Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

7 hours ago, Torf said:

Når det gjelder S20 kjenner inkompetansen ingen grenser når 19 av 20 butikker promoterer Hunter/tommelhullskjeftet istedet for Precision utgaven som 999 av 1000 jegere vil skyte bedre med hvis man gidder å trene litt.

893_1236395725.jpg

Antakelig riktig, men precision er tyngre i utgangspunktet. Lengre, tykkere løp. Til (vertfall) bevegelig jakt, ønsker de fleste noe kortere, og lettere. Nå er jo nettopp meningen med S20, at man kan bytte for, og bakskjefter etter eget forgodtbefinnende. Til en ikke alt for avskrekkende pris heller. 

Venter selv på en Hunter i. 308r jeg fikk billig. Kommer nok til å kjøpe Precision skjefte etter hvert, dersom jeg er fornøyd ellers. 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke forskjell på stålet, kun skjeftene.

Avbildet Precision, 20" tynt løp, er nesten ikke merkbart tyngre enn Hunter.

Jeg har kjent på dem side ved side.

Tommelhull på S20 er ren markedsføring fordi Blaser og Sauer har tommelhull.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Som Torf, jeg skjønner ikke den tommelhullgreia🙄?  Jeg tror de fleste blir lurt av «følelsen» å ha litt av vekten hvilende mot «ling gu-punktet».  På ei boltrifle synes jeg det er en forbannelse å ha noe over tommelen. Det ødelegger ergonomi og naturlig bevegelser for å håndtere sluttstykket.  På en foldekolbe kan man kjøpe kompromisset siden man får foldet stokken. På en fast kolbe er det galskap..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Torf said:

Det er ikke forskjell på stålet, kun skjeftene.

Avbildet Precision, 20" tynt løp, er nesten ikke merkbart tyngre enn Hunter.

Jeg har kjent på dem side ved side.

Tommelhull på S20 er ren markedsføring fordi Blaser og Sauer har tommelhull.

 

 

 

Det må i så tilfelle gjelde hva agenten har bestilt inn her i landet. 

Vi er vel ikke målgruppen uansett, men den finnes i andre konfigurasjoner 

The barrel is cold hammer forged and is available in two different contours (grooved light and smooth semi-heavy) and comes in lengths of 20 and 24 in (510 and 610 mm).[6] The muzzle thread is 58-24 UNEF (3A tolerance class).[6]

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 12/20/2020 at 12:14 AM, Bly said:

Som Torf, jeg skjønner ikke den tommelhullgreia🙄?  Jeg tror de fleste blir lurt av «følelsen» å ha litt av vekten hvilende mot «ling gu-punktet».  På ei boltrifle synes jeg det er en forbannelse å ha noe over tommelen. Det ødelegger ergonomi og naturlig bevegelser for å håndtere sluttstykket.  På en foldekolbe kan man kjøpe kompromisset siden man får foldet stokken. På en fast kolbe er det galskap..


Etter å ha bokset i 16 år, så liker ikke håndleddet mitt eller pekefingeren min tradisjonelle jaktkolber lengre -- og tommelhullsstokk er et pistolgrep som later som om det ikke er det, slik at man kan bruke det på jakt uten å få problemer med Ola eller Olga Dunk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Igår var jeg en tur innom Intersport Bogstadveien i Oslo. 

Der fikk jeg sammenliknet S20 Precision 20" løp mot en Tikka T3X Tacticalmed 24" løp, begge i 308win.

Begge riflene veide 3600g.

For meg var det en skikkelig øyeåpner. Tikkaen er soleklart den beste rifla å skyte med.

 

p_117230_default_1

p_111900_default_1

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/19/2020 at 3:13 PM, Torf said:

Når det gjelder S20 kjenner inkompetansen ingen grenser når 19 av 20 butikker promoterer Hunter/tommelhullskjeftet istedet for Precision utgaven som 999 av 1000 jegere vil skyte bedre med hvis man gidder å trene litt.

 

I tillegg er den mye finere.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bly said:

Hva er forskjellene? 

Først og fremst balanse kombinert med ergonometri for "attitude" på skyting på frihånd.

Overført til hagle blir det som en tilpasset Beretta DT11 vs std Star 27 på OL-trap.

Sånn føltes forskjellen for meg.

 

Dette bare minner meg på igjen hvor utrolig viktig er det å teste ting før man anskaffer sakene.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Torf said:

kombinert med ergonometri

Jeg har ikke prøvd noen av de, men T3en ser mere ut som «stående» skyting på utforming av stokk. Kolbekappa er down pitch og grepet er ikke riktig så rett. S20 er jo nøytral 😉. Jeg ville kanskje tenkt at ingen av de stokkene er noe særlig for stående skyting?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte Sako S20 med tommelhull i 308 -- og nå er det 300 win mag som står for tur.
Tenker å kjøpe precision, og så sammenligne ved å bytte litt.

MEN... det er annonsert at det kommer fler 'farger' på S20, men ikke når.

Er det noe nytt om disse fargene..?
 

Link to comment
Share on other sites

søkte litt rundt, og fant ut at Hunter-utgaven HAR kommet i (Digital) Forest Camo, og at disse allerede har vært i salg en liten stund i EU, i 300 win mag, 7mm rem mag, 308, 6.5 creedmoor med fler.

...så rart at det ikke er oppdatert på sako sine nettsider, og er litt skuffet over at det knapt nok er kommet i 308 til Norge, når flere en farge nummer to og alle planlagte kaliberene for 2021 er i salg i EU og USA.

carabine-sako-s20-hunt-flutee-cerakote-camo-62cm.jpg.36009d6972f02fe82964213197c38b29.jpg

CARABINE SAKO S20 HUNT FLUTEE CERAKOTE CAMO 62CM (chasse-extreme.fr)

...

Prisen er også ekstremt god, men jeg skal gi norske butikker en sjanse å ta inn denne før sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Årsaka er såre enkel. S20 var sopass forsinka og begrensa i antal då den endeleg kom, det var godt ut i storviltjakta og nær jul 🎅🏻. Dei aller fleste kjøper rifle før jaktstart. Og dei få riflene som kom til landet før jakta, dei forsvant som varmt hvetebrød😀

 

Det vil nok være meir brukererfaring etter jakta til hausten.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vært og kjent og tafset på den allerede, synes den var veldig god å holde i, sikte med, likte all justering. Men den er en smule tung og magasinet følte jeg var som s&l litt skranglete:) at magasinet var i plast gjør ikke noe, det er det jo og på blaseren ;)

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Hare4 said:

Har vært og kjent og tafset på den allerede, synes den var veldig god å holde i, sikte med, likte all justering. Men den er en smule tung og magasinet følte jeg var som s&l litt skranglete:) at magasinet var i plast gjør ikke noe, det er det jo og på blaseren ;)

Valget mitt falt på en Finnlight II i 3006, men det er sjølvsagt ei smakssak.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Enig med deg nordang at den virker helt super ut, men synes den er veldig overpriset, selv om den virker perfekt ut på alle måter :)

 

For meg så er våpenet et bruksvåpen som får noe småmerker/sår hvert år etter å klatre i hjortelier og være hundefører:) 

Edited by Hare4
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hare4 said:

For meg så er våpenet et bruksvåpen som får noe småmerker/sår hvert år etter å klatre i hjortelier og være undefører:) 

 

Hva? Mener du at Finnlight II ikke er et bruksvåpen? Jeg synes det fremstår som et skikkelig arbeidsjern. Den koster, det gjør den, men det gjør en 2021 Hi-lux også! Så prisen på arbeidsjern har steget.

 

Jeg hadde valgt en 75, som du kan modifisere, eller en 85 fremfor en S20. Ja, jeg har kjent og befølt alle tre og skutt med de to eldste og smak og behag er forskjellig...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

S20 er litt som oppfølgeren til Sako A7 -- bare at de har omskolert den, slik at den ikke tråkker på tærne til Tikka-serien.
Men med bare en låsekasselengde, så er det litt mer som en Tikka T3x tactical med cerakote, kamuflert som en Sako.
Stokken føles ganske likt Sauer 404 sin Synchro XT-stokk.

Jeg kjente først på en 404 da de fremdeles kostet ~30 000 ny, med alu låsekasse og med et conv kit, sent i 2019.
Ble lite imponert av stokken på Synchro XT.

Kjente på mye syntetiske stokker, Tikka T3X, Ruger, og ble fremdeles lite imponert.
Browning X-Bolt hadde greie stokker -- men overflaten kjentes ut som trykket på en T-skjorte, som flaker av i vask, og jeg er dødelig allergisk mot roterende magasiner.

Fant ut at jeg kunne gå for Tikka eller Sako A7, og bytte ut stokken med en GRS, McMillan eller MCS.

Eller en German Rifle Stocks "Ranger"-- om de bare hadde roet hodeskallebruken ned sånn... til absolutt 0.

 

Finnlight II var også på listen, men prisen var vanskelig å forsvare for en .308 til forbruk.


...men så kom S20.

[X] Cerakote
[X] Syntetisk stokk
[X] Tommelhull ELLER hybrid presisjon/jakt
[X] Mulighet til å bytte stokk lett til fabrikkstokker
[X] Ferdig gjenget

[X] Chassis
[X] 5-skudd magasinkapasitet som standard i fluktet magasin
...
[/] Picatinny integrert i låsekassen -- halvveis. Jeg må ta bort en American Defense montasje til over 3000 kroner fra det termiske siktet mitt fordi den ikke passer til montasjene i låsekassen på S20-en, og det svir. 

Den hadde dog noen mangler:
[_] Knirkefri syntetstokk *
[_] Løpsbytte / kaliberbytte / kort låsekasse
[_] Magasin i stål


(S20-en knirker når jeg griper rundt pistolgrepet for å sikte, og mens kvaliteten -- utvendig og overfladisk minner om Sauer 404, så føles stokken akkurat som med 404-en ut som billig plastikk. Selv om det er slitesterk og støtsikker polymer.)

--

Carbon Wolf og Finnlight II fyller begge opp punktene for stålmagasin og knirkefri syntetstokk, men mangler begge picatinny, og respektivt cerakote på Carbon Wolf, og tommel/hybridstokk på Finnlight II.

Tikka T3X Super Varmint er bare såvidt unna å være like 'god', med en stokk som akkurat er hybrid nok med rett pistolgrep, en stokk som ikke knirker i skjøtene. Men ingen cerakote og med enda kjipere stokk og bedding gjør at jeg setter mer pris på S20-en sine egenskaper.
T3x-en kommer dog sterkt tilbake ved at den kan skaffes en GRS /  MCS stokk til.

---

 

I bruk, så samlet S20-en flott med PMC treningsammunisjon, og foreløpig godt med Winchester Super Suppressed, som jeg ikke stilte siktet for, men skjøt med halvmeter hold over, tatt på øyemål.

 

Stående klarte jeg ikke hjorteblink med påskrudd Sonic 45 med to ekstra moduler på 100 meter mer enn 2/5.

Det ble for fremtungt, men den veier også halvkiloet med de ekstra modulene.

 

Merkbart tyngre å sikte stående med enn min Bergara Hunter Extreme i samme kaliber, men forskjellige rifler til forskjellig bruk. Jeg tror ikke jeg kommer til å forsøke å snike meg gjennom norsk einebærjungel-kratt med en S20 og forlenget Sonic 45 for å skyte på varhjort med skabb og mutert flått.

 

Uten demperen ble det 5/5 stående, men igjen uhøytidelig. Vil nok bruke den mer med tofot i åpent terreng, fjell, på post eller sittende/liggende, enn i tett skog eller på drivjakt.

 

Funksjonsmessig går bolten glatt, selv om jeg skulle ønske den hadde cerakote. Jeg har mareritt om rustflekker allerede. Utkasteråpningen litt smal for fingrene mine. Jeg prøvde å lade en patron gjennom utkasteråpningen. Mens det går, ble det litt klønete å komme til. Og når jeg pusset den etter bruk, var det ikke plass til pekefinger inn mot kammeret gjennom utkasteråpningen. Ville foretrukket en halv centimeter større åpning, for vedlikeholdet sin del.

 

Ingen funksjonsproblemer på dens første 40 skudd.


Jeg er fornøyd med S20-en, til prisen, selv om jeg merker at den kanskje skulle vært 300 win mag.


Men det er plass til en ekstra Sako eller Tikka i 300 win mag i skapet ved siden av S20-en. Og om jeg kjøper en 300 win mag S20 så kan jeg spare løpet gjennom å øve med 308 når jeg ikke skyter langhold.

Edited by Red FR
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Sako A7 er for meg en av de bedre allrounderne i Sako/Tikka sortimentet. Tilpasset kasse, lette, toppmating, bra avtrekk og et faktisk fornuftig montasjesystem i forhold til Sako. 

Eneste, og ganske store, aberet er at jeg ikke har helt tiltro til utkastet. Noen sier det kan fikses hos børsemaker, andre at det er lost cause.

 

Koster samme som T3 eller billigere, men med en gang man skal ha litt utstyr til den er T3 overlegen på utvalg og pris.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2021 at 9:12 AM, Hare4 said:

Enig med deg nordang at den virker helt super ut, men synes den er veldig overpriset, selv om den virker perfekt ut på alle måter :)

 

For meg så er våpenet et bruksvåpen som får noe småmerker/sår hvert år etter å klatre i hjortelier og være hundefører:) 

Sjekk prisar før du handlar, det varierer mellom 30 og 39 000 for samme rifla. Har ikkje fått rifla mi enno, venter i spenning. Ei Near skinne har kome i hus

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, AsgeirK said:

Hva er forskjellen på disse to ? (Ja kaliber er forskjellig men lurer på hvorfor ene står som utgått modell?)

 

https://www.beverensport.no/products/sako-85-hunter

 

 

https://www.beverensport.no/products/sako-85-hunter2

 

 

Jeg vil tro med stor sannsynlighet at det er snakk om utgått modell i form av nytt design på dagens skjefte. Gammelt skjefte hadde rett klassisk utforming, ellers er de like.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 4/12/2018 at 7:27 PM, sako. said:

Får melde meg inn i Sako klubben jeg også, leve opp til "nicket" mitt igjen. solgt Blaser R8Sucess, erstattet med en Sako AVi Safari Classic 375H&H fra 1980 (+en S&L til jaktfelt). Har pusset ned, dampet hakk og riper, ny forskjefteavslutning av ekte ibenholt og ny 30mm Old English kolbekappe. Den var kort i stokken, fikk kikkerten i panna 3 av 20 skudd. Ikke testet etter ny kappe, men må jo hjelpe på :-) 

Må olje og stelle litt til, men det kommer sakte men sikkert.

… og da er denne på vei til meg. Gleder mer til å legge klamme lanker på den, og ikke minst prøveskyte 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da kom den. Ser grisefin ut synes jeg! Jeg får ikke lysprikken i siktet til å funke. Har kontaktet selger, han kan vel gi råd. 
 

de hurtig avtagbare Talley montasjene er bra, men basene kommer så høyt at de åpne siktene ikke synes. Noen som vet om det finnes hurtigmontasje til Sako A5 som passer i de originale sporene i kassa?

70875FF6-5763-4BBC-8020-F0269007F654.jpeg

F241DE52-90BA-40D7-A112-61AAECCABA9B.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...