Jump to content

Rypa på rødlista?


Tex Mexx

Recommended Posts

I følge nrk.no kan den lave rypebestanden føre til at den fra neste år havner på den nasjonale rødlista for truede arter. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... /1.6789341

 

Det er store variasjoner av ryper både i de enkelte fylkene og innad i kommunene. Men jeg håper så inderlig vel at det ikke er så svart som noen beskriver. Jeg har ikke vært på mer enn 3 turer hittil, de to første turene var begredelig, mens 3 turen mer oppløftende. Det ble bag-limit i løpet av 4 timer, jeg så ca.50 fugler fordelt på flere fine kull(6-10).

Jeg er "spent" på hvilke tiltak som iverksettes etter årets jakt, for større begrensinger i jakta enn det vi har i dag er jeg rimelig sikker på at det blir..... :?:roll:

 

Qui vivra verra

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 185
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal vi skte andre jegere? er ikke lov det :roll::wink:

 

Hmm nei det er nok vi jegere og været som er de værste mot rypene. Så frede de i 1-2 år og håpe på bra vær så vi får mange nye kyllinger.

 

Er surt og ikke kunne jakte de på ett år eller to men heller det enn og miste de for lang tid hvis vi jakter de hardt og stammen er lav fra før.

Link to comment
Share on other sites

Skyt flere predatorer :)

 

En tanke slo meg.. sikkert mange som er uenige osv, men ja, det er bare en tanke!

 

Hva med fredning i et år, total fredning (evt 2 år om det skulle trengs), så tar alle rypejegerne. Ihvertfall alle som holder rype jakta så hellig og går ut å skyter predatorer?

 

Skulle det bli klimamessig bra vær, null jakt og myyye mindre predatorer så ville vi fått en rypebestand som vi kunne høstet av med go samvittighet!

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg ikke jakta rype på flere år pga den lave bestanden av fugl i terrengene jeg har frekventert. Mange plasser hadde det vært bra med fugl hvis antallet ryper hadde vært likt med antallet jegere !! Begynner å ligne galskap når relativt små områder nermest blir nedrent av jegere som kappgår for å komme inn til "godplassene". Jeg får ivertfall en emmen smak i munnen bare av å tenke på det. Synd å si det,men rypejakta har blitt for "trendy". Dessverre. Nei,gi meg en bortgjømt skogteig med noen spredte storfuglkull og nesten ingen jegere. Så kan jeg sulle rundt der nede og glemme galskapen lengre opp i lendet..

Grunneierne har et stort ansvar for rypas fremtid og ikke minst vi jegere! Vi må da vel ikke ha en nedskrevet fredning for å slutte å jakte rype etpar år,må vi vel?? Ta ansvar,alle som en. Er det dårlig med rype,la vær å jakte...Døde ryper legger ikke egg!

Link to comment
Share on other sites

Her er det ingen enkel løsning. Tror vi må til med flere virkemidler enn bare å frede rypa. En kombinasjon av fredning, predatorjakt og legge forholdene til rette er nok løsningen.

Når man først skal frede rypa, så burde man også frede den i minst 3 år. En et års fredning vil nok ikke ha den store effekten på sikt.

 

Når vi så har fått tilbake rypa, så må vi fortsette med viltstellet. Salg av jaktkort bare for å tjene penger på kort sikt burde ikke være med i den langsiktige løsningen. Overskuddet var borte for mange år siden. Vi burde ha handlet for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Kopi av mitt innlegg på fuglehunder.no

 

Jeg mener "fin-jegere" og NJFF må ta sitt del av ansvaret. I begrepet "fin-jegere" legger jeg jegere som kun er ute etter rypa. De kan aldri i verden tenke seg å skyte rovvilt, og jakter gjerne fordi det i enkelte miljøer gir status. Dette synes jeg er noe svineri!

 

Mitt folk høster av et overskudd. I år er ikke dette overskuddet der, og derfor blir det ikke noe høsting. Vi skyter rovvilt når vi har muligheten (har nettopp kommet inn etter en kveldstur med lokkefløyta etter reven) og er opptatt av å sette oss selv i en større sammenheng. Min bestefar lærte meg at skal man fortsatt ha vilt å høste av må det spares noe.

 

Dette bringer meg til mitt andre poeng, måtehold. Er dette et begrep som er på vei ut? Jeg synes at uansett om man prater rypejakt, økonomi eller velferd et måtehold et sjeldent begrep. Som odelsgutt er jeg fra oppveksten på gården opplært av både far og bestefar til å leve et nøkternt, jordnært liv. Jeg er lært opp til å ikke kjøpe mer enn jeg trenger, reparere det som går i stykker og ikke minst høste på en bærekraftig måte når det finnes et overskudd. Hvor mange møter dere med en slik holdning i dag?

 

Når det gjelder grep som kan gjøres foreslår jeg å flytte forvaltningen av "mat-vilt" fra miljøverndepartementet til landbruks- og matdepartementet. Viltet må ses på som en ressurs, som trenger aktiv forvaltning, noe jeg tror LMD kan lykkes bedre på enn MD. Det må settes fokus på rovviltbeskatning, skaffes gode data over bestandssituasjonen for rovfugl og vurdere lisensjakt på rovfugl i områder med høy bestand. Politisk sett må vedtaket om at Statskog skal tjene penger oppheves, og bærekraftig økning av viltbestanden prioriteres framfor økonomisk utbytte.

 

Det er ikke tvil om at NJFFs satsing på økt rekruttering til rypejakta de siste årene er en medvirkende faktor. Det er ikke langt mellom bladene hvor man finner en artikkel som oppfordrer til å komme seg ut etter rypa, hvor man finner en kjendis som har anskaffet seg fuglehund og skal begynne å jakte osv... Hva er automatikken i at alle skal ut etter rypa etter jegerprøven? Min filosofi er kortreist jakt, altså at jeg skal jakte i nærområdet mitt. Som fjellfolk er jeg så heldig at jeg har rypeheimen omtrent utenfor døra mi, og jeg kunne aldri i verden drømt om å dra til det sentrale østlandet for å jakte rådyr eller due. Jeg skulle ønske flere hadde hatt samme filosofien om kortreist jakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en rekke Doktor avhandliner angående dette som en kan støtte seg til.

Men inntil vi tar viltstell, høsting og utmarksbruken alvorligt vil bestanden reduseres.

Det er så mange faktorer i dette at enkle løsniner som ensidig freding er ikke nok.

Lyngbrenning.

Fjern reingjerder.

Fjern predatorer.

Legg ut medisinert for, for å redusere tap av kylinger pga innvolsorm.

Innfør Baglimit.

Fred Rypa fra 23.12 og utsett jakt start.

Link to comment
Share on other sites

Lyngbrenning har visst seg kun å ha en kortvarig effekt i Norge. Rovviltbeskatning og fjerning av stengsler er jeg enig med deg i, og kanskje bør kabling av lyslinjer settes på dagsorden? I tillegg til det du har nevnt vil jeg trekke fram rydding av fjellbjørkeskog. For tett skog gjør det vanskelig for rypa å fly gjennom, og det at skoggrensa kryper oppover reduserer leveområder.

 

Du skriver at viltstell, høsting og utmarksbruk må settes på dagsorden. Problemet er imidlertid at "storsamfunnet" med sin urbane livsstil har liten forståelse for dette. Når man ser hvilke holdninger enkelte har til utmarksbruk og matproduksjon ser man at det er en lang vei å gå.

Link to comment
Share on other sites

FEFO, og alle de andre kortselgerne bryr seg ikke en skiiiit om rypene.

Just show them the money, og de er happy.

 

Var nettopp i Finnmark hvor vi jakta ifjor, ifjor masse røyskatt lite rype. Stort sett det vi så.

I år, "litt" mere rype, ingen røyskatt TONNEVIS og ravner. Som fløy "patruljer" gjennom dalene og fjellene.

 

Vi skjøt 1, brukte 3 skudd.

Ikke noe bly, men latterlig dyr ammunisjon. 75kr "sløst" for å skyte 1 Ravn.

 

Hvorfor i alle dager har ikke ALLE kort utstederne plikt til å innføre at du får 10-25kr pr par med ravneføtter, høyre revefot osv.

 

Når vi ikke har billig bly, og det ikke finnes noen billige alternativer så hvorfor i alle dager skal da en jeger BETALE for å pepre rov vilt.

Vel vitende om at han kanskje ikke får jakte neste sesong pga :

få ryper, masse jegere, dårlig kylling produksjon, lauvmakk osv osv osv.

 

For enhver jeger er det jo mer "lønnsomt" å spare 75kr og heller fly ett annet sted til neste år....

Link to comment
Share on other sites

Legg ut medisinert for, for å redusere tap av kylinger pga innvolsorm.

 

Dette kan du vel ikke mene seriøst?? Snakk om å tukle med naturen...

Så du mener altså vi IKKE tukler med naturen allerede?

Tror du økning i antallet kråker, ravn, rev osv skjer bare av seg selv?

Uten hjelp av søppelfyllinger og annen dritt som vi kaster som de kan livnære seg på?

 

Se å få vekk skylappene nå.

Link to comment
Share on other sites

Legg ut medisinert for, for å redusere tap av kylinger pga innvolsorm.

 

Dette kan du vel ikke mene seriøst?? Snakk om å tukle med naturen...

 

JO JEG MENER DET SERIØST.

Det er ikke noe galt i å utnytte den kunskapen vi har.

Og jeg er lei av en rekke natur forskere som ikke klarer å unytte det vi kan. Jeg er for aktivt vilt stell.

Jeg vil ha en natur som produserer vilt. Og skal den gjøre det, må vi øke innsatsen for at vilte overlever.

Her være seg viltåkre, foring. forbedrete hekkebiotoper, osv.

Link to comment
Share on other sites

Legg ut medisinert for, for å redusere tap av kylinger pga innvolsorm.

 

Dette kan du vel ikke mene seriøst?? Snakk om å tukle med naturen...

 

JO JEG MENER DET SERIØST.

Det er ikke noe galt i å utnytte den kunskapen vi har.

Og jeg er lei av en rekke natur forskere som ikke klarer å unytte det vi kan. Jeg er for aktivt vilt stell.

Jeg vil ha en natur som produserer vilt. Og skal den gjøre det, må vi øke innsatsen for at vilte overlever.

Her være seg viltåkre, foring. forbedrete hekkebiotoper, osv.

Du stiller deg i samme kø som "dyrevernerne" som vil mate elg (og andre dyr) med p-piller for å ta bort behovet for jakt.

Køen for de litt rare...

 

Forøvrig er det vel ikke behov for å stoppe jakt på rype? Regulering av jakttid og antall jegere fungerer nok like bra på rype som på ren.

Link to comment
Share on other sites

Predatorene i naturen har ALLTID vært der! Min oldefar skjøt en uhorvelig mengde med rev HVER vinter. Dette var tidlig 1900 tall og utover mot 1960-tallet. I tillegg var det MYE mere rovfugl.De skjøt uhorvelige mengder av det også. Likevel var både skogsfugl/rype/småviltbestandene eventyrlige, sett med dagens øyne,selv om rovviltbestandene var gedigne .

At folk ler av at rypa er truet pga at de ikke hadde noe problem med å fylle bag-limiten synes jeg er tankeløst...et eksempel; Et terreng har bag limit på 2 ryper pr dag,og grunneier har solgt la oss si 50 kort den dagen.... Alle disse jegerene skyter to ryper hver,det blir 100 ryper det! Som OVERHODET ikke legger egg neste sesong....Om det var aldri så "enkelt" å fylle bag-limiten,så gjør det et innhugg i stamfugl-bestanden.I tillegg har du naturlig frafall til rovvilt(det er de som BOR i skog/fjell og trenger mat slik de alltid har gjort og om vi liker det eller ikke så har de faktisk en funksjon i naturen..!),du har den "sterkestes rett";svake individer bukker under iløpet av vinteren. Svikt i smågnagerbestand Ûnd so veiter.... Den største predatoren er uansett MENNESKET.Vi overbeskatter,som vi alltid har gjort. En kan tenne på skog skyte ei kråke her og en rev der og manipulere i alle retninger,men det alt koker ned til er grunneiers grådighet og jegeres samvittighet. Jo flere som renner i kø etter rypa og skyter sønder og sammen grunnstammen,jo mere truet blir den. Så enkelt er det. Vi må se oss selv i speilet alle som en. Hele Norge kan ikke jakte rype. I såfall må vi begynne med oppdrett og sette ut fugl.Mer fredning i utsatte områder og BEGRENSNING i kortsalg,vil hjelpe litt...ei stund..

Link to comment
Share on other sites

Du stiller deg i samme kø som "dyrevernerne" som vil mate elg (og andre dyr) med p-piller for å ta bort behovet for jakt.

Køen for de litt rare...

Klart jeg er rar, jeg hevder jo vilt stell.

Vi skal jo bare høste her i landet, naturen er jo en utømelig resurs, som vi menesker ikke har tuklet med :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså vi IKKE tukler med naturen allerede?

Tror du økning i antallet kråker, ravn, rev osv skjer bare av seg selv?

Uten hjelp av søppelfyllinger og annen dritt som vi kaster som de kan livnære seg på?

 

Se å få vekk skylappene nå.

 

Det er to totalt ulike ting dette. Kråke, rev osv. tilpasser seg menneskets virksomhet og profitterer på det i en sameksistens. Du retter vel ikke på dette ved å fore opp rypa.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener altså vi IKKE tukler med naturen allerede?

Tror du økning i antallet kråker, ravn, rev osv skjer bare av seg selv?

Uten hjelp av søppelfyllinger og annen dritt som vi kaster som de kan livnære seg på?

 

Se å få vekk skylappene nå.

 

Det er to totalt ulike ting dette. Kråke, rev osv. tilpasser seg menneskets virksomhet og profitterer på det i en sameksistens. Du retter vel ikke på dette ved å fore opp rypa.

Nei, du retter ikke opp dette med å pleie ryper. Det var ment som et motsvar til din kommentar, hvor det virker som du mener at vi ikke påvirker naturen allerede.

For vi gjør det i meget stor grad, DESSVERRE gagner vårt innvirke stort sett de artene vi IKKE ser på som "høyverdige, men derimot predatorer og skadedyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner eg og lure, korleis skal man egentlig få rypa til og spise denne medisinen? Viss den nokon gong kjem.

 

Og foring har øydelagt stammer så dei ikkje klarer seg. Uten foring blir dei fortapt uten utlagt mat. Noko som har vist klar effekt her eg bur. Uten foring dør dyr her.

 

Og viss dette er rett tenkjer eg at detta kan også skje med rypa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ha sunne og friske ryper, ikke ryper som trenger medisiner. :roll:

 

Her ser vi hvordan en øyeblikkelig går til angrep på det som har lykkes i andre land.

Viltforvaltningen i Norge er på et lavmål, det har vært en gjennomgangstone her at viltet klarer seg selv, og vi skal høste det. Tanken om viltstell og forbedring av viltets oppvekst kår er fjernt fra alt som heter forvaltningsorganer.

 

Vi støtte forer Rådyr i trange tider. Det er akseptert.

 

Fiske stell er kommet betraktelig lengre i sin verden en den sirompa viltforvaltningen. Laks og Sjøørret ales opp i Klekkerier for så å settes ut. Laksen behandles slik at den kan klare seg mot lakselus. Vi bærer sekker med 2 ½ gammel settefisk til en rekke fjellvann.

 

Våkn opp og ta nesen vekk fra det feilsporet som vi er inne i. En fjell regel sier det er ingen skam å snu.

 

Nå drar jeg på jakt etter et ilt som har for gode kår.

Link to comment
Share on other sites

Det er bestandig veldig mange fornuftige mennesker her inne, med sikkelige gjenomførte holdinger.

Og jeg regner med at de som er i mot aktivt viltstell ikke jakter på rypa når det er dårlige år, og synes det er koselig når måsen snapper pølser ut av hendene på ungene.

Og har man lite å gjøre er det bestandig hyggelig å telle kråker.

 

Vi manipulerer og styrer naturen på så mange andre måter, at jeg overhodet ikke ser noe problemer med å medisinere rypa litt.

 

De aller fleste som jakter rype bryr seg ikke om de er oppdrettet, tamme, ville, importert eller medisinert. De vil jakte der det er mest rype.

Link to comment
Share on other sites

Som nytt medlem her inne, tillot jeg meg dette kontroversielle forslaget, i forkant av jakten:

 

Forby salg av rype og skogsfugl til restauranter og viltbutikker

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=24979

 

Jeg har gått mye i fjellet i år, med telt og fiskestang, og aldri sett så lite med rype - og jeg har vært mange steder i landet.

Derfor kikket jeg på rypetellinger, takseringer, prognoser, fulgte med da beslutninger om jakt kom (merkelig hvor lite man har diskutert forbudet i Jämtland, for eksempel.)

 

De som drar i gang hakk-i-plata på "naturlige svingninger i bestanden" har ikke fått med seg at stamfuglbestanden har stupt siden slutten av 80-tallet. Det svinger likevel rundt denne, selvsagt, men det er halvparten så mange fugler å "svinge" om -- vi må få opp igjen stamfuglbestanden, og før det skjer, vil problemet bare øke på.

 

Selv bestemte jeg meg for å ikke skyte ryper i år, og selv om det er godt med skogsfugl i terrenget der jeg jakter, så forsøker jeg å unngå å skyte brunfugl - selv om det har gått med en orrhøne.

 

Men til saken - det er mange tiltak som kreves (og om noen skulle tro jeg har noe imot fuglehunder ... neida, har fuglehund selv, men det er på tide det reageres mot den ukulturen som har fått utvikle seg innen fuglehundmiljøet.)

 

1, Forby pumpe- og halvauto hagler på rypejakt. De misbrukes.

2. Forby hundepeiler, spesielt av Garmin Astro typen. De misbrukes - folk plotter inn rypefunn fra takseringer - og uansett er det med å tippe balansen i rypenes disfavør at man har standvarsler vha GPS.

3. Sett meget strenge krav til gjennomføring av taksering - nå brukes de som en snikanledning til å trene fuglehund i båndtvangen - landet over. Kull sprenges unødig, folk slipper urutinerte unghunder på ryper, osv.

4. Forby gjennomføring av fuglehundprøver den første helgen etter at båndtvangen er opphevet. Det er en invitasjon til sniktrening.

5. Innfør regel om inndraging av Jegeravgiftskort for fuglehundeiere som tas i sniktrening. Tidsavgrenset, med begrensning på adgang til kjøp av ammunisjon i time-out perioden.

 

6. Innfør begrensning på antall skyttere på et rypekull. En gentleman's agreement - man har kun en skytter på fugl over hund. Nå stiller folk seg opp som rene eksekusjonspelotongen. Kombinér dette med uplomberte halv-autoer, og du får to mann som skytter seksten skudd som om de har mitraljøser, på et kull. (Rapportert til NRK, i program om den dårlige rypebestanden:)

7. Bag limits sier seg selv - men når det brytes mot disse, og spesielt i tilfeller der folk driver fangst og ikke jakt, så kan man vurdere strenge sanksjoner. Men et generelt forbud mot omsetning til restauranter og viltbutikker, samt forbud mot servering/salg av rype og skogsfugl i disse, vil hjelpe.

 

8. Gjeninnfør skuddpremieordning på predatorer. Dette fjernet NJFF på et tidspunkt da de ønsket å bruke pengene til sin egen administrasjon, og vi betaler dyrt for den dumskapen.

9. Forlang at rypejegere/skogsfugljegere også gjør en innsats mot predatorer, og gi dem ev. forrang til terrenger, første jaktuke, osv - når de kan dokumentere en skikkelig innsats.

 

10. Vurdér totalfredning av ryper, enten på landsbasis, eller i pressede områder.

11. Viltstell må bli tradisjon - her hjemme har vi alltid regnet med at naturen skal klare seg selv. Ta eksempel fra Skottland, Tsjekkia og andre steder der det kryr med vilt. Vi har gode forutsetninger.

12. Avslutt jakten på rype 23/12. Joda, jeg elsker å dra på jakt etter vinterrype, men de har godt av å få være i fred på den tiden.

 

Jada, masse forbud og begrensninger, osv. Men om vi ønsker å dra på rypejakt andre steder enn i en jaktsimulator på låven, så er det nødvendig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slikt bør du faktisk ikke skrive - nok historier her inne, og fra det virkelige liv, om hvordan områder med fugl blir invadert av skyteglade, for så å ligge brakke etterpå.

 

Men det du sier er riktig, og invasjonen er alt igang, etter at rypetellingen viste at på Vestlandet, og spesielt mot M&R, er bestanden god.

Link to comment
Share on other sites

Et også litt uenig for 1 -6 - 10 - 12 .

 

Nå er ikkje eg så god akkuratt når det gjelder hagle, men eg veit no sopass at det skal være spærre på magesinet. 1 skudd i løpet og ett i magasin. Og viss det er sperre, så er det jo bra. Men det kunnet da vært mulig og sette i en sperre som ikkje går ut igjen og. For det er jo kun lovlig med 2, men nå har de fleste o(u hagler. Faren min er selv halv auto jeger, så han hadde neppe vore glad for den :mrgreen:

 

Og så høres det også at du forbyr hundejegere? De har også like mykje rett til og jakte de og. Men de kan bestemme om de vil skyte eller ikkje. Det er ikkje hunden du skal forby, den gjer som den får beskjed, jegeren skyter.

 

Totalfredning er uaktuelt ! Det trur eg de fleste jegerer meiner, fredning i et par om det er nødvendig er nok.

Og vinterjakt kan være der den og, man da er dagskvoter greit.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes drøssevis av andre tiltak man kan gjøre for å få opp bestanden enn å begynne å medisinere rypene. Jeg syns det rett og slett blir HELT feil og for min del ville det tatt vekk mye av sjarmen med jakta etter disse hardbarka fuglene.

 

Der jeg jakta de første dagene har de nå stengt jakta, men jeg har aldri vært på fjellet tidligere og sett så mye fugl, så jeg har trua. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kor langt skal vi gå i viltforvaltning?

Det er ein ufatteleg interressant debatt. Det fins ingen fasitsvar, det fins inge "rett" og "galt", berre mange meiningar basert på ulike natursyn etc.

 

Edit:

Rype på Rødlista?

Den kan gjerne bli plassert der i ein eller annan mild kategori, for å få meir oppmerksomhet og status.

Men ein ting trur eg er sikkert. Vi klarar aldri å utrydde rypa.

Link to comment
Share on other sites

Kraftig varsko

NRK vet imdlertid at fjellrypa var nært ved å havne på rødlista da den ble oppdatert i 2006. Denne gangen er det trolig ikke til å unngå.

 

Jaktstatistikken viser at det bare blir færre og færre av fuglen. Havner rypa på rødlista vil det være et kraftig varsko, men det er usikkert hvilken betydning det får for jakta. Den debatten kommer ikke før til neste år.

Dette er sitat fra nrk.no, min kursiv.

 

Hvordan skal en tolke jaktstatistikken, den bases på antall felte fugl og ikke antall observasjoner. Det drives ikke rypetelling av fjellrypa.

 

Utklipp fra FEFO som er "min" landlord;

"Det foretas ikke bestandstakseringer av fjellrype i Finnmark. Vingeprøveresultater fra fjellrype høsten 2007 indikerte imidlertid dårlig produksjon av fjellrype dette året. Sammenstilt med hva vi vet om bestandssituasjonen hos lirype og storfugl, er det grunn til å anta at bestandssituasjonen er svak også for denne arten."

 

Da er mitt spørsmål, hva vet vi om fjellrypa sin utbredelse? Nuvel, hvor mange sender inn vingeprøver og vil mengden av det innsendte materielet være nok til å kunne gi et nogenlunde korrekt bilde av artens utvikling. Nei vil jeg påstå, enn hvis det f.eks sendes inn en større andel vingeprøver fra en del av fylket hvor den lokale jegerforeningen er pådrivere for at vingeprøver sendes inn, mens jegerne i nabokommunen sender inn minimalt med prøver. Og når tallene skal kategoriseres og analyseres kan det hende at der hvor jegerne sendte inn prøver er det dårlig produksjon, mens der hvor jegerne ga blanke i å sende inn er det god produksjon?

Det kan jo også hende at færre gidder å dra på jakt etter fjellrypa, gamlekara er blitt eldre mens de som kommer etter kanskje er i så dårlig kroppslig forfatning at de ikke klarer å forsere fjellene...men holder seg nede i buskaset etter lagopus lagopus....men hva vet jeg, en stakkars støkkjeger. :roll::lol:

 

Jeg har "min" egen lekegrind utafor allfarvei(det har nok Polardego også som bor i nabokommunen).... der er det ALLTID mye fugl. I alle år når fuglene samler seg ut på høsten har jeg sittet å nytt kaffekoppen til vingeslagene av hundrede ryper når de passerer 10-15 meter over en svett jegerskalle. Neste helg drar jeg til go-plassen og da skal jeg ta bilder av flokkene.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nå har akkurat Aftenposten publisert en artikkel der det kommer frem at rypa havner på rødlista og at jakta er i fare. Ikke nok med det, men laksefisket kan være det neste. Og hva er folk inne på kammeret.no opptatt av? Jo, påstander om dårlig service, ladetips, taktisk halvauto, knivblad, pussesnor og en drøss om forskjellige våpen.

Heldigvis var Tex Mexx våken.

 

http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt ... 12695.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan de sammenligne antall felte ryper på tidlig 90 tall med i dag?? da var det fritt fram å felle så mye ryper man ville, i dag er det baglimit på stort sett 3-5 ryper. Folk feller nok langt mer, men man rapporterer jo aldri over baglimit!! Mener at det der baglimit systemet har lurt alle. Folk som driter i baglimit skyter det de vil på jakt, finnes null kontroll eller mulighet for å kontrollere dette. Det er nok rype i fjellet. Men når ingen kan være ærlige på rapportene for man er redd for å bli "straffet" for å være ærlig...så holder man seg til å rapportere baglimit. Ergo rapporteres det inn mindre skutte ryper, en det som egentlig felles.

Link to comment
Share on other sites

Nja at man er interessert i pussesnorer og halvauto betyr ikke at man ikke er interessert i andre ting , reven og kråka kan meget fint skytes med en halvauto som er pusset med pussesnor ;) Ikke alle er like interessert i rypejakt , jeg jakter stort sett bare predatorer ;)

 

Siden jakt ble åpnet i mitt nærområde har vi HVER sesong før jaktstart tellet rypebestanden med fuglehunder. Siste " toppår " var i 1999 / 2000 , i år fikk vi den beste tellinga som vi har hatt siden toppåret 1999 / 2000.

 

Så blir rypekvotene satt etter den aktuelle bestanden det aktuelle år. Tellingene i vårt terreng har alltid stemt veldig bra sammenlignet med de andre terrengene her i kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan de sammenligne antall felte ryper på tidlig 90 tall med i dag?? da var det fritt fram å felle så mye ryper man ville, i dag er det baglimit på stort sett 3-5 ryper. Folk feller nok langt mer, men man rapporterer jo aldri over baglimit!! Mener at det der baglimit systemet har lurt alle. Folk som driter i baglimit skyter det de vil på jakt, finnes null kontroll eller mulighet for å kontrollere dette. Det er nok rype i fjellet. Men når ingen kan være ærlige på rapportene for man er redd for å bli "straffet" for å være ærlig...så holder man seg til å rapportere baglimit. Ergo rapporteres det inn mindre skutte ryper, en det som egentlig felles.

Og de som er så idiot :!: at de ikke skjønner at det er satt baglimit av en grunn, fortjener egentlig ikke annet enn fredning. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Og de som er så idiot :!: at de ikke skjønner at det er satt baglimit av en grunn, fortjener egentlig ikke annet enn fredning. :evil:

 

Er utrolig uenig med deg. Fordi at noen forskere fant ut at det var Baglimit som var saliggjørende, så betyr det ikke der er rett, er utrolig uenig i at det systemet fungerer.

Hadde de satt baglimiter som folk kunne akseptere, så hadde det vært noe annet. Feks 8 ryper fast pr dag. Å få en baglimit som det var en stund på 1 rype??? hvem gidder bry seg da, om det letter fugl stadig rundt deg.

 

Forskerne har ikke enerett på å mene...jeg er uenig i at det systemet blir å fungere.

 

Har rypebestanden gått opp siden de innførte baglimit? vi ser jo ut ifra denne rapporten at det har den tydligvis ikke

Link to comment
Share on other sites

Siden rypa ikke er stedbunden og forflytter seg fra område til område tror jeg nok det kunne vært lurt med en totalfredning i 3-5 år. Det hjelper lite med smågnagerår, når det mangler stamfugl av rype.

Hvis det innføres fredning vil også private områder som i dag ikke praktiserer bag-limit få tid til å bygge opp en sunnere bestand.

Så spørs det, om vi i fremtiden må forberede oss på å ha totalkvoter på rype og skogsfugl, slik som storvilt. I tilfelle bør dette reguleres likt på privat og statlig eiendom.

Slik systemet er i dag, fungerer bag-limit nesten bare som forvaltning for utenbygds jegere. Disse jakter i en kort periode, og det er ikke ofte at disse får fyllt dagskvotene. Lokale jegere derimot, kjøper ofte sesongkort og kan med god lokalkunnskap om terreng og fugl, høste mye fugl gjennom en hel sesong. Har hørt om lokale jegere som har høstet tresifret antall ryper pr sesong, også nå de siste årene

 

Felling av predatorer burde vært premiert, men det er jo litt merkelig at samtidig med at rypa blir rødlistet, så jobbes det iherdig med å bygge opp bestand av fjellrev. Mulig at dette kan være grunnen til evt fredning av rypene? For at fjellreven skal få litt ekstra å leve av? Rev er tross alt en av de mest effektive predatorene mot ryper.

Ellers tror jeg at klimaet må ta stor del av skylden for sviktende smågnager og rypebestand. Begge disse artene er helt avhengig av snø for å klare seg gjennom vinteren. Og med de vintrene vi har hatt de siste 20 årene, så er det ikke rart at bestandene svikter.

 

olafen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...