Jump to content

Finland bygger 300 nye skytebaner for å fremme skyteinteresse av hensyn til det nasjonale forsvaret


Bartemannen

Recommended Posts

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Følger situasjonen nøye?

Tror samtlige av våre yrkespolitikere uansett parti har deltatt på de samme kommunikasjonskurs.

Uansett tema så er standardfrasen "Vi følger situasjonen nøye".

Jeg savner noen som gjør noe reelt i stedet for å bare følge situasjonen.

Edited by Bartemannen
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er det, som vanlig, veldig enkelt å hive seg på ”Å huffameg å huffameg, jeg er så sint som fy..”. Helt ufarlig og helt gratis.

 

Men hva med å se på om det er noe å lære av finnene, altså praktisk?

 

Nærliggende å se på DFS, med sin særlige status og opprinnelige formål. Hvordan oppfatter organisasjonen sin rolle i et ‘nytt’ verdensbilde?

 

Hva med å utfordre en stortingsrepresentant en kjenner, til å løfte saken, med referanse til at finnene nå definerer skytebaner som samfunnskritisk infrastruktur?

 

Andre forslag?

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Finnene bygger skytebaner fordi flere finner vil skyte. Sånn er det vel ikke i Norge. Da hjelper det lite med flere skytebaner.
 

Hva skal de gjøre på Stortinget? Gi folk skytestøtte? Følger vi logikken fra strømstøtten får du mer støtte jo større kaliber du skyter. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Minner om DFS formålsparagraf:

 

Formålsparagrafen

Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Prthhh said:

Skal tro hvordan de akter å gjøre det med miljøkravene? Kommer kanskje åpninger i møte med norsk forvaltning etter dette?

Det er ikke *så* vanskelig å oppfylle miljøkravene i en ny skytebane. Det handler om kontroll på pH og overflatevann. 

 

Angående DFS, ja, utvilsomt viktig, det er kanskje derfor man konkret arbeider for å bedre kontakten mellom HV lokalt og skytterlagene. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, BearBeer said:

Finnene bygger skytebaner fordi flere finner vil skyte. Sånn er det vel ikke i Norge.

Der må jeg si meg veldig uenig. Det er et skrikende behov for skytebaner her hvor jeg bor, men det stikkes kjepper i hjulene for all nybygging. De gamle skyteanleggen som er, prøves fortvilt tvangsnedlagt av sosialist-og kommunist-politikere samt kommunen (samme sak egentlig). Skytermiljøet hadde vært mye større om man hadde fasiliter som man kunne bruke hele året, og ikke minst uten gale demonstranter som saboterer både lyst og trivsel for alle som ikke er innbitte hardbarka skyttere fra før med bein i nesa. Jeg vet om mange som ikke bruker skytebaner som vi enda har fordi de ikke vil være en del av konflikten.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det rustes vel i ganske mange land på mange forskjellige måter om dagen. Har pratet med våpenhandlere i både Tjekkia og Polen i løpet av det siste året, og de selger halvautomatiske rifler i bøtter og spann, ammunisjon hamstres, alt med myndighetenes velsignelse, i Sverige får du nå kjøpe ar type våpen til jakt, det spekuleres i at dette er et tiltak for å få mere slike våpen ut i befolkningen. Det diskuteres offentlig om jegerstandens verdi for det svenske forsvaret. Det paradoksale er at disse landene er medlemmer i eu, og har samme eu krav som oss, bare at de velger å tolke lovkravene på en annen måte enn oss. Ingen mener vel at en eventuell invasjon skal stoppes av sivilister, men mange okkupasjonsmakter har i historiens løp blitt overrasket over hva en motivert og noenlunde organisert prostatagerilja kan stelle til av kjepper i hjulene, sabotasje og annen faenskap. Dette samtidig med at den norske stat konfiskerer salongriflene våre….

Men med en framtid med Trump som ny president i USA, stopp for støtten til Ukraina og USA ut av nato, så spiller det kanskje ingen rolle likevel.

Edited by Vassbekken
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Dersom skyting ikke skal være en aktivitet for bønder, samt aldrende folk fra middelklassen og oppover, må det en rekke endringer til i Norge. 

 

Unge folk leier ofte bolig i byene i dag, og folk flest bor i by. De kan godt ha krav om våpenskap, men kravet om fastmontering eller vekt over 150 kg må fjernes. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, bardp said:

Er nå ikke slik over alt.

Jeg vet det, men...

11 minutes ago, Röda_Lacket said:

Dersom skyting ikke skal være en aktivitet for bønder, ...klipp og lim..., og folk flest bor i by.

Det er kanskje noe av kjernen i problemet? Det virker sånn her i hvert fall..?

8 minutes ago, høggern said:

Vi har sikkert godt over 1000 sivile skytebaner allerede....

..i "Finnmark", ja!😇😂

Spøk til side. Problemet er vel at ikke alle driftes på vettig vis og er tilgjengelig av ulike grunner?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 timer siden):

Der må jeg si meg veldig uenig. Det er et skrikende behov for skytebaner her hvor jeg bor, men det stikkes kjepper i hjulene for all nybygging.

@Bly påpeker flere andre poeng som faktisk er reelt noen steder. De som kommer fra kommuner med god kapasitet ser kanskje ikke mangelen andre steder. I mitt distrikt/kommune mistet vi en pistolbane uten at dette er kompensert for et nytt alternativ. Andre pistolklubber i nærheten har hatt/har inntaksstopp for nye medlemmer, lange ventelister. Noen riflebaner har begrensninger på skytetider, de våger ikke å tøye tiden for andre aktiviteter av frykt for nabobråk. osv.

Jeg kjenner til de som har solgt rifler for Dynamisk p.g.a. manglende skytebanetilbud som seriøst er tilrettelagt for trening og konkurranser. De som velger å opprettholde denne aktiviteten må reise langt. dersom vi hadde hatt et skikkelig skyteanlegg for ulke pistolprogrammer og areal for dynamisk rifle og pistol ville aktiviteten eskalert, "markedet" er der. Samtidig "tror" jeg vi ville fått et solid miljø dersom vi "regionalt" hadde hatt et tilbud for langhold helst over 500 meter, som burde vært en egen gren? To klasser, jaktrifle og en friklasse?  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, høggern said:

Om man ikke går til fots tror jeg de fleste av oss bor innenfor normal kjøre-rekkedde fra en skytebane

Jeg har 5-6 stykker innen normal kjørerekkevidde på 1 time og nedover om man ser bort fra innedørs. Da er det en til. Nå er det vinter, og da kan kunn 2 brukes. De andre har veldig mange begrensninger, som forsåvidt også gjelder for de som kan brukes. Disse banene er ikke enkelt "tilgjengelig for folk flest" som ikke har drevet skyting i mange år og kjenner miljøet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dersom våre naboland og andre østliggende EU-land  har hatt en eksplosiv pågang innen folks interesse for skyting og våpenopplæring, og ikke i Norge, hva er årsaken til at interessen i Norge er upåvirket av utløsende faktorer? Jeg kjenner ikke til forholdene i Sverige, men et par svensker jeg kjenner sier at interessen har øket markant og at klubbene har stor pågang.

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

 Disse banene er ikke enkelt "tilgjengelig for folk flest" som ikke har drevet skyting i mange år og kjenner miljøet.

Melde seg inn. Få kontakt med styret. Finne treningstider.

Gjort på en time eller to vil jeg tro :)

Har gjort det flere steder jeg har bodd. Enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (52 minutter siden):

Unge folk leier ofte bolig i byene i dag, og folk flest bor i by. De kan godt ha krav om våpenskap, men kravet om fastmontering eller vekt over 150 kg må fjernes. 

 

Tullprat.

I gamle dager var det krav om 300kg eller fastmontering, og det var få skap tilgjengelige som ikke måtte boltes både i gulv og vegg, og da måtte noe gjøres. Det gjorde de: de endret grensen til 150 kg, og det er nå null problem å få tak i små veggskap som kan lovlig monteres i en enkelt stender. Folk som ikke tør å borre i gulvet og veggen (det gjorde jeg, i leid leilighet), eller klarer å få et skap på 150 kg (ta av skapdøren!) inn i en leilighet, eller ikke klarer å ettermontere lodd på innsiden, eller ikke klarer å finne 1 enkelt stender - tja. Da er det kanskje like greit at de ikke har våpen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, høggern said:

Melde seg inn. Få kontakt med styret. Finne treningstider.

Nå på vinteren, hvis du vil skyte DFS salong, ja! Skal du skyte hagle, nei til alt!! Vil du skyte rifle så er det ikke fult så enkelt, men er man motivert nok så finner man en vei.. Pistol innendørs hele året er også greit.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er det sesonger.

Vi har 1 meter snø hele den 500m lange vegen til utendørsbanen pr i dag. Gidder du gå på ski får du sikkert tilgang alikevel om du følger baneinstruks (Alle medlemmer har tilgang 350 dager i året, 9-12 timer hver dag. ) 

 

om ca 1 mnd brøytes vegen og da er det bare å melde seg inn og følge baneinstruksen.

Tipper det er ca samme situasjon mange steder.

Så skytebanedekningen i norge er ganske god. Men man må ofte gjøre en liten innsats selv.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, høggern said:

Gidder du gå på ski får du sikkert tikgang alikevel.

Jeg går på ski og skyter hele året! Men jeg synes det er litt rart at i en by på over 70 000 så skal det ikke være et fullgodt vintertilbud for hagle, rifle og pistol hvor man ikke trenger  å gå på ski. På en plass med 3000 innbyggere kan jeg skjønne det.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Jeg går på ski og skyter hele året! Men jeg synes det er litt rart at i en by på over 70 000 så skal det ikke være et fullgodt vintertilbud for hagle, rifle og pistol hvor man ikke trenger  å gå på ski. På en plass med 3000 innbyggere kan jeg skjønne det.

Er folk villig til å betale utgiftene for å holde en slik bane åpen i vinterhalvåret?

Tusenlappene renner om man må brøyte ofte.   

De fleste vil kun skyte når det er sommer og sol, eller iallefall tosifra antall plussgrader er nå min erfaring ;)

 

Banene fins. Det går sikkert an å leie/låne/bruke de året rundt. Men utenfor sesong vil det generere ekstra kostnader.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 minutter siden):

Jeg går på ski og skyter hele året! Men jeg synes det er litt rart at i en by på over 70 000 så skal det ikke være et fullgodt vintertilbud for hagle, rifle og pistol hvor man ikke trenger  å gå på ski. På en plass med 3000 innbyggere kan jeg skjønne det

Og hvem skulle i så fall betale for dette? Er vel stort sett det samme over alt der det er markede for og holde åpent blir det holt åpent vis ikke får de få som vil bruke anlegge på vinterstid måke selv. En kan vel ikke forvente at staten skal komme og måke opp skytebanene for oss. Synes det blir mye syting her nå.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, høggern said:

Er folk villig til å betale utgiftene for å holde en slik bane åpen i vinterhalvåret?

Ja det er jeg ganske sikker på. Når jeg ser på hvor mye av økonomien som man er villig til å bruke på advokater bare for å opprettholde og klamre seg til det gamle "skrotet" som er igjen, så blir brøyteutgifter for inngenting å regne. At DFS ikke gidder å brøyte til egen bane fordi medlemmene heller vil være innendørs og ikke liker kaldt vær betyr ikke det samme som at JFF er i samme båt. Det blir bestandig den samme debatten om at DFS er eier og skal drive skytebanene. De legger begrensinger på hva banene kan brukes til og gjør de uinteressant for jeger, hagleskytter, langholdsskytter, praktiskskytter, generelt alle som ikke skyter standard DFS format. Spør du meg burde innaktive DFS baner vært overlatt til andre grupper. 

 

25 minutes ago, bardp said:

Og hvem skulle i så fall betale for dette? Er vel stort sett det samme over alt der det er markede for og holde åpent blir det holt åpent vis ikke får de få som vil bruke anlegge på vinterstid måke selv.

Du misforstår! Her handler det om å få lovt til å lage et anlegg som kan benyttes hele året.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Anlegg kan nok brukes hele året. Som sagt. Brøyting medfører utgifter. Det er vel bare å kontakte laget. Spørre om å få bruke banen, være medlem og bestille brøyting. Klarer egentlig ikke se problemet her.

Mange lag har feks banen tilgjengelig 12 timer i døgnet, 6 dager i uka. Året rundt, pluss 9 timer en dag i uka, så om du tar vekk div helligdager, er banen åpen ca 3500-4000 timer av årets ca 9000 timer. Det er ganske mye egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (3 minutter siden):

Det er fordi du skyter DFS, tenker DFS og er låst i DFS..

Jeg skyter mye forskjellig og ikke bare DFS. Som sagt. Utgifter. Tipper du kan få lov til å brøyte til banen og bruke den om du vil mange steder. Du virker å forvente at andre skal gjøre det for deg?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, høggern said:

Du virker å forvente at andre skal gjøre det for deg?

Jeg forventer at en organisasjon, f.eks JFF, får tilgang til et område hvor de kan ha skytebaner og skyte sine egene "program" der det faktisk er en felles interesse som en gruppe for å holde en skytebane vinteråpen. Altså en helårsbane. Som enkeltperson så skjønner jo du også at kostnaden for brøyting ikke er innenfor. Det er derfor jeg er så og si alene og går på ski...

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Om det er flere som ønsker det kan flere gå sammen. Om laget som eier banen ønsker det kan de jo holde den helårsåpen. Det er ofte et spørsmål om kostnader. Om du er den eneste som ønsker banen helårsåpen, forventer du at laget skal gjøre det for deg?

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, høggern said:

Det er ofte et spørsmål om kostnader.

Her er det et spørsmål om hva banen er regulert til! Det handler ikke om kostnader, men hva man faktisk får lovt til å drive med..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (Akkurat nå):

Her er det et spørsmål om hva banen er regulert til!

Ok? Står det i skytebaneinstruksen? Eller er det lagets egne begrensinger som legges til grunn?

Alle lag jeg har vært med i, alle baner jeg har brukt på noenlunde jevn basis er i prinsippet helårsåpne. Om de i praksis er brøyta er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, høggern said:

Står det i skytebaneinstruksen? Eller er det lagets egne begrensinger som legges til grunn?

Det er jo både og. Det er f.eks ikke mulig å drive noen form for hagleskyting eller skyting på feltmål på den banen jeg sikter til. På "bygda" er dette en ikke sak i uorganisert form med mindre noen slår seg helt vrang, som forsåvidt har forekommet.

 

Men igjen så er poenget at kommunen ikke gir JFF tilgang til et område de kan ha sin egen aktivitet slik JFF ønsker seg. DFS får jo heller ikke lovt til å bygge den banen de vil ha. Og det sier seg selv at DFS ikke vil ha en sportingbane mellom standplass og 100 metern selv om veien hadde blitt brøyta vinterstid.

 

Og bo på landet løser mange problemer😏

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg deler frustrasjonen med @Bly.

I området hvor jeg holder til er banene åpen i 1-3 dager per uke i 16 uker (fra mai til slutten av august). Hvis man får et akutt behov for ny innskyting i jakta, ja da har man en utfordring.

Og det tilbys kun mulighet til å skyte på 100 m, nesten uten unntak.

Veien til banene brøytes av flere andre årsaker på vinteren, så det er et ikke-problem. Å måke selve banen er en annen sak, men er sjelden mye jobb.

Et par jakt/jegerfelter arrangeres på jegerfronten - men oftest uten innskytingsmulighet 🙄, og DFS arrangerer jo noen feltstevner. Så skal man få skutt noe mer enn 30+5 på lengre hold enn 100 m (gjerne etter å ha stått 30 min i kø), så må man tilpasse seg tilbudet og begynne å skyte (jakt)felt, eller .22 innendørs da.

 

Lederen i jaktutvalget legger skylden og dytter ansvaret på "de lærkledde" (DFS), og at det hele er bygget på frivillighet.

Jo, jo, men det ansvaret som leder i jaktutvalget har han jo selv påtatt seg.

Jeg husker vi var 4-5 stk. som hadde møtt opp en lørdag i feb/mars etter å ha sett på terminlista og forhørt oss med nettopp lederen i jaktutvalget. Da vi ankom var det ingen der, noe han hadde lovet at det skulle være, og lederen for jaktutvalget sto på randoneski 50 mil unna!

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 minutter siden):

Lederen i jaktutvalget legger skylden og dytter ansvaret på "de lærkledde" (DFS), og at det hele er bygget på frivillighet.

Jo, jo, men det ansvaret som leder i jaktutvalget har han jo selv påtatt seg.

Jeg husker vi var 4-5 stk. som hadde møtt opp en lørdag i feb/mars etter å ha sett på terminlista og forhørt oss med nettopp lederen i jaktutvalget. Da vi ankom var det ingen der, noe han hadde lovet at det skulle være, og lederen fgor jaktutvalget sto på randoneski 50 mil unna!

 

Hva/hvem er dette "jaktutvalget" du skriver om?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Og hvem skulle i så fall betale for dette?

Jeg har lyst å tilføye at banen jeg snakker om, som er landets mest utredet skytebane, der er det brukt så mye penger fra det offentlige på utredning og opprydding i området at det sikkert kunne dekt brøyting i 100 år? Vi snakker om summer med 7 nuller bak tallet som ikke er 1..

Link to comment
Share on other sites

På min lokale dfsbane er det normalt sett ikke brøytet vinterstid.Men som medlem er det fullt mulig å bruke banen hvis du har eget flagg med deg og følger baneinstruksen.Trenger ikke nøkkel heller og jeg kan skyte rifle til ca 300 mtr når jeg vil og er ikke fastlåst til treningstider. Forventer ikke at laget skal brøyte for meg.Tar bena fatt og koser meg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (28 minutter siden):

 

Hva/hvem er dette "jaktutvalget" du skriver om?

Det hele koker ned til at det er noen enkeltpersoner som ødelegger hele inntrykket for resten - i større eller mindre grad på hver eneste skytebane jeg og/eller bekjente har møtt opp på. Så for å unngå å tråkke et helt skytterlag på tærne så må jeg nesten navngi de aktuelle personene, og det ønsker jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, petrolhead said:

Tar bena fatt og koser meg.

Jeg koser meg jo også helt til klagene fra naboene dukker opp, men det går ikke an å drive rekruttering under disse forholdene eller forvente oppslutning rund en slik aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vassbekken said:

Det paradoksale er at disse landene er medlemmer i eu, og har samme eu krav som oss, bare at de velger å tolke lovkravene på en annen måte enn oss.

De tolker ikke lovkravene, men oppfyller de. Det er Norge som absolutt skal være litt flinkere og gå mye lengre enn det er behov for. Norge var kjent pådriver for strengere våpenregler i EU-direktivet (selv om vi ikke velger på hvem som representerer oss i EU), men Norge møtte mye motstand fra de andre EU-landene.

 

Pipa får nok en annen lyd hvis politikerne tror vi står i fare for å bli innvaderte

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...