Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

Er det for tidlig å begynne å glede seg til årets elgjakt, tro? :mrgreen:

Vi har et skikkelig bra opplegg på gang - bikkja begynner å funke, jaktlaget har satt seg, vi har lært litt om terrenget og arbeidsgivere og familie er endelig innforstått med at dette er viktige greier.

Jeg gleder meg skikkelig! Noen tips om hvordan jeg kan korte ned ventetiden? :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gleder seg ja.... :D

 

Er man elgjeger så er man det hele året :mrgreen:

 

Har avtalt mæte i elglaget allerede vi....planlegge årtes jakt og evt dugnader og slikt......har vært nyttig med tidlig møte om dette for oss ihvertfall.

 

Jaktlaget kan nok si er satt hos oss......er vel 15 års til 40 års erfaring og deltagelse i samme laget og terreng :D

Vi er inne i lityen down med bikkjer, men begynt komme seg litt igjen. Ungbikkjene må få prøve seg og få erfaring også!

 

Jeg korter ned tiden med litt annen jakt, se på bilder/film fra fjorårets jakt, møter i jaktlaget, dvd og bøker.........eller kanskje teste nye kuler og ladninger?? Eller kanskje oppdatere utstyret før høsten, sjekke litt rundt det......eller planlegge en skikkelig overraskelses middag til jaktlaget med noe spesielt og godt :D

Link to comment
Share on other sites

Her venter vi i spenning på om vi får ny kontrakt på valdet, siden vår kontrakt gikk ut i '08. Har jaktet på samme valdet nå i 7 år og er meget godt fornøyd både med valdet, grunneierne og tildelingen, så vi har lagt inn anbud på ytterlige 3 år å krysser fingrene for at vi får det :)

Link to comment
Share on other sites

ser utrolig fram til elgjakta i år, gråhunden er så og si på topp og viser seg stort i skogen, så kommer det en liten jämthund i august, blir en fin liten lærling :D satser på at snøen forsvinner litt mer i lavlandet så jeg får tatt de siste treningsturene med gråhunden før båndtvangen slår inn, har vært for dyp snø til å trena han så langt i vinter :(

Link to comment
Share on other sites

ser utrolig fram til elgjakta i år, gråhunden er så og si på topp og viser seg stort i skogen, så kommer det en liten jämthund i august, blir en fin liten lærling :D satser på at snøen forsvinner litt mer i lavlandet så jeg får tatt de siste treningsturene med gråhunden før båndtvangen slår inn, har vært for dyp snø til å trena han så langt i vinter :(

 

Med 2 hunder i stallen regner jeg med du er klar for litt jakt i andre enden av Sirdalsvannet også :) . Er veldig nyskjerrig på Jämthund, har lenge hatt lyst på det. Vi får se hva tiden bringer. Men blir vel helst Gråhunden når det gjelder jakt til høsten. Har sansen for den hunden dere har. Det lille jeg har vært i kontakt med den, så virker han til å være en trivelig kar, med godt lynne. Go jaktlyst har han også :)

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er litt utålmodig han også, tror jeg. Han sto i full los i hundegården når jeg kom hjem fra jobben her om dagen, hadde ifølge naboen holdt på i timevis. Det var en elgokse som sto og beitet bare 30-40 meter unna. Oksen ga fankern i bikkja. Jeg måtte jo slippe, da. Og dermed hadde jeg en finfin los på egen eiendom. Oksen ga fortsatt fankern, så etter et kvarters tid ropte jeg inn bikkja som kom med en gang. Oksen beitet videre.

 

Jeg gleder meg sinnssykt til å se hvordan bikkja blir denne høsten. Han er fire år, har ekstrem jaktlyst, er lett angrepet av ADHD, men lar seg likevel lett kalle inn.

 

Det er på tide å slå ihjel litt ventetid på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Før og etter elgjakt ja...

Er harde tider det, gleder meg som ein unge på juleaften kvart år.

Blir som juleaften, nyttårsaften, gjebursdag og konfirmation på ein gong når jakta starter i år.

Sitter her med min relativt ny hund, ein grå hanne på 10 månader. Må si eg er spendt på kva hausten vil bringe.

Nå er det alt for mykje snø til å spore elg, så det blir med dresur, mosjonering og ringtrening om dagen. Ellers så skal det gås blodspor og ferskspor utover våren og sommeren. Vi må få prøvd oss i utstillingsringen, og om vi føler oss klare for det er det mogleg vi freister ei jaktprøve utpå hausten. Men det er heilt klart jakta som er det største. Vi får "slå i hjel" tida med trening, lading og skyting så kjem vel hausten i år også.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er det for tidlig å begynne å glede seg til årets elgjakt, tro? :mrgreen:

Vi har et skikkelig bra opplegg på gang - bikkja begynner å funke, jaktlaget har satt seg, vi har lært litt om terrenget og arbeidsgivere og familie er endelig innforstått med at dette er viktige greier.

Jeg gleder meg skikkelig! Noen tips om hvordan jeg kan korte ned ventetiden? :D

 

Selv starter jeg elgjakta tidlig i september i Sverige, men jeg skal bruke tiden fram mot dette til å trene hunder, og starte jakta allerede 1 august på grevling.

Skal også bruke mye tid på å lære onkel til din hund blir det vel... :roll:... at elg skal IKKE jages. Skal se om jeg får ham elgrein :lol:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Lykke til.

 

Men det kan jo gå bra. Hunden min fikk jeg til å bli uinteressert elg. Og sist høst, når han var blitt voksen, tok jeg ham med på intensiv elgjakt, og det endte med fine ståloser. Så nå fungerer han på det også, men fremdeles er han mye mer tent på gaupe enn på elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ja det kribler både i jeger og jämt her i huset også :D

Bare om å gjøre å holde seg i skinnet utover så vi ungår slike episoder som dette: http://www.hallingdolen.no/kultur/article83990.ece

Sikkert kjekt med elgkalv på langedrag, men årsaken er jo helt på trynet. En eller annen idiot klarte ikke å holde seg men slapp pelsdyret. Hadde peiler og greier, så det var uten tvil ikke hund ute på egenhånd. Båndtvangen har åpenbart noe for seg....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ihvert fall jakt, kjerringa vil at d skal reduseres litt til neste år :oops: , ja ja vi får sjå :D

Muligens at jeg låner bort ei jamthundtispe i jakta, godt innjaget og meget lydig. God førstepremiekandidat på løshundprøve,men har ikke lykkest hittil.(ikke skryt, hunden kan prøves) men kan desverre ikke ha sau i terrenget :oops: Interresserte som jakter minimum tre uker+ helger kan ta kontakt på pm. (du bør ha erfaring med løshundjakt, men inget krav)

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

Nei, nå orker jeg ikke mer.

Jeg stikker ut og kjøper en eller annen DVD for å stagge trangen til å gå ut og slippe bikkja selv. Det er jo båndtvang, påstås det. Noen som har forslag om den beste løshundfilmen som er å oppdrive?

Link to comment
Share on other sites

Under 2 mnd igjen til det bokstavelig talt braker løst!! Fytti elgen som jeg gleder meg!! Skal skyte opp på mandag, men ellers er alt klart. Har bare igjen å bestemme meg om jeg skal bruke 180 grs Rhino eller 165 grs A-Frame på elgen i år.. Luksusproblem, men har da god tid på å bestemme meg. Ser ut til at det er bra med elg i terrenget. Var ute å kjørte tur og da traff jeg på 3 herrer, en ung okse og to eldre okser.. Var også ute å sykla tur gjennom terrenget og da traff jeg på ei kvige som sto ca 20 meter unna meg. Der sto vi ei stund å stirra på hverandre men til slutt orka hun ikke mer og gikk sin vei.. :mrgreen: Måtte det bare begynne å bli gult i skogen snart :!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nærmer seg stygt nå, 48 dager igjen. :D Nettopp inne etter sykkeltur med to jämter og en kareler. Synes jeg ligger greit i rute, gjorde unna turen med 17,4 kmt i snitt over 22km. Gleder meg kollosalt, har tre fine terreng, like fine kompiser, to rutinerte jämter, en kareler i startgropa og en jämtvalp som kanskje får prøve seg i slutten av jakta. I tilegg er jeg bedt til sverige i høst, så dette ser lovende ut for en spennende høst :mrgreen: (jeg skjønner jo at fruen er litt skeptisk, men trur det skal gå greit. Må berre disponere tida riktig når jeg er hjemmom.)

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Hei, Pettern! Litt av et innlegg, synes denne tråden her kanskje ikke er rette plassen for slik eder og galle enten det er berettiget eller ei. Forslag fra meg: La denne tråden handle om opplevelser og glede ved å være på elgjakt.

 

Mvh tulling

 

Gleder meg til 25.9 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det blir spennende på mer en en måte i år. Kvota er økt fra 22 til 24, godhundene fra mange år tilbake er borte, dvs. to nye hunder. Vi jaker i prinsippet vest for E6 fra Stange til Tangen og med all bygging og nye viltgjerder blir dette interessant.....

 

Også jeg skal bli far midt i oktober, dårlig planlegging..... :D

Link to comment
Share on other sites

Begynner så smått og glede seg veldig til 25.sept. nå.....

 

Sætra er gjort klar med alt innv. og utv......jakttårn er sjekkt og noen nye satt opp, poster og stier er ryddet, slaktebua er klar og børsene er skutt inn og ammo er ladet.

 

Begynt og planlegge middager (vi pleier ha med 2 fellesmiddager hver) og evt innkjøp av diverse... :D

 

Snart så kommer årets kvoter også....

 

Hmmmm.....bare en mnd igjen (med annen jakt). Gleder meg som alltid til disse ukene på elgsætra!! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er noe dritt Truls......vi har hatt bjørn i terrenget for noen år siden....og det var to år med sørgelig elgjakt i terrenger vårt. Livredd og lite elg.......mens det var bra med elg på den andre åsen....der elgen sansynlig hadde flyttet seg.

 

Vi hadde godkjenning om kunne felle bjørn....men så aldri noe.

 

Jakter ikke du langs Randsfjorden??

Link to comment
Share on other sites

Kipe greier Truls, vært 2 år i stenkjer og jaktet. Første året var bikkaj borti bjørn første dagen. Både det og neste året var ødelagt, fikk bikkja tak i elg så bar det pokker i vold. Så det var bare å poste på grensa å vente til elgen kom halsende. Siste året hadde det roet seg litt og vi hadde ett par loser. Byttet terreng i år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...