Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hjemme igjen fra noen dagers jakt og har akkurat stekt opp en haug med kjøttkaker fra årets tredje dyr, en 6 takkers bukk veid inn på 78kg ved partering. Har bare en kalv igjen på kvoten nå, og den får gå og vokse seg større til ut i november en gang tror jeg. Nå får skogsfugljakta konsentrasjonen min de neste ukene. 8)

Link to comment
Share on other sites

På lørdag fikk jeg skutt hjort nummer fem i år, og bukk nummer tre.

Den ble skutt på et ekstremt vanskelig tilgjengelig sted, og transporten ned tok nesten to timer med blodslit.

På vei ned igjennom terrenget knakk vi faktisk ryggraden på dyret ( og en masse ribbein), måtte fløte det over en elv, og generelt møtte masse motgang.

Men FY faen så gøy, og om jeg får anledning gjør jeg det lett igjen. Det er noe eget med det når det blir litt ekstra vanskelig..

Her er noen bilder.

normal_hjort_i_fall.JPG

lite_hjortebilde%7E0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Årets hjortejakt var småtrist, gitt. Akkurat tilbake fra noen dager vestpå med null resultat for min del. Kvelds-/morgen-/måneskinnsjakta endte med null dyr på bøen, antakeligvis siden dyrene syntes været var lite kjipt som jeg syntes det var og derfor ikke var frampå mens jeg var på post, og smygjakta ga også null resultat. Æ'kke lett å smyge når man får vinden i nakken etter tjue meter uansett hvilken vei man lusker. Eneste lyspunktet var at gjengen der nede har hatt bedre uttelling enn på flere år, og at det ser ut som om det er mer hjort i terrenget enn det har vært den seinere tida.

 

Men til neste år... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Årets hjortejakt var småtrist, gitt. Akkurat tilbake fra noen dager vestpå med null resultat for min del. Kvelds-/morgen-/måneskinnsjakta endte med null dyr på bøen, antakeligvis siden dyrene syntes været var lite kjipt som jeg syntes det var og derfor ikke var frampå mens jeg var på post, og smygjakta ga null resultat. Æ'kke lett å smyge når man får vinden i nakken etter tjue meter uansett hvilken vei man lusker. Eneste lyspunktet var at gjengen der nede har hatt bedre uttelling enn på flere år, og at det ser ut som om det er mer hjort i terrenget enn det har vært den seinere tida.

 

Men til neste år... :twisted:

 

Eg skjønner deg godt! Eg har hatt ei veke fri no, og siden sist helg, har eg traska i fjellet dag ut og dag inn uten utelling! Ein djævelsk sønnavind som gjer jakta i mitt tereng særs vanskelig! Men lørdags morgen løsna det endelig, ein flott bukk gjekk seg frampå, og det føltes veldig bra. Så fatt mot, til neste år ligger den der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da datt gammelbukken!

En tagg mindre enn i fjor, og 100 kg tung.

img_48f26a13dd0e7.jpg

Vi hadde vært på post en times tid da jeg brått fikk kolle med kalv luntende forbi under fjellhylla jeg satt på, kolle og kalv hadde vi ikke igjen på kvota.

Jeg skulle til å melde fra på sambandet at kolle med kalv var på vei mot post-1 da jeg såg dyret i sidesynet, han kom med senka hode nedover lia, jeg avsikra mauseren, og fulgte ham med siktet, gammelbukken sjølv tenkte jeg, og der stoppa han og kikka seg rundt, fri for vegetasjon, og jeg avfyrte, bukken tegnet for treff, men startet å bevege seg oppover igjen, i rein refleks satt skudd nr to i samme hullet før jeg fikk tenkt meg om.

Holdet var rundt 25 meter, med min gode gamle Jugoslavmauser i kaliber.308 og kula var FUSION (180grs)

 

En god jaktdag for mitt vedkommende! Etter ei uke med mye sett, og lite skutt

Link to comment
Share on other sites

Det var en staselig kar Magnum! Godt å se at det var langt til fjells også - kan tenke meg at opplevelsen var bra!

 

I morgen den dag så går turen vestover igjen. Er vel liten sjangse for måne, men det skal bli stas å komme seg en tur påjakt igjen. Terrenget er ikke rørt siden starten så det blir spennende....vi mangler fortsat 5 dyr

Link to comment
Share on other sites

På lørdag fikk jeg skutt hjort nummer fem i år, og bukk nummer tre.

Den ble skutt på et ekstremt vanskelig tilgjengelig sted, og transporten ned tok nesten to timer med blodslit.

På vei ned igjennom terrenget knakk vi faktisk ryggraden på dyret ( og en masse ribbein), måtte fløte det over en elv, og generelt møtte masse motgang.

Men FY faen så gøy, og om jeg får anledning gjør jeg det lett igjen. Det er noe eget med det når det blir litt ekstra vanskelig..

Her er noen bilder.

 

 

Pføyyy, vanskelig tilgjenglig :lol: Ungdommen nå tildags :oops: Han skulle vært med meg på min gamle skolevei :wink:

Se på dette her: Det er da rene spaserturen i parken :mrgreen:

wqq5qq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått varmen i meg etter en ekstremt våt økt i dag, samt en natt på bøen tor kveld. Men hva gjør vel det når en fin fjorårsbukk og en fjorårskolle henger på låven, det startet litt tregt i år men etter min fjerde hjort for sesongen er vi i rute.

 

Det er håp så lenge det er bly i luften...

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta 08 R.I.P

Den kom seint og var brått slutt, blir sårt savna.

Ser allt fram mot 09 med lengsel og smerte...

Storvaldet ligg i år og ann til 100% felling.(62) mangler ca 10dyr og 6 veker igjen.

Det er eit overvintrings område.

Vi har bra med dyr når jakta starter og på slutten er her adskillig meir.

Eg har fått mine dyr,sjølv om eg har spara litt.

bukker på 100+ på post både morgon og kveld,rauting verre enn nokon sinne. starta 15 sept og er voldsommt enda.

Store og små kalvar er skotne. 18-38 kg

Ungdyr fra 34-63 kg

Eldre bukker fra 55-130 kg

Eldre ho fra 52-77kg

Eg skaut mi første eldre ho på 10 år! Har kun skutt fjorkolle på hodyr løyva dei 10 siste åra.

Men i år var vi pålagd å ta ut endel eldre ho.

Min 20% skulle være eldre ho.

Da er det vel berre å pusse min trofaste 308w

Og lade opp trenings ammo til våren...

Skal sikkert avgårde nokre tura på andre storvald men heimejakta er spesiell.

Link to comment
Share on other sites

Då var årets hjortejakt over. Gjekk ut klokka 08.00 og hadde bikkja til jaktkompisen med meg. Kompisen satt på post me skulle drive oppover ei bratt fjellside på ca 40 graders helling. Grått og regntungt var det men temperaturen var ikkje så ille. Midvegs i lia, så fekk bikkja sporet av et dyr og med følgte sporet til topps, men ingen dyr å sjå. Så tok me et drev rundt toppen av den åskammen, men uten resultat. Så fant me ut at me skulle gå begge 2 nedover lia igjen, for å sjå etter dyr. Utslaget på bikkja ville det til at det var dyr i området, og det var ferske spor og me gjekk lia nedover igjen. Der kom jaktkompisen min på dyr, som ha støkkte ut. Eg gjekk som normalt på feilplass iforhold til der dyra og i tillegg, så kom eg litt for langt nedover, så eg gjekk i ei renne eg ikkje kom meg ut av, før eg kom ned i hovudvegen igjen. Gjekk 4-500 meter langs vegen, for å kome meg opp der som dyra hadde tatt retningen av, og kom ca 400 meter opp i lia, og der stod det ei einslig kolle... Pusten var i 100 og pulsen også, beina hadde liksom ikkje lyst oppover lia igjen for andre gong den dagen. Så eg støtta meg inntil et tre som var 1 meter unna, og kolla datt som ein sekk..

Viste seg å være ei flott fjorårs kolle, som var rundt 50-60 Kg.... Nydelig mat, og fint slakt.

Så skulle eg på spillejobb om kvelden, så vomma ut av dyret, drog det ned til vegen og kjørte det heim til jaktkompisen min. Me var ferdig å slakte klokka 19.15, og spillekompisen skulle hente meg klokka 19.50. Sprang heim, kjørte hjertet i salt og dusja, steikte koteletter til og åt i rekordfart... Så rett på spilling til klokka 03.00 i natt... Puhhhhh, ein hard dag med andre ord. Gjett om eg var glad når eg kom heim i natt og la meg i senga... Har sjelden vært så trøtt og utslitt, etter nesten 20 timer med sammenhengende kjør.... Vel sovna alikevel med et smil om munnen, når eg tenkte på det flotte dyret, som heng i garagen... Uten tvil verdt strevet... Vel, så er det å vente til neste år igjen.... 8)

 

Og den ny ombygde Mauseren, fekk sin ilddåp i år. Tung rifle å klatre i bratte lier med, men takka være hundefører reima, så er den grei å bære alikevel. Og årets to skudd med demper, var ein deilig affære, merka ikkje smellet i det heile tatt.. :mrgreen:

normal_Hjort2008.jpg

Link to comment
Share on other sites

I like måte til deg og Jaktlykke. He, he, me får håpa hjertet tåler eit par runder til, men det blei ei hard helg ja. I tillegg fekk eg ein halv gris, som eg måtte partera i helga, så eg stod heile Fredags kvelden her med bog og sider, og i dag tok eg skinka. For ein time sidan var eg ferdig... Men no er det slumring på sofaen foran pc`en ei stund.. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med dyret Mauser68!

 

Eg har vore ein tur til Dyrvedalen i haust, har jakt hjå ein kompis som har sett av ei fjorårskolle til meg. Fekk den ikkje sist tur så eg lyt ta ein tur til no snart for å få den i hus. Har sett ein del dyr men ikkje fjorårskolle....ennå! Trur eg får ta meg ei økt på bøen hans!

Link to comment
Share on other sites

Puhhhhh, ein hard dag med andre ord. Gjett om eg var glad når eg kom heim i natt og la meg i senga... Har sjelden vært så trøtt og utslitt, etter nesten 20 timer med sammenhengende kjør.... Vel sovna alikevel med et smil om munnen, når eg tenkte på det flotte dyret, som heng i garagen... Uten tvil verdt strevet... Vel, så er det å vente til neste år igjen.... 8)

Artig når man får lønn for strevet. Vi var en hel gjeng som vaset rundt hele helgen uten å oppnå noe annet enn å bli trøtt og blaut.

Inntil bonden selv fant ut at han ville gå og legge ut noen epler søndags kveld. Riflen hadde han selvfølgelig med, så han ble sittende litt på "høysetet" sitt og ta en røyk. Da kom selvsagt bukken spankulerende...

Det er det andre dyret han skyter fra jaktstigen jeg kjøpte hos Jakt & Friluft og monterte opp i høst, så jeg ser ikke bort i fra at vi ordner oss noen flere stiger til neste år. Vi har fortsatt en kolle igjen på kvoten, pluss det som evt. er igjen på storvaldet.

 

Og den ny ombygde Mauseren, fekk sin ilddåp i år. Tung rifle å klatre i bratte lier med, men takka være hundefører reima, så er den grei å bære alikevel. Og årets to skudd med demper, var ein deilig affære, merka ikkje smellet i det heile tatt.. :mrgreen:

Angrer på at jeg ikke har rukket å få gjenget opp alle riflene ennå. Et par biter moduldemper skulle jeg gjerne hatt på favorittbørsen under hjortejakten.

Hvor har du kjøpt den hundeførerreimen? Bærer du riflen foran eller bak?

Link to comment
Share on other sites

Innante skreiv :

Gratulerer med dyret Mauser68!

 

Eg har vore ein tur til Dyrvedalen i haust, har jakt hjå ein kompis som har sett av ei fjorårskolle til meg. Fekk den ikkje sist tur så eg lyt ta ein tur til no snart for å få den i hus. Har sett ein del dyr men ikkje fjorårskolle....ennå! Trur eg får ta meg ei økt på bøen hans!

 

Takk for det. Utrulig flott kjøtt på dei ungdyra, så dei står høgt i kurs hos meg iallefall. Du får ha lykke til på Dyrvedalen, mulig eg skal ned ein tur der nede også, men det blir på Vestbygda, litt lenger nede Var med i fjor også. Du får ta kontakt hvis du har lyst på ein kopp kaffi ein dag. :)

 

Grimm skreiv :

Angrer på at jeg ikke har rukket å få gjenget opp alle riflene ennå. Et par biter moduldemper skulle jeg gjerne hatt på favorittbørsen under hjortejakten.

Hvor har du kjøpt den hundeførerreimen? Bærer du riflen foran eller bak?

 

Ja det er veldig greitt med demper, uten tvil. No har eg 6.5x55, men den A-tec TMM5`en demper bra på den. Iallefall så bra som eg har behov for. Får sjå seinare om eg kjøper ein modul eller 2 ekstra. Den reima, var det ein kompis som kjøpte, så eg er usikker på kor han fekk tak i den. Men den kostar ca 350.-. Bærer rifla foran, og når det er bratt og eg skal forsere litt terreng, eller går i lag med andre, så vrir eg den over på høgresida. Den er ganske grei å bære ei børse på rundt 6 Kg med. Det er ein Booniepacker Sling reim. Gummiert under, sånn at den ikkje sklir op og ned heile tida.

Du kan sjå på info her : http://www.booniepacker.com

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra noen dager hjortejakt ytterst i Sogn. Meldte om lite dyr i september, men nå var det bedre! Ikke mye dyr, men nok ;)

 

Starta med smygjakt og en bukk skutt på Bomhaugen (denne plassen har fått navnet etter at generasjonen før meg lå på denne haugen og skaut på en bukk uten annen reaksjon enn en masse røyk i forkant av løpet. Det viste seg at de lå for lavt og at kula sneia bergknatten rett ved løpet). Etter den tid har det ikke vært så mye bom her - faktisk en veldig fin plass.

 

image_077.jpg

 

Bukk på 67 kg :)

 

Natta etter var det måneskinnsjakt og hadde 5 dyr på bøen. Jaktkompis skaut kolle og kalv :)

 

Dagen etter var det på nytt ut i skogen (liker bedre jakt i utmark enn innmark), og fikk bukk på 90 kg. Fin den også:) Guttungen på 8 fikk være med på jakt for første gang - og det ble litt av en opplevelse for han.

 

 

image_082.jpg

image_085.jpg

 

Har hatt noen ubetalelige dager med smygjakt, mye vær (liker meg aller best da) og greit med dyr. Nå har vi kun en kalv igjen av 7 dyr totalt. Ble 3 dyr på undertegna i år (skulle gjerne jakta mer da)...

 

Forresten: hva er dette (eller er det for enkelt?):

 

image_083.jpg

 

Og så litt snaddermat til slutt...

 

image_096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var på hjorte jakt fra 15 til 20 oktober. Det var litt av et liv i fjell sidene.

Finns det noe artigere en å sitte ute i månskinne og høre på hjorte brøling?? Det ble to bukker og en kolle på denn turen. så nå står det igjen 2 kalver og ei kolle på kvoten, og de må det gå ann å få i før jul.

 

n73018rp5.th.jpgthpix.gif

Link to comment
Share on other sites

Vi har skutt tre og har igjen fem. Sju med naboens to dyr. Sliter med få jegere. Har flere dager der jeg har vært alene. Blir litt motlaus. Samt at dyra trekker av jæ.... tidlig om morgenen. Ikke vært heldig med vinden heller. Men erfaringen sier at det blir mer dyr å se i nov. når brunsten er over. Har et brunstområde et par rifleskudd unna, og der foregår det i okt. Ikke for det, vi har dyr i området. Brølebukker også, men det blir ikke full fres. Legger ved bukken som datt kl. 0630 50 m fra løa mi. Jeg hadde hatt postrifla mi hos børsemaker og hadde ikke skutt den inn igjen. Men naboen kom til unnsetning og tok den med 9,3`n sin. 88 kg. Null fett. Ti fine takker og en del slåssskader. Jeg satt med håndkikkerten halve natta og såg på den pluss noen andre dyr. Bukken brølte i ett sett. Både når den stod og når den låg. Artig. Vi har igjen kalv, fjorkolle, fjorkolle, spissbukk og bukk. Han andre naboen har igjen spissbukk og fritt dyr......

DSC09594.JPG

Link to comment
Share on other sites

11.10.08 fikk vi jaktlagets første hjort. Det var ikke store tassen, men spesiellt alikevell ettersom det aldrig har blitt skutt hjort i vårt terreng tidligere. Basseten (snart 1 år gammel) var ikke med under selve jakten, ettersom det var kombinert elg/hjortejakt, men han måtte jo få lukte litt da vi kom hjem. Terrenget vi jakter på ligger sørvest i Vest Agder, å det blir stadig mere hjort på disse kanter. Mye tett og ulent terreng gjør det vanskelig å gå på dyra, så jeg håper hunden etterhvert vil vise litt interesse, å hjelpe oss med hjortekvoten :)

Slaktevekta var 52 kg

 

 

Elg-Hjortejakt08091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Brølingen har dabbet av noe nå, så paringstiden er nok på hell. En og annen småbukken som ypper seg enda.

 

Vi har igjen 2 ungdyr, pluss noe elg, som ser ut til å ha trekt et stykke unna vår del av storvaldet.

 

Rådyr er det lite med, og jeg mistenker at vi har fåt gaupe i nærheten igjen. Meldt litt snø, så da er det større sjanse for å se evt gaupe-spor.

 

Erfaringsmessig blir det litt mere fart i hjorten etter snøfall, og vi har vanligvis hatt adskillig mere hjort i i terrenget i etterkant av slike snøfall. Håper det skal gå greit å fylle kvota. Men, det er enda 2 mnd igjen av jakta da. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I kveld, etter 19 turer i terrenget og jordekantene uten å se en klauv, blei det endelig dyr på meg. En 6-spiring på ca 75 kg.

Gjennomskudd av begge bogene, allikevel for hjorten av jordet og datt i skogkanten. Da jeg skulle gå fram etter noen minutter, kom bukken seg på beina igjen og kom ut på jordet. For å være på den sikre siden iom at det begynte å bli mørkt så fikk den seg en til i samme bogen. Da fløttan seg ikke noe mer.

 

30102008124555cdf7959c2e4865be.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk besøk av en fin spissbukk i kveld, den hadde all verdens tid og stilte seg opp i alle mulige vinkler, var bare på ca 20 meter på det nærmeste, "bloody show off" !! Problemet er at jeg har kolle og kalv igjen, er det ikke typisk :evil:

 

Men så mye mer hjort langs veiene i kveld enn de siste dagene, så det er kanskje ting på gang nå når regnet og sørvesten kommer inn :?:

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt min første hjort i år :D det var et utrolig kick!! kom først en elgku forbi posten min, og jeg var igrunnen godt fornøyd med det, tenkte at ja da var ikke kvelden helt bortkastet, har da hvertfall fått sett dyr! ikke lenge etter at jeg hadde fått rigget meg godt til på posten (var ikke helt framme da elgkua kom) og hadde kikket et par ganger i de retningene jeg tenkte dyrene ville komme da de fikk dachsene i hælene, så ble jeg var en bevegelse i øyekroken, fikk konstatert at det var hjort, men ikke om det var rette slagen, for vi hadde bare lov til å skyte en bukk. så igrunnen bare at det var gevir og at de var store, så konsentrerte jeg meg kun om en ting, få den i bakken!! skuddet gikk og dyret kastet 180 grader rundt, ga han et til og han tippe over ende i myra! kom nok et jubelhylnår jeg så hvor stor den virkelig var!

 

normal_28092008121.jpg

 

normal_28092008118.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...