Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

Har gått bra hos oss også. Det ble felt en 11-spirs okse på ca 200 kg bare timer inn i jakta. Alt gikk som planlagt og i tillegg fikk vi felt dyr før det verste uværet satte inn for helgen.

 

Nå har vi ungdyr igjen, men foreløpig er det mest voksne dyr å se.

Denne rakkern hadde en på laget på 30 m, og selvfølgelig ikke lov å skyte...

14vo0m1.jpg

 

Finnes flere okser:

2gsn4gw.jpg

 

Men det ser ut som det står en kvige til høyre i bildet, så den håper vi fortsatt lusker i terrenget. Bildet tatt 15. sep.

90nfhd.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Så lenge det ikke er likt i flere sideliggende vald er det helt dustete å holde igjen på okse. Og man kan jo spørre seg hva de legger til grunn for tiltaket.

 

grunnen var at de beste oksene skulle få være med å bedekke kyrne og være sikre på at paringstia skulle være omme før de gikk i bakken.

men hva er vitsen når oksen bare kan løpe inn på nabovaldet etter et drev fra oss og bli skutt der den 25. sept..... :?: hvis dette er fakta f**n, skulle elgjakta begynt 10. oktober over hele landet...

Link to comment
Share on other sites

Tico skrev:

Fikk en forespørsel Mandag, er du klar viss vi treng folk?

Det var meldt forfall på jaktlaget til en kollega.

Betenkningstid ca 2 minutt./quote]

 

Sporty gjort Tico,

 

Hyggelige tur "Tico" men et jækla vær. HAr ikke vært med på værre sammen hengende dritt vær.

 

5 dager med nord vest stiv kulig med storm i kastene og 1 dag med snøstorm.

 

Jeg kom hjem i dag kl 07 etter 17 timer i bil. To totalt umattede hunder og en nokså sliten mann.

 

MErkelig nok ville ingen av elgene stå for hundene, de tok ut som de hadde fanden i hæla og rett til fjells. Det tok på med blaute myrer svære bekker og elver som måtte vades og roes over.

 

Vi fikk 1 kalv som bukkja tok ut og løp på en post. Ellers var det vanskelig på nytt terreng. Vi så 7 dyr på de 6 dagene jeg var. Endel av "gjengen" er der oppe enda. Og vil nok jakte til kvoten er skutt.

 

Fikk mld til morran i dag. Skutt 1 piggokse. :D.

 

Været var bedre så de hadde gått opp i fjellet og der hadde han ene vær støkt noen dyr som stod oppe i tregrensa. De løp rett på en av de andre. Det kom ku, en 10 taggers okse og de npigg oksen til han. etter litt kom det en 6 tagger. OG en av de andre hadde sett 1 6 tager samt ett ukjent dyr.

 

Så skal si det ble liv da jeg fikk kommet meg hjem :twisted::shock:.

 

Har minste mål på 12 tagger på oksen.

 

Dette er i Sørli i Lierne kommune.

'

Nå blir det å restituere bikkjene slik at de er klare igjen til neste helg.

 

Det er begrenset morro med snøstorm på fjellet og skare dage netterpå da en går med løshund :?

Link to comment
Share on other sites

MErkelig nok ville ingen av elgene stå for hundene, de tok ut som de hadde fanden i hæla og rett til fjells.:?

 

 

Sørli er bjørneland, er vel ikke helt utenkelig at det er vanskelig å få elgen til å stå for bikkja når den er vant til å ha bjørn etterseg!

Link to comment
Share on other sites

Så myyye elg under et drev idag. Først ei ku med kalv som stilte seg på en post, men kalven sto bak kua.. Etter litt kom en djævelsk svær okse på en annen post med bredsida til på 30 meter. Men vi har ikke okse på kvota lengre.. Alle sammen kom i god driv forbi min post på ca 300 meter, me det er for langt hold. Når drevet var avsluttet kom det ku med tvillingkalver mot min post, men vinden sto feil så de snudde når de var på 300 meters hold.. Totalt så vi 9 dyr idag. Får håpe det blir noe i morra.

Link to comment
Share on other sites

Først - gratulerer med en kjempefin okse Erikr.. Godt sniki og skøti. :wink:

Tipper den elgen der lukter rimelig mye Elg og at du også etter vomming luktet tilsvarende mye elg :mrgreen:

Sånn er det hverfall for oss/meg etter vomming av okse på denne tiden av året.

Selv er vi/jeg på hjemmebesøk for å sjekke "reviret" og sånn, før neste runde med Elgjakt.

Har gått jevnt bra for oss i år også. Ca 1 til 2 elg pr dag. Noen okser skutt og noen sett - ikke skytbare. På vårt vald sparer vi de store gutta til etter 5 Oktober.

 

Bra med elg i vårt terreng. 5-6 elg ute i buskene, på hvert drev, noe som bidrar til at det slettes ikke er kjedelig å sitte på post.

 

Vi kommer tilbake

 

Skitt jakt alle sammen

Link to comment
Share on other sites

laget vårt har ordnet oss et nytt vald i år som aldri har blitt jaktet elg på før. en halv time etter postene var på plass falt en okse med 14 tagger! dagen etter fikk vi resten av kvota, to kalver, som jeg fikk på 30 meter når jeg gikk til posten min, men det var selfølgelig for mye busker og kratt mellom til at jeg så det forsvalig å skyte. og de ble felt en liten time etterpå i los.

 

så 12 dyr på 2 dager på 30% av valdet! :D

på fredag bærer det til det gamle valdet for å prøve oss på en okse og en kalv :)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er likt i flere sideliggende vald er det helt dustete å holde igjen på okse. Og man kan jo spørre seg hva de legger til grunn for tiltaket.

 

Vet ikke om det er likt andre steder, men her virker det i allefall rimelig dustete å skyte avlsoksene i førsteperioden.

 

Iflg. ovarie-undersøkelser 2008 var kun 8.1% av kjønnsmodne hunndyr skutt i 1.periode parra, mot 34% i 2004. I 2008 ble 9 av 13 voksne okser (i mitt område) skutt i 1.perioden og tre til første helga i oktober. Sju av de første ni var 3.5 år eller eldre, to av de siste var 3.5 år. Altså hadde vi stort sett pælma ned avlsoksene når parringa kom skikkelig i gang.

 

Resultat: Lite kalv, små kalver, mye enklinger - og på sikt mindre elg.

 

Elgen er nok ikke så ulik andre dyr, tenker jeg. Dess mer kontakt kyrne med okser, og dess eldre disse oksene er, dess tidligere og "kraftigere" blir brunsten.

 

(For the record: Jaktlaget mitt valgte å spare voksenoksen i 1.perioden i år, men felte en liten piggokse siste dagen som viste seg å være 2.5 år gammel - forvaltningsmessig perfekt, jaktmessig litt småsurt...)

Link to comment
Share on other sites

Fikk storfint besøk på posten min idag av ku med tvillinger, men de kom så plutselig så jeg rakk akkurat å snu meg og der var de da på 10 meter. Jeg ropte og de stoppet, kua med breisida til, mens kalvene sto bak kua i noe kratt så jeg fikk ikke skutt.. Første dagen på jakt i år uten regnklær og jeg har vært på jakt hver dag siden den 25..! Meldt bra vær i morra også så det lover fint. Det er mye elg i terrenget, men de kommer enten på for langt hold, eller så har de for stor fart. Håper på bedre lykke i morra

Link to comment
Share on other sites

Ble ku og kalv på oss idag. Så ferske spor i rimen på bakken, jeg, broren min og to andre var kommet oss på post. To på laget var ikke kommet seg på plass. Da vi hadde sittet å ventet i ca 30 min så smalt det nede hos broren min. Han hadde skutt en kalv. Pappa (som er hundefører) ga beskjed om p sitte stille og holde kjeft, for kua ville komme tilbake. En kar på pposten nedenfor broren min sa at 3 dyr var på vei opp mot meg. Jeg hørte bevegelser, slo av sikringa og va SÅÅ klar, så smalt det en gang til. Fra posten der broren min satt. Da hadde kua kommet tilbake og han hadde skutt den. Da forsvant dyrene som var på vei opp til meg. Kalven falt etter ca 10 meter og kua sprang ca 150-200 meter, men den var det IKKE vanskelig å finne for så vanvittig mye blod har jeg aldri sett. Det var helt borti F så tydelig det blodsporet var. Holdet var ca 80 meter, kaliber 308win og hjemmeladet 180 grs Oryx. Gjennomskudd på begge dyrene. Nå har vi kalv, ku, to stk 1,5 års okse og kvige igjen på kvota

 

Litt av blodsporet. Fikk bare med meg halvparten av det som var på veien:

05102009161.jpg

 

Kua og vår 1 år gamle hund, Bork, som fikk gått et skikkelig blodspor idag. Han fant kua lett.

05102009160.jpg

 

Et lite bilde fra en fin jaktdag da jeg gikk med hunden:

02102009148.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var elgjakta 2009 over for min del :( Har gått så altfor fort. Vi skjøt uten problem de voksne dyrene vil skulle ha. Nå har vi bare en kalv igjen på kvoten, og det blir ikke jaktet så intenst etter bare den. Ble ingen felte elg på meg i år. Siktet på ei svær elgku på 20 meter, men da hadde selvfølgelig siste voksne dyr nettopp blitt felt.

Link to comment
Share on other sites

Da kom endelig 5.oktober og jaktstart her også.

 

En fantastisk flott dag med bra vær og mye elg. Var postjeger første drev og fikk ku med kalv på post. Disse er fredet så det ble med opplevelsen. Ikke lenge etter kom en fin 5-takker ruslende, men på drøyt hold og med retning mot nabopost fikk den gå døden i møte der. Slapp hund i neste drev og fikk skutt en piggokse i knall-los! Uhyre spennende ansmygning i et fryktelig tett ungskogfelt. Kom inn på 20 meters hold og solid nakkeskudd med 300gr Trophy Bonded i 375H&H. Ble også en kalv på oss i dette drevet.

 

13 dyr observert i dag og skutt 3. Bare 19 igjen :D

 

7933_150986266338_534361338_3191368_6081954_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jaktstart hos oss i dag også. Jeg var heldig og fikk en 5-tagger på posten utenom drev eller los. Oksen ble skutt på skrå forfra på ca 70 meter med en Swift A-frame 300 grs i 375 HH. Den gikk 40 meter før den la seg ned. Det ble også felt en piggoske senere på dagen. Begge hadde tydelige merker etter slosskamp, så det går nok en større og grinete okse i terrenget også.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er hjemme igjen etter første drøye uka på jakt......fikk 4 dyr denne uka. Felte selv 2 av disse, to kalver. Men sett bra med elg og et strålende vær hele uken gjorde det til batteriladeruke deluxe :D

Storoksen lurte oss flere ganger i denne runden, men kommer flere sjanser!

 

Har 3 elg igjen på kvoten....satser på felle de neste tur opp på sætra igjen om snaue 14 dager!

 

Gratulerer til alle som felt elg......og skitt jakt til de som startet idag, og de som ikke er ferdige!

Link to comment
Share on other sites

Storokse skutt i los for Snella 8år.

25g7wba.jpg

 

Vi måtte snu oksen for å få den oppi traktorskoffa på fornuftig vis. Greit å slippe å bære ut en såpass stor elg :D

Trygve 82 år ung er med å "styrer" oksen.

245bh29.jpg

 

Stolt skytter.

642utf.jpg

 

Her er oksen flådd. Etter ei uke veide oksen 292kg

 

34jeux3.jpg

 

Oksen hadde forøvrig 16 tagger.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi kalv i dag. En liten en på 60 kg slakta. Har til nå tatt 4 dyr, Okse på 220 kg, ku på 192 kg og to kalver på 90 og 60 kg. Kua ble kassert pga at lungene var fulle av byller med gult gørr inni. Veterinæren mente at hun var i en helingsprosess siden hun så såpass bra ut. Han trodde lungene var fra en annen elg.. Men vi fikk ett nytt dyr, en okse med max 8-9 spir. Vi fikk okse istedet siden vi har sett enormt mange okser og få kyr. Skal ut i morra tidlig å sette meg i et tårn å lokke på en okse som holder til på ett bestemt sted. Vi har sett han der flere ganger. Jeg vil ta den!!!

Link to comment
Share on other sites

Satte meg i traktoren kl 06.30 idag å kjørte ut. Gikk opp til jakttårnet og satte meg der å ventet i ca 10 min før jeg begynte å lokke. Lokket en 4-5 ganger så hadde jeg 5-10 min pause før jeg lokket på nytt 4-5 ganger. Etter ca 20 min fikk jeg svar! Og oksen kom nærmere og nærmere. Etter hvert meldte det seg på en til okse som sto et stykke lengre opp i åsen. Etter ca en halv time hørte jeg gevirfeiing også gikk det ca 5 min så så jeg oksen. Men den var for stor for å skytes. Da den andre oksen kom nærmere forsvant den store oksen. Det gikk en stund så hørte jeg at de to braket sammen. Ventet litt til og lokket litt noen ganger og da kom det en mindre skytbar okse fram på omtrent akkurat samme sted der jeg så den store oksen, men holdet var litt langt og han bogen var ikke fri. Jeg prøvde å lokke den til meg, men vinden hadde snudd så jeg tror begge to luktet meg. Men jeg satt nå der i tårnet og etter hvert kom det fram ei enslig ku. Ganske sikker det samme kua som vi skjøt kalven fra i går for jeg satt omtrent på samme sted. Den sto og så på meg i ca 5 min på 200 meters hold, men den kom ikke lengre fram.

 

Skal ta meg en tur ut igjen utpå ettermiddagen. Ble ikke noe elg på meg i morres, men du store verden så ulidelig spennende!! Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle greie å lokke fram elg! Det var første gangen jeg greide det!

 

Her var jeg på tur ut på post. Ganske mørkt var det ja!

10718_297121480337_731260337_9155074_7900724_n.jpg

 

Legger ut et bilde av en del av jaktterrenget. Grensa går oppå åsen mellom vannene

10718_297121490337_731260337_9155075_3120360_n.jpg

 

Flott utsikt fra en post jeg satt på i begynnelsen av jakta

10718_297125290337_731260337_9155085_126264_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok min første elg i går jeg også :D Det var en 4 takker okse.

Driverene sa ifra at det var dyr i drevet så jeg stod klar til at dyrene skulle komme foran meg inntil en fjellvegg der de pleier å komme, men slik ble det ikke. Plutselig hørte jeg en kvist knakk og når jeg snur meg, så står oksen midt utpå et hogstfelt 80 meter ifra meg med bredsiden til!!

 

Det var mye vind i dag, og det var tydelig at den hadde fått lukta av meg, siden den så i min retning. Hvordan den hadde klart å komme seg så langt ut på hogstfeltet utan at jeg hadde hørt han er en gåte i seg selv. Men jeg hadde ikke reint skuddfelt når jeg satt, så jeg reiste meg opp og skøyt på frihånd. Sikta noen få cm bak bogen og trykkte på avtrekkeren. En 10,1 grams hjemmelada lapua mega traff akkurat der jeg sikta og oksen løp ca 40 meter før den tippa over.

JIPPI!!! :D:D

Jeg har selv vært veldig skeptisk til å bruke 6,5 på elgjakt, men etter i går er jeg ikke i tvil om at den fungerer. Fikk gjennomskyting og ingen kjøttødeleggelser!

 

Ekstra morro var det når ingen skjønnte at jeg hadde skutt dyr, siden jeg bruker lyddemper og de andre trudde jeg bare kødda med de :lol: Har et dyr igjen på kvota i år, men nå får dyra hvile seg til helgen 8)

SKITT JAKT !normal_IMG_8603.jpgnormal_IMG_8608.jpgnormal_IMG_8612.jpgnormal_IMG_8615.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er kommet heim etter elgjakta. Vi har skutt 3 dyr av en kvote på 4. En liten piggokse og en to og en halvårsokse med 4 spir. Samt en kalv. En ku med to kalver kom på posten min med hunden etter seg. Så jeg fikk skutt den ene kalven. Uti neste uke drar vi tilbake for å jakte på det siste dyret. Men først må en prekelere å ta seg av kjøttet. For vel prøve å legge ut noen bilder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Er kommet heim etter elgjakta. Vi har skutt 3 dyr av en kvote på 4. En liten piggokse og en to og en halvårsokse med 4 spir. Samt en kalv. En ku med to kalver kom på posten min med hunden etter seg. Så jeg fikk skutt den ene kalven.

Det varierer jo dette men i alle jaktlag jeg har vært med i er ku med tvillingkalver fredet... Har hørt at andre kun skyter tvillingkalv slik at elgstammen øker. Syns nesten det å skyte kalv er unødvendig,litt pga av at kua går igjen i flere dager på fallet... Har skjedd på begge områdene jeg jakter på iår. Bedre med et ungdyr neste år?

Link to comment
Share on other sites

Dro ut i 14 tida i dag på samme sted å prøvde å lokke fram oksene som jeg lokka fram i morres. Etter 2,5 timers lokking kom det fram en 4-spirs okse. Han var helt rolig og gikk rundt å vasa, men det var vanskelig å få han ned på myra. Men etter hvert kom han, jeg la an, men han sto så skrått på så jeg turte ikke skyte. Holdet var ca 150 meter, jeg hadde støtte foran og bak, men siden det var begynt å bli mørkt og han sto såpass skrått på så lot jeg heller være. Får dra dit igjen i morra tidlig å prøve på nytt. Den der skal jeg ha :D Siste jaktdagen min i morra inntil videre. Blir bare helgejakt framover. Men du dæven for en spennede og opplevelsesrik dag dette har vært! Denne dagen tar kaka. Har aldri opplevd noe slikt før! Det eneste som manglet for å gjøre dagen komplett var et smell fra en 308win ladet med 180 grs Rhino

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er på æljjakt om dagen med et lokalt lag her i hjemkomunen, vi har fått 6 av 14 dyr og det ser lovende ut. Bra med ælj i terenget, men desverre for oss som for mange andre hender det at det går gale veien :wink: . Men nok om det, vi har et par hundeførere som er helt fenomenale (med bra bikkjer) og de er helt uunværlige. Uten dem hadde det nok ikke gått så bra :D. Den ene er foresten moderator her på Kammeret, uten at det har noen betydning for den flotte insatsen han gjør. Vi fortsetter på mandag og da for vi se hvordan det går i fortsettelsen, jeg gleder meg stort. Er selv litt tilbakesatt p.g.a. sykdom, men morro er det lell. Vi har 2 (3) store okser på kvoten og kommer tilbake med bilder om noen av de blir felt. Skitt jakt til alle som er ute. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi gjort unna første jaktdagen av årets elgjakt. Kvoten var på 5 dyr, hvorav en kalv var holdt igjen til trening av unghund. Og etter tre timers jakt hadde vi felt 4 dyr! :shock:

Foruten de vi skjøt, så vi 7 dyr til! Har sjelden sett maken til elgtetthet. Området var ikke mer enn ca 1000 mål.

I morgen blir det å jakte kalv med unghunden, om vi ikke får noen tilleggsdyr... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i et perverst effektivt jaktlag med solid samhold og gode hunder hvor det meste går på skinner. Skal nevnes at brutter og jeg stiller med tilsammen 4 hunder :lol: .

 

Vi har i underkant av 30000 mål å boltre oss på og med drevet i dag har vi hvert igjennom alle drevene vi har èn gang. På 6 dager nå har vi lagt 19 elg i bakken. Det er temmelig effektivt :!:

 

En stor "høydare" i dag da det ble felt ei ku i ganglos for vår yngste hund på 7 måneder. Unghund var i følge med vår eldste på 4 år. Minstemann sin aller første og han blir en råtass!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hos oss går det på skinner 15 av 24 + en 9-tagger hjort (på Hedemarken :shock:) Jeg var heldig å fikk en 5-tagger første dagen. Faderen fikk en 14-tagger. Men det mest imponerende er den nye hunden til jaktlederen. I en alder på 5 mnd. har den gode loser og oppføerer seg som en erfaren hund. Flere elg er skutt for denne hunden....

Link to comment
Share on other sites

da er første uka unnagjort, 18 elg av 24 det må en være fornøyd med. Er ikke selv av den oppfattning at det er bare og brenne ned og fylle kvota og bli ferdig, Det er vel litt mer intresangt en som det. Vi har skutt ferdig det som er av piggokser nå, mangler en okse og helst kviger men kan skyte ku og kalv. men det går da ut over neste år vil jeg tru. så da få jeg tru at vi får spora en diger okse, burde jammen være 10-14pigger minst når vi har sett 19 tagger osv her. En sitter ikke på post og brenner ned en liten 4 tagger stor som et ungdyr, det er ikke vidre populært. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme etter ei uke i skogen nå.

 

Vi har skutt to okser, ei ku, en piggokse og ei kvige. Merkelig lite kalver i år, og hva som har skylda i det kan en jo spekulere i.

 

På tirsdag gikk jeg hardt til post, såppas at jeg måtte bytte trøye da jeg kom frem. Hadde gjort det og funnet frem noen tyristikker fra sekken da jeg fikk se en elg på hogstfeltet ovenfor meg. Det var en okse, og ikke var den liten.

La trådkorset bak bogen og skviste avtrekkeren. Oksen kastet seg rundt og løp 30 meter før den falt. Da jeg kom frem kunne jeg telle 13 tagger fordelt på to fine skovler.

 

Laget samlet seg på fallet, der vi ble sittende et par timer før vi posterte samme postlinja igjen. Det tok ikke lang tid før hunden kom i ganglos med kvige og piggokse til meg. Nok en 180grs oryx sendes ut av løpet i en fart av 840 ms, piggoksen sjangler 30 meter før den faller. Kviga er borte før jeg får tenkt tanken på å skyte den. Gamlemauseren til " 'n bæssfar" gjorde jobben igjen..

 

Ellers har jeg kun sett tre elger utover det, men ku med tvillinger er fredet hos oss, så da ble det ikke no skyting.

 

Bilder kommer!

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg skutt min første elg. En 2,5-åring(ifølge tenna) kom på 20-30 m hold i lag med ku og kalv mens jeg gikk på jag mot to poster.

Oksen datt på stedet for en 300 grains Swift i .375H&H. Slaktevekt: 160 kg

 

111020090921216034c12f24484b96.jpg

 

1110200909547ebd3219462d4755b7.jpg

 

Fant igjen kula i skinnet på utgangssia. Gått igjennom begge bogane og diverse ribb-bein. Restvekt: 263 grain.

 

111020091044c29e5507bb844c2a81.jpg

 

Beklager bildekvaliteten. Tatt med dårlig mobilkamera

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...