Jump to content

Hvilken rifle bruker du på hjortejakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

  • Replies 156
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg skal bruke en Remington 700 med lang Hausken demper, tofot og kahles 3-12x56 m/lys i kal 308

de er til bøjakt

og på fjellet så er de en Røssler titan6 med welter 3-12x56m/lys i kal 6,5x55

redigere litt her Remington er gått ut hos meg og inn kommer en Sauer 202 outback samme kaliber samme kikkert men standar demper

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken rifle bruker du på hjortejakt?

skal nok bruke sauer 202 outback i 6,5 med zeiss victory diavari 2,5-10x50.

 

Hmm. mistenkelig, nå må jeg hjem og sjekke om børsa mi fremdeles står i skapet. :-)

Helt lik min altså. Skal montere demper på den i år. A-tec cmm4

Link to comment
Share on other sites

Sako Hunter i kal. 3006 med en Nikon Monarch 2,5-10*56 på toppen. A-tec TMM-5 dempar, og med i sekken er nesten alltid en Harris tofot m/ vugge.

 

Personlig er eg ikkje spesielt opptatt av vekt og bruker den derfor også like mykje i hjortelia som på bøen. Men over snittet tung er ho med alt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Skal på hjortejakt første gang i år.....og med i bagasjen blir 2 børser, men den jeg tenker bruke er

Husqvarna 1640 i 30.06, med Zeiss Classic 2,5-10x50, A-tec TMM-4 demper.

I løpet sitter det patroner ladd med 168 grs Barnes TSX.... :D

Link to comment
Share on other sites

Hovedsaklig Browning A-bolt comp. stalker i 308win, 49 cm løp og a-tec tmm5 med en nikon monarch 3-9x40 og Nosler Accubond 150 grs kuler.

Mulig at jeg også drasser med meg en sauer 200str i 6.5x55 med falcon menace 4-14x44 FFP på toppen om jeg stort sett skal sitte rolig på post.

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt Tikka M695 Allweather i 6.5x55, med stooor hausken demper og en custom stokk fra USA, som veier endel kg. Børsa veier 8.2 kg med to-fot og Zeiss 3-12x56. Har nå brotsja den opp til 6.5x65RWS, og skal bruke Nosler Accubond 140grs kuler, med utgh på 930m/sek. Er nå innskutt på 150 meter, og holder sirkelen fint til 300 meter, som det av og til blir på bøjakt.

 

Har brukt samme rifla til skogs og fjell jakt, men vil prøve å få tak i ei lettere børse til årets jakt. Tenkte å kjøpe en Tikka T3 Lite med vanlig blånert løp, har en Weaver 4x40, som funker veldig bra, på toppen. Grei fjellbørse.

Link to comment
Share on other sites

Bruker berno 308 :D bruker norma oryx til skudd :)

 

Du, eller far din?

 

Sorry, klarte bare ikke å la være

 

Negzanto:

 

Ikke bry deg om herr Larson . :mrgreen:

 

:wink:

Så ung og ivrig som du er tror jeg nok du blir en ettertraktet jeger..

 

Oryx er god ammunisjon det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den som blir brukt mest er Sako 75 i .300 H&H toppet med en Zeiss V 3-12x56 m/lys. Lader oftest med Woodleigh 200 grs. kuler.

 

Skogsbørsa er en Kimber Montana i .308 win. med en Leupold VX II 2-7x33 på toppen. Til uken kommer det en CTM 4 på tuppen også. :D Bruker litt forskjellige kuler, stort sett 165 grs.

Link to comment
Share on other sites

Mauser m67 med kkc stokk, zeiss 2,5-10*50, br reflex t8 og to-fot til jakt på innmark.

Og en tikka t3 laminated stainless med en meopta 3-9*42 til drivjakt i de brattere liene :)

 

Begge disse har tidligere vært ladd me 156 grains oryx og en passe dose krutt i norma hylser. Men i år skal jeg prøve lapua sine 156 grains mega :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bruker berno 308 :D bruker norma oryx til skudd :)

 

Du, eller far din?

 

Sorry, klarte bare ikke å la være

 

Negzanto:

 

Ikke bry deg om herr Larson . :mrgreen:

 

:wink:

Så ung og ivrig som du er tror jeg nok du blir en ettertraktet jeger..

 

Oryx er god ammunisjon det :mrgreen:

 

 

Helt enig med dæ :P æ e faktisk på treningsjakt no :D

Link to comment
Share on other sites

Det er mange måtar å trene på. Det kan vera på skytebana , det kan vera det teori, ein kan vera med på jakt uten å skyte. Trur ikkje det er 14 års grense på dette.

 

Støtte du mæ? æ sei bærre det at æ kan tren med våpen på all slags mulig vis. fordi at d e såpass lang oppå heien at d e bare bra å tren sæ på fugl når hanj snart ska t jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Dei andre trudde du var yngre enn 14 år og meinte du ikkje hadde lov å vera med på opplæringsjakt med våpen. Det var difor eg sa at det er mange måtar ein kan trene på sjølv om ein er under 14 år.

 

 

Over til tema; Er det ingen som likar rifler med lette og litt mindre sikter på?

I dagslys så ser eg ingen fordel med ein stor tuba på rifla i bratt og ulendt terreng. Difor har eg ein liten lett 1-4x20 og ein 2.5-10x56 til den eine rifla mi.

Velger folk kun sikter utifra kva som har best mørkeegenskaper?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...