Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

17 hours ago, Skaubjønn said:

Det ser ut til at optilock krever baser? Da er jeg vel like langt. Finnes det qr ringer som passer i de integrerte basene på kassa?

Sako sine QR optilock ringer fjerner basene når du bruker QR skruene = Det er bare låskassen igjen når kikkert er borte.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Testet skjønnheten på banen, og en kveld i skogen. Børsa går styggbra! Og Leupold vx6 siktet overrasket i skumringen. Alt i alt storfornøyd! Og selger sendte med en haug med hyls og kuler, og gode råd. Har liggende kuler fra tidligere i tillegg, så nå er det lading. 

480059B6-C918-4269-954A-EA337EDE5EE0.jpeg

Edited by Skaubjønn
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Skaubjønn said:

Da er det neppe tingen for 375 H&H

EAW er en sikker vinner for Sako og .375 H&H.   Hadde en for ett par år siden, angrer på at jeg solgte den selvfølgelig...men man skal ikke gråte over spille melk.

Min gikk helt utrulig med Swift A-frame 250 grs og N-150 krutt, ganske vanlig med tre skudd i ett rufsete hull.

Kan ikke fatte at jeg var så dum at jeg solgte denne...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, flyfisher said:

Er ikke oppdatert på ny eller gammel, hva er forskjellen ?

 

Så vidt jeg kan se er de nye en helt annen konstruksjon, der basene blir stående igjen når siktet tas av. På de gamle fulgte basene med.

Ang svingmontasjer synes jeg slike har en tendens til å bli unødvendig høye, selv om basene ikke nødvendigvis bygger mye. Min erfaring er også (med ERA) er at de ikke gir bedre repeterbarhet enn feks originale Optilock. Heller litt andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er å kunne bruke de åpne siktene i tillegg til kikkertsikte så er det desidert enkleste å bruke Optilock Ringmounts med hendel på skruehodet. Da fungerer de helt perfekt som hurtigmontasjer og man får færrest mulig feilkilder.

Edited by Jeger'n
Rettet skrivefeil.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/17/2021 at 6:09 PM, vavlo said:

Så vidt jeg kan se er de nye en helt annen konstruksjon, der basene blir stående igjen når siktet tas av. På de gamle fulgte basene med.

Ang svingmontasjer synes jeg slike har en tendens til å bli unødvendig høye, selv om basene ikke nødvendigvis bygger mye. Min erfaring er også (med ERA) er at de ikke gir bedre repeterbarhet enn feks originale Optilock. Heller litt andre veien.

Jeg ser nå at jeg tok feil fabrikat, det var Leupold QR som kløyvde, ikke Optilock. Byggehøyden var derimot ganske perfekt

 

18221796_10155303952895152_1013668226759973393_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/18/2021 at 6:38 PM, vavlo said:

QD ring mounts er vel ikke å få kjøpt?

Det er helt rett, men enkelt å lage ved å lodde på hendel på skruehodet, finne en annen skrue med like gjenger og så sette på hendel på hodet der. Da har man også originalskruene liggende for evt å sette ringene tilbake til opprinnelig stand. Jeg er ikke så opptatt av estetikk, så jeg har et par varianter av begge deler. Har ikke laget noen patent som på Leupold QRW og tilsvarende der man kan justere retning på hendelen etter stramming. Det er også fullt mulig, men noe mer jobb. Da er det mye enklere å stramme til skruen og så merke opp hvordan man vil ha hendelen. Legger også ved et bilde av de gamle QR-basene til Optilock samt en modifisert QR-base tilpasset Doctersight. Sistnevnte laget jeg for både fremre og bakre bru, da folk har litt ulike preferanser for hvor de vil ha rødpunkten. Har skutt masse rådyr med den løsningen på jakt med drivende hund, men jeg brukte den på fremre.

 

2014-08-11_14-31-33_231.jpg.d3e0ae253bfde06b427cba7cc6fbb1c2.jpg

 

ringmounts-01.jpg.4fd1f11e56414d1b184f431995597f34.jpg

 

sako-qd.jpg.8547bbff4c73bb3de07a721b2923f266.jpg

 

optilock-sako-01.jpg.e84d023be3455e0586a449f0effd5709.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller kjøpt en pent brukt Sako Vixen og fått Rafdal eller Hansen til å legge inn ei ny toppkvalitetpipe og en beddejobb. Bedre kvalitet og sikrere funksjon på gamle Vixen enn 75/85. Til prisen av en 85 carbonlight kan du gjøre mye med en Vixen.  Bare sørg for å få en så gammel Vixen at den har fast rekylklakk som Mauser98.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Torf said:

Jeg ville heller kjøpt en pent brukt Sako Vixen og fått Rafdal eller Hansen til å legge inn ei ny toppkvalitetpipe og en beddejobb. Bedre kvalitet og sikrere funksjon på gamle Vixen enn 75/85. Til prisen av en 85 carbonlight kan du gjøre mye med en Vixen.  Bare sørg for å få en så gammel Vixen at den har fast rekylklakk som Mauser98.

Jeg må nesten få spørre, siden jeg har en 85 og to Vixen, hva er det du legger i 'sikrere funksjon'? 

 

 

Nå ville ikke jeg heller kjøpt en carbonlight. Man betaler VELDIG mye for den carbonstokken, synes jeg. Originalstokken på Finnlight er riktignok ikke mye å skryte av, den er ikke Tikka-kjip, men jeg synes heller ikke den er verdig et våpen til 25k+. Men den gjør stort sett jobben.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vixen har aldri problemer med hylseutkast som gjør at hylsa treffer kikkerten og spretter tilbake i mekanismen og blokkerer for ladegrep.

Det faste magasinet, av gammeldags mausertype, på Vixen gir også sikrere mating. Mateproblemer fra 75 magasin i 223 er ikke uvanlig.

Jeg har et par titusen skudd i 223 i en 75 som konkurranserifle så jeg har hatt endel ildavbrudd av de merkeligste årsaker. Et eksempel var en skarp "skjærekant" i tennstempelhullet som gjorde at det ble stanset ut en liten del av tennhetta på enkelte typer fabrikkammo med påfølgende gasslekkasje. Denne lille tennhettedelen forsvant inn i sluttstykket og blokkerte det. Jeg måtte selvfølgelig runde av kanten i tennstempelhullet for å løse problemet.

Et annet eksempel er utkasteren som sitter bak magasinbrønnen. Den har som regel dårlig finish og lager en grad i sluttstykket når det går fram og tilbake. Tilslutt ble graden så stor på min at utkasteren ikke gikk inn i sporet på sluttstykket for utkast men lagde seg et eget spor i stålet på sluttstykket ved siden av utkasterkuttet. Resultatet var manglende utkast midt i en serie i en landskamp i utlandet. Det første jeg hadde gjort hvis jeg nå hadde anskaffet en ny 75/85 er å polere anleggsflata på utkasteren som trykker mot sluttstykket for å unngå graddannelse på sluttstykket. Man skal også være veldig forsiktig når man justerer avtrekket på en 75 da det er utrolig lett å ødelegge avtrekkerhuset i aluminium.

 

Bly her på forumet har mildest talt dårlig erfaring med en 85 i 223. Søk og let. 

 

I grovkaliber er rekylopptakt fra mekanisme til skjeftet for dårlig på en 75 og en vits på 85.

På noen 85 er produksjonstoleransene så dårlig på låskassa at bakre bro er lavere enn fremre. Resultatet er at rifla skyter alt for lavt med sentrert kikkert og har man uflaks ,og en kikkert med lite justeringsområde, kan man risikere at kikkerten er skrudd maksimum opp for å få innskutt rifla. Ta med linjal og sjekk at begge broene er i samme plan på bruktkjøp av 85. Regner med Sako har løst dette nå..  

 

image.png.40cac56cff303f17adf612fb45aa6d66.png

 

Alle disse problemene unngår man med en Vixen med fast rekylklakk som i tillegg har alle deler laget i stål.

 

Jeg har brukt, og bruker, Husqvarna 1900 og Win M70 i 222/223 til konkurranse og har også titusenvis av skudd gjennom dem siden midten på 70-tallet. Disse riflene er bruksmessig av en helt annen klasse enn Sako 75/85. Jeg har fortsatt 75'ien, rustfri varmint laminat på 3. pipe, og i valget mellom den og en 1900 Sporter til skyting er valget av sistnevnte en nobrainer.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Det er endel historier ute og går når det gjelder både funksjon og presisjon på disse i .223. Har vel vært omtalt i tråder her inne også. Har personlig kjennskap til to slike (85 Varmint) som ikke har fungert tilfredsstillende mhp utkastfunksjon og presisjon. Hvor utbredt dette er skal jeg ikke si noe om, men om jeg skulle kjøpt ei slik en gang til ville jeg forsikret meg om at både funksjon og presisjon med aktuelle kulevekter var tilfredsstillende.

Om JEG skulle lagt ned så mye penger i ei nett .223 rifle som det en  Carbonlight koster, ville jeg heller vurdert ei custombygd rifle fra en anerkjent børsemaker.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heissan, kan være jeg bryter litt konduite her, men håper det går greit.

Jeg er plutselig uten storviltrifle, og ønsker meg én rifle, som duger til reinsjakt og hjortejakt på vestlandet. Såg en veldig fin Tikka T3 hunter(?) i 270 win, som veier 2,8kg. Den såg jeg for meg med en https://www.leupold.com/fx-ii-ultralight-25x20-wide-duplex-riflescope

Den tenker jeg er gull til reinsjakt, men usikker på om den duger til hjorten. 

Og jeg tenker det kan være det blir mer hjortejakt enn reinsjakt, og da heller jeg mot Sako 85. Men de blir plutselig en god del tyngre… Jeg liker spesielt godt Sako 85 Classic i 260rem. Flatskytende, presis, og kraftig nok?  Den veier 3-400gr mer, men er den verdt det?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Abelour said:

Heissan, kan være jeg bryter litt konduite her, men håper det går greit.

Jeg er plutselig uten storviltrifle, og ønsker meg én rifle, som duger til reinsjakt og hjortejakt på vestlandet. Såg en veldig fin Tikka T3 hunter(?) i 270 win, som veier 2,8kg. Den såg jeg for meg med en https://www.leupold.com/fx-ii-ultralight-25x20-wide-duplex-riflescope

Den tenker jeg er gull til reinsjakt, men usikker på om den duger til hjorten. 

Og jeg tenker det kan være det blir mer hjortejakt enn reinsjakt, og da heller jeg mot Sako 85. Men de blir plutselig en god del tyngre… Jeg liker spesielt godt Sako 85 Classic i 260rem. Flatskytende, presis, og kraftig nok?  Den veier 3-400gr mer, men er den verdt det?

For å si det på en annen måte; vil en lett Tikka m/Leupold (ca.3kg tot) være å fortrekke? https://choose.tikka.fi/global/code/TF1T2186103MT

 

Eller skal jeg gå for en tyngre Sako 85? (3.3kg eks.kikkert… aner ikke hvilken kikkert jeg skal gå for…)

https://choose.sako.fi/global/code/SAW195610 

 

Link to comment
Share on other sites

Smak og behag. Dra og hold i dem om du kan. Sako har vel et dobbelstak mag? Som gir 5+1 kapasitet uten at magasin kommer "utenfor" stokken.  Gikk selv for en tikka t3x light i 308 med 47cm pipe, som min hundefører rifle.. lett og smekker.. knapt 3kg med demper og en liten søt leo 1-4x20.. 

Link to comment
Share on other sites

On 9/25/2021 at 9:28 PM, Abelour said:

Heissan, kan være jeg bryter litt konduite her, men håper det går greit.

Jeg er plutselig uten storviltrifle, og ønsker meg én rifle, som duger til reinsjakt og hjortejakt på vestlandet. Såg en veldig fin Tikka T3 hunter(?) i 270 win, som veier 2,8kg. Den såg jeg for meg med en https://www.leupold.com/fx-ii-ultralight-25x20-wide-duplex-riflescope

Den tenker jeg er gull til reinsjakt, men usikker på om den duger til hjorten. 

Og jeg tenker det kan være det blir mer hjortejakt enn reinsjakt, og da heller jeg mot Sako 85. Men de blir plutselig en god del tyngre… Jeg liker spesielt godt Sako 85 Classic i 260rem. Flatskytende, presis, og kraftig nok?  Den veier 3-400gr mer, men er den verdt det?

Kjøpte meg en Sako Finnlight II , veldig fornøyd 

Link to comment
Share on other sites

On 9/25/2021 at 9:36 PM, Sitka said:

 

Men kvifor vil du ha kikkertsikte med så liten forstørelse?

Tja alle mine sikter står på minimum forstørrelse nå jeg starter jakta, som regel blir de der gjenom hele jakta, om det er 1.5x eller 2x eller 3x så er det gjerne på banen siktene blir skrudd til maks. Kjekt på papp men ubrukelig på jakt. I mange år jaktet jeg med en fast 2.5x20, og jeg vet at det er alt du trenger til hold opptil 300m.

Link to comment
Share on other sites

On 9/24/2021 at 9:25 AM, Torf said:

Bly her på forumet har mildest talt dårlig erfaring med en 85 i 223.

Jeg tror de XS kassene er en spesielt uheldig design. Små patroner ser ut til å ha mere problemer slik 85 er laget enn større patroner. Det har sikkert noe med vekta på hylsa å gjøre.

 

Det Torf nevner om produksjonstoleranser mener jeg å ha lest et sted gjaldt spesifikt for kasser i blått stål og ikke de som var rustfri. Men ta de med en klype salt.

 

En ting er i hvert fall sikkert, for jeg har hatt eldre Sako også, de er heller i rett på noe vis. Jeg har hatt en Forester som var storebror til Vixen. Det er den skjeveste låsekassa jeg noen sinne har målt (type Remington ++ skjev). De kassene hadde også sine egne småproblemer og dårlige løsninger, men ikke like mange som 85(/75). Vixen er fin, men ikke noe mirakel, og jeg ville kjøpt noe annet i dag om det skulle være liten patron. F.eks en S&L Legacy som har klart å unngå mange av fellene Sako har gått i. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, msteiro said:

Utkastet på S kassene er en av grunnene til at jeg har holdt meg unna (pluss forbanna Optilockdriten). Mildt sagt lite tillit til det, og håpløst hvis tomhylsen ligger igjen i kassen etter ladegrep i en situasjon der en kan trenge oppfølgingsskudd.

Hva er Problemer med Optilock? Har dette både på flere Tikka og Sako børser og synes det fungerer godt.

Hvis jeg skal si noe så synes jeg og har inntrykk av at det fungerer bedre på Tikka enn Sako, men det er som sagt synsing.

Repeterbarheten på Tikke er i all fall upåklagelig.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag i klubben. Sako S20,. 308, Zeiss HT 3-12X56, Leupold ringer, Hausken JD 184. Byttet hevarm til noe man får tak i. Litt justering på avtrekk. Går styggodt på lappen med det meste ;) 

Blir klaget på slark i magasinet. Ordnes fort med 2 striper gaffa på rett sted :)

Blir vel å bestille Precisionstokken etter hvert, men har det med å bytte børser, så vi får se 🤔

 

IMG_20211002_225556.jpg

IMG_20211002_225614.jpg

IMG_20211002_225640.jpg

IMG_20211002_225648_1.jpg

IMG_20211002_225600.jpg

IMG_20211002_225606.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Sakoklubben,

 

Anskaffet meg en sako s20 i vår. Riflen er presis og en fryd å skyte med, men det er et problem med magasinet. Magasinet slipper av og til ikke kulene helt til topps slik at bolten får tak i dem. I euforien av de gode samlingene på banen hang jeg meg ikke så veldig opp i dette, men nå skjedde det nylig i en jaktsituasjon. Nå var det heldigvis ikke behov for noe oppfølgingsskudd, men jeg har nå en guffen følelse av å jakte med et enkeltsskuddgevær. 

 

Tenkte i førsteomgang at jeg skulle se om dette løste seg ved å strekke litt i magasinfjæren. På sako sin hjemmeside står det at magasinet kan demonteres, men i manualen vises dette kun for 85'eren, og løsningen er ikke lik for s20. 

 

1. Har noen hatt tilsvarende problem?

2. Vet noen hvordan en åpner magasinet til s20? 

Link to comment
Share on other sites

19.August kjøpte jeg denne pakken

Sako S20 308win Cerakote

Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Freyr & Devik Featherweight 149

Warne 30mm medium ringer

Swarovski linsedeksler og en tofot.

IMG_20210928_110614.jpg.36946427d1966cd169c863c5a01d457e.jpg

 

IMG_20210818_163926.jpg.4cd05c97d431f777ed955aa700589029.jpg

 

On 10/2/2021 at 11:18 PM, Ruger #1 said:

Blir klaget på slark i magasinet. Ordnes fort med 2 striper gaffa på rett sted

 

2 hours ago, Nødslakt said:

Anskaffet meg en sako s20 i vår. Riflen er presis og en fryd å skyte med, men det er et problem med magasinet. Magasinet slipper av og til ikke kulene helt til topps slik at bolten får tak i dem.

 

Den som hang i butikken som jeg kjente på før jeg fikk min var og slark i magasinet på.

Har og sett videoer av folk som klager på slark og problemer med mating.

 

Min Sako S20 var ny i esken og var akkurat ankommet butikken når jeg hentet den 19.August. Schou fikk leveransen fra Sako uken før.

Til nå har jeg skutt ca 60 skudd med min uten problemer med mating eller slark i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Flataas said:

19.August kjøpte jeg denne pakken

Sako S20 308win Cerakote

Swarovski Z6i 2-12x50 BT

Freyr & Devik Featherweight 149

Warne 30mm medium ringer

Swarovski linsedeksler og en tofot.

IMG_20210928_110614.jpg.36946427d1966cd169c863c5a01d457e.jpg

 

IMG_20210818_163926.jpg.4cd05c97d431f777ed955aa700589029.jpg

 

 

 

Den som hang i butikken som jeg kjente på før jeg fikk min var og slark i magasinet på.

Har og sett videoer av folk som klager på slark og problemer med mating.

 

Min Sako S20 var ny i esken og var akkurat ankommet butikken når jeg hentet den 19.August. Schou fikk leveransen fra Sako uken før.

Til nå har jeg skutt ca 60 skudd med min uten problemer med mating eller slark i magasinet.

 

Rå rigg!
Nyskjerrig på demperen. Er du fornøyd med den ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Begnadøl said:

 

Rå rigg!
Nyskjerrig på demperen. Er du fornøyd med den ?

Ja, den er uten tvil rå. Allerede fått skutt elg med den og 👌 Legger ved link til bilder i høyere kvalitet ;)

http://prntscr.com/1vr917j | http://prntscr.com/1vr9d7t |

Skulle egentlig kjøpe Svemko Nano men ble anbefalt denne av butikken, en annen på forumet her anbefalte F&D 196 istedenfor 149.

Jeg er godt fornøyd med Featherweight 149, den demper godt til å være så liten.

Edited by Flataas
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Flataas said:

Skulle egentlig kjøpe Svemko Nano men ble anbefalt denne av butikken, en annen på forumet her anbefalte F&D 196 istedenfor 149.

Jeg er godt fornøyd med Featherweight 149, den demper godt til å være så liten.

 

Jeg hadde tidligere en F&D 196 på en 6,5x55.

Den syns jeg fungerte veldig bra men når jeg bytta til .308 havnet den på samboeren sin Finnlight 2.

Siden jeg hadde lyst til å prøve noe nytt endte jeg opp med å kjøpe en Svemko Nano til min Carbonlight i .308. 

Den følte jeg at hekta seg fast overalt i skogen så den ble byttet ut med en F&D 149.

Jeg har ikke tenkt over noen særlig forskjell i demping på disse to, men foretrekker F&D 149.

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Flataas said:

Ja, den er uten tvil rå. Allerede fått skutt elg med den og 👌 Legger ved link til bilder i høyere kvalitet ;)

http://prntscr.com/1vr917j | http://prntscr.com/1vr9d7t |

Skulle egentlig kjøpe Svemko Nano men ble anbefalt denne av butikken, en annen på forumet her anbefalte F&D 196 istedenfor 149.

Jeg er godt fornøyd med Featherweight 149, den demper godt til å være så liten.

 

Hørtes bra ut.! Har lyst på en lett ny demper på en 9.3x62. Frister jo veldig å prøve 149 ,men blir vel å prøve 196 da jeg tenker det kan være greit på et litt større kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Prøver meg i denne tråden.

Har arvet en godt brukt Sako Forester l579. Skjeftet har sett bedre dager så jeg står mellom to valg. 

  • Pusse opp orginalskjeftet. Dette har vært knekt ved pistolgrepet en gang på 80-tallet. Limt og reparert. Fullt fungerende. 
  • Gå til anskaffelse av nytte skjefte.

 

Er helt fersk på dette, så spørmsålet er rett og slett hvilke valg jeg har av skjefter til dette våpenet. Finnes det hyllevare-skjefter eller må det spesialbestilles?

Edited by Holingen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...