Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

har vurdert å gå til innkjøp av en r8 succes 6,5x55, kappe løpet til 50cm med en hausken JD228, og kansje toppe den med en meopta meostar R2 2,5-15x56 m/lys.

noen som har noen formeninger/innskudd om denne pakken? :) våpensøknad er levert så kaliberet er bankers at blir 6,5

Link to comment
Share on other sites

Ja, har også hørt at du kan få forskjellige vekter på avtrekket. Men når jeg kjøpte min tenkte jeg ikke over dette og fikk ikke spørsmål hva jeg ville ha som avtrekksvekt. Har heller ikke noe egnet utstyr til å måle dette, men kan kanskje stemme at det er rundt 1kg, men synes det kjennes så lett ut. Er vant til en Browning med rundt 2kg fra før, så det meste blir lett etter det :) Noen her inne som har tips til hvordan avtrekksvekt kan måles noenlunde nøyaktig uten en egen avtrekksmåler?

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har tips til hvordan avtrekksvekt kan måles noenlunde nøyaktig uten en egen avtrekksmåler?
Da tar du en 1.5/2,5 liters plastflaske med vann, en tauløkke festet i tuten og henger løkka over avtrekkeren. Så tømmer du av vannet til avtrekkeren ikke løser seg ut- og måler opp mengden vann i ett litermål. Vekta blir vann+flaske.
Link to comment
Share on other sites

hallo, sitter å leser meg blind ang kalibere her, driver å undersøker forskjellige priser på blaser,mauser...stemmer det at jeg kan ha 308 win og 9.3x62 i samme magasin på r93 ? så jeg slipper å bytte magasin for å bytte løp ? evt hva koster et nytt ' innmat magasin ' ?

Link to comment
Share on other sites

Noen R93-eiere her som vet hva fabrikkinnstilt vekt på avtrekket er?

:lol:

 

 

Vanligste er vel 1kg, min ble veid inn til 998g.

Men mener å huske at du får kan få den i 0.7kg og 1,2 eller 1.3kg og.

 

Variere mellom 973 og 969 på min når jeg målte.

 

Noe som kan bli litt kjedelig dersom man ikke er kompis med han som måler avtrekk før jaktfelt.

Der er kravet 1 kg.

Som sagt. Er du kompis, så måler han mange ganger nok, og sakte nok, til at det holder :wink:

Stikkord.. Ingen raske bevegelser, og en som vet hva han gjør, og måler..

Avtrekkene ligger så på grensen til 1 kg. at luftfuktighet, og en fis kan utgjøre forskjellen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kappet løpet på 9,3x62 til 48 cm, men ble ikke anbefalt å kappe løpet på 6,5x55. Det har jeg også hørt av andre som har stor erfaring på dette området. Å kappe løpet på 6,5x55 går utover presisjonen. På 9,3x62 sier de lærde at det ikke gjør noe.

Jeg er veldig fornøyd med mine kombinasjoner. :)

Regner med å gå til anskaffelse av 7mm også.... til langdistanseskyting.

Link to comment
Share on other sites

Å kappe et løp har ingenting å si for presisjonen.

Her er det kroningen som spiller inn...

Du mister hastighet ved å kappe et løp. Mange mener 6.5x55 er marginal på storvilt som den er og kapper du løpet så mister du hastighet, og da mister du anslagseneri... Men ikke presisjon. Tenker selv på å kappe mitt 6.5 løp slik at demperen akkurat går klar av tofot adapteret...

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanelig er det med rust på Blaser?

 

ser at etter en tid med av og på montering med Blaser montasjen så slites blånerings laget vekk

samt det finnes en liten skrue i oppspenner vil dette ruste med tiden? bruker og tørke og olje etter bruk

 

evt hvor ruster en Blaser? er mye stål mot stål her så slite faren stor

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med blaser sin kickstop?

Er det verdt pengene i forhold til en lyddemper?

 

 

Etter min mening ikke verdt pengene.

Men har du et grovt kaliber, så er det jo en grei måte å få litt tyngde i børsa da. Og du får litt mere vekt bak så den ikke blir så fremtung med demper.

 

Men hadde jeg valgt en av tingene, så hadde det blitt demper.

Link to comment
Share on other sites

Da er det 300 WinMag løp på inngang, og to stykk Dual brake muzzle brake, http://www.blaser.de/index.php?id=140&L=1" target="_blank en til hver av løpene mine. Ble også et ekstra magasin med avtrykk og innmat.. Irriterende å bruke så mye penger bare på et magasin, men det svir bare en gang.

 

så blir det å kjøpe en aimpoint til dette nye løpet også da, men det får vente litt frampå sommeren..

 

Er det noen som har erfaring med muzzle braken?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se hvorfor det ikke skal være et godt alternativ. Spørsmålet er vel bare hvilken vei du vil ha mesteparten av lengden på demperen? Selv foretrekker jeg å kappe av pipa omtrent tilsvarende som demperen bygger, slik sett blir ikke våpenet noe lenger med demper, enn standard fra fabrikk.

 

Maximen derimot er litt lang, bygger hele 155 mm foran pipemunningen, dermed utgår mitt ønske om et kort og hendig våpen, derfor ville ikke jeg valgt denne, men heller sett på f.eks. de nye jakt-demperene til Hausken, disse bygger bare halvparten, demper litt mindre, men sparer fortsatt hørselen din de få (?) jaktskuddene man avfyrer i løpet av høsten.

 

Dette er bare mitt synspunkt, og slik jeg vil komme til å gjøre det den dagen jeg kjøper et 9,3-løp.

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanelig er det med rust på Blaser?

 

ser at etter en tid med av og på montering med Blaser montasjen så slites blånerings laget vekk

samt det finnes en liten skrue i oppspenner vil dette ruste med tiden? bruker og tørke og olje etter bruk

 

evt hvor ruster en Blaser? er mye stål mot stål her så slite faren stor

 

Der jeg har sett rust på min R8 er løp, montasjen (skruene), skruene på sliden og skiven til skruen under løpet. Jeg fikk meg også en solid lærepenge etter å ha brukt camotape foran på løpet, og lot være å fjerne den under en 3-dagers tur i vestlandsregn :oops: .. Jeg hadde ett lett lag med olje på forhånd (sikkert ikke så lurt), så tenkte at det kom til å gå fint - resultat; noe av det verste jeg har sett av rust på ett våpen.. Etter en runde med stålull så jeg fort at dette ikke kom til å gå bra. Heldigvis var hjelpen nær, og etter en kjapp tur til Rafdal for en runde med guncoate er riflen nå tipp topp, og jeg har aldri opplevd noe rust igjen :D Jobben tok 2 dager til en hyggelig pris av 500 kr, så det kan absolutt anbefales..

 

Og ja, camotape bruker jeg ikke lenger på metalldeler, kun på demper og kikkert..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...