Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Jeg har tre Blasere. Jeg er storfornøyd med min F3. Den passer meg utmerket, og den virker alltid. Jeg har også en R93 og en R8. Jeg er veldig fornøyd, helt til vinteren kommer. Da virker de ikke. De er følsomme for snø og is i låskassen. Tre ganger har jeg mistet vilt på grunn av snø eller is i systemet. Nå er det januar, og jeg vil bruke min Mosin/Nagant på åte. Om den fryser, bruker jeg bare en vedkubbe til å åpne låsen. Det kan jeg ikke med noen av mine Blasere. Jeg har i desperasjon pisset på låsen til en R93 for å løsne den. :) Jeg blir ikke å kvitte meg med mine rifler, men parkerer dem i oktober. For øvrig har jeg fått tilpasset en "Decelerator" og en "Limbsaver" til hver av riflene i Lakselv. Er mest fornøyd med "Decelerator´en". (#Che)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre Blasere. Jeg er storfornøyd med min F3. Den passer meg utmerket, og den virker alltid. Jeg har også en R93 og en R8. Jeg er veldig fornøyd, helt til vinteren kommer. Da virker de ikke. De er følsomme for snø og is i låskassen. Tre ganger har jeg mistet vilt på grunn av snø eller is i systemet. Nå er det januar, og jeg vil bruke min Mosin/Nagant på åte. Om den fryser, bruker jeg bare en vedkubbe til å åpne låsen. Det kan jeg ikke med noen av mine Blasere. Jeg har i desperasjon pisset på låsen til en R93 for å løsne den. :) Jeg blir ikke å kvitte meg med mine rifler, men parkerer dem i oktober. For øvrig har jeg fått tilpasset en "Decelerator" og en "Limbsaver" til hver av riflene i Lakselv. Er mest fornøyd med "Decelerator´en". (#Che)

 

Har aldri hatt problemer med sluttstykke gangen på mine blasere.. Uansett temperatur.. Har gått i tildels svært kalde omgivelser.. I sludd, snø og "is regn" og aldri hatt problemer med å åpne sluttstykket eller løsne skudd.. Vedlikehold og riktige smøre remedier er vel et nøkkelord uansett våpen når en skal ut i Norges langstrakte og svært varierte landskap og vær.. Fordelen med R8 er jo at en ved "dårlig" vær har muligheter til å plukke den helt fra hverandre og tørke over den.. Om det er i en varm hytte eller i et kaldt telt uten treffpunkt forandring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt frossen Blaser, merkelig nok. Har hatt bunnfrossen drilling, hagle, Browning A-bolt og Remington, for å nevne noen. Løsningen blir tørrpuss når det er så kaldt. Eller spesialolje. Dersom det er olje i mekanismen og olja fryser spiller det liten trille hva børsa heter, da blir den til en isblokk.

Link to comment
Share on other sites

Ja da blir det snart blaser på meg, har bestilt meg en kliss ny r8 proffessional med demper i kaliber 308 win :D gleder meg stort til å få den i hus!

 

Men har et spm. Som jeg blei litt usikker på hær nå som jeg sitter og fyller ut søknad.

Jeg trenger kun en søknad til komplett rifle? Ikke en på løp og en på kasse?

Regner med at det holder med en søknad på komplett rifle, og en søknad for ei eventuell andre pipe i ett annet kaliber?

 

Er sikkert mange her som kan gji meg ett sikkert svar på dette! :D

 

Mvh Odvar

Link to comment
Share on other sites

Søk på en pipe i kaliber 308, og en stokk/låskasse som hver sin våpendel så får du den registrert som to våpendeler, ikke som ei komplett rifle. Sparer en plass i våpengarderoben. Prisen er lik og du leverer en eller to søknadskjemaer(eller fem for den del).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor 10 cm, selvsakt greit å kunne ta av og på tofot med demper på, men ikke et must?

 

Hvorfor 10cm?

Jeg trodde det sa seg selv utifra bilde. Du "må" ha mulighet til å ta av/på tofot uten å demontere demperen. Hvis ikke kommer du til å hate den løsningen i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Blaserspørsmål fra en blaseramatør:

 

I konfiguratoren på sidene til Blaser får man konfigurert R93 Success med flutet matchpipe. Finnes det R93 Successkjefte som har løpskanal som passer til matchpiper? (Nå ser det faktisk ut til at Blaser har endret dette i konfiguratoren..)

 

Passer denne 308win Tactical 2 pipa i et R93 skjefte som tar matchpiper, eller er det forskjell i dimensjoner i innfesting?

 

http://www.eurooptic.com/blaser-tactical-2-barrel-308-win.aspx

 

Blaser-Tactical-2-Barrel-308-Win.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Vurderte lenge .243W som neste løp og da til småvilt, alt fra sjøfugl til Rå.

Er nå mer eller mindre blitt overtalt til å velge 22-250 siden dette er "Klass 2" (jakter mest i Sverige).

Må bare avstemme om denne kaliberen også er OK for Rå her på berget. Noen som vet?

 

Ja, jeg vet at jeg kunne søkt her og jeg kunne søkt der og finnet svaret. NEI jeg orket ikke det men tok sjansen på velvillige forumister.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke lett å finne et enkelt svar. Produksjonskostnader er sikkert ulike. K95 har egen stokk, baskyle, løp. BBF 95/97 har lik baskyle, de har samme stokk(bak) som drillingen. K95 har jeger lås, koster litt å stelle til den.

 

Produsert antall setter ofte spor på prislappen.

 

Viktigst er kanskje prispolitikk, hvordan mener Blaser og de att slikt bør prises??

 

 

 

 

Om du synes den er for dyr, har du ikke nok lyst på den :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

BBF 95/97 har vel"jeger" lås de også, sammt 2 løp, 97 har 2 slagmekanismer. Mener K95 er mye overpriset i forhold til dette, samt plast og torx. (det har sikkert BBF uten at jeg har sjekket). Burde vel ikke K95 kosta ca. 17000- 20000 i forhold til dette, standard model. Men har litt lyst på K95 uansett.

 

220 swifty

Link to comment
Share on other sites

Har fått lyst på ett nytt løp til r93 en min. Spekulerer veldig på ett løp i 9,3x57 med demper. Skal kappes sånn at demperen går nesten helt inntil stokken. Har kikket på en staloon demper i dag, og den bygger langt innover løpet slik at det blir lit løp igjen :winke1: . Er det noen med noe erfaring med en lignende kombo? Er hundefører og er iterisert i at kula blir igjenn i elgen :wink: .

Link to comment
Share on other sites

I Jaktjournalen nr 8 2012 er det en meget bra sak om blaser r93 med kort løp og stalon whisper, riktig nok i kal 8x57 is.

Men tanken bak er vel noe du tenker på.

Har hatt strekk i "have" tarmen siden jeg leste denne :cry:

Den blasern det var skrevet om der hadde 46 cm løp og da var det 1 cm pluss igjen mellom stokk og demper. målet var og beholde blasers orginal lengde etter kapp og montering av demper. Det klarte de. 103 cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 9,3x57 kappet til 45 cm med en atec maxsim uten to moduler i enden i en r93 og er kjempe fornøyd.

Nå har tilfeldighetene villet at jeg sjelden har hatt den med meg når skuddsjangsene har bydd seg så det har bare blitt ett dyr med den komboen, men en ting er i allefall sikkert og det er at den er god å bære rundt på.

Har ennå ikke ladet en patron til den iom at jeg fremdeles har kjøpe ammo igjen.

Mulig jeg skal prøve 15 g oryx i den. Det er en kule som må være ideell i 57en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro det er like lang leverings tid på 9,3x57 som det er på 8x57is til blaser r93. Det var mange måneder sist jeg sjekket. Men du burde ha det til elg jakta 2014.

 

Leveringstid vet jeg ikke noe omm enda. En lokal børsemaker som skal unersøke både komplett pris m demper og kapping. Så regner med jeg får beskjed ang levering :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 9,3x57 kappet til 45 cm med en atec maxsim uten to moduler i enden i en r93 og er kjempe fornøyd.

Nå har tilfeldighetene villet at jeg sjelden har hatt den med meg når skuddsjangsene har bydd seg så det har bare blitt ett dyr med den komboen, men en ting er i allefall sikkert og det er at den er god å bære rundt på.

Har ennå ikke ladet en patron til den iom at jeg fremdeles har kjøpe ammo igjen.

Mulig jeg skal prøve 15 g oryx i den. Det er en kule som må være ideell i 57en.

 

Slike erfaringer liker jeg og høre :winke1: . Blir ikke friskere av havesyke :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

selv har jeg en 9,3x62 og kan ikke helt se hva den ikke gjør som en 9,3x57 gjør

samt det er ikke så vanelig og ha x57 ammo liggende i butikker

men langt mer vanelig med x62

 

Den brenner mindre krutt, mindre rekyl, mindre kammertrykk og er sikkert snillere med demperen i så korte løp.

Ellers så er 57en en mye finere patron å se til.

I tillegg så gjør ikke 62en noe som 57en ikke gjør.

Til lengre avstander finnes det langt bedre patroner !

Link to comment
Share on other sites

Tråden begynte å spore av og kunne nesten skiftet navn til "Krangel om Blaser tråden :-("

 

Derfor ble en rekke mer eller mindre ufine innlegg, samt innlegg som henviste til disse, moderert eller fjernet.

De som har fått sine innlegg fjernet skjønner forhåpentligvis hvorfor, videre diskusjon om 9,3xetwas kan man ta i en annen tråd.

Vi håper at tråden kan holde seg på sporet sånn at dere fortsatt ser storfornøyde ut.

 

Stykkjunkeren

Link to comment
Share on other sites

Får bidra med å få dette inn på riktig spor. I dag kom siste tilskudd på Success`n. Versa-Pod tofot med feste fra Vertebrae. Så nå er det ikke så mye mer å finne på, eneste er jueterbar kolbe, en jeg føler ikke så stort behov for det.

 

65pi82.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...