Jump to content

Finland bygger 300 nye skytebaner for å fremme skyteinteresse av hensyn til det nasjonale forsvaret


Bartemannen

Recommended Posts

Nybegynn3r skrev (17 minutter siden):
Jegermeistern skrev (1 time siden):

Hva/hvem er dette "jaktutvalget" du skriver om?

Det hele koker ned til at det er noen enkeltpersoner som ødelegger hele inntrykket for resten -

 

Jeg har ikke fått svar på hva dette "jaktutvalget" skal være for noe. Er det en del av skytterlaget? Standardlov for skytterlag (Skytterboka pkt. 1.600) beskriver hvertfall ingen slik funktsjon. Og til orientering: DFS er en medlemsorganisasjon.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (17 minutter siden):

Alle stevner burde ha innskytingsmulighet en halvtime/time før start

Dette er en ting jeg aldri kommer til å skjønne. Hvorfor det, slutter riflene deres å være innskutte når de står i skapet? Har en skutt inn ei rifle, så er den som regel innskutt til man skrur

 

Nybegynn3r skrev (30 minutter siden):

enkeltpersoner som ødelegger hele inntrykket for resten - i større eller mindre grad på hver eneste skytebane jeg og/eller bekjente har møtt opp på.

på den. Nå skal det sies at jeg sjekker innskyting før stevner jeg bryr meg om, men det er sjelden mer enn 1cm fra senter.

Da må en jo lure på hvilke enkeltpersoner som er problemet, siden du møter likense overalt ;)

 

Jeg bor som Bly ved en by med ca 70 000 innbyggere. Litt mer folk i omlandet dog, men jeg kan skyte på 7 forskjellige baner, som jeg har nøkkel til, i 3 forskjellige forbund. Og flere om jeg gadd, og alle er brøytet. En bane per ukedag... Og det er ikke fordi jeg er låst i DFS eller skytejakka. 

I samme by er det en drøss med folk som klager på mangel på tilgang til skytebane, men hvor mye har de engasjert seg i klubbene og lagene? Man får ikke mer moro enn man lager sjøl!

 

 

Problemet med skytebaner i Norge er faktisk ikke at det er for få baner, men at det er for få som skyter på dem.

 

K

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått svar på hva dette "jaktutvalget" skal være for noe. Er det en del av skytterlaget? Standardlov for skytterlag (Skytterboka pkt. 1.600) beskriver hvertfall ingen slik funktsjon. Og til orientering: DFS er en medlemsorganisasjon.

Det aktuelle "jegerutvalget" det var snakk om her er del av et skytterlag, på lik linje med "feltutvalget" og "ungdomsutvalget" i samme skytterlaget.

 

M67 skrev (1 time siden):

Har en skutt inn ei rifle, så er den som regel innskutt til man skrur

Helt seriøst @M67?

Man bytter mellom jakt- og treningsammunisjon (repeterbarhet i kikkertsiktet ved skruing), skyter inn i ulik vind og temperatur eller demonterer rifla og skrur den sammen igjen...

Det blir mange faktorer her som tilsammen utgjør noe og det er vanskelig å ikke måtte skru noe.

 

M67 skrev (1 time siden):

Da må en jo lure på hvilke enkeltpersoner som er problemet, siden du møter likense overalt ;)

Flere jeg snakker med - fra helt forskjellige hold, nevner utrolig nok de samme skytterlagene hvor ting er så ille at de ikke kommer tilbake.

Jeg kan nevne flere skytterlag hvor bl.a. politifolk og DFS-skyttere jeg kjenner aldri setter foten sin igjen, og problemet her ligger i skytterlaget, ikke de jeg kjenner/ snakker med som møter opp der.

 

M67 skrev (1 time siden):

I samme by er det en drøss med folk som klager på mangel på tilgang til skytebane, men hvor mye har de engasjert seg i klubbene og lagene? Man får ikke mer moro enn man lager sjøl!

Her oppe er det faktisk et generelt problem hos samtlige skytebaner at all skyting er stengt mellom slutten av august til mai, (om man ser bort i fra feltskyting og innendørsskyting,) og at det nesten utelukkende kun tilbys 100 m. Du skrev jo selv i en annen tråd at Trøndelag er et "black hole" for PRS/langholdsskyting, og det har du helt rett i.

Jeg tror noe av problemet er at de av ulike årsaker tilpasser seg massen som kommer om sommeren for å avlegge de 35 obligatoriske. Slik som at butikkene selger varene de fleste kundene kjøper, og i de mest brukte størrelsene.

 

M67 skrev (1 time siden):

Problemet med skytebaner i Norge er faktisk ikke at det er for få baner, men at det er for få som skyter på dem.

Enig, og det er mye pga. et fraværende skytetilbud om høsten/vinteren hvis man ser bort i fra innendørsskyting og feltskyting. Jeg vet at interessen for mer skyting er der blant folk, men når tilbudet er så begrenset, så blir det for de mer engasjerte/ spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Dette er en ting jeg aldri kommer til å skjønne. Hvorfor det, slutter riflene deres å være innskutte når de står i skapet? Har en skutt inn ei rifle, så er den som regel innskutt til man skrur

1 hour ago, M67 said:

 

For de som ikke har innskutt rifle av ulike grunner så er det jo et problem 🙂

 

Skal vi øke antall skyttere må vi kjenne etter hvor skoen trykker. Har du aldri møtt på et stevne uten innskutt våpen og kikkert (til de avstandene du skal skyte)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri skjønt det der. 

 

I 1995 lagde jeg meg en klikktabell ut til 800 m. Den stemmer fortsatt, den, og ladningen er fortsatt Norma DL i 880 m/s. Bonus, jeg husker kneppene utenat nå. 

 

Jeg merker siktet med null i høyde og side hver gang jeg skifter pipe, og det første jeg gjør etter å ha skutt ferdig en serie er å skru tilbake til null. 

 

Innskyting er jo gøy det, men om jeg trenger det har jeg enten ny pipe eller slått noe skjevt. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er diskutert økonomi med hensyn til brøyting, men det er andre personlige kostnader som teller mer. For de fleste er det totalkostnadene som avgjør om en drar på skytebanen eller ikke. I noen strøk av landet finnes det noe som heter bompenger og det kan svi på toppen av alle andre kostnader. Jeg vurderte å skyte litt sammen med en datter og noen barnebarn, men selv om banen ligger godt innenfor en times kjøring er det mer enn 200 kr i bompenger for å komme frem og tilbake. Det i tillegg til drivstoff og kostnader til våpen og ammunisjon gjør det dyrt. For mange kan kostnadene være utslagsgivende for om de drar på skytebanen eller ikke.

Det er ikke synd på meg, jeg har tilgang på flere baner hele året, og kan stort sett skyte de grener jeg får lyst til, men jeg kjenner mange som ønsker seg en lokal bane der en kan skyte både rifle og hagle. Det er en stor naboøy der det har blitt prøvd å få bygd skytebane i mange år, men alle forsøk blir sabotert av politikere, og for å komme fra denne øyen til nærmeste skytebane så er det - bompenger, og da blir det ofte bom stopp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Det aktuelle "jegerutvalget" det var snakk om her er del av et skytterlag, på lik linje med "feltutvalget" og "ungdomsutvalget" i samme skytterlaget.

Jeg setter det på spissen, og etter min mening har DFS en jobbå å gjøre med å rydde ut "nay-sayere" - det må selvsagt begynne i lagene, og lagene må innse at vi ikke er i 1973. Nå har mange lag det, men noen henger igjen, og andre er mer fornøyde bare de selv får skyte, andre er det ikke så nøye med. Javisst vet jeg om slike lag, men de er små (naturlig nok) og banene deres ryker snart, pga krav som kommer - det er synd, for dem.. Men dessverre også for alle som kommer etter dem. Her burde det vært krav til åpen aktivitet, bare for å få lov til å fortsette å være et skytterlag - det er tross alt derfor man er nettopp skytterlag.
Tradisjonen med at man skal sitte til man dør når man er vlgt inn i et verv er sterk, og destruktiv. Folk må jobbe i lagene, mase på valgkomiteen, være valgkomite - og komme seg inn i styrene. Som jeg skrev sist i forrige innlegg...

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Helt seriøst @M67?

Man bytter mellom jakt- og treningsammunisjon (repeterbarhet i kikkertsiktet ved skruing), skyter inn i ulik vind og temperatur eller demonterer rifla og skrur den sammen igjen...

Det blir mange faktorer her som tilsammen utgjør noe og det er vanskelig å ikke måtte skru noe.

Helt seriøst. Den "primære" jaktrifla mi skjøt jeg inn for 4 år siden, med TTSXBT 120gr, og oppskytinga bekrefter dette hver gang. Ramler jeg på jakt eller noe, så skyter jeg på en gong eller en stein, og det har virka til nå.

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

 

Flere jeg snakker med - fra helt forskjellige hold, nevner utrolig nok de samme skytterlagene hvor ting er så ille at de ikke kommer tilbake.

Jeg kan nevne flere skytterlag hvor bl.a. politifolk og DFS-skyttere jeg kjenner aldri setter foten sin igjen, og problemet her ligger i skytterlaget, ikke de jeg kjenner/ snakker med som møter opp der.

Dessverre har du rett. Men jeg har også litt rett - gå inn, og bli kvitt dem. 

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Her oppe er det faktisk et generelt problem hos samtlige skytebaner at all skyting er stengt mellom slutten av august til mai, (om man ser bort i fra feltskyting og innendørsskyting,) og at det nesten utelukkende kun tilbys 100 m.

Det var det her før - men "noen" begynte å bare skyte hele vinteren. "Noen" satte lamper på banen - det funka jo, så laget kjøpte bedre lamper, osv. Men man kan ikke gå rundt og tro at andre skal ordne opp.

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

 

Du skrev jo selv i en annen tråd at Trøndelag er et "black hole" for PRS/langholdsskyting, og det har du helt rett i.

Det er masse langholdsskyting i Trøndelag. Masse, og mege dyktige skyttere. Men de holder seg for seg selv. De som ikke holder seg for seg selv er rett så inkluderene. De skyter "Totally not PRS", men om man ikke er helt religiøs, så er det likt nok. Og igjen, DET VAR IKKE PRS HER HELLER FØR, NOEN BEGYNTE... Det er fritt fram for alle og starte opp noe.

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

Jeg tror noe av problemet er at de av ulike årsaker tilpasser seg massen som kommer om sommeren for å avlegge de 35 obligatoriske. Slik som at butikkene selger varene de fleste kundene kjøper, og i de mest brukte størrelsene.

Noen lag er rene oppskytingsmaskiner.  Men de har som regel penger. Kom dere inn i styrene, og lag aktivitet.

 

Nybegynn3r skrev (2 timer siden):

 

Enig, og det er mye pga. et fraværende skytetilbud om høsten/vinteren hvis man ser bort i fra innendørsskyting og feltskyting. Jeg vet at interessen for mer skyting er der blant folk, men når tilbudet er så begrenset, så blir det for de mer engasjerte/ spesielt interesserte.

Ja, man må faktisk legge litt innnsats i det, wow... Beklager den, jeg var på tur ned på din planet - men her gav jeg gass. Forventer du å få alt opp i hendene uten innsats, så lykke til

 

K

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vassbekken skrev (13 minutter siden):
Perjoto skrev (5 timer siden):

Pipa får nok en annen lyd hvis politikerne tror vi står i fare for å bli innvaderte

Tillater meg å tvile på det.

 

Mjooo  -  det kan nok bli "andre toner", hvis/når (da må Murmansk-bataljonen bygges opp fra grunnen) vår venn i øst skulle avlegge oss et besøk.

 

Problemet er bare at da er det for sent. Det er noe som heter "det er for sent å snyte seg, når nesa er borte".

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Nybegynn3r said:

Du skrev jo selv i en annen tråd at Trøndelag er et "black hole" for PRS/langholdsskyting, og det har du helt rett i.

Jeg tror noe av problemet er at de av ulike årsaker tilpasser seg massen som kommer om sommeren for å avlegge de 35 obligatoriske. Slik som at butikkene selger varene de fleste kundene kjøper, og i de mest brukte størrelsene.

 

Tør jeg spørre hvor i Trøndelag dette "jaktutvalget" du snakker om hører hjemme? Trenger ikke navngi skytterlag, men ca område?

 

Forøvrig finnes det muligheter i Trøndelag for skyting lengre enn 100 mtr. At det ikke er noe aktivt PRS-miljø som feks på Sørlandet, er en annen sak, men noen må dra i gang et slikt miljø!

 

Min erfaring er at de fleste vil komme til dekka bord, skyte slik som de vil og dra hjem, men spør du de samme folka om de er interesserte i å være med på dugnad/vakt ved stevner etc, så er de plutselig veldig opptatte og kan ikke stille. Men syte og bære seg, er de gode på, tvert de møter den minste motstand og ikke får det som de vil.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Jegermeistern said:

Det er noe som heter "det er for sent å snyte seg, når nesa er borte".

Også kalt syfilis. Skulle til å si uten sammenligning, men så ble jeg i tvil?

 

17 minutes ago, hewi said:

Tør jeg spørre hvor i Trøndelag dette "jaktutvalget" du snakker om hører hjemme?

Hvis du tenker at dette er unikt, så har et av mine skytterlag også et «jaktutvalg»

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Bly said:

Hvis du tenker at dette er unikt, så har et av mine skytterlag også et «jaktutvalg»

Nei det gjør jeg ikke. Jeg sitter i et slikt utvalg selv i min lokale dfs-klubb. Bare interessert i å vite ca område han har snakket med "leder" for jaktutvalget, og at han hadde avtalt en lørdags-skyting og ingen kom osv.osv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (5 timer siden):

Du skrev jo selv i en annen tråd at Trøndelag er et "black hole" for PRS/langholdsskyting, og det har du helt rett i.

Jeg klarte ikke å legge fra meg denne, for Trøndelag er et folkerikt fylke, og et sterkt skytter-fylke, akkurat som Agder. Det er en umasse skytebaner i Trøndelag, og jeg kan ikke forstå at det skal være noe vanskeligere å dra i gang PRS eller lignende aktiviteter der. Det krever bare at man faktisk gjør det. 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (1 time siden):

Bare interessert i å vite ca område han har snakket med "leder" for jaktutvalget, og at han hadde avtalt en lørdags-skyting og ingen kom osv.osv. 

Trondheimsområdet.

I samme skytterlag gikk noen av skytebanelederne rundt og baksnakket/ ga negative kommententarer om utstyr og treningsmetoder folk hadde. Mulig at det var et elendig forsøk på humor og skyteveiledning, men jeg var møkk lei, for det var nemlig ikke første gang, så jeg satt han ene ordentlig på plass så han holdt seg et godt stykke unna meg resten av den kvelden.

Jeg kan nevne flere episoder fra samtlige skytebaner jeg har besøkt i området. Det virker å være en utbredt ukultur, som kanskje trenger et generasjonsskifte på mange måter?

At det uansett skal gå an å holde på slik fatter jeg ikke, men når folk er avhenhig av å få godkjent 30+5 så kan en jo som nærmeste skytebane drive monopol. Jeg kjenner jo også de som har lurt seg unna, gitt faen i de 30+5, og man kan jo lure på hvorfor...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 oppsummerer det bra og korrekt i en post like ovenfor her.

 

Skytebaner er ikke som den døgnåpne bensinstasjonen hvor noen er lønnet for å holde oppe 24/7 for at du kan ramle innom når du selv finner det for godt og finne en ferdig rigget og brøytet skytebane klar for skyting.


De fleste foreninger og lag er er 99% dugnadsbaserte.

 

Og aktivitet avler aktivitet. Klarer man å holde oppe skytebanene kommer flere folk. Kommer det flere folk så er det flere som kan/vil hjelpe. Og så kan banen være oppe enda mer. Og så videre.

 

Både jeg og @M67 bor i et område hvor vi har tilgang til mange og gode skytebaner omtrent døgnet rundt (i Hula kan du vel bokstavelig talt låse deg inn selv søndag 03:45 hvis du vil?). Dette skyldes ikke magi eller en kommune som pøser ut penger. Dette er resultat av gode og veldrevne lag som har utviklet seg over tid. Mange gis tilgang til banene, og det tilbakebetaler de ved å holde opp banene. Man har det sosialt, man trener og blir flinke. Folk gjør det godt i konkurranser og slik motiveres enda flere til å ønske å være med. 
Dette blir en positiv spiral. 
Aktivitet avler aktivitet som jeg nevnte…

 

I går var jeg på leirduebanen. NJFF anlegg. Fantastisk anlegg. Drevet av en engasjert gjeng på dugnad. Åpent flere dager i uka året rundt.

 

Det bøtter ned med regn her i dag så i kveld tar jeg en tur på innendørsbane etter fredagstacoen. Luft-gjengen samles hver fredag. Etter luftskyting, kaffe og kjas kan de som vil skyte grovere håndvåpen. Sosialt og hyggelig.
 

Lørdagene er høydepunktet. Åpen dag på pistolbanen. 40 standplasser på 25m og 50m. Elektronikk og papp. Og en feltbane.
Masse folk i alle aldere og kjønn.

Klokke 11 fyres bålpannene og grill. Pistolklubben sponser gratis grillmat hver lørdag året rundt for de vil gjøre det attraktivt å være med.

Etter maten er inntatt pakkes pistolene ned og vi kjører et par hundre meter opp i skytebaneområdet til 100m eller 200m og så blir det noen hyggelige timer med langvåpen.

 

Alt dette og mange flere tilbud innen en radius på maks 15 minutt i bil fra der jeg bor.

 

Poenget er ikke å gni det inn for de som ikke har disse tilbudene.

Men alt dette - og mer - er 100% basert på dugnad og ildsjeler.

Selv sitter jeg i et styre. Hjelper som trener. Er skyteleder. Dommer på stevner. Instruktør/kursholder. Dugnadsarbeidet. Har adgangsbrikker til alle disse anleggene som gjør at jeg kan komme og gå som jeg vil. Men jeg har fått disse fordi jeg selv bidrar. Jeg holder oppe banene for alle når jeg kan. Og det samme gjør haugevis av andre også som bidrar på samme vis.

 

Aktivitet avler aktivitet.

 

Som jeg pleier å gi som standard svar når noen sutrer eller er misfornøyd: da får du engasjere deg selv i stedet for å klage. Still opp som trener, skyteleder, styremedlem, driv kiosk, dugnad, brøyte. Hvis du og andre gjør det så vil du se det blir veldig bra.

Edited by Bartemannen
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Greit nok at det er dugnad, men man må jo oppføre seg mot sine medskyttere fordi. Utrolig mange som oppfører seg som drittsekker og gjemmer seg bak at «ja, hva har du bidratt med?»

 

Hvis mange sutrer er det kanskje noe i det, eller så er skyttere generelt et utvalg av sutrete mennesker. Begge deler kan stemme

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (2 minutter siden):

Greit nok at det er dugnad, men man må jo oppføre seg mot sine medskyttere fordi. Utrolig mange som oppfører seg som drittsekker og gjemmer seg bak at «ja, hva har du bidratt med?»

 

Hvis mange sutrer er det kanskje noe i det, eller så er skyttere generelt et utvalg av sutrete mennesker. Begge deler kan stemme

Først og fremst til spørsmålet de stiller; har du bidratt?

 

Punkt to: er du misfornøyd med hvordan ett lag drives så ta en styreplass selv.

Årsmøtet velger styret. Er det misnøye vil et styre vanligvis bli kastet. Er det stor misnøye får man benkeforslag fra salen hvis valgkomiteen ikke har gjort jobben sin. Det har skjedd i et par klubber/lag her for noen år siden når ting ikke var like bra som det er nå. Medlemmene bestemmer og slik fikk vi «ryddet opp»

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er et stort problem i samfunnet at det brukes mye ressurser på å lage ting folk ikke vil ha. Når responsen på kritikk er «hva har du bidratt med» så sier det jo seg selv at det vil fortsette slik. Hjelper ikke om det er lagt ned masse dugnadstimer hvis resultatet er at ting fortsatt ikke er slik medlemmene vil ha.

 

Det å gidde å gi konstruktiv kritikk er også et bidrag, et ganske viktig faktisk. Svaret «hva har du bidratt med» viser jo bare at de med tillitsverv ikke har tilstrekkelig opplæring i å ta imot tilbakemeldinger.

 

Tilbakemeldinger fra brukerne er et av de viktigste kriteriene for suksess. Hvis svaret er «hva har du bidratt med» så tror jeg ikke det gir en voldsom lyst til å bli med på dugnad - igjen for noe som kanskje ikke er i tråd med medlemmenes ønsker

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (12 minutter siden):

Det er et stort problem i samfunnet at det brukes mye ressurser på å lage ting folk ikke vil ha. Når responsen på kritikk er «hva har du bidratt med» så sier det jo seg selv at det vil fortsette slik. Hjelper ikke om det er lagt ned masse dugnadstimer hvis resultatet er at ting fortsatt ikke er slik medlemmene vil ha.

 

Det å gidde å gi konstruktiv kritikk er også et bidrag, et ganske viktig faktisk. Svaret «hva har du bidratt med» viser jo bare at de med tillitsverv ikke har tilstrekkelig opplæring i å ta imot tilbakemeldinger.

 

Tilbakemeldinger fra brukerne er et av de viktigste kriteriene for suksess. Hvis svaret er «hva har du bidratt med» så tror jeg ikke det gir en voldsom lyst til å bli med på dugnad - igjen for noe som kanskje ikke er i tråd med medlemmenes ønsker

 

Dette gir ikke helt mening for meg. Hvis tilstanden er så steikende gale som du beskriver så hvorfor er ikke styret kastet? Årsmøtet velger styret. Og årsmøtet er medlemmene. Om så mange er misfornøyd som du beskriver så hadde aldri styret blitt gjenvalgt.

Har skjedd mer enn en gang gjennom årene jeg har vært med i skytterlag og foreninger at styret er blitt kastet. Enten via valgkomiteens innstilling eller benkeforslag.

Senest ute var IK  Start, men det er jo en helt annen sørgelig historie 😀

 

 

Jeg synes heller ikke hvorfor ikke det skal være lov å stille spørsmål med hva folk bidrar med. Jeg har brukt enormt mye tid på frivillig arbeid de siste 30-35 årene. Min erfaring er at det ofte er de samme som alltid trekker lasset.

I pistolklubben her får alle som bidrar adgangsbrikker. Det kan være seg om du sitter i styret, er baneansvarlig, materialforvalter, trener, instruktør, driver kiosken, lapper på stevner eller stiller på dugnad. Med 700 medlemmer så synes jeg ikke det er urimelig at de som deler adgangsbrikkene kan spørre hva folk har bidratt med.

I skytterlaget er det omtrent samme praksis. De aktive og de som bidrar får tilgang.
Dynamisk klubben har valgt en litt annen tilnærming hvor alle som betaler kontingent får nøkkel til banen uansett.

Jeg kjenner godt til den gjengen også som aldri bidrar, men som bare krever og krever, klager og klager.

Link to comment
Share on other sites

Man kan jo se på det på en annen måte. Hvem vil stille opp og ta lederverv i klubber og foreninger når en blir møtt av sytkuker som klager på alt. Ting blir jo slik medlemmene vil ha det da det er de som velger styre og stell. At en og annen vil ha det på en annen måte en flertallet er nå så det vil det alltid være. Men da får en jo heller jobbe for sin sak i stedet for og syte og klage.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som beskrives er et luksusproblem. Jeg må bare presisere at den klaginga jeg har bidrat med i all hovedsak er rettet mot offentlig forvaltning og hvordan skytterlag og foreninger blir behandlet i mitt lokale område. Det er beundringsverdig at de som sitter i styreverv holder ut kampen mot siste spikeren i kista.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Bartemannen said:

Dette gir ikke helt mening for meg. Hvis tilstanden er så steikende gale som du beskriver så hvorfor er ikke styret kastet? Årsmøtet velger styret. Og årsmøtet er medlemmene.

Jeg sier ikke at jeg er så steikende misfornøyd som kanskje du oppfatter 😉
Resultatet er bare at jeg ikke gidder å gå på dugnader eller hjelpe til å rydde etter stevne, fordi mine tilbakemeldinger ikke er verdt noe uansett 😉 Gidder ikke bruke tid på ting som er meningsløst og kunne vært løst enklere 😉 Jeg har ikke påvirkningskraft fordi den som mottar forslaget alltid «har gjort mer», og derfor ikke anser mine synspunkt som «gyldige» 😉
 

12 minutes ago, Bartemannen said:

Med 700 medlemmer så synes jeg ikke det er urimelig at de som deler adgangsbrikkene kan spørre hva folk har bidratt med.

 

De bidrar vel med medlemsavgift for faen? Det får være nok. Hvis man ønsker flere til å bidra må man jo spørre seg hvordan folk skal få lyst til å bidra

Et system hvor «bare noen få drar lasset» er et dysfunksjonelt system, man har bare seg selv å takke

 

Når man i stedet møter folk og hører på hva som plager de, så pleier ting å roe seg og man kan jobbe sammen. 
 

Noen er vanskelige og kan oppfattes som sytete og klagete. Min erfaring er at disse er de samme går inn i styrer, og som et år senere tenner på pluggene og responderer med «hva har du bidratt med» på all konstuktiv kritikk

 

Fins selvsagt unntak

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (7 minutter siden):

Resultatet er bare at jeg ikke gidder å gå på dugnader eller hjelpe til å rydde etter stevne, fordi mine tilbakemeldinger ikke er verdt noe uansett 

Med den innstillingen tror jeg du skal slite med og finne en klubb du vil finne deg til rette i.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (17 timer siden):

Jeg har lyst å tilføye at banen jeg snakker om, som er landets mest utredet skytebane, der er det brukt så mye penger fra det offentlige på utredning og opprydding i området at det sikkert kunne dekt brøyting i 100 år? Vi snakker om summer med 7 nuller bak tallet som ikke er 1..

Hvor ligger denne banen? 
Hvilket skytterlag eier banen? 

Om du ikke vil svare på del 2 av spørsmålet er del 1 like interessant. ;)

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (15 timer siden):

 

 

Flere jeg snakker med - fra helt forskjellige hold, nevner utrolig nok de samme skytterlagene hvor ting er så ille at de ikke kommer tilbake.

Jeg kan nevne flere skytterlag hvor bl.a. politifolk og DFS-skyttere jeg kjenner aldri setter foten sin igjen, og problemet her ligger i skytterlaget, ikke de jeg kjenner/ snakker med som møter opp der.

 

Nevn de da :)

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, høggern said:

Hvor ligger denne banen? 

Det er en sammensatt konflikt med flere lag og baner. Men vi snakker om Tromsø kommune (hvem andre😮‍💨.. byen med "skuddpremie" på skyttere). De er stadig i media og det har vært publisert artikler i både lokale aviser, nrk, JFF sikkert med flere?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (30 minutter siden):

De bidrar vel med medlemsavgift for faen? Det får være nok. Hvis man ønsker flere til å bidra må man jo spørre seg hvordan folk skal få lyst til å bidra

Et system hvor «bare noen få drar lasset» er et dysfunksjonelt system, man har bare seg selv å takke

Sant, de som bidrar med minimum (medlemsavgift) bør kunne forvente å få minimum av det laget har å tilby. Feks faste treningskvelder på fast opplegg mot fast avgift. 
Er vel ikke værre enn det? :)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det er en sammensatt konflikt med flere lag og baner. Men vi snakker om Tromsø kommune (hvem andre😮‍💨). De er stadig i media og det har vært publisert artikler i både lokale aviser, nrk, JFF sikkert med flere?

Tromsø kommune har vel omtrent ikke skytebaner, om jeg ikke har misforstått. Men det fins sikkert ganske mange skytebaner innen en litt god times kjøring? 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, høggern said:

Tromsø kommune har vel omtrent ikke skytebaner, om jeg ikke har misforstått.

Du har misforstått. Det er baner her, flere, minst 5 utendørs som jeg vet om, de ligger bare alle veldig lavt i terrenget fordi konfliktnivået er høyt. Det er ikke utviklingspotensial under slike forhold😔

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (46 minutter siden):

 

De bidrar vel med medlemsavgift for faen? Det får være nok. Hvis man ønsker flere til å bidra må man jo spørre seg hvordan folk skal få lyst til å bidra.

 

 

Medlemsavgiften er vel å anse et minstebidrag for å holde banen i brukbar stand. Selv har jeg byttet skytebane her et sted på østlandet og i det nye skytterlaget så er det veldig god plass til flere frivillige - noe både de og jeg ønsker - men jeg har blitt fortalt av flere av de andre som bidrar frivillig at hvis jeg ønsker å bidra så må jeg ikke være redd for å mase og ta plass. Mitt inntrykk er at skytterlagene har ingen egen "innkaster" som går etter folk og legger til rette for at du skal få gjøre en frivillig innsats. Du må på en måte ønske det selv, og over tid så er du en av gjengen. Så mitt inntrykk er at, jo flere frivillige som kan drifte banen, jo bedre er det, men frivillighet må være et sterkt ønske hos den enkelte, og man må selv engasjere seg. Gulroten kan være så mangt; nøkkel til banen, bruk av klubbhus, tilgang til laderom, tilgang til et fellesskap etc.

 

Når det er sagt, man må godta at majoriteten av medlemmene ikke ønsker dette, som Perjoto skriver så betaler brukerne for å få tilgang. Hvis ikke det er nok så får man sette opp prisen og ta konsekvensene av det; færre skyttere kanskje. Barna mine har nå gått 20 år til sammen på skolen, men ikke en eneste gang har jeg påtatt meg et verv i FAU eller lignende, for det gidder jeg rett og slett ikke, interesserer meg ikke. Det finnes nok av slike ildsjeler som gjør det. Men banemannskap og frivillig der, det gjør jeg veldig gjerne. Likevel forventer jeg at de som melder seg til FAU gjør en skikkelig jobb, akkurat som jeg vet at det forventes at banemannskapet gjør en skikkelig jobb. 

Edited by Akto
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (10 minutter siden):

Noen av dere mener at bare man gjør litt egeninnsats og går foran så kan skytebanene være oppe hele tiden.

Dere bor midt i ødemarken?

 

I store deler av landet finns det naboer som sikkert har synspunkter på støyen.

Her kan skytebaner være oppe ca 350 dager i året ja. Selv om det er naboer som har synspunkter på støy.
Eller i praksis er den åpen ca det antall dager, at det ikke er fysisk brøytet hele året er en annen sak

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 minutter siden):

Likevel forventer jeg at de som melder seg til FAU gjør en skikkelig jobb, akkurat som jeg vet at det forventes at banemannskapet gjør en skikkelig jobb. 

Hvorfor forventer du at de i FAU gjør en skikkelig jobb? 

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, høggern said:

Sant, de som bidrar med minimum (medlemsavgift) bør kunne forvente å få minimum av det laget har å tilby. Feks faste treningskvelder på fast opplegg mot fast avgift. 
Er vel ikke værre enn det? :)

Jepp, og jeg er fornøyd med det 🙂 Men ikke kom og klag på at ingen gidder å bidra på dugnad, om man ikke er forberedt på å ta i mot tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (22 minutter siden):

Jepp, og jeg er fornøyd med det 🙂 Men ikke kom og klag på at ingen gidder å bidra på dugnad, om man ikke er forberedt på å ta i mot tilbakemeldinger

De som ikke bidrar har ikke så mye de skulle ha sagt i mange tilfeller. 

Link to comment
Share on other sites

Om alle tenkte slik at jeg betaler medlemskontingent og det får være nokk hadde vi ikke hatt en eneste skytebane. Hele opplegget er jo basert på dugnadsinnsats. Råttpeeisa som ikke gidder å bidra burde jo da vært tillagt et ekstragebyr for sin latskap på minst kr 10.000,- i året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (3 timer siden):

Punkt to: er du misfornøyd med hvordan ett lag drives så ta en styreplass selv.

Årsmøtet velger styret. Er det misnøye vil et styre vanligvis bli kastet. Er det stor misnøye får man benkeforslag fra salen hvis valgkomiteen ikke har gjort jobben sin. Det har skjedd i et par klubber/lag her for noen år siden når ting ikke var like bra som det er nå. Medlemmene bestemmer og slik fikk vi «ryddet opp»

 

Dette har opptil flere av oss påpekt her inne, i flere år. DFS (og de andre skytter- og jeger-organisasjonene) er medlemsorganisasjoner, ikke "bensinstasjoner som er åpne 24/7", som @Bartemannen så treffende skriver.

 

Klaging på styret og de styrende har en utløpsdato på maksimelt 1 år, nemlig til første årsmøte.

 

Det finnes selvfølgelig måter for å beholde makta, for en "indre kjerne" som ikke bryr seg om medlemmene. Det enkleste er jo å ikke avholde årsmøte. Men dette har hvertfall DFS medisin mot, Grunnreglene § 1-14, som gir organisasjonen rett til å innkalle til ekstraordinært årsmøte i underliggende deler som ikke fungerer. Skytterstyret gjorde det nettopp, mot en gjeng "vrangpeisa" i et lagsstyre nordpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (44 minutter siden):

Ofte ikke veldig frivillig. Ofte fordi ingen andre gidder. Altså kan man oftrforvente lite....  så kommer sånne gratispassasjerer å krever....

Snyltere ...

 

Alle har et valg. Man kan faktisk velge å være medlem i en frivillig forening/organisasjon. Man kan ikke gå rundt i livet og tenke at siden man gjør det gratis, eller får lite fordeler av et stykke arbeid, så kan man gjøre en dårlig jobb. Har man meldt seg frivillig så får man pokker ta meg gjøre så godt man kan, ikke gå rundt å se på andre som tilfeldigvis ikke må gjøre det du gjør som gratispassasjerer. Man skal alltid gjøre sitt beste - eller godt nok, ellers kan man bare la være. Det er en mildt sagt merkelig mentalitet å se på betalende medlemmer som snyltere eller gratispassasjerer, da er det ikke rart folk ikke føler seg velkomne - men jeg tror ganske sikkert at du refererte til FAU, ikke til skytterlagets ikke-frivillige. Jeg lar det likevel stå siden det er ganske sikkert en mening hos mange. Jeg står på banene året rundt, stortrives med det - møte folk, få de til å føle seg velkomne, hjelpe de med alt fra justering av kikkert til hvordan hagla bør trakteres, få de til å betale de 4,- per dag for å være medlem av skytterlaget eller JFF. Til gjengjeld får jeg lov til å skyte omtrent når jeg vil, jeg får instruktørkurs, jeg får gleden av å være med i et fellesskap av likesinnede. Det er min fritid, og jeg anser det ikke som arbeid fordi jeg interesserer meg sterkt for det. Hvis ikke hadde jeg aldri meldt meg frivillig. 

 

Jeg skal dog innrømme deg rett akkurat når det kommer til FAU, fyfan for en drittjobb 😄

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (46 minutter siden):

Om alle tenkte slik at jeg betaler medlemskontingent og det får være nokk hadde vi ikke hatt en eneste skytebane. Hele opplegget er jo basert på dugnadsinnsats. Råttpeeisa som ikke gidder å bidra burde jo da vært tillagt et ekstragebyr for sin latskap på minst kr 10.000,- i året.

Det blir mer skyting da mener du?

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (20 minutter siden):

Alle har et valg. Man kan faktisk velge å være medlem i en frivillig forening/organisasjon. Man kan ikke gå rundt i livet og tenke at siden man gjør det gratis, eller får lite fordeler av et stykke arbeid, så kan man gjøre en dårlig jobb. Har man meldt seg frivillig så får man pokker ta meg gjøre så godt man kan, ikke gå rundt å se på andre som tilfeldigvis ikke må gjøre det du gjør som gratispassasjerer. Man skal alltid gjøre sitt beste - eller godt nok, ellers kan man bare la være.

De som ikke yter noe men krever at noen andre skal yte noe. De gjør et valg. Du refererte til FAU. At du forventer at de som gjør den jobben du ikke vil gjøre selv,  skal gjøre en god jobb. I mitt hode har du ikke noe rett til å kreve noe som helst. Og du har valgt det selv.

Samme gjelder i frivillige lag/ foreninger.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg krever ingenting, med mindre folk har meldt seg til en innsats. Hvis de ikke er interessert i å gjøre en innsats så skulle de aldri ha meldt seg. Du kan ikke kreve at Ola Elgjeger på 75 år skal stille opp på banen og gjøre en innsats. Eller advokat Mikkel Mårfelle som jobber 18-timers dager skal ha noen som helst interesse av å bygge skivestativ. De betaler de facto en fastsatt sum for å skyte på en bane - summen er satt av skytterlagets ledelse basert på faktiske utgifter for å balansere et regnskap. At noen ønsker å bidra, og det er alltid av ren egeninteresse, så er det en post i regnskapsbalansen. Ingen har det minste rett til å klage på "gratispassasjerer", for de er ikke det. De betaler for seg. Det vil jo alltid være enkelte som klager, men ofte klages det som følge av en brutt forventning. Da må man enten 1) forklare og rette opp i forventningen, eller man må 2) få klarhet i om det er hold i klagen. Uansett kommer man langt ved å forklare, og hvis vedkommende klager bare er en dramaqueen så kan hen jo bare gå sin kos og ikke komme tilbake. Ingen vil vel savne hen. Hen vil ikke være utslagsgivende for om banen klarer seg økonomisk det året. 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (15 minutter siden):

1) Jeg krever ingenting, med mindre folk har meldt seg til en innsats. 

klipp klipp

2) Du kan ikke kreve at Ola Elgjeger på 75 år skal stille opp på banen og gjøre en innsats. Eller advokat Mikkel Mårfelle som jobber 18-timers dager skal ha noen som helst interesse av å bygge skivestativ. De betaler de facto en fastsatt sum for å skyte på en bane 

1) De fleste som blir FAU representanter som jeg har sett bli valgt er ikke noen som meldte seg selv, de meldte seg fordi ingen andre gidda. Mange som sitter i styre og stell, eller gjør en innsats i lag eller foreninger gjør det av samme grunn. Om ikke de gjør det skjer det ingenting. 

2) Om noen ikke stiller opp og gjør en innsats, men betaler sin medlemskontigent i feks et skytterlag så kan de selvfølgelig få bruke banen som alle andre medlemmer.  Når de derimot begynner å klage på det andre gjør, eller kreve spesielle ting uten å ha ytt noe, da mener jeg de i utgangspunktet ikke har så mye de skulle ha sagt i mange tilfeller. 

 
Jeg mener derfor: Om du ikke er villig til å gjøre det selv har du ingenting å klage på. 

 

Edited by høggern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da bør det kanskje legges ned? Hvis interessen er så laber ...

 

Det blir analogien min mot skytebaner også - hvis interessen er for laber og det ikke er verdt å drifte lengre, så er det vel bare å legge ned. Det drives jo av interesserte, og egeninteressen er vel ærlig talt det viktigste for hver enkelt.

Edited by Akto
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Hvorfor forventer du at de i FAU gjør en skikkelig jobb? 

Av samme grunn som meg tenker jeg. Jeg har vel 7 år i FAU, 4 år som fotballtrener og 4 år som håndballtrener. Jeg har ingen horisont på dette. FAU er jeg ferdig med nå. Jeg har barn som har aktiviteter som koster 500 i året til over 1000 kr måneden. Jeg forventer at alle trenere gjør en god innsats. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...