Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mens jeg har vært på bukkejakt så har jeg hatt hjort tett innpå flere ganger. Seinest på fredag kveld da jeg satt og nøt varmen fra kveldssola fra jakttårnet vårt. Brått ser jeg noe i øyenkroken og fisker opp kikkerten i håp om at det er råbukken. Men det viser seg å være andre gjester i stedet :D

 

Link to comment
Share on other sites

En jaktguide jeg bodde sammen med i Afrika, påstod at med rett plassering av skudd, like bak framfoten på en elefant på 5 meters hold, greit kunne drepe denne med kal 22. Høres latterlig ut, men mulig det er sant. :roll:

 

Latterlig er ordet ja 1 :roll: har snakket med mer enn 20 ph i mine år i africa som alle har nedlagt elefant! jeg har forespurt dem om denne vandrehistorien og alle som en sa det samme (fucking bullshit)en 22 kule ville ha vanskeligheter med å penetrere en elefant (huden er ca 6-10 cm tykk og av seig type :wink: ) grunnen til reglene vi har i Norge er nok bedre med litt for mye anslagsenergi enn for lite (dårlig skuddplasserin) ja det er nok av elefanter som er skutt med småkaliber med de fleste av de kjente jegerne som drev med dette ble også etterhånden drept hvis de ikke hadde ett godt førsteskudd!!har vært med på å slakte en elefant og tykkelsen på hud og beinstruktur gjør at man skal vært meget nøye med skuddplassering med mindre caliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til vestlendinger og andre som har peiling på hjort. Hjorten har de siste årene begynt å etablere seg på sørlandet. Jeg fikk en skuddsjangs på ei kolle i fjor, men lot være å skyte pga den hadde kalv. (hadde ikke skuddsjangs på kalven). Da sa en kamerat av meg at det ikke var farlig å skyte hind fra kalv pga hjorten er et flokkdyr og at kalven ville die av en annen hind i flokken. Har aldri lest noe dokumentasjon på dette og lurer på om det er sånn?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det hjortejakt på meg til høsten for første gang. Skal være med på storviltjaktkurs på Songli forsøksgård. Denne skal ligge 2 mil vest for Orkanger. Skal opp helgen 18-21 september. Gleder meg litt vel mye. Bare og satse på at det lever opp til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Reiser til Jemtland i morgen tidlig. Skal jakte i hegn og der er det ut fra hva jeg vet en 17 takker. Prøver meg på den. Vet mange ikke syns hegnjakt er noe, men jeg syns det er ok. Og det passer meg veldig bra med tanke på kolsen ol. Skal få "Hansen Delux" til og legge ut bilder for meg som jeg sender fra mobiltelefon. Har veldig bra kamera på telefonen. Var der i fjor også så man blir litt kjent etterhvert også. Hegnet er på 900 mål med variert tereng. Så da får vi se da, om det kommer bilde av en 17 takker. :D:D

Link to comment
Share on other sites

En jaktguide jeg bodde sammen med i Afrika, påstod at med rett plassering av skudd, like bak framfoten på en elefant på 5 meters hold, greit kunne drepe denne med kal 22. Høres latterlig ut, men mulig det er sant. :roll:

 

Latterlig er ordet ja 1 :roll: har snakket med mer enn 20 ph i mine år i africa som alle har nedlagt elefant! jeg har forespurt dem om denne vandrehistorien og alle som en sa det samme (fucking bullshit)en 22 kule ville ha vanskeligheter med å penetrere en elefant (huden er ca 6-10 cm tykk og av seig type :wink: ) grunnen til reglene vi har i Norge er nok bedre med litt for mye anslagsenergi enn for lite (dårlig skuddplasserin) ja det er nok av elefanter som er skutt med småkaliber med de fleste av de kjente jegerne som drev med dette ble også etterhånden drept hvis de ikke hadde ett godt førsteskudd!!har vært med på å slakte en elefant og tykkelsen på hud og beinstruktur gjør at man skal vært meget nøye med skuddplassering med mindre caliber :wink:

 

Meget mulig du har rett i det du sier.

Det Guiden sa, var at idet framfoten er lengst fremme, blottlegger den et område der huden er veldig tynn, samme som under armen hos oss mennesker, og der kunne man, på under 10 meter, skyte og drepe elefanten med cal 22. Kunne selvfølgelig ikke be om bevis. På New Zealand skjøt de hjort med cal 22 da jeg jaktet der. Felte selv en kolle på ca 135 meters hold med en Winchester 30-30. Skuddet gikk rett igjennom begge bogene og ut i skogen. 30-30 er vel ikke et fortrukket storvilt kaliber her til lands, selv om jeg har hørt rykter om at det nå finnes ammo som er godkjent for storviltjakt i dette kaliberet.

 

Da jeg jaktet i Australia skjøt vi kenguruer på rimlig lange hold med .22 Men favoritt kaliberet mitt der ned var 7mm Rem mag. Samt 22-250 til kaniner. Den jaktreisen gav meg mye å vokse på i forhold til dette med kaliber, lange hold og dødlighet ved dårlige skudd. Nok om det. :)

Link to comment
Share on other sites

Til vestlendinger og andre som har peiling på hjort. Hjorten har de siste årene begynt å etablere seg på sørlandet. Jeg fikk en skuddsjangs på ei kolle i fjor, men lot være å skyte pga den hadde kalv. (hadde ikke skuddsjangs på kalven). Da sa en kamerat av meg at det ikke var farlig å skyte hind fra kalv pga hjorten er et flokkdyr og at kalven ville die av en annen hind i flokken. Har aldri lest noe dokumentasjon på dette og lurer på om det er sånn?

 

Setter ikkje særleg lit til denne hypotesen, mildt sagt...

 

Sjansen er nok mykje større for at kalven blir gåande aleine, enn at den blir adoptert. No er det ikkje heilt uvanleg at koller kan adoptere, men å satse på dette blir som å sette pengane på eit esel på Øvrevoll...

Altso ganske idiotisk.

 

Den hjorten vi har her i Noreg går normalt sett ikkje i flokk, men som regel i familiegrupper. Ei leiarkolle, som regel med kalv, og ei eller fleire av døtrene med eventuelle kalvar. Større gruppar og flokkar kan sjølvsagt forekomme, særleg i tette bestandar og der kor fleire dyr beitar saman på innmark.

 

I mine auge er ein jeger som bevisst skyt kolle frå kalv ein ganske useriøs hjortejeger! (På generelt grunnlag)

Link to comment
Share on other sites

Jaja folkens, bare 8 dagar igjen no... Du verden kor eg gler meg. I år fekk me tildelt kvote på 13 dyr, og når/viss dei 13 vart tatt ut, var det mulighet for 5 te. Ganske bra oppgang frå fjorsesongens tildelte 9. Ska ha ei veka fri i veke 38, passar bra med fullmåne på mandag 15. Vert nok litt bøjakt då om veret vert klart og fint... fleir som gler seg?

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer hjortejakta seg med stormskritt, og skal som flere prøve å få skutt hjort. Har lokalisert tidligere brunstgroper som hjorten har brukt; vil hjorten oppholde seg rundt disse allerede nå? Noen uker før brunsten kommer skikkelig igang?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert lokale variasjoner samt væravhengig, men hos oss er ikke bukkene så opptatt med å komme ned til kollene lenger ned i lia før senere i sept/ tidl. okt. Men bukkene er slu og lur, så det kan være godt mulig at de er i området uten at de er så synlige før brunsten.

Link to comment
Share on other sites

Ser også veldig fram til hjortejakta i år...og folkens, det e fullmåne 14 oktober i år!! :D Det vil sei midt i brunsten ;) Har lagt den obligatoriske jaktveka fra 10-19 oktober og kan derfor benytte oss av månen heile veka (Viss været blir bra da... :? ) I år har vi fått 20% auke på kvota frå 11 til 13 dyr. Det nye er at vi kan skyte vaksne koller på fjorsdyr, dette for å forsøke å redusere bestanden. Tviler på det har noke for seg, men er likevel smart å gå rolig til verks før ekstreme tiltak tas i bruk. På det andre valdet skal vi nedlegge fire dyr i år...

 

Lykke til alle hjortejegere!! Tipper det blir ett nytt toppår!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan legger dere taktikken nå i starten på jakten?

I fjor (og forfjor) hadde vi problemer med å holde dyrene i terrenget. Har tenkt å vente litt med drivjakten i år og heller begynne med forsiktig postering og smygjakt fortrinnsvis i ytterkantene av terrenget. Har en følelse av at dyrene fort blir skremt og trekker mer vekk ved drivjakt... Noen som har synspunkter eller erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Her på østlandet hvor vi jakter er hjorten forholdsvis fersk som jaktbar art. Er det noen av dere vestpå som kan gi noen tips om hvordan hjorten oppfører seg først i jakta i forhold til senere på høsten.

 

Går hjorten i familiegrupper hele perioden? Trekker bukkene inn til hindene en stund før brunsten? Er det hinda eller bukken som er mest stedbunden?

 

Jeg setter pris på noen gode tips, for nå gleder jeg meg stort til onsdag :D

Link to comment
Share on other sites

Om noen sitter og har lyst på hjortejakt så mangler vi et par mann de første 10 dagene. Lite terreng på Nordmøre, 6 løyver, OK innkvartering, prisen bør ikke skremme noen som helst!

PM om du er interesert!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan legger dere taktikken nå i starten på jakten?

I fjor (og forfjor) hadde vi problemer med å holde dyrene i terrenget. Har tenkt å vente litt med drivjakten i år og heller begynne med forsiktig postering og smygjakt fortrinnsvis i ytterkantene av terrenget. Har en følelse av at dyrene fort blir skremt og trekker mer vekk ved drivjakt... Noen som har synspunkter eller erfaringer med dette?

 

Kvar dyra oppholder seg tidlig i jakta er etter våre erfaringer ofte avhengig av været. For 3 år sida hadde vi store problemer med å fylle kvota fordi dyra oppholdt seg ekstremt høgt langt uti i jakta. Teorier om at dyra hadde trekt vekk eller at det var færre dyr, var to teorier, men det viste seg etterkvart at dyra trakk nedover i slutten av okt. og utover i november. Dyra held seg ofte høgt viss dei ikkje he grunn til å trekke ned. Dette har vist seg ofte hos oss tidlig på hausten.

 

Når det gjeld drivjakt og at dyra lettere blir skremt vekk er eg heilt enig med deg "Bris". Dei siste 5 åra har vi kutta heilt ut drivjakt og i staden nytta meir kikkerten og postering i trekkområder morgon/kveld. Det har vist seg som mykje meir effektivt fordi dyra held seg lettare i terrenget og vi skyter derfor også meir dyr. Likevel er det ein stor tårlmodighetsprøve å sitte so mange timer. Ein drivjakt kan være over på en halvtime og er man heldig har man fått dyr. Om dyra i staden kjem seg ut, uten at man skyter, viser det seg hos oss at det kan ta fryktelig lang tid før dyra igjen dukker opp i terrenget vårt, ofte opptil 2 veker.

 

Tidlig i jakta er det jo fremdeles mykje lauv på trærne som gjer det vanskelig å kikre. Da posterer vi der vi veit dyra trekker. September er ein etter mi meining ein av dei beste månedane å postere slik, fordi dyra trekker til brunstplassane, ofte inn i dalfører. I oktober er dei sjølvsagt meir i bevegelse men da ofte innenfor det samme området (haremet). Da er det utvilsomt også lettare å kikre/finne dyra. Eg ville som du sei gå rolig til verks i september om du ikkje jakter på bøen. Gå minst mulig i terrenget so du ikkje drar med deg for mykje lukt i områder kor du veit dei oppheld seg mykje.

Link to comment
Share on other sites

Her på østlandet hvor vi jakter er hjorten forholdsvis fersk som jaktbar art. Er det noen av dere vestpå som kan gi noen tips om hvordan hjorten oppfører seg først i jakta i forhold til senere på høsten.

 

Går hjorten i familiegrupper hele perioden? Trekker bukkene inn til hindene en stund før brunsten? Er det hinda eller bukken som er mest stedbunden?

 

Jeg setter pris på noen gode tips, for nå gleder jeg meg stort til onsdag :D

 

Tidlig i september kan du være heldige å sjå fleire bukker sammen i små flokker, men i løpet av måneden drar dei kvar sin veg og finn sine eigne harem. Kollene derimot kan du ofte sjå sammen gjennom heile jakta, men oftest tre og tre (kolle, kalv og 1,5 åring). Gjennom forskning viser det seg at familiegrupper ofte holder seg i lag ved fødestedet, men at spesielt bukkene trekker til nye terreng/harem etterkvart som dei blir eldre. Vil du vite meir om det anbefaler eg sterkt boka "Alt om hjort" av Erling L. Meisingset som baserer alt han skriv på forskning. Utvilsomt den beste boka eg har lest om hjortens mysterier :D

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i september kan du være heldige å sjå fleire bukker sammen i små flokker, men i løpet av måneden drar dei kvar sin veg og finn sine eigne harem. Kollene derimot kan du ofte sjå sammen gjennom heile jakta, men oftest tre og tre (kolle, kalv og 1,5 åring). Gjennom forskning viser det seg at familiegrupper ofte holder seg i lag ved fødestedet, men at spesielt bukkene trekker til nye terreng/harem etterkvart som dei blir eldre. Vil du vite meir om det anbefaler eg sterkt boka "Alt om hjort" av Erling L. Meisingset som baserer alt han skriv på forskning. Utvilsomt den beste boka eg har lest om hjortens mysterier :D

 

Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Som jeg nevnte i et tidligere inlegg her så skulle jeg til Jemtland på hjortejakt i hegn. Har nå vært der og hadde en fantastisk opplevelse (syns jeg). Hegnet er på 900 mål og det var bare 4 eller 5 dyr igjen da det skal tømmes, for og sette inn ny besetning. Var der i fjor og så hjort nesten hele tiden, men nå virket hegnet helt dødt. Gikk endel i hegnet og så flere brunstgroper og feiìnger, så bukken måtte jo være der. Satt på ei bøyd furu og tok 5 min. så kom brølet, laaangt trolskt og som musikk i mine ører. Kvelden andre dagen satt jeg meg på en liten lysning hvor det så ut som de hadde beita litt. Plutselig ser jeg no rødt, aha en kalv. Da er ikke kolla langt unna tengte jeg. Og det var hun heller ikke. Spenninga begynte og bli stor, kommer bukken ? Er det i såfall den lille, så den samme morgen. Eller gubben sjøl ? Joda der kom den sigende med hode bøyd svakt bakover og den vrengte overleppa og væra mot kolla. Hadde målt avstand på forhånd og det var ganske nøyaktig 170 m. Lot den skli sakte inn i siktet og PANG !! Den vrengte rund og datt på stedet. Gikk ned for og kontrolere og måtte da gi den en i nakken da den fortsatt blunket ved berøring på øyet. Den hadde 14 spir på hønnet og veide etter 2 dager på kjøla 132 kg. Hønnet har en stor høyde og vidde og er særdeles kraftig. Ikke noe smågutt det der. :D:D Bilder kommer, har blitt lovt av en moderaror og få litt hjelp til det.

Nb. dette hegnet kommer med nye eiere, datter og svigersønn. De setter inn muflon nå i høst og ny hjortestamme til våren. De som kunne tenke seg og dra ditt og jakte kan få navn og tel. av meg.

Hvis du først skal jakte i hegn vil jeg anbefale dette da du liksom er i vill natur og ikke i hegn er ihvertfall den følelsen jeg får når jeg er der. Dette pga hegnets beskaffenhet.

Link to comment
Share on other sites

Om noen sitter og har lyst på hjortejakt så mangler vi et par mann de første 10 dagene. Lite terreng på Nordmøre, 6 løyver, OK innkvartering, prisen bør ikke skremme noen som helst!

PM om du er interesert!

 

Ingen?

Link to comment
Share on other sites

Da har de første timene av morgenen gått med til å pakke. Sengetøy har blitt spjæret i passende biter for å fungere som tørkefiller og nå skal jeg ut og pusse skoene (kom på at jeg hadde glemt det mens jeg skrev)

Reiser nedover i dag så har jeg kvelden i dag samt i morgen for å sjekke ut hvordan tingenes tilstand er og hvor onsdagens premierepost skal være.

Bukkejakta gikk skeis i år, så benytter samtidig sjansen til å kikke litt etter den for å døyve ventetiden de siste timene før jakta starter for alvor. Må dessverre på jobb fra den 11. og 14 dager fremover, så tiden må benyttes godt...

Skitt jakt alle sammen!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Om en 4-5 timer så setter jeg kursen mot Sunnmøre for sesongens _første_ lufting av børsa på jakt. Fy flate. For bare ett par år siden trodde jeg ikke at jeg skulle bli så jævlig "opptatt" at man ikke tar seg tiden til jakt og skyting. Jaja, livet er skiftende må en si.

 

I`ll be back!

 

Hvor skal du jakte på sunnmøre ?

Link to comment
Share on other sites

Om en 4-5 timer så setter jeg kursen mot Sunnmøre for sesongens _første_ lufting av børsa på jakt. Fy flate. For bare ett par år siden trodde jeg ikke at jeg skulle bli så jævlig "opptatt" at man ikke tar seg tiden til jakt og skyting. Jaja, livet er skiftende må en si.

 

I`ll be back!

 

Hvor skal du jakte på sunnmøre ?

 

ørskog og skodje :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om en 4-5 timer så setter jeg kursen mot Sunnmøre for sesongens _første_ lufting av børsa på jakt. Fy flate. For bare ett par år siden trodde jeg ikke at jeg skulle bli så jævlig "opptatt" at man ikke tar seg tiden til jakt og skyting. Jaja, livet er skiftende må en si.

 

I`ll be back!

 

Hvor skal du jakte på sunnmøre ?

 

ørskog og skodje :wink:

 

Det er vel på prestevaldet i ørskog da?

Link to comment
Share on other sites

Såg en nydelig kronhjort i går ettermiddag.Låg å kikket på den gjennom håndkikkerten i lang tid.Den hadde funnet seg en fin plass i sørhellingen.For 2 dager siden var der 18 Hjort på bøen så det er hvertfall nok dyr.Me har 27 dyr på kvoten og vi er 4 jegere/grunneiere som jakter.

Har ladet opp 50 stk 140 grains Swift A-Frame i 6,5 x 55.Børsa er skutt inn med 5 cm overhøyde på 100 meter.Knivene er slipt.Gleder meg noe sykt!! Kribler i magen......

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i morgen så er jeg på vei opp til stadtlandet for å jakte hjort for første gang.Fy flate å denne karen gleder seg :D De har vist alltid fått fyllt kvota ,så litt hjort i frysa er vist ikke noe problem.Lykke til på onsdag alle sammen,tvi tvi

 

Hvor på Stadtlandet?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Antar det er pga at kammeret har vært nede at det ikke er kommet rapporter om hjortefall, men fikk akkurat slakta årets første, en spissbukk, til jeg måtte på jobb kl. åtte. Skutt litt over halv sju.

 

Grattis, bra det der. Du/dere skal vel ha ihjæl opptil mange ? Tror jeg forsto det slik ? Mvh Bård

Link to comment
Share on other sites

En morgen uten smell, men spennende var det fordi! Var på plass ved jordet kl 5 og satt å hørte på et oppgjør mellom to bukker. Rasslet i gevir med ivrige snøft midt utpå jordet i mørket, endte med at den minste skikkelsen dro til skogs mens den største sto igjen å beitet. Sitter å venter på lyset, kjentes ut som evigheter! Men joda lyset kom det, akkurat i tide så at jeg skimtet en hvit bakende finne veien tilbake til skogen. Litt irriterende, men sånn er det bare noen ganger. Nye sjanser i kveld :wink: skitt jakt videre folkens!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...