Jump to content

Motvilje mot jaktformer man selv ikke bedriver?


jegerparanoid

Recommended Posts

Det er en ting jeg til stadighet legger merke til når det kommer til diskusjoner om jakt og jaktutøvelse, og det er at det er ett sterkt "hat" og motvilje mot jaktformene man ikke bedriver selv. Spesielt når det kommer til jaktformer av de litt mer kostbare slagene, eller de jaktformene som har en litt mer kontinental utførelse enn vi er vant med. Er det slik at janteloven står så sterkt innad i jegermiljøet også? Og hvorfor er det så viktig å vise at man er en almuejeger som tar avstand fra alt som ikke er vanlig norsk elgjeger standard?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har merket meg det samme, regner med at det er misunnelse som er drivkraften for det meste..

 

Misunnelse finnes det to typer av: Karslig misunnelse av typen: Dæven så flott børse han hadde, sånn vil jeg ha selv!" Og Kjærringmisunnelse, av typen "Han må faen ikke tro han er noe fordi han har flott børse, den =()/%&"#&". Jeg lider ofte av første typen, men heldigvis sjelden og ikke av den andre.

 

Det er vel nesten like mange ulikheter mellom oss her inne som det er brukere, så da burde vel de fleste kunne enes om det man har til felles og la andre holde på med sitt.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det nokså gjengs for nordmenn da; en skal ikke treffe mange skytere før en finner ut at de som driver med praktisk pistol er wannabe leiesoldater med tvilsom psyke, DFS-skyttere fosiler i teite klær; NSF-skyttere rekylredde folk med stiftepistol;

Ellers har vi jo de borti nabobygda,innavlede hillbillies hele gjengen, nabojaktlaget er en gjeng bynyssier som kun driver tjuvjakt, senile sinker i tresjekter og fartsidioter i plastbåter.

Link to comment
Share on other sites

Popcorntråd? Nei, det trådstarter peker på er at de virkelige problemene for norske jegere og skyttere. Og det er ikke våpengarderobe, aktivitetskrav eller hjemmebesøksregler; det er det at vi ikke står samlet på noe vis og dermed framstår som en marginal gruppe med litt sære interesser og ikke det jakt og skyting faktisk er; en av norges største fritidsinteresser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er enig med trådstarter her. Synes derimot ikke at det ligger ann til å bli noen "popcorntråd" foreløpig iallefall :D

Mulig disse sakene har blitt tatt opp nok ganger i det siste til at folk tenker mer før de skriver hissige innlegg? Jeg synes det er flott at flere og flere viser at de ikke liker den type oppførsel!

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det nokså gjengs for nordmenn da; en skal ikke treffe mange skytere før en finner ut at de som driver med praktisk pistol er wannabe leiesoldater med tvilsom psyke, DFS-skyttere fosiler i teite klær; NSF-skyttere rekylredde folk med stiftepistol;

Ellers har vi jo de borti nabobygda,innavlede hillbillies hele gjengen, nabojaktlaget er en gjeng bynyssier som kun driver tjuvjakt, senile sinker i tresjekter og fartsidioter i plastbåter.

 

Veldig bra Chiefen! Her er det nok noen og enhver som kjenner seg igjen. :roll:

Så kan jo de som aldri har forsøkt seg på annet enn tradisjonell norsk jakt, sleng popcorna i microen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mer - er direktoratets forståelse.

Eller uvitenhet.

 

Dette er jo et organ som skal favne de fleste av oss.

 

Når det gjelder ammunisjon til storvilt - tør jeg påstå at direktoratet ikke viser den største kompetanse.

 

At de kanskje har det - ja!

Men viser det?

Nei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at trådstarter har helt rett. Selv jakter jeg kun med hund, hvis ikke hunden har gjort jobben så blir det ikke noe skyting. Dette er den eneste jaktformen som betyr noe og jeg blir overhodet ikke imponert over noe annet. Skal se litt bortifra de som orker å sitte ute i kulda for å jakte på rovdyr for å beholde en stamme av annet jaktbart vilt, de imponerer meg.

Hadde det vært opp til meg hadde bukkejakta opphørt i Norge. Har kamerater som reiser å jakter utenlands, men de setter igjen sine egne hunder hjemme og da skjønner jeg hvorfor de må reise utenlands for å skyte noe også. Det er ingen ting i jakta som slår det å få en skikkelig los med egen hund.

 

Heller kalv i stålos, enn en 20tagger på post uten los.

Ja til janteloven og nei til rundballjakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er den eneste jaktformen som betyr noe og jeg blir overhodet ikke imponert over noe annet

Helt i orden for meg, jeg jakter ikke for å imponere noen uansett.

 

Hadde det vært opp til meg hadde bukkejakta opphørt i Norge.

La meg se om jeg har forstått deg rett, siden du ikke jakter uten hund kan all jakt uten hund forbys for din del. Det er essensen, rait?

 

Er det da greit for deg om jeg som utelukkende jakter uten hund jobber for å forby jakt med hund? Hvis du kan mene at din jakt er den eneste salige kan vel jeg også påberope meg den retten? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker hverken snarefangst eller feller, men jeg sitter gjerne i en campingstol i sola og venter på bukken ;) Har kjent etter, og kan vel trygt si at det ikke er misunnelse som gjør at jeg misliker feller og snarer. Det har med hva jeg oppfatter som human jakt. Er misunnelig på de som eier land og kan jakte på egne marker, men ikke nok til at jeg vil at jaktretten skal eksproprieres og fordeles av en eller annen sleip lokalpolitiker.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det var en tråd her med en film av noen russere som tok en bjørn i hiet. Da var det i hvert fall en smule rabalder. Selv synes jeg det er greit. Jeg synes også at det er greit at folk jakter på splætteffekten når de skyter kråker. Det er vel egentlig det samme hva som driver folk, bare viltet ikke utsettes for unødige lidelser.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Truls.

 

Om noen ønsker å jakte bjørn i Russland med RFK, skyte hunder med 12,7 i Kosovo eller jakte elefant i Angola med MIG-29 (Så lenge de ikke bruker klasevåpen) så må de bare gjør det for min del.

 

Jeg synes også folk må få lov å reagere, hyle og skrike så mye de vil. Hvis alle hadde vært like lite engasjerte som meg så er det mange som ville ha sultet ihjel her i verden. :(

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan man ha motvilje mot div. jaktformer/jaktvåpen/jakthunder etc.

 

Men - kanskje det kan være like greit å bare ha motviljen i hodet - istedet for å gi "noen" idèer?

 

Tråden leses av alle departement og direktorater :shock:

 

Derfor er mange av trådene med på å "installere bremsesystemer" som vi kunne vært foruten.

 

(Men det spiller jo ingen rolle for meg - da jeg har de våpen jeg skal ha, jaktmuligheter jeg trenger osv. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men - kanskje det kan være like greit å bare ha motviljen i hodet - istedet for å gi "noen" idèer?

Tråden leses av alle departement og direktorater :shock:

Derfor er mange av trådene med på å "installere bremsesystemer" som vi kunne vært foruten.

 

Jeg ønsker ikke at folk skal tie slik at tvilsomme jaktmetoder opprettholdes bare for at vi selv skal kunne holde på med vår jakt. Om min jakt blir rammet så betaler jeg gladelig prisen.

At andre mener noe annet respekterer jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker all slags jakt jeg. Om en skyter for hundens prestasjoner, eller egene spiller det ingen rolle. Ein god los er heilt topp, men det er jammen meg å lokke eller smyge seg innpå ana vilt for egen maskin også. kan gå glipp av mye god jakt hvis ein skal være så firkantet at ein kun skal jakte med det ene eller det andre.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg er for fangst, men det har ikke noe med denne tråden å gjøre. For den handler om å være i mot jaktformer en selv ikke bedriver.

 

Skal jeg være ærlig, så bryr deg meg katten om man så skulle jakte hjort med håndgranat eller kanon (hvorfor ikke en 44m ut av bilvinduet? Det hadde passet meg fint om det var lov :wink: ). Poenget for meg er i hvertfall så enkelt, at målsettningen er å ta livet av det en vil ha livet av. På en relavtiv hurtig måte, om man klarer dette med kjøtt tilovers er det enda bedre. Men jeg har i hvertfall forsøkt å vende meg av med å rakke så mye ned på de som måtte ha ett annet syn enn meg på hva som er jakt.

 

Vel d.v.s. Med untak av at jeg påpeker at de kan mene hva pokker de vill, bare de ikke motarbeider andre sine jaktformer om de har sjangsen til det. Og der er det vi har ett problem jegere i mellom. Det finnes nemelig grauthoder som ikke klarer å se lenger enn sin egen nestetipp, som kun forhærliger "sin" egen foretrukkne jaktform. Og som atpåtil er villig til å legge kjelker i veien for de som måtte drive med en annen form for jakt enn de selv.

 

Jeg vet ikke hva som driver slike personer, men om det er troen på mere jakt for seg selv. Eller en mere ren og høyverdig jakt utførelse (i henhold til egne idialer), er jeg redd de lurer seg selv. Da enhver innskrenkning i de jaktformer vi har her til lands, tilslutt vill eskalere til at det vi i dag kjenner som almenn jakten er borte (og ikke si at det aldri vill skje, alle signal tyder på at mer enn en organisasjon jobber med dette som målsettning. Hvorav selv statlige instutisjoner, virker å jobbe i denne rettningen).

 

Når vi har jegere som ikke er i stand til å skjønne at det er den brede plattformen jakt hviler på i Norge, som gjør oss trygge for større overgrep. Så bekymrer det meg.

Vær klar over at dess flere jegere og skyttere vi er, dess tryggere er jakta som rekreasjons mulighet i fremtiden. Og vanskligere blir det for de krefter som ønsker å fjerne jakt og skyting som rekreasjons form i Norge i å lykkes.

Link to comment
Share on other sites

 

Men - kanskje det kan være like greit å bare ha motviljen i hodet - istedet for å gi "noen" idèer?

 

Så det du sier er at Kammeret.no ikke lenger er et diskusjonsforum, men en plass der man skriver en historie/kommer med en meningsytring og så skal alle som er enige dokumentere dette? Da blir det er kjedelig plass å være...

 

Det må da gå an akseptere at alle ikke kan være enige, og ikke stemple alle som skulle være kritisk til sin egen jaktform som et misunnelig forumtroll?

Link to comment
Share on other sites

Bustergutten har vel oppsummert dette på typisk selvgodt norsk vis.

Vi skal være tolerante - så lenge ting foregår slik som vi ønsker det.

 

Poenget med tråden er vel å få satt fokus på at det ikke er sikkert at vår typisk Norske holdning er rett. Alle jaktformer er like akseptable så lenge de ikke bryter med lover i de respektive land.

Å innbille seg at vi i Norge skal være så mye "bedre" på alle vis enn andre land og kulturer er vel en smule navlebeskuende.

 

Som det påpekes i tråden ødelegger slike "jeg vet best holdninger" holdninger selve grunnlaget for en allsidig jaktkultur.

 

Som et eksempel er det på grunn av slike "etisk korrekte holdninger" mange steder i USA både forbud mot jakt med hund, og åtejakt.

De holdningene til andre jaktformer enn våre egne favoritter, som vi ser gang på gang under diskusjoner om jakt her på Kammeret, bringer oss nærmere og nærmere forbud,

 

Ett eksempel er nattjakt på hjort. Det er den sikreste og mest effektive jaktformen, men likevel er det forståsegpåere som skal regulere den fordi de ikke synes det er en "riktig" jaktform.

Link to comment
Share on other sites

Selvgod up my ass! Når ble det forresten galt å være selvgod? Hvorfor i alle dager skal ikke Norge få lov å være bedre enn andre på enkelte felt? Vi er jo bedre på bl.a.bortoverski,så hvorfor ikke på jakt? :wink:

 

Så nattejakt på hjort er den sikreste jaktformen hmm. Det skjer vel ikke skadeskyting på natta, men rent hypotetisk hvordan gjør du ettersøk på svarte natta?

 

Per-S,at du aksepterer alle jaktformer bare for at du selv skal kunne drive uforstyrret med ditt er helt greit,men innimellom er det greit å løfte litt på skyggelua slik at "sola"slipper til:).

Noen ganger er det bra "å vite best".

Link to comment
Share on other sites

men rent hypotetisk hvordan gjør du ettersøk på svarte natta?

Gikk ettersøk på trafikkskadd elg her i starten av uka, dette var sent på kvelden.

Hunden ble sluppet på sporet i veggrøfta, jeg bare venta på at losen skulle starte.

Elgen lå hundre meter ned i lia med brukket bakfot, blei avliva med rifle på 5 m hold uten bruk av lys.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok en del som er flinke til å rakke ned på andre sine aktiviteter, og grunnen til dette kan være både misunnelse og trangsynthet. Men, jeg synes ikke dette har vært et gjennomgående stort problem, det er faktisk bare en tråd jeg kommer på i farta hvor det har vært SVÆRT store motforestillinger mot en jaktform andre bedriver/ønsker å bedrive, og det er langholdsjakt. Jeg er selv ingen stor fan av skikkelig langholdsjakt, dvs jakt på levende vilt i avstandsområdet 800-1000m. Dette finner jeg personlig ikke forenlig med hverken human eller moralsk forsvarlig jakt, nettopp pga at faren for skadeskyting er VESENTLIG større enn ved skudd på kortere hold med samme utstyr, samt ettersøk blir vanskelig. Om dette oppfattes som motvilje mot andre sine jaktformer, ja vel, helt i orden, det skal jeg tåle. Det hverken har vært eller vil bli noe langholdsjaktmiljø i Norge, (tror jeg ), siden jeg ikke tror noen tør og fronte dette i en rettsal om saken skulle ende opp der. All annen jakt som bedrives i Norge har jeg personlig ingen problemer ved.

Link to comment
Share on other sites

men rent hypotetisk hvordan gjør du ettersøk på svarte natta?

Gikk ettersøk på trafikkskadd elg her i starten av uka, dette var sent på kvelden.

Hunden ble sluppet på sporet i veggrøfta, jeg bare venta på at losen skulle starte.

Elgen lå hundre meter ned i lia med brukket bakfot, blei avliva med rifle på 5 m hold uten bruk av lys.

 

Hadde du hatt ennå litt mer flaks så hadde begge beina vært brukket og du kunne skutt den i veigrøfta i lyset fra bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke jaktformer jeg bedriver har ingenting med toleranse ovenfor andre jaktformer. Det finnes mange jaktformer som jeg ikke har prøvd, og dermed ikke har kunnskap om. Jeg lar da være å uttale meg om disse jaktformene på en negativ måte, jeg lar de som har kunnskap både om jakten og lokale forhold uttale seg.

 

Når det gjelder nattjakt på hjort så er mitt fokus å unngå skadeskyting, på natten skytes det på stillestående beitende dyr, og det gir langt høyere sikkerhet for å unngå skadeskyting.

 

Ettersøk på natten er ikke noen umulighet, i innlegget over er bruk av stillende hund nevnt. Det fungerer utmerket på skadd hjort også. I virkelighetens verden skyldes de fleste ettersøk på natten trafikkskadde dyr, og ettersøkskompetanse i mørket er nødvendig av den grunn dersom det er hensyn til dyrene som teller, og ikke motstand mot jakt i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke jaktformer jeg bedriver har ingenting med toleranse ovenfor andre jaktformer. Det finnes mange jaktformer som jeg ikke har prøvd, og dermed ikke har kunnskap om. Jeg lar da være å uttale meg om disse jaktformene på en negativ måte, jeg lar de som har kunnskap både om jakten og lokale forhold uttale seg.

 

Når det gjelder nattjakt på hjort så er mitt fokus å unngå skadeskyting, på natten skytes det på stillestående beitende dyr, og det gir langt høyere sikkerhet for å unngå skadeskyting.

 

Ettersøk på natten er ikke noen umulighet, i innlegget over er bruk av stillende hund nevnt. Det fungerer utmerket på skadd hjort også. I virkelighetens verden skyldes de fleste ettersøk på natten trafikkskadde dyr, og ettersøkskompetanse i mørket er nødvendig av den grunn dersom det er hensyn til dyrene som teller, og ikke motstand mot jakt i mørket.

 

Nå går det vel an å ha meninger og kunnskap om andre jaktformer selv om man ikke utøver disse selv. Å mene noe annet blir bare tullball.

Disse gutta som skadeskyter stillestående dyr på dagtid,hvor er de på natta,jakter de ikke da? Når det gjelder nattlige ettersøk så kan du like gjerne si det slik det er,nemlig at det er svært vanskelig i forhold til på dagtid.

Nå kjenner jeg tilfeldigvis en del mennesker innen hjortejaktmiljøet,og jeg har inntrykk av at det er enklere for dem å gå inn å legge seg på natta enn på dagtid når hjorten rusler videre etter "bomskuddet". Mulig dette bare sier noe om akkurat dem jeg kjenner,jeg håper ihvertfall det.

Link to comment
Share on other sites

Nå går det vel an å ha meninger og kunnskap om andre jaktformer selv om man ikke utøver disse selv. Å mene noe annet blir bare tullball.

Innlegget ditt ilustrerer godt det jeg vil ha frem. Du viser jo tydelig at det går an å ha meninger, men poenget mitt er at du bør ha noe mer enn bare meninger, du bør ha kunnskap også. Kommentarene dine viser at du ikke har kunnskap om nattjakt, og da bør du avholde deg fra å misjonere bastante meninger. Overlat det til de som har kompetanse.

 

Når det gjelder ettersøk, så blir det ikke lettere om natten, det er korrekt. Men ved nattjakt skytes det på åpne områder, dyrene blir da mye lettere å følge.

Det viktigste er likevel at antallet skadeskytinger blir langt mindre. Det er jo det som er det det viktige.

Link to comment
Share on other sites

Kan du si spesifikt hvilket innlegg som avslørte min manglende kunnskap om jakt natterstid? Jeg visste ihverfall at ettersøk er mye vanskeligere på natta enn på dagen,og i mange tilfeller umulig uten lys :wink:.

Rent hypotetisk,la oss si at jeg har erfaring med nattejakt,men ikke deler ditt syn om hvor bra det er.Er det bare jeg som ikke har forstått det eller kan det være andre årsaker?

 

Hvis man reflekterer over hvorfor tallene viser(hvis de gjør det da )mindre skadeskyting på natta så dukker det opp flere mulige forklaringer enn bare bra skyting. For bra skyting må det være hvis hjorten din ikke greier å løpe lengre enn til skogkanten før lyset slokner:).

Link to comment
Share on other sites

Merkelig dette med at enkelte har fått det for seg at nattjakt er ett problem, jeg har i hvertfall aldri opplevd å kunne bruke 40minutter på vurdere en skuddmulighet på dagtid (på hold jeg behersker).

 

Problemet med nattjakt (om der i det hele er noe problem), er at myndighetene har sett bort i fra dyrevelferd. Og har koblet ettersøk med jakt utøvelsen. Det skal kun ett pennestrøk i departemanget til, for å gjøre natt ettersøk til en kurrant sak. Så slik sett er det kunstige hindringer fra statlig hold som setter premissene for eventuelle problemer vedrørende ettersøk, ikke nattjakten i seg selv.

 

Men her er vi tilbake til at man kan mene og tro hva man vill, men man kan skade både andres og egne interesser med åpent å tro og synse negativt om andres spesiale innenfor jakt. Jeg mener med hånden på hjertet, at nattjakten på hjort, er langt å foretrekke fremfor andre jaktformer på samme villt. Faktisk mener jeg at riktig bruk av lyskastere og bil i t.d. Hjortejakta (ikke lovlig, men burde kansje vært det) er det mest humane og sikkre uten om nattjakt fra post, enn det meste av det man ser ellers. Merk at jeg ikke nevner hva jeg mener er mindre bra, kun fremhever det jeg mener er sikkert og effektivt.

 

Så når en skal argumentere for sitt eget, bør en nok ikke navngi det man ikke liker på åpent forum. Men heller fokusere på fordelene til det en selv mener er gode greier. Ellers ender man bare opp med å gi våre motstandere gratis amunisjon til mere splitt og hærsk taktikk.

 

(P.s. Nå venter jeg bare, sikkert noen som ikke klarer å holde seg :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Har vel nokre tankar kring dette eg og...

 

Eg trur motstand/skepsis mot andre jaktformer kjem hovudsakleg av to årsaker. Den eine er at ein er kritisk fordi ein meiner jakta ikkje held godt nok nivå opp mot sine eigne standarar. Etiske, sikkerheitsmessige eller forvaltingsmessige standardar.

Det er for so vidt sunt at ein set krav her, for jaktutøvinga skal holde desse krava. Problemet er at andre jaktformer som ein har begrensa kjenskap til, kan verte vurdert på eit tynt grunnlag, og kanskje basert på myter, rykter og skrekkeksempler som ein høyrer om.

 

Den andre årsaka har nok eit snev av misunnelse i seg. Ein registrerar at andre driv jakt som er meir effektiv enn det ein sjølv gjer. Andre feller meir vilt, eller kanskje dei klarar prestasjonar som overgår det som ein sjølv gjer eller er i stand til. Dette går på stoltheiten laus, for "alle" vil jo vere den tøffaste og mest suksessrike jegeren. Derfor vil ein derfor prøve å trekke desse jaktformene litt ned i søla.

Dette er eit lite flatterande personligeheitstrekk, men om vi er 100% ærlege med oss sjølv, so trur eg at dei aller fleste av oss jegerar føler kjenner til dette fenomenet. Det ligg nok i vår kultur og instinkt. Det gjelder heller ikkje berre for jegerar, ein finn jo mykje av det same innanfor idrett, musikk og kulturliv, handtverk osv.

 

Eg trur vi bør finne ein balansegang, og den er vanskeleg å finne. Det er ikkje heilt bra å kritisere andre jaktformer når det skjer på tynt og/eller feil grunnlag. Men det vil heller ikkje vere bra om vi skulle forsvare all jakt heilt ukritisk.

 

Edit: liten endring av ordlyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...