre. Og man burde heller være taknemmelig over å få se noe man i dagens urbaniserte samfunn, knappest får oppleve lenger. Ett vindu i tiden, til menneskets overlevelse og kultur (det ser sammeledes ut over allt i verden der man har jaktet mye fra ett fast utgangspunkt). Men der er det visst greit, men tydeligvis ikke i urbane norge. Til de som får anfektelser over slikt, sier jeg bare: Ta en tur til nærmeste slakteri, og bli der en uke eller to. Så få vi se på om noen skaller på en vegg fortsatt er like traumatisk.

 

 

 

Og der er vi ved det andre hovedpunktet, respekt for andres jaktkultur. Der har vi (jeg også) desverre mye igjen å lære, og da snakker jeg om nabobygdas jaktkultur, naboens jaktkultur, og ikke jaktkulturen på Samoa (som nok de fleste uten å blunke mener er helt ok, uansett hvordan den måtte foregå).

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er skogsfugljeger og skyter ikke rev,det får da være måte på. Et så fint dyr og ikke kan man spise det heller!,give me a break!.

 

Jaja, vil tro det lønner seg å skyte litt rev, kan jo hende bestanden blir litt større på skogsfugl.... I en undersøkelse - tror det var 20 reir - med storfugl, var det 3 reir som ikke ble plyndret av rev. Dette var gjort av HINT med viltkamera.

Link to comment
Share on other sites

En del av meg vil vise til nicket ditt trådstarter... :wink: For jeg synes "sterkt hat og motvilje" kanskje var vel sterkt sagt. Forøvrig er du jo inne på noe... .

 

Ser litt det samme som 'Ranger' i første innlegg.

Og litt bortenfor der ser jeg at dette også kan oppfattes regtrograd, dvs. at i innlegget til trådstarter kan oppfattes en underliggende snev av forakt og nedlatenhet ovenfor 'vanlige' jegere, som altså er det store flertall av utøvere av jakt, de som altså ikke driver 'uvanlige' jaktformer.

Link to comment
Share on other sites

Hva er ommfattet av begrepet uvanlige jaktformer?

I denne sammenheng blir det som omtalt i første innlegg fra trådstarter:

Spesielt når det kommer til jaktformer av de litt mer kostbare slagene, eller de jaktformene som har en litt mer kontinental utførelse enn vi er vant med.

Har du ikke lest første innlegget i tråden?

 

Selv rynker jeg på nesen av elgjakt fra 'skytetårn', gjerne plasset SVÆRT nær bilveg, med kafé-type sittestol i plast! (Joda, har sett DET også, senest i høst. :cry: )

Joda, klart skytetårn gir god oversikt, og er bekvemmelige.

Men, ta meg f...n da mann, hvor langt skal jakta kunne degeneres og forsatt kunne kalles JAKT.

Det finnes ingen grense for det, sa du? Neivel, jeg kunne tenke meg det.

Link to comment
Share on other sites

Den første delen av denne tråden synes jeg ikke var spesielt inntresant, og det kom også en del tullete kommentarer som det ofte gjør i alle trådene på kammeret. Og for ordens skyld så må jeg tilføye at jeg har bidratt med min del av tullete kommentarer i andre linker her på kammeret.

Men så kommer det noen gode innlegg både fra raunakke.grimen.seawolf som virkelig gjør denne tråden god, og til ettertanke.

Jeg selv har uttalt meg negativ til at aktører driver fremleie av jaktterrenger i stor stil, men jeg har ingen ting i mot de som jakter der eller måten det jaktes på.

Jeg har også uttalt meg negativ til at bjørn vekkes fra vinterdvale og pumpes full av kuler i et kaos av hunder og skyttere.

Jeg har også uttalt meg negativt til at det har vært for mye skadeskyting på jakt etter store rovdyr.

Ut i fra mangen av de første innleggene i denne tråden, så er det jamteloven som har slått til for fult når jeg har skrevet disse kommentarene. Jeg føler det ikke slik selv.

Jakt er også et spørsmål om etikk, og det må således være lov og være uenig i ting som kan virke uetisk.

For en tid tilbake var det et avisinnslag, der en jeger hadde skutt en elg fra verandaen på hytta første jaktdag.

Jeg husker det var mangen som kommenterete dette svært negativt. Personlig synes jeg ikke det var noe uetisk med denne jaktsituasjonen. Her kan det i høgeste grad stilles spørsmål om det var jamteloven som slo til for fult rundt mangen av kommentarene.

Jeg personlig ser forskjellen på disse situasjonene selv om jeg ikke liker noen av de.

Så mitt råd er å ikke kommentere negativt alt en ikke liker selv, men det må være lov å være kritisk til jakt som kan virke uetisk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enkelte i denne tråden får det til å høres ut som om all jakt er etisk bare man ser den med de riktige øynene :shock:.

Hensynet til at viltet skal felles mest mulig "humant" må være hovedfokus ved all jakt. Dernest må fokus være å nyttegjøre seg av det man skyter såfremt det lar seg gjøre.

Ved enkelte jaktformer prioriteres disse ting ned til fordel for andre faktorer, noe som er og blir galt.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke se med riktige øyne engang Bustergutten, det er bare å lukke øynene og forherlige sin egen tolleranse.

Det forundrer meg bare at de samme har en voldsom intolleranse mot andres manglende tolleranse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du skriver "alt vilt" favoritten. Du får sitte på jordet ditt på dagen, og vente på at beveren skal komme ut for å beite, så får du se hvor vellykket det er. Flere dager er tydeligvis ikke nok tid for deg til å tenke ting igjennom.

 

Det nok flere som burde bruke noen dager på tenke litt, det går vel ann å jakte i skogen når det er lyst. Det er ingen som har sagt at du må sitte på jordet når du skal jakte om dagen. Hvis dere kun driver å sitter på jordet å jakter, er det mere slakt enn jakt. Hvis du prøver deg en tur ut i skogen kan du se hvor morro det er, i forhold til å sitte på jorde å se på gres!

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at enkelte skal ha "enerett" på hva som er jakt og jaktglede for andre?

Jegere er forskjellig, så enkelt er det!

 

Noen liker rypejakt med/uten hund

Andre liker elgjakt med/uten hund, eller fra tårn inntill veien...

Noen liker gluggjakt på rev om natta

Beverjakt om morgen/kveld

 

Hildrande du, spiller det noen rolle da, bare de forholder seg til regelverket der de er?

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at enkelte skal ha "enerett" på hva som er jakt og jaktglede for andre

Det er helt tydelig. Folk kan holde på med "sin" jakt til den blir forbudt, det er jo like greit at all jakt jeg ikke driver med blir forbudt - så kun min høyverdige jakt blir lovlig. Du Poacher, er nok uansett for umoralsk til å jakte i det hele tatt :wink: . Bare å slutte med å se på gress, eller så kan du jo se på gresset hele natta uten å skyte, da - det er nok mer etisk...

 

Faen i helvete til hestkuker fra ende til annen! Om ikke 99% av denne tråden er ironi (og det KAN bli for mye av det også..) så er både kammeret og alt "fellesskap" mellom norske jegere bare tøv, og til å gi rett faen i.

La PETA forby all jakt, skytevåpen og alt i hop - så får vi ha den eneste sanne jakta igjen: Tjuvjakta!

Den er vel krevende nok, og nok til prestasjon for både denne og hin. Ikke bare skal en overliste viltet, men lensmann, prest og annen øvrighet attpå.

 

Hansen, jeg synes dette er for alvorlig til å spise popcorn over - det er for mange som later til å mene det de sier.

Slike hestkuktråder gjør i beste fall kammeret totalt uinteressant!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...