Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

Hei folkens

 

Nå begynner det å sitre i kikkertøyet og avtrekkerfingeren igjen. Var ute og tok noen bilder i kveld, lite dyr å se og vanskelig å få dem til å stå stille for fotografering var det og. Men legger ut et par bilder likevel så vi kan drømme oss til september.

 

normal_hawk_004_%28Small%29.jpg

 

normal_hawk_005_%28Small%29.jpg

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Økning i tellingane for tiende året på rad.

 

280 dyr på sist telling og det er på en vei strekning som er ca 10km

 

10 påkørsler på samme strekning i fjor...

Link to comment
Share on other sites

Økning i tellingane for tiende året på rad.

 

280 dyr på sist telling og det er på en vei strekning som er ca 10km

 

10 påkørsler på samme strekning i fjor...

 

Her ble det telt 460 på ca 3/4 av strekningen du oppgir. Tettheten er nok farlig høy.

Link to comment
Share on other sites

Vi telte 320 dyr på 4 km. Solid auke fra i fjor. Storvaldet har søkt om auka kvote. Var ute torsdag kveld og naut synet av to storbukkar + 25 koller og kalva. Den eine bukken er ein gigant. Fordi geviret ikkje er fult utvikla enda er det umulig å telle taggane, men kroppstørrelsen røper det meste. Vel og tru at det er den samme som gjekk på samme plassen i vinter...Fleire som har søkt om auka løyve for 08, og evt fått svar?

Link to comment
Share on other sites

Sendte en søknad her om dagen om en økning ut over det driftsplanen 2005-2009 sier, med ti dyr for jaktåret 2008. Har selvfølgelig ikke fått noe svar enda, men håper og tror søknaden blir innvilget. Store beiteskader, høg fellingsprosent, vårtelling og mye viltpåkjørlser tilsier en veldig høg stamme med hjort. I tillegg har kommunens hjorteviltplan en målsetting om reduksjon i valdet vårt.

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger pris på hjortekjøtt for de som selger slikt til privat personer? Fikk smake hjortekjøtt for første gang på Surnadal Hotel her i Vinter når det var "gammel mat", eller hva det het der. Og må si det fristet til gjentakelse å få smake

Link to comment
Share on other sites

Kosen skreiv :

Hva ligger pris på hjortekjøtt for de som selger slikt til privat personer? Fikk smake hjortekjøtt for første gang på Surnadal Hotel her i Vinter når det var "gammel mat", eller hva det het der. Og må si det fristet til gjentakelse å få smake

 

Her får du kjøpt heile skrotter til ca 60-70.- for Kg`et. Men det er vel forskjellig rundtom alt etter tilgang og mengde. Ellers så får du nok kjøpt ferdig surra steiker og biffer frå 120.- og oppover mot 300.- frå enkelte som omsett slikt meir proft.

Men, ja ein hjortebiff er vel noko av det betre eg får. I vinter har det uheldigvis ikkje vært så masse biff i fryseren, men det er jo snart høst igjen... :)

Link to comment
Share on other sites

Slow food heiter det vel trur eg.

 

65-75 kr kg heile og halve dyr.

 

Kjem du til Oslobygda og dyret blir omdøpt til jårtt, så øker prisen betraktelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dyrene er usedvanelig lette å få øye på nå på denne tiden av året. Jeg ser dem hele tiden både hjemme rundt husene og på skytebanen. Det virker nesten som om drektige koller som er ute etter å spise godt før kalvingen, er mindre nøye med ikke å eksponere seg?

 

Når jeg trente jegertrap på 16. mai hadde jeg en mistenkelig trinn kolle gående 100 meter fra standplass. Hun beitet rolig rundt i den åssiden som vi skyter mot, og holdt seg akkurat utenfor nedslagsfeltet for haglskurene. Trivelig å kunne hvile øynene på et slikt elegant dyr mellom skuddene. :)

Link to comment
Share on other sites

Kiloprisen pleier vel å ligge mellom 60-80 kg, men får ein kjøtet godkjent av mattilsynet slik at det kan bli selgt på restauranter og slikt, stig kiloprisen betraktelig. Har høyrt 140 kr/kg :shock:

 

Vi har også søkt om auka løyve, men har ikkje fått svar enda. Tviler igrunnen på at den blir innvilga. Trur dei ønsker å avvente til neste år, og sjå om bestanden framleis har auka. Sjølv meiner eg at det ikkje er noke å vente på. Det er lettare å bygge opp ein bestand, enn motsatt. Dessutan blir dyra mindre og mindre for kvart år. Derfor bør ein handle raskt før det berre blir skrapdyr igjen.

Link to comment
Share on other sites

Viltkameralinken er oppdatert med flere bilder. Kameraet er p.d.d. stasjonert i en kant av atlega der de ofte kommer inn. Det er en galltrakka sti inn mot atlega, så det er ikke så vanskelig å finne "hot-spot".....

 

Skal fundere og prøve ut andre vinkler senere. Akkurat nå har jeg nok moro med å se om det er noen "nye" dyr i området. Så langt er det et dyr jeg er interessert i å få et godt bilde av. En grov bukk har til nå spasert såpass fort forbi at jeg ikke har fått noe godt bilde av den. I tillegg er det en høvelig fin rådyrbukk som har terget meg litt med for raske bevegelser.

 

Av de siste 50 bildene ble ca. 20 lagt ut på nett. (De nyeste er først.) 40% igjen av batteriet. Stått snart to mnd. siden forrige batt. skift. Moultrie-kamera.

 

http://home.nktv.no/peregmo/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"Du skal ikkje sova bort sumarnatta, ho er for ljos til det....." heter det visstnok.

 

Benyttet iallefall natten til å tusle igjennom terrenget for å sjekke opp forholdene, særlig i de mest ulente traktene. Godt med trafikk overalt, og ting ser brukbart ut.

Nydelig vær, ikke en eneste knott, og 15-16 grader. Helt pratfullt!

 

Jeg gikk meg på 5 koler/ungdyr, men ingen nyfødte kalver enda. Hadde det vært jakt, kunne jeg skutt alle 5! 8)

Som om ikke det var nok - overumplet en av rådyrbukkene i terrenget, idet han kurtiserte som verst. Imidlertid skulle han ha seg frabedt at inntrengere kom inn på hans revir, og jeg har ikke hørt på maken til kjeftbruk! Raste rundt på kryss og tvers i skogen, og bjeffing og gneldring.

 

Geita sto igjen og kikket på meg, og visste liksom ikke helt hva hun skulle gjøre, da fjorskalvene sto lengre inn i skogen og ropte på mor. Til slutt valgte hun barna, og bukken ble snytt, noe han gav klart utrykk for. :lol:

 

Vi har også hatt en "elgokseslamp" tuslende rundt, men ikveld glimret han med sitt fravær. Dukker nok opp snart,

 

Snart er det jakt folkens :P

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en liiiten stund til, men vi har ikke vært nærmere i år... Har modifisert min børse, så iår håper jeg at alt skal ligge til rette for en bra jaktopplevelse.

Jeg har emigrert til en grønn grein på vestlandet, og her har vi en kvote på 11 dyr iår. Så dette lover bra.

2 fastboende jegere, ellers så er det litt besøkende som hjelper til. Så oddsene for å få rikelig med dyr ser utrolig bra ut. Har observert masse dyr i terrenget.

 

Har aldri lagt ut saltstein, men epler er jeg flink å legge ut.. :lol::lol:

 

Nytt for i år på mitt våpen:

 

Ny ramline syntstokk fra midway, beddet med epoksy

weaver montasje

Stålbaser

Winchester sikring Tofot

Kikkertsikte Nikon Prostaff 3-9 40x

 

Neste prosjekt før jakta 09 blir en krag som jeg har stående , kappe pipa og ordne stokken. :) Fint våpen og stave seg fram med i vestlandsterrenget. :roll:

 

Ellers så har jeg i samme omgang anskaffet meg ei remington 870 Super magnum pumpehagle i 12/89. og en ruger halvauto salongrifle 10/22 med nøttestokk. Den er sikkert 10år gammel, men ser helt ny ut.

hagla kosta kun 3700,- og salongen 2000,- :D

 

Trivelig helg folkens!

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en liiiten stund til, men vi har ikke vært nærmere i år... Har modifisert min børse, så iår håper jeg at alt skal ligge til rette for en bra jaktopplevelse.

Jeg har emigrert til en grønn grein på vestlandet, og her har vi en kvote på 11 dyr iår. Så dette lover bra.

2 fastboende jegere, ellers så er det litt besøkende som hjelper til. Så oddsene for å få rikelig med dyr ser utrolig bra ut. Har observert masse dyr i terrenget.

 

Har aldri lagt ut saltstein, men epler er jeg flink å legge ut.. :lol::lol:

 

Nytt for i år på mitt våpen:

 

Ny ramline syntstokk fra midway, beddet med epoksy

weaver montasje

Stålbaser

Winchester sikring Tofot

Kikkertsikte Nikon Prostaff 3-9 40x

 

Neste prosjekt før jakta 09 blir en krag som jeg har stående , kappe pipa og ordne stokken. :) Fint våpen og stave seg fram med i vestlandsterrenget. :roll:

Ellers så har jeg i samme omgang anskaffet meg ei remington 870 Super magnum pumpehagle i 12/89. og en ruger halvauto salongrifle 10/22 med nøttestokk. Den er sikkert 10år gammel, men ser helt ny ut.

hagla kosta kun 3700,- og salongen 2000,- :D

 

Trivelig helg folkens!

 

Joda Kragen er ett fint våpen, men desverre ikke tillatt til å jakte med på hjortevilt, dette pga. låskassas ene låsehake.

 

Du har lov til å bruke det som tidligere hette kragladninger i 6,5 en men så står det videre at det ikke er tillatt i våpen med krag jørgensen mekanisme.

Muligens ett skår i gleden men slik er det...

Link to comment
Share on other sites

[Joda Kragen er ett fint våpen, men desverre ikke tillatt til å jakte med på hjortevilt, dette pga. låskassas ene låsehake.

 

Du har lov til å bruke det som tidligere hette kragladninger i 6,5 en men så står det videre at det ikke er tillatt i våpen med krag jørgensen mekanisme.

Muligens ett skår i gleden men slik er det...

 

 

Tullprat, det spesifikke forbudet mot Krag-Jørgensen-geværet til storviltjakt ble fjernet for 6-7år siden.

Link to comment
Share on other sites

[Joda Kragen er ett fint våpen, men desverre ikke tillatt til å jakte med på hjortevilt, dette pga. låskassas ene låsehake.

 

Du har lov til å bruke det som tidligere hette kragladninger i 6,5 en men så står det videre at det ikke er tillatt i våpen med krag jørgensen mekanisme.

Muligens ett skår i gleden men slik er det...

 

 

Tullprat, det spesifikke forbudet mot Krag-Jørgensen-geværet til storviltjakt ble fjernet for 6-7år siden.

 

Tror du skal moderere deg i utrykksform Sjefen, her ligger uttrag av bestemmelsene vedr. innlegget mitt, God lesing, litt etterettlighet er ikke dumt.'

 

Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.

Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning 21. mars 1997 med hjemmel i lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet § 20 og § 26 nr. 1 og 3, jf. kgl.res. av 2. april 1982. Endret 30 juni 2000 nr. 659.

 

Kap. II. Våpen og ammunisjon til storviltjakt

§ 2-1. Til jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på villrein, villsvin og gaupe er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse.

Link to comment
Share on other sites

[Joda Kragen er ett fint våpen, men desverre ikke tillatt til å jakte med på hjortevilt, dette pga. låskassas ene låsehake.

 

Du har lov til å bruke det som tidligere hette kragladninger i 6,5 en men så står det videre at det ikke er tillatt i våpen med krag jørgensen mekanisme.

Muligens ett skår i gleden men slik er det...

 

 

Tullprat, det spesifikke forbudet mot Krag-Jørgensen-geværet til storviltjakt ble fjernet for 6-7år siden.

 

Tror du skal moderere deg i utrykksform Sjefen, her ligger uttrag av bestemmelsene vedr. innlegget mitt, God lesing, litt etterettlighet er ikke dumt.'

 

Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.

Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning 21. mars 1997 med hjemmel i lov av 29. mai 1981 nr. 38 om viltet § 20 og § 26 nr. 1 og 3, jf. kgl.res. av 2. april 1982. Endret 30 juni 2000 nr. 659.

 

Kap. II. Våpen og ammunisjon til storviltjakt

§ 2-1. Til jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på villrein, villsvin og gaupe er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

 

Til jakt på elg, hjort, villsvin og villrein er det ikke tillatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag Jørgensen låskasse.

 

 

 

Blabla, du referer til en forskrift som ble opphevet 22.mars 2002. jeg har rett, du har feil.

 

 

 

 

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/td-2002 ... 3-005.html

Link to comment
Share on other sites

Sitert fra http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500022941

 

Særregler for storviltjakt

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, muflon, moskusfe, bjørn eller ulv er det bare tillatt å bruke rifle. Det samme gjelder jakt på råbukk i den særskilte bukkejaktperioden. Det blir stilt krav om skyteprøve for å kunne jakte på storvilt med rifle. Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og et skudd i kammeret. Under jakt på andre viltarter der det blir brukt halvautomatisk rifle, er det ikke tillatt å ha mer enn to skudd i magasinet og et skudd i kammeret.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Står ingenting om Krag Jørgensen her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og fant denne, men der står ingen ting om Kragen, men i forskrift fra 2000 står det at denne er forbudt. I den siste forskriften står det Ingenting om at forskriften som forbyr kragen er opphevet, så lenge det ikke står at den er opphevet er vel den eller deler av den fortsatt gyldig?

 

Slik er det iallefall i all annen forskriftsarbeid

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri jaktet Hjort. men fant et bilde på telefonen av et par pene bukker.

 

309ikh5.jpg

OM jeg ikke husker helt feil så var vekten på disse nærmere 15 kilo, så det må vel være drømmen for de fleste.

 

 

EDIT: har gjort bildet lysere så alle kan se gevirene skikkelig. mod. jaktlykke

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel bare å drømme om slike bukker i Norge. En må vel ned til Ungarn eller lignende for å finne slike gevir, og da koster det vel skjorta og vel så det. Men så var det dette med "once in a life-time" da...

 

Nå er det forøvrig under 3 mnd til jakta starter! :P

Link to comment
Share on other sites

Tror de ble tatt i østeriket. Trofeavgiften på en av de er vel mere enn jeg har i året utbetalt på jobben. Så det er jo bare å begynne å spare. Får bare håpe man ikke er så uheldig å skyter noe sånt om man skulle være på jakttur i utlandet. Må vel ta oppvaska i mange år om man skulle være så uheldig.

Link to comment
Share on other sites

Kan tenke med dette koster ja. Men jeg har en kompis som maser noe fryktelig om en tur ned til Ungarn. Har visstnok etablert noen kontakter der nede. Men likevel - 40-50-60 "lakser", er vel i overkant av det de fleste av oss kan bla opp og bruke, uten å bli sendt rett på hybel av sin bedre halvdel... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og fant denne, men der står ingen ting om Kragen, men i forskrift fra 2000 står det at denne er forbudt. I den siste forskriften står det Ingenting om at forskriften som forbyr kragen er opphevet, så lenge det ikke står at den er opphevet er vel den eller deler av den fortsatt gyldig?

 

Slik er det iallefall i all annen forskriftsarbeid

 

Til info:

 

FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst.

 

§ 41. Ikrafttredelse

 

Forskriften trer i kraft 2. april 2002.

 

Fra samme tidspunkt oppheves:

 

- Forskrift av 28. oktober 1986 nr. 2050 om aldersgrense for å utøve jakt.

- Forskrift av 2. juli 1990 nr. 600 om bruk av fangstredskaper.

- Forskrift av 24. januar 1991 nr. 61 om prøving og godkjenning av ettersøkshund til jakt på elg, hjort og rådyr.

- Forskrift av 21. mars 1997 nr. 257 om våpen og ammunisjon til storvilt- og småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.

 

Forskriften du referer til (21. mars 1997 nr. 257) som omhandler krag-jørgensen er opphevet som du ser her...

Link to comment
Share on other sites

Om Krag`en er lovlig til storvilt jakt eller ei har har vel mest med om den tåler ladninger som tilfredstiller kravet om anslagseffekt.

Og det tror jeg ikke man klarer med en Krag til bruk på Elg, hjort og villrein. For å tilfredsstille kravet om anslagsenergi må børsa klare å spytte ut en 140 grain kule i ca 830-850 m/s.(husker ikke konkret hastighet.)

Det er godt over det som var vanlig oppfating om at Krag`en tålte da vi brukte den i DFS sammenheng. Da skulle det lades til ca 770 m/s.

 

Rådyr derimot burde derimot gå greit.

Link to comment
Share on other sites

I Sogn og Fjordane er kommunane gitt høve til å søkja om forlengja hjortejakt frå 10.09 og fram til og med 23.12.08 av fylkesmannen.

Dette kjem som følgje av at hjortestammen er svært stor og eit ønskje om å stoppa veksten i hjortebestanden, m.a. for å redusera dei negative verknadane av ein stor hjortebestand.

 

I heilt spesielle område kan det koma påtale med jakttid i januar 2009.

Link to comment
Share on other sites

Då var løyva for 2008 klare. Ein auke frå 28 til 46 frie dyr :D

Vi er no faktisk nede i eit arealkrav på under 300 daa pr. løyve.

Bakgrunnen er vel kanskje ikkje berre til å smila over. Fallande slaktevekter, fleire skrapdyr og stor beiteskade på innmark tydar nok på at hjortestamme er blitt for stor.

Link to comment
Share on other sites

Skal i år som i fjor felle 40 dyr. Vi kan felle 52, men vil sjå an litt på bestanden. Vi har 170 som minsteareal pr dyr. 16 koller, 16 kalvar og 8 bukker, derav 4 spissbukkar og 4 eldre. Driver og setter sammen ei ny jakthytte no, på 4 kvadrat. Den kan ej sove i under måneskinnet. Blir artig å sjå om det blir ein suksess. Skal legge ut bilder av den når den er på plass.

Link to comment
Share on other sites

40 dyr!Ja da må en være passe gal..Sku hatt ett par jeg bare..Krag har vel vært forbudt til storvilt siden ca 1970 mener jeg,kan ikke tenke meg at det forbudet blir opphevet noen gang!

Link to comment
Share on other sites

40 dyr er mest som en heldagsjobb, greit å ha 2 uker ferie tilgode når jakta begynner.

 

Ang Krag til jakt, så kjenner jeg ikke til regelverket. Siden vi bor i et nisseland uten sidestykke, er det mange lover og regler som virker meningsløse. I 2000 var jeg på jakt både i Australia og på New Zealand. Der jaktet vi med diverse våpen, alt fra 22LR til 375HH. På New Zealand skjøt jeg hjort med kaliber 30-30. Ca 150 meter, og kulen gikk rett igjennom. De skjøt også hjort med Stinger i kal 22.

 

Grunnen til at jeg skriver dette, er at mulig kravet til anslagsenergi er for høyt, her til lands. Hvordan forklares regelen om at man med kal 22 kan felle vilt opp til hares størrelse, men ikke hare? De fleste som har jaktet noen år, har funnet ut at kal 22 er undervurdert. Min bestefar har skutt rimlig mange rådyr med kal 22 rett etter krigen, samt rein og moskus med gode gamle Krag i 6.5. En jaktguide jeg bodde sammen med i Afrika, påstod at med rett plassering av skudd, like bak framfoten på en elefant på 5 meters hold, greit kunne drepe denne med kal 22. Høres latterlig ut, men mulig det er sant. Uansett, så er fakta at et godt plassert skudd dreper, uansett om det er 6.5 eller 50BMG. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo før i tida brukte man det man hadde,men nå er det vel ingen våpen som har skadeskutt mer dyr heller,enn nettopp krag og salongrifla..Prata med en som gikk oppsyn på hardangervidda på 60tallet,fy f...det var mye fælt å høre!Ikke vanlig med kikkertsikter da og kragen tåler jo ikke vann hell :( Sikkert mye rådyr som har løpt skadet videre også etter treff fra 22,var jo ikke noe som het high speed hell i den tida..Er det mest drivjakt dere bruker?

Link to comment
Share on other sites

Dere har selvfølgelig helt rett begge to. Krag eller ikke Krag, en Krag patron er i mine øyne "sterk" nok til å jakte på norsk storvilt. Mulig med unntak av elg, der har jeg lite erfaring. Fikk meg en aha opplevelse i fjor da jeg skjøt en pen hjortebukk på 250 meters hold, og hadde skutt rett igjennom begge bogene. Forventet å finne kula i dyret, men den hadde altså flydd videre. Dette var med 6,5x55 ladet med 140gr Hornady SST.

 

Men er forbudet opphevet, så er jo dette en grei sak for aktuelle jeger her på forumet. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

En eller annen jeg ikke husker navnet på (et-eller-annet Bell??) skjøt et hundretalls elefanter med 6,5x54MS, som er enda svakere ladd en 6,5krag.

Det er også dokumentert felling av elefant med 22LR

 

Egentlig tror jeg de norske bestemmelsene om anslagsenergi er basert i byråkratietets behov for å regulere og ikke hva som faktisk duger i skogen. Enda snodigere er det at det er samme krav til rein som til elg.

Her synes jeg forvaltningen var på rett vei når de fjernet detaljreguleringen for småviltjakt, men det stoppet desverre opp med det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...