Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takktakk :) Utvilsomt en opplevelse som vil sitte i lenge ja, veldig lenge! Kommer nok aldri til å spise en like god elg indrefilet igjen som den jeg spiste kvelden etter fallet :D

 

Et stort skår i gleden var det derimot at jeg et par dager seinere så Bamse bli påkjørt på veien like ovenfor huset vi bodde i under jakta. På utrolig vis slapp han ifra påkjørselen med et knekt forbein, men det så lenge ut til at elgen jeg skjøt for han skulle bli den eneste han fikk være med på :( Han hinker nå rundt på tre bein med en diger gips på det fjerde, men den svært dyktige dyrlegen han var hos har garantert at han vil bli helt fin igjen. Vi gleder oss begge til neste oktober 8)

Link to comment
Share on other sites

da var jakta slutt for i år :(

har vært elendig med elg hær

ingen av oss som kan huske noe så RÆVA som i år

vi fikk 3 av 7 på vårt jaktfelt

mens det manglet 9 tilsammen på hele valdet

 

men på en annen side er jeg fornøyd fodi jeg fikk skyte de tre dya som ble skutt :wink:

1 fjorårs ku 130kg

1 kalv 74kg

1 voksn ku 194kg denne var kalveløs og hadde heller ikke hadd kalv

har sett den på område vårt uten kalv i flere år så nå siste uka bestemte vi oss for å ta den ut

Link to comment
Share on other sites

Lørdag ble det elg på meg. Ei voksen ku uten kalv som veide 192kg. Veldig fet og fin.

 

Vi har fjellterreng og det var godt med snø og fantastisk vær. Mine to brødre startet dagen med å kjøre bil over terrenget i grålysningen for å se om det hadde gått inn noen dyr og bruke kikkerten.

De fant spor inn av kua på et område som går ned mot sjøen og med vei rundt. Så vi var rimelig sikker på at elgen var der. Vi trakk om poster, og jeg fikk den antatt dårligste posten(ikke på de vanlige fluktrutene). Min yngste bror gikk inn i terrenget for å støkke ut elgen. Han gikk gjennom og ingen så noen elg. Da gikk brorsan nummer to inn på sporet, og han følgte det til en bekk. Der klarte kua å riste han av sporet, og brodern fortsatte. Men hadde nå ikke ferskt spor, men mye spor på kryss og tvers.

 

Så hører jeg på radioen at han straks er gjennom terrenget han også, og akkurat i det han sier det ser jeg en svart skygge gjennom et "hull" i ei furu. Jeg blir stående og stirre, men elgen står bom stille og jeg er usikker. Så rører kua så vidt på hodet og jeg ser det er ei stor ku. Fra der hun står er den eneste skuddsjansen jeg har ei glenne i bjørk og furuskogen, men denne er nedover mot der mine brødre har gått gjennom terrenget. Så jeg regner med elgen vil gå opp og ut. Jeg lurer på hvordan jeg skal få en sjanse. Kan jeg "rushe" tredve meter og skyte? Nei, det går nok ikke. Jeg må bare vente, men bestemmer meg at hvis hun kommer i glenna skyter jeg.

 

Da letter plutselig en stegg litt ovenfor meg og flyr femti meter ovenfor elgkua. Hun snur seg med langsida mot meg og går i godt tempo rett mot glenna mi på 150 meter. Jeg har sittende skytestilling og i det hun passerer går skuddet. Jeg kjenner at avtrekket kommer litt sent og at skuddet er for langt bak... Skadeskyting.

 

Vi finner sporet, med masse blod på hvit snø. Vi samler jaktlaget og venter en drøy time. Vi regner med at hun har gått nordover og setter ut ei ny posteringsrekke.

 

Fadern går på sporet og skal gi fangstskudd på elg i sårleie. Han følger enkelt sporet, men elgen har dreid sørover og oppover, og våre poster er nå meningsløse. Så vi forter oss til bilen. Fadern finner ei stor bjørk der kua har stått og sett på sporet sitt og stampet. Så har hun klatret en liten haug og lagt seg der med øyne på eget spor. Der har hun blitt støkt igjen, når fadern har nærmet seg, og klart å komme seg opp på beina. Da har hun gått femti meter og bikka, så gått igjen og bikka to ganger til på de neste 500 meterne. Men hun har klart å få stabilisert blodtrykket og i godt tempo lagt over fjellet til neste dal. Ca. 5 km.

 

Vi har da samlet oss igjen, og vi vet hvor elgen kommer til å passere. Så vi kjører over fjellet og går langs toppen av dalen til vi treffer sporet. Jeg og en kompis stikker sørover for å postere på noen fine hauger ved utgangen av terrenget vårt hvor vi tror elgen vil komme. Fadern og brorsan skal følge sporet, mens de andre er på bakpost nordover. Vi kommer oss på post. Da begynner det å bli mørkt. Det går et par minutter så hører jeg smell. Kompisen min har fått den skadde kua på posten sin og fått skutt henne.

 

En utrolig lettelsens sukk går gjennom kroppen når jeg hører smellen. Vi vommer elgen, også går vi tilbake over fjellet i snø og månelys. Dagen etter ringer vi inn skuterhjelp og får dratt ut elgen.

Link to comment
Share on other sites

"Da letter plutselig en stegg litt ovenfor meg og flyr femti meter ovenfor elgkua. Hun snur seg med langsida mot meg og går i godt tempo rett mot glenna mi på 150 meter. Jeg har sittende skytestilling og i det hun passerer går skuddet. Jeg kjenner at avtrekket kommer litt sent og at skuddet er for langt bak... Skadeskyting. "

 

Beklager å måtte virke som politi, men dette her har du nok kun deg selv å takke. skyte på elg i fart på 150 meter???????

Link to comment
Share on other sites

Prøver ikke å skylde på noen annen heller. Det var nok helt og holdent min feil at det ble skadeskyting.

 

For det første så var avstanden lengre enn jeg trodde, og for det andre hadde elgen litt høyere fart enn jeg trodde. Selv om den gikk.

 

Dette har jeg kommet til i ettertid, etter undersøkelse av stedet hvor elgen ble truffet. Jeg hadde bestemt meg, og følte meg trygg på situasjonen da skuddet gikk. Men så feil kan man ta.

 

Edit: Truffet.

Link to comment
Share on other sites

Prøver ikke å skylde på noen annen heller. Det var nok helt og holdent min feil at det ble skadeskyting.

 

For det første så var avstanden lengre enn jeg trodde, og for det andre hadde elgen litt høyere fart enn jeg trodde. Selv om den gikk.

 

Dette har jeg kommet til i ettertid, etter undersøkelse av stedet hvor elgen ble truffet. Jeg hadde bestemt meg, og følte meg trygg på situasjonen da skuddet gikk. Men så feil kan man ta.

 

Edit: Truffet.

 

Nettopp. Erfaring gir kunnskap. Man må ta og føle på situasjonen der og da. Virker man trygg så virker man trygg. Alle gjør feil. Spesielt avstandsfeil. En skadeskyting er veldig lærerik, og man lærer av sine feil og sine erfaringer.

 

Til Erikr vil jeg bare si at bare vent, det kommer den dagen du skadeskyter du også. Og kudos til deg om du deler den situasjonen på kammeret................

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke poenget med det. Du er ingen dårlig jeger selv om du skadeskyter. Hvis du skadeskyter gjentatte ganger og situasjonene tilsier at du skulle latt være å slippe skuddet, ja da er du en dårlig jeger.

 

Alle gjør feil, men man må lære av de. Og som sagt så er en skadeskyting veldig lærerik.

 

Selv så skinkeskjøt jeg en elg for 11 år siden. Det var to dager etter at jeg hadde felt min første elg og jeg var verdensmester. Slapp et skudd på ei ku som var i rolig bevegelse på 150 meter. Feilvurderte avstanden og hadde sikkert et durabelig avtrekk :D . Kua datt på naboposten og det var ikke kult å finne kula mi i skinka. Har ALDRI skutt på elg på den avstanden, farten og vinkelen igjen og har nå passert 30 skutte elg. Den opplevelsen sitter spikret.

Link to comment
Share on other sites

Den største feilen ved å skadeskyte er å ikke lære av det?

 

Det er mange årsaker til at et dyr blir skadeskutt, noen forståelige, andre forkastelige. Å skadeskyte er selvsagt noe hærk og må unngås, men det krever en mann til å innrømme det, og kanskje noen kan lære av det.

Lærer man av sine feil, eller av andres er det tross alt kommet noe godt ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt "Tomabu". Ingen er feilfrie og vi gjør alle tabber.

Har heldgivis gått klar å skadeskyte elg til nå.

Har hatt et par tilfeller på rådyr. Den ene var "uforstålig" Pent sideskudd på rådyr som stod stille på ca 80m.....det sprang videre og etterlot seg blodspor. Hunden jaget på det i 2 timer i etterkant. Dyret ble observert av 2 andre som ikke kunne se at det var skadet.....uforstålig.

 

Det andre var idioti som lærdom er tatt av og vil ikke gjentas.

Link to comment
Share on other sites

Heihei =) Jeg er ny her på forumet men vil gjerne dele "min første elg historie".

 

Jeg er 16 år fra skien, så vet dere det :-)

 

Startet å skyte med rifle i mai 09. Jeg kunne ikke vente til elgjakta og mitt første år som postjeger, helt til pappa bremset meg å sa at jeg ikke fikk lov fordi han var redd for at jeg ikke var god nok til å skyte. dette gikk heldighvis fort over siden jeg skøyt hver eneste helg fram til jakta.

 

Så var dagen der, den jeg som alle andre jegere har sikklet etter hele året. Jeg var opptimist og hadde en god følelse på at dette var mitt debutant år, pappa var som alltid skeptisk... Første drevet gikk og elgen datt hos naboposten. Veldig nærme, men ikke nærme nok. dag 2 fortsatte på samme måte og elgen datt hos naboposten nok en gang. Først da begynte jeg å bli skeptisk til mitt første elgfall, "bare 2 elger igjen" tenkte jeg, men holdt motet oppe å sa at alle gode ting er 3... :-)

 

3 dag og drev nr 3 av årets elgjakt. Jeg hadde søkt fri fra skolen for å bli med denne dagen, og jeg angrer ikke 1 sekund!

Jeg var heldig å trakk den beste posten etter min mening. Da drevet startet tok de ikke lang tid før vi fikk øye på dyr, ku og kalv på andre siden av nyplantinga. Ku og kalv på vei mot postrekka sa jeg på radioen og ventet på at det skulle smelle, det skjedde ikke... det var stille, helt stille i 15 minutter og jeg satt klar og spent mens jeg håpet dyra hadde snudd. så kom det på radioen,... "følg med jon inge!" Pappa som satt bak meg ba meg gjøre meg klar. Jeg var så spent at jeg omtrent ikke kunne sitte stille da jeg hørte det knakk 30 meter nede i lia. sekunder senere så jeg noe grått, noen ører, så en hel elg, så 2 elger. ku og kalv. De var på vei rett imot oss før de svinget mot venstre 8 meter foran oss, pappa gryntet og kua stoppet. Kalven gled sakte mot vei inn bak kua da det smalt.... bang igjen og kalven lå der. pappa var redd for at jeg hadde truffet bakbena på kua på det første skuddet, jeg var sikker på det motsatte... da jeg skøyt, skøyt jeg litt langt bak fordi jeg så bakbena på kua, heldighvis var det ikke for langt bak :-) Bikkja kom pustende og pesene noen 100 meter bak, men hadde ikke rekt å ta ut los...

 

kommer nok aldri til å glemme dette, selv om jeg har skutt 1 rådyrbukk i august og ett i fjor på opplæringsjakt blir det ALDRI det samme! :D

Håper dere likte historien ... kalven var forresten på 70 kg.

 

9727_1278565724638_1244868619_30874994_4317978_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

koie :kulene går best i det lange løp :mrgreen: børsa er veldig lang med demper er enig med deg der.løpet er ikkje kappet.bare gjenget og satt demper rett på

fmj : oksen hadde 12 spir,er grov og fin ja.har ikkje veid den enda men tipper en plass rundt 240-270kg.er et stort dyr.vi hadde lånt en jamthund og fikk los på denne ca halv 2 på ettermiddagen,har aldrig hvert med på mere spennende tur.lå 30 m fra losen hørte bare det dundret i bakken når stuten raste mot bikkja,snakker om kick :mrgreen: fikk sneket oss inn på ca 160 meter andre ganga,lå og kikket på den i 20 min.spektakulært og se på storoksen var temmelig gretten etter 2 timers gneldring fra denne mørke lille dotten som hoppet rundt han :lol: kompisen min fikk sneket seg inn på 80 meter og plaserte ei velrettet a frame fra 300 win mag en.da gikk den ca 20 meter før den stupte.hunden vi hadde er med i flere scener i filmen elgfall.hadde det ikkje hvert for boss hadde vi aldrig fått has på denne karen :D

Link to comment
Share on other sites

På fredag datt siste elgen for i år. Ei kvige på 112kg.

 

Det var nydelig jaktvær med 20cm sporsnø. Var så heldig å få låne en meget dyktig elghund.

Jeg sneik meg inn på losen og kikket på dyret i 10-15 min for å vurdere størrelse og for å lokalisere hunden.

Når jeg skøt hadde hunden holdt kviga i stålos i 45min.

 

Dette var mitt første fall for hund og det har gitt en enorm mersmak. Elgjakt med hund er gøy :D

 

normal_DSC00584.JPG

Link to comment
Share on other sites

Da er vel siste skrik etter elgen unnagjort for i år. Hadde med meg ungdommer på opplæringsjakt i Nord-Odal i helgen. Ikke mye elg i området, men vi hadde da noen på bena og fikk også skutt en.

 

Ku og kvige kom på post hvor jeg satt med ei ung jente. Dessverre fikk hun ikke helt taket på situasjonen slik at jeg felte kviga. Ei ungtispa kom på sporet av disse og fikk rægget sin første elg. Det var stor stas, men hadde vært enda stasere hvis ungdommen hadde fått skutt sin første elg.

 

DSC00855.JPG

 

Flere bilder på www.ungdomsgruppa.net

Link to comment
Share on other sites

Det som er synd er at misunnelighet fortsatt eksisterer.

Det må være en kjempeopplevelse å skyte en sånn elg! Tror ikke du?

 

Det må da være lov å si det er synd at den ikke kan gå rundt å lage flere som seg, og gratulere skytteren med en fantastisk opplevelse, uten å bli hengt ut som misunnelig!

Vi lever ikke i en sort/hvit verden Super XX, og det er ingen tvil om at elgstammen trenger storokser, men som skrevet over, jeg har heller ingen problemer med å gratulere skytteren og samtidig drømme at det kunne være meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

De fleste steder i landet er Elgjakta slutt og indrefilen spist opp for lengst. Men ikke hos oss.

Med jakt ut januar og godt med dyr igjen på kvota lurte vi oss ut tidlig på morningen den 1.jan.

Bikkja hadde tak i 3 dyr. Ku, kalv og okse. Dyra splittet lag ganske kjapt og bikkja reist med oksen 1.2 km inn på terrenget til naboen før det stoppet opp, stang ut. Natt til 2 januar kjørte vi litt veier og fant ferske spor etter ku og kalv som vi slapp på kl 09:00 morgenen etter. Bikkja reiste og tok ut dyr. Også de langet av gårde uten noe vilje til å stoppe og jeg fikk akkurat plukket inn bikkja i det hun reiste over veien. Mens bikkja var ute etter disse dyrene ringte en av de andre gutta på laget. De var en gjeng som jaktet på en annen del av terrenget og de satt å så på 5 elger. Men holdet var for langt til at de kunne skyte på de. Men de skulle snart poste ut og drive på de. Så jeg og kompisen hang oss på de som postskyttere. Etter ca en 30-40 min ut i drevet smeller det fra en av postene der baldermann sitter, ca 500 meter unna der jeg sto. " En kalv skutt, kalv nr 2 og kua gikk videre i rettning xxxx" som var postene der vi sto. Etter 3 min letter det plustelig en orrfugl. Så jeg skjønner at nå er de straks her. Synker ned i knestående, vipper ned hørselverna og avsikrer. Klar for og parkere den siste kalven hos meg. Så ser jeg de på 150 meter inne blant furuene. Små springene, kua med høyt hevet hode og veldig skeptisk og på vakt etter allerede og ha mistet en kalv. Kalven kommer diltene etter. I det kua komme inn på 70 meter stopper hun opp. Tydelig skeptisk og klar over at her er det noe som ikke stemmer. Jeg låser korset i krysset forran på kalven og er klar. I det kua viser at hun har tenkt og kaste seg rundt og reise. Slipper jeg skuddet og legger instinktivt inn en ny i kammeret for og følge opp hvis det trengs. Kalven tegner momentant på skuddet og begynner å vakle. Går 30 meter før det detter ned. I det den når bakken har jeg løpt som en gal for og komme tettere på. Og smeller en siste i sikringsboksen for og være sikker på at det ikke blir noe ettersøk. Pleier og gjøre det ved spissskudd forfra. Og januar elg er et faktum i -23. :D

DSC_4669.JPG

 

 

 

DSC_4672.JPG

 

Våpen: Tikka t-3 6.5*55

Kule: Nosler

Spissskudd forfra på 70 meter

Antatt slaktevekt på kalven 70 kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjenner igjen denne sekvensen her.... :wink::D

 

Gøy var det Melvin....?!!!!

 

Det er ikke rart. Det var jo du som tok den første kalven. :lol:

Sier aldri nei takk til og parkere en elg. Angrer litt på at jeg ikke prøvde på kua mens jeg var i siget. Hadde jeg fått bogskudd på kalven ville jeg nok prøvd på kua også. Får håpe det er noen fler elg igjen på kvota 29-31 jan.

 

Gratulerer

Takk

 

Takk, Melvin. Herlig å lese en historie fra elgskogen sånn midt i jobbhelvete.

Bra du likte historien Truls. Er aldri feil med litt elgjakt i januar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Det var ei feit og fin 2,5 år gammel ku med en slaktevekt på 172 kg. Første elgen jeg har skutt, og første elgen som er felt for unghunden. :mrgreen:

 

normal_DSC_0058_%5B640x480%5D.JPG

 

Jeg har skrevet en reportasje fra den flotte jakta, og den er på trykk nå, i mai-utgaven av Jakt&fiske :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...