Jump to content

Nektet kjøp av ammunisjon


Hollup

Recommended Posts

Var idag på XXL på Tiller i Trondheim og skulle kjøpe inn litt hagleammunisjon til gåsejakta. Man må jo vise frem gyldig dokumentasjon på at man er jeger for å få kjøpt ammunisjon, noe som vanligvis ikke er et problem. Men da jeg skulle vise frem dokumentasjonen min idag tok jeg frem jegeravgiftskortet, slik som jeg bestandig har gjort. Da sa han i kassen at jeg måtte ha våpenkort for å få kjøpe. Jegeravgiftskortet kunne jeg kun bruke hvis jeg var født før 1974 sa han.

 

Det som er cluet mitt er at jeg har lagt igjen våpenkortet mitt i Nord-Norge sammens med hagla mi, og skulle kjøpe med meg noe ammunisjon nå når jeg drar hjem på ferie.

 

Står også en lapp på kassen på XXL at man må kunne forevise våpenkort ved kjøp av ammunisjon, men hvis man har en uregistrert hagle kjøpt før 1990 holder det med jegeravgiftskort. Skjønner meg ikke på den forskjellsbehandlingen.

 

når jeg leser på Brønnøysundsregisteret står det følgende:

Jegeravgiftskortet kan også brukes til å dokumentere at du er registrert jeger ved søknad om erverv av våpen hos politiet og i butikken ved kjøp av ammunisjon.

Dierktoratet for naturforvaltning og norge.no skriver det samme som i brreg. Kan heller ikke skylde på uvitenhet fra mannen i våpenavdelingen da han har jobbet der i flere år.

 

Hva mener dere om denne saken?

Link to comment
Share on other sites

Forskriften er vel ganske så rett frem den....

 

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror XXL har sitt på det tørre her. Sitat Våpenforskriften:

 

Kapittel 5. Erverv av ammunisjon

 

§ 31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet. For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

 

Man skal i utgangspunktet vise våpenkort for alt kjøp av ammunisjon, det er dog gitt unntak for lovlig uregistrerte hagler hvor det holder med jegeravgiftskort. Men for å kunne eie en lovlig uregistrert hagle må man ha vært minst 16 år i 1990, altså være født i 1974. I 1990 ble det innført registrering på alle hagler, også tidligere uregistrerte ved overhendelse.

Link to comment
Share on other sites

Men lurer da på hvorfor brønnøysundregisteret kan tillate seg å skrive at man kan ervere ammunisjon med jegeravgiftskortet og legitimasjon da?

 

Jeg ble selvfølgelig ikke sur da jeg ikke fikk kjøpe og alt det der. Bare ble litt paff siden jeg alltid har brukt jegeravgiftskortet, og det ikke har vært spørsmål engang. Kjøpte senest i forrige uke 750 leirdueskudd med bare jegeravgiftskortet. Samme kjede, annen butikk.

Link to comment
Share on other sites

Du må skille mellom generell informasjon og de faktiske reglene. BRREG skriver ikke at avgiftskort er eneste krav for kjøp av ammunisjon, kun at det kan brukes til det. Og for folk med lovlig uregistrert hagle er det helt korrekt. Men jeg er enig i at det kan være litt misvisende.

 

Jeg har sagt det så mange ganger at jeg begynner å bli lei: Lovdata er din venn. Lær deg å gå til kilden når du lurer på noe.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat dette har vært diskutert her på forumet for litt siden også, og det ble mange sider med innlegg frem og tilbake.

Jegeravgiftskort holder for å kjøpe ammunisjon til hagle, det er INGEN begrensinger i forhold til når man er født eller om hagla er registrert eller ikke!

Så det er nok enda engang XXL som er "føre vár" for å ikke risikere å havne i trøbbel med onkel blå.

 

Noe sier meg at XXL har hatt en del "svin på skogen" tidligere i forbindelse med ammunisjon, og at de derfor nå er ekstra nøye for å ikke risikere å miste bevillingen sin for å handle med våpen og ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jegeravgiftskort holder for å kjøpe ammunisjon til hagle, det er INGEN begrensinger i forhold til når man er født eller om hagla er registrert eller ikke!

Joda, Fulmen har blant annet påvist dette - men jeg kan jo gjengi bestemmelsen en gang til (såkalt "teskjemodus"!):

 

"For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort".

 

For at haglen skal kunne være lovlig uregistrert, må den altså være overført på den håpefulle ammo-kjøper før 1/10 - 90, og i tilfelle måtte vedkommende være fylt 16 år ved overdragelsen, dvs. han kan ikke være født senere enn 30/9 - 74.

 

Er dette så vanskelig, da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er den "slemme" ekspeditøren i dette tilfellet, og her har jeg nok mitt på det tørre.

 

At andre butikker er mere slephendt en jeg, det får bli Deres problem den dagen onkel blå kommer for å sjekke amo-protokollen.

 

Jeg følger forskriften/loven. Og loven er klar. For å lovlig eie ureistrert hagle, må man være født i -74 eller før.

 

Så til dere sytpeiser: les loven før dere klager å syter.

Link to comment
Share on other sites

En høyst reell problematikk, som har om jeg ikke husker feil vært behandlet hos JD eller pod. Og resultatet er vel innlemmet i jegerprøveboka.

I følge jegerprøveboka/kurset i 2006, ble det opplyst at for kjøp av hagle amo, var det nok med jegeravgiftskortet.

Men dette var før siste forskrift, hva pod mener i dag, bør vel sjekkes ved forespørsel.

 

Men man må jo uansett ha utlånsærklæring på hagla om den ikke er ens egen, og denne utlånsærklæringen gjelder jo som våpenkort (man skriver kun inn at hagla er lovlig uregistrert der man normalt skriver våpenkortnummeret). Og da trenger man kun å ha denne utlånsærklæringen (samt legg) med seg for å kjøpe amo til lovlig uregistrert hagle (om man ikke er eieren da).

 

 

Butikken noterer da navn på eier, og låner i sine bøker (sansynligvis bør de også notere ned våpennummeret).

 

Eller hva Finnlight?

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ,som er født etter 1974, kan da fortsatt lovlig låne en uregistrert hagle eller hur?

Jepp, og da skal du selvfølgelig ha med deg utlånserklæring. Utlånserklæring gjelder som midlertidig våpenkort (§ 85) og burde være nok til å få kjøpt ammunisjon. Eller hva Finnlight?

 

 

Jeg er den "slemme" ekspeditøren i dette tilfellet

Haha, helt konge. Tenk litt på det neste gang dere klager over en person, det kan godt hende at du møter ham her inne.

Link to comment
Share on other sites

I de ti årene jeg har vært våpeneier har jeg alltid blir bedt om å vise våpenkort for det kaliber jeg skal kjøpe ammunisjon, de første årene var det riktignok bare pistoler og det er mulig det har vært strengt der hele tiden, men det er i alle fall det jeg er vant med.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er slik i alle xxl, eller andre butikker for den slags skyld, men der jeg handler har de registrert på sin datamaskin hvilke kaliber jeg pleier å kjøpe ammo og ladekomponenter til så jeg "bekrefter" bare at jeg er rett person med id som vi vel alle har i en eller annen form. Første gang jeg handler til et nytt kaliber må jeg vise våpenkort, deretter kun id.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått presisert følgende:

Guttungen født 1991 - 19 år gammel - og med lovlig

registrert hagle stående i skapet og med våpenkort liggende

i skapet, kan heretter ikke kjøpe ammo på jegeravgiftskortet.

Våpenkortet må ut av skapet og inn i lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

har vertfor xxl på lade, jeg skulle kjøpe jaktmatch til min 30-06.

Men da jeg viste frem våpenkortet så påsto de at jeg hadde forfalsket dette!!!!

Så de ringte inn til politiet og fortalte om hendelsen først så kom det en patrulje og det ble avhør før de presterte å sjekke sitt eget system da de fant ut at jeg faktisk hadde flere våpen registrert!!!

Fikk beklagelse og fikk dra tilbake til butikken der bilen også sto, da gikk jeg på nytt inn i butikken og skuille kjøpe meg de skuddene men traff samme gubben igjen, han kunne fortelle meg at jeg ikke fikk kjøpe for han kunne besteme uten noen form for grunn at jeg ikke fikk kjøpe ammo i hans butikk!!!!

Har etter det aldri aldri satt min fot i den butikken igjen og kommer nok aldri til å gjøre det!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tillater meg å ta opp denne tråden litt.

 

I går ble jeg, i samme butikk, nektet å kjøpe .308 ammunisjon. Dette er til en rifle jeg har lånt av en slektning til bruk under årets hjortejakt. Jeg fremla en detaljert utfylt utlånserklæring med alle opplysninger i henhold til Våpenforskriftens §85. Men jeg ble nektet kjøpe ammunisjon, da det ble påstått at jeg i TILLEGG til utlånserklæringen måtte ha med originalt våpenkort.

 

I forskriften står da : Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

 

Slik jeg leser dette, så er utlånserklæringen ett fullt gyldig våpenkort i det tidsrom denne gjelder for (maks 4 uker). Og at originalt våpen skal beholdes av våpenets juridiske eier. På bakgrunn av dette skal jeg vel også få kjøpe ammunisjon? Eller er jeg på "ville veier"?

 

Kan legge til at jeg i tillegg har egne våpenkort på: .223, 6,5x55 og .30-30. Og betalt jegeravgift for 2010.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest et eller annet sted at det forhandleren sier er riktig.

"Alle" kan enkelt fabrikere en utlånserklæring med riktig våpen nr på et feks stjålet/uregistrert våpen, men det er kun de spesielt inntreserte som tar seg bryet med å fabrikere et våpenkort. Hvor nøye gjennomtenkt dette er, det er en annen diskusjon :|

Som sakt, jeg mener å ha lest dette i et eller annet skriv.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok butikken som er på ville veier og ikke du.

At personer med så lite kompetanse får lov til å stå bak våpenskranken er utrolig. At de er for strenge er vel ikke det verste, men kan fort gå andre veien når de har så liten kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest et eller annet sted at det forhandleren sier er riktig.

"Alle" kan enkelt fabrikere en utlånserklæring med riktig våpen nr på et feks stjålet/uregistrert våpen, men det er kun de spesielt inntreserte som tar seg bryet med å fabrikere et våpenkort. Hvor nøye gjennomtenkt dette er, det er en annen diskusjon :|

Som sakt, jeg mener å ha lest dette i et eller annet skriv.

 

Om du har lest dette er det stor sansynlighet for at det noens private synsing som har kommet frem

 

Våpenkortet skal være hos eieren av våpenet, gjerne sammen med en kopi av utlånserklæringen (fint å ha i tilfelle kontroll i hjemmet)

 

edit Fra det samme rundskrivet det henvises til senere i tråden

 

Mangler våpen eller våpendeler som står oppført på

vedkommendes våpenkort, skal vedkommende avkreves en fyldestgjørende forklaring på

hvor gjenstandene befinner seg. Det bør i så fall gjøres avtale om at vedkommende viser

frem de aktuelle gjenstander til politiet så snart som mulig, eventuelt ved ny kontroll på

bopel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er slik i alle xxl, eller andre butikker for den slags skyld, men der jeg handler har de registrert på sin datamaskin hvilke kaliber jeg pleier å kjøpe ammo og ladekomponenter til så jeg "bekrefter" bare at jeg er rett person med id som vi vel alle har i en eller annen form. Første gang jeg handler til et nytt kaliber må jeg vise våpenkort, deretter kun id.

 

dette er fyfy, helt feil og en praksis XXL har fått kjeft for før.

 

Våpenkortet skal forevises hver gang, fordi de vet ikke om du er snill og grei, har solgt det aktuelle våpenet, fått det inndratt eller er nå narkoman som finansierer dop med å gjøre ammokjøp.

Link to comment
Share on other sites

Glock34: Når det gjelder utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/hagle, er det ett krav om å inneha gyldig våpenkort for tilsvarende våpen. Ikke for "vanlig" rifle/hagle så fremt man oppfyller "kravene" til å inneha våpen. Som f eks registrert jeger hvis man låner våpenet for brukt til jakt.

 

Ellers så burde jeg selvfølgelig, i etterpåklokskapens navn, ha tatt kopi av originalt våpenkort. Men vi hadde ikke tilgang på kopimaskin/scanner når vi ordnet dette.

 

Har ikke bestemt meg om jeg skal gå tilbake for å krangle litt vedrørende dette, men det hare vel ingen hensikt....

Link to comment
Share on other sites

Glock34: Når det gjelder utlån av pistol, revolver og halvautomatisk rifle/hagle, er det ett krav om å inneha gyldig våpenkort for tilsvarende våpen. ..

 

Tror du skal slite med å finne krav om at man skal ha våpenkort ang halvautomatisk rifle/hagle

 

Men det er utlåners ansvar å forsikre seg om at vedkommende man låner ut til har eller ville fått godkjennelse for å kjøpe våpen, i utgangspunktet kan man låne ut jaktvåpen til person som kun har avlagt jegerprøven og betalt jegeravgift, men man er da pliktig til å undersøke at personen ikke har fått eventuelle tidligere våpenkort inndratt eller at det på annen måte ligger sperre på at vedkommende ville fått invilget søknad

Link to comment
Share on other sites

Frå siste rundskrivet til POD:

 

"Politidirektoratet forstår forskriften § 85 fjerde ledd om utlån av pistol, revolver og

halvautomatisk rifle/-hagle slik:

Pistol og revolver, uten hensyn til type og kaliber, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for pistol og/eller revolver.

Halvautomatisk rifle/-hagle som er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med gyldig

våpenkort for våpen (uansett mekanisme) ervervet til jakt.

Halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt, kan utlånes til andre med

gyldig våpenkort for halvautomatisk rifle/-hagle som ikke er godkjent til jakt og som

er ervervet til øvelses- og konkurranseskyting."

Link to comment
Share on other sites

Dette var ett klippet utdrag fra Våpenforskriftens §85. Der står følgende:

 

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

 

Edit: Så ikke innlegget ovenfor før etter jeg hadde postet mitt

Link to comment
Share on other sites

har vertfor xxl på lade, jeg skulle kjøpe jaktmatch til min 30-06.

 

, han kunne fortelle meg at jeg ikke fikk kjøpe for han kunne besteme uten noen form for grunn at jeg ikke fikk kjøpe ammo i hans butikk!!!!

Har etter det aldri aldri satt min fot i den butikken igjen og kommer nok aldri til å gjøre det!

 

 

Til dere som er misfornøyd med denne butikken så finnes det en utmerket butikk med god service i andre enden av Haakon 7. gate. (ABC Fritid) :twisted:

 

 

Og for ordens skyld: Jeg er ikke tilknyttet noen av butikkene.

Link to comment
Share on other sites

@Ruger no1: Dette er heller ikke lovlig praksis fra butikkens side... Om du viser kun leg, så kan ikke de kontrollere om du har fått kortene indratt eller ei. Enten pga vandel, mangelnde akrivitet (hånd-/konkurransevåpen) eller at våpnet er solgt.

 

det kan man da selvom man selger rifla ? ;p (egentlig ikke) men jeg solgte min rifle for 2 år siden, venter fortsatt på tilbakemelding om og må levere inn kortet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pejo: Ja, jeg kjenner godt til den butikken i andre enden av Haakon VII's gate.... Og det er ikke noe tvil om at de kommer til å få hyppigere besøk fra min side! :) Var på XXL Tiller kun fordi jeg holder til på den siden av byen. Og ligger dermed på veien til skytebanen. Men fra nå av blir det en omvei via Lade neste gang det er behov for påfyll!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...