Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

I utgangspunkt er de "system/multikaliber riflene" helt tullete til dedikert og opptimalisert jaktbruk. Det er nå mest en sykdom at man skal ha alt fra 338LM og ned til 22LR inn i samme rifle etter mitt syn. Samme greia er det med AI og TRG. Det ser bare dumt ut..🥴

Eneste grunnen til å like Blaser R8 eller nå kanskje også Sako 100, er at de kan deles opp og settes sammen uten at en trenger å være bekymret for konsekvensen det måtte medføre. Det er jo her de virkelig skinner. Siktet sitter fast der det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Nja, kan hende sluttstykkevandring blir tilpasset etter hva slags magasin som står i. Joda, om en skal ha et våpen der det skal byttes patron hurtig og uten mellomliggende innskyting så gir selvsagt denne montasjeløsningen mening, men det blir forholdsvis kostbart og vanskelig/ umuliggjør lav montering av smekre sikter.

Link to comment
Share on other sites

No gjekk det opp eit lys😊

Året var 2017

Booka meg ei Sako 85 Exige i 7x64 på messe i Tyskland.  Flottaste børsa eg hadde sett. Fall pladask.

 

Plutseleg var børsa som fordufta fra katalogar og reklameblader på nettet. 

 

"Den har vi ikke sett"

 

Unektelig nokre likheiter på utforminga av trestokken på Sako 100 😊

Screenshot_20220330-201649_Instagram.jpg.0ecfd1bf07b3014f98a2a3a919dfd822.jpg

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Det er dog premium-utgavene. Karbon ligger 15 000 - 20 000 over syntet for Sako 85, som i 85 Carbon Wolf 

 

 

Jeg håper på en syntetisk utgave til 45 000, om de kommer.

 

Men likevel vanskelig å forsvare versus en lite brukt 404 til 35 000.

 

...

Kanskje de kommer i flere serier, hvor Explorer er premium..?

 

Håpet lever.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

358 Win skrev (På 15.3.2018 den 21.27):

Oppsøkte sako på IWA messen i helgen. De bekreftet at exige kommer igjen . Var visst noe med kvaliteten fra en underleverandør de ikke var fornøyd  med. Jeg spurte også om de snart kom med pipeskift. Da smilte han lurt men ville ikke si noe

Så fra 2018 får vi bekreftet Sako 100 😁

Link to comment
Share on other sites

H-en skrev (1 time siden):

Noen som har erfaring med Long Range modellen til Sako?


Har skutt noen skudd med den i 338LM.. 4,4 kg bar rifle..pluss optikk og eventuelt demper er oppskriften på en rifle som er vond å skyte med.. stokk utformingen er god.. men det er en rifle som faller litt mellom to stoler.. et unødvendig kraftig kaliber til jakt på Norsk vilt og til norske jakt avstander.. langt i fra optimal med tanke på trening og langholdsskyting.. en kasse en får svært lite ekstrautstyr til om en skulle ønske å gjøre/forbedre noe.. 

 

kvalitet..finish er i kjent SAKO stil.. så det står ikke på det.. men jeg hadde styrt unna..

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (59 minutter siden):


Har skutt noen skudd med den i 338LM.. 4,4 kg bar rifle..pluss optikk og eventuelt demper er oppskriften på en rifle som er vond å skyte med.. stokk utformingen er god.. men det er en rifle som faller litt mellom to stoler.. et unødvendig kraftig kaliber til jakt på Norsk vilt og til norske jakt avstander.. langt i fra optimal med tanke på trening og langholdsskyting.. en kasse en får svært lite ekstrautstyr til om en skulle ønske å gjøre/forbedre noe.. 

 

kvalitet..finish er i kjent SAKO stil.. så det står ikke på det.. men jeg hadde styrt unna..

Takk. 
Jakt og friluft selger den i 6.5x55 - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=252115286
Men jeg finner ikke noe omtale av denne noe annet sted, så "Black Diamond" høres ut som et eget bygg fra dem?

Link to comment
Share on other sites

H-en skrev (11 minutter siden):

Takk. 
Jakt og friluft selger den i 6.5x55 - https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=252115286
Men jeg finner ikke noe omtale av denne noe annet sted, så "Black Diamond" høres ut som et eget bygg fra dem?

Hadde Sako 75 Varmint i 6,5x55. Den ser ganske likedan ut som den du linket til, bare at min hadde trestokk. Den skjøt veldig bra, men stokken er ikke den som er mest egnet til å skyte liggende med. Hvis formålet var å skyte mye liggende hadde jeg heller brukt pengene på noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min SAKO TRG M10 fungerer tålig greit.. og risikerer ikke å bli avskiltet pga presisjon med det første.. bildene/samlingene ble skutt ganske så kjapt før jeger skytingen skulle starte.. avstanden var kun 100m.. kaliber var 308w.. kulen 155 grs Hornady Eld M.. krutt N150 og V0=881m/s 

 

Børsa.. 72BAD25D-E174-4B54-A8F5-E3F6D8E34186.jpeg.e28d475c51d0f9adb8a6fe7a03606e44.jpeg

 

5 skudd 100m siktepunktet var øvre Venstre hjørne kvit lapp ..

CE72621E-A0C3-4E2C-9BCE-F238C46BF443.jpeg.4ba03322fe60abba8eb5ac165236e16f.jpeg

 

og 3 skudd Høyre nedre hjørne kvit lapp 

1613CDA2-2117-43E2-A8E9-DC80B67E305B.jpeg.06418da698aed7d0e1834814c99e0bbb.jpeg

 

ES/SD er grei.. 

8DB64456-5119-4561-B539-44B694135B17.jpeg.26f408e04e21bbbe677833aab0443c6b.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har solgt min Sako Safari IV. Måtte rydde ut av skapet for å få plass til neste prosjekt. Jeg sitter igjen med montasjen, en original Sako hurtigmontasje. Denne betalte jeg 3500 for hos Jakt og Friluft, og de sa at den er veldig vanskelig å få tak i. Jeg har hatt den på finn en stund nå til samme pris, uten interesse. Hva er reell verdi på denne montasjen?

Link to comment
Share on other sites

Solgte min Sako hurtigmontasje for noen måneder siden. Fikk prisforlangende på 1400. De lå en stund før de ble solgt. 

De er nok vanskelig å få tak i, jeg lette en stund før jeg fant en brukt. Fikk igjen pengen og vel så når jeg solgte igjen. Det har jo kommet en ny type hurtigmantasjer fra Optilock. Forskjellen er at der står basen igjen. 

De fleste skal vel bare bytte optikk så da er den nye grei. Skal du bruke åpne sikter er det den gamle som duger. 

Har vel tatt som utgangspunkt at jeg i alle fall vil ha halv pris av nypris, men det holder hardt.

 

Edited by RoarN
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte akkurat eit slikt sett til mi nye brukte Sako 85 Classic Deluxe 9,3x66(😁) Ga 1500 for det, og tenkte det var billig. Eg hadde egentleg tenkt å ha fast Optilock. Eg er litt i tvil om kor stabil denne QD- montasjen er, du får jo ikkje samme moment som på vanlige montasjar. Nokon som har erfaringar i så måte? Klart det er fint å kunne bruke dei nydelige åpne sikta som er på dette våpenet, men eg gjer det jo ikkje i praksis. 1 gong på 30 år har eg  demontert siktet pga fall og fortsett jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Aasbø skrev (På 4.10.2022 den 21.20):

Endelig så fikk jeg forhandlet meg frem til en flott L46 i kaliber 7x33 Sako. 
Søknaden kom innvilget per Mail, kun postgangen igjen. 😃 

Denne rifla blir nok sendt til litt kosmetisk overhaling hos børsemaker etterhvert. 
 

 

B838B9AD-15F4-424E-A1DC-64B8279ADA29.jpeg


Jeg fikk hentet rifla i går, og har siden vært i en slags lykkerus 😃

Den har et lavt serienummer (under 350) og selgeren hadde ikke mindre enn 500 originale fmj skudd som også ble med i handelen. 👌

 

Jeg har veldig lyst til å krone denne med en Kahles Helia KX 2-7x36 L 4A t, så send meg gjerne en PM om noen vil selge en. 👍

Edited by Aasbø
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg jaggu melde meg inn i denne klubben også!

 

Sako M591 i 308Win. Et meget pent eksemplar på vei i posten. Har stått mest i et skap siden den var ny.

 

Etter 10-12 år med systemrifler, så fikk jeg lyst til å få inn ei mer "tradisjonell rifle" i våpenskapet igjen.

Har alltid syntes at Sako lager fine rifler, spesielt disse fra 90-tallet, før all plasten tok over.

 

Akkurat denne modellen ble vel bare produsert mellom 1992 og 1996 etter hva jeg har lest meg opp på. 

 

Planen med denne rifla er å få på et lite og smekkert kikkertsikte, og OM jeg skal gjenge den for demper, så blir det en slank, liten og lett demper også.

 

Den mangler baksikte, så blir vel å ta av forsiktet. Synet er ikke hva det en gang var, så skur og korn er uaktuelt å bruke, uansett.

 

Gleder meg til å få den i hus :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Edited by hewi
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som kan komme med tips til montasjer til min M591? 

 

Har funnet ut at jeg må ha baser som kalles "sako optilock short". Stemmer det?

Er jo et såkalt dovetail-spor i kassa på disse.

 

I første omgang tenkte jeg å montere en lett 1" kikkert med 50mm lysåpning. Noen som vet hvor høye ringer jeg må ha for å gå klar av løpet? Holder det med medium ringer?

Link to comment
Share on other sites

Short betyr bare at hullet i basen til ringen er i framkant av basen slik at ringen blir plassert i framkant av låskasse brua.

 

Long betyr at hullet i basen er i bakkant av basen slik at ringen kommer lenger bakover i bakkant av framre låskassebru og "flukter" omtrent med utkasteråpningen i låskassa.

 

Lengden på mellomøret på kikkerten avgjør om man trenger short eller long base uansett om låskassa er lang eller kort. Jeg bruker short base på lang kasse for å få så lang avstand mellom ringene som mulig når kikkerten har langt nok mellomrør.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Takk @Torf ! Dette var litt oppklarande for mitt problem.

Eg har eit lite problem ism montering av ein V8 1,1-8x24 på ein 75 Finnlight i 308win.

Med Sako sin ringmount vert augeavstanden for kort. Bakre ring begrensar siktet framover. (Med HT 1,1-4x24 går det fint).

Med Sako sin to-delte montasje er problemet likt, men ulikt. Her er siktet begrensa framover av fremre ring. Men her er basane for LA kasse. Kor mange mm er det å hente på å bruke SA basar? Er det evt med extended baser meir å hente? (Er extended fremre og/eller bakre base?)

Alternativet er sjølvsagt picatinnyskinne og QRW. Men dette synes ikkje eg kler finnlighten.

Edited by Håkon
Tagging
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Torf said:

Short betyr bare at hullet i basen til ringen er i framkant av basen slik at ringen blir plassert i framkant av låskasse brua.

 

Long betyr at hullet i basen er i bakkant av basen slik at ringen kommer lenger bakover i bakkant av framre låskassebru og "flukter" omtrent med utkasteråpningen i låskassa.

 

Lengden på mellomøret på kikkerten avgjør om man trenger short eller long base uansett om låskassa er lang eller kort. Jeg bruker short base på lang kasse for å få så lang avstand mellom ringene som mulig når kikkerten har langt nok mellomrør.

 

Vil det da si at jeg må bruke short når jeg har en kikkert med kort/medium mellomrør? Vet du hvilken ringhøyde jeg må ha for å gå klar av løpet med 50mm lysåpning?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Hewi: Det kommer an på om det er 1" eller 30mm kikkert. 

Jeg får montert en lang gammel Swaro 6-24x50AO/30mm i ringmontasjene( uten løse baser) ved at objektivklokka går utover den tjukkeste delen av pipa ved kammeret.

Se guiden fra Sako under.

 

"Long(action)" rustfri base med 34mm ringer.

"Short" sort base med 1" ringer.

 

DSC_0961.JPG

image.png.7ccd6f8ede4f0f37b0d8df7bbdd4893c.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako 85 vs Mauser M12? Har fundert å bytte til en lettere hundeførerrifle(Carbonlight/Finnlight 2) enn Mausern jeg har i dag. Mausern fungerer jo knirkefritt og er jo veldig presis. Eneste er at den muligens er litt tyngere enn den kunne vært. Har jo hatt den en del år nå så forandring fryder…kanskje. Blir jo litt skeptisk når man leser om utkastet av hylsene på Sakoene

Link to comment
Share on other sites

Det er naturlig å bli skeptisk når man leser om slike problemer. Jeg var i tenkeboksen veldig lenge før jeg kjøpte en Carbonlight i 308 som hundeførervåpen. Jeg har aldri sett meg tilbake. Den fungerer og veier inn på 3,2 kg komplett med demper og et 1-4 sikte, hvis jeg ikke husker helt feil.

Meget behagelig å bære rundt på og helt ok å skyte med. I hvert fall på skuddhold som blir vanlig på løshundjakt i skogsterreng. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...