Jump to content

AVSTEMMING - kalibervalg elg


300en

Hvilket kaliber foretrekker du til elg?  

429 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber foretrekker du til elg?

    • 6,5x55
      74
    • 308
      74
    • 30.06
      103
    • 7rem
      8
    • 300wm
      7
    • 300wsm
      0
    • 8,57 js
      14
    • 338
      33
    • 9,3x62
      75
    • 375 H&H
      46


Recommended Posts

Berre sånn for å ha sagt det, denne tråden skal ikkje bli ein ny diskusjon på om enkelte kaliber er gode nok til elgen, me veit korleis det ender. Så stem og skriv grunnen til kva som gjer du bruker det kaliberet på elg, ikkje kritiser kva andre måtte meine om den enkeltes valg, og om kaliberet er godt nok eller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 9,3x64 og 9,3x74 syns absolutt disse hører hjemme på lista :D

 

Var bare plass til 10 alternativer så tok de 10 jeg kom på som er brukt mye etter det jeg har hørt. Trur deg med det at det er 2 bra kalibre :) Positiv omtale i tester :)

Link to comment
Share on other sites

Jøss, en avstemning. Så festlig... :?

 

Jaja, ingen av mine elgkaliber står der, så jeg stemmer blankt. Bruker 35 whelen i posterings- og bildørsøyemed, og 45-70 som hundeførerrifle. Har vel egentlig ei dobbeltrifle i 7x65R stående og slenge her også, men den har jeg ikke rukket å finne på noe moro med enda.

 

Hvorfor 35 whelen? Arva ei rifle etter bestefaren som var i 30-06, og som måtte gjøres noe med om den skulle bli brukbar. Bytta like godt kaliber, og det enkleste i så måte var 35 whelen. Alternativet hadde vært 338-06, men kuleutvalget gjorde 358'n til et naturlig valg...

 

Ingen elg som har overlevd et møte med 35'n enda, så den gjør vel nytta.

Link to comment
Share on other sites

Har nå brukt 6,5 til elg i alle år med hjemmelada ammo, og at det fungerer er det liten tvil om.

Treffer en der det er meningen, ja så skjønner elgen alvoret uansett.

Nå har jeg planer om å gå over på 9,3x62 til elgjakt, men det er ikke for at jeg synes 6,5'n er for liten, mere pga jakt på annet vilt.

Det jeg har felt flest elg med er Norma oryx 10,1 gram med 47 grain mrp eller norma 15.

Link to comment
Share on other sites

Har bare skutt to elg, og begge la seg pent ned etter et par gode treff fra 6,5x55'en min. Den første skjøt jeg med 140 grains Swift A-frame. Den andre skjøt jeg med 156 grains Oryx. Ingen forlot skuddplassen. Men hvis jeg skulle valgt et kaliber for elgjakt av den snevre lista, hadde jeg nok falt på 30.06'en.6,5x55 ser jeg ikke på som det ideelle æljkaliber, men absolutt brukbart med gode kuler som plasseres riktig. Har forøvrig en Marlin i 45/70 jeg har store planer for. Har enda ikke hatt riktig dyr på posten når jeg har sitti med denne i fanget.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kaliber 30-06 ladd med en 180grain Trophy Bonded kule. Jeg er ikke så begeistret for rekyl så noe grovere kaliber vil jeg ikke ha med meg i elgskogen. Kan jo og nevne at jeg har med meg reserve rifla i kaliber 308W på elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

bruker 9,3-62. den gir stor hull med mye blodtap.og ikke så tullete mye fart.hav virka bra med 250gr swift aframe. brukt barns x før,men dentrenger en del hastighet virke det som skal den blåse ut bra.har og 300winmag men den blir ikke brukt mye lenger.mye mer ubehaglig rekyl der og den kan det se ut som f etter.store tung kuler i moderat fart er det jeg går for her etter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt elg med tre forskjellige kalibre, 6,5x55 , .30-06 og .338 Win Mag. Alderen min begrenser selvsagt hvor mange det skutt med hvert av dem. Nå til høsten kommer jeg ihvertfall til å bruke .338'n. Dette fordi denne børsa passer meg desidert mest av de tre "elgriflene". De to jeg har skutt med den, har jeg brukt 230 grs Oryx på. Den kula var nok litt i bløteste laget for hastigheten. Fatter'n har god erfaring med 250 grs Hornady Interlook RN i dette kalibret, som han har skutt 20-25 elger med. Så jeg kommer til å tjuvlåne ladningen hans til høsten, ettersom han har konvertert til noe grøvre. "Elgladningen" hans til .338'n har jeg skutt noen rådyr med, og de tar da fort kvelden..

Link to comment
Share on other sites

Har brukt rifledrillingen til både elg og rådyr. Den har 7,57R i begge løpene og bruker Oryx. Har skutt kalver, ungdyr og voksne dyr opptil 240 kg og nesten ingen av kulene har gått gjennom, men de har blitt funnet i skinnet på andre siden. Til rådyr synes jeg Oryx virker dårlig. Skal bruke ei annen kule til rådyr til høsten.

 

Bruker mest 30-06 til elg med 12 eller 13 grams kule. Dette funker bra.

 

Har skutt 1 elg med 375 men syntes ikke virkningen stod i stil med rekylen.

 

Det er mulig jeg er litt pysete, men plasseringen av skuddet er jo tross alt det viktigste. Derfor blir det 7,57R og 30-06 som pr idag er mine kalibre til elgejakt. Det funker mer en godt nok med riktig plassering og er helt topp å trene med på skytebanene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 3006, men har og skutt en 1,5 års okse med 7x57R. Har vel kommet til det at i dag er ikke kaliber så viktig som for 25 år siden. På grunn av at vi i dag har så mange gode kuler. Før måtte vi kompensere for dårlige kuler som ikke tålte bein ved å gå opp i vekt. Mener personlig at ei god kule i 6,5x55 er bedre enn ei dårlig kule i 9,3mm.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg støtter Urogallus her. Moderne kuler har gjort kalibervalget mindre kritisk.

 

Uansett, favoritten er .30-06 med 200 grs Swift A-Frame. Har vel 60-70 elger med den og kan ikke ønske meg noe bedre. Har også skutt elg med .338-06 / 8x57 IS / .308 / 7x65R / 7x57R / 6,5x55 uten at det har bydd på problemer av noen art, MEN er oftst bortom og henter ei av børsene i .30-06 om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

375 var jo et trygt valg, har brukt 3 forskjellige på elg, virker hver gang. 350RM'n er jo ikke nevnt, men virker bra, favorit hundeførerbørsa det. Ellers har 30-06, 300Wby, 340Wby, 405Win og 416Rigby virket for meg de også(håper jeg ikke har glemt noen, så jeg slipper en fornærma en i skapet). Fra 340Wby og oppover syns jeg elgen tegner bare bedre på skudd, veldig greit å se tydelig at man har truffet og hvor, ja jeg liker noe forstørrelse på kikkerten også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 30-06 på elgen siden jeg begynte å jakte elg i '96. Jeg kunne ha byttet kaliber i fjor sommer da jeg kjøpte meg ny elgrifle, men er så godt fornøyd med 30-06'n at jeg så ingen hensikt med å bytte kaliber. Av kuler har jeg brukt Norma Elite 11,7gr, Oryx 11,7gr og Mega Lapua 12gr. Har de siste 7-8 årene brukt bare Mega Lapua, og er godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Dersom eg skulle få sjansen ville eg heilt klart valgt .308win. Fordi det er det eg har. Enkelt og greit. :D

 

Det der er rette holdninga :)

Bruk det man har og som er lovlig, for meg blir det også 308win...men på den annen side, om jeg skulle bygd meg en ren elgbørse så ble det en Mauser med klassisk skjefte og i kal 10.75x68

Link to comment
Share on other sites

Startet min elgjegerkarriære med 6,5x55 for nesten 20 år siden. Etter 12-13 dyr med det kaliberet fikk jeg av en eller annen merkelig grunn for meg at jo større jo bedre. For å gjøre en lang historie kort: Etter flere elgfall med 7mm rem mag, 30-06, 338winmag, 416 rigby, 458 winmag så har jeg de siste årene gått nedover i kalibervalg igjen :?

Hvorfor :?:

Fordi alle lovlige kaliber på elg rekker i massevis for å ta livet av en standard norsk elg på normale skuddhold. Kluet er at skuddet sitter der det skal. Og jada, hvis uhellet skulle være ute så er grovere kaliber kanskje det lille ekstra som skal til for at elgen ikke kommer seg så langt som om den er påskutt med 6,5x55. Men sitter man igjen med en dårlig følelse etter avfyrt skudd på dyr så har man kanskje ikke gjort jobben sin som forsvarlig JEGER??? :?

 

Som kjent så skal man ikke bare ha det morro, det er viktig å ha det litt gøy også, så de grove er med på jakt hver høst. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så heldig at jeg er invitert på elgjakt til høsten. Det blir min første elgjakt, og Husqvarnaen i 358 Norma er selvskreven som primærgevær. Hvis jeg kjører bil selv, blir Winchesteren i 30-06 også med som reserve. 358'n har gitt knall og fall på hjort med Hornady-kuler, men etter å ha erfart dårlig penetrasjon har jeg kjøpt inn 250 grains Oryxer. Jeg har instruert broder'n med ladepressene og diene om å lade til moderat hastighet, for penetrasjon er viktigere enn en kulebane jeg ikke har ferdigheter til å utnytte.

 

Jeg gleder meg storlig!

Link to comment
Share on other sites

Interessant at det "vanlige, kjedelige, trauste" .30-06 har en liten overvekt ved 326 stemmer avgitt, jeg synes det er en super patron jeg. Pen å se på, bra kraft og veldig fleksibel på kulevekter.

 

 

Og hvem skulle tro at Obos-patronen 308 Win fikk like mange stemmer som elgspesialen 9,3x62?

Link to comment
Share on other sites

Og hvem skulle tro at Obos-patronen 308 Win fikk like mange stemmer som elgspesialen 9,3x62?
Hadde det ikke vært for at forsvare stengte slusene for ammo, hadde den nok vunnet klart selvom den neppe er best. Ble jo solgt utrolig mange 308er mens tilgangen var god og det går da noen enda.
Link to comment
Share on other sites

tok 7mm rem rett og slett fordi det er det våpenet jeg bruker på elgjakt, har enda ikke skutt elg men det blir etter hvert.

Skal sikkert kjøpe meg ei rifle etter hver, har tenkt på 270 men time will show. Blir nok 7mm'n denne høsten også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta elg med 6.5x55 i '90-'92. Dette fordi jeg ikke hadde noe kraftigere. For ordens skyld skøyt jeg ingen elg. Nå som jeg har en 30-06, så er det uten tvil den som blir med på elgjakt, hvis sjansen for elgjakt skulle åpne seg. Har bare 1 problem....jeg rekker ikke å få på den ny kikkert i år pga. økonomi. Så ved evt. elgjakt i år, så blir det den gamle trofaste 6.5x55'n som må bli med igjen. Den duger uansett, hvis jeg klarer å holde i børsa :lol:

 

Men jeg stemte på 30-06, egentlig bare fordi det er den kraftigste jeg har pr. idag. Men jeg mener 9.3x62 er en veldig fin kaliber på elg. Kraftig og fin.

Link to comment
Share on other sites

375H&H :D Etter at Browning'n i rustfritt og syntstokk kom i hus for 13 år siden har den blitt førstevalget nesten uansett hva det jaktes på av storvilt. Med kuttet pipe til 56cm og en lett Leupold VXII 1-4x20 er det blitt et hendig redskap, neste som står for tur er fluting av løpet for å fa av ytterligere 2-300gram. Rekylen bekymrer meg ikke, elgen er den mest skadelidende slik sett. Og med Br-Reflex T10M er ikke rekylen verre enn Sabatti'n i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...