Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

Skrev ut elgkorta i går. Vi legger opp til ei kvote på fire dyr. Kalv og 1,5 års okser. Veldig lite elg i fjor. Usikker på årets bestand. Vi prøver å forvalte stammen med tanke på modrat vekst, men elgen dør av andre ting enn kuler ser det ut til. Har fredet kyr i flere år nå, men det hjelper ikke. Hjelper heller ikke at andre vald i området skyter kyr. Her er det hjort som er det store for mange. Noen bryr seg ikke noe om det er elg eller ikke. Synd. Har sett spor nylig, så det er sorten i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm, at elgen ikke står kan nok ha flere grunner enn bjørn. Bjørnen har nok lett for å bli en vikarierende grunn for at hundene ikke lykkes (er for dårlige) er nå min påstand.

 

Men man må gi hunden optimale sjanser til å lykkes, og det gjør man ikke med å fylle skogen med poster! Er nok godt mulig at elgen er mere sky med bjørn i området, men er ikke så vanskelig å lykkes med bjørn i skogen.

Men er elgen i beredskap og man fyller skogen med poster, evt at hunden har dårlig søk, ja da går det til bloksberg da.

Uansett, gå i skogen med formeningen at det skal lykkes, da er man ti ganger bedre jeger en om man går med formeningen om at det nermest ikke er noen vits. Dermed vil også oddsene for å lykkes bedre seg.

Lykke til, med eller uten bjørn!

Gleder meg noe voldsomt!!!

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, at elgen ikke står kan nok ha flere grunner enn bjørn. Bjørnen har nok lett for å bli en vikarierende grunn for at hundene ikke lykkes (er for dårlige) er nå min påstand.
Vel, når hunder som har fungert(finner og loser), neste år ikke gjør det(finner, men elgen spoler opp 10m, legger øra rett bakover, ruller med øya og raser ut kilometervis) og man finner rester av bjørnens elgmåltid det året og hundene funger igjen i andre terreng(uten bjørn) og sener år når spor av bjørn ikke finnes. Vil min første tanke være at det er en bjørne skapt situasjon.

 

Etter en hektisk sommer med valper, er nå valpekassa nærmest tømt,ei igjen til eget bruk og ei avbestilt. Bikkja med ikke helt opptrekte jur, loset vel en time i uttaket 21/8, er det bare siste test av børser, mere hundetrening og en liten dugnadshelg igjen før jakta.

Link to comment
Share on other sites

I fjor så hadde vi stålos på piggokse som ble skutt, dagen etter så fikk kompisen min los på omtrent samme sted, det var bjørn som også ble skutt :roll: Vi jakter nå i områder som har bjørn mer eller mindre konstant, og elgen står nå for det! Men det er mange faktorer som spiller inn. Er nok ikke umulig at bjørnen gjør elgen litt mer var, men da må bikkja vere god nok til å takle dette. Du kan heller ikke samenligne det å ha elglos i østfold/vestfold/nordmarka med en los i østerdalen, klart at elgen er mere sky og vanskelig der den ikke er vandt med like store folkemengder. Eks en hund som går godt i nordmarka, kan ha store problemer med å få elgen til å stå i østerdalen. (Trur det blir et meget interessant løshund NM neste år :D ) Jeg skal ikke avskrive at det er litt værre med bjørn i terrenget, men av egen erfaring så vet jeg at det er langt fra umulig å lykkes med løshund fordet! Er hunden et bra eksemplar og får nok sjanser vil den lære seg hvordan elgen skal behandles og mestringsprosenten vil øke :D .

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Én ting er i hvert fall sikkert, og det er at elgen ofte blir ekstra sky like etter at det er kommet bjørn inn i terrenget, men at elgen roer seg etterhvert som den blir vant til bjørnelukta. Derfor har jeg et håp om at elgen allerede er tilvant når vi kommer og blander oss inn.

Link to comment
Share on other sites

Én ting er i hvert fall sikkert, og det er at elgen ofte blir ekstra sky like etter at det er kommet bjørn inn i terrenget, men at elgen roer seg etterhvert som den blir vant til bjørnelukta. Derfor har jeg et håp om at elgen allerede er tilvant når vi kommer og blander oss inn.
Tror desverre det tar noe lengre tid å få elgen "aklitatisert" til bjørn. I Valdres der vi jakter er bjørn bare innom enkelte ganger, og da stikker noe av elgen, de som blir, beiner ut før bikkjene har sakt "boff".

 

 

Dagens trening var ikke like vellykket. Dyre, etter sporet 1 1/2 åring, sto ca 30s, drevet gikk gjennom to kommuner, 4 elgvald før det var tilbake i eget vald og bikkja slapp, ca 12km på peiler og 1.5t. Heldigvis var det bare 2km å gå til der bikkja og jeg møttes etter på.

Link to comment
Share on other sites

Etter at vi observerte veeldig mye elg i fjor, alt fra smått til stooort :D , fikk vi i år økt kvoten med 50%. 12 stk er det gitt fellingstillatelse på. Og bestanden har holdt seg veldig godt siden i fjor. Bare på en kveld så vi 20 elger, forskjellige :!: Har bygd et jakttårn samt. at vi har kjøpt noen tårn. Gleder meg nå ja kjenner jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Da var det jammen ikke lenge igjen til Elgjakta 09 starter. Gleder meg noe vannvittig, og ventetiden kortes fort ned med rådyrjakt og rypejakt. :)

 

Jakter i Velfjord i Brønnøy kommune, og her er det elg. Tilbrakte en måned på sommerferie der i år, og registrerte mye og ikke minst stor elg! Jeg kom vel frem til at jeg så 7 forskjellige storokser over 10 spir, i og rundt vårt vald. Det begynner å bli endel år siden det ble felt en skikkelig sværing, så kanskje det er på tide? Det sies at det er dårlig forvaltning å felle storoksene, og det stemmer i å for seg det. Men med 7 svære okser, innenfor et så "lite" område, så har det nok meget liten virkning.

 

Jeg har jaktet elg i mange år, men fikk meg ikke rifle før ifjor. Første elgen datt også iløpet av fjorhøstes, ei svær elgku.

Kvoten i år er 2 okser, 2 kuer og 2 kalver, noe som er 2 mindre enn ifjor. Dette synes vi er særdeles rart, da de absolutt ikke har blitt sett mindre elg!

 

Ser utrolig frem til den 25, og har store forventninger. Får bare krysse fingrene for at værgudene er på vår side i år, for det var de IKKE ifjor!

 

Hvis dere stikker innom bloggen min, så ser dere bilde a en av storoksene! :)

http://kbsnaturfoto.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

Fytti rakkern som jeg gleder meg til 25. sept!!! Går bare å trør å trør å håper at tida går litt raskere fremover! Tenker det blir litt å gjøre framover da det blir en fødsel her i løpet av uka, men ALT er klart til elgjakta og til ungen som kommer. Det eneste jeg har igjen er å impregnere skoene og skyte inn rifla. :mrgreen: Jaktammoen er ladet opp for leeeenge siden så på onsdag tenker jeg at jeg drar å skyter inn 308'en med 180 grs Rhino Solid Shank. Det blir vel saker ja! Har jaggu noen 165 grs A-frame som går likt med Rhinoen faktisk 8) Men tror det blir Rhino på meg i år ja

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har du aldri vært på mine kanter Elgjeger88. :D I ytre Ryfylke har elgbestanden tatt seg enormt opp. Eg jakter en del orrfugl på heiene og kan vel uten å legge på for mye si at eg ser elg kvar gong eg er ute. Hjort ser eg atskillig mindre av, men elg fins i bøtter og spann! Det er ikkje mange år sidan elg var et eksotisk syn her, men nå syns eg at eg møter et "lofftryne" kvar gong eg går etter skogsfuglen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har elgfeberen bredt seg rundt i hele kroppen. Fikk ikke sove i natt, ble sittende å lese i storvlitjaktbok til langt på natt. Ikke har jeg lyst til å sitte på jobb, ikke har jeg lyst til noe; annet enn å spenne på meg fjellskoa, sekken og rifla og gå på jakt!

 

Men jeg klarer meg nok gjennom et par dager til.... :cry:

 

Noen andre som sliter med ventinga?

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har elgfeberen bredt seg rundt i hele kroppen. Fikk ikke sove i natt, ble sittende å lese i storvlitjaktbok til langt på natt. Ikke har jeg lyst til å sitte på jobb, ikke har jeg lyst til noe; annet enn å spenne på meg fjellskoa, sekken og rifla og gå på jakt!

 

Men jeg klarer meg nok gjennom et par dager til.... :cry:

 

Noen andre som sliter med ventinga?

 

Er ikke stort bedre her. Har nytt eget vald av året med 1 fritt dyr og det er meldt sterkvind og store nedbørsmengder.

Men hvem bryr seg, ut skal vi om så jeg må ha isøks og tau for å holde meg fast.

Link to comment
Share on other sites

Sliter vanvittig med ventinga!!!

 

Vi får ikke reist til Hallingdalen før 30. september pga en på jaktlaget skal jakte et annet sted først. Er lange dager med venting nå. Gleder meg vanvittig.

 

Skitt jakt, folkens!

Hvor i Hallingdal jakter dere da? Jeg skal jakte på Ål i tillegg til Ådalen. 14 dyr totalt skal jeg være med på!

Link to comment
Share on other sites

Ja nå nærmer det seg høytid folkens. Har pakket ned det meste og våpnene er pusset samt jaktradioen er oppladet. Mat blir handlet inn i morgen så er det bare å komme seg avgårde. 4 dyr står på vår kvote. Her i Vefsn høljer regnet ned som det har gjort i noen uker nå, og det ser ut som regneværet skal fortsette. Jeg skal jakte i Nord Trøndelag. For håpe på litt bedre vær fremover selv om det ikke ser lyst ut. Men regnvær skal vi "stå han av med". Vil bare ønske alle elgjegere der ute lykke til og Skitt Jakt.

Link to comment
Share on other sites

Arghhh, lager i møkkpumpa skar seg, ser ut som elgjaktstarten blir utsatt minst ett døgn :cry: Men er lovt nytt lager i morra så kl 0700 sitter jeg på trappa til felleskjøpet :) Kjører ut siste rest av møkka, og pløyer hele natta så kanskje jeg når å slippe bikkja på et eftas jag :D Ja jeg gleder meg og jakta varer så det er vel ingen katastrofe selv om det kjennes slik nå!!!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Fikk en forespørsel Mandag, er du klar viss vi treng folk?

Det var meldt forfall på jaktlaget til en kollega.

Betenkningstid ca 2 minutt.

Men må heim å snakke rundt kjerringa først.

Det ordna seg heime og på jobb.

Snill kjerring og grei sjef :D

Heim å lade skudd.

Prøveskyte Lakelanderen.

Jobbe inn 2 dager på 2 dager....

Stresse rundt som f....

Men nå er allt klart.

Nord-Trøndelag here we comes

Avreise 22.10 i kveld.

9 timer i bil nordover så er vi klare.

Møte med vertskapet 11.00 i morgen.

ca 4 km å gå inn til terrenget.

Ditta bli styr.

Gleda mej fole!!!

(som gjestejeger har eg sjølvsagt kjøpsprit og kvasse kniver)

Link to comment
Share on other sites

Dæv** som jeg gleder meg nå! En dag på jobb og kl 17 i morra kjører jeg hjem! Men det har oppstått en stoor kriiiiise!!! Fattern har fått ny hundepeiler nå i vår, en sånn GPS peiler som han kobler mobilen opp mot. Meni dag ringte han meg å sa at mobilen hans plutselig tok kvelden så nå står vi uten peiler..!!! Må vel komme meg på en elektrobutikk i lunchen i morra å kjøpe en ny telefon. Fa** så utrolig typisk det er! Alt skal skje en eller to dager før ting braker løst, om det er elgjakt, slottånn, ja alt sånt som er viktig.!

Link to comment
Share on other sites

Fikk en forespørsel Mandag, er du klar viss vi treng folk?

Det var meldt forfall på jaktlaget til en kollega.

Betenkningstid ca 2 minutt.

Men må heim å snakke rundt kjerringa først.

Det ordna seg heime og på jobb.

Snill kjerring og grei sjef :D

Heim å lade skudd.

Prøveskyte Lakelanderen.

Jobbe inn 2 dager på 2 dager....

Stresse rundt som f....

Men nå er allt klart.

Nord-Trøndelag here we comes

Avreise 22.10 i kveld.

9 timer i bil nordover så er vi klare.

Møte med vertskapet 11.00 i morgen.

ca 4 km å gå inn til terrenget.

Ditta bli styr.

Gleda mej fole!!!

(som gjestejeger har eg sjølvsagt kjøpsprit og kvasse kniver)

 

:shock: Skal du til Nord Trøndelag og servere kjøpsprit? da blir du neppe godt mottatt :lol:

 

God Tur og lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Fikk Ku og kalv på post idag. De kom ut i linja 30 meter foran meg. De så meg nokså raskt, sikta på kua, men skyter selvfølgelig ikke kua ifra kalven. Skulle nok ha sittet litt mer i skjul, da spørs det om ikke det ikke hade blitt en bedre skuddsjanse på kalven.

 

Passerte også et uidentifisert dyr helt i starten av drevet, noe jeg er ganske sikker på var en storokse. Driveren som kom med hund gikk seg nemlig på noen ferske store spor.

 

I morgen er det ut igjen, håper flaksen er mer på vår side da :)

 

Lykke til alle jegere!! :)

Link to comment
Share on other sites

Merkelig stille i denne tråden gitt. Kan det ha noe med det herlige været å gjøre? Fytti rakkern for et grisevær. Heldigvis skaffet jeg meg linser før jakta. Gla for det ja! Stakkars brilleslanger på elgjakt i trøndelagen! To dager så langt har vært pusse kikkert, pusse kikkert, pusse kikkert....skudd fra naboposten, igjen! Herlighet.

 

Men arti læll! Frøys nesten på meg lausunger i fjor og sverget bot og bedring til i år. Alvorlige mengder ull og ymse klesskift er med i år. Sekken er tyngre, men du verden så deilig å ikke fryse. Blir en Jerven-duk til neste år. Det er i hvert fall sikkert.

 

Fortsatt skitt jakt i styggværet alle sammen, og husk; FINNS ITJ DÅLI VÆR, bare dåli klær! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Styggvær er iallefall jaktvær!

 

Jaktlaget vårt ble ferdig med kvoten i går. Sju dyr på to dager. Eller, tre kalver og fire ungdyr på tre drev... Vi var sterkt tvilende før jakta om det i det hele tatt var dyr i terrenget, siden det hadde vært svært lite dyr å se frampå åker og eng. Men det er tydeligvis nok beite i skogen. Og i styggværet ser det ut som elgen står å trykker i tett skog. Det har vært bemerkelsesverdig lettvint å få dyr fram til postene, selv om postene har hatt vinden i ryggen. Men man må komme nær dyra i skogen for å få støkket de ut.

 

Håper på tildeling av ekstra dyr snarest! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ny jaktdag endt. vi var borti 8 forskjellige dyr, men kun et på hold. kom en 4 spirs okse rett imot meg og stoppet i ei lita dølp. jeg lokket litt og oksen kom enda nærmere før den sikkert fikk ferten av meg og vrengte om og sprang opp lia og stilte seg med breisida på 80 m hold ca.

 

men på valdet vårt er det ikke lov å skyte okser før 10. oktober :!::evil: men på alle nabovaldene er det lov, så det er jo bare tullet :!: forhandlingene vår bør gå gjennom til neste år altså :evil:

Link to comment
Share on other sites

Da er høsten redda, en 11 taggers okse ble felt av undertegnede på post søndags ettermiddag! :D

ellers ble det skutt to kviger på laget.

 

ny jaktdag endt. vi var borti 8 forskjellige dyr, men kun et på hold. kom en 4 spirs okse rett imot meg og stoppet i ei lita dølp. jeg lokket litt og oksen kom enda nærmere før den sikkert fikk ferten av meg og vrengte om og sprang opp lia og stilte seg med breisida på 80 m hold ca.

 

men på valdet vårt er det ikke lov å skyte okser før 10. oktober :!::evil: men på alle nabovaldene er det lov, så det er jo bare tullet :!: forhandlingene vår bør gå gjennom til neste år altså :evil:

 

:lol: ja man skulle tro elgen vet når den lever trygt på post iblant.

 

er forøvrig 4 tagger en stor okse der du jakter? der jeg jakter har det vært grense inad i laget på 6 og 8 tagger for å skyte okse. hvordan er dette i andre lag rundtomkring?

Link to comment
Share on other sites

:lol: ja man skulle tro elgen vet når den lever trygt på post iblant.

 

er forøvrig 4 tagger en stor okse der du jakter? der jeg jakter har det vært grense inad i laget på 6 og 8 tagger for å skyte okse. hvordan er dette i andre lag rundtomkring?

 

 

nej det er en liten en her også ja, med tanke på geviret, men kroppen var voksen. vi har en 15 spiring gående blant annet.... :D

men jeg mener at de enten burde fjerne jakten på oksejakten helte(vanlig start: 25. spet.) eller satt 10. okt til alle, og da har de like så godt kunne ha startet hele elgjakta 10. okt. min mening i værtfall. noen andre :?::?:

Link to comment
Share on other sites

men jeg mener at de enten burde fjerne jakten på oksejakten helte(vanlig start: 25. spet.) eller satt 10. okt til alle, og da har de like så godt kunne ha startet hele elgjakta 10. okt. min mening i værtfall. noen andre :?::?:

 

Så lenge det ikke er likt i flere sideliggende vald er det helt dustete å holde igjen på okse. Og man kan jo spørre seg hva de legger til grunn for tiltaket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...