Jump to content

Hvilken rifle bruker du på hjortejakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Har brukt en Ruger M77 Mk-II 30.06 rustfri og laminatstokk i mange år. Det er en meget robust rifle som tåler bratte vestlandslier. Siktet er Zeiss Victory 3-12x56 med lys. Rifla er nå satt på reservebenken..

 

I år skal jeg prøve meg med en S&L 97 i 6,5x55 med GRS stokk, også denne toppa med en Zeiss 3-12x56 m/lys. Begge riflene er links...

 

Det er ikke lenge igjen til jaktstart :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skaut min fyrste hjort i fjord haust med min remington 700 som vart kjøpt for eit år sida med komf. Pengane.

 

I år har eg starta med to børse prosjekt. Det eine er å lage ein ny stokk til remingtonen.

Og den andre er å skifte stokk på ei m98 mauser. Begge riflene er i 30-06 sprg :overrasket:

 

Skal ha eine børsa til posterings jakt og remingtonen til skogsjakt.

Har ein bushnell trophy 3-12x56 med lys på remingtonen og skal gå til innkjøp av eit trijicon tr24 1.1-4x24 som skal vere på ei av børsene som skal brukast i jakta 8):D

Link to comment
Share on other sites

Ikke dreven hjortejeger, men har en gammel Sako AII Forester i .308 med en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 på toppen. Patronene jeg har ladet er Rhino SS 165 grs. Om det funker vites ikke, for jeg har til gode å løsne skudd mot hjort etter tre turer over vannskillet.

 

005-1.jpg

Feil sikte på bildet...

Link to comment
Share on other sites

Scultz & Larsen Classic DL med 308løp, Swarovski z3 3x10-42 på toppen har hittil blitt brukt over alt.

Har en Zeiss victory 2,5x10-50 med rødpunkt som som eg leiter etter rifle til. Denne skal brukes på jag og smygjakt, og S&L'en bygges omog brukes til postering.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 i 30.06 a-tec maximim demper og zeiss victory 2,5-10x50 (lys) bruker jeg mest i jakta.

Sabatti kombi 7x57R med 1.1-4x24 zeiss clasic til litt kombinert jakt

 

Browning A-bolt i 375H&H mag med zeiss victory HT 1.5-6x42 bare for at jeg hadde veldig lyst på den (bruker den litt på ettersøk)

 

Mulig jeg invistere i en zeiss victory 6-24x72 til jakta også (har alltid hatt lyst til og se om det er noe tess)

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering. S&L Victory (KKC stokk) m/308w løpet (47cm) m/A-Tec TMM4. Siktet er fortsatt ett billig Fontaine 3-12x50 (det er desverre noe mørkt, må ta meg råd til bedre sikte, kunne bare glemme bø jakt i fjor med dette siktet). Brukte 160gr Fusion i 2011 (1 hjort), og Barnes TSX 150gr i fjor (En kalv). Ingen av de klaget på dårlig gjennomtrekk. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har i mange år brukt en sako AIII i 6,5-55 for tiden med en nikon monarch 2,5-10x50 med lys. Fungerer bra, har vell skutt et trettitalls hjorter med denne. Jeg har brukt den til alle former for hjortejakt, men den blir litt lang og tung oppe i lia, så jeg har en bestilling inne på en sauer 303 i 30-06 får den vell i løpet av neste uke :D men har enda ikke bestemt meg for optikk til denne.. har sett litt på en Zeiss Duralyt men har hørt litt begge deler om disse, noen som har erfaring med dem?

Link to comment
Share on other sites

Hovedrifla blir den samme som jeg bruker mest på all jakt i Norge og i Sverige de siste 20 årene.

 

En 6.5-06 med Winchester kasse og Shilen super match grade pipe. Den har hatt diverse kikkertsikter.

De siste årene har det vært en Zeiss 6-24x56 på den og den blir værende der :)

Trestokken ble byttet ut for noen år siden med en Bell and Carlson stokk.

 

Ellers tar jeg sikkert min Ruger Alaskan i 375 Ruger med en Leupold 3-9x50 ut på luftetur i godt lys nå og da.

Link to comment
Share on other sites

det blir Tikka M65 .308w, fantastisk børse men av og till litt tung og drasse på med påmontert demper og min eldgamle hakko 3-12x56. får ta den delen som god trim =)

uansett, jeg har til nå brukt federal fusion 180gr, men lurer litt på viss dette er overkill. er det bedre å bruke 150gr av samme eller er der tips på noen helt andre typer kuler/ladninger.

har ikke utstyr for å lade selv enda, står højt opp på lista over fremtidige inkjøp men den lista begynner å bli lang, så ferdigrulla er nokk det den blir mata med denne sesongen også =)

Link to comment
Share on other sites

Har vært heldig å få meg litt hjortejakt til høsten.

Da skal jeg selvsagt bruke godbørsa, Ruger Sporter i 270 Win, laminatstokk og rustfri. Svarowski 4-12X50 på toppen.

For en gangs skyld skal jeg prøve fabrikkammo, noe jeg ikke har gjort siden 1994! Fikk en grei pris på Winchester ammo med ei sånn superduper kule hos Jaktfall, så da prøver jeg det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

På dagjakt fint vær.... Blaser R8 Lux....med oppgradert stokk grad 6 i 8x57is løpslengde 43 cm totallengde rifle 90 cm.....med swarovski Z6i 1-6x24/trijicon 1-4x24 på toppen

 

På dagjakt med regn og styggevær... Samme som overnevnte men har da blaser R8 proffstokk

 

På post og kvelds..natt og tidlig morgen... Blaser R8 Lux/Proff med ukappet 6.5x55 løp med swarovski Z6i 2.5-15x56 gen2 med hausken standard demper

Link to comment
Share on other sites

I år brukes Blaser i kal 9,3x57 med a tec maxim i enden, toppet med en liten Leupold, Blaser i 6,5x55 toppet med en Zeiss 2,5-10 x 50, Mauser M03 375 H/H med Leupold 3-9x50 og en Remington seven i 450 Marlin med Hausken i enden, toppet med S/B 4-12x50.

9,3en fores med Norma Alaska, 6,5en med Nosler acubond, 375en med noe 300 gr woodleigh og 450 lades med noen dreide messingtorpedo i 460 gr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Blaser r93 atache grade 7 stokk, i 300winmag toppa med Zeiss vic 3-12x56, Blaser r93 cammo i 30.06 med ein S&B Zenit 2,5z10x56, og ein S&L Victory 308 med ein S&B Zenit 2,5-10x56 med kkc om det blir nødvendig med bøjakt :P som det aldrig blir, står og støver ned i skapet..

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...