Jump to content

Storfornøyd med Blaser tråden:-)


cervus elaphus

Recommended Posts

Heisann!

Noen som veit hvor jeg kan kjøpe reimfeste til r8? Tenker og borre opp huln i stokken for å få på feste til tofot. Vil helst ha tofotn så langt bak på stokken at den ikke kommer i konflikt med demperen. Derfor vil jeg ikke bruke versapodpinne og versapodtofot'n.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Noen som veit hvor jeg kan kjøpe reimfeste til r8? Tenker og borre opp huln i stokken for å få på feste til tofot. Vil helst ha tofotn så langt bak på stokken at den ikke kommer i konflikt med demperen. Derfor vil jeg ikke bruke versapodpinne og versapodtofot'n.

Jakt og Friluft, Midway, Jaktdepotet,m.m. De monterer Uncel Mick`s fester på masse våpen og bør ha inne slike.

Du skal bare ha den med mutter.

 

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... ts/336953&" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig er Blaser'n i hus, r93 Proff. Jeg er litt lang i kroppen så for å få børsa til å passe meg perfekt har jeg fått min lokale våpenpusher til å bestille meg en kolbeforlenger (2 cm) fra Norma AS. På hjemmesida står det at den skal passe Proff. og Offroad, men den passer i hvertfall ikke Proff..... :( Noen som kan hjelpe meg? Er det laget kolbeforlenger til r93? Vil gjerne kunne bruke min Limbsaver sammen med forlengersettet. Sånn ser settet ut som ikke passer: normal_20140505_181223%5B1%5D.jpg

 

Kan kolbeforlengersettet 3x1 til r8 passe r93??? Andre forslag, vil helst ikke ha noe hjemmesnekra eller "slip-on"....

Link to comment
Share on other sites

hei, lurer på om noen som vet ossen man fjerner "rammen" med serienr, på min r8 success. skal sende børsa til sverige hvor jeg skal montere kolbeforhøyer på klovkam men da måtte jeg fjerne denne delen får at jeg skal kunne sende den i posten :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har et R93 300 winmag løp jeg skal ha demper på. Tenker på Hausken i en eller annen versjon. Vurderer også å kappe løpet noe. Rifla skal primært brukes til elg og hjort, og litt langhold. Er det noen som har noen gode råd/erfaringer til valg av Hausken demper og løpslengde?

Link to comment
Share on other sites

Tja, baller og baller... :smile:

 

Spraymaling/lakking var enkelt nok, det krever nøyaktighet i å dekke over alt som ikke skal sprayes, så er det bare å gå på. Resultatet er ganske jevnt og fint. Jeg greide selvsagt å lage en ripe i skjeftet fordi jeg klønet med det før det hadde herdet...

 

Krylon kan fjernes med aceton. Men, da jeg hørte med Christensen om noe slik skulle kunne skade karbonskjeftet var svaret at de aldri hadde prøvd. Jeg googlet en del for å sjekke om det skulle kunne være noen problemer med aceton. I noen karbonprodukter ligger det "resin" (hva er det norske ordet?) som teoretisk kunne ta skade av aceton, men Christensen opplyste meg om at slikt ble smeltet ut når de fremstiller skjeftet ("autoclaving"??) slik at det bare er karbon igjen. Dermed skulle det være enkelt og ufarlig å fjerne Krylonlaget om jeg eventuelt skulle angre meg eller ønske noe annet på.

 

Fordelen med Krylon er at skjeftet blir mindre glatt (og at det ikke skinner av den lenger). Karbonskjeftet er som et lakkert treskjefte å holde på, men med Krylon blir det bedre hold.

 

Det originale professional skjeftet synes jeg det ikke var på langt nær så god balanse i.

Link to comment
Share on other sites

Har en R93 offroad timber, som jeg ville bytte stokk på fordi den var ganske slitt. Fikk tak i en stokk fra en R93 Professional. Regna med at dette var plug and play, det var det overhodet ikke. At tyskerne lager plaststokker med absolutt sugepassning overalt hjelper heller ikke på. :evil:

 

Heldigvis var @Bondøl'n innom en tur for å hjelpe meg. Han spikka tålmodig og nøyaktig ut av stokken slik at det passa. :D Det måtte tas ut ganske mye på flere steder.

 

Skulle jeg gjordt det sjøl så hadde det vel endt med to ødelagte stokker tenker jeg, da jeg har lett for å bli litt forbanna på slike ting.

 

Fikk også montert en kolbeforhøyer fra Bearproof, det blei veldig bra. Blir også bra med gummierte grep og kolbekappe som er tykkere enn 2 mm.

 

Eneste som er litt trist er at jeg ikke nå kan påstå å ha nordeuropas styggeste Blaser lengre.

Link to comment
Share on other sites

Har en R93 offroad timber, som jeg ville bytte stokk på fordi den var ganske slitt. Fikk tak i en stokk fra en R93 Professional. Regna med at dette var plug and play, det var det overhodet ikke. At tyskerne lager plaststokker med absolutt sugepassning overalt hjelper heller ikke på. :evil:

 

Heldigvis var @Bondøl'n innom en tur for å hjelpe meg. Han spikka tålmodig og nøyaktig ut av stokken slik at det passa. :D Det måtte tas ut ganske mye på flere steder.

 

Du har vel ikke et bilde av denne prosessen?

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål, i ste kjøpte jeg norma nosler partition 9,1/140 gr i 6,5. På pakken står der at den holder 2606 joule på 100 meter kan jeg da bruke den på hjortejakt ? Noen som har erfaring med denne kula ? Skal skytes i r8 med 58 cm pipe

 

Du skulle ha leitet etter den utgaven med høyere joule på 100m :wink: Høres sikkert tullette ut, men de nosler partition jeg har sett i butikk har et høyere tall på pakka, og er dermed lovlige. Hadde gitt f..... , hjorten bryr seg ikke, og det tviler jeg på at noen andre heller gjør, bortsett fra "politiet" her inne :mrgreen:

 

Ups, ser at Ho-ward allerede har oppklart dette :roll:

 

Jeg bruker 140partition i Blaser-driten ôg. Hvis man vil avlive noe er gode gamle Nosler Partition mitt klare førstevalg når man tar kroner og øre inn i betraktningen. Slaktere og kokker er ikke helt enig med meg, men hvis vi er enige i at det i det store og hele handler om evnen til å lage et akutt blodtrykksfall så tror jeg John Nosler kom på noe skikkelig smart.

 

Nok om det. Nosler samler meget bra i Blaseren min. Det betyr mest. Joule meg her og Joule meg der..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en R93 offroad timber, som jeg ville bytte stokk på fordi den var ganske slitt. Fikk tak i en stokk fra en R93 Professional. Regna med at dette var plug and play, det var det overhodet ikke. At tyskerne lager plaststokker med absolutt sugepassning overalt hjelper heller ikke på. :evil:

 

Heldigvis var @Bondøl'n innom en tur for å hjelpe meg. Han spikka tålmodig og nøyaktig ut av stokken slik at det passa. :D Det måtte tas ut ganske mye på flere steder.

 

Skulle jeg gjordt det sjøl så hadde det vel endt med to ødelagte stokker tenker jeg, da jeg har lett for å bli litt forbanna på slike ting.

 

Fikk også montert en kolbeforhøyer fra Bearproof, det blei veldig bra. Blir også bra med gummierte grep og kolbekappe som er tykkere enn 2 mm.

 

Eneste som er litt trist er at jeg ikke nå kan påstå å ha nordeuropas styggeste Blaser lengre.

 

 

Godt du fikk hjelp. Jeg kjøpte og en proff stokk til min Timber, og gikk i gang med Dremel. Det gikk åt skogen... :cry: Ble søppel ut av den stokken,.

Link to comment
Share on other sites

@Bell.

 

Skal du også bytte stokk?

 

Jepp, skal skifte ut en utslitt offroad med en ny professional. Trodde i utgangspunktet det skulle gå greit å ta ut "låskassen" av offroad'en og smette den ned i professionalstokken, men den passer ikke helt. Virker som det er litt mindre gods i bakkant på den som går i professional originalt sammenlignet med den jeg har fra offroad'en. Løsningen er vel å dremle bort litt plast bakerst i professionalstokken, så tror jeg det skal gå fint.

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Kassa er anderledes flere steder. Du må ta ut en del bak, og noe foran. Du ser det greit når du sammenligner utfresningene (utstøpningene) i timber og professional stokken. Dette viste seg å være over kompetansenivået mitt. Nå har jeg riktignok bare tommelfingre... så det går sikkert greit for andre. Proff-stokken ble for svak bak etter at jeg hadde jobbet med den, og sprakk. Intet å gjøre med det bortsett fra å fore søppeldunken. :cry: Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

@Skaubjønn. Greit å få hjelp av noen med godt håndlag ja. Synd det gikk til h....te med stokken din.

 

@Bell. På min blei det tatt ut i de avrunda avslutningene i bakkant av kassa, da radien er ulik.

Under kassa er to skråflater som er ulike, her må det tas ut litt.

Foran mot den "søyla" som kassa skrues fast i er det en skråflate som må fjernes.

I tillegg må du kanskje pusse ut av kanalen som skinnene til sluttstykket går i.

Låskassa skal ligge litt over stokken når du er ferdig, i motsetning til i den gamle stokken.

 

Som Skaubjønn sier så ser du dette når du sammenlikner stokkene.

Du har ikke mye å gå på så du må være veldig nøyaktig.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått prøveskutt mitt nye løp i kal. 30-06 og er heftig fornøyd med presisjonen.

 

Ettersom jeg fikk montert på lyddemper, så brenner jeg inne med et orginalt manuelt sikte (R8) jeg kjøpte for en stund siden ( Ebay)

 

Dette sikte gir jeg bort uten noen form for garanti :)

Bare send meg en PM. Praktiserer først til mølla, evt den som kommer å henter det selv.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel like mye fritt fram for det som det er å kjøpe en lovlig uregistrert hagle uten at du søker og registrerer den på deg.

 

Siden denne sammen med et komplett sluttstykke, magasin og pipe er et komplett våpen, så kan nok den regnes som ei låskasse. Du kan sikkert vurdere selv om du har lov til å inneha ei uregistrert låskasse.

 

Den teller ikke i garderoben fordi du er i besittelse av en uregistrert våpendel. Innenfor jaktvåpengarderoben kan du ha tilsammen 6 våpen, låskasser eller baskyler. Unntatt hvis du har en lovlig uregistrert hagle som du har eid fra før registreringspliketen på hagler blei innført, denne kommer da i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan være litt forvirrende fordi det fokuseres på at det ikke er nummer på kassa. Men pipa er i alle tilfeller registrert enten som våpendel pipe eller som en del av et komplett våpen.

 

Har selv en slik R 93 uten synlig nummer på kassa, den er registrert som rifle med det nummeret som står på pipa. Uansett så er våpen og våpendeler ( låskasse og pipe ) registreringspliktige selv om det ikke står nr på de. Slik at hvis jeg ville selge pipa på denne så måtte jeg registrert låskassa/stokken. Det er forresten et nummer på denne også men det ser du ikke før du tar kassa ut av stokken.

Link to comment
Share on other sites

Ja R8an har det större och lite annorlunda låsning på själva fjädern runt själva huvudet , och även 2 låsklackar på själva slutstycket istället för 1 på R93an ,R8an har även en något tjockare "kammare" på pipan än r93ans kammare

 

Det er forskjellige sluttstykkehoder på r8 og r93. Er det r8 som har det største?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...