Jump to content

Nektet kjøp av ammunisjon


Hollup

Recommended Posts

På rene våpenforretninger,som kun selger våpen/ammo og anna skyterelaterte produkter, skulle en tro at de ansatte var drilla til det mest grunnleggende iallefall,har lettare for å sjå at feil kan skje på andre utsalgsteder som kun har ammo i tillegg til mykje anna ikkje-skyterelatert...

Link to comment
Share on other sites

Har aldri merket forskjell i så måte på XXL eller Rogne våpen, eller Jaktpartner for den del (den gang de fantes).

 

XXL både på Tiller og på Lade har ganske stor våpenavdeling, og noen ganske så flinke ekspeditører der. Men det finnes selvsagt de som ikke vet bak fram på ei børse også...

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med med på denne tråden og lurer litt på om jeg er alene om å være på en annen planet? :shock: Bruker den lokale våpenpusheren og har aldri blitt spurt om å vise noe som helst uansett hva jeg kjøper. Fordelen med å være kjent i nærmiljøet :D

Kjøpte mine første 3 håndvåpen som 16-åring i 1973 hos Gressvig i Oslo (søknaden i min fars navn) og fikk med meg en .22LR, .357 Mag og .45 ACP med flere hundre skudd på toget hjem. Siden har jeg prøvd å følge med i stadig nye regler om ammo og ladekomponenter, fra oppmøte hos lensmann via tilnærmet fritt salg til våpenkort på spesifikt kaliber. Etter et mislykket sidesprang hos XXL for noen år siden (Forsøkte å kjøpe ny messing i et kaliber jeg ikke hadde (ennå)) er jeg nå trygt tilbake i den lokale sjappa hvor jeg blir behandlet som jeg mener jeg fortjener. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom tråd.

Men der er Lover og Forskrifter som skal følges.

Nå jobber jeg i våpen disken i en XXL butikk.

Og vi har klar instruks på at våpenkort eller utlåns kvitering på angjeldene kaliber skal fremlegges ved kjøp av ammo og prosjektiler.

Hagle amo kan selges uten våpen kort til de som var over 18 år i 1990. Så fremt de fremlegger gyldigt jegeravgifts kort.

 

Det med telefon nr er et påbud fra politiet. Og vi må registrer telefon nr på kjøper. Ellers får vi ikke avslutte salget.

 

Klart man kan være uheldig å treffe en kunskaps løs ungdom. Men det gjør en i alle butikker og på alle kontorer.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig det der med telefon nr.. aldri blitt spurt om det noe annet sted enn på xxl...

Er nå ikke bare kunskapsløs ungdom der, men grettne gubber som kommer med 30-06 når en skal ha 308 og blir forbanna når en prøver å få riktig ammo.. egen erfaring og satt som eksempel, skal ikke kun ta ungfolka!

 

Kunne være minstekrav om å kunne lover som bestemmer kjøp og salg av våpen/ammo og de kaliberene de faktisk har..

Lokale våpenbutikker er der en bør handle etter min erfaring.

Xxl NEI TAKK.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en opplevelse på g-max for 2 år tilbake. hadde fått en hagle av far til min 17 års dag også skulle jeg på g-max og kjøpe noe ammo til leirdue skyting. fikk ikke kjøpt selv om jeg viste avgifts kortet og våpenkort, jeg stusset litt på det og sa til han at i følge loven så har jeg lov til og ferde rundt i skog og mark alene med hagle på småvilt jakt, men hjelper jo ikke noe serlig når jeg ikke får kjøpt noe ammo. da rynket han litt på nesen og sa at jeg måtte være 18-år for og kjøpe hagle ammo og så måtte jeg ha en godt dag. så jeg kikket litt dumt på han og sa" du får også ha en fin dag også får du lese litt på regler før du tar å legger deg i natt". da kikket han bare dumt på meg når jeg gikk ut av butikken.

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom tråd.

Men der er Lover og Forskrifter som skal følges.

Nå jobber jeg i våpen disken i en XXL butikk.

Og vi har klar instruks på at våpenkort eller utlåns kvitering på angjeldene kaliber skal fremlegges ved kjøp av ammo og prosjektiler.

Hagle amo kan selges uten våpen kort til de som var over 18 år i 1990. Så fremt de fremlegger gyldigt jegeravgifts kort.

 

er det ikke minumun 16 år i 1990 som gjelder?

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom tråd.

Men der er Lover og Forskrifter som skal følges.

Nå jobber jeg i våpen disken i en XXL butikk.

Og vi har klar instruks på at våpenkort eller utlåns kvitering på angjeldene kaliber skal fremlegges ved kjøp av ammo og prosjektiler.

Hagle amo kan selges uten våpen kort til de som var over 18 år i 1990. Så fremt de fremlegger gyldigt jegeravgifts kort.

 

Det med telefon nr er et påbud fra politiet. Og vi må registrer telefon nr på kjøper. Ellers får vi ikke avslutte salget.

 

Klart man kan være uheldig å treffe en kunskaps løs ungdom. Men det gjør en i alle butikker og på alle kontorer.

Jeg trodde det var for enklere å registrere salg på kunder at dere bruker telefonnummer. :wink:

Den regelen har to andre forhandlere i Tromsø ikke hørt om forøvrig...

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom tråd.

Og vi har klar instruks på at våpenkort eller utlåns kvitering på angjeldene kaliber skal fremlegges ved kjøp av ammo og prosjektiler.

Hagle amo kan selges uten våpen kort til de som var over 18 år i 1990. Så fremt de fremlegger gyldigt jegeravgifts kort.

 

Det med telefon nr er et påbud fra politiet. Og vi må registrer telefon nr på kjøper. Ellers får vi ikke avslutte salget.

 

 

og det står hvor i forskriften?

finnes ikke forskrift om att man må ha telefon for å handle våpen/ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Gammel tråd,men...for å ta et anna spørsmål omkring ammo-kjøp: har en et våpenkort på rifle i 30.06, kan en da kjøpe anna ammo i samme kaliber(f.eks .308,30-30 etc) men med anna hylse?

 

Jeg har en 308 der jeg har en adapter for å skyte med 32 ACP, adapteren er ikke registreringspliktig, og jeg hadde ikke våpenkort for 32 ACP da. Våpenkontoret ville ikke utstede kjøpetillatelse, det gjorde de bare for haglepatorner til de uten jegerkort eller andre våpenkort og lovlige hagler, og XXL ville ikke selge. Jeg klaget til POD og fikk faktisk medhold, begrunnelsen var at når jeg lovlig kunne skyte med et kaliber jeg ikke hadde våpenkort for hadde jeg også krav på å få kjøpe ammo.

 

Nå har jeg konvertert en 308 med et såkalt kammerinnlegg til å ta 7,62x39 (Kalshnikov), billig treningsammo, og det har gått greit å kjøpe ammo til det, men det er strengt tatt litt på kanten, jeg har jo ikke våpenkort til 7,62x39. Den børsa er det litt "morsomt" rundt, det er en Mauser som var i kaliber 8x57, men i våpenkortet bare oppført som 8 mm. Da jeg byttet løp fikk jeg kort på "våpendel" i 308, men beholdt det gamle der det står 8 mm. Onkel vil nok ikke skjønne bæret om han skulle kontrollere den nå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt morsom tråd.

Og vi har klar instruks på at våpenkort eller utlåns kvitering på angjeldene kaliber skal fremlegges ved kjøp av ammo og prosjektiler.

Hagle amo kan selges uten våpen kort til de som var over 18 år i 1990. Så fremt de fremlegger gyldigt jegeravgifts kort.

Det med telefon nr er et påbud fra politiet. Og vi må registrer telefon nr på kjøper. Ellers får vi ikke avslutte salget.

og det står hvor i forskriften?

finnes ikke forskrift om att man må ha telefon for å handle våpen/ammunisjon.

Hypotetisk case:

 

En stor ammunisjonsprodusent velger å tilbakekalle en stor lot ammunisjon de har levert til XXL. XXL blir bedt om å ta kontakt med alle personer som har kjøpt ammunisjon av denne lot'en. Denne lot'en er av den farlige typen med en overladning i de fleste våpen. Herr H. Emmelig, som ikke ville gi fra seg sitt telefonnr. ved kjøp av ammunisjon innen denne lot'en, stiller på skytebanen og aner fred og ingen fare mtp. oppringning fra skumle selgere fra sportsbutikken. XXL møter på problemer med å kontakte denne personen, som nå legger an og brenner av ammunisjon med et farlig overtrykk. Herr H. Emmelig har også valgt å få sitt tlf. nr fjernet fra alle offentlige telefonlister. Hva kan skje med Herr H. Emmelig?

 

Selvfølgelig er denne casen meget usannsynlig, men reell. Jeg har ikke noe problem med å gi fra meg telefonnr. fra sportsbutikken jeg kjøper ammunisjon av. Har jeg valgt å gi fra meg personlig informasjon i form av et våpenkort til selger, har jeg samtidig ikke et problem med å gi fra meg mitt tlf. nr. Om jeg føler meg utrygg på de jeg gir fra meg tlf. nr mitt til, kan jeg i samme håndvending reservere meg fra at de ringer meg opp i salgsøyemed.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Denne lot'en er av den farlige typen med en overladning i de fleste våpen.

Nå er jeg kanskje i overkant kynisk, men jeg tenker at dersom en stor ammoprodusent greide å lage en hel lot med farlig overtrykk i de fleste våpen og ikke oppdaget dette før den var i handelen i Norge, ville de allerede ikke lenger være en stor ammoprodusent :lol:

 

I alle tilfelle skal jo XXL føre ammunisjonsprotokoll, der vil det vel fremgå hvilke personer som har kjøpt hvilken ammunisjon. I et tilfelle som det over må det vel være selvsagt at både importør og forhandlere kontakter politiet lokalt og orienterer om saken. Politiet kan da kontakte de som har kjøpt ammoen men som man ikke har telefonnummer til.

 

Eventuelt kan XXL annonsere tilbakekallingen på Kammeret ;)

Link to comment
Share on other sites

og det står hvor i forskriften?

finnes ikke forskrift om att man må ha telefon for å handle våpen/ammunisjon.

Hypotetisk case:

En stor ammunisjonsprodusent velger å tilbakekalle en stor lot ammunisjon de har levert til XXL. XXL blir bedt om å ta kontakt med alle personer som har kjøpt ammunisjon av denne lot'en. Denne lot'en er av den farlige typen med en overladning i de fleste våpen. Herr H. Emmelig, som ikke ville gi fra seg sitt telefonnr. ved kjøp av ammunisjon innen denne lot'en, stiller på skytebanen og aner fred og ingen fare mtp. oppringning fra skumle selgere fra sportsbutikken. XXL møter på problemer med å kontakte denne personen, som nå legger an og brenner av ammunisjon med et farlig overtrykk. Herr H. Emmelig har også valgt å få sitt tlf. nr fjernet fra alle offentlige telefonlister. Hva kan skje med Herr H. Emmelig?

slb

Det er vel en fin ting da at vi ikke oppgir våpenkort nr eller noe slikt ved kjøp da.... slik at de ikke kan finne ut av det den veien....

Link to comment
Share on other sites

Hypotetisk case:

Det kan riktignok være noen fordeler ved å legge igjen telefonnummer, men at dette skulle være påkrevd ser jeg ikke. Det er mer enn bare ammo som kan måtte tilbakekalles pga farlige feil, i følge ditt argument burde feks ICA kreve telefonnummer i tilfelle de selger et parti med skjemt saltpølse.

Link to comment
Share on other sites

De ganger jeg har handlet kuler på XXL i Sarpsborg spør dem etter tlfnr for at kunne finne meg i datan, så de slipper legge opp meg der igjen.

 

 

Og så slipper du å dra fram det aktuelle våpenkortet fra "kortstokken", de har det allerede registrert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er stor forskjell på XXL butikkene. I Bergen har eg god erfaring med XXL Lagunen, men i Åsane er det litt mer hips om happ. Ble nektet å kjøpe kuler der i cal 30, med våpenkort på 3006, hadde heldigvis og med kort på 308 og fikk dermed kjøpe kuler. De mete at man bare fikk kjøpe cal 30 kuler med våpen kort i 308 win.

 

Tror de i Åsane burde få ut Monsen, slik aqt han kunne gitt de et kurs i våpen, ammo, kuler e.t.c

 

Synes at de er greit at de er strenge på kjøp av ammo, man vil jo egentlig ikke at hvem som helst kan kjøpe kuler og krutt.

 

Eller har får man utmerket service på Våpensøylen i Bergen, de de ansatte har god kompetanse på det meste.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

@istmus, sier telefonnr, han finner meg og jeg viser våpenkort for aktuell kaliber. Fikk ikke kjøpe .38spl kuler (kun kuler) med våpenkort på en Walther 22lr. Så min erfaring er at Svenske bak disken der er noelunde nøye med ammosalg. trur dem jakter også, så dem har da litt peiling på den typen ammo og utstyr virker det som.

Link to comment
Share on other sites

mye tull om xxl her.

 

Selv har jeg lagt igjen flerfoldig mye papirlapper på xxl Lade i trondheim.

Med unntaket som gjelder alle store butikker at det kan være litt vanskelig å få hjelp så har jeg ALDRI opplevd problemer.

 

Har med leg og våpenkort. går ut med ammo eller våpen. Tadah!

 

Men med det sagt. ABC har sinnsykt god og personlig kundeservice.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften skiller mellom ammunisjon og komponenter:

- Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

- Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

Dette kan tolkes til at man kan kjøpe alt av komponenter uavhengig av hva våpenkortet inneholder av våpen.

Link to comment
Share on other sites

De mete at man bare fikk kjøpe cal 30 kuler med våpen kort i 308 win.l
en kamerat av meg ble nektet å kjøpe .224 kuler til sin .223 rem :P han bakom disken mente det ikke stemte med våpenkortet :lol:

Skremmende, har selv vært borti diverse velmente forslag fra XXL ansatte til alternative komponenter.

 

Large rifle hetter til 9X19 f. eks.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reglene på lyddemper?

På XXL i Stavanger fikk jeg kjøpe 22lr lyddemper uten å vise hverken leg. eller våpenkort, men på XXL i Haugesund måtte jeg vise både leg. og våpenkort på akkorat lik demper.

Regner med at du da hadde et problem? Siden du neppe hadde våpenkort på demperen?

Link to comment
Share on other sites

Det villeste ammunisjonskjøpet jeg har vært borti var da kunden uttalte: "Jeg har ikke våpenkort for det kaliberet, men jeg er formann i skytterlaget."

 

Kanskje godt at det ble betalt kontant, for jeg regner med at kassereren i skytterlaget ville stusset litt om han fikk faktura på 60 stk. 9,3x72R.

Ikke noe rart vel? Skytterlag holder en betydelig mengde ammunisjon i forskjellige kalibre til jegertrening/oppskyting. T.d. Har ikke eget skytterlag hverken 375HH, 308w, 3006, men kjøper og selger betydelige kvanta av disse (og selvsagt 6.5x55).

Men jeg stusser over at han fikk handle uten ett våpekortnr å sette handelen på.

 

Selv kjøper jeg 22lr, 32SWWC, 9x19 o.s.v. til skytterlaget, men må bruke private våpenkort i korrekte kalibre ved handel der skytterlaget selv ikke har våpenkort i kalibret.

 

Noen som vet om der finnes en korrekt fremgangsmåte for at ett skytterlag skal kunn ekjøpe amo i kalibre de selv ikke har våpenkort til? (Som service til klubbens medlemmer / amo til rekruttkurs).

 

Fant det selv, grei skuring. (Men hvordan dokumenterer man korrekt at man er den man er i skytterlaget?)

33. Erverv av ammunisjon innen godkjente skytterorganisasjoner

 

Godkjent skytterorganisasjon kan hos forhandler erverve ammunisjon til skytevåpen godkjent til bruk i organisasjonen, for salg til foreninger tilsluttet egen organisasjon.

 

Forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon kan hos forhandler eller moderorganisasjon erverve ammunisjon til skytevåpen godkjent til bruk i foreningen, for salg til personer som nevnt i tredje ledd.

 

Medlem av slik forening som nevnt i annet ledd kan erverve ammunisjon hos foreningen til våpen vedkommende har våpenkort for. Til bruk under skyteprøve til storviltjakt kan foreningen også selge ammunisjon i rimelig mengder til andre, dersom disse er innført i Jegerregisteret og kan fremlegge våpenkort på det våpen det skal erverves ammunisjon til. Person som ikke har våpenkort, kan av foreningen få utlevert den ammunisjon vedkommende har behov for på skytebanen samme dag.

 

Det er ikke nødvendig med ervervstillatelse for erverv som nevnt i første ledd, annet ledd og tredje ledd første og annet punktum.

 

Forening fører alt ammunisjonssalg og -utlevering for privat oppbevaring i en ammunisjonsprotokoll, jf. § 41.

Link to comment
Share on other sites

Etter et mislykket sidesprang hos XXL for noen år siden (Forsøkte å kjøpe ny messing i et kaliber jeg ikke hadde (ennå)) er jeg nå trygt tilbake i den lokale sjappa hvor jeg blir behandlet som jeg mener jeg fortjener. :lol:

Hylser uten ladning/tennmiddel er da ikke regulert i våpenloven.

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39.

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen: det ble stille på deg. Hvilken xxl butikk jobber du i?

XXL Lagunen. Forøvrikt har ikke jeg kunder jeg har " Fans" :overrasket::P:P

Stille Jeg. Det har jeg aldri vært beskyldt for å være :D

Men har ikke vært i nærheten av denne tråden siden jeg var innne å skrev

 

Det med telefon nr reagerte jeg og på. Og tok det opp med lokal Sjef. Svaret jeg fikk var at dette var et krav fra bevilgene myndighet. Med andre ord Politiet. Og jeg har siden ikke brydd min spekulator mer om dette punktet.

Jeg har nok mer kontroll enn gjenomsnitt ekspeditøren. Og prøver å hjelpe det som dukker opp av "pasienter". Det er mang en kunde som kommer inn å forlanger det mest utrolige kombinasjon av amo. En titt på våpenkortet så er vi normalt i mål. Men der er og våpenkort ute som ikke lar seg dekode i retning av våpenets korekte amo type.

Når kunden heller ikke vet nøyaktig betegnelse er det morsomt.

Et eksempel.

Eg skal ha 7,92. Ok. Kortet 8mm. Litt diskusjon . Og litt titt på amo typer. Vedkommende hadde en drilling med 8mm krage patron. Slikt forventer jeg ikke at en ikke jeger takler, eller pistolskytter for den del.

Et til.

Har du 9mm. Klart det. Men kan du gi meg litt nærmere beskrivelse. Ja eg har en gammel revolver. Den er Engelsk. Viste han noen bilder og litt amo typer. 38 S&W spesial var svaret. Kortet viste 9mm revolver.

Så ikke skyt pianisten hver gang. Det kan hende at kunden eller våpenkort utsteder har laget noen noter som ikke lar seg spille.

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen: det ble stille på deg. Hvilken xxl butikk jobber du i?

 

Det med telefon nr reagerte jeg og på. Og tok det opp med lokal Sjef. Svaret jeg fikk var at dette var et krav fra bevilgene myndighet. Med andre ord Politiet. Og jeg har siden ikke brydd min spekulator mer om dette punktet.

.

 

Dette er tull. Det er bare Axapta som er satt opp slik at du får ikke lagret kunden uten tlf nr. Det finnes ikke noe krav fra bevilgende myndighet på dette. Har selv vært våpenansvarlig i XXL systemet, i tillegg har jeg egen bevilling. Svaret du fikk, var nok bare for å få deg til å slutte å mase.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reglene på lyddemper?

OT, men lyddemper er i fritt salg, altså er det ikke fra myndighetenes side krav om hverken leg eller våpenkort. Hva forhandler finner på er opp til dem.

 

Så en morsom video på Youtube om folk som kommer inn i amerikanske våpenbutikker og spør etter ammo til våpenet sitt, også aner de ikke hva den spiser. Spør etter 9mm men vet ikke hva slags 9mm, blir bedt om å ta med våpenet, også viser det seg at det er 9X18 makarov.

 

Skjønner ikke at ikke folk som skal eie våpen setter seg inn i hva det er våpenet spiser og hvordan de skal få tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Reglene for lyddemper er vel ikke endret? Forhandler skal vel som før notere i logg hvem som handler?

 

Nei :wink:

 

Og som vanlig på Kammeret er tråden fullt av rykter og feiltolkninger om selv de enkleste problemstillinger.

 

Vedlegger link til hvordan våpenlov/ forskrift skal tolkes både for hva som er registreringspliktig våpendel og ved kjøp av ammunisjon.

 

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_998.pdf

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa, alt er som det har vært siden siste forskrift kom.

3.5.2.2 Lyddempere

Våpenforskriften har ikke lenger bestemmelser om privat erverv av lyddempere, som etter

dette fritt kan erverves. All kontroll av lyddempere vil nå foregå hos

tilvirker/bevillingshaver for handel med skytevåpen.

 

P.s. Grev

Der er ett par grove feil i det rundskrivet, der deler av forskriften er tiet i hjel. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt korrekt :wink: Og det er ingen krav til dokumentasjon eller aldersgrense for kjøp.

 

Kjøpet skal heller ikke registreres mot person fra selger.

 

Ryddet i overflødig sitering. Stykkjunkeren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...