Jump to content

Rypa på rødlista?


Tex Mexx

Recommended Posts

I mine jaktområder hjalp det heller ikke på situasjonen da hyttene fosset opp som popcorn i ei gryte. Det er ikke nevnt så mye dette med bygging i utmarksområder, tenker da spesiellt på fjellbandet og biotoper for lirypa. Mulig jeg tar feil men vil tro dette kanskje påvirker mer enn det er tenkt over.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har vell blitt forsket på og bevist at skoging av gammelskog har en negativ efekt på skogsfugl som storfugl og orrfugl pga. det ødelegger spillplasser osv.

Hva det har for rypa å si at det kommer stadig nye hyttefelt i fjellheimen vet jeg ikke og jeg har ikke hørt noen forskingsraporter på det.

 

En annen grunn kan vell være at det begynner å bli mer av både hauker og falker. Ikke at de alene er grunnen til at det er lite ryper, men de tar vell sin del av kaka. De store gullårene for rype var vell nettopp når det var skutt vekk nesten alt av store rovfugler.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det er ganske mange andre forhold også som spiller inn,og ikke bare jegere og det å overholde baglimit.

 

Men selvfølgelig så finnes det områder med altfor høyt jakttrykk, og områder med lavt jakttrykk.

 

Her hvor jeg holder til så er det rimeligt lavt jaktrykk og har vært det i lang stund. Vil ikke si at en vasser i fugl. Det har vært dårlige år her og. Men det har tatt seg opp i det siste. Og da tenker jeg at det er andre ting som har påvirket rypebestanden og ikke jegerne.

 

Skyter jeg ei rype om dagen så er jeg fornøyd den dagen. Skyter jeg ingen, så er jeg glad hvis jeg har sett fugl, så enkel er jeg.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Og for at bag limit skal ha noen effekt så må det være samme bag limit på Statskog og privat grunn. Det hjelper lite å ha bag limit 3 fugl på Statskog, når terrenget som grenser til er privat og man kan skyte så mange man vil. Det sier seg selv når rypa ikke holder seg på samme plass hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

En annen grunn kan vell være at det begynner å bli mer av både hauker og falker. Ikke at de alene er grunnen til at det er lite ryper, men de tar vell sin del av kaka. De store gullårene for rype var vell nettopp når det var skutt vekk nesten alt av store rovfugler.

 

Dét i tillegg til ravn og kråke. Her hos meg har rypene ikke vært jaktet på og på tross av det har bestanden gått merkbart tilbake. Har rikelig med rovfugler nå og til tider mye kråkefugler.

Link to comment
Share on other sites

Skal rypa ha en kjangs, så bør den nok midlertidig fredes, og predatorer skytes ned til ett normalt nivå.

Kråke, ravn og rev kreler det av, pluss att vi har diverse andre fugler med krumt nebb og kraftige klør som det ikke akkurat er få av heller, men de kan vi nok se langt etter å bestandsregulere....

 

Jeg har god tro på skuddpremie på predatorer

Det var ett godt tilskudd til en fersk, ung jeger med slunken lommebok, i tillegg til att man fikk tatt ut en god del kråke, ravn og rev.

Det er stort sett ungdommen som har tid til å bry seg med predatorjakt, det er somregel gratis eller veldig billig hos statskog, og mangel av samboer/ kone gjør at man kan tilbringe mer tid ute, enn i sofaen eller med bleieskift...(noen som føler seg truffet???)

 

Er det skuddpremie på artene de jakter på, så man tjener noen kroner i samme slengen som man jakter, så vil jo det dra opp antallet jegere, og dermed redusere predatorene.

 

I mine øyne så er det bare for mange jegere etter rypa, oss 2 føtte inkludert i forhold til antall kyllinger som vokser opp.

 

I tillegg så kunne nok lyng heiene hatt godt av å bli svidd av i flekker akkurat når snøen går, slik at rypa får fersk vegetasjon å beite på

dette ble gjordt i gamle dager slik at det ble godt sauebeite, men rypa nøt godt av det også, kansje ikke første året, når det stort sett var gress, men når diverse buskevekster skjøt opp med ferske knupper året etter

Dette er ting jeg husker fra min barndom, og det var somregel godt med rype på de humpene som hadde vært avsvidd noen år i forveien fordi det var mat der, og er det god tilgang på mat, så vil det bli flere ryper av det.

Link to comment
Share on other sites

Klima endringer kommer til å ta knekken på rypebestanden.Ingen kan ungå å se hvordan været har forandret seg siste 25 år.Skogsfugl er allerede forsvunnet i områder som ligger under 200-300 meter over havet.Elgen i laverliggende områder begynner og få problemer med flått og hjortelus,Vi kommer til å se store forandringer i plante og dyrelivet fremover.Det som blir vinnerne er Rådyr,hjort,rødrev og kråkefugl.

Link to comment
Share on other sites

Årsakene kan være mange og vi jegere er nok uten tvil en av grunnene. Mye mulig jeg tråkker noen hundeeiere på tærne her, og det er ikke meningen å skjære alle over én kam, MEN; Det er mye snakk om totalfredning. Hvorfor ikke bare forby jakt med hund 1-5 år og se hvordan vi står etter det?

 

Det er vel ingen hemmelighet at jakt med hund er mange ganger så effektivt som støkkjakt. Det å måtte finne rypene selv, gå i terrenget på kryss og tvers flere ganger for å finne rypene i timesvis kan ikke måle seg med å trakke ut av bilen og sende hunden avgårde med GPS, hvorpå hunden tar stand og rypene kan skytes ned som leirduer.

 

Der jeg jakter har det aldri vært så mye ryper som i år, likevel har jeg kun skutt tre ryper. Noe skyldes dårlig skyting, men mesteparten skyldes at vanskelighetsgraden er på et helt annet nivå. Noe annet at det rett og slett tar lenger tid å finne rypene og slik sett blir også skuddsjansene færre.

 

Ser stadig vekk youtube-filmer o.l. med hundeeiere (og jegere uten hund) som skyter ti-tallsvis av ryper på bare noen få turer, og det er ikke noe vondt i det dersom den lokale bestanden er bærekraftig, men jeg mistenker at mange steder er den nettopp ikke det.

 

Det er muligens egoistisk tanke, men jeg synes personlig at det er surt at alle skal straffes for den rådriften noen bedriver, om man ligger jevnt på 5-8 ryper i året og omtrentlig har skutt like mange ravn på de samme jaktturene samt i tillegg sitter sine xx-antall timer på revepost i året.

 

Ellers er jeg enig i at predatorjakten bør intensiveres. Dessverre er det mange som ikke forstår det. Jeg har selv fått flere avslag på spørsmål om kjøp(!) av predatorjakt. Ved siden av mitt lokale jaktterreng hadde jeg flertall av grunneieres tillatelse til jakt på rev og kråkefugl, men dette måtte trekkes tilbake etter at den ene av grunneierne var vrang og la ned "veto". Ganske synd siden den lille skogen ser ut til å ha vekst av tiur, men auler av rev for øyeblikket. Har også tidligere spurt inne på kammeret her om mulighet for å få jakte predatorer i Bergensområdet uten hell. Men nå avsporer jeg - beklager :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja Amarok....tror du har rett i det med klimaet...

 

Tror også at det rett og slett er blitt for mange jegere, rypejakta er blitt en snobbejakt for mange og terrengene koster deretter. En del av dette klientellet har ikke den overförte jaktetikken fra slektsledd og skal ha valuta for pengene..

Link to comment
Share on other sites

Skal vi skte andre jegere? er ikke lov det :roll::wink:

 

Hmm nei det er nok vi jegere og været som er de værste mot rypene. Så frede de i 1-2 år og håpe på bra vær så vi får mange nye kyllinger.

 

Er surt og ikke kunne jakte de på ett år eller to men heller det enn og miste de for lang tid hvis vi jakter de hardt og stammen er lav fra før.

 

 

Rypekyllinger dør ikke av dårlig vær, de blir spist av predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Jakt med hund er uten tvil mer effektivt, og med denne jaktformen kan man lett "sope" opp alt av fugl på et område.

 

Men jeg har en motsatt erfaring også, og det var for 2-3 år siden.

 

I terrenget vi jakter skogsfugl kom det dagen etter jaktstart 6 jegere med 4 hunder!

Jeg tenkte for meg selv " faen, nå soper de hele J@vla terrenget!

Dagen gikk, og til kvelds møtte vi jegerne hvor jeg spurte om de hadde skutt noe fugl.

 

Til svar fikk jeg : Vi så 3-4 fugl, men fikk ikke skutt noen.

 

Vi derimot hadde masse oppflukter og 5 skogsfugl hengenes på hytteveggen (2 støkkjegere ganske kjennt i området)

 

Moralen er vell at uansett jaktform må jegere ta høyde for bestanden i gode og dårlige år, og selv i gode år treger man ikke peppre ned alt man ser.

 

Personlig husker jeg aller best de skogsfuglene jeg har på kornet som jeg ikke skyter.

Noen ganger når sola står i riktig vinkel, morgentåka ruller inn og skogsfuglen kommer susende forbi blir stemninga såpass fin at jeg rusler videre med opplevelsen i stede.

Mulig jeg har blitt litt blaut med tiden, men det anbefales å prøve det i hvert fall en gang, så forstår dere sikkert hva jeg mener ;)

 

Spora kanskje litt av her.... hehe

Link to comment
Share on other sites

En hund er ikke nødvendigvis bare en hund. Man må skille mellom gode hunder, mindre gode hunder og dårlige hunder. I hvert fall ved skogsfugljakt kan det være stor ulempe å gå med en hund som ikke samarbeider godt nok. Jeg har flere ganger sett bikkjer som renser terrenget foran jegerne. Forslaget lenger opp om å "forby" GPS har jeg sansen for. Mer enn halve morroa er å trene bikkja til og samarbeide, og de som har opplevd rapporterende hunder veit hvor fantastisk gøy det er. Det skal ikke være lett.

Uansett, det er meningsløst å skylde på enkelte grupper. Det være seg rikfolk eller hundefolk. Det er dessverre generelt en negativ utvikling og vi kan lite annet gjøre enn å tilpasse oss den virklighet vi som mennesker er med på å skape. Synker rypebestanden til nivåer som betyr vern, så får rypa vernes. Det samme gjelder skogsfugl og annet vilt. Som enkeltmenneske (og ikke minst jeger!) får man ta sitt ansvar og fronte naturvern og miljøvern så godt man kan. Hvem stemte man på ved siste valg? Er fet jaktbil viktigere enn enn jakta i seg selv? Er man for eller mot aggressiv skogdrift og maksimal økonomisk utnyttelse av naturressurser etc etc.

Link to comment
Share on other sites

I hvert fall ved skogsfugljakt kan det være stor ulempe å gå med en hund ...

Enig i det. Samme gjelder delvis for jakt på "skarv" på nakent snaufjell også.

Fra artikkelen i NRK det ble linket til over:

 

"Rypejakta er «den nye Birken»

Rolex og golf er ute for lenge siden, nå er det rypejakt som er det ultimate statussymbolet for de rike og vellykkede. Selv de som elsker det, innrømmer at det er blitt snobbete."

 

Det er vel en utvikling man har sett komme lenge. Folk med hunder med fineste stamtavle, og jegere med siste mote av dyre jaktklær. Og status SUV parkert nærmest mulig jaktterrenget.

Kalstad har vært med i rypejakta i flere tiår, og har sett utviklingen gå mer i den retning. Derfor sørger ikke Kalstad så mye om rypejakta får sterke begrensninger, eller faller helt bort :overrasket:

 

Blir rypejakt historie går det vel mer over mot skogsfugljakt? Kanskje kan jakt på skogdue-ringdue bli gjevere?

Vi har tidligere i høst lest i en tråd om folk som synes jakt på rådyr og hjort fra kamuflasjetelt i kanten av dyrket mark, og nær bebyggelse er helt ok jakt. Kalstad synes ikke det... for ham er slikt degenerert jakt.

 

Ved ringduejakt kan "kamuflasjetelt-jakt i jordekant"- tillhengere en mulighet til å utvide sin jakttid.

Link to comment
Share on other sites

Årsakene kan være mange og vi jegere er nok uten tvil en av grunnene. Mye mulig jeg tråkker noen hundeeiere på tærne her, og det er ikke meningen å skjære alle over én kam, MEN; Det er mye snakk om totalfredning. Hvorfor ikke bare forby jakt med hund 1-5 år og se hvordan vi står etter det?

 

Det er vel ingen hemmelighet at jakt med hund er mange ganger så effektivt som støkkjakt. Det å måtte finne rypene selv, gå i terrenget på kryss og tvers flere ganger for å finne rypene i timesvis kan ikke måle seg med å trakke ut av bilen og sende hunden avgårde med GPS, hvorpå hunden tar stand og rypene kan skytes ned som leirduer.

....

...

Ser stadig vekk youtube-filmer o.l. med hundeeiere (og jegere uten hund) som skyter ti-tallsvis av ryper på bare noen få turer, og det er ikke noe vondt i det dersom den lokale bestanden er bærekraftig, men jeg mistenker at mange steder er den nettopp ikke det.

 

Det er muligens egoistisk tanke, men jeg synes personlig at det er surt at alle skal straffes for den rådriften noen bedriver, om man ligger jevnt på 5-8 ryper i året og omtrentlig har skutt like mange ravn på de samme jaktturene samt i tillegg sitter sine xx-antall timer på revepost i året.

 

Så fort det blir diskutert fuglebestand så kommer det alltid noen støkkjegere som har en fantastisk tro på fuglehunders evner.

Dette tema er diskutert mange ganger her på forumet, det er kanskje til og med OT. Men allikevel klarer jeg ikke å la det stå uimotsagt.

 

@Eiha, du vet virkelig ikke hva du snakker om - du baserer dette på klipp fra TV og YouTube! Samtidig forsøker du å framsette det som en "sannhet" at det er mange ganger mer effektivt å jakte med hund enn uten - basert på de samme klipp...

Hvorvidt det å jakte med hund er mange ganger mer effektivt, er det i beste fall svært delte meninger om.

 

Du skjønner; filmer av hunder som ramper, støkker og forfølger fugl og ikke fungerer, samt generelt dårlig jakt - blir sjelden vist hverken på TV eller YouTube. Det er de vellykkede dagene og situasjonene som vises her. Og disse bruker du som målestokk - når det gjelder fuglehundjegere. For selv om du i parantes skriver at disse klippene gjelder både med og uten hund, legger du visst ikke særlig vekt på de klippene der det jaktes uten hund.

 

Du forsøker å formidle at du ikke er egoistisk. Men å foreslå å forby en jaktform andre driver med, slik at ikke det blir totalfredning - og du selv kan fortsette med din jakt, kan ikke tolkes på noen annen måte. Du sier også at du ikke mener å dra alle hundeeiere over en kam - men det er nettopp det du gjør - baserert på de samme klipp fra TV og Youtube...

 

Du tar deg selv som eksempel, og da gjør jeg det samme. Jeg har to voksne fuglehunder og en unghund. Å jakte med hund er ikke som du tror - bare å slippe hunden ut av bilen og tusle opp å skyte som på en leirduebane. På en vanlig dag tilbakelegger jeg normalt rundt en og en halv mil, i myr og kjerr. Opp og ned lier for å finne "høyden" og sørge for at hunden får med seg interessante biotoper i god vind. Om hunden støkker fugl, så skyter man ikke. Kommer det overflygere som hunden ikke har hatt arbeide på, så skytes ikke. Og ja, jeg slo deg iår - med 1 rype! Jeg skjøt iår 4 ryper på 12 jaktdager, noe som er det beste året mitt så langt. Hadde jeg kunnet skyte på alle sjanser på fugl som hunden ikke har hatt arbeid på, kunne jeg skutt mange flere. Jeg er altså milevis unna å skyte ti-talls ryper på en dag.... De fleste fugelhundeiere er nok nærmere mitt resultat enn de du har sett på YouTube...

Og vet du - jeg skyter både ravn og rev. Jeg hadde 27 jaktdager på rev ifjor. Så tro det eller ei, men fuglehund jegere kan også skyte ravn og rev....

 

Tror du ikke det er surt for fuglehundeiere å få sin jakt forbudt, enda de ikke skyter mye rype, men tvert imot jakter predatorer?

Så fortell meg igjen hvorfor du mener fuglehundjakt skal forbys og støkkjakt fortsatt være lov - om det ikke er av ren egoisme?

 

Først og fremst bør man intensivere jakt på predatorer.

Dersom man vil redusere jakttrykk på rypa så er ikke virkemidler å forby jaktformer. Du har rett i en ting, det er rådriften vi må til livs. Men du har feil når du tror at den bare finnes hos fuglehundeiere. Den finnes hos både fuglehund jegere og støkk jegere. Det er her vi må gjøre en innsats. På tvers av jaktformene. Ikke forsøke å forby hverandres jaktformer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør man intensivere jakt på predatorer.
Og vet du - jeg skyter både ravn og rev. Jeg hadde 27 jaktdager på rev ifjor. Så tro det eller ei, men fuglehund jegere kan også skyte ravn og rev....

Noen med referanse til hvor mye spurvehauk betyr som predator mot rype/rypekyllinger? Kalstad mener at han gjennom de siste årene har sett mer av denne rovfuglen enn tidligere, ikke minst i randområdene opp mot snaufjellet.

Spurvehauken er jo totalfredet.

Link to comment
Share on other sites

Alle er vel enige om at jakt på predatorer er positivt. Mer vanskelig er hva som bør gjøres i tillegg. Klart det er forskjell på gode og dårlige hunder, men når jegere greier å ta ut et par hundre fugl på noen dagers jakt som den gjengen som ble tatt i Sverige så er det klart at når gode jegere og gode hunder jakter sammen kan det være veldig effektivt.

Uansett tror jeg dette er mer en debatt om hvem som skal ta ut mindre. Her tror jeg menneskene fort blir den tapende part i den politiske debatten om prioriteter. Det blir neppe nedskyting av verken ørner eller fjellrev og så jeg tror dessverre at skal rypejakta fortsette som vi alle gjerne vil den skal gjøre så må vi slutte å peke rundt oss og gjøre noe selv.

Det går på å slutte å bare snakke om jakt på de predatorene vi lovlig kan jakte på, men virkelig jakte på dem. Hvis ikke dette snart gir en ønsket virkning så vil vi bli tvunget til å innskrenke egen jakt enten vi vil eller ei. Kanskje det allerede er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Har liten tro på den vanlige rypejeger som predsatorjeger.Rovvilt jakt er svært krevende og bare de beste jegerne lykkes med dette.Er overbevist om at klimaendringene er den viktigste årsaken,og da er det ingenting vi får gjort på kort sikt.Det ligger an til et par hundre år med dårlige rypebestander.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker da jeg voks opp og begynte å være med på jakt (fra 10 års alderen) rundt 1970. Da var det en opplevelse å se skogsfugl generelt, og særlig tiur. Dette varte ved til innpå 80-tallet. Så, i takt med reveskabben, begynte ting å skje. Fra midten av 80- og innpå 90-tallet ble det en liten gullalder i forhold til hva vi var vant til. Det ble ganske bra med skogsfugl. Ingen skal få meg til å tro annet enn at dette hadde en sammenheng med reveskabben! Skabben virka antagelig også på mår.

Problemet var(er) at andre predatorer overtar ledige plasser i systemet, og rovfuglbestanden har økt deprimerende mye de siste 25 åra.

Jeg tror at det eneste saliggjørende er om vi hadde fått til en reduksjon av ALLE skadedyr, fra nøtteskrike til og med rev. Da regner jeg også med hønsehauk og kongeørn!

Mistanken min er at det samme forholdet gjelder på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen hemmelighet at jakt med hund er mange ganger så effektivt som støkkjakt.

 

 

Det er nok ingen hemmelighet, men det er vitterlig ingen sannhet heller. Ja, jakt med hund kan ofte være mer effektivt enn støkkjakt, men mange ganger så effektivt? Det er bare absurd.

 

Det er vel også slik at selv om jegere med hund generelt sett er mer effektive enn jegere uten hund, så er det også slik at lokale støkkjegere er mer effektive enn jegere med hund, som ikke er lokale. Skal vi heller ikke forby lokale jegere noen år, siden de også er mer effektive enn "resten"?

 

Nei, i den grad nedgangen i rypebestanden skyldes vår jakt på rypa (noe som vel er heller usikkert, og i alle fall udokmuntert) er problemet snarere de som ikke respekterer de begrensningene som settes hva angår uttak av rype. Disse finnes nok, dessverre, i alle leire.

 

Her finnes det forøvrig mye interessant informasjon om hønsefugldynamikk og bestandsregulering, som er vel verdt å ha med seg i en slik debatt: http://rogalandfuglehund.no/wp-content/ ... Jahren.pdf" target="_blank

 

Edit: Verdt å merke seg er det også at rypa ennå ikke er rødlista, og dette vil avgjøres i løpet av året. Den vil i så tilfelle få status som "Nær truet", noe som ikke innebærer at den er direkte utrydningstruet, men at den krever ekstra oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye tro på freding. Vi har sett fler områder som har innført dette. Resultatet er nedslående.

Her er mange faktorer i dette, Vær, Predatorer, Biotoper som er ødelagt, jakttrykk og involsnyltere som knekker kyllingen.

Der er ingen enkle eller snarlige løsninger. Men viltstell på alle plan er en faktor vi kan gjøre noe med.

Bergens Jæger og Fiskerforening har lang tradisjon med predator jakt http://bjf.no/predatorjakt/ . Vi har ikke jaktet predatorer i rypelokaliteter, men i lokaliteter med orrfugl og hare. Vi ser at disse bestandene re etablerer seg når predator trykket tes ned. Vi ser og at det i bynære strøk får markert oppgang av småfugl, dersom vi tar ut kråkefugl. Det er litt hjelp.

En tanke er å stoppe jakten ved juletider. Slik at vi da har noe høyere bestand av rype ved pardannelsen. Og en utaksbegrensning på dag, uke og år.

Link to comment
Share on other sites

Forby di som støvsuger fjellheimen med hund!!! Tillat kunn støkkjakt med dagskvoter....

 

En god lokalkjent skytter er også i stand til å "støvsuge fjellheimen". Hvorfor ikke forby disse også?

 

Om du ser på tiden som må legges ned i forberedelser for å være i stand til å støvsuge fjellheimen, tror jeg det er vel så effektivt å legge ned flere timer på skytebanen, samt å gjøre seg godt kjent i jaktterrenget, som å sette i gang å trene opp en fuglehund.

 

Har selv sett en stor gruppe støkkjegere gått manngard gjennom terrenget , hvor horisonten nærmest dekkes av hagl hver gang det er fugl på vingene. Dette er ikke stort bedre enn praksisen som beskrives ovenfor, særlig ikke i et terreng med høy fugletetthet. Likevel er ikke dette noe argument for å forby støkkjakt i sin helhet. Synes man burde holde seg for god til å forfekte slike subjektive vrangforestillinger. Det er ikke alltid "de andre" som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Britene anslår at ca 250 000 (røde) ryper hekker der borte. I all hovedsak nord i England og i Skottland med synkende bestand. Ser at noen av årsakene for tilbakegangen kan muligens være noe lik vår - britene har plantet granskog på områder der rypene var tidligere. Hos oss gror det igjen helt av seg selv. Det kan være en mulig medvirkende årsak. Beitepress fra tamrein er en mulig årsak. De eter vel annet enn lav? Rovfugler er også nevnt men der er det svært delte meninger om innvirkningen ettersom de ikke diskuterer kråke og ravn.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ett middel for å øke rype bestanden er jo, som mange sier predator bekjempelse.

Det som kanskje også er ett problem er at den største delen av denne bekjempelsen ikke foregår på fjellet.

Ikke til forkleinelse for alle de som legger ned en stor innsats med rovvilt uttak.

Tror ikke at søppelreve, -kråka og - måsen er de verste når det gjelder predasjon i hekketiden for rypa.

Disse predatorene som hekker/yngler i rypefjellet vil ha mye større innvirkning.

Hardt uttak i disse områdene med kanskje ukonvensjonell metoder.

Så nær inntil hekke/yngletid som mulig.

Uttak fra kjøretøy ved hjelp av lys og åteplasser i nærheten av fjellveier, vil fungere på reven. "Lamping"

Kråka og måsen som holder til i fjellet finnes det effektive måter å ta ut også.

Får vi slike verktøy i forvaltningen, er jeg sikker på at det vil gi resultater.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på tiden som må legges ned i forberedelser for å være i stand til å støvsuge fjellheimen, tror jeg det er vel så effektivt å legge ned flere timer på skytebanen, samt å gjøre seg godt kjent i jaktterrenget, som å sette i gang å trene opp en fuglehund.

Jeg vil tro det er mest effektivt å begynne å trene kondis knallhardt for å rekke over terrenget :lol:

 

Beklager.. Greide ikke dy meg..

 

 

Predasjon er nå engang en dokumentert stor påvirkning på kyllingene, og året etter et smågnagerår peker seg vel ut med en nedgang i rypebestanden.

 

Kaldt vær likeså, pga. matmangel. Kyllingene spiser insekter den første tiden. I kaldt vær klekkes færre insekter og insektlarver samt at energiforbruket hos kyllingen er høyere.

 

Biotoptilrettelegging for rypa (også kjent som en av formene for viltstell eller endog viltpleie) har det vært forsket litt på, for mange år siden. Da greide de ikke påvise noen nytte av dette, selv om de har drevet med det i vesterled med gode resultater i mange år. Dette var vel forløperen til NINA etter hva jeg husker. Personlig så tror jeg at viltstell har effekt lokalt, men ikke nasjonalt så det kan vi nok glemme.

 

Gjengroing, slutt på avsviing av lyng, slutt på beite, større rovdyrbestander (kråke, skjære, ravn, mår, ørn, røyskatt, mink, rev, grevling osv osv) i.o.m omlegging av landbruk og fallende pelspriser (og bortfall av skuddpremier gjennom lovreguleringer) osv er jeg rimelig sikker på er innvirkende faktorer der det måles nedgang, noen sågar store faktorer.

 

Den største faktoren tror jeg alikevel er klima. Men vil man påvirke lokalt er det bare å sette i gang med viltstell.

 

 

Med den relativt lave interessen for viltstell her i steinrøysa så er det bare å vente og se an utviklingen.

Link to comment
Share on other sites

Jobbet med en "gamekeeper`s hand" (vilt vokter asistent) og dette er hva de gjør fritt etter husken.

Sier ikke dette er fasiten på problemet men funker nå i Scottland/England med samme dyrene og klima/natur så en pekepinne er det nokk.

 

Få redusert flotten i naturen. flotten gjør stor skade på fugl og annet vilt samt mennesker.

*Slippe sau på beite med en flott vaksine som gjør at flott som biter vaksinert sau dør.

*brenne/svi av områder med gjevne mellomrom ( ca 1/5 av terrenget i året tror jeg det var slik at det brennes samme plassen 1 gang per 5 år)

 

Predator kontroll

*Danne jakt/fangst lag. My lettere å kunne dele på ansvaret for feller osv. I mit tilfelle er jeg hjemme i 4 uker og borte 2. Så båsene og fellene mine må spennes ned og åtet mit forer reven og fugler isteden for at de skytes/fanges i de 2 ukene jeg er borte hvis jeg ikke har en avløser/hjelper i 2/6 av sesongen.

*Skudd premie eller annen belønnig for dette. Sikkert mange som gladelig stiller opp som hjelp til å passe feller og åter samt få lov til å skyte predatorer gratis og som belløning noen dager med "fri" jakt noen dager som betaling i neste sesong.

*Oppfordre til predator skyting når folk har muligheten. Unskyldningen med at å ikke skyte predatorer fordi du venter på gamle bukken osv holder ikke.

 

Foring

*vaksineringer gjennom foring. For rype så er det å legge "medisiner" og mineraler i sand hullene de fyller "kråsen" sin i, kontroversielt nå men for å berge en bestand så må det tenkes nytt.

*foring på lik linje med foring av hjortevilt, forings stasjoner med for og mineraler.

 

Skape mangfold i naturen (med noen få predatorer). Er det små fugl OSV så er det ikke kun rype som står på menyen til predatorene.

Ha områder som "kapital" det ikke jaktes i hvis det ikke er bra med fugl, er det bra med fugl så kan disse jaktes i med måtehold.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer sikkert Chiefen.v-2 men i tillegg så brenner de lyng striper/gater i hele terrenget. Er ikke sikker på hvilke vaksiner Norsk sau får, men bidrar uvaksinerte sauer til å spre flotten?

Rovfugl bestanden kan vi jo gjøre noe med (de som er lovlige å jakte på). De som er fredet får vi heller leve med.

 

Er det noen som i stor skala driver med vilt pleie i Norge?

hjemme er de livredde for at noen skal finne på og brenne siden de frykter at det skal spre seg til tømmer skogen. Ikke f@€|\| om det skal legges noen innsats i viltstell I fare for at naboen skal nyte godt av andres arbeid... Eller det blir jo kjørt ut slikke/salt steiner til sau som sikkert elg og rådyr også slikker på.

Link to comment
Share on other sites

Når Skottland nevnes så er det verdt å merke seg hva som sies om det der borte:

 

Bestanden er redusert med 82 % siden 1911, men har stabilisert seg de siste årene.

Årsakene er oppgitt til å være:

- tap av egnet areal pga beiting av sau (!) og økning i skog.

- Økning av predatorer, rovfugl og rev

- Flåttbåren sykdom, skydom spredd av dyr med flått. Loping Ill, heter den visst

- Nematode orm/parasitt som kan drepe opp til 80 % av kyllingene.

 

Kilde: http://www.gwct.org.uk/research/species ... ed-grouse/

 

All kortfattet gjengivelse av forskning blir upresis, men det er i hvert fall klart at det ikke bare er sette fingeren å én ting, og at beiting av sau nødvendigvis ikke er et gode.

Link to comment
Share on other sites

De forsøk gjort med avsviing av småskog og buskas som jeg har sett viser at flåtten kom veldig kjapt tilbake til området. Å svi av underskog eller kratt var ikke virkningsfullt i og med oppslagene fra vegetasjonen raskt kom opp og lagde skygge/lagret fuktighet.

 

Mange ser på sau, hjort, rådyr, fugl og annet som kilden til oppblomstringen av flått. For meg virker det mer som om det er fuktigere og mildere klima som er årsaken til mer flått. Flåtten har vel nå etablert seg nord for saltfjellet, hvor det tidligere ikke var flått, eller huggorm for den saks skyld, så mellomverten i form av sau, hjort, rådyr, elg, fugl eller andre pattedyr er nok ikke årsaken til en oppblomstring i /antall/ flått selv om de er med på å spre den utover arealet.

 

Målrettet og virkningsfull viltpleie i Norge foregår kun i form av lokale ildsjeler etter hva jeg ser. Blant de som bruker ordet viltpleie mistenker jeg at de fleste tenker avskyting av rovvilt og oppsett av saltstein når de hører ordet. Har de hørt om beitetrær, viltåker, skogsdrift for å skaffe vinterbeite og skjul for hjorteviltet så settes det sjeldent ut i praksis i noe omfang. For rypa sin del konkluderte et forsøk på 60 tallet (jeg tror det var da) med at å svi av lyng ikke gjorde utslag på rypebestanden i området. Deretter har dette vært vedtatt sannhet i kongeriket, til tross for interessante tall og praksis i vesterled. Jeg søkte etter denne rapporten nå, men fant den ikke igjen :(

 

 

Jeg tror nok Chiefen pekte greit på årsaken til fallende tall for rypebestanden, og vi vil se det samme for hjort/rådyr etterhvert som utmarka blir liggende brakk og gror igjen samt at ingen bor der for å holde rovdyrbestanden nede.

 

Digresjon: Søndag gikk vi raskt gjennom vinterhugsten i terrenget som hjort og rådyr har beitet på i vinter (legger ned trær på senhøst/vinter til neste vinters fyringsved, så får dyra beite på disse over vinteren). Alle knopper og skudd var beitet opp til to meters høyde. Hjorten har stått på bakbeina for å komme til maten.. Når trærne vokser høyere enn dette og lyngen er avsvidd av tørke har de lite å leve av. Det samme gjelder nok for rypa og dens biotoper.

 

 

Om naboen nyter godt av mitt viltstell bryr meg ikke så hardt, og dessuten går det an å ta en prat med ham og enes om mål. Det viktigste med viltstell er å gjøre det, ikke alt det andre mellommenneskelige :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det går jo det også Høggern

Men det går vell å gjøre andre tiltak en å frede alle dyr og heller finne hoved årsaken til at de forsvinner? Finne ut om de sliter med orm eller andre parasitter OSV.

Her innenfor et begrenset område forsvant hele storfuglen i løpet av 2 sesonger og ingen av grunneierne har skutt storfugl i det aktuelle området og tids periode. Men det ble hogget mye skog og bygget veier inn i terrenget etter jordskiftet og reven har kommet tilbake for fullt. Så at det er jegerne alene som står for reduksjonen tror jeg ikke, selvsagt så må vi begrense uttaket nå som det er lite eller ingen fugl i området men det er ikke sikkert det er jakt som er den såkalte rot-årsaken.

Se foreksempel elg, hjort og rådyr bestanden. Hvor mange dyr dør ikke i trafikken og på jernbanen?

 

Har sett det samme som deg Nilsen308, det som bare fikk bli busker før har nå fått lov til å bli høye trær som ingen kan beite på eller skjule seg i på bakken.

 

Er 100% enig i at om naboen nyter godt av det jeg gjør for bestanden bare er en "bonus". Kan jeg frotse i vilt PGA jeg har gjort noe riktig så er jeg også kjempe fornøyd. Men når det bare jaktes matvilt hos naboen og er forbutt å skyte rev under elg-jakten og det ikke kan ofres en kule til reven som kommer på bukke posten så føler jeg at jeg stanger hodet mot veggen til tider.

Hadde alle bare kunnet dra litt av lasset så hadde vi kansje kunnet gjort en større forskjell.

 

 

En kan jo velge å slutte å jakte men hvorfor ikke heller begrense andre årsaker også?

Enkelte plasser så må det jo være ren kos å få lov til å jakte rev, kråker, skjærer osv gratis.

 

Beklager OT og at dette skle ut til å bli andre arter en bare Rype :oops:

Link to comment
Share on other sites

Forbudt å skyte rev..

 

Inne hos oss blir reven skutt hvis den viser seg mens hjortejakta pågår. Så får heller hjorten muligens bli skremt bort den kvelden.

 

Det er forsket mye på predasjon. Innhugget jegerne gjør i småviltet (opp til og med rådyr) er ikke stort sammenlignet med hva som går med i predasjon av rovdyr eller som fryser/sulter ihjel. Forbud mot jakt på rype er nok mer symbolsk enn praktisk rettet. Biotop, klima og naturlig predasjon. Der mener jeg grunnlaget ligger når vi diskuterer artsmengde nasjonalt.

Link to comment
Share on other sites

*Skutte ryper legger ikke egg. Sparer du to ryper ved å ikke på gå jakt så legger de to kanskje noen egg.

 

*Skyter du en rev, eller mår, sparer du kanskje hundrevis av egg og kyllinger i løpet av en sesong.

 

Hva gir effekt og hva er symbolikk?

 

I toppårene rundt århundreskiftet 1900 var det hard beiting og biotopmanipulering i form av lyngbrenning for å øke beitekvaliteten. Samtidig ga pelsen fra rovdyr både status og inntekt.

 

 

Et kritisk blikk på biotop, skjul (mot rovdyr/rovfugl og vær) og tilgang til næring er nok enda mer utslagsgivende enn å ta ut rovdyr. Klimaet er et så stort politisk spørsmål at det er det bare å glemme å diskutere her.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har predatorer mye å si. Og jeg ser til stadighet rypejegere hevde at jaktuttak er ignorerbart.

Men jeg har sett taksering og jaktrapport for et fulltaksert område der over 50 % av taksert bestand ble rapportert skutt under påfølgende jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og døde predatorer og parasitter spiser ikke rype...

Selvfølgelig kan vi ikke skyte alt av vilt som vi ser og må vise måtehold, dette gjelde alle arter.

 

Men total fredes en art så er det ikke mange som kommer til å gjøre så mye for at de skal over-leve heller, Staten/natur-vernere sier de har gjort sitt med å frede den og fraskriver seg resten av ansvaret. Hvorfor skal de bruke egne penger på å pleie den? Sørgelig men sant så legges det ned eller kuttes i alt som ikke gir avkastning til staten og tviler sterkt på at de ansetter noen til å brenne heier og begrense predatorer sammen med resten av det nødvendige viltstellet.

Jakter selv ikke rype siden det er så lite her men prøver nå å få skutt predatorer og gjøre livet litt lettere for dyrelivet sånn på det gjevne med et lite håp om en dag å kunne jakte på en bærekraftig stamme...

 

Se bare til de landene som har skapt penger i jakt, der jobbes det aktivt for å bevare arter og holde en bærekraftig bestand.

Mens i nabolandet som har hatt riklige mengder med vilt har stoppet all lovlig jakt og ingen gidder å bruke krefter på å bevare viltet og der forsvinner alle arter som ikke gjør noen nytte for seg rent økonomisk.

 

Ser at NOHA følger med i tråden og ønsker sterkt at de også utaler seg her for å fortelle hva de mener bør gjøres og ikke bare total frede truede arter som rutine og klappe seg selv på skulderen uten og gjøre noe mer en det.

http://www.framtidinord.no/nyheter/article10697412.ece

Link to comment
Share on other sites

NOAH ønsker en verden hvor i praksis mennesker ikke finnes siden vi mennesker påvirker miljøet rundt oss. NOAH ønsker en "naturlig statisk natur og sånn uten menneskelig påvirkning" og det er uforenelig med menneskehetens fortsatte eksistens. Ikke akkurat noen som bør inviteres inn i en diskusjon.

 

Høggern, bildet er litt mer nyansert enn det du oppsummerer på to linjer. Det er masse forskning på dette med jakttrykk på småvilt. F.eks. http://www.nina.no/archive/nina/PppBase ... ng/578.pdf

 

Litt videre lesning hos NINA, hvor flere fagpersoner innen biologi gjerne ser at jakta opphører, viser at jakt ikke er den store årsaken til fallende bestander nasjonalt siden "gullårene" for 100 år siden.

 

50% felling i ett jaktterreng ett år kompenseres med 0% felling i naboterrenget for der var det så steika bratt det året og ryggen var litt dårlig også. At ingen jaktet rovvilt og at bjørka vokste seg så stor at yngleplass samt matkammer for kyllingene forsvant er nok viktigere. Skabben er stort sett borte den også.

 

 

Jeg har aldri i mitt liv skutt en rype btw. så for min del har ikke en evt. fredning av rypa noen praktisk betydning. Men da mener jeg fredningen bør ha en reell effekt istedenfor å være symbolpolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har brukt noen mnd av livet mitt på å studere teori og praksis angående rypebestand, jakttrykk, uttak osv i noen områder, og har i tillegg diskutert dette med både professorer og vanlige folk, så synes jeg det er intressant å se at det virker som mange rypejegere mener at jaktuttak ikke har betydning.

By the Way..

50% jaktuttak ble nevnt for å vise at noenganger kan uttaket være rimelig stort...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig har predatorer mye å si. Og jeg ser til stadighet rypejegere hevde at jaktuttak er ignorerbart.

Men jeg har sett taksering og jaktrapport for et fulltaksert område der over 50 % av taksert bestand ble rapportert skutt under påfølgende jakt.

 

Det sier vel egentlig mer om takseringen enn om bestanden....

Der dette er tilfelle, så nekter jeg personlig å tro at takseringen er korrekt.

Og det spesielt når en vet hvor mange faktorer som kan påvirke takseringen, og hvor dårlig verktøy det egentlig er. Til tross for at det er det beste vi har idag.

Taksering foregår med hund, i starten av august. Taksørene har i den del tilfeller tidspress på seg da takseringen skal foregår innenfor gitte tidsrammer. Noen ganger setter de det selv da de avsetter en helg eller noen dager. Konsekvensen er at takseringen må foregå hele dagen. Det vil ofte si i svært tørre forhold, ofte med lite vind. Noe som gjør arbeidet til hundene vanskelig.

De fleste takseringslinjer for rype går på høyfjellet. Selv om vi vet at rypene ofte befinner seg i bjørkeskogen - spesielt når det er varmt. Det finnes mange slike faktorer, og det gjør hele takseringen svært upålitelig.

Dette til tross, så er taksering det beste verktøy vi har idag.

 

Men man MÅ ikke se på taksering som fasit av hva bestanden er!

 

Gjengroing er nevnt. Jeg har ikke stor tro på det. I mange fjellnære skoger er det ganske bra med rype i barskog og på myrer. I Sverige lever rypa langt ned i skogen. Nei, jeg tror ikke gjengroing er det store problemet.

 

Men man skal ikke ignorere jaktuttaket som en begrensende faktor. Når bestanden er svært liten, så "teller" hver rype mer og enhver skutt / død vil kunne gjøre utslag. Jaktuttaket kommer som tillegg til annen dødelighet. DA er også jakta en begrensende faktor. I år med middels eller gode bestander, vil jaktutbyttet ikke komme som tillegg til andre dødsårsaker og ikke påvirke bestanden i særlig stor grad.

Problemet for forvaltningen er å finne ut av størrelsen på bestanden før jakta setter til. Siden rypebestanden endres voldsomt fra ett år til ett annet, kan ikke forrige års observasjoner legges til grunn. Takseringen er derfor det beste verktøyet vi har idag - selv med de mangler jeg har pekt på over, pluss noen andre.

 

Jeg må legge til at alt over er min personlige oppfatning, og ikke på noen måte fasit. Jeg tror også at predatorkontroll er en av "nøklene" til å øke rypebestanden. Det gjelder forøvrig alt småvilt. For hundre år siden var det skuddpremie på alt som hette rovvilt (omtrent). Alle rovfugler ble etterstrebet, og pelsvilt ble jaktet så fort noen så ett spor. Ett reveskinn ga nesten en månedsinntekt for en skogsarbeider, ett mårskinn enda mer. Tenk om man hadde fått 20-30.000 for ett reveskinn idag!

Tenk for en innsats som ble gjort den gangen, av rent økonomiske grunner! Idag eksisterer ikke skuddpremier (nesten) og skinnene blir nesten ikke solgt. Alle rovfugler er fredet og får formere seg fritt. Jeg tviler sterkt på at vi klarer å utrydde rovfuglene nå når de ikke greide det da med all den innsatsen. Jeg tror aldri vi kommer dit igjen når det gjelder lave rovvilt stammer. Og av den grunn tror jeg heller ikke vi kommer dit igjen når det gjelder høye småviltstammer.

 

Vi må leve med relativt lave bestander av småvilt. Vi må takle det med de verktøy vi har. En viss predatorkontroll, og måtehold. Det siste er også viktig, da det fortsatt er en del som ikke klarer å styre seg og skyter mer enn bestanden tåler. Noen må utradere hele kullet om de klarer, og gå etter det ene kullet de fant hele dagen. Lokalt kan disse gjøre stor skade og vi burde komme disse til livs.

 

Jeg tror ikke fredning er veien å gå. Altfor mange forsøk har vist at det ikke har noen effekt. Isåfall burde skogene og fjellene bugnet av vilt etter krigen.... Predatorkontroll, bevissthet på uttak og oppgjør med den individuelle grådigheten er virkemidler jeg har tro på.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...