Jump to content

ullundertøy


gaupejeger

Recommended Posts

Har prøvd mye forskjellig oppgjennom. Bla. Lannulva, Devold, Ullmax, Ulvang, Helly Hansen ++. Før jakta i fjor gikk jeg til innkjøp av bukse og trøye fra SmartWool og dette er i særklasse det beste ullundertøyet jeg har prøvd. Har i etterkant supplert med fire par sokker og en korterma trøye for de varmeste dagene i hjortelia.

Link to comment
Share on other sites

På den varme delen av sesongen bruker jeg Devold, som har veldig god passform på mitt legeme. Utover høsten bruker jeg forsvaret ullfrotte, som er det beste plagg jeg har hatt på kroppen, uansett bruk og materiale!! Eller har jeg noen Røros ullboxere, som når helt ned til kneet. Disse er kjempegode utover når det begynner å bli kjølig, men allikevel klamt å gå med longs.

 

Forsvaret ullforotte er vel 200 grams utg, men ser den finnes i både 400g og 600g også!!

http://www.raymears.com/Bushcraft_Produ ... ng/page/5/

 

Den tykkeste der må være DIGG utover vinteren...

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig i ull gjennom årene med ymse erfaringer. Det beste undertøyet jeg har hatt er et sett med Jahti Jakt Microfleece. Holder på varmen og er behagelig å ha på. Gensern har høy hals og praktisk brystlomme som en kan ha jaktradio eller gpsn i når man har gått seg så varm at jakka og alt annet man måtte ha hatt på overkroppen, ligger i sekken. Bruker som regel bare t-skjorte under denne.

Billig var det også. Kjøpte dette på en messe en gang for 150 kroner eller noe sånt. Sjekk på abc-fritid, de har mye Jahti Jakt klær, så regner med settet finnes der.

Link to comment
Share on other sites

Devold og Ulvang = dårlig slitestyrke. Aclima = mytji beir! :D

 

-Min personlige erfaring over mange år for hva det er verdt. Har nå bytta ut all ulla mi med Aclima Warmwool. Jeg bruker også mye Aclima Ullnett når aktivitetsnivået er høyere, eller enda verre: blandet! Merk at Ullnett er skjørere enn vanlig ullundertøy, så man må være litt påpasselig under av- og påkledning. Bukseseler er Ullnett heller ikke så glad i, men liker du store hull til brystvortene er jo det alltids en løsning... For oss andre mer normale vil jeg anbefale et mellomplagg hvis bukseseler foretrekkes. Jeg gjør det. Om sommeren går jeg gjerne i Aclima Lightwool t-skjorter. Er jeg på tur bruker jeg ALLTID boxershorts i ull! Aclima sine det og...

 

www.aclima.no

 

 

Og til dere plastfantaster, prøv 3 dager på jakt i synt'isk. Deretter kan dere jo gå rett på byen og se hvor mye det blir på dere!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd mye forskjellig i ull gjennom årene med ymse erfaringer. Det beste undertøyet jeg har hatt er et sett med Jahti Jakt Microfleece. Holder på varmen og er behagelig å ha på. Gensern har høy hals og praktisk brystlomme som en kan ha jaktradio eller gpsn i når man har gått seg så varm at jakka og alt annet man måtte ha hatt på overkroppen, ligger i sekken. Bruker som regel bare t-skjorte under denne.

Billig var det også. Kjøpte dette på en messe en gang for 150 kroner eller noe sånt. Sjekk på abc-fritid, de har mye Jahti Jakt klær, så regner med settet finnes der.

 

T-skjorte under undertøyet! I bomull? Da ødelegger du det meste av gode egenskaper til både ull og syntet.

Link to comment
Share on other sites

He he. Det finnes jo t-skjorter i det meste av stoffer. Inkludert ull og superduper. Derfor et spørsmålstegn bak "bomull". Hva slags t-skjorte du bruker vet jeg jo ikke.

 

Men ser at det er mange som er veldig lite bevisst på hvordan man kler seg. t-skjorte i bomull er en av de klassiske tabbene i kaldt vær.

Link to comment
Share on other sites

Enig i det ja. Feil sokkevalg har nok ødelagt mang en vinterdag i skogen.

 

Har ei t-skjorte det står Icebreaker på og den fungerer bra innerst. Denne skal være av ull, så jeg er langt ifra noen ullmotstander. Velger stort sett t-skjorter i ull.

Men jeg ser at dette microfleece settet har blitt brukt mye med meg det siste året, og da i forskjellige kombinasjoner etter været og hva man skal på.

Har vel også vært positivt overasket over at det er slitesterkt og at det holder fasongen etter mange vask.

 

Men siden emnet er ullundertøy. så skal jeg ikke ødelegge diskusjonen med masse microfleece-oppgulp :D

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Sikkert mange meninger her, men her er min:

 

Mine erfaringer tilsier at her må man bruke penger, hva er vel verre enn å sitte på post å fryse??

Selv tar jeg ALLTID på Brynje undertøy, veksler litt mellom Antartic og super thermo kommer litt ann på gradestokken og aktivitet.

 

Har også testet Artic jakka både den gamle modellen og den nye. Fantastiske plagg etter min mening.

 

Desverre koster de fleste plaggene til Brynje skjorta og litt til, men skjorta varmer lite,så skitt au :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...