Jump to content

brno vs blaser r93


chrissi504

Recommended Posts

  • Replies 343
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samme her! Tror du bør lese hva ignorant skriver en gang til jeger64!

 

Om det er skriftmålet til ignorant eller om det er tunnellsyn vet jeg ikke, men det er da vel åpenbart at det han mener er at en stor prosentandel av jegere/skyttere

er under snittet teknisk begavet (uten det betyr at man er dum) og at mange av samme prosentandel har det for å være slurvete. Sjangsen for at endel av disse

kjøper seg en Blaser er vel rimelig stor mtp hvor populære disse riflene er. Går den av da med et litt attpåtil heftig kaliber før systemet er i lås så er det virkelig fare på ferde!

Sjangsen for dette med en hvilken som helst vanlig boltrifle vil jeg si er langt mindre uten at jeg akkurat kan dokumentere det.

 

Jeg har ingen meninger om Blaser sitt design som jeg har behov for å sette på trykk, men når det gjelder våpenteknisk innsikt og slurv/uaktsomhet/kløneri osv

så ser jeg mye slikt blandt folk som har våpen. De som oppriktig er interessert i våpen er oftest trygge mennesker å omgåes.

 

Mye rart som skrives her inne gitt. MEN, jeg kan berolige med at tennåla kan ikke slå an før bolten er i lås. Det er lagt sperre for dette. Må være endel som uttaler seg uten en gang å ha skutt med en Blaser, eller en gang holdt i en. Likevel dukker det opp bastante uttalelser. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Der er som carbonracer siger ingen reel chance for at et skud går av om ikke slutstykket er helt i lås. Dette gælder både Blaser og de allerfleste andre rifler.

 

Jeg tror at der er lidt sammenblanding mellem flere forskellige detaljer.

Der er en type funktionsforstyrrelser hvor man ved langsom repetering, eller stort genladdet ammo, ikke får håndtaget helt frem over det sidste punkt. Dette punkt ligger 3-5 mm før slutningen på bevægelsen. Det er erfaringsmæssigt vanskeligt at se, og efterprøve.

Denne situation medføre et iriterende MEN HELT UFARLIGT KLIK , netop forårsaget af den spærreanordning der skal forhindre avfyring før fuld låsning.

 

 

Den anden ting der blandes ind i diskusionen, er den omdiskuterede kuglespænder, Nogle beskriver den som ubetinget sikker og ufejlbarlig. Dette er også korrekt fra et rent tekniskt synspunkt.

Problemet opstår på grund af at det betjenes af mennesker, og her opstår så til tider et problem. Primært forårsaget af en kombination af tung opspænding, lidt vanskelig låsning af opspænderen, problemet øges ved lav kikkertmontering.

Denne ergonomiske detalje medføre for visse personer at opspændingen mislykkes en til flere gange. Så indtræder en form for refleks, hvor man forsøger at øge opspændingskraften. Denne refleks øger risikoen for at man bruger de 4 øvrige fingre for at levere modtryk for opspændingen. Så er problemet at aftrækkeren sidder umiddelbart i nærheden af pegefingren.(her snakker vi om en situation hvor brugen kan være presset , hvorfor rationel og overvejet handling ikke altid er sikkert)

 

De personer som har oplevet at det er vanskeligt at udføre opspændingen hurtigt og sikkert, kan have en så "lav moral" at de spænder kuglespænderen væsentligt tidligere end de ville gøre hvis funktionen var meget lettere.

 

Opspændings problematikken medføre sjældent risiko for skytten. Men som omkringstående, er det ikke altid helt trygt. Man kan så diskutere om det rimelige i at omkringstående blander sig i dette. Men personligt føler jeg mig mest tryk ved enten at være tydeligt bagved skytten, eller mere end 5 kilometer væk 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppspenningsproblematikken, så har jeg ikke vanskelig for å se dette for meg, uten noen gang å ha rørt en blaser..

 

Jeg og dama var og skjøt leirduer i fjorsommer en gang, dette var da hennes første gang, og sikringen på hagla mi er litt tung/treg. Da hun plagdes med å få av sikringen, la jeg plutselig merke til at hun brukte pekefingeren på avtrekkern for å få ekstra kraft :shock:

Det var da i trygg skyteretning, og ingen fare, men jeg skjønte fort at jeg måtte ta et grundigere "sikkerhetskurs" på henne :oops:

Link to comment
Share on other sites

Også var det damen i USA som puttet sin vesle hund i mikrobøleovnen for å tørke den, for det hadde hun alltid gjort i stekovnen før hun fikk mikrobølgeovn :roll::roll:

 

Så alt dette snakket om å redusere faren for ulykker rundt seg, er man så utrolig opptatt av dette bør man begynne med det enkleste, å overhode ikke kjøre bil og på ingen måte overstige fastsatt hastigher, som skal være satt ut i fra en sikkerhetsvurdering av strekningen den gjelder for. Dette da det drepes langt flere i trafikken osv.

 

Å skyte med lyddempere som "popper" kan også medføre en rissiko både for skytter og omgivelsene, men blir det nedlagt skyteforbud pga dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvem har snakket om skyteforbud? Det må da være lov å diskutere åpenbare ulemper, uten å vrøvle det bort i svada? Dette er ikke noe som Ignorant med flere har funnet på, det er FAKTA. R93 er sikkert et meget bra våpen, men har som de fleste andre ting som er mindre bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har snakket om skyteforbud?

Nei jeg vet ikke hvordan dette skal tolkes om det ikke er et forbud mot bruk av disse våpnene :roll:

Hvis en av plasthettene ryker nå igjen kommer jeg til å forby bruk av T3 på banen inntil Tikka lager metallhetter.

Og om du ikke har fått med deg argumentasjonen om å redusere farene ved å avstå fra å bruke enkelte våpen, kan jeg lete opp sitater om dette også. Mitt innlegg viste bla, andre større farer vi og andre utsetter oss for til daglig. Samt at damen med den lille hunden var ment å vise "brukerfeil" og disse vil kunne oppstå, uansett hvor "idiotsikkert" noe er.

 

Så om svada uttrykket ditt blir brukt som en herseteknikk skal jeg foreløpig ikke henge meg opp i, men.. :evil:

 

Jeg kan ellers opplyse om at jeg bruker min Blaser som arbeidsredskap (ettersøk, uttak av skadedyr, demonstrasjon av dempere, trening og jakt) m/forskjellige løp/kikkertalternativer, flere ganger i løpet av en mnd og har til nå ikke opplevd problemer under opp/nedspenning av våpnet. Men det å bruke seg selv som sannhetsvitne er ikke alltid riktig, men dog trolig bedre enn det som kommer fra en som antar at det kan medføre et problem..

 

@chrissi504 - Beklager at jeg har bidratt til at tråden har sklidd ut/blitt ødelagt (skal skjerpe meg :cry: ).

 

Mitt råd til deg vil være å prøve forskjellige våpen, ta det våpnet du føler deg bekvem med og til slutt må du ikke glemme skikkelig optikk på toppen, det er forskjellen på det å lykkes eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager, trodde det var blaser som ble diskutert...

 

Jeg "antar" ikke at det kan bli et problem, det er BEVIST at det kan bli et problem. Vesentlig forskjell. Brukerfeil eller ikke, det er fremdeles en ulempe, i mine øyne. Akkurat som at mauseren min kan klikke hvis sluttstykket har glidd litt opp... Point taken? Synes du ikke det er rett at potensielle kjøpere vet om ulemper? Isåfall, hvorfor ikke? Er du selger? :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at man gidder å diskutere dette opp og ned.

 

Er ikke antal Blasere og tikka'r og mausere, osv, osv i bruk hver dag

bevis på at det er rimeligt trygt nok ?......motsatt....hadde det vært så

'ubegripelig farligt', så hadde produktet fort falt ut av markedet.

 

Hadde enda diskusjonene vært preget av dype Tekniske begrunnelser, så hadde

det vært intressant, men stort sett så er det hva folk 'liker' og synser om.

 

Blaser mekanismer og tikka plastdeksler sendes gjennom skyene i krise

vurderinger som ikke ligner maken........greit nok at man har synspunkter, og

produkter vil stadig vere under utvikling men det er jo mye bastante meninger

om mye her synes jeg uten at det er noe daglige oppslag eller store statestikker som ligger bak noe hverken i Norge eller verden ellers.

 

Det er farligere å kjøre bil.............og det er også et faktum når man

våkner hver dag så er risikoen for å daue samme dag tilstede.....og

risikoen for å krasje på vei til skytebanen er vel 100.000 ganger større 'med dem ubegripelig farlige blaserne og tikkaene' i bagasje rommet'.............

 

Det er ikke noe problem å lage blyanter farlige vist man bare ønsker å finne

hvor mange måter dem kan brukes på og som gjør dem farlige.

 

Bare en refleksjon i all beskjedenhet..............

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at man gidder å diskutere dette opp og ned.
Ikke glem at dette er et diskusjonsforum.

 

Hadde enda diskusjonene vært preget av dype Tekniske begrunnelser, så hadde

det vært intressant, men stort sett så er det hva folk 'liker' og synser om.

Det ligger tekniske begrunnelser bak argumentasjonen. Det er ikke bare synsing.
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er mulig å bli så forelsket i ei jente, at man ikke klarer å se at hun også har noen dårlige sider. Men jeg forstår ikke at det går an å bli like forelsket i en ting? Men det virker slik, når det ikke, en gang, går an å saklig diskutere at det finnes ulemper med oppspennermekanismer, i tillegg til fordeler. Gjør forelskelsen folk så blinde, eller er det markedsføringen som har så stor makt?

 

Det finnes ulemper og fordeler med alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det er mulig å bli så forelsket i ei jente, at man ikke klarer å se at hun også har noen dårlige sider. Men jeg forstår ikke at det går an å bli like forelsket i en ting? Men det virker slik, når det ikke, en gang, går an å saklig diskutere at det finnes ulemper med oppspennermekanismer, i tillegg til fordeler. Gjør forelskelsen folk så blinde, eller er det markedsføringen som har så stor makt?

 

Interessant fenomen ja. I denne orienteringen http://www.kunnskapssenteret.com/articles/2256/8/Personlighet/Psykiske-forsvarsmekanismer.html finnes fenomenet godt beskrevet, synes jeg, under begrepet etterkjøps-rasjonalisering under avsnittet med tittelen Intellektualisering

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Helt klart at det finnes fordeler og ulemper med alt og ja jeg kunne ha skrevet at jeg kan se problemet, det "perfekte", er vel trolig ikke oppfunnet.

Selv S** har måttet bytte ut en serie tennnåler som ikke holdt mål. At produsenten reagerte slik han gjorde i dette tilfellet er etter min mening den eneste riktige måten å gjøre dette på, men hvordan hadde reaksjonen vært om denne ulykken hadde fått et mere tragisk utfall. Dette blir bare spekulasjoner, men der vil alltid være et men.... Og først da kan man begynne å sammenligne produsenten av Blaser (sin etter min mening "lite heldig" håndtering av saken), med andre produsenter som har vært i samme situasjon. Hva man sier og hva man gjør, kan fort gi to forskjellige utfall.

 

Jeg har selv sett personer som har holdt inne avtrekkeren når de har avsikret våpen med skyvesikring og dette har også adstedkommet vådeskudd. Finger på avtrekkeren har også forekommet ved oppspenning av våpen med hane. Et annet våpenmerke med skyvesikring hadde en tid problemer med at det slapp skudd når det ble avsikret (dette problemet har ved flere anledninger skjedd på hagler), dette kunne være forårsaket av ting som bruk av feil olje i sikkrings/avtrekksmekanismen, at avtrekkeren hadde blitt trykket/presset inn når våpnet var sikret. Selv har jeg hatt et godt kjent avtrekk m/skyvesikring som slapp skudd ved avsikring, dette avtrekket var montert på en Brno lignende våpentype.

 

Bla så nevnes M98 som en av de sikre våpene når det gjelder å sette av et skudd om tennålen stikker ut under lading, sikkert riktig ved mating fra magasinet, men selv fyller jeg magasinet for så å slippe siste patronen inn i kammeret (og jeg vet at mange andre også gjør dette). For deretter å lukke bolten (sikkert en bruker feil i hht produsenten), kan dette sette av et skudd :?: Gjelder dette også andre typer våpen med tilnermet mekanisme :?:

 

At en som jobber for en produsent tester konkurentenes produkter for å finne feil ved disse, bør vel også tas med en klype salt (innhabil?)? Beklagelig vis viser historien innimellom at noen har "funnet" de resultatene man selv har ønsket å finne, uten at jeg under noen omstendigheter skal påstå at dette gjelder i dette tilfellet. Men man bør også ha slikt i bakhodet og ikke ta alt for god fisk.

Link to comment
Share on other sites

hehe... :wink:

I siste Rifleshooter skriver Craig Boddington:

Mark Twain told us wthat it was the "difference of opinion thhat makes a horserace." It seems pretty obvious that no matter what any two-legged bettor projects, the horses that win, place and show are the fastest in the field - at least on that day on that track. Ah, but until the horses cross the finish line, that isn't precisely known, is it?

Det er der dette står for meg. Ignorant har nå i mange år holdt på med å fortelle i de tråder der Blaser nevnes hvor farlig den er, med tegninger og greier. Dersom det er sant at R93 faktisk er så farlig murde det ha vært mange ulykker som et resultat. Det har det ikke vært, i hvertfall har ikke jeg fått med meg fler en de 3 som nevnes før. Det blir som å være skråsikker på hvilken hest som kommer til å vinne, se hesten løpe sist over mål, og allikevel fortsette å innsistere på at den vant... Fasiten er jo her, det skjer ikke mange ulykker med R93, på tross av beregingene til Ignorant.

Er det av betydning at Ignorant jobber hos en konkurrenrende produsent? Vel, det er av betydning for meg. Ikke så mye for det han skriver i denne tråden, men fordi han nå i mange år (med en fantastisk utholdenhet, det skal han ha!) har skrevet dette i alle de tråder der Blaser har vært diskutert. Faktisk så iherdig at jeg og mange opplevde det som spamming, i perioder var det ikke mulig å dikutere hverken magasinløsninger, pipeskift, stokker eller annet til Blaser uten at Ignorant kom med de samme advarslene. Det ble så påtagelig at moderatorene strammet inn. Det skal nemlig være lov å diskutere Blaser også, uten at tråden blir spammet. Det var nesten så jeg ble fristet til å poste linken til Schultz og Larsen ulykken i alle tråder der S&L ble diskutert, bare for å gi tilbake med samme mynt. Det gjorde jeg selvfølgelig ikke, vil jo ikke ned på det nivået. Min konklusjon er at hesten er over målstreken, fasiten har kommet. Denne hesten er død ogalllverdens pisking vil ikke vekke den til live. Det er mulig jeg kjøper en R8 med tid og stund, fordi det er gøy med nye modeller, ikke fordi jeg på noen måte er redd for å bruke min trofaste R93

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med stor interesse -og en god del humor- fulgt med i Blaserdiskusjonene både i dette forumet og i gamle SL. Min oppfatning er at en del Blasereiere ser seg helt blind på at dette våpenet er helt perfekt. Det finnes intet bedre- og intet kan bli bedre har vært påstanden, begrepet Blaserfundamentalist virker som et ganske dekkende begrep på disse eierne. :shock:

Vår utskjelte danske har i noen av disse diskusjonene påpekt en del forbedringspunkt og fått rikelig med pepper for dette fra noen av disse fundamentalistene. Merkelig nok har Blaser rettet opp disse punktene i sin nye R8 :wink: Dansken må tydligvis ha hatt noe rett ihvertfall! Men ikke engang dette går det ann å innrømme for enkelte! Danskens syn på styrken i mekanismen har jeg ikke nok kunnskap til å diskutere, men jeg liter på Blaser når de sier den er god nok.

Personlig kjøpte jeg Blaser R93 kun for å se om den var så god som enkelte hevder- jeg har faktisk hatt tre stykker så langt. :? En grei børse med et utrolig bra avtrekk og topp presisjon, men ikke uten feil og mangler denne heller. :( Jeg er faktisk enig med dansken i de fleste punktene han påpeker med R93en, men disse punktene gjør ikke R93 til noen dårlig børse for det! Kompromiss, kalles dette.

Poenget er at vi som Blasereiere må tåle å høre dette når vi hele tiden hyler så høyt om hvor perfekt den er!

Kjærlighet gjør blind er et godt ordtak, og intet gleder meg mere enn at folk er godt fornøyd med sin børse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er rart at persepsjonen av den samme informasjonen er så totalt forskjellig?

Fasiten er jo her, det skjer ikke mange ulykker med R93, på tross av beregingene til Ignorant.

Jeg kan skrive det samme som deg:

Fasiten er jo her, de ulykkene som har vært med R93, har vært svært alvorlige.

 

Vi diskuterer tydlighvis ikke det samme. Jeg snakker om konsekvens, du snakker om frekvens.

Link to comment
Share on other sites

Det er rart at persepsjonen av den samme informasjonen er så totalt forskjellig?
Fasiten er jo her, det skjer ikke mange ulykker med R93, på tross av beregingene til Ignorant.

Jeg kan skrive det samme som deg:

Fasiten er jo her, de ulykkene som har vært med R93, har vært svært alvorlige.

 

Vi diskuterer tydlighvis ikke det samme. Jeg snakker om konsekvens, du snakker om frekvens.

Der er det et punkt vi er HELT enige om amatør! For meg blir det meningsløst å vurdere risiko uten å ta med frekvens i ligningen. Det blir litt sånn "ikke kjøp Volvo for det gjorde mormor og bremsene sviktet" argumentasjon. Farlig for mormor, men et eksempel eller to sier lite om Volvo som bilmerke.

 

Blaser er bare et riflemerke. Det som passer meg best, uten at jeg har forsøkt alt på markedet. Jeg tror nok at jeg kunne blitt like fornøyd med andre rifler med pipebyttesystem. Det jeg er mest misfornøyd med i forhold til Blaseren er magasinet, jeg liker uttagbare magasin, og at det er 3 i magasinet og ett i løpet i standardkalibrene. Skulle gjerne hatt 5 på jaktfelten.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri likt Blaser sine rifler jeg, med et hederlig unntak. K95. Bestilte meg ei slik ei i dag, så nå blir det stående Blaser i våpenkortet mitt også... :oops:

 

R93 eller R8 vil aldri komme inn i våpenskapet mitt i alle fall, og det er knyttet til sikkerhetsmessige grunner. Vi kan diskutere det opp og i mente, men å ha kun ei spennhylse som sikkerhet når jeg setter i gang en flagrasjon rett foran nesetippen min er helt uaktuelt.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De Blaser som hadde feil matriale i sluttstykket, ble tilbakekalt for å bytte den delen. Etter det så er den potensielle svakheten fjernet. Den ene Blaseren som det gikk galt med her i Norge, var ikke tilbakelevert for utbedring som den skulle.

Patronen ble hjemmeladd, og om det var overtrykk eller svakhet i hylsa veit jeg ikke. Muligens en kombinasjon, men hylsa sprakk og varme kruttgasser som kom bakover fikk plastbiten i sluttstykket til å gi etter. MEN, sluttstykkehodet satt på plass i løpet. Det ga IKKE etter, men separerte fra sluttstykket. Nå er denne låsingen av metall på alle R93 sluttstykker så en tilsvarende ulykke kan ikke skje.

I senere tester så er det jo bevist at R93 tåler mere enn de aller fleste. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke at jeg er noen stor Blaser fan, men at enkelte får det til å høres ut som om at konstrukjsonen er tvilsom, og det er bullshit!

Selv så selger jeg våpen bare så det er klart, så derfor holder jeg meg mest mulig unna å favorisere enkelte ting eller å diskutere selv om jeg veit at enkelte ting som sies her på forumet er fullstendig faktafeil.

Men når enkelte påstår at en konstruksjon som den på R93 er farlig, så føler jeg for å skrive noen ord.

Oppspennerkonstruksjon som finnes på mange våpen, er jo bedre enn vanlig sikring. Det som man dessverre ikke kan gardere seg mot, er at folk ikke lærer å bruke våpenet riktig, uansett konstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

De Blaser som hadde feil matriale i sluttstykket, ble tilbakekalt for å bytte den delen. Etter det så er den potensielle svakheten fjernet.

Faktuel ikke korrekt, den der sprang i Koblenz var med aluminiumshuset, og ikke med komposithuset, der skulle skiftes Den ene Blaseren som det gikk galt med her i Norge, var ikke tilbakelevert for utbedring som den skulle.

Patronen ble hjemmeladd, og om det var overtrykk eller svakhet i hylsa veit jeg ikke. Muligens en kombinasjon, men hylsa sprakk og varme kruttgasser som kom bakover fikk plastbiten i sluttstykket til å gi etter. MEN, sluttstykkehodet satt på plass i løpet. Det ga IKKE etter, men separerte fra sluttstykket. Nå er denne låsingen av metall på alle R93 sluttstykker så en tilsvarende ulykke kan ikke skje.Du videregiver her en tolkning der ikke er korrekt

I senere tester så er det jo bevist at R93 tåler mere enn de aller fleste Der er mig bekendt INGEN test foretaget og offentliggjort der underbygger det du skriver. De test vi foretog med overladning, viste ikke problemer med 8000bar for modrene rifler af Push Feed system. Og hvis du referere til den svenske test med pibeblokering, viser den heller intet om låsestyrke.. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke at jeg er noen stor Blaser fan, men at enkelte får det til å høres ut som om at konstrukjsonen er tvilsom, og det er bullshit!

Selv så selger jeg våpen bare så det er klart, så derfor holder jeg meg mest mulig unna å favorisere enkelte ting eller å diskutere selv om jeg veit at enkelte ting som sies her på forumet er fullstendig faktafeil.

Men når enkelte påstår at en konstruksjon som den på R93 er farlig, så føler jeg for å skrive noen ord.

Oppspennerkonstruksjon som finnes på mange våpen, er jo bedre enn vanlig sikring. Det som man dessverre ikke kan gardere seg mot, er at folk ikke lærer å bruke våpenet riktig, uansett konstruksjon.

 

Det som får mig til at svare gentagende gange, er at der til stadighed fremføres påstande der er faktuelt forkerte, og rimeligt misinformerende. På det tidspunkt hvor der ikke fremføres disse faktuelle fejl, og misinformationer, skal jeg gerne undlade at kommentere.

Hvis man fremføre et argument om at en bestemt detalje er alt andet overlegent hvad sikkerhed angår, så må man også forvente at der fremføres de betjeningsmæssige ricici, som detaljen har. Ja det er hvad man kan kalde brugerfejl, men det er brugerfejl som er forudsigelige ved den valgte løsning. Mauser 03 har lært det, Krighof Semprio har lært det, Her er opspænderen ubetinget sikker, uden den indbyggede risiko.

Hvis man konsekvent fornægter en indlysende fejlbetjeningsmulighed, vil der være et øget antal brugere der ikke erkender problemet, og derfor ikke viser det tilstrækkelig stor omhyggelighed.

Link to comment
Share on other sites

Det er i allefall en ting man slipper å drive med når man har oppspenner. Og det er å klikke mot mer eller mindre tomt kammer for å spenne ned. Synes det er greit at uerfarne brukere opplyses om at det er nødvendig å sette seg inn i hvordan oppspenneren fungerer. Og at det er nødvendig å trene på dette. Men det bør man vel med alle konstruksjoner man ikke er kjennt med? Å ha fingeren på avtrekkeren er vel i grunn like dumt om man betjener en oppspenner eller sikring?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Blaser R93 proffesional for noen måneder siden og var på skytebanen med den for første gang i går og mine tanker etter dette er: Hvorfor har jeg ikke kjøpt denne tidligere?

 

Har prøvd mange forskjellige våpen, men R93 topper listen så langt uten tvil, eneste minuset så langt er ladingen. Den er tungvint å lade, først må magasinet trykkes ned for å få sluttstykket langt nok bak, deretter er det plundrete å fylle magasinet med litt hastighet. Har ikke sett på R8, men magasinløsningen på R93 er ikke mye å skryte av.

 

Har ikke prøvd andre rettrekkere, men skal du skyte raskere med en rifle tror jeg du trenger en halvatomat, å ta ladegrep på R93 går så raskt at oppfølgingskudd i en jaktsituasjon blir svært enkelt. Riflen ligger også svært godt i hendene med den gummierte kolben og jeg fikk femskuddserier på 100m med S&B FMJ med samling på ca 2cm. Tror ikke det er mange andre rifler som klarer dette rett fra esken og med rimelig kjøpeammunisjon.

 

Når det gjelder sikkerhet og R93 så selges denne riflen i USA noe som ville vært en umulighet dersom våpenet ikke var sikkert, det amerikanske rettsystemet ville saksøkt Blaser for astronomiske summer ved første mulighet dersom det var grunnlag for dette.

 

 

PS. Jarles Jakt og Våpen på Kongsberg selger nå denne riflen til den utrolige pris av 15.900kr så løp og kjøp :wink: du kommer ikke til å angre.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk femskuddserier på 100m med S&B FMJ med samling på ca 2cm. Tror ikke det er mange andre rifler som klarer dette rett fra esken og med rimelig kjøpeammunisjon.

 

Jeg kan liste opp mange rifler som gjør dette, og samtidig koster mindre enn en brukt ( utskutt?) Blaserpipe på Finn.no :lol:

Både tikka, sauer og Sako har i tillegg bedre avtrekk synes jeg ( ikke dette fæle ettertrykket, som blir sett på som en dødssynd på alle andre riflemerker)

 

skal du skyte raskere med en rifle tror jeg du trenger en halvatomat

Jeg har selv hatt ute 16 skudd på 25 sekunder med Sauera. Klarer noen dette med Blaseren, skal jeg iføre meg en blazer og bøye med mot mekka ( Blaserfabrikken) 5 ganger daglig i ett år som dere andre rettroende :D

 

Nå er jeg spent på om moderatorene lar uhemmet skryt av blazer stå som On topic i denne tråden, mens "mindre entusiastiske" innlegg blir slettet som off topic 8)8)

 

Ellers er det bra du er fornøyd med rifla di!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stresses det egentlig at rifla skal være så mye kjappere å skyte annetskudd med? Den eneste situasjonen jeg kan tenke meg at det er viktig - i hvert fall på den nordlige halvkule - er hvis en skadeskutt bjørn fremdeles er såpass pigg og såpass forbanna på deg, og attpåtil befinner seg såpass nærme og kommer såpass fort, at du trenger det tiendels sekundet du kan være i stand til å spare inn med en rettrekker fremfor en normal boltrifle. Og da skal du attpåtil være såpass god til å skyte at du kan dra nytte av det tiendelet.

 

Da foretrekker jeg å holde igjen det første skuddet i stedet.

 

Men Cenit har et godt poeng med at Blaser tross alt selger på det amerikanske markedet. Jeg tror Blaser-produsenten ville ha blakket seg temmelig kjapt på forlik hvis det var som konspirasjonsteoretikere kanskje tenker - at Blaser betaler seg ut av enhver situasjon for å unngå publisitet. På den annen side, i det tilfellet jeg har hørt om av ulykker, skjedde det med hjemmeladet ammunisjon. Jeg er ikke ingeniør, men juss har jeg greie på. Det blir litt vanskelig for saksøker å fremme en sak med såpass alvorlige konsekvenser for den saksøkte, der fornærmede ikke kan være i stand til å bevise at patronen ikke kan ha vært feilladet. Kruttet er jo borte. I en slik situasjon ville det være naturlig at Blaser av respekt for sitt eget rykte vil svare på et søksmål med et motsøksmål som får folk til å tenke seg om en gang til.

Jeg tror det er ganske åpenbart at Blaser tåler enhver ladning den er ment å skulle tåle. Men, som sagt jeg er ikke ingeniør, men ytringsrett har jeg.

Link to comment
Share on other sites

Blaser er vel en av de suverent mest solgte riflene i Europa de senere årene, samt at det snart er umulig å få kjøpt en jaktfilm der de profesjonelle jegrene ikke har en Blaser R93.

Så veldig farlig og dårlig kan vel denne børsa neppe være :roll:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Der er vel solgt omkring 200.000 blaser piper totalt siden introduktionen, for 17 år siden. (gennemsnit ca 12.000 pr år, men formodentligt flest de seneste år). Dette kan sammenholdes med Tikka/sako som producere omkring 50.000 rifler pr år. Howa ca 30.000 pr år, Remmington langt over 100.000 pr år

 

Product Placement er ofte et spørgsmål om hvor meget en producent vil betale for at netop hans produkt anvendes under filmoptagelse.

Link to comment
Share on other sites

Product Placement er ofte et spørgsmål om hvor meget en producent vil betale for at netop hans produkt anvendes under filmoptagelse.

Muligens at det kan være enkeltstående tilfeller her på berget, men nå synes jeg du bør slutte med alle konspirasjonsteoriene dine. Ikke alle våpenprodusenter trenger å prostituere seg for å få frem sitt merke, som regel selges det våpen ut i fra våpnets kvalitet/prestasjoner, deriblant Blaser :wink:

 

Personlig kjenner jeg to personer som benytter Blaser i filmene de lager og ingen av disse er sponset av Blaser, men den ene er generelt sett sponset av forhandlere som forhandler flere typer våpen i tillegg til Blaser. Selv sier de at det benyttes Blaser pga at Blaser er det komplette våpensystemet for dem :wink:

 

Begynner å få en anelse av at s** føler seg truet av det komplette våpensystemet Blaser er :wink:

Link to comment
Share on other sites

det komplette våpensystemet Blaser er

Der fikk du den, Ignorant.

 

JEg mener at Ignoranten har rett i mye av det han sier, noe sier han mellom linjene, og mer leser folk mellom linjene.

 

MEN - før S&L har et bedre utvalg stokker, og en komposittstokk av høy kvalitet, og sålenge KKC og diverse norske "jaktfeltstokker" er det en er stuck med, og sikkert mere , så er det kun ei lur og meget bra låsekasse med litt for dyre piper. Dessverre er låsekassa bra nok til å veie opp for mye av skiten, og J&F sin totale mangel på seriøsitet.

Men det var OT. Det er dette også:

Gi ut tegninger, så man kan få f.eks. McMillan til å tilpasse stokkene sine, og lag for f.. et vettugt 5skuddsmagasin - og om det fins, så få noen andre til å selge dem i Norge :roll:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang at læse mellem linjerne, så har jeg forgæves forsøgt at ændre opløsning på PC skærmen, jeg har også forsøgt at ændre zoom til 400%, mej jeg klare stadig ikke at hverken se eller læse noget mellem linjerne 8):lol: .

 

Men jeg kan dog se at der er andre der er opmærksomme på en eller anden form for baggrundsviden :wink:

 

Jeg har egentligt forsøgt meget nøgtern og faktuelt at bidrage med information, så man får en så korrekt vidensbase som muligt. Hvis dette er fejl, så beklager jeg da dybt 8) .

Nævn mig venligst hvor mine informationer er ukorrekte.

 

Til Jeger 64.

Som forhandler, har du formodentligt/forhåbentligt en vis basisviden om markedsføring. En af de meget brugte midler ud over direkte anoncering og udstilling, er netop "product placment". Det dækker over en strategi hvor man forsøger at få sit produkt vist og synliggjort så meget som muligt. Det er der intet problematisk i. Det er dog vanskeligt at udlede nogen kvalitet, af hvor meget man anvender på netop "Product Placment".

Jeg har ofte fået tilbudt "product placment" i diverse film og brocuremateriale. Dette er så ikke noget vi anvender eller vil ofre penge på, da det for os ikke er nødvendigt for at sælge vores produktion.

Prisen for produc placment i en film som har en rimelig udbredelse kan ofte ligge mellem 5.000-25.000 for en primær placment. Ofte har vi så set at vores kolegaer har udfyldt den plas man forgæves forsøgte at sælge til os.

 

Jeg har forøvrigt ingen direkte kenskab til hvem som sponcere hvem. Men du har åbenbart kendskab til mindst 1 tilfælde :wink:

 

Jeg kan forøvrigt give M67 ret i at Blaser har et stort og omfattende program :)

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Trodde du visste 99dollar på markedsføring 1dollar på produktet. Da blir du rik :wink:

 

Tenk bare markedsføringsverdien av Blaseren som er avbildet på kammerportalen!!

 

Så skal en som skal ha seg ny rifle, han er litt usikker der, men han er flink på EDB maskinen. Hvor får han mest tillit?

 

Her: http://www.schultzlarsen.com/products.htm

 

Eller her: http://www.blaser.de/

 

Ceska zbrojovka var faktisk ikke så værst :wink:http://www.czub.cz/en/catalog/105-brno-rifles.aspx

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Trodde du visste 99dollar på markedsføring 1dollar på produktet. Da blir du rik :wink:

Nu er formålet vores primært at producere rifler, så i modsætning, anvender vi 99dollar på produktet, og 10cent på markedsføring :wink:

 

Tenk bare markedsføringsverdien av Blaseren som er avbildet på kammerportalen!!

 

Så skal en som skal ha seg ny rifle, han er litt usikker der, men han er flink på EDB maskinen. Hvor får han mest tillit?

Vi må satse på at de kunder vi har er så kvalitetsbevidste at de kikker på riflens pris/kvalitetsforhold i stedet for salgsgassen 8)

 

Her: http://www.schultzlarsen.com/products.htm

 

Eller her: http://www.blaser.de/

 

Ceska zbrojovka var faktisk ikke så værst :wink:http://www.czub.cz/en/catalog/105-brno-rifles.aspx

Link to comment
Share on other sites

Ignorant: Trodde du visste 99dollar på markedsføring 1dollar på produktet. Da blir du rik :wink:

Nu er formålet vores primært at producere rifler, så i modsætning, anvender vi 99dollar på produktet, og 10cent på markedsføring :wink:

 

Tenk bare markedsføringsverdien av Blaseren som er avbildet på kammerportalen!!

 

Så skal en som skal ha seg ny rifle, han er litt usikker der, men han er flink på EDB maskinen. Hvor får han mest tillit?

Vi må satse på at de kunder vi har er så kvalitetsbevidste at de kikker på riflens pris/kvalitetsforhold i stedet for salgsgassen 8)

 

Her: http://www.schultzlarsen.com/products.htm

 

Eller her: http://www.blaser.de/

 

Ceska zbrojovka var faktisk ikke så værst :wink:http://www.czub.cz/en/catalog/105-brno-rifles.aspx

 

HVA ER INHABILITET?

 

at en personer er inhabil vil si at det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet. Det er flere hensyn som taler for at ignorant har egeninteresse i utfallet av tråder.

vedkommende opptrer svært partisk, f eks slik at han tilgodeser egne interesser, favoriserer våpen som han føler lojalitet overfor eller diskriminerer dem han misliker.(r93)

Link to comment
Share on other sites

[

HVA ER INHABILITET?

 

at en personer er inhabil vil si at det foreligger omstendigheter som er egnet til å svekke tilliten til vedkommendes upartiskhet. Det er flere hensyn som taler for at ignorant har egeninteresse i utfallet av tråder.

vedkommende opptrer svært partisk, f eks slik at han tilgodeser egne interesser, favoriserer våpen som han føler lojalitet overfor eller diskriminerer dem han misliker.(r93)

 

Jeg er fuldt klar over det som nogle vil se som inhabilitet. Derfor bestræber jeg mig på at alt det jeg skriver i disse tråde, er teknisk korrekt, veldokumenteret og veldigt enkelt at bevise.

Denne grad af omhyggelighed med detaljer og påstande, er nødvendige, af hensyn til eventuel påstan om miskreditering.

 

At en person er teoretisk INHABIL, er ikke ensbetydende med at det han siger ikke er 100% korrekt.

 

Jeg disliker intet produkt. Derimod disliker jeg faktuel fejlinformation, eller udpræget ensidigt og unuanceret information. Så det jeg forsøger, er hele tiden at suplere med den manglende del af billedet.

Link to comment
Share on other sites

Derfor bestræber jeg mig på at alt det jeg skriver i disse tråde, er teknisk korrekt, veldokumenteret og veldigt enkelt at bevise.
Mulig jeg ikke klarer å henge med, men hvordan kan du mene dette da du til stadighet bruker deg selv og dine tester som sannhetsvitne uten å ha noen annen form for kildehenvisning :?:

Et eksempel på hva du har "testet":

R700 1x 8) S&L 6X 8) Sako0x% Tikka 2x:? Sauer 1x 8) Mauser98 3x :? Mauser 3x96 :? Varberg 1x8) Howa 1x8) Hva1900 1x 8) Hva 1600 1x:? Blaser 1x:?

Som jeg tidligere har påpekt kan man finne det resultatet man ønsker å finne, dette har andre benyttet seg av før og det er nærliggende å tro at det vil hende igjen. Hvordan kan vi være sikker på at det du presenterer av eget "forskninsmateriale" (jeg går ut i fra at det er eget da du heviser til hva du har gjort/utført) er korrekt :?:

Link to comment
Share on other sites

I en teknisk diskusjon finnes ikke begrepet ihabilitet. Inhabilitet er når noen kan påvirke en beslutning der de selv har (økonomisk) egeninteresse av utfallet.

 

Skal vi bruke Askeladdens begrep om inhabilitet i denne diskusjonen er Askeladden selv inhabil. Som Blasereier vil han fremstå som naiv og dum som har kjøpt Blaser dersom det dokumenteres at Blaser skulle ha alvorlige mangler.

 

La denne diskusjonen fortsette med de tekniske sidene av Blasers konstruksjon, ikke om de personer som deltar i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er noen så opptatt av å trekke frem ignorants "inhabilitet"? Hva med å angripe argumentene saklig?

 

Hvis jeg har fått med meg argumentene riktig er det i hovedsak tre argumenter som blir brukt av de som ikke er redd for å skyte med en R93

 

:arrow: Sannsynligheten for ulykker er svært lav.

:arrow: Blaser ville ha vært saksøkt, hvis det var riktig at de solgte noe som er farlig.

:arrow: Siden ignorant er tilknyttet Schultz & Larsen, er det han sier være feil, og har bare til hensikt å sværte en konkurent.

 

Argumentene med at en R93, er god og skyte med, og er svært presis, samt det skjer ulykker med rifler fra andre produsenter, er etter min mening usaklige.

 

Jeg oppfatter at de fleste med tilstrekkelig teknisk kompetanse har trukket den samme sluttningen som ignorant, og at ingen har argumentert at de teoretiske betraktningene er feil. Dessværre er det ikke mange uhildete privatpersoner som har økonomi til å gjennomføre destruktive tester på et utvalg rifler.

 

Argumentet med at Blaser ville blitt saksøkt, f eks i USA, mener jeg ikke holder. Jeg tror at noen av de som er blitt skadet allerede har prøvd å saksøke Blaser, men Blaser har et sterkt kort juridisk. De skylder på ammunisjonen. Og da er det vanskelig å bevise noen ting, kruttet er brent. I tillegg er jeg fullstendig overbevist om at en R93 oppfyller det som er av regelværk.

 

Blir man skadet i en kollisjon med en bil, nytter det ikke å saksøke bilprodusenten, da det er førerens feil at ulykken skjedde. Men ingen er vel i tvil om at noen biler er sikrere enn andre?

Link to comment
Share on other sites

... Inhabilitet er når noen kan påvirke en beslutning der de selv har (økonomisk) egeninteresse av utfallet.

 

Skal vi bruke Askeladdens begrep om inhabilitet i denne diskusjonen er Askeladden selv inhabil. Som Blasereier vil han fremstå som naiv og dum som har kjøpt Blaser dersom det dokumenteres at Blaser skulle ha alvorlige mangler....

Dette har du absolutt rett i. Hvis synet på at R93 er noe man bør holde seg unna brer seg, vi det få økonomiske konsekvenser for de som eier en slik. Da vil det bli vanskelig å få en god pris på sin gamle R93, for de som ønsker å selge for å kjøpe f. eks en R08.
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er noen så opptatt av å trekke frem ignorants "inhabilitet"? Hva med å angripe argumentene saklig?

 

Hvis jeg har fått med meg argumentene riktig er det i hovedsak tre argumenter som blir brukt av de som ikke er redd for å skyte med en R93

 

:arrow: Sannsynligheten for ulykker er svært lav.

:arrow: Blaser ville ha vært saksøkt, hvis det var riktig at de solgte noe som er farlig.

:arrow: Siden ignorant er tilknyttet Schultz & Larsen, er det han sier være feil, og har bare til hensikt å sværte en konkurent.

 

Argumentene med at en R93, er god og skyte med, og er svært presis, samt det skjer ulykker med rifler fra andre produsenter, er etter min mening usaklige.

 

Jeg oppfatter at de fleste med tilstrekkelig teknisk kompetanse har trukket den samme sluttningen som ignorant, og at ingen har argumentert at de teoretiske betraktningene er feil. Dessværre er det ikke mange uhildete privatpersoner som har økonomi til å gjennomføre destruktive tester på et utvalg rifler.

 

Argumentet med at Blaser ville blitt saksøkt, f eks i USA, mener jeg ikke holder. Jeg tror at noen av de som er blitt skadet allerede har prøvd å saksøke Blaser, men Blaser har et sterkt kort juridisk. De skylder på ammunisjonen. Og da er det vanskelig å bevise noen ting, kruttet er brent. I tillegg er jeg fullstendig overbevist om at en R93 oppfyller det som er av regelværk.

 

Blir man skadet i en kollisjon med en bil, nytter det ikke å saksøke bilprodusenten, da det er førerens feil at ulykken skjedde. Men ingen er vel i tvil om at noen biler er sikrere enn andre?

 

Ignorant fremstår her som en reprensentant for en konkurrerende våpenprodusent. Det blir for meg helt feil at innleggene hans skal taes seriøst. Han kommer med oppgulp og konspirasjonsteorier om hverandre. Samme hvor mye han bedyrer sin nøytralitet, håper jeg folk har vett til å se denne sammenhengen.

Når en produsent (S&L) går inn på et forum å begynner å hakke på en konkurrents produkter, da blir det for meg det ynkeligste lavmål.

Link to comment
Share on other sites

Det er lettere å forstå ironien deres "Per S" og "Amatør" om dere slenger på et lite smilefjes eller no`. Og selv om jeg også synes "Ignorant" tøyser fælt er det kanskje ikke pent å drite ham ut med halvt skjult ironi?

 

"I en teknisk diskusjon finnes ikke begrepet ihabilitet." :mrgreen: Det er jo kjempemorsomt sagt da, det innrømmer jeg.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...