Jump to content

Finland bygger 300 nye skytebaner for å fremme skyteinteresse av hensyn til det nasjonale forsvaret


Bartemannen

Recommended Posts

Du snakker om å kreve uten å yte noe. Du sa du ikke noengang hadde vært i FAU ila 20 år med barn i skolen. Altså har noen andre gjort jobben for deg å du har i ytterste konsekvens kunnet snylte på deres fritid. Du mener det er ok å gjøre det sånn? Det er forsåvidt greit. Og da mener jeg at du ikke har noe du skulle ha sagt på den jobben de gjore. Eller ikke gjore. 

Link to comment
Share on other sites

ErlingElev skrev (10 minutter siden):

Av samme grunn som meg tenker jeg. Jeg har vel 7 år i FAU, 4 år som fotballtrener og 4 år som håndballtrener. Jeg har ingen horisont på dette. FAU er jeg ferdig med nå. Jeg har barn som har aktiviteter som koster 500 i året til over 1000 kr måneden. Jeg forventer at alle trenere gjør en god innsats. 

Om du er villig til å overta på dagen så kan d godt stilles krav. Hvis ikke.... vel. 

Det er frivillig arbeid vi snakker om. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Pisspreik, jeg har gjort min innsats på andre måter - jeg har vært med på all rigging som noensinne har foregått på skolen i forbindelse med 17. mai og avslutninger og andre arrangementer - for der vet jeg at jeg kan gjøre en tellende innsats. FAU, de snylterne etter din logikk, var fritatt fra dette siden de hadde verv i FAU. Jeg vet at jeg ville gjort en dårlig jobb i FAU siden det ikke interesserer meg, hvorfor i all verden skulle jeg melde meg frivillig til et verv jeg sannsynligvis ville gjort en suboptimal jobb. Man må ha litt egeninnsikt. Men, når de sitter i FAU og har meldt seg frivillig til det, så er det klart at de skal gjøre en så god jobb som mulig. Akkurat som at en betalende gjest på banen har rett til å klage hvis ikke han får godkjent storviltprøve fordi skivene ikke er vedlikeholdt. Skal han bare godta at han har kastet bort 25 % av en svinedyr eske med jaktammunisjon, bensin og bompenger, oppskytingsgebyr og what not, bare fordi de frivillige på banen - som er der mest av egeninteresse - ikke har giddet å gjøre en god nok jobb. Det blir for dumt.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (25 minutter siden):

Akkurat som at en betalende gjest på banen har rett til å klage hvis ikke han får godkjent storviltprøve fordi skivene ikke er vedlikeholdt. Skal han bare godta at han har kastet bort 25 % av en svinedyr eske med jaktammunisjon, bensin og bompenger, oppskytingsgebyr og what not, bare fordi de frivillige på banen - som er der mest av egeninteresse - ikke har giddet å gjøre en god nok jobb. Det blir for dumt.

Om skiva (regner med det er en elektronisk du tenker på) er så dårlig at den ikke registrerer treff innafor middagstalerkenen med grovkaliber, er det nok ikke gjort en jobb med vedlikehold i det hele tatt, eller at skiva er har et totalhavari.  Det kan være mange ting, feks hull man kan stikke hodet gjennom midt i skiva, en død mikrofon eller noe annet elektronisk. Men jeg tipper det da er flere som ikke har fått sin oppskyting godkjent den dagen og det da taes tak i av noen. 
Men det kan jo og være at han som skyter opp har feil på våpen, feil på innskyting  eller feil på sikte, det anser jeg som ca like sannsynlig som totalhavari på skiva. 
Men selvfølgelig kan skiva havarere selv om alle mulige vedlikeholdsprosedyrer er fulgt. Lynnedslag, at noen skyter ting i stykker eller annet kan jo skje. 
Uansett, om ikke de som skulle ha vedlikeholdt skiva, forutsett lynnedslag, bygd banen bedre så ingen kunne truffet skivas edlere deler eller noe annet ikke har gjort det, så må noen andre gjøre det. Og da må de kanskje få avløsning for sine plikter. Og da er det jo bare å overta for de. At noen som ikke gjør noe klager på at noen andre gjør en for dårlig frivillig jobb hjelper som oftest lite. 
 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (6 minutter siden):

Tro hva 17.mai, FAU og "DFS er dumme" har med finske skytebaner å gjøre?

Ikke mer enn at noen mener man skal kunne være særs kritisk til hva andre gjør på dugnad for fellesskapet, selv om man ikke yter noe selv.  Mens noen andre mener at dersom man lar være å gjøre noe for andre så kan man jo bare la være å klage og. 
Ikke mer enn det tror jeg :)

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (15 minutter siden):

Tro hva 17.mai, FAU og "DFS er dumme" har med finske skytebaner å gjøre?

 

Et resultat av de som føler seg forulempet av at noen (svært få vil jeg anta) klager på "the untouchable few"  som uselvisk står på for skytterlaget gjennom vær og vind, uten å få så mye som en nellikspiker i lønn. FAU dukket opp som et eksempel, og noen har vel traumer fra den gangen de ulykksalig nok meldte seg til denne type tjeneste, og så hadde vi det gående i helt ordinær stil. Må gjerne rydde for min del, men jeg klager ikke hvis det ikke blir gjort - moderatorjobben er vel basert på frivillighet 😅 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (2 timer siden):

Det blir mer skyting da mener du?

Ja kanskje det om det kommer flere på dugnad så anlegget blir bedre.

Kan jo nevne at jeg er medlem av annen klubb som ikke driver med skyting  hvor en mot kr 5.000,- kan kjøpe seg fri fra dugnader, og det er jo forsovet en grei ordning. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (26 minutter siden):

ok, sammenhengen med finske skytebaner er?

 

 

Drift av skytebaner kanskje? Ønsker du mindre shitchat så spytt ut, eller moderer. Det er vel ikke første gangen en tråd begynner å favne vidt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, høggern said:

Jeg mener derfor: Om du ikke er villig til å gjøre det selv har du ingenting å klage på. 

 

For noe forbanna sprøyt. Ingen kan ordne alt her i livet. Og det er ikke ulovlig å klage, det er faktisk sunt. 

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes høggern her oppfordrer er såkalt kaller busy work. Alle skal hjelpe til fordi det føles best når alle får slite litt, selv om det i ytterste konsekvens er ineffektivt for alle parter.

 

Tilbake til tema, vi burde ha flere skytebaner i Norge, og de burde vært driftet bedre. Staten burde tatt seg av vedlikehold, så hadde vi fått stordriftsfordeler og standardiserte løsninger. Det ville vært billigere totalt sett, og alle hadde fått tilgang til gode skytebaner.

Edited by Perjoto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (17 minutter siden):

For noe forbanna sprøyt. Ingen kan ordne alt her i livet. Og det er ikke ulovlig å klage, det er faktisk sunt. 

Klag så mye du vil. Folk kan være så mye gratispassasjerer de bare vil for min del. Men jeg gidder ikke høre på klaginga til folk som ikke yter noe. Og det må være like lov som å syte å klage :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

At staten driver noe billigere og mer effektivt enn andre har jeg veldig liten tro på..

De har iallfall system for å ta i mot tilbakemeldinger. Og, økonomisk sett, hvis det er noe som fungerer dårligere enn det offentlige, så er det kanskje frivillighet (tenk alternativkostnad)

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Det er antakeligvis ikke sånn at hverken staten/kommuner, frivillighet eller private bedrifter er best til å drifte alle typer virksomhet. Vet ikke om @Chiefen.v-2 er ideologisk motstander mot statlig drift, men pragmatisme er ofte en betingelse for å finne velfungerende løsninger. Snømåkking som nevnt tidligere, er et utmerket eksempel på hvor mye klabb og babb det kan bli når vi skal løse felles problemer. Avfallshåndtering er et annet eksempel. Hvordan man best løser tilgjengelighet av skytebaner er jeg usikker på, men en målrettet kommune virker å være vesentlig (ref. Tromsø). Personlig har jeg troen på frivillighet, offentlig støtte og samarbeid mellom brukere. Det er vel det utgangspunktet vi har i dag. Kanskje kommersialisering er en mulighet, vet ikke. Hva gjør de i de landa som får dette til? 
 

Edit: en dum skrivefeil

Edited by BearBeer
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (På 21.2.2024 den 22.00):

Formålsparagrafen

Det frivillige Skyttervesens formål er å fremme god våpenkultur og praktiske skyteferdigheter, samt sikre tilgang til en desentralisert skytebanestruktur, til nytte for Forsvaret og samfunnet for øvrig.

HV hadde/har en parole: HV over alt alltid .  NROF: Borger og soldat, Bra alt sammen. Så gjør vi noe med å samle dette til en kraft. Om nødvendig, eksproprierer staten skytebaner til offentlig kritisk infrastruktur og tilpasser disse til ulike skyteprogrammer. Utvid bruken til døgnet rundt, om det trengs. 

I gamle dager: (Over 100 år siden) fikk vi guttekarabiner (Krag Jørgensen) og gymlærere sto for skyteopplæringen og våpenbruk, vi bør ikke gå helt tilbake dit. I dag er førstegangstjenesten en rekrutteringsplattform  for de som vil gå videre i forsvaret som motiverte vervede soldater, bra! Jeg har hørt et tall om hvor mange soldater Norge kan stille med under våpen og uniform, dette tallet holder ikke om resten av NATO-land får nok med sitt dersom to tre stormakter vil gi oss noe å bryne oss på. (i løpet av 3 eller 10 år. ?) Vi må tenke på hva kan vi  investere i kapasiteter internt - objektsikringer - fagkompetanse for å opprettholde og drifte kritisk sivil infrastruktur osv. Et velorganisert utvidet HV som byr en motstander på utfordringer på hvert gatehjørne veikryss - dalføre - fjordtarm. Et aktivt idrettsforbund fra svømmebasseng til idrettshaller - skiløyper - skytebaner ballsport som lokker folk i alle alder, og som fostrer folket til fysiske kapasiteter. Våpen: Folk flest bør ikke nødvendigvis eie og oppbevare egne halvautomater, poenget er at det bør være fristende/åpent for å lære å mestre feltdisipliner for de fleste. Spesielt interesserte kan og bør være innrullet i et sentralt kontrollert forsvarssystem, hvor de er underlagt en kommando. Sistnevnte kan vurderes på lik linje med tidligere Hv-soldater som hadde våpen og ammunisjon hjemme i beredskap som på 70-90-tallet. den gangen var det på det meste 80.000 soldater, i dag er vi under der, i tillegg en farligere situasjon.  La folk bli motivert til å spesialisere seg,  langholdskyting  - dynamisk - vakt og sikring der de tilfredsstiller krav og til sitt eget potensiale. Sveits er gode på dette, sikkert finnene også, Vi har økonomi og uutnyttede folk - plass nokk til trening. Utnytt hele folket- næringsliv - skoler - helsevesen med dyktige frivillige - sivilforsvar - div. byråkratier og alt annet jeg har glemt. Enten er man for et sterkt totalforsvar eller så er man en vel viten eller en uvitende sabotør. Vil vi beholde vårt frie demokrati, må vi sørge for at andre utenforstående ikke holder i taktstokken. 

Edited by Vaquero
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det var opplysende å se hvor fort dette dreide fra et spørsmål om nasjonal forsvarsberedskap til å handle om rettigheter og muligheter for utøvelse av privat hobby/sport, i det lange og det brede. (Med noen hederlige men få unntak.)

Her brast en illusjon, og det er litt kjipt. Naive meg.

Link to comment
Share on other sites

Om vi går tilbake til det tråden dreier seg om.

Det første som må til for å kunne skyte er et område der det er sikkert å avfyre våpen. Støyen fra skyting bør ikke medføre for store ulemper for eventuelle naboer, slik at det ikke blir begrensinger på skytetider. Området må reguleres som skytebane og nødvendig infrastruktur må etableres. Områder i støysonen må klausuleres slik at eventuelle etableringer av hus eller virksomheter ikke kan presse skytebanen ut av området. Disse tingene er ikke noe som kan utføres på dugnad, det er stat, fylke og kommune som må sørge for at dette blir gjort. For å tvinge kommuner som ikke ønsker skytebaner av ulike grunner må staten må kreve at det er skytebaner tilgjengelig innenfor rimelig avstand i alle kommuner i Norge slik at forsvaret, politiet og sivile som ønsker det kan skyte. Kommunene må få tidsfrister for å godkjenne reguleringsplaner for skytebaner på lik linje med andre kommunale oppgaver. Statsforvalteren i ulike områder må sørge for at alle klager og treneringsmuligheter avgjøres/avvises raskt.

Først når reguleringsplanen er gyldig kan en starte bygging, jeg mener at det er et offentlig ansvar å finansiere skytebaner, det bør være delt mellom stat og kommune. Når så banen er bygget må noen drifte den, min mening er at skytterlag, jegerforeninger, pistolklubber og andre interessenter bør drive banene felles slik at alle har muligheter for tilgang.

Utopi?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Regjeringen har utgitt en veileder for bygging av skytebaner, ført i pennen av anleggsavdelingen i DFS. Det er et godt dokument med detaljer om farlige vinkler, støyskjerming, massetype for voller og gryteferdige skisser for skalerbare standplassbygg. Skive- og anvisersystemene er standardkomponenter. Dette er enkelt å følge. 

 

Jeg mener man for enhver pris må unngå at skytebaner skal driftes over samme budsjett som barnehager og sykehjem. Når man ser hvor dårlig det har stått til i Forsvaret de siste 30 årene, og hvor lite tilgjengelige Hærens baner er for sivile, så kan ikke de heller drifte det. Den beste løsningen slik jeg ser det er at frivillige organisasjoner drifter, offentlige aktører leier seg inn på langsiktige kontrakter. 

 

Og som en tidligere skytterkonge og nestleder i LO sa det, gratispassasjerer og haleheng skal ingen ha sympati med. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (5 minutter siden):

Regjeringen har utgitt en veileder for bygging av skytebaner, ført i pennen av anleggsavdelingen i DFS.

Denne er god - så langt den rekker, men dekker ikke alle skyteformer. Krav til baner for dynamisk skyting, pistol, haglebaner, feltskyting, PRS og svartkruttskyting må beskrives. Skytebaneområder må planlegges og tilrettelegges for at alle disse aktivitetene kan foregå på felles områder. Det er oftest rifleskyting som båndlegger størst område, men likevel er det få steder der alle skytegrenene har plass selv om det krever lite ekstra areal for å få det til. DFS som største og mektigste aktør tenker mest på sine behov og prøver sjelden å få med andre organisasjoner for å drifte og administrerer skytebaner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Og som en tidligere skytterkonge og nestleder i LO sa det, gratispassasjerer og haleheng skal ingen ha sympati med. 

Mulig jeg misforstår, men jeg synes det er en uting å kalle betalende medlemmer for gratispassasjerer, hvis det er det du hinter til

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per-S said:

Denne er god - så langt den rekker, men dekker ikke alle skyteformer.

Det prates om at skyteformene ikke samarbeider godt nok. Men det er kanskje ikke så store endringer som skal til for at veilederen dekker alt?

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (43 minutter siden):

stort sett enig, med unntak for at man ikke skal undervurdere plassbehov for en god dynamisk-bane med 180 grader skyteretning. DFS-baner er skivebredden pluss tan(6°) på hver side, ca 35 meter for 10 skiver på 200 m. 

DFS baner krever nok mye mer areal enn det du beskriver. PRS likedan. For feltskyting, stang og stuper kreves arealer og helst avstander ut til 400-500 m. Bredden på feltet blir også stort om en skal ha ulike hold som kan anvises separat. Dynamisk har oftest kortere skuddhold, og mye kan gjøres med voller og plassering i terreng. Men om en samarbeider så er det mulig å bygge skyteanlegg som tilfredsstiller de fleste krav og ønsker innenfor et fornuftig område. Men det har ofte skortet på samarbeidsviljen, og mange steder stopper arbeidet fordi ulike organisasjoner motarbeider hverandre. Da stopper alt kommunalt planleggingsarbeid opp og en får ikke bane.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Per-S said:

Men det har ofte skortet på samarbeidsviljen, og mange steder stopper arbeidet fordi ulike organisasjoner motarbeider hverandre.

Dette er vanskelig å forstå. Virker som organisasjonene har kommunikasjonsproblem inniblant 🫤 

Link to comment
Share on other sites

@Per-S Om man skal ha felthold har du selvfølgelig rett. Jeg tenkte mer på lokale anlegg hvor det ofte er nok med to baneløp. 

 

34 minutes ago, Perjoto said:

Mulig jeg misforstår, men jeg synes det er en uting å kalle betalende medlemmer for gratispassasjerer, hvis det er det du hinter til

Mulig noen har såre tær, de får eventuelt gå i seg selv, men det er et vanlig problem at både enkeltpersoner og organisasjoner - også offentlige - først ikke vil engasjere seg, prøver å ri to hester og senere kommer og klager på at de ikke får det tilbudet de vil ha. Fordi plansøknaden var sendt tre år før, og banen planlagt to år før det igjen, så får man ikke gjort så mye. 

 

Edited by boble
Edit: Presisering av hvem jeg skrev til og litt utbrodering.
Link to comment
Share on other sites

Vil fremheve den nye banen i Granåsen, Trondheim som et godt eksempel på samarbeid. Her er det baner på 50, 25, 15 og 10m. Bygd og driftes i et samarbeid mellom DFS, NSF (rifle og pistol), Skiskytterne og Trondheim kommune. Dette vil ha stor betydning for skyttersporten i hele Trøndelag, men også for Midt-Norge og nasjonalt.

 

For et par år siden ferdigstilte Stjørdal sportsskytterklubb (NSF) en flott skytehall på Skatval. Her skyter nå NSF pistol og rifle alt fra luft til Norgesfelt med .45, DFS, NJFF, Benkskyttere og NROF. Samarbeid er mulig og nyttig.

Edited by nhd
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (3 timer siden):

Vil fremheve den nye banen i Granåsen, Trondheim som et godt eksempel på samarbeid.

Det viser at det er mulig om alle er innstilt på å samarbeide med målsetning om at alle skyttere skal ha muligheter for å skyte "sine" programmer.

Dessverre ser en altfor ofte at en organisasjon forlanger å styre hele prosessen og at andre organisasjoner kan komme inn på nåde om de bare betaler godt. Det er altfor mange i skytterorganisasjonene som ser på andre disipliner som mindreverdige skyteformer, det gir ikke gode muligheter for samarbeid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har vært veldig involvert i slike forsøk på å få til noe felles, lokalt strandet det på at de mindre grenene ikke hadde penger og forståelse av kostnadene. Det oppfattet de da som at skytterlaget "bare var ute etter penger".

 

Skytternorge hadde nok vært best tjent med at alle var under samme organisasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
nhd skrev (På 24.2.2024 den 11.20):

Vil fremheve den nye banen i Granåsen, Trondheim som et godt eksempel på samarbeid. Her er det baner på 50, 25, 15 og 10m. Bygd og driftes i et samarbeid mellom DFS, NSF (rifle og pistol), Skiskytterne og Trondheim kommune. Dette vil ha stor betydning for skyttersporten i hele Trøndelag, men også for Midt-Norge og nasjonalt.

Jeg hørte at det var trøbbel med ventilasjonsanlegget, og at alle banene der er stengt nå, dessverre.

 

 

Ellers så skal et av skytterlagene jeg refererte til litt tidligere i tråden, få nytt styre for jegerutvalget. Det har kommet til noen nye og det skal utnevnes ny leder. "Vi trenger en som har begge hendene på rattet", ble det sagt...

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (18 timer siden):

Jeg hørte at det var trøbbel med ventilasjonsanlegget, og at alle banene der er stengt nå, dessverre.

At det er noen innkjøringsproblemer i et helt nytt anlegg, er noe en må forvente. Om banen er stengt noen uker, kan vi fint leve med. Uansett er dette en kjempegave til 100mill til skytesporten.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...