Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første dag Hjortejakta 08 for min del. Skikkelig dritvær, blaut til skinnet selv om jeg satt i fjellduken To drivere og tre poster. Driverne tok ut to dyr det ene kom på meg, det andre på naboposten! Begge datt, storfornøyd med dagen, en spissbukk og en 9 tagger på ca 90 kg.]

 

Dæven...jeg har oversett denne :oops:

Gratulerer jespen, flott bukk

Link to comment
Share on other sites

Bygdas største felte hjort ble felt 28/9 -08 :D

156kg og 12takker :D Er dette en stor bukk på landsbasis :?:

 

Ja, heilt klart!

 

No blir dei litt større i randsona på utbredelsesområdet (som delar av Tr.lag og Austlandet) men eg vil tru det er særdeles stor hjort uansett.

 

Vi er borte i dyr i denne klassen i dei tette bestandane på Vestlandet og. I -96 og -97 skaut vi to på hhv 157 og 155. Begge 12-takkera.

Link to comment
Share on other sites

Noen her her inne som har kjennskap til hjortebestand/fellingsprosent i Fjaler kommune (Korssund)? Mulig leie av terreng på gang :wink:

 

Eg kan vel skryte på meg å ha litt kjennskap då eg jaktar/er grunneigar i samme kommune.

 

I ytre Fjaler har det dei siste åra vore knallhard avskyting, etter det eg har forstått mykje på grunn av at enkelte har funne ut at det går an å gjere gode pengar på jakta.Det som har skjedd er "skeivskyting" av store avlsdyr og auka kvotar. Eg trur det i enkelte områder er ned i 120 mål pr dyr i løyvetildelinga. I følge ein kamerat som jaktar ca 7-8 km frå der du snakkar om er hjortestammen i fritt fall. For nokre få år sidan krydde det med hjort, no kan han gå fleire dagar i skogen uten å sjå eit dyr. Men når sant skal seiast so er det til dels store lokale variasjonar ute å går.

 

No er terrenget i Korssund ganske spesielt då det er eit typisk kystterreng flatt og utan noko særlig med skog

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare vise dere hvordan spissbukken jeg skjøt i går så ut av flåttangrep:

 

wwerdc.jpg

 

Det er helt forjævlig :shock: . Er det like ille rundt omkring der dere er også?

 

Hei. Slipper dette enda her vi jakter. både på hunder folk og dyr, ser helt jævli ut. Laget har fått kolle en bokk 8 og 3 elger, God jakt videre. Jakter i Heidal, Gudbransdalen.

Link to comment
Share on other sites

Det er meir flått no enn det har vore dei siste åra, ja. Litt plagsomt for folk, men usikker på kor stor effekt det har på hjorten.

Eg har ikkje lest noke vitenskapeleg som konkluderar med at dette har nokon særleg effekt (nokon andre som har lest noke om det?)

Dyr som allereie er svekka kan sikkert få det tøft ved mykje flåttangrep, men kan ikkje seie at eg har sett noko teikn på at frisk hjort har tatt skade av flått.

Link to comment
Share on other sites

Eg har i haust vore so heldig å få jobbe i nærområdet til der eg bur, slik at det har blitt litt hjortejakt før og etter arbeidstid. I går var det so flott vær at eg tenkte eg måtte ha meg ein kort tur til fjells etter arbeidstid. Trakka meg rett opp fjellsida og gav meg til å vente på svogeren min som skulle gå smygjakt langs lia. Medan eg stod å venta dukka denne karen opp:

 

Bilde038.jpg

 

 

01102008.jpg

 

Skoten ståande på omlag 70 meters hold. Våpen: Blaser R93 standard 6,5x55 m/ Schmidt&Bender 6x42.Kule:Hornady interlock 140 grs.

 

Bukken har 12 taggar og var i fint hold, truleg ikkje komme i brunst enda. Det var litt av eit styr å få dyret ned frå fjellet, men etter 3,5 time gjennom busker og steinurer fekk vi dyret ned til traktorveien, mykje takka vere eit par spreke karar som kom til og hjelpte oss å dra.

Link to comment
Share on other sites

Endelig var det min tur i år å skyte hjort :D:D:D

 

Etter noen dager med intensivt jakting etter denne utvalgte kollen måtte ho bite i gresset i kveld kl 19:47.

Tre kvelder på rad har jeg ligget å sett på hu beita foran meg, men har ikke hatt mulighet til å komme på skudd hold pga vindretning. Men i kveld var det nordavind, og det ble det mulighet for å kunne komme meg helt innpå bøen. Denne bøen ligger rett atmed hovedveien, så det er en vanskelig bø å jakte på i forhold til mange andre. Har merket at hjortene venter helt til siste lysning før de begir seg ut på. Om dette har med alle bilene som freser forbi, skal jeg ikke begi meg ut på å ha noen formeinger om.

 

Men ivertfall så kjem hjorten seint innpå, og går tidlig. I kveld var jeg tidlig ute. Ca kl 18.00. Fant meg en god stein å sitte på, med passeligt skjul. Bilene suste forbi en etter en, mørket begynnte å komme fortere å fortere. Sittet der en time, ikke en hjort å se. Ennå .

 

Plutslig så var det kommet en svart flekk i enden av myren som jeg ikke hadde sett før. Tok riflen sakte men sikkert opp. Joda, der stod det ei fjorkolle. Veldig observant av seg, såg rundt seg mye og vær'a ikke noe mindre. Men til slutt begynte den å beite seg innover. Tok sikringen forsiktig og lydløs av. Kollo stod med heile breisiden til. Skuddet gikk av..... Kollo datt i skuddet, men reiste seg. Jeg skaut et skudd til. Og denne gangen ble hjorten liggende.

 

Det viste seg at det første skuddet va perfekt. Reint hjerte/lungetreff. Men det er aldri godt å vite når hjorten reiser seg igjen.

 

Våpen: Tikka T3 Hunter

Ammo: Norma Elite

Avstand: 60-70 m.

Vekt: 56 kg

Link to comment
Share on other sites

Så var denne jakthelga over, og resultatet vart ein ny spissbukk. Fin størrelse på den var det og. Har ikkje hatt den på vekta, men den er i alle fall like stor som den eg skaut 1. helga.

Hadde ei flott oppleving i dag der eg kom heilt inn på ein stor åttetaggar som låg i dagleiet sitt midt i ei bjørkeli. Den låg på ei hylle og hadde full kontroll over lia under seg, men ikkje på meg som kom inn på den bakfra med vinden i ansiktet. Rundt dagleiet var det mykje feiemerker på bjørkene, og brunstlukta reiv i nasa lenge før eg såg den.

Den er eit godt avlsdyr, så den fekk gå. Om berre andre klarer å holde att, så får vi ein kjempebukk til i terrenget vårt

Link to comment
Share on other sites

Her starta brølinga i forrige uke, men har hørt om andre terreng der småbukkene brøla helt fra jaktstart.

 

 

Det er ikke like intens brøling i år, men de store bukkene starter ikke konserten for fullt før rundt den 7 -15oktober her hos oss.

Tradisjonen tro!

 

Det blir stille i slikt vær, vind og regn stopper brølinga.

Link to comment
Share on other sites

I et øsende regnvær tok jeg turen ut i skogen i ettermiddag. Vi har et jakttårn som ligger i enden på ei myr og tidligere i år filma jeg kolle og kalv mens de beita 50 m fra meg. Jeg har ikke vært innom dette tårnet siden bukkejakta og tenkte at i dag så skal jeg ha lykken med meg...!

 

Jeg hadde ikke sittet mer en noen minutter før det knaket noe voldsomt til høyre for meg og jeg var bråsikker på at her kom det til å skje saker og ting. Rifla fram i posisjon og jeg var fullt konsentrert om åskammen foran meg. Men minuttene gikk og ingenting skjedde og jeg kunne slappe av igjen. Ikke godt å si om det var vinden som slengte ned et tre eller det var et dyr som snubla seg i et rot. Stille ble det i alle fall.

 

Når klokka dro seg til 19.15 så var det på høy tid å begynne å tenke på hjemveien. Det regnet tett og vinden begynte å tilta i styrke. Brått ser jeg noe komme fram fra høyre. Det er ei lita kolle og jeg reiser meg opp og lener meg på rekkverket på tårnet og avsikrer rifla. Men i øyenkroken ser jeg enda et dyr - er det kalven mon tro? Jeg holder tilbake skuddet og brått velter det fram enda flere dyr - jeg teller 4 koller og lengst bak kommer det et større dyr. Det er bukk og jeg venter til han har kommet enda litt lengre fram (avstanden er bare 20 meter) og jeg lar skuddet gå. Kollene spretter opp i skogkanten og blir stående og titte forvirra på det som skjer, for bukken stivner helt før han begynner å halvløpe framover. Han går overende etter bare noen meter og jeg har ham på kornet hele tiden for å kunne gi oppfølgingsskudd. Men det er ikke nødvendig.

Bukken viser seg å være en 8-takker og han er smellfeit. Har ikke kommet i brunst enda tydeligvis for det lukter ingenting av ham og når jeg flår så har han et 7 cm tjukt spekklag over rumpa.

Jeg er gressenke denne uka da gubben koser seg på jakt i Litauen så jeg må engasjere svigers for å få dyret hjem. Vi flår og stykker hjorten i skogen og bærer ham i to vender fram til bilen. Fy flate det er tungt å bære - sekken min veide 35 kg med begge lårene i og jeg går to turer for å hente kjøtt. Rene trimmen med andre ord :)

 

Men jeg er kjempefornøyd - skal man tro vektregninga på et lår x 6 = dyrets vekt så er denne borti 90 kg. Det er uansett største hjorten jeg har skutt :)

 

1z4g3d4.jpg

 

2qu1zlt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eit lite spørsmål: Om sommaren veit vi at både bukken og kolla rullar seg i gjørmebad med anna for å bli kvitt insekt. Om hausten gjer bukken det og i brunsten, er det vanleg at kollene også gjer det brunsten evt. av andre årsaker? Ein kamerat av meg skaut ei kolle på søndag som dei etter å ha fulgt spora såg hadde tatt seg eit gjørmebad, og så seint i sesongen er det ikkje pga insektplage.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Lykke :wink:

Bukken til Streken ble blei vegd etter 1 uke på kjølerom. 81kg. Da antar jeg den har vært nærmere 90kg da?

Jeg tok ei gjeldkolle forrige fredag, den var 74kg etter 2 dager, bra det ikke bare er skrapdyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eit lite spørsmål: Om sommaren veit vi at både bukken og kolla rullar seg i gjørmebad med anna for å bli kvitt insekt. Om hausten gjer bukken det og i brunsten, er det vanleg at kollene også gjer det brunsten evt. av andre årsaker? Ein kamerat av meg skaut ei kolle på søndag som dei etter å ha fulgt spora såg hadde tatt seg eit gjørmebad, og så seint i sesongen er det ikkje pga insektplage.

 

At også kolla også rullar seg i gjørmebad om hausten har eg fleire eksempler på. Men om det er ein brunstdam ho bader i eller ikkje, er avgjørande for om kvifor kolla bader der. Grunnen til at bukken rullar og pisser i brunsdammane er jo for å legge frå seg lukt som kolla skal fange opp og på den måten kjenne igjen bukken i haremet. Derfor kjem også kolla titt og ofte til brunstdammane. Disse brunsdammane ligg somregel alltid i nærheita av haremet til bukken.

 

Men at kolla tek turen til større gjørmebad som ofte ikkje er brunstdammar men ein nedkjølingsdam som blir nytta heile året, kan gjerne være fleire årsaker til. Det treng ikkje nødvendigvis å være for å holde myggen unna, men berre for å kjøle seg ned. Med pels føles nok varmen enda varmare for ein hjort enn for eit menneske... I motsetning til bukken som er brunstig opptil fleire veke i strekk, er kolla berre brunstig 24 timar om gangen. Det er derfor ikkje unaturlig viss kolla har andre tankar i haudet enn å parre seg store deler av oktober, og kan derfor finne på å ta seg eit bad for "helsa" sin skyld i ny og ne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grattis Jaktlykke, skal jaggu sei du dunker ned dyr i år, he, he, utrulig bra jobba... :mrgreen:

 

Fekk nettopp telefon her no, og han jakt kompisen min har skutt ein kalv i kveld. Eg sitt heima og passer unger, så det er nedtur å ikkje ha vært med på den moroa. I år hadde eg planen klar for ein bukk, sidan det blei kalv i fjor, men det kom ein einslig kalv gående. Han observerte den ei stun også, og mora var ikkje i nærheita, så det blei gjort i medlidenheit for kalven sin del. Og eg er absolutt einig i avgjerelsen... Så bukken må nok vente til neste år igjen...

Link to comment
Share on other sites

Tar meg den frihet og klippe litt i innlegget ditt Mauser68.

 

 

Han observerte den ei stun også, og mora var ikkje i nærheita, så det blei gjort i medlidenheit for kalven sin del. Og eg er absolutt einig i avgjerelsen... Så bukken må nok vente til neste år igjen...

 

Ja, ikke sant, gi den enda et ekstra år å vokse på.. :D

Du får se det positive, lettere å frakte kalven i hus, en en gedigen bukk. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat avsluttet noen fine dager en plass på vestlandet. Er vel 15 gangen jeg er der på jakt. Turen ble ekstra bra i år da vi oppserverte 123 dyr i løpet av 35 effektive timer i marka. Resultatet ble

1 6 takker

2 kalver

1 vrak kalv på 14 kg

1 stilk

2 ungdyr

3 koller

 

Hadde en par nye opplevelser på turen. For første gang opplevde jeg å ikke felle dyr med første skudd.

Lå og oppserverte 2 stilker og en 6 takker og valgte å ta ut den minste stilken da den andre var stor og fin og egnet for fremtidig produksjon. Hadde sjekket at ingen ting var forran løpet men da skuddet skulle gå krøp jeg av gammel vane mer ned. Stilken sprang 20 m og stoppet. Kompisen min oppserverte det samme som jeg at dette var ikke noe normal skudd reaksjon og han fulgte opp med ett godt skudd.

Det viste seg at jag hadde punktert bare huden og at hullet var 2 ganger så stort som det skull være. Må ha vært i noe på turen fram. Stor takk til stkl som satte et pent skudd.

Ett par dager senere snek jeg meg fram på en kolle og en kalv. Kunne ta begge og tok først kalven på 100m. Kalven for framover 3m over en kant og var borte.Så at treffet var pent. Kolla forsvant fort som ff. Plutselig kommer en kalv fra samme sted som kalven forsvant. Springer 50 m på siden av meg og stopper 100 m unna. Jeg skjønner ingenting og følger raskt opp med skudd 2. Kalven detter som en sekk. Da jeg reiser meg ser jeg 12-15 dyr springer fra lengre borte og jeg beggynner å få en følelse av at her har jeg skutt 2 kalver. Og riktig kalv en ligger 15 m fra skudd plass.

2 dager senere tok jeg en kolle litt fra vei. Tenkte jeg skulle teste ut å bære helt dyr på ryggen som en ryggsekk. Hadde sett dette på tv med elg kalv og en mann som var mer byg.d for oppgaven enn meg. Men det gikk helt fint. Kolla veide 67 kg uten pels og hode. Så 80 kg med hode og pels går fint på en mann på 74 kg.

Link to comment
Share on other sites

YES :D Årets første hjort for min egen del stupte i kveld i halv sju-tida. Det var en fin kollekalv med et slakt på 27 kg.

I ettermiddag så jeg en kolle og kalv på innmark, men de var ikke lenge innpå før de dro igjen. Jeg bestemte meg for at jeg skulle postere på den aktuelle innmarka om kvelden. Det viste seg at posten ved den aktuelle innmarka var en uriaspot. Jeg hadde ikke noe sikt oppover der hvor de aktuelle dyra kom til å komme. Det ble litt nervepirrende jakt, for i sekstida fikk jeg en beskjed på øret at kolla og kalven var kommet inn på innmarka opp og bakenfor meg. Jeg krysset fingrene på at de ville komme skikkelig innpå og passere posten min. Jeg så glimtvis at hjortene beitet seg lenger inn på innmarka. Så plutselig passerer det ei rådyrgeit 10 meter nedenfor meg :shock: Hadde det ikke vært for at jeg hadde fått besjked om at det var hjort på innmarka, hadde jeg skutt henne.

 

Hjortene begynte å nærme seg, men plutselig var kalven søkk vekk fra meg! Jeg så bare kolla, og hun beitet seg nedover rett i mot meg! Hun kom bare nærmere og nærmere, og til slutt sto hun 20 meter i fra meg, og da var det helt åpent mellom oss! Jeg satt der, stiv om en stokk og håpte at hun ikke skulle oppdage meg. Plutselig løfter hun hodet og ser rett på meg, og jeg tenker "nå er det gjort," men sannelig bøyde hun seg ned igjen og fortsatte å beite. Hun beitet seg heldigvis nedover så vi fikk noen buskass mellom oss. Så fikk jeg se kalven kom. Jeg løftet opp mauseren og gjorde meg klar. Med det samme kalven kom inn i den åpne glenna og begynte å beite la jeg korsen rett bak bogen og trykte av. Dette var på sirka 20 meter :shock: Kalven sprang en kort runde, før den begynte å gå i rundt seg selv og segnet sakte men sikkert om. Kolla ble bare stående, helt uforstående til hva som skjedde. Jeg fikk virkelig en leksjon om hvor viktig det er med rett vind og sitte dønn i ro.

DSC01278_edited-1.JPGDSC01277_edited-1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Endelig! Etter fleire dager med misslykka jakt i skikkelig uvær, løsna det! Skaut ein 11 tagger på fjellet i dag tidleg. Men sjølv etter 2 klokkereine treff i maskinrommet, fortsatte den 150 meter rett inn i eit tett plantefelt, så eg måtte få ein kompis til og komme med hund og finne den igjen. Har sett ein hjort som har komt seg så langt etter slike treff, og i oppoverbakke i tilegg :shock: Der kom ein 12 tagger ut av plantefletet like etter eg hadde skutt denne, så der er fleire flotte dyr i terenget :D Men der minker på kvoten no, 2 dyr igjen.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye Arnfinn!

 

Jeg dro til fjells i dag tidlig og været viste seg å bli.... variert :) På toppen var det tjukk tåke og stiv kuling men regnet holdt seg heldigvis borte. Det var jo meldt ekstremt mye nedbør, så jeg fryktet det verste men himmelen holdt tett heldigvis.

 

På smyg nedover fjellet så fikk jeg se speilet av en hjort som kom i fullt firsprang ut fra intet. Jeg vinkla straks av og gikk etter dyret i håp om at det ville stoppe opp litt lengre nede. Og ganske riktig; 60 m under meg stod det en bukk men det var ikke mulig å skyte da det var tett i tett med trær og busker foran. Så jeg holdt skuddet tilbake da jeg ikke var særlig interessert i ettersøk :) Bukken for avgårde nedover lia i en fæl fart og jeg gikk etter et stykke på vei. Men det var så bratt og tett nedover at jeg gav opp - han villle uansett være forbi alle hauger og ikke stå og vente på meg kan du vite!

 

Det var den eneste kontakten jeg hadde med dyr i dag - men flere steder kjente jeg draget av hjort i nesa og det var ferske tråkk overalt. Ny runde i ettermiddag og i morgen tidlig tenker jeg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...