Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

5 av 8 dyr skutt 2 kalver , 1 kvige 2 okser sett ca 80 elg på 2 dager. Roar Hansen fra jeger , hund og våpen har vært med oss 2 dager, mulig noe kommer på trykk......

3 dyr igjen, satser på skyting i los for 2 stk unghunder neste dager.

Ogndalen RULER

mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

5 av 8 dyr skutt 2 kalver , 1 kvige 2 okser sett ca 80 elg på 2 dager. Roar Hansen fra jeger , hund og våpen har vært med oss 2 dager, mulig noe kommer på trykk......

3 dyr igjen, satser på skyting i los for 2 stk unghunder neste dager.

Ogndalen RULER

mvh Knut

 

Hmmmf. Så det er der de er... Jakter opp mot grensa til Ogndalen, har kanskje et snitt på 2-3 dyr på post pr. dag, og så langt har andreperioden vært dårligere enn en råtten førsteperiode. Har ikke sett fjorokse, sett ett tvillingsett og skyter kun tvillingkalv... Skutt ei kvige og gitt fra oss ei kvige og to kalv. Storoksen ble en 2.5 år "pikar" på 152 kg. Vi har skutt ei kvige, ei ku og en kalv i tillegg fra ei kvote på 13 dyr, men har altså "bare" 6 igjen pga overgivelse av kvote.

 

Jakta innerste terrenget i går, rimelig urørt fra før. Der fant vi ett (1) dyr. Naboene vasser i elg. I dag stilte det opp en (1) post-kar. Jeg sendte han hjem...

Link to comment
Share on other sites

Da er årets elgjakt over for vår del.

Lørdag fikk jeg gleden av å skyte den siste elgen av en kvote på fire. Ei ku på rundt 200 kg.

Fra før har vi en okse og to kviger.

 

Heldigvis er det bare 11 måneder og 2 uker til elgjakta :!::mrgreen:

 

mvh Ulken

Link to comment
Share on other sites

Vi er ferdig i det ene området. Der skytes det bare okser og ungdyr. Produksjonsdyrene er TOTALfredet. Hadde en svær 18-takker på 50 meter, men måtte holde i bikkja, så jeg kunne ikke skyte. Etterpå passerte den en post i trav på 300 meters hold. Får håper den får gå i fred og vokse seg enda større til neste år.

Har jaktet to dager i et annet terreng, der det også blir felt ku. Betydelig mer skog mellom dyrene der, for å si det sånn. Det var faktisk ingen dyr i terrenget de to dagene jeg var der, men det er felt en okse tidligere i høst. Spor i snøen viste at totalt fem dyr hadde gått tvers gjennom terrenget. Snakket med den største grunneiere og spurte hvorfor de ikke lar kuene gå et par år. Han svarte at forvaltningsstyret hadde bestemt at bestanden skulle holdes på et relativt lavt nivå.

Jeg reiser opp til terrenget igjen om et par uker for å jakte litt på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort unna 5. ferieuka på stolsekken nå,i naboterrenget til Ladden,tror nok vi har like mye elg i terrenget men de har noen sinnsyke bikkjer som gjør jobben.

Hos oss er det bandhund og drev som gjelder,sliter med å få tetta igjen så den stikker i vei mellom ås-kulene med huet nesten nede i mosen.... :cry:

 

Henger 4 ungdyr i låven nå,2 ungdyr og ett fritt dyr igjen,greie str på ungdyra,jevne og fine,men hardskutte som f...

300wby magnum på 50 m hold,litt skrått gjennom lever og begge lunger,løper 500 m uten en dråpe blod,før den plutselig slår salto og ligger der i en haug med blod.

Merkelig at de klarer det...

 

Imponerende krefter i de dyra ja....

 

Lykke til videre,ønsker oss løshund vi.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har gjort unna 5. ferieuka på stolsekken nå,i naboterrenget til Ladden,tror nok vi har like mye elg i terrenget men de har noen sinnsyke bikkjer som gjør jobben.

Hos oss er det bandhund og drev som gjelder,sliter med å få tetta igjen så den stikker i vei mellom ås-kulene med huet nesten nede i mosen.... :cry:

 

Lykke til videre,ønsker oss løshund vi.... :roll:

 

 

Skal ikke legge skjul på at vi har et fantastisk hundemateriale nå ja. Ser ut til at både bikkja og jeg er opptatt til helga, men har dere dyr igjen så stiller vi oss til disp helgen etter :D .

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne oksen 25/9 , det ble nesten jubileumselg med tre sifret tall ,jubileumselgen falt et par dager senere ,og ble en kalv !

Oksen veide 282 kg , og geviret er uoffiselt målt til 310 P.

 

<a  href=505624.jpeg' alt='505624.jpeg'>

 

Gratulerer Vidar,ett meget flott eksemplar, men hvor er hunden henne..?

 

 

 

De er hjemme på dette terrenget pga ,den jævla ulven ! tar ikke sjansen der,men skal iveien på andre terreng utover høsten ,og det blir selvsagt med jämtene i spissen.

Link to comment
Share on other sites

Har nu jaktet i 14 dager på 2 vald,vi har nu skutt 2 kuer,3 kalver og 15 spirs okse på 345 kg i slaktevekt og har 2 ungdyr igjen på kvoten dette valdet og på vald 2 skutt ku,kvige og 2 kalver.Mulighet for ekstra dyr på vald 2,Har selv skutt 4 i stålos for min snart 9 år gammle gråhund :D ,sett mye elg på begge valdene.Vi har også en vestsibirsk laika på jaktlaget som har fungert meget godt og som det er skutt 2 i stålos for og som har hatt mange fine loser.

Link to comment
Share on other sites

Vi begynte elgjakta her den 10. og vasset nærmest i elg, en gjennomgang av sett elg og eliminering av evt. dobbeltobservasjoner gjorde at vi likevel satt igjen med den konklusjon at vi hadde sett 23 forskjellige dyr i terrenget her.

Skjøt 3 av 5 første dagen, ble endel jobbing da kan man si...

Med litt dalende entusiasme pga. feiring av første dags jaktresultat så ble det "bare" observert 10 dyr de få timene vi var ute den andre dagen.

Tredje dagen gikk vi et lett og fint drev, fikk tre dyr på postene og det datt en piggokse.

Fortsetter det på denne måten er jakten over for min del i morgen, frem til evt. ekstra tildeling etter den 20.

 

Lurer på om jeg må begynne med hekling eller kryssord for å få tiden til å gå fram til da... :roll:

Link to comment
Share on other sites

15 spirs okse på 345 kg i slaktevekt

 

Hvor i landet har du skutt denne oksen? Er det normalt at de er i denne vekt klassen der???

 

 

Neida. Den slaktevekta gjelder for 6 dyr. :mrgreen:

 

vi har nu skutt 2 kuer,3 kalver og 15 spirs okse på 345 kg i slaktevekt

 

 

Akkurat ja, du skjønner vi tok en 14 tagger på 286 kg. Video kommer når jeg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei litt schizofren elgjakt. Fantastiske dager på elgjakt i nærheten av Krøderen for halvannen uke siden. Fikk selv skutt en firetagger på 180 kg, samt en sekstagger hjortebukk på 80. I tillegg datt det to kalver, og vi så mye elg. Kjempeartig.

 

I helga var det tilbake til jakt på Sørlandet der elgen glimret med sitt fravær. Riktignok fikk vi ei ku og en kalv, og jeg hadde en fantastisk opplevelse med en 14 tagger. Men i forhold til sommerens observasjoner er flerfoldige dyr som sunket i jorden.

 

Diskuterte det med en kamerat og vi var inne på om to måneder med nordvestlig vind kan ha påvirket elgen til å flytte på seg? I hvert fall når jeg hører at jaktlag i den retning ser vesentlig mer elg enn oss...

 

I morra drar vi til Krøderen igjen. Det gleder jeg meg veldig til! Selv om det bare blir et par dagers jakt for meg i denne omgang..

Link to comment
Share on other sites

15 spirs okse på 345 kg i slaktevekt

 

Hvor i landet har du skutt denne oksen? Er det normalt at de er i denne vekt klassen der???

 

 

Ikke normalt men det finnes stooore okser i skogen enda :D ,iår er det skutt 3 stk store okser i området jeg jakter den på 345 kg,1 på 327 og en 22 takker som ikke er veid enda,jakter nord for Bodø.Skal se om jeg får lagt ut bilde av den.

Link to comment
Share on other sites

Hjemme etter ei uke i skogen nå.

 

Vi har skutt to okser, ei ku, en piggokse og ei kvige. Merkelig lite kalver i år, og hva som har skylda i det kan en jo spekulere i.

 

På tirsdag gikk jeg hardt til post, såppas at jeg måtte bytte trøye da jeg kom frem. Hadde gjort det og funnet frem noen tyristikker fra sekken da jeg fikk se en elg på hogstfeltet ovenfor meg. Det var en okse, og ikke var den liten.

La trådkorset bak bogen og skviste avtrekkeren. Oksen kastet seg rundt og løp 30 meter før den falt. Da jeg kom frem kunne jeg telle 13 tagger fordelt på to fine skovler.

 

Laget samlet seg på fallet, der vi ble sittende et par timer før vi posterte samme postlinja igjen. Det tok ikke lang tid før hunden kom i ganglos med kvige og piggokse til meg. Nok en 180grs oryx sendes ut av løpet i en fart av 840 ms, piggoksen sjangler 30 meter før den faller. Kviga er borte før jeg får tenkt tanken på å skyte den. Gamlemauseren til " 'n bæssfar" gjorde jobben igjen..

 

Ellers har jeg kun sett tre elger utover det, men ku med tvillinger er fredet hos oss, så da ble det ikke no skyting.

 

Bilder kommer!

 

flkqo8.jpg

 

13-taggeren

 

 

24ouiix.jpg

 

Piggoksen

 

Hører med til historien at jeg har skutt "et knippe" elger før, men aldri okse. Denne dagen ble det altså to.. styggarti!

Link to comment
Share on other sites

Her er en video fra Alvdal Vestfjell hvor det ble skutt en 14 tagger på 286 kg 26.09.09.

 

 

Hadde ikke brukt den der som skrytevideo akkurat...dårlig reklame for jegerstanden. Jeg ble rett og slett provosert av den, og jeg er selv elgjeger.

Link to comment
Share on other sites

Er da en situasjon som egentlig er ganske vanlig, en elg ett skudd elgen legger seg for å dø, helt greit å la den være i fred i stedet for å peppre den med oppfølgingsskudd som bare ville stresset den og medført mer lidelse!

 

Men så skjer det uventede, elgen reiser seg igjen, og jegeren avgir korrekt flere skudd for å hindre at den stikker( tror ikke denne var i stand til det, men ville selv også skutt flere skudd slik situasjonen utviklet seg). At avstanden har blitt betydelig lengre gjør det vanskeligere for jegeren, samt at dyret reiser seg vil stresse ham. Men en situasjon som nok ikke er uvanlig i elgskogen. Ikke så mye å skamme seg over syns nå jeg, men den siste skuddgivningen egner seg nok bedre i stua enn på youtube, da folk som ikke jakter har liten forståelse for at slike situasjoner oppstår (og noen jegere også)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Er da en situasjon som egentlig er ganske vanlig, en elg ett skudd elgen legger seg for å dø, helt greit å la den være i fred i stedet for å peppre den med oppfølgingsskudd som bare ville stresset den og medført mer lidelse!

 

Helt uenig. Flere skudd øker blodtapet og gir raskere død. Stresset er den allerede så det holder...

Jeg ville ikke lagt ut en video der jeg skadeskjøt et dyr, men egentlig har jeg ikke noe imot at sannheten vises.

 

Er forøvrig 99% sikker på at skuddene falt ved Kampan, midt mellom Sølnkletten og Alvdal sentrum. Satt ganske mange resultatløse timer der under rensjakten i fjor. Alt jeg så var elgku m/kalv.

Link to comment
Share on other sites

Er da en situasjon som egentlig er ganske vanlig, en elg ett skudd elgen legger seg for å dø, helt greit å la den være i fred i stedet for å peppre den med oppfølgingsskudd som bare ville stresset den og medført mer lidelse!

 

Men så skjer det uventede, elgen reiser seg igjen, og jegeren avgir korrekt flere skudd for å hindre at den stikker( tror ikke denne var i stand til det, men ville selv også skutt flere skudd slik situasjonen utviklet seg). At avstanden har blitt betydelig lengre gjør det vanskeligere for jegeren, samt at dyret reiser seg vil stresse ham. Men en situasjon som nok ikke er uvanlig i elgskogen. Ikke så mye å skamme seg over syns nå jeg, men den siste skuddgivningen egner seg nok bedre i stua enn på youtube, da folk som ikke jakter har liten forståelse for at slike situasjoner oppstår (og noen jegere også)

 

tulling

 

Takker for fornuftig svar!

 

Skudd 2 og 3 kommer fra hundføreren. Alle hadde fått beskjed fra jaktleder om og holde seg i ro da elgen hadde lagt seg, men i det den reiser seg, har han ikke så mange valg. "Første" skytter sitter på for langt hold til og ta et forsvarlig skudd og hundeføreren tar valget om og få den i bakken. Når elgen reiser seg blir man som jeger usikker på hvor den er truffet med første skuddet. Hundeføreren gjore alt riktig etter min mening. Oksen var i alle fall et flott dyr!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...