Jump to content

Smalahove av elg


Ghillie

Recommended Posts

Burde vel ikkje vere noke hokus pokus å få til. Men du trenge ei relativt svær panne dersom du skal tilbrede det på same måte som smalahove. I alle fall dersom du skal gjere det på den måten vi gjer heime.

 

Veit at folk ete hjortehaud, det skal vere godt.

 

OT:

Får meg til å tenke på ein arti episode frå suehaue-laget i slekta før jul. Ein jentunge på 4 år sitte å maula på eit auge. Får ein kommentar på det og svara; "Jammen eg liiiiika det!"

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Meiner jag har lest om at snuten ("mulen") på elg er ansett som en delikates av den opprinnelige befolkningen i nord amerika.

De blander kjøttet med sjokolade og lager såkalt chocolate moose. Av resten av hodet lager de gjerne elgedosis. :mrgreen:

 

Nei da. Det er riktig at mulen er en delikatesse, jeg smakte det da jeg var i Minnesota en gang, på besøk i Red Lake Nation. (Ikke noe spesielt godt, akkurat, men det er nå min mening.)

Link to comment
Share on other sites

Omega skreiv :

De blander kjøttet med sjokolade og lager såkalt chocolate moose. Av resten av hodet lager de gjerne elgedosis. :mrgreen:

He, he, he, den var ikkje dum nei... :lol::mrgreen:

 

Nei til saken smalahove er sauehode på godt Norsk. Men eg har full forståelse for at elgehove kan være ein delikatesse. Det er veldig ofte at det ligger mykje godt kjøtt på hodene, og som ikkje blir nytta. Torskehoder, svinehoder ( til sylte f.eks).

Eg drøfta dette med ein kompis i høst, at me skulle tatt vare på hodet og laga middag av dette. Så kanskje til neste år, så blir det svidd, salta og røkt hjortehode på bordet her...

Her blir fanden ikkje så mykje som ein fjert slept avgårde uten den har gjort nytta for seg.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg huksar når eg bjønda med elg jakt for x antall år sidan :roll: :roll:og me var så heldige og få ein elg,då skulle skyttaren ha elg skallen og innmaten,vist ikkje han ville ha den,så var det nesten sloss kamp mellom kjeringane om skallen,denne blei nytta til lungemos eller i syltre..

huksar att mor mi koka elg skalle og den var vist noko av det beste ein kunne blande i lungemosen

så der fekk me noko og tenke på,me som likar og lage mat :?:?:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR, eg skal sei deg ein ting, at hadde du fått ein runde rundt middagsbordet mitt, og hatt bind for augene, så skal eg love deg du blitt veldig positivt overraska med hoder, altså smalahove.

Det smaker som pinnekjøtt, men er faktisk 20 % betre. Det beste er faktisk augene og øyrene, sjølv om det høyrest bestialsk ut.

Du er hjertelig velkommen til ein tur over, for å klå på gamlestokken din, og ha ein aldri så liten kulinarisk opplevelse. :mrgreen:

 

Blood Trail, skinnet er fantastisk godt, så du går glipp av litt av godsakene med å flå det. Skinnet har et lite fettlag under, og det smaker fantastisk godt. Eg må sei hadde det ikkje vært for den gode gamle tradisjonen her, så hadde eg nok spist smalahove på julaften. I år hadde eg riktignok et fantastisk pinnekjøtt av hjort, så eg skal ikkje klage på det, men smalahove er fabelaktig god mat, og ein ressurs som mange skulle ha prøvd. :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser! Skal påbesøk til en kompis snart, i år som i fjor blir det smalahove på menyen (jada, det er den feige sorten, flådd).

Men hva slags akevitt passer best til den retten? (kan ikke huske hvilken vi drakk i fjor) :oops: he he.

Elgmule kunne jeg faktisk tenkt meg oppskrift på... (til å skremme vettet av kjerringa) Noen som sitter på data?

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Spiste, uten at jeg visste hva det var, kokt kalvehjerne hos en bonde i fjellene i sør-Frankrike for tjue år siden, måtte svelge hver bit 3-4 ganger før den havna i magesyretanken! :mrgreen: En elgskalle må da bli barnemat i forhold, den er det jo kjøtt på! Men da må du da ha en helsikes diger steikovn, eller tilberedes det ute på spidd/grill?

Link to comment
Share on other sites

De som først smakte smalahove må har hatt det uminnelig trangt om maten og mest sannsynlig vært sunnmøringer. ;)

 

Smalahove av elg?... Bare for å prøve?

Synes folk er tøffe som orker å spise slik "mat".

Tror ikke jeg hadde klart å prøve uten å ha relativt lange tenner.

 

Ser gjerne en stemningsrapport fra middagsbordet om noen prøver! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men hva slags akevitt passer best til den retten?

Vil tro at en hvilken som helst akevitt vil passe bra, det må jo være akevittens evne til å få meg full nok til å i det hele tatt vurdere å sitte å gomle på en ælj/fåreskalle, og ikke smaken på akevitten som vil være avgjørende. :mrgreen:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

På vårt elgjaktlag lager vi spekepølse av kjøttet på elghodet + litt annet elgkjøtt. Det blir meget bra, selv om det er noe jobb. Med vår kvote blir det omlag 20 spekepølser pr. jeger eller omlag 120 totalt. Jeg tror det er en bedre utnyttelse av elghodet enn smalahove av elg....

Link to comment
Share on other sites

Sauer200STR: hvor i landet er du vokst opp?

 

Østlandet( og ikke oslo,akershus som mange mener er østlandet men det virkelige østlandet :mrgreen: ) Oppland og hedmark selv er jeg Totning :wink:

 

Sauer200STR, eg skal sei deg ein ting, at hadde du fått ein runde rundt middagsbordet mitt, og hatt bind for augene, så skal eg love deg du blitt veldig positivt overraska med hoder, altså smalahove.

Det smaker som pinnekjøtt, men er faktisk 20 % betre. Det beste er faktisk augene og øyrene, sjølv om det høyrest bestialsk ut.

Du er hjertelig velkommen til ein tur over, for å klå på gamlestokken din, og ha ein aldri så liten kulinarisk opplevelse. :mrgreen:

Hehe Takker for begge tilbudene Mauser68 men tror jeg står over og smake på hoder :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men hva slags akevitt passer best til den retten? (kan ikke huske hvilken vi drakk i fjor)

 

Da gjorde dere det rett i fjor, MYE akevitt er passende til denne noe snodige maten.

Passer sikkert godt om en skal spise troll også, binyrene feks.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå syns jeg det er på sin plass å nevne at: visse steder spises rømmegrøt med stekt sik (fysj!), saueføtter (!), fylte brosmehoder - kams (fy og fy), på Nesodden har jeg til og med hørt at de lager vafler av morsmelk (!!), blodbrød i nord :roll:, syresuppe (daaa er det lite mat i huset), jenteost (hmm - hva nå enn det er), kalvesuss (stort sett kjøtt fra kalvehode og innmat). Syns ikke smalahove er så veldig barbarisk etter dette. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå syns jeg det er på sin plass å nevne at: visse steder spises rømmegrøt med stekt sik (fysj!), saueføtter (!), fylte brosmehoder - kams (fy og fy), på Nesodden har jeg til og med hørt at de lager vafler av morsmelk (!!), blodbrød i nord :roll:, syresuppe (daaa er det lite mat i huset), jenteost (hmm - hva nå enn det er), kalvesuss (stort sett kjøtt fra kalvehode og innmat). Syns ikke smalahove er så veldig barbarisk etter dette. :lol:

 

Spiser folk detta :? Kunne jeg aldri tenkt meg....Hmm men lurer litt på hva jenteost er :?:

Link to comment
Share on other sites

Egil skreiv :

Men hva slags akevitt passer best til den retten? (kan ikke huske hvilken vi drakk i fjor) :oops: he he.

 

Aller best passer kanskje Smalahove akevitt, men den trur eg er bestillings vare på polet. Tidligere blei den kun solgt på Vinmonopolet her lokalt, men det er mulig den er spredd utover det ganske land.

Ellers så likar eg vel Løitens Linje og Gammel Oplandsk best, men så er det med den smaken då... :)

 

Og til Sauer200STR så er det masse rart som blir spist rundtom i landet. Og du skal ikkje sjå bort frå at du har spist både det eine og andre i form av pølser eller pålegg. Det er utrulig kva som havner i kverna av og til. :mrgreen:

 

Og så må eg nett fortelle kor lett det er å lure kjerringa, dei svinesnitzlene som eg lager, er proppfull av både marmorert fett og diverse, som kjerringa plukker av, når ein spiser vanlige nakkekoteletter. Men så snart denne er dekka av litt griljermel, så slurper ho i seg alt. Og eg holder godt kjeft og sitter og gliser for meg sjølv... Mangt folk spiser, så lenge dei ikkje er klar over det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Prata med en taksidermist jeg solgte ei gaupe til en gang, og jeg lurte på om dem spiste noen av kjøttet de fikk inn,

jada sa han, og jeg spurte videre om han hadde smakt gaupe.

Å jada sa han igjen.

Da jeg spurte hvordan den smakte, sa han: Det smakte bedre enn rev... :shock:

Jeg er ikke særlig kresen i matveien, men jeg skulle ha sulta ei stund før noen hadde fått meg til å spise rev... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...