Jump to content

Hvilken rifle bruker du på hjortejakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Jeg foretrekker lette kikkerter på børser som skal bære en del. Har som sagt en meopta 3 9 x 42 på rifla som brukes til drivjakt. Selv om det ikke er et superlett og lite sikte, synes jeg børsa virker smekrere med det sikte enn 2,5 10 x 50 en. Den har jeg på børsa jeg bruker til hjortejakt på innmark og åte jakt. Skjønner ikke helt vitsn med og ha et slikt sikte på børser som brukes på lyse dagen:) men det er meg. Men om man har ei børse man bruker til begge deler bli saken en annen.

 

Andreasli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Over til tema; Er det ingen som likar rifler med lette og litt mindre sikter på?

I dagslys så ser eg ingen fordel med ein stor tuba på rifla i bratt og ulendt terreng. Difor har eg ein liten lett 1-4x20 og ein 2.5-10x56 til den eine rifla mi.

Velger folk kun sikter utifra kva som har best mørkeegenskaper?

 

Nettopp derfor brukar eg ei rustfri/syntet Ruger M77 Hawkeye i .358win med Leupold 2-7x33 i bratta og på fjellet. I berga er stor forstørrelse og gode skumringseigenskapar det siste eg treng! Lett hendig rifle med kikkertsikte med stort synsfelt er mykje høgare verdsett.

Holda vert oftast på den korte sida, så derfor -- lav hastighet og tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

æ sei bærre det at æ kan tren med våpen på all slags mulig vis. fordi at d e såpass lang oppå heien at d e bare bra å tren sæ på fugl når hanj snart ska t jegerprøven.

 

Det du skriver om her om å bruke våpen å trene seg på fugl er fortsatt ulovelig så lenge du ikke er fylt 14 år.

Har ingenting å si om det er aldri så langt oppe på heia.

Link to comment
Share on other sites

Til postering jakt:

Tikka Tactical i 308.montert en Zeiss Victory Diarange 3-12x56 på den.Demper og to fot.

 

Til driv jakt:

Kimber M84 i 338 federal.Hurtig montasje med aimpoint eller en Zeiss 2,5-10x50 med opplyst rek.kappet løp og montert demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann, Til Bøjakt bruker eg ein Sauer 202 i 6,5x55 som eg har fått kkc stokk på, med 2fot, Er toppa med S&B 2,5-10x56 Med Kulebanekompensator og Lys og ein hausken lyddemper :)

 

Som hundefører børse har ein ein Sauer 202 outback Norway i 30-06 som eg har toppa med ein swarovski 1,5-6x42, Men er det drittvær bruker eg denn på høgfjellsjakt med ein swarovski 3-12x50

 

Ellers Bruker eg Sauer 202 i 300wm som eg har ein luxstokk på på høgfjellet, Og den er toppa med ein S&B 3-12x50 med kulebanekompensator.

 

Har bestilt meg ein Blazer R93 prof i 9,3x62 til nesteår :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer og til å bruke 300wby i år er ikke sikker på kule enda men er intresert i tips .Fikk rifla i hus for ei uke siden har kun skutt 20 skudd pusset mellomhvert skudd,det står ein Swarowsky 2,5-10x56 med lys på toppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite .308 med Leupold VXI 3-9x40, Norma Alaska 180grs.

 

Byttes antagelig til neste høst mot et Nikon Monarch 3 1-4x20. Altfor høy forstørrelse med 3x som minimum slik vi jakter i bratte vestlandslier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I brattlia uansett vær: Winchester Featherweight .308w m/Swarovski AV 3-10-42.

 

Innmark1: Tikka M55 Sporter .308w m/Hausken std+modul. og Zeiss Victory FL 4-16x50 ret. 60

 

Innmark2, lett terreng og pent vær: Tikka M55 Lux .308w m/Swarovski PV-N 2,5-10x56 og event. A-tec tmm-5 eller Hauskendemperen.

 

Alle foret med Woodleigh 165 grs. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg har bygd opp en Sauer 200(6,5x55) med Åfløy skjefte, Hausken Wishper demper og Meopta 3-12 x 56(med lys i), som jeg har brukt i mange år nå. Nå i sommer har jeg også kjøpt ei Weatherby Mark V Delux i 375 H&H med en Zeiss Duralyt 3-12 x 50, som jeg og tenker også å bruke på hjortejakten.

Link to comment
Share on other sites

Jau, Accubond kom i 140 grains i 6,5 mm i fjor. (Eller kanskje i 2008). Har sjølv kjøpt den hjå Hjemmelading.no og ladd i .260 Rem.

 

Til tråden: Remington xcr i 270 wsm, Remington VLS i .260 Rem eller Browning A Bolt i 300 win mag. Favoritten er no 270wsm'en med 9,1 gram....nettopp: Accubond!:)

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tidligere har jeg brukt en Tikka T3 Lite i kal.30.06 med Swarovski 2,5-10x56i

Nå bruker jeg en Blaser R8 Professional i kal.300 win.mag. med Swarovski Z6i 2,5-15-56P BT

patroner: Nosler Partition eller Nosler Accubond 180g. fra Northwestbullet.it

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

S&L Victory (KKC stokk) m/308w løpet (47cm) m/A-Tec TMM4. Siktet er ett billig Fontaine 3-12x50 (det er desverre noe mørkt, lillebroren med 44mm objektiv som jeg har, er mye lysere og skarpere). Bruker Federal sin Fusion amo (skal prøve 160gr isteden for 180gr som jeg har brukt hitils). Ingen storvilt felt, men gåsa tar kvelden uten særlig diskusjon :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Har de siste årene jaktet hjort med min CZ550 i 30-06. På toppen sitter en velbrukt S&B 3-12x42. Lader Lapuahylser med 55grs N160, og i front sitter det en Oryx på 200grs. Denne komboen har funket bra i alle år. Dette året tar jeg også med min Marlin 1895 SBL i 45/70 til smygjakta. Regner med at denne blir ladet med 405grs blykule og med en passende dose N130 krutt.

Link to comment
Share on other sites

Win M70 i kal .30-06. Ladet med Norma hylser og 220gr Woodligh med

S&B 3-12x50. Standard utrustning under mange år.- Ibland luftes også .45-70en (Marlin), med 400grs kuler og Leupold 2,5 Compact montert. (flott sikte for "snare" skudd). Desverre prioriteres hjortjakten mindre på senere tid, til fordel for fuglejakt med min Irsksetter.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 Outback 6,5X55 med Nikon Monarch 2,5 - 10 X 56 m/lys. 140grs A-frame.

Mauser G.33/40. 8X57IS med Nikon Monarch 1,5 - 6X42 med Docter rødpunkt på siden (for korte hold). Rhino 180 grs tror jeg det var eller A.-Frame 220 grs på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Det slår meg at dei som skriv i denne tråden umuleg kan vere dei samme jegerane som klagar over at det er for dyrt å betale fem tusen kroner for eit hjorteløyve .... :winke1:

 

Svigerfar har grartis hjortejakt, det er enda bedre. :mrgreen:

 

Er i samme situasjon... vinn vinn kalles det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...