Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Den likheten jeg kommer på i farten er at de har samme riflestigning. Har begge deler. Sakoen gir mer «godfølelse» enn plastikkrifla, men funksjonsmessig kan jeg ikke se at den går utenpå. Og ja, det er endel som har hatt trøbbel med utkast, men hvor utbredt er det?  Min XS var iaf så ille at jeg måtte få børsemaker til å lage ny utdrager for å få grei funksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (3 timer siden):

Rekylopptaket til 5XX-serien, 75 mekanisme/bolt, 85 magasin og picatinny/weaver montasjespor frest i kassa.

Da hadde Sako vært perfekt..


Sako A serie låskasse

Sako 75 sluttstykke

Sako TRG avtrekk

Sako 85 magasin

Tikka svalespor

 

Hadde vært perfekte 100 års riflen til Sako... 

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg vet ikke om disse passer, men de har i hvert fall justerbar avtrekkersko. Det åpner jo også mulighet for en custom avtrekker(sko).

 

https://www.sako.fi/s20-multi-adjustable-trigger

 

https://www.brownells.no/MIDAS-2-STAGE-TIKKA-TRIGGER-Tikka-T3x-T3-CTR-2-Stage-Trigger-KINETIC-RESEARCH-GROUP-Adjustable-2-Stage-T3-T3x-CTR-100033930

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gikk for en Sako S20 i .308 her som første rifle. Regner med den skal fungere greit 😛 
Meeen XXL klarte jo ikke å sende riktig versjon. Fikk precision, men hadde bestilt hunter. Regner med (håper) de fikser det fort.

Er det noen her som har en S20 og vet hva som skal være med i pakka? Det er med reimfester der, men ikke type
Quick detachable som passer på rifla.

IMG_2851.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to sako 85 rifler. Flytta over kikkert fra den ene til den andre. Standard Optilock ringmontasje. Freste til banen for å skyte inn jernet, men det bøy på utfordringer.

På denne rifla har jeg makset ut klikk i høyde. Justerte opp 47 klikk fra den andre rifla og er enda 2-4cm fra sentrum. Sideveis var det snakk om 3-4cm. Er toleransenene på kassene så ulike? Noen med erfaring eller tips rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Aasbø skrev (På 23.12.2022 den 6.27):

Noen her som veit om det blir muligheter for litt nærmere studering av Sako 100 på Camp Villmark i mars-23? 🤗

 

Håper det. Altså. Det er verdt å spørre Schou Våpen. Sendte av gårde en mail nå.

...

De svarte raskt:
Schou vil stille med Sako 100 i sin stand om Sako klarer å levere et eksemplar til formålet innen da.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte min første Sako for 4 år siden. Den kom i hus en måned etter 16 årsdagen.

En 85 Finnlight i 308w., beddet kkc-stokk, pipe på 46cm med en Hausken jd224 og en Meopta Meostar r1r 3-12x56rd på toppen. Den har fått felt flere grevlinger, rever, orrhaner, rådyr, hjorter, elger og villrein. 

 

Storfornøyd med mitt verktøy, neste investering blir ny optikk før neste høst. Per dags dato virker det som det blir en z6i 2-12x50bt. Kom gjerne med forslag til optikk, vil ha 42mm eller 50mm objektiv og lav minste forstørrelse som fører til bredt synsfelt samtidig muligheten til å dra opp mot 10x forstørrelse. 

 

Har forøvrig aldri vært plaget av dårlig hylseutkast som jeg leste mye om før kjøpet. Og den desidert beste magasin løsningen jeg har sett til en jaktrifle. 

 

Drømmer om en Finnlight II og en 85 classic i fremtiden. ;-)

Åpne bilde

Edited by JanEvenLLomundal
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Sako har inngått avtale med det finske og svenske forsvaret om produksjon av nytt våpen til hele forsvaret. Ingen informasjon om våpenet som sådan, men bilde tyder på AR15/10 utseende. Ikke stridende får 5,56 Nato med 11,5" pipe. Stridende får 7,62  Nato med løp fom 16" til 20". Leveranse fom 2025. Sniper rifla baserer seg på Sako trg i 338lapua, leveres fom 2024. Samme i 12,7 leveres fom 2026. 40mm granat gevær er vistnok også på trappene. 

 

Så det innebærer at Finland konverterer til Nato kaliber. Å Sako har nok å gjøre de neste 5 årene.

Link to comment
Share on other sites

Interessant å se at svenskene og finnene gjør samme tabbe som USA med 277 Fury i og med at de utstyrer stridende med 7,62NATO.

Ei rifle i 277/7,62Nato + ammo er altfor tung sammenliknet med ditto i 5,56Nato.

 

Her er en velbegrunnet amerikansk betraktning på dette av en fyr med erfaring:

 

Og fra Forgotten Weapons:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/4/2023 at 4:31 PM, aklophus said:

Noen som har en S20 Hunter stokk de vil bytte (eller selge) i en Precision stokk...det var et evighetsprosjekt å prøve å få korrekt versjon man hadde bestilt fra XXL, så krangla til seg litt rabatt i steden 🤦🏻‍♂️

IMG_3423.jpeg

 

Fikk du ordnet deg med stokk? Det kan hende at jeg går for en S20 selv, og kanskje en Hunter utgave, så hvis du vil bytte da, så kan vi jo prates. Om ramma inni fortreet er den samme uansett kaliber?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Regner med du sikter til den de har igjen på lager hos J&F? Har vært til salgs ganske lenge. 

 

Er vel en grunn til akkurat den og storebroren i 300 WM er de to som er igjen. Veldig lett rifle og litt spenstig rekyl på 300 WSM/WM på noe så lett, men der får hver enkelt gjøre opp sin mening. 
 

finnlight 2 er en fantastisk rifle på generelt grunnlag. Rustfri, ceracoted, flott boltgang, justerbar kinnstøtte og mye mer. Skutt en del med både Finnlight 2 og Carbonlight og er relativt frelst. 
 

enkelte kritiserer Sako 85 for problemer med utkast av tomhylser eller rettere sagt at de treffer kikkerten på vei ut og blir igjen i låskassen/kammeret. Blir utelukkende synsing, men selv har jeg ikke hatt noe problem med det. Har klart å fremprovosere «feilen» og eneste gangene det har skjedd har vært når jeg med overlegg drar bolten UTROLIG sakte bak for ladegrep, typisk ved skyting i benk etc for å ikke sende hylsen avgårde. Aldri skjedd ved normal bruk for min del. 
 

Til den prisen de selger dem nå er det vanvittig mye rifle for pengene, spørsmålet er om kaliberet er noe spenstig for vekten. Men med den justerbare kinnstøtte vil du få bra anlegg vil jeg tro. 

Link to comment
Share on other sites

Indigo Earl skrev (17 timer siden):

enkelte kritiserer Sako 85 for problemer med utkast av tomhylser eller rettere sagt at de treffer kikkerten på vei ut og blir igjen i låskassen/kammeret. Blir utelukkende synsing, men selv har jeg ikke hatt noe problem med det. Har klart å fremprovosere «feilen» og eneste gangene det har skjedd har vært når jeg med overlegg drar bolten UTROLIG sakte bak for ladegrep, typisk ved skyting i benk etc for å ikke sende hylsen avgårde. Aldri skjedd ved normal bruk for min del. 

Hadde det på ca 1 av 5 skudd på min 85 Finnlight i 308 win.
Børsemaker forsøkte en fix, men til slutt ble riflen returnert og pæng tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ikke kjøpt en 85 igjen uten å ha forvisset meg om at funksjon var lytefri med aktuelt sikte. Det har vært mange posteringer her inne, der problemer med utkast er beskrevet. Andre igjen har ikke opplevd slike problem. Utkastet på min XS ble ikke pålitelig før børsemaker laget og monterte en "custom" utdrager. Det må vel kunne skrives på tabbekontoen at en såpass anerkjent produsent som Sako presterte å konstruere ei rifle med upålitelig utkast/ mindre egnet for bruk med kikkertsikte, langt inn i "kikkertsiktetidsalderen".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Har spurt her tidligere, men ikke fått noen tips/svar. Håper på litt respons nå: 

 

Jeg har en M591 i 308.win fra 1996. Kjøpt i Nostalgi-Affekt for et par år siden. Nesten ikke vært på verken bane, eller i skog i forrige eiers eie.

 

Originalstokk er helt knall til allsidig bevegelig-/posterings-jakt. Etter et lite besøk hos børse-doktor for retting av låskasse/løp, så går det meste av hjemmeladninger på klistrelappen også.

Men..; Jeg kunne tenkt meg en KKC evt. GRS stokk på den, slik at det også kunne blitt en mer allsidig sak til både jakt og jaktfelt.

 

Har brukt den på noen jaktfeltstevner og det har ikke vært så halv-gærent, men originalstokken gir en veldig følelse av "tjukk rognkjepp" når man skyter jaktfelt, og det blir litt vinglete, samt at pistolgrepet blir litt slakt til den type skyting, synes jeg. Spesielt når man fra før er vant til litt mer fyldige saker, med mer vekt/masse når man skyter bane/jaktfelt.

 

Jeg har børser som er mer egnet til formålet nevnt over, men hadde vært moro å funnet en mer moderne stokk, som passer denne gamle dama.

 

Håper å få svar fra noen av de som har lengre enn lang fartstid, med Sako, enn hva jeg har:

 

-Finnes det stokker på markedet, frest for andre Sako-modeller, som lar seg tilpasse M591-kassa uten for mye knot og juks? KKC/GRS

(Jeg er over snittet praktisk anlagt, og ikke redd for å gå på evt. utfordringer selv, men det må være et lite "håp" i utgangspunktet, for å få et ok resultat.)

 

 

Eller;

 

-Er eneste utvei å få frest en "blanks" til denne kassa??

 

Takker for evt svar/tips jeg kan få her, om noen har egenerfaring eller sitter på annen relevant info 🤠

 

 

Henrik W

 

 

 

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

Nå skal man være litt forsiktig med en gammel manns hukommelse. Den kan innimellom være litt upålitelig, men jeg mener å huske at du kan bruke stokk til 579. Er vel rekylklakken som er ulik. KKC leverer til den kassa.

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Jeger'n said:

Nå skal man være litt forsiktig med en gammel manns hukommelse. Den kan innimellom være litt upålitelig, men jeg mener å huske at du kan bruke stokk til 579. Er vel rekylklakken som er ulik. KKC leverer til den kassa.

 

Skal sjekkes ut! Har du, evt noen andre, en link til tekniske tegninger med mål på 579-kassa? Noen med en 579 som evt kan finne fram skyvlæret?

Tilpasning av rekylklakk trenger ikke å være så vanskelig, om resten av ytre mål/skruehull er like.

Takker @Jeger'n :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...