Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Merkelig, eg jakter på Radøy, der har dei hatt ein veldig treg start i allefall på valdet eg jakter på, 1 av 10 dyr er skote og det ramla på lørdagskveld, men så er ikkje eg komen dit ennå så då blir det vel sving på sakene, hehe.Jegrane seier at hjorten ikkje kjem ut frå tettskauen og det går ikkje an å jage på valdet der. Kjenner godt til Lygra ja, vore der ute, men ikkje på jakt.

 

Det er ikke der med Lyngheisenteret jeg jakter, er en øy rett vest for der:) Bare sånn til opplysning.

 

trudde det var bra med hjort på Radøy jeg? Kjører forbi der hver dag når jeg fer på jobb, og ser no støtt å stadig hjort langs veien. Men er no lenge igjen av jakten:) 8)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nevnte i et tidligere inlegg her så skulle jeg til Jemtland på hjortejakt i hegn. Har nå vært der og hadde en fantastisk opplevelse (syns jeg). Hegnet er på 900 mål og det var bare 4 eller 5 dyr igjen da det skal tømmes, for og sette inn ny besetning. Var der i fjor og så hjort nesten hele tiden, men nå virket hegnet helt dødt. Gikk endel i hegnet og så flere brunstgroper og feiìnger, så bukken måtte jo være der. Satt på ei bøyd furu og tok 5 min. så kom brølet, laaangt trolskt og som musikk i mine ører. Kvelden andre dagen satt jeg meg på en liten lysning hvor det så ut som de hadde beita litt. Plutselig ser jeg no rødt, aha en kalv. Da er ikke kolla langt unna tengte jeg. Og det var hun heller ikke. Spenninga begynte og bli stor, kommer bukken ? Er det i såfall den lille, så den samme morgen. Eller gubben sjøl ? Joda der kom den sigende med hode bøyd svakt bakover og den vrengte overleppa og væra mot kolla. Hadde målt avstand på forhånd og det var ganske nøyaktig 170 m. Lot den skli sakte inn i siktet og PANG !! Den vrengte rund og datt på stedet. Gikk ned for og kontrolere og måtte da gi den en i nakken da den fortsatt blunket ved berøring på øyet. Den hadde 14 spir på hønnet og veide etter 2 dager på kjøla 132 kg. Hønnet har en stor høyde og vidde og er særdeles kraftig. Ikke noe smågutt det der. :D:D Bilder kommer, har blitt lovt av en moderaror og få litt hjelp til det.

Nb. dette hegnet kommer med nye eiere, datter og svigersønn. De setter inn muflon nå i høst og ny hjortestamme til våren. De som kunne tenke seg og dra ditt og jakte kan få navn og tel. av meg.

Hvis du først skal jakte i hegn vil jeg anbefale dette da du liksom er i vill natur og ikke i hegn er ihvertfall den følelsen jeg får når jeg er der. Dette pga hegnets beskaffenhet.

 

 

 

Etter mye om og men...

Her er bukken til Graahund!

 

normal_2008_09140043.JPG

 

Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det var nå en staselig bukk likevel da. Kostbar jakt eller?

 

For og være helt ærlig så ble det dyrt. Men, det kommer jo litt ann på hvordan man prioriterer og ser på ting. Ikke aller minst helsemessig. Den kom på 15000,00 inkludert kjøtt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Vel, litt mindre enn fridyrkort på rein i Forelhogna da, eller en chartertur til Hellas. Som du sier- det er et spørsmål om prioritering. Forstår deg godt jeg da. :wink:

 

Takk skal du ha. :)

Link to comment
Share on other sites

Joda det er bra med dyr der ute jegerak, men dyra har ein tendens til å trekke litt rundt på øya etter vær og vind samt etter kor dei beste beitene gjenstår, så det kjem seg sikkert der også etterkvart, gleder meg til å komme i gang med jakta. Fortsatt skitt jakt til deg!

 

Ellers grattis til alle som har hatt lykken med seg og fått dyr, og fortsatt lykke til alle som venter på uttelling.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kan nok ikke heeelt måle seg med "vanlig" jakt, men en stor hjort ER en stor hjort...

 

Er ingen stor hjortejeger, men har skutt en 25-30 stk på ordinær jakt også så har jo prøvd litt av det og. (da jeg var frisk). Men syns fortsatt at hegnjakt er veldig gøy i det rette hegnet. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra start på jakta i år!

Mykje dyr å sjå i marka, og bra mange har funne vegen til slaktebenken.

 

Første morningen tok vi 3 dyr på bøen på valdet til nokre slektningar. Brodern debuterte som skyttar med ein tregreinar, so tok vi ein beinhynnel og ei kolle i tillegg.

 

Onsdag til laurdag var det drivjakt på vårt vald, vart 7 dyr. Vi er ferdige med bukkeløyva, men ser fortsatt mykje bukk. Bra vekter på dyra vi har skote og. Gledeleg!!

 

Søndagen var vi på fjelljakt med onkelen min. Gå eit par timar opp på fjellet i godveret, poste rundt eit lite terreng med noke fjellbjørk. Jaget tok vel ein knapp halvtime. Skaut ein beinhynnel, slakta den og putta den i sekkane og gjekk nedatt. Arti jaktform, egentlig.:D

 

Alt i alt veldig positiv start. Mykje dyr å sjå, mykje bukkar, bra slaktevekter. Lite "tull", alt har gått greit egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte eg skulle oppdatere mitt innlegg fra 10.september 14.21,men innlegget er vekke. Når eg søker på mine innlegg så finn eg det der,men i sjølve tråden er det fjerna :? Skulle berre fortelja at vi delte dyret i går og slaktevekta på 1.5åringen var 58kg. Det må eg sei er bra, spesiellt med tanke at det ikkje er så veldig store dyr i området. Største bukken vi har fått i løpet 24 sesongar er 112kg.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at jeg er klar for hjortejakt nå ja. Torsdags morgen bærer det oppover for og jakte hjort på Songli forsøksgård i regi av Sør-Trøndelag JFF. Rapport med bilder vil bli lagt ut en gang i begynnelsen av neste uke. Håper på en knall tur og om mulig kanskje det blir hjort på meg også.

Link to comment
Share on other sites

Fikk vite igår at vi har fri avskyting av hjort, og det er observert to kronhjorter i terrenget. Så nå blir det overnattingstur til det området jeg mener er mest relevant (ikke så ulikt vestlandsliene). Kan kjøre traktor'n nesten helt inn, for så å gå den siste kilometer'n. ( Forbaska greit å kunne gjøre det sånn, når bronkitten ligger og lurer i brøstkassa :wink: )

Og da skulle ikke den siste uka frem til elgjakta bli så lang heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakten startet begredelig, med defekt rifle et par dager før avreise.

Fikk imidlertid lånt en Blaser ( jepp, en blaser) av Roe, og dro den med meg.

Det er plenty med drep i den børsa, rette veien og faktisk, for i dag skjøt jeg en 10 tagger på godt over 100 kilo slaktevekt.

Eneste ankepunktet med blaser'n må være at den ikke samler så bra, jeg ga hjorten to skudd for å være på den gode siden da den begynte å løpe etter første, og jaggu ble det ikke en spredning på nesten 4 cm.. :lol:

Hvem var det som solgte blaser igjen ? :shock:

Tusen takk Roe, du er mannen.

Link to comment
Share on other sites

Var så lite bilder innlagt så jeg poster likså godt bilde av spissbukken jeg skjøt onsdagen. Var ute på smygjakt og fikk se att den lå i solsida rett over tregrensa. Fikk god tid til å rigge meg til bak ei buskfuru og måle avstanden da jeg såg den var litt drøy. Avstanden var 215meter så det var jeg komfortabel med. Liggende skytestilling med anlegg. I det hjorten reiste seg fikk den en 15g Oryx i sida fra 9,3`n og da vart det kveld for godt. Alltid artig når det lykkest i skogen.

 

180920082201igVKftIJCbRRlv3pM3.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hvem var det som solgte blaser igjen ? :shock:

Fy skam deg; 10 ave Mauser og puss og stell av mauser til du igjen ser lyset!

 

Aiai, her er det pinadø vanskelige tider; her opptil 4 rifler her, ( mauser også ) og i 4 av fem tilfeller er det blasern som har blitt med ut... ( stiller'n den femte.. )

Skulle hatt litt lys i kikkerten så hadde jeg neppe levert den tilbake... 8)

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakten startet begredelig, med defekt rifle et par dager før avreise.

Fikk imidlertid lånt en Blaser ( jepp, en blaser) av Roe, og dro den med meg.

Det er plenty med drep i den børsa, rette veien og faktisk, for i dag skjøt jeg en 10 tagger på godt over 100 kilo slaktevekt.

Eneste ankepunktet med blaser'n må være at den ikke samler så bra, jeg ga hjorten to skudd for å være på den gode siden da den begynte å løpe etter første, og jaggu ble det ikke en spredning på nesten 4 cm.. :lol:

Hvem var det som solgte blaser igjen ? :shock:

Tusen takk Roe, du er mannen.

Fant denne tråden nå i kveld/natt, og da reagerte jeg på innlegget ditt en smule...

Du må da forstå det da "Streken", det er viktig at børsa sprer litt, ellers hadde du skutt gjennom samme hullet, å da hadde hjorten sprunget enda lenger, og tenk på hvis du hadde "bomma" på'n, nei...

En skal ikke ha børser som går hull i hull,det må jo rett å slett være ufordragelig :mrgreen::mrgreen:

Forøvrig: Gratulerer med bukken! :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på hjortjakt hos skjørtejeger i går uten resultat. Da jeg kom hjem dukket denne karen opp. Litt overkill men den datt for en 300 grains A-frame .375 H&H rett forfra.

 

20092008122353wsU4P6NR5Q7i.jpg

 

 

Saklig innlegg i en tråd om hjortejakt :idea:

Jeg spiste middag etter jeg kom hjem fra hjortejakt, og lurer på om du ønsker bilde av maten før eller etter middagen........ :lol: Snakk om å ødlegge en tråd med våse bilder.....

Skyter du noe annet så kan du vel putte det dit det hører hjemme, og ikke være usaklig inne på en tråd som omhandler denne jakten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...