Jump to content

Rypa på rødlista?


Tex Mexx

Recommended Posts

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har jaktet på Haukeli i mange år nå, det er snakk om ett par turer i året og jeg har aldri sett så mye fugl i terrenget som nå. De to siste årene er det ingen tvil om at det er mer fugl!

Tidligere år har jeg i løpet av en dag ikke sett en eneste fugl! Min oppfatning er at jeg gradvis har sett mer fugl samtidig som det har blitt innført bag-limit basert på jakta tidligere år. For eksempel så jeg iløpet av 2,5 times gange ca 25 fugl og bag-limit'en var på 1 fugl!

Link to comment
Share on other sites

Bag limit på rypejakt er noe forbanna sprøyt.

Det er noe av det største idiotiet som er funnet på når det gjelder småviltjakt noen gang.

 

Dersom det virkelig er slik at rypebestanden er så svak at den tåler veldig lite jakt, er det veldig mye bedre å frede den i området i et eller flere år.

Men det kan man selvsagt ikke, da det medfører tapte jaktutleieinntekter....

 

Man får evt. bare selge treningskort til våpenløse hundeeiere som vil trene hunden og oppleve fuglearbeid og stander.

Da er man også sikker på at ingen lar seg friste til å skyte ei rype eller to ekstra.

 

Ser det samme idiotiet i enkelte lakselver.

Som f.eks Orkla hvor man har innført så små baglimiter at det er totalt latterlig.

Dersom det står så dårlig til med laksen der, får man heller frede laksen i elva over noen år, så bestanden får tatt seg opp igjen.

 

Det er veldig mye som påvirker en rypebestand og jakt er vel i realiteten det som har minst påvirkning av dem alle.

Vær, insektstilgang, rovvilt, smågnager bestander, gjerder(spesielt reinsgjerder), beitedyr mm har fra mye større enn til omtrent samme påvirkning på rypebestanden som noen jegere, så fremt man ikke selger ubegrenset antall med jaktkort.

 

I totalbildet utgjør jegeren en veldig liten trussel på rypebestanden.

Untaket er selvsagt om rypebestanden er så lav at hver minste fugl som overlever frem til hekking er av stor viktighet for bestanden.

Da bør fredning innføres.

 

Men uavhengig av fredning eller ikke, bør det alltid legges ned en solid innsats for at man gjør vilkårene for rypa best mulig.

Bl.a bør all eller nesten all inntekt av salg av rypejakt/trening gå til slike tiltak.

 

Man må bl.a gjøre sitt ytterste for å redusere bestandene av kråke, måke, mink, røyskatt og rev.

I tillegg bør det alvorlig vurderes om det bør åpnes jakt på enkelte rovfugl i enkelte områder.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke satt meg spesielt inn i denne tråden men som kommentar på overskrifta kan jeg ikke skjønne i hvilket område i landet ideen her stammer fra ! At bestanden svinger det er jo ikke uvanlig . At det er så lite fugl i landet så slike tiltak må til tror jeg ingen ting på .

Ellers støtter jeg 'Norwegianwoods ' sitt siste innlegg . :D

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt kom kanskje ikke frem, men iallefall så mente jeg ikke å støtte opp om bag-limit, men: jeg har aldri sett så mye fugl og med en så snever baglimit blir det helt umulig å si noe vettugt om rypebestanden basert på fangstrapporter...

 

Videre kan ikke jeg si jeg har opplevd meningsfull sammenheng mellom bag-limit og antall ryper i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Grovt forenklet et eksempel her fra ytre Nordmøre i 2014 :? Her i min kommune er det muligens en 20-30 jegere som går på jakt kanskje 1-5 dager i året. De skyter i gjennomsnitt 0-5 ryper på ett år. Samtidig har vi muligens 150-300 hønsehauk som jakter 365 dager i året, 100 falk, 1500-2000 ravn, kanskje 2000 røyskatt, 800 mår samt en del kråker, ørn, måker, snømus, tjuvjo og rikelig med rev.

Det store spørsmålet blir da, hvem tror dere står for hoveddelen av uttaket av hønsefugl her i distriktet? Min påstand er at fredning av rypa vil neppe ha noen betydelig innvirkning på bestanden.

 

 

Jeg kommer gjerne og hjelper med å få unna det rovviltet en har lov å jakte på!

Utrolig nok blir du sett på som en j---a tvilsom fyr om du spør om å få jakte småvilt og beint fram kjeltring ute på noe muffens om du vil skyte kråker og rev :overrasket::winke1::mrgreen::shock::?

Link to comment
Share on other sites

Bag limit er en måte å redusere uttak av rype uten å redusere inntekter fra jaktutleie.

 

Realiteten er at om man virkelig trenger å redusere uttak av rype ved å ha en bag limit, bør man heller frede rypa.

Så enkelt er det faktisk.

 

Men det er ikke grunneiere med på, da det reduserer eller fjerner deres inntekter fra jaktutleie for et eller flere år.

 

Nå må gjerne folk støtte opp om grunneiernes bag limit ordninger og kjøpe jaktkort ifra dem dersom de støtter den slags, men jeg gjør det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Når en bedriver jakt på matvilt skal en høste av overskuddet. Er det ikke et overskudd å høste av- så skyt predatorer i stedet. Hos oss oppfordrer vi alle til å skyte rev, ravn, kråker og alle de andre predatorene som det kan jaktes på. Og jakter du rådyr- så skyt i det minste en rev eller to pr rådyr. Dette oppfordrer vi til innad i jaktlaget- og vi har også fått det med som anbefaling i forvaltningsplanen for hjortevilt i kommunen. Er det lite hønsefugl så skyt gjerne en 10-15 kråkefugler før en skyter en orrhane. Enkelt og greit. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

mener du at du ikke jakter eller ikke overholder baglimiten?

 

Da jakter jeg ikke.

Både fordi jeg overhode ikke støtter en bag limit løsning, og er da ikke villig til å gi mine penger til grunneierne, og som sagt tidligere, så synes jeg at det er bedre med fredning istedenfor når bestanden er lav.

Det blir vel min egne lille fredning og boikott.

 

Jeg er helt enig med asterix. Jakt på matvilt, er høsting av overskuddet.

Og dersom det må innføres bag limits på småvilt, har man ikke noe overskudd å snakke om, og jakt burde ikke gjennomføres på gjeldene vilt på det området før bestanden har tatt seg opp igjen.

 

Det har alltid vært viktig for meg, at vi som jegere alltid setter viltbestandene først.

Og vi som jegere har en forpliktelse i å sørge for at vår jakt ikke medfører en risiko for at bestandene skal bli for små eller borte.

 

Desverre ser det ut for at en del grunneiere/grunneierlag ikke har den samme tankegangen.

Noen krever t.o.m. at man må kjøpe småviltkort for mange hundre kroner for å skyte kråkefugl og rev....

De burde heller belønne folk som er villige til å bruke tid og ammo på slik jakt.

Link to comment
Share on other sites

tja, baglimiten er vel å der for at flere skal få sjansen til å høste av overskuddet, og ikke bare de som er så heldige å få jakte de første dagene/ukene av jakta. så sånn sett er jeg positiv til baglimit

 

men jeg er helt enig med deg når det kommer til freding av rypa istedefor baglimit når bestanden er lav

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Avskytingen av rype var på Statskogs terrenger i Nord-Norge sist sesong det doble av foregående sesong, ca. 30000 ryper. Mange rypejegere mener det er bra med fugl i terrengene, og at rypebestanden er normal. Ser vi tilbake, ser vi at det har vært skutt langt over 200000 ryper i de samme områdene på en sesong. Da var siste sesong ganske langt fra normal...

 

Det har helt klart skjedd en forandring i forekomsten av ryper, og forskerne ser på klimaforandringene. I søndre Nordland sier en grønnsaksbonde jeg kjenner godt at vekstsesongen er to måneder lengre enn den var for 30 år siden. DET er en svært stor forskjell, og vi vet at vegetasjonsforandringene har vært enorme i denne perioden. Hva med innsekter? Her har vi ingen forskning og statistikk, men vi vet hvor viktige innsektene er for kyllingenes første levedager.

 

Tiden er nok inne for at rypejegerne må slutte med å høste som bærplukkere. Det går ikke an lengre å raide rundt og skyte alt som rører på seg. Rypene har historisk vært det eneste viltet som har tålt en slik voldtektsjakt, men den gjør det ikke lengre.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at klimaforandringer spiller noe inn, men det er ingen tvil om at det finnes utrolig mye mer rovvilt som spiser egg, kyllinger og voksne ryper enn det var når de skjøt 200 000 ryper på det terrenget på en sesong tidligere.

 

Eneste tiltakene som virkelig vil monne, er å frede rypa totalt i de områdene bestanden er lav og redusere predasjonen på egg, kyllinger og voksne fugler ved å ta ut en del av de rovdyrene som står for dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva med ett system, der du må skyte/felle ett vist antall predatorer (Må dokumenteres),

før du kan jakte matvilt ?

Rev, ravn, kråke o.l. har jo helt klart innvirkning på antall matvilt ( småvilt og rådyr).

Mye av oppblomstringen av skjære, kråke, ravn og rev, skyldes vårt levesett. (søppel og annen lett tilgang på mat.)

Men når det blir for mange om beinet, må de ut i naturen å søke føde, og det i større antall enn det ville hvert i ett upåvirket økosystem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på det litt på samme måte som holmvaag . å bruke baglimit eller annen begrensing for å la flest mulig få del i overskuddet er jeg inne for. men når baglimit blir ned i en og to fugler for dag, da blir noe feil .

Saltfjellet ligger mellom Bodø og Mo i Rana. omtrent midt mellom. det er vel et par timer å kjøre for en som er bosatt i Bodø

litt usikker fra Mo. det bor ikke folk på Saltfjellet.(bare Troll)

Så de fleste jegerne der kommer kjørende dit. Og da at statskog setter en baglimit som er så lav at en risikerer å enten gå hele dagen uten å klare selv 2 fugl , eller tar kvoten 5 min etter en gikk fra bilen er bare dårlig gjort. Dårlig gjort mot jegerne, som betaler i dyre dommer for å jakte . og mot viltet .

Om ikke bestanden tåler at jegerne feller mer enn 2 fugl for dag, da burde den jakta vært stoppet.

 

Jeg liker kvoteringssystemet de har i sverige. der områdene er delt inn i flere mindre områder som har vær sine "kvoter" på jegere.

eks ene området har 40 jaktdøgn. som nordmann får jeg kjøpt dagskort i maks 5 dager etterhverandre. så om tre jegere alt har kjøpt jaktkort for akkurat det området for 5 dager, så er det 25 jaktdøgn igjen. og er det ikke flere kort igjen får jeg finne meg et annet område å jakte på. De kvoterte områdene er de som er lettest tilgjengelige og som dermed ville fått størst jakttrykk. mens områder lengre unna vei og folk ikke har det. Dette gjelder de to første ukene av jakta. Svenskene får dermed spredt jegerne på et større område, begrensinger på hvor mange fugl som kan tas i et område og de får fort rapport på hvor mye fugl som er tatt.

 

Jeg skulle gjerne hatt det slik her og. For , det er mange som går i kø i de lettest tilgjengelige områdene/eller de med beste oppvekstforhold og mest fugl. der blir viltet overbeskattet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Avskytingen av rype var på Statskogs terrenger i Nord-Norge sist sesong det doble av foregående sesong, ca. 30000 ryper. Mange rypejegere mener det er bra med fugl i terrengene, og at rypebestanden er normal. Ser vi tilbake, ser vi at det har vært skutt langt over 200000 ryper i de samme områdene på en sesong. Da var siste sesong ganske langt fra normal...

 

Det har helt klart skjedd en forandring i forekomsten av ryper, og forskerne ser på klimaforandringene. I søndre Nordland sier en grønnsaksbonde jeg kjenner godt at vekstsesongen er to måneder lengre enn den var for 30 år siden. DET er en svært stor forskjell, og vi vet at vegetasjonsforandringene har vært enorme i denne perioden. Hva med innsekter? Her har vi ingen forskning og statistikk, men vi vet hvor viktige innsektene er for kyllingenes første levedager.

 

Tiden er nok inne for at rypejegerne må slutte med å høste som bærplukkere. Det går ikke an lengre å raide rundt og skyte alt som rører på seg. Rypene har historisk vært det eneste viltet som har tålt en slik voldtektsjakt, men den gjør det ikke lengre.

 

Hvor langt ser du da tilbake, tenker da på "den gangen det ble skutt 200000" fugl i dette området? Midten av 80 tallet, da ingen hadde hørt snakk om baglimit og det var minst 4 ganger så mange som jaktet ryper den gangen som det er i dag?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor så stor nedgang i fellingstallene siste 15 år?

 

- Fra slutten av 90 tallet har baglimiten gradvis etablert seg her i landet, og er vel i dag innført så godt som over alt.

- Antall rypejegere er fra slutten av 80 tallet og frem til i dag redusert med nesten 3/4 deler.

- Færre og færre områder blir allment tiljengelige for jakt.

 

Alle disse tre punktene er selvskrevne årsaker for reduserte fellingstall, og da selvsagt betydelige reduserte fellingstall.

 

Det er per høsten 2014 ikke mindre fugl i fjellet enn hva det var på samme sted i 1994, heller stikk motsatt. Dette gjelder for flere områder der jeg har jaktet regelmessig i mer enn 25 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering herifra, hadde besøk av svigerforeldre mm i dag, og tok kaffen ute i finværet. I løpet av et par timer hadde vi besøk av to hønsehauker og muligens en spurvehauk- eller en falk av noe slag. Den minste var for kjapp til sikker artsbestemmelse. Det er ikke jakttrykket med børse som er hovedprobemet for hønsefuglene her ialle fall.. :(

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måte å sjekke bestanden i et området, er å gå i det aktuelle området og sjekke. Det gjorde jeg selv på mitt favoritt området og da jeg merket at antall fugl var redusert, sluttet jeg å jakte der. Har ikke jaktet på det området på 7-8 år nå. De fredet heldigvis området ikke så veldig lenge etter jeg slutta å jakte der. Og de siste 3 åra er det begynt å bli litt fugl igjen i det området, så man kan jo håpe på en gang i fremtiden.

 

Så dersom du ser lite fugl, ved å gå i terrenget, anbefaler jeg å ta en pause på noen år. Kanskje jakte på noe annet, rovdyr for eksempel?

 

Mvh

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette er en sak hvor NOF har lagt kortene fint på plass. Og de vil motarbeide alt som er av jakt på fuglevilt. Ved forrige runde av jaktidshøringen kom de nesten i gjennom med å få fredet Rugde.

Dette er ikke tilfeldig at dene kom nå.

Men vi jegre skal ta på oss noe av skylden. Jakter DU predatorer ??????

Legger du igjen innmaten fra hjortevilt i skogen, Eller graver du det ned ?

 

Og siste elendige sesong har to faktorer vi ikke rår over, kollaps i smågnager bestanden i sør Norge og en elendig kald og våt vår og forsommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...