Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har akkurat kjøpt en Sako 85 Finnlight i 260 Rem. Stokken på den er ikke mye å skryte av, heller er ikke utvalget på nett av "aftermarket" stokker til 85. Til eks Rem 700 så er jo utvalget enormt,  så tanken var å finne en stokk som er til en annen rifle (Blank- no Inlet), for så å få en børsemaker til og tilpasse denne til min 85. 

Har sett litt på GRS, KKC og HT. Foreløpig så er det HT sin som virker mest tiltrekkende, men er usikker på om den finnes i varmint utgave.

Stokken jeg kunne tenkt meg er en type Varmint i glassfiber

 

Mener å ha lest at Howa sine stokker passer til dette formålet, er det noen som kan bekrefte dette, eller vet om andre stokker som kan brukes til nevnte formål. 

 

Om noen skulle ha en original Sako varmint stokk til salgs, så er jeg interessert :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gelendewagen skrev (4 minutter siden):

Har akkurat kjøpt en Sako 85 Finnlight i 260 Rem. Stokken på den er ikke mye å skryte av, heller er ikke utvalget på nett av "aftermarket" stokker til 85. Til eks

Jeg liker den, for den er lydløs. Men enig, den oser ikke av kvalitet. Jakt & Friluft har noen veldig fine karbonstokker til Finnlight, fra Hardy. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (7 timer siden):

Om du får de til å sende aner jeg ikke, men det finnes sikkert andre steder også, bare man leter.

https://www.midwestgunworks.com/page/mgwi/prod/S5960243
 

 

Har sett litt på denne siden selv, men hvordan det er å bestille noe der har jeg ingen anelse om.. 
Er ikke mange kronene uansett så er vel kanskje verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Begnadøl skrev (1 time siden):

 

Har sett litt på denne siden selv, men hvordan det er å bestille noe der har jeg ingen anelse om.. 
Er ikke mange kronene uansett så er vel kanskje verdt et forsøk.

Send dem en e-post og spør om de vil sende hit. Regner med du har spurt Schou? Det går an å sende en forespørsel til Finland også. Om Sako ikke vil svare kunder direkte så får man ta det gjennom andre kanaler.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 19.12.2021 den 13.05):

Da kom det hurtig avtagbare montasjer til min Sako Safari vi 😊. Georg på Jakt og Friluft rotet i gamle skuffer og fant originale montasjer. 
så gjelder det bare å få løsnet skruen som låser skuret på plass. Den ser rimelig ramponert ut ..

211ECC6B-5EEB-4DFB-93A1-10E9AED1BE24.jpeg

0BFAE631-2F71-4151-B45D-19A27D75731B.jpeg

Hmmmm skuffende… presisjonen gikk fra 2-3cm til 7-10 cm etter at jeg satt på denne montasjen…  de åpne siktene gikk dessuten en halv meter for høyt. Noen innspill?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den base/ringløsningen til Sako er egentlig ett håpløst opplegg. Lett å få spenn i sikte. Skruven under som låser ring og base kan løsen uten at man har noen mulighet til å sjekke det. (Men mindre man tar av hele siktet). Kjøp ringmontasjen som skrus rett "på kassa". Mulig du kan bruke samme "hurtig hendelen" som du har evt få laget en ny. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (37 minutter siden):

Begrepet base bør helst forbeholdes montasjedel som står permanent på våpen, så slipper man begrepsforvirring. Optilock er en ringmontasje der underdel og ringdeler er satt sammen med skruforbindelse. 

Beklager at jeg er tett i pappen, men det vil si at underdelen følger med når man tar av kikkertsiktet?

 

Er det noen som har tips om de åpne siktene, som går en halv meter høyt? Baksiktet kan justeres sideveis, men jeg finner ingen høydejustering?

Link to comment
Share on other sites

Underdelen: Der skruen går inn:) 

Det er "underdelen" som kan vri seg uten at du trenger å merke det når du tar av og på siktet. Dette kan skape spenn når du monterer. 

Brukte en slik noen år. Den kan også løsne uten at du trenger å legge merke til det. En kjenning opplevde det. Skadeskyting ble resultatet. 

 

Sako ringmontasje, som Sør-jeger la ved bilde av, er bortimot helt idiotsiker. Har brukt slike i over 10 år uten noe kødd. De tåler bortimot alt, men aksepterer neppe større objektiv en 50mm.   

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn

Sorry, da var det øynene mine som blingsa. Den du har er eksakt som de jeg hadde. De var dønn pålitelige. Sikker på at alle skruer sitter som de skal? Den fra undersiden som holder sammen de to delene kan du sikkert spandere en dråpe Locktite på. Jeg veit at noen har slitt litt med at montasjene sklir under kraftig rekyl. Du har den på en 375 om jeg husker rett i farten. Jeg hadde min på en 222 med bittelitt mindre rekyl 😁 Kanskje du har årsaken der. I så fall vil kikkerten kunne flytte seg både sideveis og i høyde underveis i en serie. Bakre montasje skal normal ikke kunne komme lengre bakover enn at den butter mot boltmoffa. Jeg ville i alle fall hatt fremre montasje så langt fram den går med såpass rekyl, slik at ikke tappen under bakre montasje blir aleine om å ta den værste påkjenninga.
Dersom problemet fortsetter bør du vurdere å få en børsis til å frese lavest mulig baser med pica mål og få de skrudd fast. Har sett et par slike løsninger som bygger minimalt i høyden og gir brukeren langt flere valgmuligheter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Fremre montasje på en Sako skal plasseres jevnt med forkant på utkasteråpningen, ellers begynner det å dra sideveis. Det er en grunn til at originale ringer leveres med sfæriske innlegg. Om ikke fremre ring står eksakt på rett plass settes siktet i spenn med påfølgende ugreie eller skader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (11 timer siden):

Fremre montasje på en Sako skal plasseres jevnt med forkant på utkasteråpningen, ellers begynner det å dra sideveis. Det er en grunn til at originale ringer leveres med sfæriske innlegg. Om ikke fremre ring står eksakt på rett plass settes siktet i spenn med påfølgende ugreie eller skader.

Takk. Det er sfæriske innlegg i denne. Men skal sjekke at fremre ring er helt fremme på basen. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

@vavlofremre underdel er sfærisk, men butter når den går helt frem på basen. Ikke i flukt med utkasteråpningen altså. Mener du at den skal flyttes bakover? Vil ikke da alle relykreftene / trykket bakover komme på bakre base?

050A8B12-FB85-4BA1-AA6B-8D54768437D8.jpeg

Det er den sfæriske plastlagringen i ringen som tillater spenningsfri montering selv om ikke ringene ikke står helt på linje. Kileformen på svalehalesporene på kassen fungerer som rekylstopp. Tappen på bakre montasje vil også fungere som rekylstopp, men hovedfunksjon er vel å sikre repeterbar plassering. Sfæriske lagringer synes jeg er en fiks og elegant løsning for å sikre spenningsfri montasje av sikter på våpen uten skinne. (En løsning som fø er mye brukt i maskiner og utstyr med roterende komponenter, av samme grunn). Er vel bare Burris (svjh) i tillegg til Sako som leverer slik løsning. Vil nok gi et dyrere produkt, så det er vel muligens grunnen til at ikke flere nytter løsningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 1/5/2022 at 8:49 PM, vavlo said:

Fremre montasje på en Sako skal plasseres jevnt med forkant på utkasteråpningen, ellers begynner det å dra sideveis. Det er en grunn til at originale ringer leveres med sfæriske innlegg. Om ikke fremre ring står eksakt på rett plass settes siktet i spenn med påfølgende ugreie eller skader.

 

Har tenkt litt på dette.

Måtte jo sjekke mine egne Sako montasjer, den fremste var langt framme, omtrent som på bildet til Skaubjønn.

Jeg har alltid skjøvet den fram til den stopper. 

Tenkte så at da må jeg prøve å gjøre det som er anbefalt fra Sako. Flytte den fremre basen bakover til kanten. Det jeg da ser, er at den drar seg sideveis når en skrur til strammeklakken.

Dette er forsåvidt logisk da strammeklakken sitter på ene siden. Med en slik montering vil det på høyre side være bare strammeklakken som har grep om sporet.

Hvis en derimot skyver basen så langt fram att den stopper, vil sporet på begge sider av basen ha grep om sporet. Skru da til låseklakken og og basen vil ikke flytte seg mot høyre.

Nå tror jeg at denne montasjen er repeterbar nok uansett om den fremre basen flukter med låskassen eller er skjøvet framover til den stopper. Bare ting blir gjort likt fra hver gang. Og som nevnt vil de sfæriske ringene ta opp små skjevheter.   Når det er sagt, har jeg en svak anelse om at Tikka sine montasjer er bedre på repeterbarhet en Sako sine, men det er bare en anelse.

Så min påstand er at man får ett bedre feste og en rettere montering i forhold til låskassen hvis man skyver den fremre basen framover til den stopper.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld. Først monterer man sammen nedre deler («base» med nedre halvdel av ring), skyver de inn på skinna der de skal være, og fester de (drar til klammer på skinna). Deretter legges sikte i, og øvre ringhalvdel monteres. Om man finner på å flytte på fremre (noen) ring, må ringoverfallet bak løsnes, ellers vil siktet havne i spenn. Ikke bra!

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (8 timer siden):

 

Så min påstand er at man får ett bedre feste og en rettere montering i forhold til låskassen hvis man skyver den fremre basen framover til den stopper.

 

Det er min erfaring også.

Svalehalesporene er sentrert på kassa og i klakken.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk mail fra Sako. 

 

Sako 100.

Krysser fingrene for systemrifle med bolt, men virker lite sannsynlig med eierene Beretta sin nylanserte system-rettrekker.

 

 

 

Bare to dager til.

 

Bilde:

 

_20220328_185345.JPG.49b7908ee2b0f9be152f994284fe74ed.JPG
 

 

Edited by Red FR
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

...det ble teknisk sett ikke sagt noe om noen ny rifle eller noe nytt konsept, som jeg kan se.

 

Men bildene ser ikke ut til å vise en 85, da magasinbrønnen ikke er lik:

Fra deres facebook-side, i mer detalj:
277159905_7234066079998700_2408668606841


Sako 85-esque dobbeltradet magasin, men skruehullet er ikke Sako 85.
Og siden det er karbonstokk er det ikke noen obskur eldre modell.
Det er ikke sako 75, som har magasinbrønn som ser helt lik ut 85, ei heller A7, og åpenbart, ikke S20 da de har polymermagasiner.


Sako 75 ble til Sako 85 etter 10 år.
Flaggskipet har seilt 15 år nå uten betydelig endring, så... om det er nytt våpen, så blir det nok Sako 100 og erstatter for 85.

Magasinbrønnen er annerledes, men magasinet ser ut som om det er stål, som sannsynligvis dreper drømmen om systemrifle.

...

Men nesten 2 timer inn i 30.03, 3 timer inn i 30.03 i Finland, så er det ikke noe nytt.

Ingen midnattslansering eller informasjon tilgjengelig og publisert 00:01, desverre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SYSTEMRIFLE!!!

We are introducing a true premium switch caliber hunting rifle with features to satisfy the needs of the passionate hunters and outdoorsmen. The Sako 100 is the culmination of 100 years of Sako rifle development – the very best we have to offer.

The switch caliber capability, the robust all-metal structure and the adjustable high-quality trigger mechanism with unprecedented feel and advanced safety features make the rifle suitable for different game, seasons and situations near and far.

In short, the Sako 100 is the ultimate rifle for explorers. The design of the Sako 100 rifle reflects Sako's 100-year tradition and heritage, borrowing shapes from the history and respecting the traditional features of European classic hunting rifles with a modern touch.

 


Mye bilder og informasjon oppe nå:
https://www.sako.fi/sako-100-switch-caliber

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...