Jump to content

Nektet kjøp av ammunisjon


Hollup

Recommended Posts

Jeg er den "slemme" ekspeditøren i dette tilfellet, og her har jeg nok mitt på det tørre.

 

At andre butikker er mere slephendt en jeg, det får bli Deres problem den dagen onkel blå kommer for å sjekke amo-protokollen.

 

Jeg følger forskriften/loven. Og loven er klar. For å lovlig eie ureistrert hagle, må man være født i -74 eller før.

 

Så til dere sytpeiser: les loven før dere klager å syter.

 

 

 

 

Trodde ikke dere hos XXL hadde lov å uttale dere på slike forumer jeg, dette har jeg fra en i ledelsen hos XXL :?

 

Synes innlegget ditt var greit skrevet helt til siste setning i fet skrift, dette er vel grunnen til at du ikke burde uttale deg.

Dårlig reklame spør du meg, useriøst og dumt skrevet

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men er ikke sjelden man opplever folk i skranken på xxl som ikke har litt peiling på jaktutstyr og regler.

Har handlet ammo 2 ganger på xxl i Åsane (Bergen) og begge gangen måtte jeg plukke ut den ammoen jeg skulle ha sjøl pga vedkommende ikke visste hva det var ( 1.gang Norma Elite 3006, 2.gang 12/76 nr 4 vismuth).

Den gangen jeg skulle ha hagleskudd så spurte de ikke engang etter våpenkort/jegeravgiftkort, men jeg gjorde de oppmerksom på at de skulle faktisk sjekke/registerere dette.......

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sauer Hansen her. Voldsomt useriøst. Sier vel sitt. Har personlig sluttet å handle amo på xxl. Håpløst dårlig kunnskap hos mesteparten av betjeningen, og det irriterer meg at de hele tiden annonserer varer de ikke har på lager.

 

Så til butikken i den andre enden av Håkon vII gate. Makan til god service skal man lete lenge etter. Kommer til å handle alt av våpenutstyr der. Har vært der ofte i det siste, og fått topp service hver gang. Så er det en flott butikk også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

når man skriver en utlånserklæring, så overtar denne istedenfor våpenkortet, så det er godt nok.

 

§ 11.

 

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

Var på g-sport i dag, men der godtok de ikke bare utlånserklæring, våpenkort og ID. men sa jeg trengte en politierklæring i tillegg. :(

 

Hvordan gikk du kledd? 8)

 

 

Anstendig og fint! Kom akkurat fra skytebanen. Jeg får prøve igjen i dag, men denne gang på XXL. G-sport har jo bare peiling på moteklær uansett..

Link to comment
Share on other sites

Argh! Kan ikke disse butikk kjedene snart sette opp ett lite standard skriv til sine ansatte, slik at de kan slutte med synsing og det som verre er?

 

Politi erklæring (kjøps løyve), gikk ut for mange år siden (sist gang jeg brukte en, var 1988 til 22lr amo).

 

I dag er det man skal ha ved kjøp av amo:

1: Godkjent legimitasjon m/bilde.

2: Våpenkort eller korrekt utfylt utlånsærklering (også om man låner lovlige uregistrerte hagler).

3: For de som er født før 1 oktober 1974, holder det med å vise annet våpenkort (også lånelapp da dette er ett fullgodt våpenkort) eller jegeravgiftskort ved kjøp av hagle amo.

 

Jeg ser at det før i diskusjonen er nevnt 1974, men jeg mener å huske at det var 18 års grense allerede i 1986 (mener å huske jeg måtte vente to år lenger enn min 6 år eldre bror på å kjøpe hagle), noe som gir siste fødselsfrist 1, oktober 1972.

Da enkelte fikk disp fra politiet fra fylte 16 år (uten noe papirarbeide ble gjort), så velger jeg likevel å tro at det er født før 1, oktober 1974 som er riktig dato.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hojsan, rakk ikke å rette fort nok ser jeg. Kom på det og rettet det, trodde jeg kunne snike meg under raderen denne gangen. :lol:

 

Må si at dette er det som gjør at Kammeret.no er så bra for jegere og skyttere. Vi lærer av hverandre, og sprer kunskapen rundt oss.

Det er egentlig litt hærlig, at en knapt rekker å rette opp en feil i ett inlegg. Før noen har korrigert feilene. Det er ikke lenge siden, man fikk stå uimotsagt i lange tider.

Dette er bra!

 

P.s. DJT Takker.

Link to comment
Share on other sites

... og utlånserklæring gjelder som midlertidig våpenkort. Våpeneieren skal ikke gi fra seg våpenkortet ved utlån, han beholder kortet men skriver en utlånserklæring i to eksemplarer. Beholder en selv som dokumentasjon på hvor våpenet er hen, og gir en til låneren som dokumentasjon på at det er et lovlig lån. Den som låner våpenet bruker utlånserklæringen som sitt midlertidige våpenkort, både ved bruk av våpenet og ved kjøp av ammunisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

... og utlånserklæring gjelder som midlertidig våpenkort. Våpeneieren skal ikke gi fra seg våpenkortet ved utlån, han beholder kortet men skriver en utlånserklæring i to eksemplarer. Beholder en selv som dokumentasjon på hvor våpenet er hen, og gir en til låneren som dokumentasjon på at det er et lovlig lån. Den som låner våpenet bruker utlånserklæringen som sitt midlertidige våpenkort, både ved bruk av våpenet og ved kjøp av ammunisjon.

 

En utlånserklæring kan skrives av hvem som helst, om man har våpenkort eller ikke. Du kan da låne bort et stjålet våpen uten våpenkort. Den kan derfor lett forfalskes. Derfor SKAL våpenkort følge våpenet og utlånserklæringen.

 

Det står klart i loven, våpenkort skal medbringes våpenet til enhver tid.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal krangle på ting som står i klartekst i loven.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Men nå må vi lese hva som faktisk står skrevet. En utlånserklæring gjelder som våpenkort i fire uker, og fungerer som gyldig våpenkort ved kjøp av ammo.

 

Uthevingene er mine.

 

§ 89. Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

 

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen (våpendeler) til en annen, skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

 

Bevitnelsen skal inneholde opplysninger om

 

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen (våpendeler) som er lånt ut,

d) hva våpnene (våpendelene) skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene (våpendelene) er lånt ut.

 

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil 4 uker fra utstedelsen.

 

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Innehaver av gyldig våpenkort kan ved å fremvise dette sammen med legitimasjon erverve ammunisjon direkte av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 må det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Link to comment
Share on other sites

Finnlight 338WM: Du referer stadig til hva som står i "klartekst" i loven. I Våpenlovens §11 vedrørende utlån står: Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort

 

Så i de (inntil) 4 ukene utlånserklæringen er gyldig, er det denne som er gyldig våpenkort..... Og som da skal følge våpenet til enhver tid.

Link to comment
Share on other sites

Siden det ikke er mulig for noen å vite hvorvidt en utlånserklæring er falsk eller ikke, så får man holde seg for god til å leke detektiv, eller finne på egne regler.

 

I tillegg til utlånserklæringen skal det også vises legitimasjon, og den kan man relativt enkelt forholde seg til om er ekte eller ikke.

 

Dette er forhold de som har laget reglene har tatt høyde for.

Link to comment
Share on other sites

Så i realiteten kan da hvem som helst "konstruere" en utlånserklæring, og kjøpe amo på den.

Akkurat som "hvem som helst" som har Photoshop på datamaskinen og lamineringsmaskin på jobben kan lage et falsk våpenkort. Da er vi vel like langt?

 

Man kan uansett aldri gardere seg 100% mot folk som vil være kjeltringer. Låser du bilen, knuser de bare ruta...

Link to comment
Share on other sites

"Nektet kjøp av ammunisjon"

 

Jeg ble nektet å kjøpe Barrys kuler til hjemmelading, på XXL, pga jeg ikke hadde privat tlf (dvs tlf nr). jeg har bare jobbtelefon og det var ikke nok :?

Hjalp ikke med våpenkort og legitimasjon :shock:

Har du ikke privat telefon får du ikke handlet her :mrgreen:

 

Dermed mistet de enda en kunde :D

Link to comment
Share on other sites

"Nektet kjøp av ammunisjon"

 

Jeg ble nektet å kjøpe Barrys kuler til hjemmelading, på XXL, pga jeg ikke hadde privat tlf (dvs tlf nr). jeg har bare jobbtelefon og det var ikke nok :?

Hjalp ikke med våpenkort og legitimasjon :shock:

Har du ikke privat telefon får du ikke handlet her :mrgreen:

 

Dermed mistet de enda en kunde :D

 

 

:lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er vel helst ikke XXL som vil at det skal være på den måten der men sånn blir det med så mye ukompetente ansatte. Kun en plass jeg har hatt problemer med XXL som ikke har blitt løst på plassen og det er på Lade. Ellers så har jeg fått handla akkurat det jeg vil ha. Om det har vært hagleammo uten våpenkort eller annen ammo med utlånserklæring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Frå siste rundskrivet til POD:

 

"Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting."

 

Kan pistol/revolver nå lånes ut? På mitt våpenkort for 9mm pistol, snaut 2 år gammelt, står det "Utlån ikke tillatt"

Link to comment
Share on other sites

De endrer nok ikke kortene dine, det holder med en skriftlig utlånserklering.

Det står forøvrig mye om dette her på kammeret hvis du klarer å søke. :wink:

Dette var en av endringene som kom 2/7 2009.

 

(http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20090625-0904.html)

 

(Rettet da jeg skrev 'samme kaliber', det riktige er altså våpenkort for tilsvarende våpen... Så kommer sikkert Sir

med en utredning på hva som er tilsvarende? :lol: )

 

Beklager feilen! Tilsvarende våpen er FEIL, noe Hassel og et par andre utrykkelig har gitt meg beskjed om i ettertid. Det var nok noe jeg misforstod i forskriften.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble spurt etter våpen kort da jeg skulle kjøpe die-sett til en kompis som hadde knekt utstøter-tappen på dia si. Da jeg har våpenkort på kaliber .12, .223, 6,5x5,5 og .308 men IKKE 30.06 ble jeg naturlig nok nektet dette.

Saken var at den hang en lapp på den tomme hylla hvor die`ene skulle være om at man skulle ta kontakt med betjening for info og hjelp. Han i utgangspunkte veldig hjelpsomme guttongen (maks 22år) snudde helt om da jeg ikke kunne forevise rett våpenkort. Etter en del frem og tilbake, forlangte jeg å få snakke med butikksjefen. Som sagt så gjort, ekspeditøren ble borte i 10- 15 minutter før han kom tilbake og fortalte at sjefen ikke var til stede i dag men jeg kunne stikke innom over helga. Dette var på en onsdag.

 

Så jeg kommer nok ikke til å bruke noen av XXL-butikkene i Trondheim (eller ellers i landet) hvis det er noe jeg selv skal ha...

Link to comment
Share on other sites

Oooops! Da var ikke lovteksten så klar likevel, eller...? :mrgreen:

 

Finnlight 338WM anskueliggjør et klassisk kommunikasjonsproblem tidligere i denne tråden når han slår fast, helt korrekt, at våpenkort MÅ være med ved ammokjøp. Og derfor ville han avvise kunder med utlånserklæring. Logisk, men feil.

 

Det er bare det at "våpenkort" viser seg å være et juridisk begrep og ikke betegnelsen på et fysisk kort. Hvor mange her på forumet skjønte egentlig det før de dypdykket i PD's tolkningsforsøk? :twisted: Og så krever vi slik dybdekunnskap av kvisefulle nyopplærte ekspeditører? Skjerpings!

 

Først: Man bør aldri forvente service av noen kjede. Det er nemlig imot "kjede" som konsept - varen blir billig fordi alt annet er billig, fra barnearbeidskraften til den underbetalte, uvitende tenåringsekspeditøren. Den behandlingen vi møtes med i kjedene skyldes utelukkende samme grunn til at vi handler der - pris. Skikkelig boomerangeffekt, altså.

 

Dessuten: Hvor mye tror dere egentlig en butikkkjede, rammet av Gulliversyndromet, merker til at noen fornærma skyttere plutselig bestemmer seg for å handle hos konkurrenten? Forbrukermakt er oppskrytt.

 

Til sist: Kjøp ammo av folk med peiling. De dedikerte og uavhengige jakt- og våpenforretningene er som oftest litt dyrere, men sjelden mye. Og så er de bemannet med så ubeskrivelig mye proffere folk. Nesten garantert aktive jegere og skyttere. Folk som ikke har et teoretisk forhold til våpen. Det kan man fort SPARE penger på - slippe kjøp av uegnet våpen, f.eks.. Men de små spesialforretningene kan ikke presse pris inn i eventyrland, og skvises ut eller blir til kjeder. Slik ødelegges kompetansen bak disken. Vi glemmer så fort at kvalitet koster.

 

Vi skyttere er fenomenalt gniene når det kommer til å spare en lusen femtilapp på en 50-pakning med jaktmatch, mens vi gladelig betaler 25 kr for en halvliter flaskevann på Spilloil :!:

 

Som man reder, så ligger man. 8)

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra lovdata: Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Som betyr: rifle, hagle, pistol, revolver osv.... IKKE kaliber :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En ting er hva lovdata sier. Noe helt annet er hva som praktiseres rundt omkring.

 

Jeg har opplevd å bli nektet å kjøpe haglammo på XXL Tiller, og det selv om jeg hadde med både våpenkort og jegerkort, riktignok ikke våpenkort til hagle (nå er jeg født i god tid før 1974 da!), men til x antall rifler.

Dvs etter litt diskusjon fikk jeg kjøpt likevel, etter å ha vist ekspeditøren kortstokken, og at det er samme nummer på alle kortene (kortnummeret ja, ikke våpennummer...).

 

Og det rare med dette var at da jeg skulle ha kuler til 2 kalibre jeg selv ikke har, ja, så var det helt greit, på mitt samme våpenkort.

 

Har mange ganger, og i forskjellige våpenforetninger, kjøpt ammo til kalibre jeg ikke eier. Når en bor 12-15 mil unna nærmeste XXL hender det stadig at kompiser sender med handleliste når en drar på bytur. Hverken jeg, eller noen av de som har handlet for meg, har noen gang blitt nektet å kjøpe ammo til kalibre vi ikke har eid, hatt våpenkort for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...