Jump to content

Praksis på fritt antall skudd per økt på skytebane?


Recommended Posts

Posted (edited)

Ble litt paff da jeg skulle på banen i kveld. Vi betaler en sum for hver gang vi er på banen og skyter, og det er greit. Men denne gangen ble det satt en maksgrense på antall skudd per hode, dvs at vi betalte for 15 skudd og hvis vi skulle skyte mer måtte vi betale enda en gang. Er dette vanlig i resten av landet? Før betalte vi en sum og skjøt så mye vi ville. Hvis dette er vanlig praksis skal jeg legge meg flat, men det kan bli dyrt å trene etter hvert. Dette er rifleskyting på elektronikk.

Edited by KristianAune
Link to comment
Share on other sites

KristianAune skrev (6 minutter siden):

Men denne gangen ble det satt en maksgrense på antall skudd per hode, dvs at vi betalte for 15 skudd og hvis vi skulle skyte mer måtte vi betale enda en gang. Er dette vanlig i resten av landet?

Sånn er det hvertfall på de banene jeg har vært på i Trondheimsområdet, men her er det også mulighet for å kjøpe årskort.

 

Jeg tror begrensningen er for å lette på trykket når det er lang kø for å skyte. Det er ønskelig at folk ankommer, betaler, skyter det de må, og forlater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt tynt med opplysninger, men - :

 

Jeg går ut fra at dette er en DFS-bane? Og at avfyring av "de obligatoriske skuddene"  for skyteprøven er i gang? I så tilfelle er det nok som @Nybegynn3r skriver, for å få unna alle som vil ha attestasjon for maksimalt antall "treningssskudd" pr. dag, 15 stk. Litt surt å bli kastet ut før pipa er skikkelig varm, men minst like surt å stå og vente i timesvis, og kanskje måtte kjøre heim igjen, uten å få skutt et eneste skudd.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 minutt siden):

Sånn er det hvertfall på de banene jeg har vært på i Trondheimsområdet, men her er det også mulighet for å kjøpe årskort.

 

Jeg tror begrensningen er for å lette på trykket når det er lang kø for å skyte. Det er ønskelig at folk ankommer, betaler, skyter det de må, og forlater.


Det er en en forståelig grunn når det er stappfullt med folk, alltid greit å få unna så alle får skutt i rimelig tid. Men i dag var det jeg og to andre som lå samtidig, og kanskje en og annen som var innom etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (Akkurat nå):

Litt tynt med opplysninger, men - :

 

Jeg går ut fra at dette er en DFS-bane? Og at avfyring av "de obligatoriske skuddene"  for skyteprøven er i gang? I så tilfelle er det nok som @Nybegynn3r skriver, for å få unna alle som vil ha attestasjon for maksimalt antall "treningssskudd" pr. dag, 15 stk. Litt surt å bli kastet ut før pipa er skikkelig varm, men minst like surt å stå og vente i timesvis, og kanskje måtte kjøre heim igjen, uten å få skutt et eneste skudd.

Beklager mangel på info. Vi var ikke så fælt mange på banen i dag faktisk, DFS-bane ja så oblig-skyting er i gang. Maks tre som skjøt samtidig på en bane med fem el-blinker, en og annen som skjøt etterpå. Det er et godt poeng at det er godt å få unna alle sammen, men det har bare ikke vært slik før. Køen kan fort ta litt tid men det er ikke en by-bane med ekstremt mange folk så det går ikke timer.

Link to comment
Share on other sites

Vi har slik at hvis du er medlem så skyter du så mye du vil på treningskveldene våre. Oppskytinga er også så mange ganger du trenger uten ekstra kostnad. Hvis det er kø så må du vente etter femten skudd da, hvis ikke så skyter du nå bare. Er du ikke medlem er det vel 150 kroner pr femten treningsskudd eller pr forsøk på storviltprøva. Dette er altså organiserte skytekvelder på elektronikk. Utover det er bana oppe 361 dager i året, og pappskivene er ikke låst inn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tar tid å ta i mot penger, lage betalingsløsninger, føre regnskap osv.

I vårt skytterlag har vi EN kontingent, og den dekker all skyting, også oppskyting med et fritt antall rifler.

 

Til og med kaffe og vafler er bakt inn i kontingenten...

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har også fritt antall skudd i utgangspunktet, men om det er jegerkveld, 9. august, 15 mann i kø og en halvtime til solnedgang så kan du godt bli oppfordret til å gjøre deg ferdig. 

Link to comment
Share on other sites

Hos oss får folk skyte det de orker på de dagene vi har kapasitet. Når det reiper seg til utover augusten og trykket begynner å medføre lang kø setter vi begrensninger, og de som vil skyte mer får stille bak i køa igjen, dog uten å betale ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Her er det fritt antall skudd uten ekstra betaling kun treningsavgift hver skyting. Er du "Gullmedlem", har du betalt for all trening samt oppskyting for så mange rifler du ønsker. Funker som snus, og sikkert 90% av jegerne går for dette.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Wintel skrev (10 timer siden):

I vårt skytterlag har vi EN kontingent, og den dekker all skyting, også oppskyting med et fritt antall rifler.

Slik gjør vi det også. Forhåndspåmelding på nett der hver mann i utgangspunktet er tildelt en 30 min økt, bortsett fra i august er det stort sett mulig å ligge over da det stor sett er ledige plasser. Da kan man skyte 2 eller 3 halvtimesøkter.

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Rugerdud said:

Vet om lag som tar betalt 1kr pr skudd mot skive også(pluss avgift for å skyte). Mye rart der ute.....

Og jeg vet om en som tar 4.5kr per treff i skiven + medlemskap + 300 for oppskyting. 

 

Nei, jeg går ikke der. 

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (10 timer siden):

I vårt skytterlag har vi EN kontingent, og den dekker all skyting, også oppskyting med et fritt antall rifler.

Samme i det DFS-laget hvor jeg skyter. Om det er lite folk kan man skyte så mange treningsskudd man ønsker/orker, er det kø blir begrensningen 15 skudd pr. omgang. (Men vi må betale for vafler og kaffe!).

Link to comment
Share on other sites

Hos oss dekker kontingenten alt av trening og skyting innendørs og utendørs. Samt storviltprøve.

Ofte mye folk på storviltprøvene, men er det fullt så koser man seg med kaffe på utsiden (under tak).

Har aldri hørt at noen har blitt bedt om å begrense seg på antall skudd.

Link to comment
Share on other sites

Vi praktisere det i vår forening at lokale njff medlemer betaler pakkepris på 400kr. 700kr for ikke medlemer, det inkludere oppskyting + trening ut året. fritt antall skudd. Vi er ren jegerbane

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Medlemer-Kontingent 500kr, fri trening (3 dager i uka April-September; lørdager resten av året, lav terskel for å få nøkkel), 200 for oppskyting (fritt antall våpen og forsøk).

Drop-inn; mener det er 50kr for trening per kveld, 200 for oppskyting (pr kveld-3 våpen/forsøk)

 

Er det stor pågang oppfordrer vi folk til å være litt effektive.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (45 minutter siden):

Og jeg vet om en som tar 4.5kr per treff i skiven + medlemskap + 300 for oppskyting. 

 

Nei, jeg går ikke der. 

Godt en ikke må treffe skiva på pliktskuddene da 😂 Tror jeg hadde funnet en stein i kulevollen og skutt etter da 😅 Kun de 5 med "blyspiss" som må sitte i skiva heldigvis med slike priser. Skulle vært jævlig langt til neste lag om jeg hadde benyttet meg av lag med slike priser.

Link to comment
Share on other sites

Ranger#44 skrev (21 minutter siden):

Og jeg vet om en som tar 4.5kr per treff i skiven + medlemskap + 300 for oppskyting. 

 

Nei, jeg går ikke der. 

På vår 100m bane er det nå registrert ca 1.1 millioner skudd siden den ble tatt i bruk i 2015 (35-40 000 per skive). 

 

Rent skivevedlikehold i denne perioden er ca 1.2 millioner til sammen, men skivene er jo i langt dårligere stand enn da de var nye. Skivene er delvis "utslitte", og vi rullerer inn nyoverhalte etterhvert. Da snakker jeg ikke om gummiduker, men sundskutte trerammer og utslitte motorer.
Lagets driftskostnader derimot er rundt 600 000 i året. Det er vakt, strøm, renovasjon, vedlikehold bygninger, osv.. Vi ha altså hatt ca 6 millioner i utgifter i løpet av de 1.2-1.5 millioner skuddene. Det er litt mer enn de fleste nok tror... 

Ser en på hva som sliter, så koster DFS-skyting og annen presisjonsskyting "nesten ingenting" i forhold til jegerskyting, siden mesteparten av skive da er "evigvarende", og stativer og numre heller ikke blir skutt på.

 

Finansieringsmodellen vår er ca. "litt høy kontingent, og så alt gratis". Det er for å spare jobb, og flisespikkeri. Årlig kontingent er rundt 500 000, fordelt på 12-1300 registrerte medlemmer (noen få har redusert kontingen, og noen betaler ikke og blir slettet neste år) Oppå der kommer noen få hundre 1000 i inntekter fra stevner (de årene vi har store stevner) så det til sammen er et brukbart overskudd som går inn i et vedlikeholdsfond, til man må gjøre dyptgripende vdl. Det går rundt, men ikke mer enn det må, med 600- i kontingent.

 

Fordelen med vår modell kontra den @Ranger#44 beskriver er at den oppfordrer til aktivitet. Du har betalt, og videre skyting koster ikke noe (til skytterlaget) 4.5 kroner per skudd vil dempe aktiviteten.

 

Bartemannen skrev (16 minutter siden):

Hos oss dekker kontingenten alt av trening og skyting innendørs og utendørs. Samt storviltprøve.

Det er ei grei ordning syns jeg, for min del kunne vi økt kontingenten til det dobbelte, og hatt bedre/ flere skiver, og brukt mer penger på en del ting. 

 

Bartemannen skrev (16 minutter siden):

Ofte mye folk på storviltprøvene, men er det fullt så koser man seg med kaffe på utsiden (under tak).

Kaffen som er inkludert. Det er nice. Det hender jeg drar bare for å være sosial.

 

Bartemannen skrev (16 minutter siden):

Har aldri hørt at noen har blitt bedt om å begrense seg på antall skudd.

Det har skjedd. Noen ganger om høsten kan det være en voldsom pågang. Et par ganger har det vært 100+ mann der, og da ble man bedt om å "bare skyte det som var nødvendig". Jeg rømte til 200m banen og tok med en 10-20stk.

 

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Tror jeg hadde funnet en stein i kulevollen og skutt etter da 😅

Jeg har hevet ut et par av de ;) Samme med de som skyter ute i kanten av skiva eller på numrene over "for å se gruppene sine"... Vi har 3 skiver som må overhales helt nå, fordi folk har skutt i vollen foran, og kule og betongbiter har laget store hull i skiva, og delvis kappet et stativ... 

 

 

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Interressant diskusjon. 
"hva koster et skudd på en skytebane" og "hva koster et skudd på en elektronisk skyteskive"
Som M67 sier, forskjellen i slitasje på et skudd i senter med spisskule og et skudd i ytre partier med en jaktkule er stor, og enda værre er det når man skyter i rammer, skyter så det går rikosjetter gjennom skiva osv.
Jeg har drevet med vedlikehold av slike skiver år om annet i snart 20 år.  Og jeg vet hva som medfører vedlikehold. Og jeg vet hvilket vedlikehold som koster mer enn annet vedlikehold. 
Det vanlige er at 200m skivene har myyye mindre vedlikehold enn 100m skivene. Det er egentlig rart for 200m skivene er like store som 100m skivene, men er dobbelt så langt borte. En annen ting er at det skal ofte skytes med kal 22 lr på 100m skivene, noe som igjen fører til at de må være bedre vedlikeholdt. Så hva prisen pr skudd i vedlikehold blir er veldig forskjellig etter hvilken skyting som er gjennomført.  

Og en annen sak er forurensning. Sanering av en kulefangervoll kan fort beløpe seg til mange hundre tusen kr, om dette må gjøres vil det påbeløpe seg store summer som er kommet over tid. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (25 minutter siden):

Og en annen sak er forurensning. Sanering av en kulefangervoll kan fort beløpe seg til mange hundre tusen kr, om dette må gjøres vil det påbeløpe seg store summer som er kommet over tid. 

Mange hundre tusen tror jeg er et meget forsiktig anslag

En typisk kulefangvoll er 15-20m3 per skive. 20 -30 tonn. Vår er litt overdimensjoner i forhold til kravene, og det er nok mellom 1500 og 2000 tonn masse. Per i dag er det altså (tall lenger opp) 8-10 tonn bly i den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (18 minutter siden):

Mange hundre tusen tror jeg er et meget forsiktig anslag

En typisk kulefangvoll er 15-20m3 per skive. 20 -30 tonn. Vår er litt overdimensjoner i forhold til kravene, og det er nok mellom 1500 og 2000 tonn masse. Per i dag er det altså (tall lenger opp) 8-10 tonn bly i den.

 

K

Det er forsiktig anslag. Noen sier at du ikke får sanert en sånn voll for under 1 mill... Jeg vet ikke. 
Uansett er det ikke gratis for baneeier at noen skyter på en bane på noen måte. De av oss som betaler feks 500 kr pr år og får skyte mye skudd gratis kommer egentlig billig ut av det. 
De som betaler 5 kr pr skudd ... betaler kanskje det det egentlig koster? 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Høres merkelig ut at du ikke fikk skyte mer enn 15 skudd når det var kapasitet til det. Nå er det vel slik på de fleste skytbaner (og ellers i samfunnet) at det finnes folk som lager sine egne regler, dette kan jo være tilfelle her. Mulig at kveldens standplassledere har fått med seg at det er maks 15 skudd pr kveld som er gjeldende for treningsskudd til oppskyting og tolket det slik at det ikke var lov å skyte flere.

 

En fornuftig medlemsavgift, for både skytter og lag, så kan man skyte så mye mann vil er både enkelt og stimulerer til trening/aktivitet. 

I tilegg en fast pris på oppskyting enten du skyter med flere våpen eller må prøve flere ganger er også enkelt og greit.

 

Pris på oppskyting er vel noe som kommer opp på denne tiden av året. Dette i tilegg til at jegerskyting slitter mer på skivene en DFS skyting. Dette er det vel ikke noe tvil om men det bør også nevnes at jegerskytingen har finnansiert mange fine skyteanlegg rundt om i norges land. Hadde det ikke vært for den obligatoriske oppskytingen  ville vi ikke hatt så mange godt utstyrte baner rundt om. Dette til glede for alle som vil skyte enten for å trene til jakt, skyte stevner, trene for til stevner og ikke minst rekrutere nye skytterer/jegere.

 

Det jeg reagerer på er de prisene som blir nevnt i forbindelse med skivevedlikehold. Under er det ett bilde av Kongsbergskiver.

Treramme, plastkanal, vannfast finer, isoporplater, gummirunding, gummiband og sensorer. Hva koster ei slik skive ny??

 

Trerammene tåler noen treff før de kolapser. Hva koster det å erstatte en ramme? Lages de lokalt?

Det ryker en sensor i ny og ne. Nye systemer har vel sensorer nede og vil være mindre utsatt for treff. Pris sensor?

Skive front og bak?

Gummibånd?

 

Det ligger noe arbeid bak vedlikeholdet, blir dette fakturert pr time?

 

På banen jeg skyter varer rammene i flere sesonger så vidt jeg kan se. Selve skiva blir ikke byttet ofte, den er i all fall bare ett stort hull når vi skriver 31. august.

 

Anleggene er mye basert på tippemidler og sponsing (tilskudd?).

 

Så hva er det som koster så voldsomt med disse skivene???

2024-05-08_15-34-29.png

Edited by Brukernavn:
Lagt til bilde
Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke så voldsomt kostbart pr skudd om man isolerer bare skive og monitor, men skivene skal jo kjøpes og hele banen skal driftes. Vedlikehold av skivene er bare en liten del av kaka. De fleste banene har ganske mange timer dugnad pr år for å få det til å gå rundt.

Link to comment
Share on other sites

Andre kostnader på banen har liten eller ingen relevans til antall skudd. 

Standplasshus hus må beises like ofte/sjeldent enten man skyter 1000 eller 100 000 skudd.

Monitorer er vel like gode etter 100 000 skudd som etter 1000.

 

Det går vel noe mer strøm og slites mer på parkeringsplass desto mer skudd som skytes.

Kostnadene etter vårflommen er like store uansett antall skudd.

 

Dugnad er vel endel av gamet, er det ikke?

 

Det er er skivekostnadene det blir mast om og som er den store variabelen alt etter antall skudd og hvem som skyter.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Det blir ingen skiver å skyte på om resten av jobben eller kostnadene rundt driften følges opp. Så de er absolutt relevante.

 

Dugnaden er en del av gamet for å holde skytebanen i drift, men ikke en del av gamet til de som skyter sine 30 pliktskudd… men takket være dugnaden finnes der plasser å skyte i bytte mot en liten kostnad.

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Og takket være de som betaler sin medlemskontingent og sin avgift for oppskyting, skyter sine 30 + 5 skudd,

er det økonomi til å holde skytebanen i drift.

 

Hvis vi sier at denne skytteren betaler kr 700,- for sine 35 skudd, det blir kr 20,- pr skudd.

En grei intekt for ett lag og medfører at anlegg kan uvides/fornyes/vedlikeholdes og de som er mer aktive, er med på dugnad får nyte godt av det.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er de som skyter 35 skudd obligatorisk trening og oppskyting pr år med på å betale for hele pakka. Det er alle medlemmene. Her betaler du en sum for de 35. Ellers er skytinga gratis om du er medlem.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er storviltprøve + 3 forsøk elns. inkludert i kontingenten. Ellers er det bare å skyte. Er som oftest alene på banen, så da blir det så mye jeg gidder. Bare det er innenfor oppsatte tider og plassen ser ok ut, så går det fint. En dugnad eller to løpet av året hører med. Og litt hjelp til å arrangere stevner. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Brukernavn: skrev (3 timer siden):

 

Så hva er det som koster så voldsomt med disse skivene??

 

Voldsomt er nå så, kostnaden for skivene ligger på ca 1kr/skudd.

En ny bane med 20 skiver koster noe sted mellom 20 og 30millioner.

 

Men skyting skal jo helst være gratis...

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Brukernavn: skrev (2 timer siden):

Så hva er det som koster så voldsomt med disse skivene???

2024-05-08_15-34-29.png

Ca 40 000 pr stk pluss vedlikeholdskostnader på feks 4000 pr skive pr år ila levetiden som kanskje er 10- 20 år.

Feks.

Og da snakker jeg kun om skiva.

En størrenutgift er vanligvis alt det andre...

Link to comment
Share on other sites

Kostnadene har vært 1kr/skudd i 10-15 år. Med tanke på de prisstigningene vi har hatt de siste årene må det enten ha vært sterkt overpriset for ti + år siden eller

være sterkt underdrevet nå.

I motsettning til @Chiefen.v-2, synes jeg at det bør koste noe og skyte på baner rundt om kring.

 

Ca 40 000 for innkjøp av kun skivedelen.

Ved kjøp av 10 stk Megalink i 2018 var det kr 37 000,- pr plass, det er med 28% rabatt og pluss 25%moms. Her er det komplett med kabler og monitor. 

Dette er hva det koster enten man skyter på de eller ikke.

 

Det jeg lurer på er, hva koster de enkelte vedlikholdsdelene på skiva?  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Brukernavn: said:

 

Det jeg lurer på er, hva koster de enkelte vedlikholdsdelene på skiva?  

Fritt etter hukommelsen koster fullt sett slitedeler for én skive ca 10.000 kroner. 

 

1 hour ago, Brukernavn: said:

Kostnadene har vært 1kr/skudd i 10-15 år. Med tanke på de prisstigningene vi har hatt de siste årene må det enten ha vært sterkt overpriset for ti + år siden eller

være sterkt underdrevet nå.

 

Ja, det stemmer, prisene har holdt seg nokså stabile, så den relative kostnaden har kommet ned siden skiveelektronikk var ei ny greie. 

 

Monitorer, servere og programvare må også oppdateres over tid. Den kostnaden kommer ikke ofte men kan være temmelig stor. 

 

I tillegg kommer selvfølgelig vedlikehold av kulefang og voller, jeg tipper 1000 kr pr skive pr år er nært for de fleste. 

Link to comment
Share on other sites

Om du skal pusse opp hele skiva må man bytte feks Frontskive, Bakskive, Magebånd, hele gummien foran og bak, plastlista over skiva og rullene oppe. Da er kun ramma, elektronikken og framtrekket igjen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...