Jump to content

ullundertøy


gaupejeger

Recommended Posts

Bruker Aclima sitt undertøy på kroppen og sverger i stor grad til smartwool sine sokker

Aclima, bra kvalitet til en overkommelig pris, ikke dyrest. De har også en ullnett modell som ikke lukter guano i motsetning til de nettmodellene laget i meraklon www.magasinet.no er vel de som har best utvalg i Aclime. God slitestyrke, men jeg pedantsköter stor sett allt mitt utstyr og klær. (ullprogram og milo)

 

Smartwool, kanskej ikke de mest slitesterke, men best komfort, mange ulike modeller. Jeg bruker bare ulllsokker etter at jeg oppdaget disse.

Ja....jeg bytter sokker :lol:

Link to comment
Share on other sites

På sparkjøp har dei eit merke som heiter Varde. Det er det billegaste eg har sett. Det funkar bra, men som sevenr seier, pris og kvalitet heng saman.

Har hatt litt Janus. Dei vara bra lenge, men går i oppløysing tilslutt dei og.

 

Personlig er jeg særdeles fornøyd med Varde ullundertøyet. Jeg har hatt mine sett i 4-5 år og nå først har de begynt og bli litt hullete mm.

Jeg har familie som jobber på sportsbutikk, og har således testet svært mange forskjellige merker og typer ull/super-undertøy, og kan ikke se noen grunn til å mye mer penger på "kjente" merker. Ingen var bedre enn Varde.

 

Er Varde-settet reint velger jeg alltid det når jeg skal ut!

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en test i siste Villmarksliv, eller husker jeg feil??

 

Sverger til Devold Active eller Aclima Hotwool til jakt og friluft. Vil også anbefale Aclima Hotwool ullfrotte jakke. Har min tredje jakke av denne typen på vei i posten nå fra Magasinet. Bruker den både til friluft og i det daglige hvis det er litt kjølig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt mye Ulvang produkter og disse har fungert bra. Ikke noe spes og klage på disse produktene.

Har brukt de til mye variert....fra jakt og fiske, turgåing og litt arbeid. Alt fra postering i noen blå til mer aktivitet med en god del svetteproduksjon. Fungert bra! MEN aberet med dette ulltøyet er helt klart prisen.

Dette ulltøyet holder ikke noe særlig lenger enn f.eks Aclima er min erfaring......

 

Har de siste årene også prøvd endel Aclima ulltøy fra Magasinet. Dette ulltøyet har jeg blitt veldig glad i.....har prøvd mye fra ull "helsetrøyer" til frottè....og er veldig fornøyd. Så kommer til og kjøpe det mer fremover når jegr trenger bytte ut noe eller ha noe nytt!

 

@rak Aclima Hotwool ullfrotte jakke.....den har jeg også sett på. Blir nok en slik på meg etterhvert.... :D

Link to comment
Share on other sites

På kalde dager og med moderat fysisk aktivitet bruker jeg Original Ullfrotté AKA Woolpower, akkurat som Hansen

På litt mildere dager og/eller hvis jeg regner med å bli svett bruker jeg Aclima ullnetting, gjerne med ei Woolpower-trøye utapå. Nettingundertøyet er helt genialt, man kan gå seg dyktig svett uten å bli klam når man setter seg nedpå.

 

Det får bare koste hva det koster, jeg har brukt nok billig ullundertøy til å styre klar av det nåfortiden. Kvalitet koster. Og et skikkelig ullundertøysett er ikke den største enkeltutgiften ved jakt, det koster omtrent like mye som to pakker ferdigsydd Oryx eller mindre enn ei halv jakthelg inkl. bensin, mat, drikke og jaktkort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Varde(100% merinoull) og Janus(100% ull). Ble kjøpt ifjor sommer/høst. Varmemessig og kvalitetsmessig + behagelighetsmessig så kjenner jeg absolutt ingen forskjell på ull og på merinoull. Men Varde(den har jeg brukt mest, fordi den har jeg hatt lengst) har allerede et stort høl på det ene kneet :evil: Nå skal det sies at jeg har brukt disse ullklærne hver eneste dag siden jeg kjøpte dem, så dem har fått kjørt seg. Har alltid vaska det på 30 grader og brukt milo vaskemiddel.

 

Begge merkene kosta meg vel ca. 250,- pr. kompl.sett. Kom over et tilbud.....koster vel vanligvis ca. 250,- pr. del....? så da fikk vel jeg det til ca. halv pris jeg da 8) Min eneste erfaring før dette var såkalt superundertøy som fulgte med i pakka med jaktklærne jeg kjøpte på Jahtijakt i februar 2008. Jeg var fornøyd med det syntetiske undertøyet der også jeg, men det var helt til jeg prøvde Janus og Varde. Etter dette blir ikke de syntetiske greiene å finne på min kropp mer ihvertfall :mrgreen:

 

Synd at disse ullgreiene koster så mye, men hvis man er mye ute og jakter, eller generelt driver mye ute, så er det totalt uvurderlig. Jeg har gått så jeg har vært gjennomsvett og klissblaut, men likevel har jeg vært ganske varm, sjøl om jeg har satt meg ned for å ta ei lita pause.

 

Med det syntetiske plastlignende greiene, så ble jeg også varm og god da jeg gikk. Og jeg ble gjennomsvett og gjennomblaut med det også. Men jeg frøys med det hvis jeg satte meg ned og tok ei pause.

 

Man skal jo selvsagt aldri gå så fælt at man blir gjennomsvett. Man bør jo lufte ut, kneppe opp det som kneppes kan, og gjerne ta av klær da man går, for så å ta dem på når man tar pause. Men jeg har ikke vært mest fornuftig på det området :oops:

 

Med det syntetiske superduperundertøyet, så lukta det jo hest av en stakkar hver gang man kom fra jakt :shock: Med 100% ulltøyet, så har det ikke lukta vondt 1 eneste gang. Og det må jeg jo si er "litt" behagelig. Med den lukta av superduper, så kunne jeg skremt vilt på 1 km's. avstand, og på 50 meter, så hadde dem vel falt i koma, så kunne jeg bare brukt kniven på bukken eller elgen :lol::lol::lol:

 

Jeg lar dette ullundertøyet gå jaktsesongen 2009/2010 også. Men da blir det bytta ut, og jeg kjøper nok noe annet enn Varde og Janus da. Ikke for at dette er dårlige klær, men jeg har lyst til å utforske litt. Kanskje jeg prøver Ulvang sitt merke, eller kanskje som nevnt over her...Devold(dette har jeg aldri hørt om :oops: ) Jeg aner ikke, men det blir ihvertfall 100% ull/merinoull eller noe sånt, og ikke noe sånn syntetisk plastlignende dritt.

 

Litt OT, men det omhandler ullundertøy: Jeg har jo klundra mye med bilen min fra jul, og til slutten av februar. I en 14 dagers periode i februar hadde jeg konstant 20-28 kuldegrader her. Det eneste jeg brukte under termodressen var dette ullundertøyet fra Varde og Janus. Når det var rundt 20-28 blå, så klarte jeg til nød å holde 5-8 grader inni garasjen akkurat inntil bilen.....garasjen er uisolert, og har ingen port, og jeg får bare inn 1/3 av bilen. Så jeg tetta igjen med preseninger og fyrte med en varmekanon. Hvis jeg sto rett foran den kanonen, så hadde jeg vel 25 pluss, men det blir ikke ofte man står på samme stedet over tid da man skrur bil, og jeg kunne jo ikke/gadd jo ikke flytte denne varmekanonen fram og tilbake ettersom jeg dreiv her og der. Da hadde jeg jo aldri blitt ferdig. Og brusen min som sto ved siden av bilen....ca. 80 cm. unna forskjermen, og ca. 1 meter fra golvet frøys til is. Ble ikke slush en gang....den bånnfrøys på en times tid :shock:

 

Fra knærne og opp, klarte jeg vel å ha det tålig overlevlig så lenge jeg holdt meg rundt ved motorrommet på bilen, men fra knærne og ned var det rimelig ukomfortabelt. Og fottøyet var tennissokker, og 2 par ullsokker, og med ullsåler oppi sånne Canadastøvler....sånne som har løs filtsokk med pelskant rundt. Filtsokken kan brukes som tøffel, eller som ekstra fotvarme i sovepose.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Aclima sitt netting undertøy med ull. Syns det er helt genialt å bruke hvis mann svetter lett. Behagelig å ha på kroppen og det tørker fort. Eneste minuset med netting undertøy er at det lukter jerv av deg etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Aclima sitt netting undertøy med ull. Syns det er helt genialt å bruke hvis mann svetter lett. Behagelig å ha på kroppen og det tørker fort. Eneste minuset med netting undertøy er at det lukter jerv av deg etter en stund.

 

En lukter da vel ikke mer jerv fordi om undertøyet er av netting :? Her er det materialene som teller. Sikker på at det er ull-utgaven du har? Aclima lager synt-netting og de, akkurat som Brynje.

Link to comment
Share on other sites

Det står IRIS made in Norway på ullundertøyet mitt, og det må jeg ha hatt i minst 5 år... Det er ullfrotté, 70% ull og 30 % polyester for stretch, og kan vaskes på 60 grader. Da blir det reint! Det skal sies at longsen begynner å bli litt sid i strikken nå, men er fullt brukbart, og såpass må tåles etter mange års bruk...

 

Ville ikke gått for de billigste løsningene her nei.

 

Og sånn helsyntetiske greier kommer ikke på min kropp, da lukter det grevling med uvaska løpetid på et øyeblikk *grøss*.

Link to comment
Share on other sites

Ullfrote - myk og god samt varm, men buksa har svært lite slitestyrke i skrittet.

Aclima - hulltrøye (helsetrøye) fås i enten ull eller kunststoff. Jeg har nå i ull men nesten ikke brukt det. Den som er i kunststoff er bortimot uslitelig (brukt hardt - under dykkerdrakt), gir god varmeeffekt under annet ulltøy.

Link to comment
Share on other sites

Snodig, men det stemmer sikkert det da.

 

Noen som vet om Aclima behandler ulla på en spesiell måte, eller med noen spesielle remedier?

 

Har forresten meget god erfaring med Devold sitt tynne undertøy i ren merinoull, Multisport. Veldig slitesterkt er det nok ikke, men jeg har på det nærmeste blitt avhengig. Bruker det daglig så godt som hele vinteren og på tur/jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte med nylig ullundertøy fra smartwool, og et par jibbesokker. Har aldri vært borti deiligere ullundertøy, esktremt deilig å ha på seg, og den er varm selvom den ikke er spesielt tykk (nå er jeg veldig varm generelt). Eneste ulempen er at merket er ganske dyrt!

Link to comment
Share on other sites

På litt mildere dager og/eller hvis jeg regner med å bli svett bruker jeg Aclima ullnetting, gjerne med ei Woolpower-trøye utapå. Nettingundertøyet er helt genialt, man kan gå seg dyktig svett uten å bli klam når man setter seg nedpå.

 

Veldig enig. Aclima ullnetting er et fantastisk produkt hvis man skal være i aktivitet. Jeg jobber som manuell skogsarbeider og er svett på ryggen hele dagen. Det er ufattelig å fort dette plagget tørker.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd en god del forskjellig opp gjennom åra. Devold, ulvang, aclima, lannulva mm. Den jeg har brukt klart mest i det siste er ullnettingen til aclima. Synes den kombinerer en del av det beste hos superundertøy og ullundertøy. Passe varmt til aktivitet, blir ikke så klam som med vanlig ullundertøy når man svetter, føles ikke kald i pausene som superundertøyet og lukter, etter min erfaring, ikke noe verre enn annet ullundertøy. Min favoritt når det er kaldt, til isfiske, postering o.l. er lannulva. Helt klart det varmeste undertøyet jeg har hatt!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha noe som er varmt og godt, samt at det duger under varierende forhold så er Brynje Artic meget bra. Merkalon netting og ull i samme plagget. Kan bli for varmt når våren melder seg, men Best i Test hos meg. Får ulltøy utlevert på jobb og går i det hver dag på jobb. Har testet Woolpower, Klar, Devold, Iris, Janus, Aclima, Helly Hansen og tja.. husker ikke fler

Link to comment
Share on other sites

Brynje Arctic blir da bare tull. Man kjøper ganske enkelt i stedet en brynje nettingtøye i meraklon og så kjøper man en aclima ullnetting (eller annen ulltrøye) i tillegg. Da kan man jo bestemme selv om man vil bruke begge deler, eller bare en av delene.....alt etter vær og føre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det går selvsagt fint. Har det også, men detaljer som lange ermer med tommelhull og en veldig god hals gjør at den blir brukt. Blir jo ikke veldig billig å kjøpe to forskjellige trøyer heller. Syns forresten at brynjenettingen er mer behagelig en aclima nettingen. (i merkalon da altså)

Link to comment
Share on other sites

Bruker ullundertøy hver dag nesten hele året. De siste årene har det gått mest i Devold Multisport, men nå jeg er klar for å prøve andre merker.

 

Jeg er godt fornøyd med snitt og komfort hos Devold, men synes slitestyrken er muligens litt laber. Det er kanskje en konsekvens av at det brukes en meget tynn ullkvalitet? Jeg har nesten gjort en vane av å rive stilongsen ved ankelen når jeg tar den på mens huden fremdeles er lett fuktig etter en dusj.

 

Jeg trives med den tynne ullen for mitt bruk, jeg tar på tykkere om det trengs. Dessuten vil jeg så absolutt ha ren ull, men jeg vil altså prøve f.eks. Aclima og se om den har noe bedre slitestyrke.

 

En annen ting er disse gøye fargene som produsentene har begynt å anvende. Det ser gjerne kult ut i butikken, men ved hard bruk og kun ullprogram og Milo for rengjøring så ser det heller lite delikat ut etter ganske kort tid. Takke meg til ensfarget mørk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets ullfrottê er genial på kalde dagar, uten altfor mykje aktivitet,

Er vel det samme som Woolpower/Ullfrottè original...?

Har 2 bukser og 1 trøye av dette, dvs trøya har madammen konfiskert. Syns disse er mykere og luftigere enn Aclima sin ullfrotte - og muligens med noe dårligere slitestyrke. Uansett suverene å ha i sekken som ekstraplagg da de er lette og kompakte å ha med seg.

 

Det jeg bruker mest er nok "Stilongs" , produsert av Devold og med omtrent samme materialer/konstruksjon som Multisport (tror jeg da iallefall)

 

Har også Brynje Arctic, men likte ikke passformen (for tettsittende - ble kaldt)

 

Har også flere sett undertøy fra Bokklubben Villmarksliv, relativt tynt i merinoull. Syns det også funker bra.

 

Uansett kjekt å ha undertøy i flere tykkelser.

 

Forresten, så i en sportsbutikk forleden at Ulvang nå har kommet med en versjon av "Anna" , dvs strikket ullbukse. Sikkert knall på de aller kaldeste dagene.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg må vel innrømme å være en ullentusiast. Liker ull bedre og bedre, bomullsbokserne er nesten fortrengt i skuffen av sine ullbrødre. Liker best ren ull uten syntetiske tilsetninger. Det får så være at den slites litt, alt har sin levetid og må skiftes en gang.

 

Ting jeg har trives med:

-------------------

Devold sine tynne lysegrå med hvit søm, polo og longs ++

Norway knitting poloer +

Janus Black Wool undiker ++

Safa sokker ++

Husfliden håndstrikket sokker (på salg) +++

Ullfrotté sokker +

Arc'teryx ull nakkevarmer +++

Bånsull undik ++

 

Janus, skal vi se "Design wool" er favoritt nå (måtte slå opp).

http://janus.no/default.asp?id=810

- polo med høy hals og glidelås er perfekt (rull-ned hals er tull)

- meget bra undik/bokser

- genial piratbukse (for oss som bruker høye strømper i skistøvler)

 

Det var det jeg husker i farten. Drar innom Janus på Espeland hvis jeg skal ha noe, eller Bånsull i Strandgaten eller Safa i Norheimsund. Sistnevnte kan og fås hos www.ulliver.no men jeg fant ikke en type (Safa artikkel 395) som er min standard alpinsokk.

 

 

Ting jeg trives mindre med:

----------------------

SmartWool sokker --

Etellerannet nettingtrøyer -

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker div ullundertøy. men når det er skikkelig kaldt eller man skal bevege seg endel pleier jeg ta en "supermanndrakt" (syntetisk superundertøy)eller forsvarets "netting" under ullfrotte'en min, da blir man ikke klam å det kjennes enda varmere ut.....

har endel forskjellig ullundertøy, men bruker mest ullfrotte orginal

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler begeistringen for ull, og kan anbefale Nøstebarn @ nostebarn.no. De har ubehandlet ull og det er faktisk stor forskjell på dette og vanlig ull. Ubehandlet ull er om mulig enda mer motstandsdyktig mot duften av sirkusmanesje enn ordinær ull.

 

Det er for resten viktig at disse klærne ikke vaskes med milo og lignende. De selger også et vaskemiddel laget på kokos og lanolin. Det øker motstandsevnen mot slitasje og lukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har brukt nettingundertøy i hele høst og er veldig fornøyd med det. Men jeg fikk en kuriøs erfaring i helga. Jeg havnet i "dårlig selskap" (les elgjegere) på lørdagskvelden som resulterte i en laaaaaaang hvil i lyngen på søndagsmorgenen. For å gjøre en kort historie enda kortere så var konsekvensen at jeg ble angrepet av en bataljon av flått og måtte fjerne endel av utyskene som hadde rukket å bite seg fast.

 

Det var helt tydelig at nettingtøyet hadde gitt flåtten lett adgang til min saftige kropp. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eg er det som kan kallast ein skikkeleg frostpinne! Eg fryser lausunger på meg så snart eg setter meg ned når eg er på jakt.

Ulltrøye av varmaste sort som eg kan ha i sekken og ta på meg når eg skal sitte i fjellet å glo etter hjort 3-6 timar, eller ligge ute på måneskinnsjakt heile natta?

 

Lannulva! Helt klart!

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en test i siste Villmarksliv, eller husker jeg feil??

 

Sverger til Devold Active eller Aclima Hotwool til jakt og friluft. Vil også anbefale Aclima Hotwool ullfrotte jakke. Har min tredje jakke av denne typen på vei i posten nå fra Magasinet. Bruker den både til friluft og i det daglige hvis det er litt kjølig.

 

 

Var en stor test i Villmarksliv høsten 08 hvis jeg ikke tar helt feil...

Lundhags som stakk av med seieren der. Noe som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til det som alt er nemnt vil eg nemne www.ullmax.no Ein jaktkompis av meg har brukt dette i fleire år og er svært fornøgd.

 

Prisen er bra samanlikna med det aller meste på markedet.

Samanlikna med prisar hos Magasinet for Aclima.

100% merino ull: Aclima Warmwool trøye/rundhals 379kr og bukse 379kr.

Ullmax Merino sett av trøye og bukse 449kr

Warmwool polotrøye 429kr Ullmax polo trøye 299kr

 

Ullfrotte(blandings) klede; Aclima Hotwool polotrøye 399kr og bukse 359kr. Ullmax Ullfrotte polotrøye 299 kr og bukse 249kr for sett 499kr.

 

Ullmax kleda av 100% merino ull har ein tettheit på 230 gram per kvadratmeter. Det vil vel sei middels tjukkelse. Ullfrotteen er 315 gram . Den inneheld 55% ull

Aclima sin Warmwool er til samanlikning 200 gr. Aclima sin ullfrotte som heiter Hotwool veg 230gram og har 65% ull i blandingen.

 

 

Dessverre oppgir ikkje alle produsentane tettheiten/tjukkelsen på stoffet slik at det ikkje er så lett å samanlikne med andre.

 

Berre for ordens skuld så har eg ingen ting med Ullmax å gjere,men eg ser nesten aldri dette merket nemnt . Eg har heller aldri sett testar av det så kvaliteten utover kva jaktkompisen min seier kan eg ikkje gå god for. Kanskje andre kjenner noko til merket?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen sett med Ullmax. Synes det klør noe mer enn Devold og Icebreaker som jeg har hatt muligheten til å sammenligne med. Er og noe dårligere på passform og virker og krympe litt mer. Hvis en dog ikke er ei slik pingle som meg når det gjelder kløe :wink: så mener jeg at det er mye for penga og absolutt funksjonelt.

 

NB! Ullfrotte settet jeg har har jeg så godt som ikke brukt da det som regel blir for varmt for meg uansett.

 

Edit:Skrivefeil, det er sikkert flere igjen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Helly Hansen WARM.

Fikk trøye i fjor og har brukt den til både skiturer og på jakt nå i høst.

Er minst like varmt som ull og tørker like fort som superundertøy.

Jeg liker ikke å gå med ull fordi jeg blir for varm når jeg er i bevegelse, noe jeg ikke blir med HH WARM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...