Jump to content

Hjortejakta 08


Jespen

Recommended Posts

Fekk ein 1.5 åring 06.45 i dag på bøen.ein anna kar hadde sett dyret litt tidlegare og vi trudde det kanskje hadde trekt ut av området.Men han hadde stått igjen i skogen ein 1/2 times tid. Så då kom han og stilte seg opp på 58m. Brukte 30-06 165gr Hornady Interbond med 58 gr N-160. Traff rett bak bogen og kula gjekk igjennom dyret. Ingen kjøtskade i det heile tatt. Var så eg nesten ikkje såg inngangsholet før eg flådde dyret. Utgangsholet var omtrent som tjukkelsen på ein finger. Knall/fall 0m. Vil tippe dyret var i overkant av 50 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 487
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grattis så langt alle sammen :D

En kamerat skaut en 6 tagger ut på morgenkvisten i dag, vi gikk på smyg i nesten umulige forhold, tørt på bakken med mye tørr kvist å ingen vind. Men, så lenge man er i skogen kan alt skje, og det gjorde det også :D Han fikk den rett i fanget på 40 meter, kom i ei voldsom fart, mest sannsynlig jeg som støkket den ut, den kom i hvertfall fra der jeg gikk. Et velrettet skudd og bukken ble liggende! Fin start på jakta :)

har noen mobilbilder, men ikke nok kunnskap til å legge de inn her :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ståle.

Ja, Foldfjorden.

Første dag på nytt vald, så langt ser det bra ut :D

 

Jespen.

Ja og det fungerte helt fint.

Kolle, kalv og fjorskolle sammen, da skuddt gikk og fjorskolla spratt til og raste ut, sto kolla og kalven igjen helt desorientert.

De hadde ingen peiling på hvor jeg var, og jeg kunne lett tatt kolla også.

I dette tilfellet og på denne plassen var det en kjempefordel å komme seg noen meter opp i lufta :)

Link to comment
Share on other sites

Ståle.

Ja, Foldfjorden.

Første dag på nytt vald, så langt ser det bra ut :D

 

Jespen.

Ja og det fungerte helt fint.

Kolle, kalv og fjorskolle sammen, da skuddt gikk og fjorskolla spratt til og raste ut, sto kolla og kalven igjen helt desorientert.

De hadde ingen peiling på hvor jeg var,ogjeg kunne lett tatt kolla også.

I dette tilfellet og på denne plassen var det en kjempefordel å komme seg noen meter opp i lufta :)

Du meiner vel kalven?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye til alle som har fått dyr!

 

Så er jaktsesongen i gang for meg også. Utpå kveldingen i går snubla jeg nærmest over en spissbukk som beita 20 m foran meg og det var bare å huke seg ned i knestående og skyte. Han hadde et utras på rundt 20 m før han la seg ned for godt. Gjennomskyting begge bogene. Slaktevekt 51 kg og jeg er godt fornøyd med det :P

Link to comment
Share on other sites

Ståle.

Ja, Foldfjorden.

Første dag på nytt vald, så langt ser det bra ut :D

 

Jespen.

Ja og det fungerte helt fint.

Kolle, kalv og fjorskolle sammen, da skuddt gikk og fjorskolla spratt til og raste ut, sto kolla og kalven igjen helt desorientert.

De hadde ingen peiling på hvor jeg var,ogjeg kunne lett tatt kolla også.

I dette tilfellet og på denne plassen var det en kjempefordel å komme seg noen meter opp i lufta :)

Du meiner vel kalven?

 

Det var nok det jeg mente ja :oops:

En får starte i riktig ende....

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta sålangt har endt i 4 døde rever (2400,- i skuddpremie :) ) Swift Scirocco 2 150 grs i 308win viser seg å funke fint på reven :shock: . Ellers så sto det fire hjorter midt i veien da jeg kjørte ned fra kveldsposteringa. I lovlig terreng men null skytelys.. Var på nippet til å skyte etter en liten bukk i dag tidlig men den sto litt langt unna og var heller ikke så stor at det var verdt å bruke bukketløyvet på den.

Link to comment
Share on other sites

Måtte dessverre reise på jobb i går og de neste 14 dagene er jakt uaktuellt dessverre. Så bra med dyr, men kun koller med kalv og spissbukker. Hadde 2 koller med kalv og spissbukk på 10m, men lot være å skyte da jeg gjerne ville ha en litt større bukk. Har også lov å skyte kolle og kalv, men det går ei halt kolle med kalv i området, men den så jeg ikke. Har mistanke om at det var samme kolla jeg så i fjor, men den forsvant 1 jaktdagen og ikke observert igjen før på ettersommeren i år. Den har brukt å komme seint ned på attlega og gå tidlig av og har holdt til i et grisetett plantefelt så den er vanskelig å få tatt. Hvis den ikke blir observert de neste 14 dagene får jeg heller ta en annen.

 

Den halte kolla kan jeg uansett ta ut som skadet dyr hvis den skulle dukke opp senere, men hvordan er da med kalven, kan den også felles? Vil heller la kolla leve enn å skyte den bort fra kalven...

Link to comment
Share on other sites

Da blir det hjortejakt på meg i helga, gleder meg!!! Skal ut ein tur i kveld og sjå. Har 10 løyver i år, 2 meir en normalt, så det blir spennande og sjå om ein får alt, kjem med nermare raport over helga :wink:

 

Og en stakkars søring er ikke invitert i år heller... Nei, fyttigrisen!

 

He he

 

Du får ha skitt jakt! Gleder meg til rapportene.

Link to comment
Share on other sites

Litt tregt i starten her... To kvelder nå har to sekstakkere kommet tidlig ned på bøen. Mye knuffing og småslossing på disse to. Artig å observere dem :) . Har bare ett bukkeløyve og det skal gjerne brukes på noe større...Koller og kalver lar selvfølgelig vente på seg når det er de man er ute etter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro ut i det fantastiske måneskinnet rundt midnatt - egentlig skulle jeg sikkert lagt meg i stedet siden siste døgn har vært prega av lite søvn og mye ståhei :)

Men jeg kunne ikke la være å dra ut når jeg så hvordan månen lyste opp sjøen nedenfor meg og det var nesten klart som dagen.

Jeg hadde dradd sokker utenpå skoene for å kunne gå så stille som mulig, og jeg gikk så sakte og forsiktig jeg kunne da jeg ikke visste om det allerede var dyr innpå. Men - det var altså helt tomt på bøen. Jeg satt i et par timer og halvsov og det var av og til noen kvistknekk å høre. Men jeg så aldri noenting. Så til slutt reiste jeg meg opp for å gå. Ble stående en stund og glo i kikkerten og brått skjedde det ting. Ei enslig kolle kom fra intet og var bare 20-30 m fra meg og på vei mot meg. Jeg frøs fast i stående stilling og smøyg rifla av skulderen og satte meg forsiktig ned. Kolla stod midt mot meg og beita og jeg ventet til hun hadde snudd seg mest mulig med breisida til før jeg lot skuddet gå. Hun sprang rundt 10 m før hun ble liggende. Skuddet gikk gjennom ene bogen og slo overarmsbeinet tvert av på den andre sida.

 

Det største problemet mitt i natt var å få henne inn i bilen :shock: Jeg klarer altså ikke løfte en hjort alene opp en halvmeter og jeg banna og svor og hadde nesten gitt opp da en bil kom mot meg. Det viste seg å være to andre jegere og de var så kjekke og greie at de hjalp meg.

 

Slaktevekta stoppet på 52 kg.

Link to comment
Share on other sites

I forgårs kveld var jeg på vei til posting da jeg ser en megasvær kolle ute i en blautmyr 200 mtr. fra veien. (Dette er på Totland der jeg bor). Var usikker på grunneier, så jeg kjørte ned og spurte. Skyt i vei, var beskjeden. Kjørte tilbake og parkerte i sikker avstand. Smøg meg 150 mtr på alle fire i gjørme\myr ut mot en vierbusk. Stoppet og kikket. "Hvor faen ble det av henne"? Grunnet høyt gras var det umulig å sen dyret. Tenkte :"Det får briste ellr bære". Reiste meg for å få overblikk. Der stod hun helt i skogkanten. Hadde beitet seg et stykke videre. I det jeg løfter rifla,bjeffer hun høyt og ser mot meg. Bogen var klar og skuddet gikk. Rett ned i smellen. En gjeldkolle på 68 kg.

Gjennomskutt i begge bøger. North Fork-kula gjorde jobben. Utgangshull på ei fem-krone.

 

Da var jakta på Totland over.

 

Sogn, "here we come".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er årest første dager av hjorejakta brukt, og for egen del - brukt godt.

 

En føler seg lettere døgnvill i skrivende stund. Ikke så rart kanskje, når den "urbane klokken" må justeres om til naturens tidsreging. Problemet er bare å snu det til normalen igjen. Nåvel. Her er noen inntrykk og opplevelser, presentert i bilder fra en salig sliten jeger.

 

Kveldsstemning:

P1010885.JPG

 

Første morgen ved jakttårnet.

 

P1010866.JPG

P1010863.JPG

 

Og så - første kveld. Satt på et jorde, men begynte å miste motet, da jeg fikk høre folk som tuslet forbi på vegen nedenfor. Tekte dette ble bare tull - her kommer ingen bukk nå med dette bråket.

Jaktkompis rapporterte samtidig at han hadde sett i kikkerten sin, en bukk, og ei kolle på et jorde et stykke unna. Tenkte det var like greit å forflytte seg, mens det fremdels var noe lys igjen av kvelden.

 

Tuslet stille avgårde opp mot jordet, og så fikk jeg se kollen. Hmmm...tuslet feil vei. Gikk en litt annen retning, slik at jeg fikk se den andre delen av jordet. Der sto de. 2 bukker. Pene bukker. Den ene med breisida til, den andre med baken til. Forsøkte å telle takker, men noe vanskelig var det. Så med en gang at dette var noen fine bukker.

Bestemte meg for den første. La prikken på bogen og -pang-. Bukken gjorde et byks, uten at jeg fikk se noe skikelig skuddtegn, og så bar det rett inn i skogen. Usikkerheten begynte å bre seg en liten aning, men følelsen var egentlig god.

 

Varslet jaktleder, og ba ham ta med børsa, slik at jeg fikk ta med hunden mens det fremdeles var noe søkelys igjen.

Kommer på skuddstedet, og fant blod med en gang. Hunden drar i en retning umidelbart, og rett i den retning jeg så bukken forsvinne. Vi gikk max 30 mtr. Der lå den. En 12 takker, og 126 kg slaktevekt. Vet ikke helt hva jeg er mest fornøyd med - 12 takkeren, eller at hunden gjorde akkurat det den er trent til. Begge deler antakelig. Nok prat - her er den iallefall.

 

Bukken

P1010875.JPG

 

P1010883.JPG

 

Min største bukk så langt.

 

Jeg er ydmyk, og takknemlig for at jeg i det hele tatt har en slik anledning til å få være med på noe slikt. God jakt, gode venner, som er innstilt på akkurat det samme - jakte, ha det hyggelig sammen.

Link to comment
Share on other sites

Det må man si være en vellykket dag!!

 

og ikke minst en fornuftig og deilig avsluttning på kvelden :D

Jau, takk for det. Flott dag i fjellet og god mat og drikke.

 

Dagen i dag vart ikke fullt så god, men vi fekk då ein spissbukk og ein kalv. Madammen fekk skote dyr i dag og, så då er eg fornøgd.

normal_007.JPG

 

Alt i alt er eg uansett fornøgd med 11 dyr første to dagane.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Posterte på innmark i helga. Oppe 04.30 både i går og i dag. Ikke ei klauv å se. Månen var kanskje for ruvende på himmelen? Håper på litt styggevær som kan få dyra ned fra fjellet. For stille og for mye lauv til at jeg gikk oppi lia. Var på sjøen i stedet i blikkstille og sol. Fint det også. :D

Link to comment
Share on other sites

var 9 timer på jakt på en øy utenfor Lindås i nordhordland i dag. Vi var 7 stk som posterte og 3 som jaget pluss hund. Var mye hjort i bevegelse, jeg hadde ei kolle med kalv på skudd hold, men kalven var så glad i moren at den måtte absolutt stå inntil kollo så lenge jeg siktet på de, så de lever i beste velstand ennå. En kolle ble skudd, etter et lite ettersøk på 50 meter ble den funnet. Skuddet var gått inn i bogen men ut i vommen. Tydligvis stått litt skrått.

 

Alt i alt en fin dag.

Link to comment
Share on other sites

Kor var dette du jakta jegerak? Jakter sjøl i dei områdene ser du, får meldingar frå dei som jakter om at dei ikkje ser like mykje dyr i år som i fjor. Skal i gong sjølv om ei veke.

 

Jeg jaktet på Lygra. Jeg sjønner ikke de som sier at de sier at de ikke ser like mye dyr som i fjor. I år er det desiderte toppåret så lenge jeg kan huske. Aldri sett så mye hjort før. Det merkest også på ettersøk( faren min driver med det) Han har vært på 7 ettersøk allerede denne hjortejakten. Bare på 1 mil, vet eg at det er skoten over 40 dyr allerede til nå i år.

 

Så jeg sjønner ivertfall ikke problemet... :D

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, eg jakter på Radøy, der har dei hatt ein veldig treg start i allefall på valdet eg jakter på, 1 av 10 dyr er skote og det ramla på lørdagskveld, men så er ikkje eg komen dit ennå så då blir det vel sving på sakene, hehe.Jegrane seier at hjorten ikkje kjem ut frå tettskauen og det går ikkje an å jage på valdet der. Kjenner godt til Lygra ja, vore der ute, men ikkje på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...