Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

6,5 Creedmoor er enklere den dagen du ikke gidder å lade selv. Som blodfan av 6,5x55 så smerter det litt, men 6,5CM er så populær rundt om i verden at det begynner å finnes veldig mye fabrikkammunisjon å velge i. Til og med i skandinavia så har den vel snart (om ikke allerede) gått forbi x55 på utvalg av ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv @jmosbakk🙂 Føler at 7-milimeter’n har et bedre kule utvalg i disse anti-bly tider! De har også et større utvalg i tyngre kuler til hjort. Men … overbevis meg gjerne om creedmoor er bedre 🙂 Alle synspunkter blir lest og tatt i betraktning, for når det står mellom disse 2, er jeg jaggu ikke sikker. 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein Sako 75 Finnlight i 308win.  Denne vert brukt på hjortejakt med band- eller laushund, med ein Aimpoint Micro H2 og Hausken JD182.  Super rifle til det bruket.

No har eg kjøpt ein Swarovski z6i 1-6x24 gen2, men har fått ein utfordring ift montasje.  Okulardelen på Swarovskisiktet er lang, slik at augeavstanden vert ein utfordring.  Med Sako ringmontasje (den i ein del), kjem siktet anslagsvis, 1,5-2 cm for langt bak ift slik eg naturleg vil holde rifla.  Med den to-delte Sakomontasjen med passeleg låge ringar, kan siktet monterast ein liten centimeter lenger fram, men det er fortsatt for lite.

Så til saken;

Korleis har andre løyst dette?

 

På ei anna 75 har eg Zeiss HT, og denne har ein okulardel som er kortare.  Her er ikkje augeavstand eit tema.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkon said:

Med Sako ringmontasje (den i ein del), kjem siktet anslagsvis, 1,5-2 cm for langt bak ift slik eg naturleg vil holde rifla. 

Fjern splinten som stopper bakre ringe fra å skli lengre frem. Den dunker du ut med en tynn dor fra oversiden.

Så kan du montere ringen like langt frem som om det var en to delt montasje. Da ser det slik ut;

ring.png.58a298cdc9cadd8903e4cf98c7eff841.png

 

Den siste centimeteren må du hente med å forlenge kolben...

 

Alternativt kjøp et sikte som passer 😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspel!

Fjerning av stoppar har eg allerede prøvd, uten at siktet kom langt nok fram.  Sako 75-stokken er, etter min meining, ein av dei bedre jaktstokkane i utforming, så å bygge på den er ikkje så aktuelt.  Eit anna alternativ er å byte ut Z6ien med ein Zeiss 1,1-4x24.  Eg er ikkje avhengig av 6x forstørrelse på topp.

Meeen, om nokon har andre tips, er det berre å fyre laus!

 

er det noko picatinny-greier som kan brukast, utan at det vert for høgt?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Håkon said:

er det noko picatinny-greier som kan brukast, utan at det vert for høgt?

Det finnes endel varianter, men om noen er brukende tviler jeg på? Det peneste jeg har sett er NEAR MFG. Jeg er ikke sikker på om den lages lengre? Den er jo egentlig til Sako 85, og det blir fort trøbbel med utkastet

Link to comment
Share on other sites

Bare for ordens skyld. Når ring flyttes fra den posisjon de er tiltenkt flyttes de sideveis fra senteraksen. Ikke prøv det trikset med ringer uten sfæriske innlegg som kan ta opp skjevheten. Picatinny finnes, men de bygger på mye høyde, kan kludre til utkast og vanskeliggjøre toppmating. Selv synes jeg Sakos montasjesystem er å gjøre en enkel ting komplisert. Kan ikke begripe hvorfor de holder fast på det. Finn et sikte som passer. 

Link to comment
Share on other sites

Eg er klar over problematikken med sideforskyvning av montasjen. Løysinga Sako har til kikkertmontasje kunne gjerne vore smidigare, men med «rett» kombinasjon av sikte og ringer, er det heilt ok. Feks på den eine av 75ane mine, er ein Zeiss HT med ringmontasjen heilt super.

picatinnyskinne tykkjer eg er lite pent på ein Sako, så det vil eg unngå.

Det spørs nok om Z6en ryk ut…

Er det nokon som kan måle kor lang okulardelen på ein zeiss V8 1,1-8x30 er? Og kva er augeavstanden? Dette er eit altfor stort sikte for mitt bruk, men samtidig er eg sugen på å prøve ein 6 eller 8x zoom.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett så har alle de siktene du ser på 10 cm «okulardel» og en øyeavstand på 9,5 cm.  Du havner nok i samme problemstilling uansett sikte i den kategorien. Jeg ville nok konkludert med at stokken er for kort til ditt bruk. 
Kanskje klarer du akkurat å knipe noen mm med S&B1-8x24 Exos. Der er «okulardelen» 95mm og øyeavstand 90mm. Og hvis du da har ringen i helt fremre posisjon, så kanskje? Men igjen…., stokken😉

Link to comment
Share on other sites

Meostar R1/R2, 1-4,1-6 ligger på 9-10 cm okulardel. Spørs hvor mye du må skru ut dioptri.

Hva med V6? Synes og mene at Leupold har rimelig korte okular. (iaf før i tiden)

Har "slitt" med det samme selv ved flere sikte- våpenkombinasjoner, men standard stokklengde er gjerne noe i underkant for meg.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Håkon said:

Bly.

Gje gjerne eit anna navn på det eg spør etter😀.

??  Jeg har samme problemene med Sako som du har. Jeg får ikke sikte der jeg vil ha det selv..

Fin linselus på bile ditt😊 Ser ut som om voffen er helt klar for tur

Link to comment
Share on other sites

Hehe

voffen er drivende hund som elskar både hjort og villsvin😀👍. Er ikkje berre montering av kikkertsikte som gjev grå hår😄.

 

korleis har du løyst i-landsproblemet (sikte/montasje)?.

eg veit jo at zeiss HT fungerer til mitt bruk, men har lyst på (, men trenger ikkje,) 6x eller 8x zoom.

 

leupold er nok gode sikter, men ikkje så aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Håkon said:

drivende hund som elskar både hjort og villsvin

Min ser ut til å like rein? Men han får ikke lovt til å drive noe som helst😂

Voff.jpeg.99838403017885801e56c2e99ddbb723.jpeg

 

12 minutes ago, Håkon said:

korleis har du løyst i-landsproblemet (sikte/montasje)?.

Jeg laga en ny stokk, selvfølgelig.., hva kan man ellers gjøre med det?

Sako.jpeg.2b1245d1b8c38223498f7e76214152c0.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nåken som har erfaring med sako 85 finlight i 300wsm? hadde 85 finlight i 300wm før men solgte den og lurer på og få tak i ei ny i eit av dei to nevnte kaliber. ser det kun skiller 2cm i total lengde på våpena, men ser eg har mykje meir lengde på magasinet på ein 300wm en 300 wsm mtp settedybde på kuler då eg lader sjølv. ca 93mm på 300wm magasin og ca 74,8mm på 300wsm magasin. synes 300wsm ser veldig spennende ut og hadde vert artig og prøvd sia eg har hatt ei slik børse i 300wm.
Nåken med erfaring? 

Link to comment
Share on other sites

Hei. 
jeg vurderer å melde meg inn i Sako-klubben😊, men har noen spørsmål. Jeg ønsker ei lett rifle som skal være med på alt fra rådyrjakt, elgjakt og lange fjellturer på reinsjakt. Kaliberet skal være 30-06. Den skal også skyte +-500 treningsskudd i året, gjerne en del i slengen. 
 

1. Har problemet med konflikt med kikkertsiktet når tomhylsa blir kastet ut blitt løst? Er det noe reelt problem? Jeg har tenkt å bruke zeiss v6 med ASV H og S. 

2. Har egentlig landet på Sako 85 ss. Den er lett nok og har ikke flutet løp. Finnlight er lettere, men har flutet løp. Gjør flutingen sånn at jeg ikke kan skyte mange skudd under trening? Jeg bruker demper med miragetrekk og strekker meg til 12-15 skudd før jeg tar pause, men ofte med pause mellom hver 5-skuddserie for å sjekke blinken. 
3. Hvilken Sako anbefaler dere? (Ikke Carbon😊

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 har fortsatt de samme problemer med utkast.

På min ble ca 7-8 av 10 skudd sitte igjen på tvers i utkasteråpningen.

Levelig (men irriterende) på skytebanen. Uakseptabelt på jakt om man trenger oppfølgings skudd.

Sendt i retur, og fikk den tilbake igjen i samme tilstand med beskjed om at det er et kjent problem som ikke kan løses.

Kjøp hevet og fikk pengene tilbake.

 

Finnes mange videoer og reviews på nettet. Noen av helt ny dato, og fortsatt samme problemet, og Sako sier det er uløselig.
Nå skal det sies at type kikkert og størrelse på tårn på høyre siden av kikkerten kan gjøre problemet henholdsvis større og mindre.

Link to comment
Share on other sites

On 12/27/2018 at 1:45 PM, Super XX said:

Jeg har ikke prøvd Carbonlight XS i 223Rem, men jeg har en 85 Hunter Laminated SS i 223Rem. (Jeg fikk hevet kjøpet på en Browning X-bolt i 223rem pga magasin og "mateproblemer". Jeg har tidligere omtalt x-bolten her inn før den gjekk til h......)

Børsa er særdeles presis med alt man kan finne på å fore den med (1:12 stigning, så kulevekt er selvfølgelig en begrensende faktor), avtrekk, boltgang, magasin og stokk er som forventet i topp Sako-kvalitet. Den er kort sakt så nærme den perfekte jaktrifle som det går an og komme..

MEN hylseutkastet er en utfordring.  Det var inne på Kammeret.no jeg første gang hørte om problemer med hylseutkast på Sako-rifler. Jeg ble overasket da jeg har vært borti en del Sako`er og alle har kastet ut tomhylsene uten problemer, uansett montasje og kikkertsikte. Fellesnevneren var at alle hadde "308 lengde" (S) på låskassen.  Etter en del søk på nettet fikk jeg inntrykk av at de fleste som hadde problemer var de som hadde M, L og XS kasse. Hvorfor S-kassen virker å være "skånet" for problemet vet jeg ikke. Utstøteren er like idiotisk plassert på alle. Kan ha noe med vekt vs legde på hylsa og utdragerkloens press på hylsa. Utdragerkloen skaper vinkel på utkastet. 308`en jeg har kaster hylsa "skråere" og mer bakover en 223`en. Jeg vet det har blitt solgt utdragere med strammere fjær for å unngå problemet.

Uansett, jeg skulle montere en VX6 3-18X50 på 223-rifla og den har et ganske stort "justeringshus" med tårn. Jeg brukte Sako`s originale ringmontasje. Monterte jeg siktet med tårnene rett over låskassen, så smalt tomhylsene opp i "justeringshuset" (jeg vet ikke hva det egentlig heter) og falt rett ned i magasinet igjen. Ergo; enkeltskuddsrifle. Heldigvis har VX6 lang øyeavstand og kan/må monteres langt frem.   

Når siktet er montert som på bilde under er hylseutkastet uproblematisk. 308`en har akkurat samme sikte og der er det "et fett" hvor man plasserer siktet. Jeg har også prøvd div langholdsikter med lange justeringstårn på denne uten problemer. Jeg er temmelig sikker på at Carbonlight med XS kasse kan by på samme problemer. Sako er klar over problemet men gir tydligvis faen og leverer testbørser som vist på siste bilde. Lite sikte og superhøy montasje. Idioti. Hvorfor ikke skråstille utkasteren......:S Pr. dags dato er det ingen fabrikkproduserte rifler som er perfekt i henhold til MINE krav, Sako er nærmest, men med enkelte patroner må man være villig til å gå noen "omveier" for å sikre hylseutkast.  

 

 

167.jpg

sako.png

Jeg siterer meg selv fra tidligere i tråden. Utstøteren er lik på 75 og 85. 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Resuam said:

Har Sako 75 dette problemet også eller er det bare 85?

Ja de har samme problem! Men det er lettere å bygge om den Sako 75 til å ha en fjærbelasta utstøter siden den i utgangspunktet er "push feed" og ikke "kontrollert (hybrid) mating" slik 85 er designet. Jeg har tenkt på dette mange ganger, men så går jeg heller for noe annet, f.eks Sauer, i stedet for å lete opp en brukt overpriset Sako 75.

For øyebliket tror jeg at Sako S20 er den beste løsningen Sako har laget? (utenom TRG som egntlig er det samme på et vis). Hvis jeg skulle kjøpe Sako i dag hadde jeg nok landet på S20. Men jeg vet at mange misliker S20 for stokken, og sikkert andre ting også, så her må man vel gjøre seg opp sine egne meninger 😏

Link to comment
Share on other sites

Her er enenste måte å få "100%" pålitelig utkast på Sako 75/85.

1" kikkert med symmetrisk retikkel vridd 90 grader mot klokka.

Har skutt ca 20000 skutt med dette oppsettet ute noen særlige problemer.

(30mm kikkert med sidestillingsstårn i normal posisjon fungerer ikke med ringmontasjer. En Leupold VX-III 6,5-20x40 SF med lavest jakttårn fungerer når jeg tar av beskyttelseskappa på sidestillingen.)

 

 

DSC_0575.JPG

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Torf said:

30mm kikkert med sidestillingsstårn i normal posisjon fungerer ikke med ringmontasjer

Gjelder dette alle våpen med riktig (feil) lengde på kasse? Hvor stor andel av våpnene har dette problemet? Er det ingenting en våpensmed kan gjøre? Jeg har ikke tenkt å kompromisse med kikkert for å «løse» dette. Da vil jeg heller ha et annet våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, men jeg har hatt tilsvarende problemer med tårnkikkerter på en 75 og en 85, begge i 308.

Nå har jeg også en 75 i 7mm mag og der har jeg montert tilsvarende tynn Leupold VX3 3,5-10x40 og en Zeiss Victory 3-9x42 med 1" rør og har heller ikke problemer med dette oppsettet. 

Går med planer om å få tilpasset Accuracy International MC 10-skudds magasiner til sistnevnte for å få slitt ut pipa så fort som mulig :-)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Som sagt så kan man sikkert få en børsemaker til å sette inn en fjærbelasta utstøter i en 75.

74C22B78-615F-4A24-8CCA-077EE47BF9AF.png.412f8db503a038d2807c849d803d251f.png

Sammenligner man 85 (venstre) og 75 (høyre) så ser man at på 85 så har de fjernet gods på klakkene nede slik at patronen sklir opp langs støtbunnen ut fra magasinet. Hvis man setter inn en utstøter så vil hylsen ikke skli inn på plass under kammring. Den vil bli hengende på utstøteren som stikker ut. På 75 er det gods som holder/skyver patronen fremfor støtbunnen til hylsa er i kammeret før bunnen av hylsa går inn mot støtbunnen på sluttstykket. Da har man muligheten til å ha en fjærbelasta utstøter slik som på TRG, S20 og Tikka. Den mekaniske utstøteren som er på undersiden kan man jo bare ta bort. En slik ombygning vil løse utkasterproblemet helt.

Link to comment
Share on other sites

På forumet Africa Hunting hevdes det at problemet er avstanden mellom støtbunn og klo på utdrager, jeg husker ikke om fabrikkinnstillingen er for romslig eller trang, jeg TIPPER for romslig. Amerikansk firma lager ettermarked utdrager som skal løse problemet. Folk har vært på Sako for å få dem til å løse problemet uten å lykkes. Alt etter husken min.

Link to comment
Share on other sites

Puuh, godt jeg har flaks! 30 mm kikkert, lave ringer, «lyktmontasje», 308 og ikke nevnte problem til nå. 
Brukt dette oppsettet siden 2018. Mange skudd? Tja, si det. Det spørs hva man sammenligner med…. Det dreier seg om rett over 1500 tenker jeg. Ikke på jakt altså, men måtte skyte litt for å få dreisen på lett rifle.

 

 

6257B80E-D6D1-4204-AC27-61BC0FAE7FFE.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har vel nevnt det før, muligens i denne tråden også. XS kasse, høyst usikkert utkast. Bare å glemme og bruke på elgbanen feks. Mye klikk med bulkammo. Utdrager hadde alt for romslig klaring mot støtbunn, samt feil radie. Resultatet var at utstøteren fikk for dårlig kontankt med hylsa til å vippe den skikkelig ut, og den ble liggende igjen. Fikk børsemaker til å lage en ny med riktig utforming. Kunne muligens virket å forlenge utstøteren noe istedet, men det ville egentlig være å fikse symptomet. Fungerer upåklagelig nå. Virker som utkastvinkelen ble noe bedre også. Kan iaf bruke lavmontert sikte uten targetratt nå, og vesentlig mindre klikk på bulkammo (ujevn headspace). Kostet noen kroner, men likte ikke alternativet, som var å selge den videre til noen "uvitende". Klart dette skulle vært noe Sako hadde tatt tak i og tilbudt en fix.

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste vil nok oppleve det samme som Swift med korte låskasser. Altså ingen problemer. Det er XS kassen som er mest utsatt. Lang øyeavstand og langt mellomrør løser også problemet. Se bilde under. 100% pålitelig. Man må også huske på at dette er ett "manuelt" utkast. Lirker man sluttstykket tilbake blir det kødd også uten sikte. 

Screenshot_20211110_215747_com.android.gallery3d.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Think! said:

Amerikansk firma lager ettermarked utdrager som skal løse problemet.

Hovedproblemet er at utstøter er plassert kl 6 og utdrager kl 10/11. Det gir jo et utkast av hylsa som går alt for mye i retning mot kl 12 (rett opp!) På gamle Sako Vixen, Forester, modellene før 75 og 85, så stod utstøtern kl 3 og utdrageren hadde like mye slakk som hos 75 og 85 og var på samme plass.

sakoforester.thumb.webp.191fc8d57f2fc37a6fddc93a3d6b5801.webp

Disse modelene virka bestandig og kasta hylsa fint ut mot kl 9-10 sånn det skal være. Jeg har aldri forstått hvorfor Sako forlot denne plasseringen?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alle riflene som er laget med dette desinet har i utgangspunktet dette problemet. Men nå er det jo slik at store hylser veier mere og får mere moment når de slynges ut av sluttstykket, og kommer nok oftere ut av låsekassa nettopp på grunn av det. De er bare innom kikkertsikte en tur først 🙄. Om man ikke bryr seg for mye om det og sikte ikke har alt for store tårn som er ugunstig plassert så fungerer det på et vis 😏. De aller fleste som har et "standard oppsett" skjønner ikke problemstillingen for det virker på et vis.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dette med utkastvinkel har nok blitt et økende problem med i og med at det nyttes sikter med større diameter på rør og til dels større tårn, og targettårn, samt at det søkes lavest mulig montering. Ikke enestående på Sako. Min Tikka M55 sliter med det samme til tross for mer gunstig plassering av utstøter. Min G33/40 kaster heller ikke ut hylsene til siden på en måte som muliggjør vilkårlig lav siktemontering, til tross for sideplassert utstøter. Det viser tydelig slitasje på lokket på sidetårnet, på et ikke spesielt lavt montert 1" sikte. (Men så var da den heller ikke konstruert på en tid da lavmontert optikk var aktuelt). Sannsynligvis kunne sideplassert utstøter redusert evt. eliminert problemet knyttet til utkastvinkel, men uansett må utdragerkloa være konstruert slik at støtbunn får tilstrekkelig kontakt med utstøter, om det skal bli noe fart på utkastet.

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har sett innom her nå. Jeg har fremdeles min gamle AII .308 fra 1980 i heimen. For noen år siden pensjonerte jeg den og hengte den på veggen som pynt etter å ha kjøpt meg en X-bolt i links da jeg prøvde det (er venstrehendt og har venstredominant øye) på elgjakt. Så ga jeg meg med elgjakta og solgte etter hvert X-bolten. AII'en har altfor høy affeksjonsverdi til at den skulle bli solgt. Etter hvert ga jeg meg med links også, for jeg skyter bedre med høyre likevel. 

 

AII'en blir tatt ut fra våpenskapet (det ble plass til den der igjen) en gang eller to i året på jakt og en og annen gang på skytebanen. Dette året skulle jeg bli med på det gamle elgjaktlaget igjen, så det ble faktisk en del skyting på vårparten, og storviltprøva ble tatt i august. Men, så ombestemte jeg meg. Orket ikke bruke tid på elgjakt i og med at jeg har en uerfaren fuglehund jeg ville prioritere. Rifla fikk luftet seg en dag som gjest på det samme laget, og det får kanskje bli med det i år.

 

Rifla går greit, men jeg sliter litt med å få jevne samlinger. Det blir mye rar skyting, men det er jo mer enn bra nok til elgjakt. Sliter med å komme ned mot 25 mm. Har derfor lurt på om jeg skulle byttet pipe, men får se. Får prøve litt til. Blir det pipeskift, lurer jeg litt på å gå opp i størrelse, til .338 Federal, feks. Om det er verdt det er en annen sak. .308 er jo liksom trygt da. Jeg lader all ammunisjon selv, for øvrig.

 

Siktet som sitter på nå er en Zeiss Victory Diavari 3-12x56. Det er et fantastisk godt sikte som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Det er fra 2009 og ser bra ut. Det er ASV-tårn på det, og retikkelet er medforstørrende og med lys (retikkel 40, som det heter). Tanken var villsvinjakt, men pga pandemi og stengte grenser har det ikke blitt noe av. Jeg burde kanskje hatt noe annet mer kompakt og med større synsfelt til elgjakt, men dette får duge enn så lenge. 

 

Ellers skulle jeg ha fiffet opp stålet litt, spesielt underbeslaget. Det har bleknet og blitt slitt opp gjennom årene. Hva er best å gjøre med det? Er kanskje mest børsemakerjobb? Sluttstykket skulle også hatt en puss. Treverket ser i grunn bra ut. På avstand ser den riktig så fin ut, faktisk. :-) 

 

Egentlig er det litt fint å ha en old school rifle med høy affeksjonsverdi. Dette er stasrifla mi og er noe helt annet enn den andre jeg har, en moderne og sminket gris fullstendig uten sjarm og sjel (Howa mini 6,5 Grendel med Boyds AtOne-stokk)! 😊

 

Sako.jpg

Sako2.jpg

Sako3.jpg

Sako4.jpg

Sako5.jpg

Sako6.jpg

Sako7.jpg

Sako8.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nåken som har erfaring med sako 85 finlight i 300wsm? hadde 85 finlight i 300wm før men solgte den og lurer på og få tak i ei ny i eit av dei to nevnte kaliber. ser det kun skiller 2cm i total lengde på våpena, men ser eg har mykje meir lengde på magasinet på ein 300wm en 300 wsm mtp settedybde på kuler då eg lader sjølv. ca 93mm på 300wm magasin og ca 74,8mm på 300wsm magasin. synes 300wsm ser veldig spennende ut og hadde vert artig og prøvd sia eg har hatt ei slik børse i 300wm.
Nåken med erfaring? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...